abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 januari 2008 @ 13:04:44 #226
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56407775
Proefpersooncredits maakt deel uit van tutoraat waarvoor ik vrijstelling heb. Maar heb wel vrijwillig meegedaan aan experimenten. Kreeg gister opeens mail van Oracle dat ik M&T niet zou hebben gehaald terwijl dat wel zo is aan de hand van de vrijgegeven sleutel. Gister meteen onderwijsdienst gemaild, maar nog niets gehoord. Morgen maar vragen aan een M&T docent of ik mijn tentamen (sponskaart) in kan kijken want het klopt gewoon niet.

Lijk me sterk dat ik sponskaart verkeerd heb ingevuld . Ik neem tijdens tentamens altijd alle antwoorden over van mijn sleutel als ik de sponskaart invul (en nooit meteen van opgaven in sponskaart en dan mee te nemen sleutel).
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  woensdag 30 januari 2008 @ 13:12:15 #227
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56407901
Nu ik toch aan het klagen ben. Ben zo blij dat Rien Expo geeft (en niet dezelfde docent van TS). Vind het alleen jammer dat ik nu een andere werkgroepdocent heb. Had je GS nog gehaald?
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_56410731
Hmm da's raar! Op school hangen de definitieve uitslagen van M&T trouwens, misschien daar anders nog ff kijken?
Rien is degene die M&T gaf toch? Die vond ik wel cool ja, die van TS vond ik verschrikkelijk.
GS heb ik denk ik wel gehaald, ik had 12 fouten en de vorige keer lag de grens bij 13 fout dus hoop vurig dat het nu ook zo is
Definitieve sleutel van TS staat online trouwens, van vraag 13 is alles goed gerekend, verder niks veranderd dus heb 't helaas alsnog niet gehaald.
  woensdag 30 januari 2008 @ 15:45:20 #229
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56411293
Nu wordt het helemaal GEK. Heb TS toch gehaald (wacht nu toch op Oracle voordat ik weer voor janjoker feest vier), maar dit is zo ziekelijk dat ik dacht dat M&T heb gehaald (onaangenaam wordt verrast), TS niet en nu precies omgedraaid is van wat ik heb gehaald. Zou toch liever M&T dan TS opnieuw doen. Maar goed ik wacht nu op de officiële cijfer.

Yup Rien gaf M&T. Hij doet het helder, maar het leukst vind ik zijn stopwoord "voelen". Voel je dat? Dat kan je voelen. Moet je eens opletten want hij zegt het minsens 5x per HC.
pi_56412359
Oh dat zou wel lekker voor je zijn als je TS idd gehaald hebt, TS is lastiger dan M&T
Ik volg amper hoorcolleges :$ Maar als ik weer eens ga zal ik eens opletten
  woensdag 30 januari 2008 @ 17:11:17 #231
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56413086
Eerlijk gezegd denk ik dat de studenten te veel waarde hechten aan HC's. Vaak is het zo dat het meer een samenvatting is wat in een boek staat en gaat het nooit ergens diep op in. Af en toe worden hints gegeven wat ze zouden vragen op een tentamen, maar dat kan iedereen zelf ontdekken door de sheets erbij te nemen. Merk zelf dat ik qua tijd indeling beter het boek nog eens gelezen te hebben dan naar een HC zijn geweest. Juist tijdens de werkgroepen en bij Benjamin (statistiekbijles) wordt er veel dieper ingegaan op het leerstof.
pi_56414362
Ik zie hoorcolleges idd ook meer als samenvattingen die 1) veel te luidruchtig zijn, 2) veel te onsamenhangend/chaotisch zijn en 3) veel te oppervlakkig zijn.
Werkgroep statistiek ben ik 2 x geweest, ik kan niet zo goed tegen groepslessen geloof ik. Merk dat ik er zelf ook wel uitkomen over het algemeen, mits ik er tijd aan besteed. Probleem is meer met die statistiekdingen dat ik echt 0,0 wiskundig inzicht heb en dat als ik 100 x oefen ik de 101e keer dezelfde fout maak
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:27:34 #233
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56581503
TS officieel gehaald (en daarmee geen stress meer ontrent BSA ). Morgen mee met AJW naar Brugge,

^MeloD wat vind je van de nieuwe vakken? S&O bevalt me het meest, omdat ik ook een beetje ziek wordt van het eindeloos herhaal van dezelfde onderwerpen in verschillende boeken. Diegene die HC geeft vertelt tenminste dingen die niet in het boek staan en gaat ook dieper in. O&O vind ik echt niet boeiend.
pi_56680574
Relaxt man! Meisje uit SPSSgroep had die toets ook al ineens toch wel gehaald terwijl ze eigk ook een fout teveel had.
Ik vind het BBB-boek boeiend, die andere niet echt. O&O vind ik erg leuk! Colleges volg ik niet eigk.
  zondag 9 maart 2008 @ 19:45:49 #235
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_57268735
Het is veels te stil.
pi_57281008
quote:
Op zondag 9 maart 2008 19:45 schreef Sharkdoggie het volgende:
Het is veels te stil.
En IBV is veels te saai.. *Is aan het skillslabben
I will take the sun in my mouth
  maandag 10 maart 2008 @ 12:49:55 #237
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57282427
volgende week weer terug uit engeland
pi_57283103
Gegroet,

Ik volg op het moment een opleiding ICT maar ik wil hierna(dit jaar nog) gaan beginnen met HBO psych. Nu ben ik eens een beetje wezen zoeken naar de juiste plek voor mij om dat te doen, maar tot nu toe vind ik niet veel relevante dingen. Ik woon in zeeland en vroeg me dus af wat voor mij het gunstigst is.

Bedankt alvast,
pi_57283189
quote:
Op maandag 10 maart 2008 13:35 schreef Sok41 het volgende:
Gegroet,

Ik volg op het moment een opleiding ICT maar ik wil hierna(dit jaar nog) gaan beginnen met HBO psych. Nu ben ik eens een beetje wezen zoeken naar de juiste plek voor mij om dat te doen, maar tot nu toe vind ik niet veel relevante dingen. Ik woon in zeeland en vroeg me dus af wat voor mij het gunstigst is.

Bedankt alvast,
Dat is iets wat je zelf uit moet zoeken.. Waar wil je wonen, waar zijn de opleidingen, hoe lang wil je reizen?
pi_57283354
quote:
Op maandag 10 maart 2008 13:40 schreef warrel het volgende:

[..]

Dat is iets wat je zelf uit moet zoeken.. Waar wil je wonen, waar zijn de opleidingen, hoe lang wil je reizen?
't Liefts blijf ik namelijk in Zeeland. Maar zover ik kon zien is dat haast geen optie.
pi_57283381
LOI kan lekkah thuis
  maandag 10 maart 2008 @ 13:52:14 #242
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_57283408
Uff.. statistiek niet gehaald... 9 punten misgelopen... Uff...
And all the things you do with it
pi_57283449
quote:
Op maandag 10 maart 2008 13:50 schreef warrel het volgende:
LOI kan lekkah thuis
Ik ben geen voorstander van thuisstudie, in het geheel al niet van LOI, teminste sommige opleidingen die hun ondersteunen.
  maandag 10 maart 2008 @ 14:22:08 #244
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57283885
Ik neem aan dat je al wel de dichtstbijzijnde HBO-psych opleidingen gevonden hebt toch? Als je toch lekker in zeeland wilt blijven maakt de stad natuurlijk ook niet meer uit, dat is pas echt belangrijk als je ook daar gaat wonen. Nu zal vooral reistijd voor je meetellen denk ik.
pi_57284011
Ik twijfel eigenlijk wel op opgescheept te zitten met een reistijd van ca 1,5 uur voor een tijdbestek van 4 jaar. Dan toch maar een kamer zoeken misschien,
  maandag 10 maart 2008 @ 14:39:57 #246
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57284161
is het dichtsbijzijnde 1,5 uur reizen? Ik wist niet dat zeeland zo afgelegen lag . Maar inderdaad, dan zou ik gewoon lekker op kamers gaan, is daarnaast ook gewoon leuk om te doen! Ik zou in dat geval wel voorzichtiger gaan met het kiezen van de stad, een echte studentenstad zoals bijv. tilburg of utrecht is waarschijnlijk een stuk gezelliger dan het relatief kleinschalige breda (qua studenten). Dan zou ik daar ook veel meer rekening mee gaan houden
pi_57284345
Ja het lijkt me ook wel leuk om op kamers te zitten alleen ben/was ik beetje huiverig omdat ik niet zeker weet of ik het kan financieren. Zou het ook jammer vinden m'n huidige bijbaan op te moeten geven(taxichauffeur), verdiend niet slecht.
  maandag 10 maart 2008 @ 17:13:12 #248
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_57286975
Zoek eerst uit (maar dat geldt natuurlijk voor alle opleidingen) wat je met een HBO Psy kan doen. In de hulpverlening (op HBO niveau) wordt bijna alleen maar gevraagd naar Social Workers (MWD, SPH) en HBO-V (verpleegkunde), omdat werkgevers niet bekend zijn met HBO Psy.
pi_57287174
Op HBO toegepaste psychologie (fontys) leer je:

• Adviseren
  • Assessen
  • Coachen & Begleiden
  • Onderzoeken
  • Professionaliseren
  • Samenwerken
  • Trainen
  • Voorlichten

In het eerste jaar krijg je vakken als Wederzijdse beinvloeding, Consumentengedrag en Onderzoek en Statistiek. (dit is periode 1)
    Niet veel contacturen, ik heb er momenteel 11nogwat.
    Ik ben er net mee begonnen dus mocht je vragen hebben:
  • 'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_57287209
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 17:13 schreef Sharkdoggie het volgende:
    Zoek eerst uit (maar dat geldt natuurlijk voor alle opleidingen) wat je met een HBO Psy kan doen. In de hulpverlening (op HBO niveau) wordt bijna alleen maar gevraagd naar Social Workers (MWD, SPH) en HBO-V (verpleegkunde), omdat werkgevers niet bekend zijn met HBO Psy.
    Uiteraard, er zijn namelijk ook nog geen afgestudeerde HBO 'psychologen'.
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_57302544
    Zitten er nou zo weinig psychologie studenten op FOK! of posten ze hier gewoon niet?
    pi_57302751
    Hey Crossover ! Hoe bevalt jouw de opleiding dan ? En waar doe je die ?

Kun je me iets meer vertellen over wat vakken ?

Ik ben er nog niet zeker van waar ik het ga doen, ik las gister dat eind dit jaar de optie openkomt om die studie te volgen in Amsterdam. Aangezien ik een woonplek in Rotterdam heb lijkt me dat een goede optie.
      dinsdag 11 maart 2008 @ 11:31:12 #253
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_57302821
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 11:15 schreef hetzusjevan het volgende:
    Zitten er nou zo weinig psychologie studenten op FOK! of posten ze hier gewoon niet?
    Dat laatste (gok ik ).
      dinsdag 11 maart 2008 @ 13:29:22 #254
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_57305035
    we zijn allemaal al uitgemolken door al die R&P topics die hier geopend worden
    pi_57308254
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 13:29 schreef Grumpey het volgende:
    we zijn allemaal al uitgemolken door al die R&P topics die hier geopend worden
    .
    pi_57308686
    Maar waar zou het ook in godsnaam over moeten gaan? Elke uni heeft weer andere vakken, andere opbouw dus dat werkt al niet echt super en verder komt er alleen psy aanbod in R&P inderdaad.
    pi_57308845
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 16:46 schreef Operc het volgende:
    Maar waar zou het ook in godsnaam over moeten gaan? Elke uni heeft weer andere vakken, andere opbouw dus dat werkt al niet echt super en verder komt er alleen psy aanbod in R&P inderdaad.
    De rechten en gnk studentjes lullen anders hele topics vol.. .
    pi_57309094
    patsers
    GNK moet laten zien dat ze intelligent zijn ofzo (zijn ze ook, maar is verder niet speciaal ofzo)
    Rechten, achja, nevermind :p
      dinsdag 11 maart 2008 @ 17:44:51 #259
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_57309817
    Daarnaast, de richting van psychologie die ik weer doe is weer heel verschillend dan die van een ander...ik kan wel leuke casussen van hersenpatienten gaan beschrijven en meedelen hier, maar volgens mij zitten de meesten daar niet echt op te wachten. Net zoals ik altijd moedeloos word van al die depressieve mensen met hun aandachtsproblemen, en daar zou ik als gangbare psycholoog juist interesse in moeten hebben
    pi_57310104
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 11:27 schreef Sok41 het volgende:
    Hey Crossover ! Hoe bevalt jouw de opleiding dan ? En waar doe je die ?

Kun je me iets meer vertellen over wat vakken ?

Ik ben er nog niet zeker van waar ik het ga doen, ik las gister dat eind dit jaar de optie openkomt om die studie te volgen in Amsterdam. Aangezien ik een woonplek in Rotterdam heb lijkt me dat een goede optie.
    Ik volg het in eindhoven, bevalt me tot nu toe best goed, beter dan de uni (wat ik hiervoor deed) omdat ik de praktische kant toch prettiger vind.
    Ik zal straks wat vertellen over de vakken, ben net thuis en moe
    pi_57315119
    quote:
    Inhoud Opleiding

HBO Toegepaste Psychologie is een vierjarige bacheloropleiding gericht op het ontwikkelen van de competenties die je in de beroepspraktijk nodig hebt. De opleiding baseert zich op wetenschappelijke kennis over menselijk gedrag. Je leert om die kennis op praktische wijze toe te passen in dienstverlenende situaties waar het steeds gaat om het bevorderen van gezond functioneren van mensen. Belangrijk daarbij is dat je leert op professionele wijze om te gaan met methoden, technieken en instrumenten om menselijk gedrag te analyseren, beoordelen en beïnvloeden.

Waar kom ik later terecht?
    Je kunt na de afronding van de opleiding diverse rollen en functies gaan vervullen binnen verschillende werkterreinen. De belangrijkste werkterreinen zijn:
    Consument en maatschappij:

Hierbij staat de consument in de samenleving centraal. Wat is consumentengedrag, waarom kopen mensen wat ze kopen, hoe maken ze beslissingen en hoe beoordelen ze producten?

Arbeid en organisatie:
    Arbeid en organisatie gaat in op de werksituatie van mensen. Wanneer ervaren mensen bijvoorbeeld stress en wat kun je daar aan doen, en wat is de juiste werkplek voor mensen binnen een organisatie?

Maatschappelijke participatie en veiligheid:
    Participatie, integratie en veiligheidsbeleving van bepaalde groepen zijn de onderwerpen van dit werkterrein. Hoe kan bijvoorbeeld agressief gedrag bij voetbalsupporters voorkomen worden?

Gezondheid en zorg:
    Welzijn en zelfredzaamheid van mensen staat in dit werkterrein centraal. Hoe kunnen mensen gestimuleerd worden gezond te leven, hoe kun je mensen bewust maken van hun gedrag?

Onderwijs en ontwikkeling:
    De ontwikkeling en het lerend vermogen van mensen is het onderwerp van dit werkterrein. Hoe denken en leren mensen, hoe kun je mensen helpen om beter te leren en welke levensfasen doorlopen mensen?

Intermenselijke relaties: Gaat in op relaties tussen volwassenen. Hoe gaan mensen relaties aan, hoe onderhouden ze relaties en hoe gaan mensen weer uit elkaar? Hierbij kun je denken aan vriendschappelijke, seksuele en/of familiare relaties.

Als afgestudeerd bachelor TP kun je gedrag objectief vaststellen, beoordelen en beïnvloeden (door coaching, training en voorlichting). Bovendien kun je praktijkgericht onderzoek doen en op basis van de resultaten daarvan adviseren.

Met jouw kennis en vaardigheden kun je straks uiteenlopende functies vervullen, zoals:
    - loopbaanadviseur
    - consumentenvoorlichter
    - reïntegratieconsulent
    - jobcoach
    - medewerker rouwbegeleiding
    - gezondheidsvoorlichter
    - relatiemiddelaar
    - marktonderzoeker
    - assertiviteitstrainer
    - ....

Zo zit de opleiding in elkaar

Tijdens de gehele opleiding staat het ontwikkelen van jouw beroepscompetenties, die je nodig hebt als beginnend beroepsbeoefenaar, centraal. Met competenties bedoelen we een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en je houding ten opzichte van je eigen professionaliteit.

In de opleiding HBO Toegepaste Psychologie ontwikkel je de volgende acht kerncompetenties:
    - assessen
    - adviseren
    - begeleiden en coachen
    - trainen
    - voorlichten
    - praktijkgericht onderzoeken
    - interdisciplinair en internationaal samenwerken
    - professionaliseren

Voor het hele programma geldt dat je geen losse vakken volgt. Alle onderwijsactiviteiten hangen met elkaar samen en zijn ondergebracht in drie leerlijnen: integraal, conceptueel, vaardigheid.
    - In de integrale leerlijn werk je met een groepje aan een project. Je werkt aan een concrete opdracht, uit of ontleend aan de praktijk. Je leert door te doen, bijvoorbeeld door een geheugentraining te ontwikkelen, een selectierapportage te schrijven voor een organisatie of door een onderzoek te doen naar consumentengedrag.
    - In de conceptuele leerlijn leer je concepten, modellen, en theorieën uit de psychologie. Je bestudeert o.a. de psychologie van het dagelijks leven, de psychologie van het leren en de psychologie van het persoonlijke, statistiek en wederzijdse beïnvloeding.
    - In de vaardigheidsleerlijn worden je vaardigheden getraind. Zo werk je aan jouw beroepsvaardigheden op het terrein van bijvoorbeeld onderzoeksvaardigheden, statistiek, psychodiagnostiek, gespreksvoering en beoordelingstechnieken.

In de propedeuse kennen we een aanbevolen studieroute. Naarmate je verder komt in de opleiding ga je meer je eigen leerproces sturen, zowel inhoudelijk als qua planning. Je wordt hierin bijgestaan door een studieloopbaanbegeleider. Samen met deze begeleider weeg je af welke competenties je al beheerst en waar je de komende periode aan gaat werken. Je leert kritisch naar jezelf te kijken, wie je bent, hoe je leert en hoe je je ontwikkelt als beroepsbeoefenaar.

De opleiding bestaat uit 240 studiepunten (European Credits, EC’s). Als je kunt aantonen dat je de competenties van de opleiding beheerst, krijg je studiepunten. Je kunt dit aantonen tijdens een aantal competentie examens. Als je alle studiepunten hebt behaald, ontvang je het diploma Bachelor of Applied Psychology.
    Dat is wat het nou eigenlijk inhoudt. Dit kan je ook op de site van Fontys vinden, maar daarvoor moet je volgensmij inloggen.

Als je daar iets niet van begrijpt zal ik het toelichten.
    pi_57315142
    Oh, en even TT gewijzigd.
    pi_57322345
    't Is allemaal niet zo makkelijk om een keuze te maken.. Heh.
    pi_57323160
    Tell me about it
    Regel anders een keer een meeloopdag of vraag de boekenlijst op. Dan ga je naar de mediatheek van die school en check je gewoon alle boeken zodat je weet waar je mee moet gaan werken. (die boekenlijst kan ik je ook nog wel geven)
    pi_57451894
    Druk bezig met voorbereiden voor tentamens van volgende week hier
    Paar weken terug voordracht gehouden over behandeling van PTSS en ging super
      dinsdag 18 maart 2008 @ 13:50:25 #266
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_57452537
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 13:21 schreef MeloD het volgende:
    Druk bezig met voorbereiden voor tentamens van volgende week hier
    Paar weken terug voordracht gehouden over behandeling van PTSS en ging super
    MC vragen ECO Introduction to Behavioral Research Methods, 4/e
    http://wps.ablongman.com/(...)765420.cw/index.html
    Voor O&O: How Children Develop
    http://bcs.worthpublisher(...)e/pages/bcs-main.asp
    Naast MC vragen (quizzes kan er ook geoefend worden met begrippen (de flashcards).
    Voor S&O: Understanding and managing organizational behavior (5th edition).
    http://wps.prenhall.com/b(...)946794.cw/index.html
    MC vragen en waar of niet waar vragen.
    Voor S&O: Mastering social psychology
    http://www.mypsychlab.com
    MyPsylab, toegang kost geld :-(

Had deze paar weken geleden al opgezocht. Kan handig zijn om op voor te bereiden.
      dinsdag 18 maart 2008 @ 14:16:56 #267
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_57452995
    net twee dagen terug vanuit engeland nu, even alles hier regelen, veel te doen ineens
    pi_57453095
    Hey Sharkdoggie, relaxt!
    Heb jij nog samenvattingen van Joho en/of school gekocht? Is dat nog wat?
      dinsdag 18 maart 2008 @ 14:25:35 #269
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_57453145
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 14:22 schreef MeloD het volgende:
    Hey Sharkdoggie, relaxt!
    Heb jij nog samenvattingen van Joho en/of school gekocht? Is dat nog wat?
    Ja koop altijd van Joho en Labyrint. Die van Joho zijn meer in verhaalvorm (al kloppen ze niet altijd 100%), maar leest makkelijk weg. Die van Labyrint is bijna alles in begrippen uitgelegd. Ik vind ze beiden niet perfect, maar ze vullen elkaar wel goed aan. Van O&O is er ook een samenvatting van de reader en alle artikelen op BB. Die is bij Joho verkrijgbaar (is zeker een aanrader).

[ Bericht 2% gewijzigd door Sharkdoggie op 18-03-2008 14:33:19 ]
    pi_57454313
    Hmm, dan ga ik die morgen maar eens even allemaal halen
    Wat was jij ongeveer kwijt totaal aan alles?
      dinsdag 18 maart 2008 @ 15:32:52 #271
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_57454603
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 15:19 schreef MeloD het volgende:
    Hmm, dan ga ik die morgen maar eens even allemaal halen
    Wat was jij ongeveer kwijt totaal aan alles?
    Alles ongeveer 20,-. Bij Joho kan je een abon. kopen voor 15,- per jaar maar dan zijn de helft van de samenvatting gratis en krijg je op de rest korting. Die zijn meestal tussen de 2 a 4 euro per stuk. Maar bijv. S&O bestaat uit 4 samenvattingen, ECO uit 1 samenvatting en O&O uit drie. Toevallig net 1 van O&O gehaald, wat normaal 3,50 koste me nu 2,50. Met een abon. ben je goedkoper uit.

Prijzen van Labyrint kan je op de site vinden. Maar dat zijn samenvattingen die niet bestaan uit meerdere delen of per boek gescheiden is. Voordeel van Joho is dat er ook vragen en antwoorden bij zitten om te oefenen voor de tentamens.

Als ik jou was zou ik gewoon alles gebruiken wat je maar kan helpen bij de tentamens. Al blijf het beste om gewoon het boek te kennen (en niet zo zeer de samenvatting ) en MC vragen te oefenen op internet.
    pi_57456213
    Weet iemand op welk experiment/onderzoek de film The Wave is gebaseerd?
    Ik kan het in de database van de UvT niet vinden.

Aan het einde van de film staat: The story is based on the real experience of a h igh school classe in Palo Alto, California in April, 1967. Maar waar is het gepubliceerde artikel te vinden?
      dinsdag 18 maart 2008 @ 17:33:47 #273
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_57457066
    Info daarover is op wikipedia te vinden (vanaf daar kan je wel verder)
    pi_57459285
    Ik heb zelf ook netjes samenvattingen gemaakt van O&O en S&O maar wil die samenvattingen van Joho en school ook zodat ik als het goed is alles ken
    pi_57499311
    Zooo, toch maar lid geworden van Joho
    pi_57613368
    Ben me een beetje aan oriënteren op psychologie omdat het me tóch wel leuk lijkt. Ik ben best wel geinteresseerd in de psyche maar wat ik toch echt vooral wil leren is sociale psychologie, en dan vooral de gebieden van macht/leiderschap, keuzes maken en het beinvloeden van keuzes, groepsverbanden beetje die richting.
    De psychologie waar je werkelijk wat aan hebt als je verder niks in de hoek van psychologie gaat doen.

Is er uberhaupt een opleiding of universiteit die meer aansluit bij mijn wensen?
      woensdag 26 maart 2008 @ 01:02:50 #277
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_57613658
    ik zou gewoon sociale psychologie ergens gaan doen. Sowieso is dat bij elke grote uni wel een afstudeerrichting (lees: master en bachelorprofiel). Of het ook een hele op zichzelfstaande bachelor ergens is weet ik zo net nog niet. De opmerking "waar je werkelijk wat aan hebt" zou ik ietwat nuanceren als ik jou was en daar pas over oordelen als je een studie achter de rug hebt, wel zo politiek correct lijkt me . Sowieso zou ik even AO-psychologie ook in het achterhoofd houden, aangezien dat ook dicht bij jouw beschrijving van de echte psychologie ligt
    pi_57614950
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 13:29 schreef MeloD het volgende:
    Zooo, toch maar lid geworden van Joho
    Ik heb na m'n lidmaatschap er nooit meer iets gekocht
    pi_57617201
    @Grumpey ok sorry dat was inderdaag behóorlijk lomp geformuleerd Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel, kennis over sociale psychologie kan heel erg nuttig zijn om de situaties in je werkleven meer naar je hand te zetten, whatever you're going to do.
    Maar ik wil inderdaad niet zeggen dat je met de rest van de studie niks meer kan de rest van je leven ook al wordt je geen therapeut.
    Staat AO-psychologie voor arbeid en organisatie trouwens?
    pi_57617271
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 10:36 schreef synthesix het volgende:
    Staat AO-psychologie voor arbeid en organisatie trouwens?
    Ja.
    En als je alleen geinteresseerd bent in sociale psychologie kan je misschien ook wat boeken aanschaffen en die op eigen houtje doornemen.
      woensdag 26 maart 2008 @ 11:59:21 #281
    139330 TNA
    For the stars that shine
    pi_57619204
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 00:35 schreef synthesix het volgende:
    Ben me een beetje aan oriënteren op psychologie omdat het me tóch wel leuk lijkt. Ik ben best wel geinteresseerd in de psyche maar wat ik toch echt vooral wil leren is sociale psychologie, en dan vooral de gebieden van macht/leiderschap, keuzes maken en het beinvloeden van keuzes, groepsverbanden beetje die richting.
    De psychologie waar je werkelijk wat aan hebt als je verder niks in de hoek van psychologie gaat doen.

Is er uberhaupt een opleiding of universiteit die meer aansluit bij mijn wensen?
    De dingen die je noemt sluiten ook aan bij economie. Sociale psychologie en deelgebieden van economie overlappen ontzettend. Bekijk eens de studiegids van beide opleidingen en kijk welke vakken je interessant vindt
    pi_57714473
    Heeft er iemand toevallig een van deze boeken liggen:

management van gedrag, individu, team en organisatie
    mullins, l.j.

infants, children, and adolescents: international edition incl. medialab
    berk, l.e.?

Kan ze nergens tweedehands vinden.. weer voor 130 euro boeken kopen die ik max. 6 weken in gebruik heb en daarna niks meer mee doe . Bah.
    pi_57769365
    Ok, ik moet een virtuele baby gaan opvoeden voor het vak Ontwikkelingsleer . Dacht eerst dat het een 1 april grap was, maar dat was het dus niet XD.
    pi_57769373
    quote:
    Op dinsdag 1 april 2008 23:05 schreef hetzusjevan het volgende:
    Ok, ik moet een virtuele baby gaan opvoeden voor het vak Ontwikkelingsleer . Dacht eerst dat het een 1 april grap was, maar dat was het dus niet XD.
    Zijn jullie onderverdeeld in teams of moest je het alleen af?
      dinsdag 1 april 2008 @ 23:45:20 #285
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_57770415
    Zijn er hier mensen die naast Psychologie nog een studie erbij doen? Zit zelf te denken om bestuurskunde erbij te doen. Vanwege mijn vorige studie krijg ik volgend jaar wat vrijstellingen voor Psychologie. En ik kan dan keuze vakken kiezen bij bestuurskunde. Dat lijk me wel aardig als ik toch richting S&O kant op ga.
    pi_57770533
    quote:
    Op dinsdag 1 april 2008 23:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zijn jullie onderverdeeld in teams of moest je het alleen af?
    Teams van 4 tot 6 maar ieder heeft wel z'n eigen kind.. volgende week krijgen we meer te horen over wat de bedoeling is.
      woensdag 2 april 2008 @ 00:27:47 #287
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_57771402
    quote:
    Op dinsdag 1 april 2008 23:45 schreef Sharkdoggie het volgende:
    Zijn er hier mensen die naast Psychologie nog een studie erbij doen? Zit zelf te denken om bestuurskunde erbij te doen. Vanwege mijn vorige studie krijg ik volgend jaar wat vrijstellingen voor Psychologie. En ik kan dan keuze vakken kiezen bij bestuurskunde. Dat lijk me wel aardig als ik toch richting S&O kant op ga.
    Heb twee jaar Kunstmatige Intelligentie gedaan naast Psychologie. Een beta-opleiding is ook echt daadwerkelijk veel zwaarder heb ik toen gemerkt. Uiteindelijk was dat niet echt het probleem, ik kwam er achter dat ik gewoon een richting van 1 van de 2 opleidingen (neuropsychologie dus) verruit het leukst vond en ik besloot daar vol voor te gaan en het zware 3e jaar van Kunstmatige Intelligentie te laten voor wat het is. Sommige zullen het zonde noemen, ik noem het prioriteiten

Maar het is goed mogelijk met psychologie, in ieder geval in de eerste 3 jaar
    pi_57793581
    Is een minor naast de studie psychologie te doen? Heb volgende week pas gesprek met studieadviseur.. maar is echt moeilijk / niks over te vinden op UvT site.. dus ik vraag me af of iemand daar ervaringen mee heeft ofzo?

Is het veel extra werk of valt het wel mee?
      donderdag 3 april 2008 @ 13:24:12 #289
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_57803189
    volgens mij is het maar net hoe je zelf stress en meer werk als vervelend ondervindt. Als je zelf op de automaat gewoon een extra boek kan lezen, is het geen enkel probleem. Als je nu al gaat stressen als je een wedstrijd hebt dit weekend en nog moet leren en nog een mailtje naar je oma moet sturen en je neus voelt niet goed en en en...dan zou ik het niet doen.
    pi_57825203
    quote:
    Op dinsdag 1 april 2008 23:45 schreef Sharkdoggie het volgende:
    Ik ben dit jaar begonnen met een aantal rechtenvakken erbij, helaas heb ik er daarvan maar een afgerond, omdat ik ook nog mijn scriptie moet schrijven, en vakken, en moest werken, en een training voor mijn vrijwilligerswerk (2 dagen in de week) deed, en ging verhuizen, en ook nog een sociaal leven wilde hebben. Dat allemaal bij elkaar ging niet zo goed samen, maar in de bachelor is het in principe wel te doen. Ik ga nu in september gewoon beginnen met voltijd rechten.

Grumpey, alweer terug in Nederland? Hoe is het met de studie?
    As for me: Ik loop uit met mn scriptie, en over anderhalve week ga ik stage lopen.
    Ben niet erg gemotiveerd meer, maar ik maak het toch maar af. De stage lijkt me wel erg leuk.
      vrijdag 4 april 2008 @ 11:43:21 #291
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_57825611
    Yup, alweer drie weken terug in Nederland nu. Heb stage en scriptie van Neuroscience-master nu afgerond (Alleen stageverslag nog aanpassen hier en daar) en heb al cijfers terug waar ik heel erg blij mee ben (twee keer een negen!).
    Voor de andere master, klinische neuropsychologie, ben ik nu een klinische stage aan het regelen, maar dat loopt allemaal niet zo soepel. Wilde eigenlijk per 1 april of per 1 mei beginnen, maar dat gaat hem niet worden. Eerste echte mogelijkheid is nu per 1 september pas. Oftewel, beetje nutteloze tijd nu over. Ben maar gaan rondzoeken naar mogelijke junior onderzoeker, studentassistent of aio-plekken om deze tijd nuttig te vullen. Als dat niet lukt gaan we wel een reisje maken van paar maanden.

Al met al ben ik volgend jaar maart/april klaar met beide opleidingen, en heb ik hopelijk een baan

Wat voor stage ga je lopen? Motivatieprobleem heb ik nu ook wel, ik wil nu gewoon aan de slag het liefst. Is motivatieprobleem bij jou omdat je de opleiding niet meer zo boeiend vindt? Want dat lijk me nog irritanter
    pi_57826709
    quote:
    Op vrijdag 4 april 2008 11:43 schreef Grumpey het volgende:
    Yup, alweer drie weken terug in Nederland nu. Heb stage en scriptie van Neuroscience-master nu afgerond (Alleen stageverslag nog aanpassen hier en daar) en heb al cijfers terug waar ik heel erg blij mee ben (twee keer een negen!).
    Wauw, wat goed!
    quote:
    Voor de andere master, klinische neuropsychologie, ben ik nu een klinische stage aan het regelen, maar dat loopt allemaal niet zo soepel. Wilde eigenlijk per 1 april of per 1 mei beginnen, maar dat gaat hem niet worden. Eerste echte mogelijkheid is nu per 1 september pas. Oftewel, beetje nutteloze tijd nu over. Ben maar gaan rondzoeken naar mogelijke junior onderzoeker, studentassistent of aio-plekken om deze tijd nuttig te vullen. Als dat niet lukt gaan we wel een reisje maken van paar maanden.

Al met al ben ik volgend jaar maart/april klaar met beide opleidingen, en heb ik hopelijk een baan

Wat voor stage ga je lopen? Motivatieprobleem heb ik nu ook wel, ik wil nu gewoon aan de slag het liefst. Is motivatieprobleem bij jou omdat je de opleiding niet meer zo boeiend vindt? Want dat lijk me nog irritanter
    Ik ga stage lopen bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en jeugdigen. Op welke afdeling is nog niet bekend. Ik wil het liefst er nog een stage aan vast plakken bij het steunpunt huiselijk geweld, aangezien ik dat een ontzettend interessant iets vind. Ik had graag ook stage willen lopen bij het AMK, maar die stages zijn erg gewid, en er zijn relatief weinig plaatsen.

Mijn motivatieproblemen komen in ieder geval deels voor uit dat ik hierna een andere studie wil gaan doen, omdat de juridische kant me toch wel erg trekt. Ik weet dus dat ik hier waarschijnlijk niet echt iets mee ga doen (althans, niet direct iets waar je deze opleiding voor nodig hebt), vandaar mijn gebrek aan motivatie waarschijnlijk. Overigens vind ik de grens van rechten en psychologie (slachtoffers van een misdrijf, rechtspsychologie, antisociale ontwikkeling, jeugddelinquentie enz.) wel het meest interessant, dus ik heb mijn studie zeker niet voor niks gedaan.
      zondag 20 april 2008 @ 16:00:46 #293
    167185 Ziewoarut
    Shitpoepfuck
    pi_58180330
    Hallo
    Ik zit nu in HAVO 5 met het profiel EM. Ik wil uiteindelijk denk ik naar een uni gaan omdat de HAVO me naar mijn mening ietwat te makkelijk afgaat. Ik wil gewoon later niet het gevoel hebbe dat ik bepaalde kansen in het leven heb laten liggen met alle gevolgen van dien.

Nu ben ik geeinteresseerd in de samenleving, gebeurteniisen in de samenleving en gevolgen daarvan, recht, gedrag van mensen en ik kan redelijk goed schrijven. Psychologie (of ja, het beeld wat ik ervan heb) vind ik dan erg aantrekkelijk klinken.
    Mijn decaan raadt mij aan om people en business management te gaan doen. Hij zegt dat je uiteindelijk dan toch 'iets' kan gaan doen met psychologie maar hij is duidelijk geen fan van psychologie.

Aan de andere kant lijkt PBM me wel redelijk aantrekkelijk om te gaan doen na dit jaar...

Kan iemand mij mischien tips geven?

zondag 20 april 2008 @ 19:25:37 #294
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_58185385
    Misschien is het voor jou interessant (vanwege je interesses) om eens naar een opendag bestuurskunde te gaan. Veel mensen vergeten trouwens dat psychologie echt veel statistiek, proefopzetten, onderzoek doen is waardoor mensen ook (te snel) afgeschrikt raken als ze er eenmaal aan beginnen. Misschien dat je decaan daarom psychologie niet aanraad.
      zondag 20 april 2008 @ 19:37:41 #295
    167185 Ziewoarut
    Shitpoepfuck
    pi_58185677
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 19:25 schreef Sharkdoggie het volgende:
    Misschien is het voor jou interessant (vanwege je interesses) om eens naar een opendag bestuurskunde te gaan. Veel mensen vergeten trouwens dat psychologie echt veel statistiek, proefopzetten, onderzoek doen is waardoor mensen ook (te snel) afgeschrikt raken als ze er eenmaal aan beginnen. Misschien dat je decaan daarom psychologie niet aanraad.
    Nee hij raadt het me af omdat hij zegt dat het risico groot is dat je gewoon nergens aan de bak kunt komen als je met je psychologie-studie klaar bent.
    pi_58214163
    Om wat voor statistiek gaat het dan bij Psychologie, wat voor soort rekensommen moet je oplossen?
      maandag 21 april 2008 @ 22:50:02 #297
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_58214335
    stel, je wilt twee groepen vergelijken. Wat is voor een bepaalde persoonstrek de beste methode en de de beste vergelijking van scores met elkaar? En stel nou dat je die methode hebt gevonden, hoe bepaal je dan dat iemand afwijkt en de ander niet?

Dit soort keuzes worden gemaakt op basis van theorieen over normale verdeling, studentverdeling etc, en daarbij moet je dan berekenen hoeveel iemand met een bepaalde verdeling afwijkt ja/nee. Daarnaast is het bijvoorbeeld nodig om te kijken naar samenhang van groepen onderling op scores, en of deze samenhang verschillend is op verschillende tijdstippen. Ook kan bijvoorbeeld juist de variantie van individuen niet normaal verdeeld zijn, dat de ene persoon meer afwijkt dan een ander op een test maar dat consequenter doet dan gemiddeld bijv. Dat soort dingen zal je allemaal wel onder de knie moeten hebben.
      maandag 21 april 2008 @ 23:49:59 #298
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_58216070
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 22:42 schreef Stefanovich het volgende:
    Om wat voor statistiek gaat het dan bij Psychologie, wat voor soort rekensommen moet je oplossen?
    Zag je bericht ook in de bestuurskundetopic, maar laat je niet ontmoedigen door (de soort) rekensommen. Uiteindelijk is alles wel aan te leren, zolang je net zoveel tijd erin wil steken totdat je het begrijp. Heb zelf een wiskunde deficientiecursus moeten doen, maar uiteindelijk heb ik er veel aan gehad (qua inzicht). Verder heb ik ook gebruik gemaakt van statistiekbijlessen (waar het accent meer ligt op begrijpen wat je aan het doen ben ) en de reguliere lessen (sommen oplossen+theorie).

Ken zelf genoeg mensen van de wiscursus en bijlessen die van MBO kwamen, P haalden op het HBO en nu gewoon alle statistiekvakken halen. Geloof me, de meesten daarvan (incl. ik) hebben wiskunde altijd weten te ontlopen tijdens de middelbareschool en het vervolgonderwijs tot de universiteit waar het gewoon een vereiste is. De meesten van deze mensen hadden een jaar eerder niet verwacht (door te belabberde wiskundeniveau) dat ze statistiek gewoon zouden trekken. Dus zo moeilijk is statistiek ook weer niet.
      maandag 26 mei 2008 @ 17:19:02 #299
    37895 Sharkdoggie
    Made of chocolate
    pi_58922632
    Deze week mijn laatste tentamens. Collegeljaar gaat veels te hard.
    topickick want het is veels te stil hierzo
    pi_58923151
    WTF? Heb je dan al zomervakantie?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')