En IBV is veels te saai.. *Is aan het skillslabbenquote:Op zondag 9 maart 2008 19:45 schreef Sharkdoggie het volgende:
Het is veels te stil.
Dat is iets wat je zelf uit moet zoeken.. Waar wil je wonen, waar zijn de opleidingen, hoe lang wil je reizen?quote:Op maandag 10 maart 2008 13:35 schreef Sok41 het volgende:
Gegroet,
Ik volg op het moment een opleiding ICT maar ik wil hierna(dit jaar nog) gaan beginnen met HBO psych. Nu ben ik eens een beetje wezen zoeken naar de juiste plek voor mij om dat te doen, maar tot nu toe vind ik niet veel relevante dingen. Ik woon in zeeland en vroeg me dus af wat voor mij het gunstigst is.
Bedankt alvast,
't Liefts blijf ik namelijk in Zeeland. Maar zover ik kon zien is dat haast geen optie.quote:Op maandag 10 maart 2008 13:40 schreef warrel het volgende:
[..]
Dat is iets wat je zelf uit moet zoeken.. Waar wil je wonen, waar zijn de opleidingen, hoe lang wil je reizen?
Ik ben geen voorstander van thuisstudie, in het geheel al niet van LOI, teminste sommige opleidingen die hun ondersteunen.quote:
Uiteraard, er zijn namelijk ook nog geen afgestudeerde HBO 'psychologen'.quote:Op maandag 10 maart 2008 17:13 schreef Sharkdoggie het volgende:
Zoek eerst uit (maar dat geldt natuurlijk voor alle opleidingen) wat je met een HBO Psy kan doen. In de hulpverlening (op HBO niveau) wordt bijna alleen maar gevraagd naar Social Workers (MWD, SPH) en HBO-V (verpleegkunde), omdat werkgevers niet bekend zijn met HBO Psy.
Dat laatste (gok ikquote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:15 schreef hetzusjevan het volgende:
Zitten er nou zo weinig psychologie studenten op FOK! of posten ze hier gewoon niet?
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:29 schreef Grumpey het volgende:
we zijn allemaal al uitgemolken door al die R&P topics die hier geopend worden
De rechten en gnk studentjes lullen anders hele topics vol..quote:Op dinsdag 11 maart 2008 16:46 schreef Operc het volgende:
Maar waar zou het ook in godsnaam over moeten gaan? Elke uni heeft weer andere vakken, andere opbouw dus dat werkt al niet echt super en verder komt er alleen psy aanbod in R&P inderdaad.
Ik volg het in eindhoven, bevalt me tot nu toe best goed, beter dan de uni (wat ik hiervoor deed) omdat ik de praktische kant toch prettiger vind.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:27 schreef Sok41 het volgende:
Hey Crossover ! Hoe bevalt jouw de opleiding dan ? En waar doe je die ?
Kun je me iets meer vertellen over wat vakken ?
Ik ben er nog niet zeker van waar ik het ga doen, ik las gister dat eind dit jaar de optie openkomt om die studie te volgen in Amsterdam. Aangezien ik een woonplek in Rotterdam heb lijkt me dat een goede optie.
Dat is wat het nou eigenlijk inhoudt. Dit kan je ook op de site van Fontys vinden, maar daarvoor moet je volgensmij inloggen.quote:Inhoud Opleiding
HBO Toegepaste Psychologie is een vierjarige bacheloropleiding gericht op het ontwikkelen van de competenties die je in de beroepspraktijk nodig hebt. De opleiding baseert zich op wetenschappelijke kennis over menselijk gedrag. Je leert om die kennis op praktische wijze toe te passen in dienstverlenende situaties waar het steeds gaat om het bevorderen van gezond functioneren van mensen. Belangrijk daarbij is dat je leert op professionele wijze om te gaan met methoden, technieken en instrumenten om menselijk gedrag te analyseren, beoordelen en beïnvloeden.
Waar kom ik later terecht?
Je kunt na de afronding van de opleiding diverse rollen en functies gaan vervullen binnen verschillende werkterreinen. De belangrijkste werkterreinen zijn:
Consument en maatschappij:
Hierbij staat de consument in de samenleving centraal. Wat is consumentengedrag, waarom kopen mensen wat ze kopen, hoe maken ze beslissingen en hoe beoordelen ze producten?
Arbeid en organisatie:
Arbeid en organisatie gaat in op de werksituatie van mensen. Wanneer ervaren mensen bijvoorbeeld stress en wat kun je daar aan doen, en wat is de juiste werkplek voor mensen binnen een organisatie?
Maatschappelijke participatie en veiligheid:
Participatie, integratie en veiligheidsbeleving van bepaalde groepen zijn de onderwerpen van dit werkterrein. Hoe kan bijvoorbeeld agressief gedrag bij voetbalsupporters voorkomen worden?
Gezondheid en zorg:
Welzijn en zelfredzaamheid van mensen staat in dit werkterrein centraal. Hoe kunnen mensen gestimuleerd worden gezond te leven, hoe kun je mensen bewust maken van hun gedrag?
Onderwijs en ontwikkeling:
De ontwikkeling en het lerend vermogen van mensen is het onderwerp van dit werkterrein. Hoe denken en leren mensen, hoe kun je mensen helpen om beter te leren en welke levensfasen doorlopen mensen?
Intermenselijke relaties: Gaat in op relaties tussen volwassenen. Hoe gaan mensen relaties aan, hoe onderhouden ze relaties en hoe gaan mensen weer uit elkaar? Hierbij kun je denken aan vriendschappelijke, seksuele en/of familiare relaties.
Als afgestudeerd bachelor TP kun je gedrag objectief vaststellen, beoordelen en beïnvloeden (door coaching, training en voorlichting). Bovendien kun je praktijkgericht onderzoek doen en op basis van de resultaten daarvan adviseren.
Met jouw kennis en vaardigheden kun je straks uiteenlopende functies vervullen, zoals:
- loopbaanadviseur
- consumentenvoorlichter
- reïntegratieconsulent
- jobcoach
- medewerker rouwbegeleiding
- gezondheidsvoorlichter
- relatiemiddelaar
- marktonderzoeker
- assertiviteitstrainer
- ....
Zo zit de opleiding in elkaar
Tijdens de gehele opleiding staat het ontwikkelen van jouw beroepscompetenties, die je nodig hebt als beginnend beroepsbeoefenaar, centraal. Met competenties bedoelen we een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en je houding ten opzichte van je eigen professionaliteit.
In de opleiding HBO Toegepaste Psychologie ontwikkel je de volgende acht kerncompetenties:
- assessen
- adviseren
- begeleiden en coachen
- trainen
- voorlichten
- praktijkgericht onderzoeken
- interdisciplinair en internationaal samenwerken
- professionaliseren
Voor het hele programma geldt dat je geen losse vakken volgt. Alle onderwijsactiviteiten hangen met elkaar samen en zijn ondergebracht in drie leerlijnen: integraal, conceptueel, vaardigheid.
- In de integrale leerlijn werk je met een groepje aan een project. Je werkt aan een concrete opdracht, uit of ontleend aan de praktijk. Je leert door te doen, bijvoorbeeld door een geheugentraining te ontwikkelen, een selectierapportage te schrijven voor een organisatie of door een onderzoek te doen naar consumentengedrag.
- In de conceptuele leerlijn leer je concepten, modellen, en theorieën uit de psychologie. Je bestudeert o.a. de psychologie van het dagelijks leven, de psychologie van het leren en de psychologie van het persoonlijke, statistiek en wederzijdse beïnvloeding.
- In de vaardigheidsleerlijn worden je vaardigheden getraind. Zo werk je aan jouw beroepsvaardigheden op het terrein van bijvoorbeeld onderzoeksvaardigheden, statistiek, psychodiagnostiek, gespreksvoering en beoordelingstechnieken.
In de propedeuse kennen we een aanbevolen studieroute. Naarmate je verder komt in de opleiding ga je meer je eigen leerproces sturen, zowel inhoudelijk als qua planning. Je wordt hierin bijgestaan door een studieloopbaanbegeleider. Samen met deze begeleider weeg je af welke competenties je al beheerst en waar je de komende periode aan gaat werken. Je leert kritisch naar jezelf te kijken, wie je bent, hoe je leert en hoe je je ontwikkelt als beroepsbeoefenaar.
De opleiding bestaat uit 240 studiepunten (European Credits, EC’s). Als je kunt aantonen dat je de competenties van de opleiding beheerst, krijg je studiepunten. Je kunt dit aantonen tijdens een aantal competentie examens. Als je alle studiepunten hebt behaald, ontvang je het diploma Bachelor of Applied Psychology.
MC vragen ECO Introduction to Behavioral Research Methods, 4/equote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:21 schreef MeloD het volgende:
Druk bezig met voorbereiden voor tentamens van volgende week hier
Paar weken terug voordracht gehouden over behandeling van PTSS en ging super
Ja koop altijd van Joho en Labyrint. Die van Joho zijn meer in verhaalvorm (al kloppen ze niet altijd 100%), maar leest makkelijk weg. Die van Labyrint is bijna alles in begrippen uitgelegd. Ik vind ze beiden niet perfect, maar ze vullen elkaar wel goed aan. Van O&O is er ook een samenvatting van de reader en alle artikelen op BB. Die is bij Joho verkrijgbaar (is zeker een aanrader).quote:Op dinsdag 18 maart 2008 14:22 schreef MeloD het volgende:
Hey Sharkdoggie, relaxt!
Heb jij nog samenvattingen van Joho en/of school gekocht? Is dat nog wat?
Alles ongeveer 20,-. Bij Joho kan je een abon. kopen voor 15,- per jaar maar dan zijn de helft van de samenvatting gratis en krijg je op de rest korting. Die zijn meestal tussen de 2 a 4 euro per stuk. Maar bijv. S&O bestaat uit 4 samenvattingen, ECO uit 1 samenvatting en O&O uit drie. Toevallig net 1 van O&O gehaald, wat normaal 3,50 koste me nu 2,50. Met een abon. ben je goedkoper uit.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 15:19 schreef MeloD het volgende:
Hmm, dan ga ik die morgen maar eens even allemaal halen
Wat was jij ongeveer kwijt totaal aan alles?
Ja.quote:Op woensdag 26 maart 2008 10:36 schreef synthesix het volgende:
Staat AO-psychologie voor arbeid en organisatie trouwens?
De dingen die je noemt sluiten ook aan bij economie. Sociale psychologie en deelgebieden van economie overlappen ontzettend. Bekijk eens de studiegids van beide opleidingen en kijk welke vakken je interessant vindtquote:Op woensdag 26 maart 2008 00:35 schreef synthesix het volgende:
Ben me een beetje aan oriënteren op psychologie omdat het me tóch wel leuk lijkt. Ik ben best wel geinteresseerd in de psyche maar wat ik toch echt vooral wil leren is sociale psychologie, en dan vooral de gebieden van macht/leiderschap, keuzes maken en het beinvloeden van keuzes, groepsverbanden beetje die richting.
De psychologie waar je werkelijk wat aan hebt als je verder niks in de hoek van psychologie gaat doen.
Is er uberhaupt een opleiding of universiteit die meer aansluit bij mijn wensen?
Zijn jullie onderverdeeld in teams of moest je het alleen af?quote:Op dinsdag 1 april 2008 23:05 schreef hetzusjevan het volgende:
Ok, ik moet een virtuele baby gaan opvoeden voor het vak Ontwikkelingsleer. Dacht eerst dat het een 1 april grap was, maar dat was het dus niet XD.
Teams van 4 tot 6 maar ieder heeft wel z'n eigen kind.. volgende week krijgen we meer te horen over wat de bedoeling is.quote:Op dinsdag 1 april 2008 23:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zijn jullie onderverdeeld in teams of moest je het alleen af?
Heb twee jaar Kunstmatige Intelligentie gedaan naast Psychologie. Een beta-opleiding is ook echt daadwerkelijk veel zwaarder heb ik toen gemerkt. Uiteindelijk was dat niet echt het probleem, ik kwam er achter dat ik gewoon een richting van 1 van de 2 opleidingen (neuropsychologie dus) verruit het leukst vond en ik besloot daar vol voor te gaan en het zware 3e jaar van Kunstmatige Intelligentie te laten voor wat het is. Sommige zullen het zonde noemen, ik noem het prioriteitenquote:Op dinsdag 1 april 2008 23:45 schreef Sharkdoggie het volgende:
Zijn er hier mensen die naast Psychologie nog een studie erbij doen? Zit zelf te denken om bestuurskunde erbij te doen. Vanwege mijn vorige studie krijg ik volgend jaar wat vrijstellingen voor Psychologie. En ik kan dan keuze vakken kiezen bij bestuurskunde. Dat lijk me wel aardig als ik toch richting S&O kant op ga.
Ik ben dit jaar begonnen met een aantal rechtenvakken erbij, helaas heb ik er daarvan maar een afgerond, omdat ik ook nog mijn scriptie moet schrijven, en vakken, en moest werken, en een training voor mijn vrijwilligerswerk (2 dagen in de week) deed, en ging verhuizen, en ook nog een sociaal leven wilde hebben. Dat allemaal bij elkaar ging niet zo goed samen, maar in de bachelor is het in principe wel te doen. Ik ga nu in september gewoon beginnen met voltijd rechten.quote:Op dinsdag 1 april 2008 23:45 schreef Sharkdoggie het volgende:
Zijn er hier mensen die naast Psychologie nog een studie erbij doen? Zit zelf te denken om bestuurskunde erbij te doen. Vanwege mijn vorige studie krijg ik volgend jaar wat vrijstellingen voor Psychologie. En ik kan dan keuze vakken kiezen bij bestuurskunde. Dat lijk me wel aardig als ik toch richting S&O kant op ga.
Wauw, wat goed!quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:43 schreef Grumpey het volgende:
Yup, alweer drie weken terug in Nederland nu. Heb stage en scriptie van Neuroscience-master nu afgerond (Alleen stageverslag nog aanpassen hier en daar) en heb al cijfers terug waar ik heel erg blij mee ben (twee keer een negen!).
Ik ga stage lopen bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en jeugdigen. Op welke afdeling is nog niet bekend. Ik wil het liefst er nog een stage aan vast plakken bij het steunpunt huiselijk geweld, aangezien ik dat een ontzettend interessant iets vind. Ik had graag ook stage willen lopen bij het AMK, maar die stages zijn erg gewid, en er zijn relatief weinig plaatsen.quote:Voor de andere master, klinische neuropsychologie, ben ik nu een klinische stage aan het regelen, maar dat loopt allemaal niet zo soepel. Wilde eigenlijk per 1 april of per 1 mei beginnen, maar dat gaat hem niet worden. Eerste echte mogelijkheid is nu per 1 september pas. Oftewel, beetje nutteloze tijd nu over. Ben maar gaan rondzoeken naar mogelijke junior onderzoeker, studentassistent of aio-plekken om deze tijd nuttig te vullen. Als dat niet lukt gaan we wel een reisje maken van paar maanden.
Al met al ben ik volgend jaar maart/april klaar met beide opleidingen, en heb ik hopelijk een baan
Wat voor stage ga je lopen? Motivatieprobleem heb ik nu ook wel, ik wil nu gewoon aan de slag het liefst. Is motivatieprobleem bij jou omdat je de opleiding niet meer zo boeiend vindt? Want dat lijk me nog irritanter
Nee hij raadt het me af omdat hij zegt dat het risico groot is dat je gewoon nergens aan de bak kunt komen als je met je psychologie-studie klaar bent.quote:Op zondag 20 april 2008 19:25 schreef Sharkdoggie het volgende:
Misschien is het voor jou interessant (vanwege je interesses) om eens naar een opendag bestuurskunde te gaan. Veel mensen vergeten trouwens dat psychologie echt veel statistiek, proefopzetten, onderzoek doen is waardoor mensen ook (te snel) afgeschrikt raken als ze er eenmaal aan beginnen. Misschien dat je decaan daarom psychologie niet aanraad.
Zag je bericht ook in de bestuurskundetopic, maar laat je niet ontmoedigen door (de soort) rekensommen. Uiteindelijk is alles wel aan te leren, zolang je net zoveel tijd erin wil steken totdat je het begrijp. Heb zelf een wiskunde deficientiecursus moeten doen, maar uiteindelijk heb ik er veel aan gehad (qua inzicht). Verder heb ik ook gebruik gemaakt van statistiekbijlessen (waar het accent meer ligt op begrijpen wat je aan het doen benquote:Op maandag 21 april 2008 22:42 schreef Stefanovich het volgende:
Om wat voor statistiek gaat het dan bij Psychologie, wat voor soort rekensommen moet je oplossen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |