abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55655615
Hoi allemaal!

Ik heb een vraag aan de psychologie studenten.
Ik ga voor mijn studie geneeskunde een keuzevak volgen bij psychologie in Nijmegen. Het gaat om het vak "Psychofarmacologie en farmacotherapie" en hiervoor heb ik het boek van Stahl nodig: Essential Psychopharmacology.
Dus mocht je dit boek hebben, en je het niet meer nodig hebt, en je het wil verkopen: laat het weten!
Of misschien kan ik het lenen?? Uiteraard tegen betaling van borg o.i.d. en een vergoeding?
Ik heb het boek namelijk alleen nodig voor dat vak en heb er niet heel veel zin in om een duur boek voor die korte periode te kopen...
  maandag 31 december 2007 @ 05:10:27 #202
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55673056
dat boek heb ik wel in mijn kast staan, en wil het stiekem gewoon niet kwijt omdat het gewoon een geweldig boek is

Lekker plaatjes kijken, het leest als een stripboek
sorry, verkoop het maar niet
pi_55673997
hihi het moet ook niet natuurlijk
ik ken het boek verder niet, dus ik zou niet weten hoe leuk het is om in je vrije tijd door het boek te bladeren
  maandag 31 december 2007 @ 12:42:28 #204
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_55678723
Hebben ze die niet bij de Slegte toevallig? Daar verkopen ze veel tweede hands boeken.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  maandag 31 december 2007 @ 14:45:24 #205
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55682593
quote:
Op maandag 31 december 2007 09:47 schreef Liz87 het volgende:
hihi het moet ook niet natuurlijk
ik ken het boek verder niet, dus ik zou niet weten hoe leuk het is om in je vrije tijd door het boek te bladeren
Geloof me, je gaat de plaatjes geweldig vinden
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:14:31 #206
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_55931186
^ MeloD. Hoe gingen de tentamens? PKG ging bij mij lekker. Toetsende statistiek niet zo.
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_55973430
PKG heb ik gehaald, 13 fout.
TS niet gehaald Weer net aan niet, had 15 fout en je mag er 13, grrr
Ik heb trouwens die meneer Maes gemaild dat het mij opviel dat er best wat vragen over stof uit de sheets gesteld werden bij TS, terwijl op Blackboard staat dat de vragen alleen over het boek gaan. Kreeg ik terug dat alle vragen vrijwel standaard over boek + colleges gaan. Lekker suf dat ze dan op BB expliciet zeggen dat 't niet over de sheets zal gaan :S
  zaterdag 12 januari 2008 @ 16:22:32 #208
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_55975249
Idd. vaag. Ik had de sheets vermeden omdat ik ze eerder verwarrend vond dan inzichtelijk. Toch is de tentamen volgens mij erg goed gemaakt door iedereen (ken bijna niemand die PKG niet heeft gehaald) en dan zijn de WG groep cijfers niet eens bij opgeteld.
pi_55977882
PKG weet ik niet hoe ie gemaakt is, weet wel dat TS door velen niet gehaald is (was ook kuttentamen vond ik)
Ik hoop dat de sheets-vragen er alsnog uitgehaald worden/goed gerekend worden want een deel daarvan had ik fout
Moet je nog iets herkansen of niet?
Ik M&T, TS en Geschiedenis. Eerste twee gaan wel lukken denk ik, TS heb ik een hard hoofd in.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 20:08:20 #210
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_55980134
M&T mag ik eindelijk doen. TS moet ik herkansen maar dat moet wel te doen zijn als ik genoeg aandacht aan heb besteed. Maar echt om weer 2 weken te leren, ben meer toe aan ff vakantie.

Voor GS is benensink.nl/Psychologie/Geschiedenis.pdf misschien wel handig.
pi_55981294
Oh die ga ik ff downloaden, thanks!
pi_56074742
Kan iemand mij vertellen wat de vertaling van 'vagal tone' is?
Ik kan het nergens vinden namelijk en ik heb hier een artikel wat er voor een deel over gaat.
  woensdag 16 januari 2008 @ 15:27:32 #213
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_56074979
dat is toch de mate van vuren dat de vagus nervus (1 van de kopzenuwen) doet? De vagus nervus inhibeert de hartspier (parasymphatisch zenuwstelsel), en wordt beinvloed door stress is het idee (dient als een soort marker om invloed daarvan te meten).

Maar wat de vertaling ervan is...pff...ik zou het vertalen als "Mate van activiteit van het parasymphatisch zenuwstelsel". Een beetje omschrijven dus, daarnaast denk ik alleen maar duidelijker.
pi_56075187
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:27 schreef Grumpey het volgende:
dat is toch de mate van vuren dat de vagus nervus (1 van de kopzenuwen) doet? De vagus nervus inhibeert de hartspier (parasymphatisch zenuwstelsel), en wordt beinvloed door stress is het idee (dient als een soort marker om invloed daarvan te meten).

Maar wat de vertaling ervan is...pff...ik zou het vertalen als "Mate van activiteit van het parasymphatisch zenuwstelsel". Een beetje omschrijven dus, daarnaast denk ik alleen maar duidelijker.
ha, ik wist dat jij ging reageren

Er staat hier iets als 'de balans tussen sympathisch en parasympathische cardiac activation (?) controlled via the vagal nerve.

Wat is het sympathisch en parasympathisch zenuwstelsel ook alweer?
  woensdag 16 januari 2008 @ 15:59:37 #215
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_56075842
biologische he

Symphatische zenuwstelsel is kortweg alles wat je organen activeert, hogere hartslag en bloeddruk, zeg maar alles wat je voelt als iemand je eens heel goed laat schrikken
Parasymphatisch is precies andersom, die inhibeert activiteit van organen en brengt een soort rusttoestand teweeg

cardiac activation is de activatie van het hart (de hartspieren). Dit wordt inderdaad gecontrolleerd door de vagus nervus (vagal nerve in engels). Deze zorgt ervoor dat er een balans is tussen de excitatie van de hartspier door het symphatische zenuwstelsel, en de inhibitie van het parasymphatische zenuwstelsel.
pi_56076479
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:59 schreef Grumpey het volgende:
biologische he

Symphatische zenuwstelsel is kortweg alles wat je organen activeert, hogere hartslag en bloeddruk, zeg maar alles wat je voelt als iemand je eens heel goed laat schrikken
Parasymphatisch is precies andersom, die inhibeert activiteit van organen en brengt een soort rusttoestand teweeg

cardiac activation is de activatie van het hart (de hartspieren). Dit wordt inderdaad gecontrolleerd door de vagus nervus (vagal nerve in engels). Deze zorgt ervoor dat er een balans is tussen de excitatie van de hartspier door het symphatische zenuwstelsel, en de inhibitie van het parasymphatische zenuwstelsel.
Ah, dank je voor de uitleg!

Hoe gaat het met jou?
Ik ben nu bezig met een analyseplan schrijven voor mijn M-these, we zijn eindelijk klaar met de dataverzameling.
En daarna beginnen met schrijven. Daarnaast moet ik even heel hard leren voor een herkansing, want die moet ik echt halen (is een voorwaarde voor een ander vak dat ik graag wil doen en anders wordt het misschien ook lastig om aan mijn drie verplichte keuzevakken te komen).
Verder heb ik een nieuwe baantje, waarvoor ik eerst een cusus moet volgen, die volgende week begint, 2 dagen in de week, 1 dag theorie, 1 dag praktijk, heel veel zin in.
  woensdag 16 januari 2008 @ 16:31:43 #217
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_56076744
Ik ben nog steeds druk aan het stagelopen in cambridge nu. Halverwege maart ben ik klaar en dan heb ik ook mijn scriptie ongeveer af (ben nu op 90% ).
Voor mijn 2e master klinische neuro ga ik eind januari paar dagen terug om twee tentamens te maken (die ik overigens ook gewoon even echt moet halen beide) en in maart-april de scriptie afronden daarvan (ben ik ook al ver mee). Mei is dan vakantie en dan ergens in juli stage lopen voor klinische neuro in nederland tot en met de kerstvakantie.

En dan klaar. eindelijk (maar dat is dus nog driekwart jaar). Heb overigens net vandaag te horen gekregen dat ik een volledige beurs krijg, dus financieel red ik het weer even vooruit nu
pi_56198284
Methoden & Technieken gehaald! En dat ondanks 39 graden koorts en de griep
  maandag 21 januari 2008 @ 20:45:33 #219
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56207842
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:31 schreef MeloD het volgende:
Methoden & Technieken gehaald! En dat ondanks 39 graden koorts en de griep
Same here (op die koorts na . Vrijdag Toetsende Statistiek binnen halen en dan is het echt feest. Ben echt blij om aan de statistiek eis te voldoen.
pi_56208290
Lekker dat je 'm ook gehaald hebt!
TS heb ik een hard hoofd in, die vind ik toch een heel stuk moeilijker dan M&T
Maar we gaan 't wel zien
pi_56289330
*meld zich als 1e jaars psych studentje aan de RU*
  vrijdag 25 januari 2008 @ 06:36:56 #222
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56292024
quote:
Op maandag 21 januari 2008 21:03 schreef MeloD het volgende:
Lekker dat je 'm ook gehaald hebt!
TS heb ik een hard hoofd in, die vind ik toch een heel stuk moeilijker dan M&T
Maar we gaan 't wel zien
Vandaag de grote dag. Al zitten we behoorlijk op save met onze voorlopige BSA. Merk wel dat er veel stress is bij andere studenten die net niet aan hun punten zitten (en ook niet aan genoeg als ze volgend semester alles halen).
pi_56307249
TS niet gehaald hier, 2 fout teveel... Jij?
Ik heb geloof ik ook een negatief studieadvies op dit moment. Heb iig een brief gekregen over BSA, maar zonder BSA, snap je 'm nog? Alleen dat ik ivm BSA een afspraak heb met de studieadviseur. Inmiddels alles gehaald tot nu toe muv TS, maargoed
Die mensen die zo stressen hebben dan zeker Gs, M&T en Inleiding Psychologie niet gehaald zeker? Anders kan je toch gewoon nog genoeg punten halen?
  zaterdag 26 januari 2008 @ 09:38:09 #224
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56315341
Ik had 1 fout te veel. Met een beetje geluk komt er nog een gecorrigeerde sleutel, maar ik reken er niet op. Ken wel iemand die bij de vorige TS tentamen daardoor van 14 naar 11 fout ging. Ik had trouwens een negatief advies, maar heb geen afspraak met iemand. Alleen het advies om mijn studietempo aan te houden en extra aandacht te besteden aan statistiek.

Uiteindelijk moet iedereen 40 van de 60 ETCS hebben aan het einde van het jaar (waarvan min. 1 statistiekvak). Ook al zouden mensen volgend semester alles halen (35) dan hebben ze er weinig aan als ze in het eerste semester 0 ECTS hebben. Was vergeten dat Tutoraat ook 5 ETCS zijn, die pas aan het einde van het jaar worden toegewezen (dacht eerst dat 5 in het eerste semester + 30 in tweede niet genoeg is). Heb zelf vrijstelling voor tutoraat (punten kreeg ik meteen toegewezen ) waardoor ik nu 5 meer ECTS heb.
pi_56407115
Aaargh, ik wil die definitieve sleutel van TS weten Ga er niet vanuit dat precies 2 fouten die ik teveel heb positief voor mij gecorrigeerd worden, maar je weet 't maar nooit
Heb jij al je proefpersooncredits al? Ik heb ze nu gelukkig officieël allemaal gehaald, pas bericht van gehad. Scheelt weer een zorg, ghehe
  woensdag 30 januari 2008 @ 13:04:44 #226
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56407775
Proefpersooncredits maakt deel uit van tutoraat waarvoor ik vrijstelling heb. Maar heb wel vrijwillig meegedaan aan experimenten. Kreeg gister opeens mail van Oracle dat ik M&T niet zou hebben gehaald terwijl dat wel zo is aan de hand van de vrijgegeven sleutel. Gister meteen onderwijsdienst gemaild, maar nog niets gehoord. Morgen maar vragen aan een M&T docent of ik mijn tentamen (sponskaart) in kan kijken want het klopt gewoon niet.

Lijk me sterk dat ik sponskaart verkeerd heb ingevuld . Ik neem tijdens tentamens altijd alle antwoorden over van mijn sleutel als ik de sponskaart invul (en nooit meteen van opgaven in sponskaart en dan mee te nemen sleutel).
  woensdag 30 januari 2008 @ 13:12:15 #227
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56407901
Nu ik toch aan het klagen ben. Ben zo blij dat Rien Expo geeft (en niet dezelfde docent van TS). Vind het alleen jammer dat ik nu een andere werkgroepdocent heb. Had je GS nog gehaald?
pi_56410731
Hmm da's raar! Op school hangen de definitieve uitslagen van M&T trouwens, misschien daar anders nog ff kijken?
Rien is degene die M&T gaf toch? Die vond ik wel cool ja, die van TS vond ik verschrikkelijk.
GS heb ik denk ik wel gehaald, ik had 12 fouten en de vorige keer lag de grens bij 13 fout dus hoop vurig dat het nu ook zo is
Definitieve sleutel van TS staat online trouwens, van vraag 13 is alles goed gerekend, verder niks veranderd dus heb 't helaas alsnog niet gehaald.
  woensdag 30 januari 2008 @ 15:45:20 #229
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56411293
Nu wordt het helemaal GEK. Heb TS toch gehaald (wacht nu toch op Oracle voordat ik weer voor janjoker feest vier), maar dit is zo ziekelijk dat ik dacht dat M&T heb gehaald (onaangenaam wordt verrast), TS niet en nu precies omgedraaid is van wat ik heb gehaald. Zou toch liever M&T dan TS opnieuw doen. Maar goed ik wacht nu op de officiële cijfer.

Yup Rien gaf M&T. Hij doet het helder, maar het leukst vind ik zijn stopwoord "voelen". Voel je dat? Dat kan je voelen. Moet je eens opletten want hij zegt het minsens 5x per HC.
pi_56412359
Oh dat zou wel lekker voor je zijn als je TS idd gehaald hebt, TS is lastiger dan M&T
Ik volg amper hoorcolleges :$ Maar als ik weer eens ga zal ik eens opletten
  woensdag 30 januari 2008 @ 17:11:17 #231
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56413086
Eerlijk gezegd denk ik dat de studenten te veel waarde hechten aan HC's. Vaak is het zo dat het meer een samenvatting is wat in een boek staat en gaat het nooit ergens diep op in. Af en toe worden hints gegeven wat ze zouden vragen op een tentamen, maar dat kan iedereen zelf ontdekken door de sheets erbij te nemen. Merk zelf dat ik qua tijd indeling beter het boek nog eens gelezen te hebben dan naar een HC zijn geweest. Juist tijdens de werkgroepen en bij Benjamin (statistiekbijles) wordt er veel dieper ingegaan op het leerstof.
pi_56414362
Ik zie hoorcolleges idd ook meer als samenvattingen die 1) veel te luidruchtig zijn, 2) veel te onsamenhangend/chaotisch zijn en 3) veel te oppervlakkig zijn.
Werkgroep statistiek ben ik 2 x geweest, ik kan niet zo goed tegen groepslessen geloof ik. Merk dat ik er zelf ook wel uitkomen over het algemeen, mits ik er tijd aan besteed. Probleem is meer met die statistiekdingen dat ik echt 0,0 wiskundig inzicht heb en dat als ik 100 x oefen ik de 101e keer dezelfde fout maak
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:27:34 #233
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_56581503
TS officieel gehaald (en daarmee geen stress meer ontrent BSA ). Morgen mee met AJW naar Brugge,

^MeloD wat vind je van de nieuwe vakken? S&O bevalt me het meest, omdat ik ook een beetje ziek wordt van het eindeloos herhaal van dezelfde onderwerpen in verschillende boeken. Diegene die HC geeft vertelt tenminste dingen die niet in het boek staan en gaat ook dieper in. O&O vind ik echt niet boeiend.
pi_56680574
Relaxt man! Meisje uit SPSSgroep had die toets ook al ineens toch wel gehaald terwijl ze eigk ook een fout teveel had.
Ik vind het BBB-boek boeiend, die andere niet echt. O&O vind ik erg leuk! Colleges volg ik niet eigk.
  zondag 9 maart 2008 @ 19:45:49 #235
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_57268735
Het is veels te stil.
pi_57281008
quote:
Op zondag 9 maart 2008 19:45 schreef Sharkdoggie het volgende:
Het is veels te stil.
En IBV is veels te saai.. *Is aan het skillslabben
I will take the sun in my mouth
  maandag 10 maart 2008 @ 12:49:55 #237
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57282427
volgende week weer terug uit engeland
pi_57283103
Gegroet,

Ik volg op het moment een opleiding ICT maar ik wil hierna(dit jaar nog) gaan beginnen met HBO psych. Nu ben ik eens een beetje wezen zoeken naar de juiste plek voor mij om dat te doen, maar tot nu toe vind ik niet veel relevante dingen. Ik woon in zeeland en vroeg me dus af wat voor mij het gunstigst is.

Bedankt alvast,
pi_57283189
quote:
Op maandag 10 maart 2008 13:35 schreef Sok41 het volgende:
Gegroet,

Ik volg op het moment een opleiding ICT maar ik wil hierna(dit jaar nog) gaan beginnen met HBO psych. Nu ben ik eens een beetje wezen zoeken naar de juiste plek voor mij om dat te doen, maar tot nu toe vind ik niet veel relevante dingen. Ik woon in zeeland en vroeg me dus af wat voor mij het gunstigst is.

Bedankt alvast,
Dat is iets wat je zelf uit moet zoeken.. Waar wil je wonen, waar zijn de opleidingen, hoe lang wil je reizen?
pi_57283354
quote:
Op maandag 10 maart 2008 13:40 schreef warrel het volgende:

[..]

Dat is iets wat je zelf uit moet zoeken.. Waar wil je wonen, waar zijn de opleidingen, hoe lang wil je reizen?
't Liefts blijf ik namelijk in Zeeland. Maar zover ik kon zien is dat haast geen optie.
pi_57283381
LOI kan lekkah thuis
  maandag 10 maart 2008 @ 13:52:14 #242
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_57283408
Uff.. statistiek niet gehaald... 9 punten misgelopen... Uff...
And all the things you do with it
pi_57283449
quote:
Op maandag 10 maart 2008 13:50 schreef warrel het volgende:
LOI kan lekkah thuis
Ik ben geen voorstander van thuisstudie, in het geheel al niet van LOI, teminste sommige opleidingen die hun ondersteunen.
  maandag 10 maart 2008 @ 14:22:08 #244
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57283885
Ik neem aan dat je al wel de dichtstbijzijnde HBO-psych opleidingen gevonden hebt toch? Als je toch lekker in zeeland wilt blijven maakt de stad natuurlijk ook niet meer uit, dat is pas echt belangrijk als je ook daar gaat wonen. Nu zal vooral reistijd voor je meetellen denk ik.
pi_57284011
Ik twijfel eigenlijk wel op opgescheept te zitten met een reistijd van ca 1,5 uur voor een tijdbestek van 4 jaar. Dan toch maar een kamer zoeken misschien,
  maandag 10 maart 2008 @ 14:39:57 #246
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57284161
is het dichtsbijzijnde 1,5 uur reizen? Ik wist niet dat zeeland zo afgelegen lag . Maar inderdaad, dan zou ik gewoon lekker op kamers gaan, is daarnaast ook gewoon leuk om te doen! Ik zou in dat geval wel voorzichtiger gaan met het kiezen van de stad, een echte studentenstad zoals bijv. tilburg of utrecht is waarschijnlijk een stuk gezelliger dan het relatief kleinschalige breda (qua studenten). Dan zou ik daar ook veel meer rekening mee gaan houden
pi_57284345
Ja het lijkt me ook wel leuk om op kamers te zitten alleen ben/was ik beetje huiverig omdat ik niet zeker weet of ik het kan financieren. Zou het ook jammer vinden m'n huidige bijbaan op te moeten geven(taxichauffeur), verdiend niet slecht.
  maandag 10 maart 2008 @ 17:13:12 #248
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_57286975
Zoek eerst uit (maar dat geldt natuurlijk voor alle opleidingen) wat je met een HBO Psy kan doen. In de hulpverlening (op HBO niveau) wordt bijna alleen maar gevraagd naar Social Workers (MWD, SPH) en HBO-V (verpleegkunde), omdat werkgevers niet bekend zijn met HBO Psy.
pi_57287174
Op HBO toegepaste psychologie (fontys) leer je:

• Adviseren
  • Assessen
  • Coachen & Begleiden
  • Onderzoeken
  • Professionaliseren
  • Samenwerken
  • Trainen
  • Voorlichten

In het eerste jaar krijg je vakken als Wederzijdse beinvloeding, Consumentengedrag en Onderzoek en Statistiek. (dit is periode 1)
    Niet veel contacturen, ik heb er momenteel 11nogwat.
    Ik ben er net mee begonnen dus mocht je vragen hebben:
  • 'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    pi_57287209
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 17:13 schreef Sharkdoggie het volgende:
    Zoek eerst uit (maar dat geldt natuurlijk voor alle opleidingen) wat je met een HBO Psy kan doen. In de hulpverlening (op HBO niveau) wordt bijna alleen maar gevraagd naar Social Workers (MWD, SPH) en HBO-V (verpleegkunde), omdat werkgevers niet bekend zijn met HBO Psy.
    Uiteraard, er zijn namelijk ook nog geen afgestudeerde HBO 'psychologen'.
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')