Juist, iemand komt met een plaatje aanzetten en ik heb moeite met inhoudelijk reageren? Hoe smaakt dat nou, de reet van speknek?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:25 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Moeilijk he inhoudelijk reagerenAl die artikelen ontkrachten je bewering dat men dat niet kan beschrijven. Heb je daar niets op te zeggen?
Ermmm hoe blind kan je zijn?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Juist, iemand komt met een plaatje aanzetten en ik heb moeite met inhoudelijk reageren? Hoe smaakt dat nou, de reet van speknek?
En die immense lijst wetenschappelijke publicaties heb je niet gezien? Misschien ben je net zo blind als de mensen op dat plaatje? Misschien dat daarom dat plaatje erbij zat?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Juist, iemand komt met een plaatje aanzetten en ik heb moeite met inhoudelijk reageren? Hoe smaakt dat nou, de reet van speknek?
Ja, dat zei ik ook maar ik had deze post nog niet gezienquote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ermmm hoe blind kan je zijn?Er staan een berg verwijzingen boven. Heb je die over het hoofd gezien ofzo?
Verschil is wel dat KirmiziBeyaz vooral selectief blind is. Een verarming voor zijn geest helaas.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:38 schreef fallrite het volgende:
[..]
En die immense lijst wetenschappelijke publicaties heb je niet gezien? Misschien ben je net zo blind als de mensen op dat plaatje? Misschien dat daarom dat plaatje erbij zat?
Misschien niet tussen de personen hierboven maar wel tussen anderen. Dit topic is #12 in een reeks dus het kan gewoon nog bestaan, tot het weer vol isquote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:52 schreef Zina het volgende:
Dit gaat echt niet meer tot een zinnige discussie leiden, mevrouw de moderator.
opmerkingen, klachten en vragen aan mevrouw de moderator mag in WFL FB, verder houdt ze dit topic zuiver, verder zal niet het topic maar baggergedrag van sommige users consequenties hebbenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:52 schreef Zina het volgende:
[WFL Feedback #22] Liesje en Triggy nemen nog maar wat koffi Aldaar mijn reactie. In dat topic ook verder over moderatie.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:52 schreef Zina het volgende:
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:29 schreef ATuin-hek het volgende:
Goed om maar weer iets ontopic te doen
http://www.nature.com/nature/focus/neanderthaldna/index.html
Recent is voor het eerst onderzoek gedaan naar het genoom van de neanderthalers. Voorheen was dit onderzoek alleen gericht op mitochondriaal DNA. Erg leuk onderwerp(imo) Geeft weer nieuwe inzichten over de splitsing tussen mens en neanderthaler en wat vanuit het DNA gezien de verschillen zijn.
Razend interessant artikel, maar ik ben daardoor voorlopig weer druk met lezen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:29 schreef ATuin-hek het volgende:
Goed om maar weer iets ontopic te doen
http://www.nature.com/nature/focus/neanderthaldna/index.html
Recent is voor het eerst onderzoek gedaan naar het genoom van de neanderthalers. Voorheen was dit onderzoek alleen gericht op mitochondriaal DNA. Erg leuk onderwerp(imo) Geeft weer nieuwe inzichten over de splitsing tussen mens en neanderthaler en wat vanuit het DNA gezien de verschillen zijn.
Dat is zoals je de theorie graag wilt zien. Maar of dat werkelijk zo is? Natuurlijk is de biodiversiteit van de natuur onmogelijk uitsluitend op toeval gebasseerd, de vraag is of alles via de evolutie ontstaat, werkt de evolutie werkelijk op die manier, wat is het bewijs?quote:Op donderdag 14 december 2006 15:56 schreef mgerben het volgende:
Wie denkt dat de evolutie alleen maar op toeval berust maakt een hele grote denkfout.
Doe in gedachten het volgende experiment eens:
Je zet 1000 mensen in een zaal en je geeft iedereen een dobbelsteen. Als iedereen tegelijk 6 gooit ben je klaar en mag iedereen naar huis.
Je voelt wel aan; dat duurt wel even.
Nu pas je selectie toe: Iedereen gaat gooien en wie zes gooit mag naar huis.
Uitkomst: Binnen vijf minuten is de hele zaal leeg.
Dat is de kracht van selectie: Je gaat niet wachten tot je toevallig op het eindresultaat bent aangekomen, maar je probeert en behoudt het goede.
wat noem jij een soort?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:38 schreef Aslama het volgende:
Heb je het niet door dat ik het over soortvorming (en bij sexueele voortplanting) heb?
En dan praat je over mijn beredeneringsmogelijkheden![]()
De kans dat het snel gebeurt is klein. Maar dat het in miljarden jaren een keer gebeurt is vrijwel zeker. Verder hoeft het niet exact dezelfde mutatie te zijn. Het kan ook via mutatie op mutatie gaan, waarbij bij bijvoorbeeld de 4e mutatie er geen reproductief nageslacht meer kan ontstaan met de oorspronkelijke soort. Ook kan het zijn dat na de mutatie er niet-reproductief nageslacht ontstaat, tot er bij de reproductie ook een mutatie optreedt.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:15 schreef Aslama het volgende:
De kans dat in het genoom precies dezelfde mutatie plaatsvindt bij al die individuen binnen relatief korte tijd is verwaarloosbaar.
Zo iemand wordt dan eerder een outcast. Mensen zien zichzelf als superieur en zullen niet snel een ander soort mensachtige als een hogere soort achten, maar eerder als een soort die beter uitgeroeid kan worden.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:21 schreef koffiegast het volgende:
kan niet wachten tot we iemand krijgen die opeens uitzonderlijk anders is en massaal wordt bestempeld als de evolutie van de mens... zou geweldig zijn hoeveel mensen dan eindelijk het licht zullen zien.
Gaps in the Mindquote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:15 schreef Aslama het volgende:
Redenerend naar je analogie:
Het is niet zo dat als een individu uit een soort tot een ander soort gemuteerd is, die individu dan kan wachten tot dat alle andere individuen tot de nieuwe soort gemuteerd zijn en dan verder als een nieuwe populatie gaan. De eerste nieuwe individuen kunnen geen vruchtbare nakomelingen krijgen behalve met een individu uit diezelfde nieuwe soort. De gazamenlijk mutatie zou dan relatief snel achter elkaar moeten plaatsvinden voor iedere nieuwe individu, willen ze als een nieuwe populatie verder gaan. De kans dat in het genoom precies dezelfde mutatie plaatsvindt bij al die individuen binnen relatief korte tijd is verwaarloosbaar.
Het is inderdaad absurd wanneer een iemand een gigantische sprong maakt, te denken dat er een kans bestaat dat er iemand anders dezelfde gigantische sprong maakt, deze personen elkaar vinden, goed nageslacht verzorgen, en dat dat nageslacht dan inteelt ofzo kan weerstaan, totdat er een hele populatie is. Zo werkt het niet.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 09:17 schreef Alicey het volgende:
De kans dat het snel gebeurt is klein. Maar dat het in miljarden jaren een keer gebeurt is vrijwel zeker. Verder hoeft het niet exact dezelfde mutatie te zijn. Het kan ook via mutatie op mutatie gaan, waarbij bij bijvoorbeeld de 4e mutatie er geen reproductief nageslacht meer kan ontstaan met de oorspronkelijke soort. Ook kan het zijn dat na de mutatie er niet-reproductief nageslacht ontstaat, tot er bij de reproductie ook een mutatie optreedt.
Even een vraagje, als er plotselinge mutaties komen, waar zijn die mutaties het waarschijnlijkste?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:21 schreef koffiegast het volgende:
kan niet wachten tot we iemand krijgen die opeens uitzonderlijk anders is en massaal wordt bestempeld als de evolutie van de mens... zou geweldig zijn hoeveel mensen dan eindelijk het licht zullen zien. Ow en dan over welk licht, aangezien deze mensen natuurlijk gelijk aan god en verlichting denken.. Nou het licht dat je ziet als je eens een keer je handen voor je ogen weghaalt.
Je ziet wel dat zelfs dat ook in geslachtelijke voortplanting gunstige eigenschappen snel over een populatie worden verspreid, mits natuurlijk selectiedruk.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 16:38 schreef koffiegast het volgende:
dat is imho ook het jammere van de evolutie/voortkomelingen geval, indien er iemand is met een zeer goed vermogen in iets voortkomt en nakomeling krijgt wie dat niet is, heeft dat kind niet zeker dezelfde capaciteit, eerder zelfs niet. Waardoor je zou kunnen zeggen dat de 'outcast' terug wordt gedrongen naar de 'grote massa'.
Ik quote mezelf even om aan te geven dat ik het een onderwerp vind wat discussie-waardig is.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 15:56 schreef barthol het volgende:
[..]
Even een vraagje, als er plotselinge mutaties komen, waar zijn die mutaties het waarschijnlijkste?
- In de grote massa met veel exogamie, (b.v. een wereldstad met een veelvoud aan etnische groepen die zich
langzaam genetisch vermengen),
-of in een geisoleerde gemeenschap met veel endogamie, (b.v. een zich van de wereld afzijdig houdende streng religieuze gemeenschap die zich weinig of niet genetisch vermengt met buitenstaanders)
Ik denk aan het principe van genetic-drift en het founders-effect bij de woorden "opeens uitzonderlijk anders is"
Wellicht dat inteelt juist een speciale 'oh crap' knop is van de natuur? Inteelt veroorzaakt veel mutaties.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 18:17 schreef barthol het volgende:
Ik quote mezelf even om aan te geven dat ik het een onderwerp vind wat discussie-waardig is.
"De rol van inteelt bij evolutie".
http://www.planet.nl/plan(...)tid=795818/sc=54a47bquote:De moderne mens was al 45.000 jaar geleden in Europa, zo blijkt uit de vondst van stenen, botten en ivoren gereedschap in Rusland.
Archeologen vonden de eeuwenoude spullen onder een flinke laag laag vulkanische as in Kostenki, aan de rivier Don. De vondst duidt erop dat mensen via een andere route Europa zijn binnengekomen dan voorheen werd gedacht. Tot nu toe werd altijd vermoed dat de moderne mens via centraal-zuid Europese landen als Griekenland en Bulgarije op het continent terecht waren gekomen. Maar de nieuwe ontdekking suggereert een noordelijkere entree.
Neanderthalers
Het verbaast de wetenschappers vooral dat mensen zich kennelijk ophielden in een van de koudste en droogste gebieden van Europa. Een mogelijke reden hiervoor is dat er in die regionen geen neanderthalers voorkwamen. Dat waren grote concurrenten voor de moderne mens op het gebied van voedselvoorziening. Van alle mogelijke routes die de moderne mens genomen kan hebben om in Europa te komen, is de route via Rusland wellicht de oudste, aldus de archeologen.
Naast stenen, botten en ivoren gereedschap zijn er in Kostenki ook resten van tanden gevonden. Dat zijn echter de enige menselijke overblijfselen die in dat gebied zijn aangetroffen. De gevonden artefacten zijn allemaal ongeveer 45.000 jaar oud. Ze wijken af van andere Europese vondsten uit de oudheid.
Fossielen
Uit verschillende fossielen die eerder op verschillende locaties zijn gevonden, blijkt dat de moderne mens ongeveer 200.000 jaar geleden in Afrika opdook. Bijna 60.000 jaar geleden begonnen ze zich te spreiden over de aardbol. Het eerste bewijs van hun aanwezigheid in Australië dateert van 50.000 jaar geleden.
De onderzoekers presenteren hun bevindingen in het nieuwe nummer van het wetenschappelijk tijdschrift Science. Het team stond onder leiding van de Russische Academie van Wetenschappen en de universiteit van Boulder (Colorado).
Inteelt veroorzaakt toch juist geen mutaties? Dat is het probleem. Je krijgt 2 pakketjes dna mee, als die teveel op elkaar lijken kan het zijn dat er bij genetische afwijkingen je niet terug kan vallen op de equivalent allel van de andere ouder(aangezien daar dezelfde afwijking zit).quote:Op zaterdag 13 januari 2007 19:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wellicht dat inteelt juist een speciale 'oh crap' knop is van de natuur? Inteelt veroorzaakt veel mutaties.
Een kleine populatie of een afgezonderde populatie loopt meestal gevaar uit te sterven. Bij kleine populaties is de kans groter op inteelt en dus de kans groter op snellere mutaties. Kortom, inteelt zou wel eens de manier van de natuur kunnen zijn om op een indirecte wijze de populatie weer gezond proberen te maken (snelle mutaties -> kans op gunstige aanpassing -> aanpassing verspreidt zich -> populatie groeit weer doordat het zich beter aan de omgeving heeft aangepast)
Zomaar een gedachtenkronkel
Inderdaad, inteelt veroorzaakt niet zozeer mutaties maar random Geneitic Driftquote:Op zondag 14 januari 2007 21:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Inteelt veroorzaakt toch juist geen mutaties? Dat is het probleem. Je krijgt 2 pakketjes dna mee, als die teveel op elkaar lijken kan het zijn dat er bij genetische afwijkingen je niet terug kan vallen op de equivalent allel van de andere ouder(aangezien daar dezelfde afwijking zit).
Het is juist de reden waarom er bij ons 2 organismen nodig zijn om voort te planten. Om genetische diversiteit te behouden.
Inteelt wordt in dit mechanisme juist afgestraft, families die zich daar mee bezig houden maken kinderen met een grotere kans op ziektes en achterlijkheid. Hoe verder dat gaat hoe kleiner de kans op voortplanting.
Juist daarom hebben wij onder andere een feromonensysteem ontwikkeld waarbij je (als het dus goed is) de feromonen van je familieleden echt afstotelijk vind 'ruiken' => minder grote kans dat je gaat copuleren met je zusje enzo.
Bedankt voor de link, ik hoop dat er bij het gevonden materiaal ook menselijk botmatriaal is watquote:Op zondag 14 januari 2007 21:11 schreef Triggershot het volgende:
Moderne mens al 45.000 jaar in Europa
[..]
http://www.planet.nl/plan(...)tid=795818/sc=54a47b
Ik denk dat we wel duidelijk onderscheid moeten maken tussen inteelt en incest.quote:Op zondag 14 januari 2007 21:19 schreef SpecialK het volgende:
[]..............
Inteelt wordt in dit mechanisme juist afgestraft, families die zich daar mee bezig houden maken kinderen met een grotere kans op ziektes en achterlijkheid. Hoe verder dat gaat hoe kleiner de kans op voortplanting.
Juist daarom hebben wij onder andere een feromonensysteem ontwikkeld waarbij je (als het dus goed is) de feromonen van je familieleden echt afstotelijk vind 'ruiken' => minder grote kans dat je gaat copuleren met je zusje enzo.
Je snapt nog steeds niet hoe evolutie werkt, hoe wil je het dan in hemelsnaam gaan debunken? Kleine mutaties zorgen voor kleine verschillen, waardoor met nog steeds kan voortplanten met soortgenoten. Op een gegeven moment wordt door selectiedruk een bepaalde mutatie talrijker en is de mutatie in de meerderheid. Dan komt er weer een selectiedruk enz enz enz.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:15 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat is zoals je de theorie graag wilt zien. Maar of dat werkelijk zo is? Natuurlijk is de biodiversiteit van de natuur onmogelijk uitsluitend op toeval gebasseerd, de vraag is of alles via de evolutie ontstaat, werkt de evolutie werkelijk op die manier, wat is het bewijs?
Redenerend naar je analogie:
Het is niet zo dat als een individu uit een soort tot een ander soort gemuteerd is, die individu dan kan wachten tot dat alle andere individuen tot de nieuwe soort gemuteerd zijn en dan verder als een nieuwe populatie gaan. De eerste nieuwe individuen kunnen geen vruchtbare nakomelingen krijgen behalve met een individu uit diezelfde nieuwe soort. De gazamenlijk mutatie zou dan relatief snel achter elkaar moeten plaatsvinden voor iedere nieuwe individu, willen ze als een nieuwe populatie verder gaan. De kans dat in het genoom precies dezelfde mutatie plaatsvindt bij al die individuen binnen relatief korte tijd is verwaarloosbaar.
Kun je hier een voorbeeld van geven ?quote:Op maandag 15 januari 2007 11:42 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Je snapt nog steeds niet hoe evolutie werkt, hoe wil je het dan in hemelsnaam gaan debunken? Kleine mutaties zorgen voor kleine verschillen, waardoor met nog steeds kan voortplanten met soortgenoten. Op een gegeven moment wordt door selectiedruk een bepaalde mutatie talrijker en is de mutatie in de meerderheid. Dan komt er weer een selectiedruk enz enz enz.
Je kunt jouw redenering onmogelijk in stand houden als je weet wat ringsoorten zijn. Daar zie je evolutie in één frame, naar een soort dat niet meer met zijn verre evolutionaire neefjes kan paren.
Er zijn verschillende ringsoorten, maar aangezien ik er al een lange post aan heb gewijd in een vorig topic van deze reeks laat ik de google-zoektocht aan jouzelf. Zo moeilijk is dat niet: "ringsoorten" in het Nederlands, "ring species" in het Engels.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun je hier een voorbeeld van geven ?
Ik had het bericht al eerder ergens gelezen dacht ik (een week a 2 weken geleden), of is dit weer een ander bericht (of herinner ik me ten onrechte iets) ?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 04:20 schreef barthol het volgende:
Hmm, een nieuw persbericht over een ca. 40.000 jaar oude schedel (in 2002 in een grot in
Zuid-west Roemenie gevonden). met zowel kenmerken van de Neanderthaler als de Homo
Sapiens.
Dat is opmerkelijk !!!! omdat dat een mogelijke vermenging (interbreeding) tussen beide (onder-?)
soorten suggereert. Als dat klopt is deze schedel het eerste echte bewijs dat er toch vermenging
heeft plaatsgevonden. Uit het genetisch onderzoek is daarover tot nu toe geen enkel bewijs
gevonden.
Even een link want het is nu te diep in de nacht om het persbericht uit het engels te vertalen.
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-01/uob-4ss011207.php
En het bericht zal misschien morgen ook wel in de nederlandse pers verschijnen.
Oehquote:Op dinsdag 16 januari 2007 04:20 schreef barthol het volgende:
Hmm, een nieuw persbericht over een ca. 40.000 jaar oude schedel (in 2002 in een grot in
Zuid-west Roemenie gevonden). met zowel kenmerken van de Neanderthaler als de Homo
Sapiens.
[..]
Lijkt me dan een ander berichtje Alicey, dit persbericht is van 15 januarie 2007.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 07:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik had het bericht al eerder ergens gelezen dacht ik (een week a 2 weken geleden), of is dit weer een ander bericht (of herinner ik me ten onrechte iets) ?
Zal dan wel iets anders zijn geweest inderdaad.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:10 schreef barthol het volgende:
[..]
Lijkt me dan een ander berichtje Alicey, dit persbericht is van 15 januarie 2007.
Van gisteravond dus, gloednieuw en wat mij betreft "sensationeel"
Ik zie dat CNN er nu ook een bericht over heeft met een foto erbij
link naar CNN
Deze vondst zal waarschijnlijk invloed gaan hebben in het wetenschappelijke debat:
"Did humans intermix with the Homo Neanderthal?"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |