Zoals Sugar zegt komt de lijst van SABN. En van wat ik daar heb gezien zitten daar mensen die echt verstand hebben van deze zaken. Ik heb dat niet, dus ik baseer mij op hun deskundigheid. De lijst die ik hier noem is maar een voorbeeld, voor iedereen zal die er anders uitzien en op maat gemaakt worden.quote:Op woensdag 12 december 2007 11:04 schreef BubblegumBarbie het volgende:
Cat22: Ik heb even berekend hoeveel calorieen die 'standaard lijst' bevat en dat zijn er ca. 2800. En dan heb ik geen ultra vette dingen berekend. Dat is niet bepaald een lijst waar je niet van aankomt.Het is goed als je ons wilt laten zien dat we meer moeten eten, maar hou het wel reeël. En houd er ook rekening mee dat ieder beetje dat er word gegeten een hele grote stap de goede kant op is.
Omdat Little_Angel verderop ook meer vertelt over het lijstje.quote:Op woensdag 12 december 2007 08:35 schreef Cat22 het volgende:
@inekris:
Hoe kun je zeggen dat haar lijstje prima is!?
Genoeg kennis hoor. Echt.quote:Op woensdag 12 december 2007 12:39 schreef Sugar het volgende:
Dan nog, Inekris, je bent geen deskundige op dit gebied, toch?
Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd waar je die kennis hebt opgedaan? (lees: persoonlijke interesse)quote:Op woensdag 12 december 2007 12:53 schreef Inekris het volgende:
Genoeg kennis hoor. Echt.
quote:Op woensdag 12 december 2007 13:14 schreef BubblegumBarbie het volgende:
En daarmee is haar zijn werk af, als mod zijnde.
Jij weet eigenlijk heel goed wat ik bedoelquote:Op woensdag 12 december 2007 11:11 schreef Sugar het volgende:
Heart_worm, ik begreep niet helemaal wat je hiermee bedoelde:
[..]
Waarmee moet ik rekening houden?En in welke zin ben ik geen goed voorbeeld? Sorry dat ik je even niet snap.
Posten hoe dik je je wel niet voelt, dat je geen zin hebt in eten...Dan denk ik echt van zeik niet zo...quote:Ik weet hoe ik zelf artikelen verslond hierover, óók om te toetsen of ik wel hard genoeg lijnde, zeg maar. En of ik wel licht genoeg werd. Gevaarlijk dus.
Juist hier! We moeten immers een goed voorbeeld geven..quote:Op vrijdag 14 december 2007 05:58 schreef Sugar het volgende:
BgBHeel goed. Ook leuk dat je het zelfs post hier, super!
Ah, dat verklaart een hoop. Die kinders ook altijd.quote:Op vrijdag 14 december 2007 08:44 schreef Sugar het volgende:
Nee, ik heb een zoontje dat lekker vroeg wakker is.![]()
Maar het gaat wel oké nu.De laatste dagen meer in balans qua eetgedrag, dat is gewoon al een hele stap vooruit. Porberen lief voor mezelf te zijn, mijn fysieke behoeften voelen en erop reageren. Dus niet vlug-vlug in bad zonder echt stil te staan bij mijn lijf en warm water, maar uitgebreid in bad met olie en een kop thee.
Moeilijk en soms druist het tegen alles in mijn hoofd in, maar het is wel een manier om meer rust te krijgen en weer meer te gaan voelen.
Ik ben wel heen gegaan en heb ook meegegeten, maar zodra ik thuis kwam heb ik alles er weer uitgegooid. En het etentje ivm de verjaardag van mijn vriends oma heb ik afgezegd. Ik kan het gewoon niet! Ik ben alle kracht die ik had weer helemaal kwijt, het ging zo goed! En nu sinds 2 weken gaat het helemaal verkeerd en ik heb er geen controle over. Ik durf het gewoon niet, ik haat mezelf zo intens. En ik heb niemand om erover te praten. Mijn vriend komt zo hierheen nadat ik hem net in tranen heb op gebeld. Ik kan dit gewoon niet alleen. Ik schaam me zo verschrikkelijk.. Ik ben zo in de war. Ik ben er zo bang voor, het neemt al mijn gedachtes over en sleept me mee. Ik heb er gewoon de kracht niet meer voor.. Ik wil niet meer tegen mezelf hoeven te vechten.. Iedere dag opnieuw die strijd aangaan, het is gewoon te veel.quote:Op zaterdag 15 december 2007 10:01 schreef Sugar het volgende:
Wat is er, Bgb? Ben je niet gegaan of heb je het gevoel dat je het verkeerd hebt gedaan door wel te eten daar?Rot dat je met een rotgevoel zat vannacht (en nu nog wel misschien). Als ik je kan helpen, zeg het dan, he?
quote:Op zaterdag 15 december 2007 15:22 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Ik ben wel heen gegaan en heb ook meegegeten, maar zodra ik thuis kwam heb ik alles er weer uitgegooid. En het etentje ivm de verjaardag van mijn vriends oma heb ik afgezegd. Ik kan het gewoon niet! Ik ben alle kracht die ik had weer helemaal kwijt, het ging zo goed! En nu sinds 2 weken gaat het helemaal verkeerd en ik heb er geen controle over. Ik durf het gewoon niet, ik haat mezelf zo intens. En ik heb niemand om erover te praten. Mijn vriend komt zo hierheen nadat ik hem net in tranen heb op gebeld. Ik kan dit gewoon niet alleen. Ik schaam me zo verschrikkelijk.. Ik ben zo in de war. Ik ben er zo bang voor, het neemt al mijn gedachtes over en sleept me mee. Ik heb er gewoon de kracht niet meer voor.. Ik wil niet meer tegen mezelf hoeven te vechten.. Iedere dag opnieuw die strijd aangaan, het is gewoon te veel.
Hmm, ik denk eerder bevestiging dat het niet zo veel is als ik denk zodat ik met een gerust gevoel kan eten.quote:Op woensdag 12 december 2007 02:11 schreef Ylang het volgende:
Over eetschema's, ik denk dat je als je dat samen met je dietiste hebt opgesteld, dat daar een reden voor is. En ik vind het persoonlijk ook een blijk van wantrouwen naar hem/haar toe als je hier dan toch nog een keer bevestiging zoekt (weet niet of het zo is, maar wil je hiermee aantonen dat zij ongelijk heeft?).
Ik zie het niet als kritiek, maar word wel bang als ik die hoeveelheid zie.quote:Op woensdag 12 december 2007 08:35 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik had het inderdaad over jouw lijstje.![]()
Als je die naast een standaard eetlijst dan zie je dat dit lijstje veel te klein is. En zelfs de standaardlijst is niet geschikt om aan te komen, dan moet je nog extra dingen nemen.
Overgenomen van het SABN forum:
[..]
Little_Angel: ik hoop dat je dit ook niet als kritiek beschouwt, want zo is het absoluut niet bedoeld. Ik vind het dapper dat je je eetlijst hier durft te posten, dat je dit al eet, wat voor jou veel meer is dan je eerst at, en ik snap ook dat je niet meteen een standaard lijst kunt eten, maar dit moet opbouwen. Maar, als je de eerste reacties kijkt, dan zou je kunnen gaan denken dat je nu voldoende binnenkreeg. En dat zou zo jammer zijn.
Succes met het verder uitbreiden van je lijst!
@inekris:
Hoe kun je zeggen dat haar lijstje prima is!?
Dit is toch veel minder dan een normale eetlijst? Als je bedoelt dat dit voor nu, in haar situatie goed is (om op te bouwen), dan vind ik dat je dat ook duidelijk zo moet zeggen. Want zoals je jouw reactie nu hebt geformuleerd, zullen meiden met AN dit gaan aangrijpen om ook zo weinig te gaan eten. Immers, er wordt (door een modje) gezegd dat dit voldoende is.
Bedankt voor je PM, ik las dit topic pas nadat ik je geantwoord had
Herken dit heeeeel erg!quote:Op zaterdag 15 december 2007 15:22 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Ik ben wel heen gegaan en heb ook meegegeten, maar zodra ik thuis kwam heb ik alles er weer uitgegooid. En het etentje ivm de verjaardag van mijn vriends oma heb ik afgezegd. Ik kan het gewoon niet! Ik ben alle kracht die ik had weer helemaal kwijt, het ging zo goed! En nu sinds 2 weken gaat het helemaal verkeerd en ik heb er geen controle over. Ik durf het gewoon niet, ik haat mezelf zo intens. En ik heb niemand om erover te praten. Mijn vriend komt zo hierheen nadat ik hem net in tranen heb op gebeld. Ik kan dit gewoon niet alleen. Ik schaam me zo verschrikkelijk.. Ik ben zo in de war. Ik ben er zo bang voor, het neemt al mijn gedachtes over en sleept me mee. Ik heb er gewoon de kracht niet meer voor.. Ik wil niet meer tegen mezelf hoeven te vechten.. Iedere dag opnieuw die strijd aangaan, het is gewoon te veel.
Je moet die cijfers op de weegschaal loslaten. Het zijn niets meer dan nummers. Een indicatie die door een glas water of een zoute maaltijd kan veranderen. Het gaat erom of je gezond bent. Of je menstrueert.quote:Op donderdag 20 december 2007 13:40 schreef Little_Angel het volgende:
Herken dit heeeeel erg!
Je bent niet de enige meid, we weten allemaal denk ik wel hoe rot dit voelt.
Goed van je dat je je vriend erbij hebt gehaald, wat heeft hij nog gezegd hierover?
Wees niet boos op jezelf... Volgende keer weer nieuwe kansen, ookal voelt het rot!
Knuffel!!
En over mezelf...
Morgen wegen, naja.. staat al hierboven eigenlijk.
Weet niet wat ik moet doen als ik over dat gewicht zit (noem bewust geen getallen).
Snap het allemaal niet, kledingmaat wordt kleiner, en ik kom aan. Mensen zeggen ben je afgevallen? En dan voelt het al helemaal alsof ik in de zeik wordt genomen, ik kom nl alleen maar aan. Heb er nu ook wel zin in om mee te stoppen, maarja...doorbikkelen.
Bedankt voor je post!quote:Op vrijdag 21 december 2007 21:16 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Je moet die cijfers op de weegschaal loslaten. Het zijn niets meer dan nummers. Een indicatie die door een glas water of een zoute maaltijd kan veranderen. Het gaat erom of je gezond bent. Of je menstrueert.
Je kunt natuurlijk aan je dieetiste vragen hoe het zit met die kledingmaten en het dunner lijken.En je kunt toch ook met haar bespreken dat je vind dat ze onzeker over komt en dat dat jou weer onzeker maakt? Communicatie is zo belangrijk. Geef aan hoe je je voelt, wat je denkt, wat er allemaal door je heen gaat aan twijfels en gevechten. En praat er met je moeder over, met je dieetiste, met je psycholoog (ik ga ervan uit dat je die hebt
). Praat er met iedereen die te maken heeft met je behandeling over deze dingen. Dan begrijpen zij jou beter en kunnen ze je ook beter helpen.
![]()
Met mij gaat het alweer beter. Ik ben heel erg ziek geweest. En om beter te worden, moet je eten. Dus dat heb ik gedaan, voor zover dat ging, want mijn maag was een beetje van streek. Maar ik heb geen calorieen geteld.![]()
Ik ben zo blij met mijn vriend. Ik heb alles uitgelegd, al mijn denkwijzes en al mijn geestespoken die me van alles wijs maken. Het hele weekend hebben we gepraat. Kaarsjes aan, muziekje op en gepraat en geknuffeld. Ik voelde me zo ongelofelijk veilig. Zo begrepen.Ik ga het weer proberen!
En hoe was het wegen uiteindelijk? Moeten we je alweer bij elkaar vegen?
Ik heb vreselijk griep gehad en heel veel koorts. Met mij gaat het nu goed.. Nou ja..quote:Op vrijdag 28 december 2007 03:48 schreef Little_Angel het volgende:
[..]
Bedankt voor je post!
Fijn zeg dat je zo'n lieve vriend hebt! De mijne is ook wel lief, maar begrijpt het totaal niet.
Ook super om te horen dat het alweer beter met je gaat!! Verkouden geweest?
Dit is wel een erg late reactie, maar ik ben inderdaad ingestort.
Braken, wegen, bragen, vreetbui, braken etc., zo zag m'n week eruit. Bij de dietiste heb ik me niet gewogen, ik wist zeker dat ik boven dat bepaalde gewicht zat en wilde het gewoon niet aangaan. Ze begrijpt me echter niet... Zonder die weegschaal voel ik me moddervet en lijkt het alsof ik daardoor juist meer ga eten omdat ik denk dat ''ik toch al veeeel te zwaar ben'' . Zij zegt echter dat dit onzin is, wat denk jij/jullie?
Vandaag heb ik het iig 1 dag goed gedaan!
In totaal 4 sneetjes brood op, avondeten en 3 appels + mandarijntje. En ook 2 liter water, dus ben wel trots op mezelf! Ga nu naar bed, want ik slaap erg slecht en laat de laatste tijd, waardoor ik sneller eetbuien krijg en da's ook niet leuk!
Hoe is het nu met jou?
Balen, gelukkig heb je nu geen griep meer!quote:Op maandag 7 januari 2008 13:46 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Ik heb vreselijk griep gehad en heel veel koorts. Met mij gaat het nu goed.. Nou ja..Ik heb vakantie gehad. Ik heb 3 weken amper gegeten en mezelf daarna een week lang volgepropt. Nu zit ik weer op mijn werk en dan eet ik veel regelmatiger en dezelfde hoeveelheden. Dus nu zit ik weer in mijn ritme, dat is beter, makkelijker vol te houden. Ik ben wel behoorlijk op en neer gejojoot..
![]()
Ik heb mijn spiegel verbannen. Al meer dan een jaar kijk ik er iedere dag in en ik zie geen verschil tussen toen en nu ondanks dat het 18 kg scheelt. En als ik op mijn weegschaal kijk en mijn gewicht zie is dat oké, daar heb ik vrede mee, maar niet met wat ik zie in de spiegel, dat matcht nooit het plaatje in mijn hoofd. Ik kijk alleen nog om te kijken of mijn kleding bij elkaar past.Dit scheelt een hoop stress.
Is het echt heel erg als je meer eet onder het mom van 'ik ben toch al te zwaar'? Je moet hoe dan ook meer eten en als je zo vrede hebt voor jezelf, waarom niet.![]()
Hoe gaat het ondertussen?
Zeker doen van die spiegel hoor! Hoe ik erop gekomen ben? Ik stond op de weegschaal en zag een erg laag getal, ik was blij. Ik keek in de spiegel en ik zag het meisje dat ik was, ik was niet meer blij. En ineens drong het tot me door dat ik mezelf in al die tijd nooit heb zien veranderen. En toen dacht ik 'nou, dan kijk ik gewoon niet meer.'quote:Op donderdag 10 januari 2008 16:25 schreef Little_Angel het volgende:
[..]
Balen, gelukkig heb je nu geen griep meer!
Ook jammer dat is misgegaan maar dat gebeurt nou eenmaal, ben wel blij dat je nu weer een beetje in je ritme zit! En dat jojo-en is vreeeeselijk.. bij mij ook gebeurd.
Dat van die spiegel kan ik misschien ook doen, vind het wel knap van je zeg!
Ik zou het nu nog echt niet kunnen, hoe ben je op dat idee gekomen? Kan me wel voorstellen dat je je dan rustiger voelt... Ms iets wat ik kan proberen.
Onder dat motto eten vind ik trouwens vreselijk want dan voel ik me een ontzettende slappeling. Meer eten moet ik wel, maar daar denk ik nu niet aan omdat ik nu in mijn ogen redelijk normaal eet *veel dus*. Ondertussen gaat het wel okay. Niet goed, niet slecht. Heb de weegschaal terug gepikt van mijn moeder die nog van niks weet. Voel me er wel schuldig om, maar word rustig omdat als ik denk dat ik nu 3832904834 kilo ben aangekomen, ik meestal zie dat er niks aan zit of het is een kilo die de volgende dag eraf is.
Heb je al met je psych erover gepraat?
Als je zo rap aankomt, zou ik toch even langs de dokter gaan, want dat is niet goed.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:02 schreef grizegrijn het volgende:
Hoi, even een snel vraagje..
Ik ben bezig met een zelfopgestelde eetlijst die ik met zo'n 100 kcal per week wilde opbouwen. Ik ben er nu een paar weken mee bezig (2 volgens mij) en ik zit nu op 300 kcal (in praktijk meestal 250-270 ongeveer). Is het normaal dat ik hier echt een kilo of meer van bijkom per dag? Ik had de weegschaal eigk afgezworen, maar op aandringen van iemand anders me afgelopen weekend me toch gewogen en vanochtend was ik ruim 5 kg zwaarder.
Ik merk het ook aan m'n kleren en ik voel het ook gewoon, is dit tijdelijk of blijft m'n gewicht waarschijnlijk zo toenemen?
Ik dacht dat een kilo 7700 kcal was, blijkbaar nog geen 77...
Nope, heb altijd gewoon 3 maaltijden gegeten. Ik heb een darmziekte waardoor ik geen vet verdraag zeg maar, vandaar dat ik lange tijd op heel weinig calorieen gezeten heb. Nu wilde ik - hoeveel buikpijn ik er ook van krijg - meer gaan eten om m'n metabolisme te versnellen. Ik wilde dat doen volgens de methode op www.slank-en-sterk.nl, dus elke week met 50-100 opbouwen. Gewoon omdat het gezonder is om wat meer voedingsstoffen binnen te krijgen, maar niet te snel om m'n darmen niet te veel te belasten.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:27 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Als je zo rap aankomt, zou ik toch even langs de dokter gaan, want dat is niet goed.
Heb je lange tijd niets gegeten? Wat is je geschiedenis? En waarom opbouwen met zo weinig calorieen?
Waarschijnlijk stuurt je huisarts je door naar een dieetist, die dit samen met jou verder gaat uitzoeken. Juis omdat je ondergewicht heb zal hij je helpen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:38 schreef grizegrijn het volgende:
[..]
Nope, heb altijd gewoon 3 maaltijden gegeten. Ik heb een darmziekte waardoor ik geen vet verdraag zeg maar, vandaar dat ik lange tijd op heel weinig calorieen gezeten heb. Nu wilde ik - hoeveel buikpijn ik er ook van krijg - meer gaan eten om m'n metabolisme te versnellen. Ik wilde dat doen volgens de methode op www.slank-en-sterk.nl, dus elke week met 50-100 opbouwen. Gewoon omdat het gezonder is om wat meer voedingsstoffen binnen te krijgen, maar niet te snel om m'n darmen niet te veel te belasten.
Ik wil wel een paar kilo aankomen, maar natuurlijk het liefst niet in dit tempo en ook niet met zo weinig eten, da's niet echt een motivatie om door te gaan.
Ik heb dus geen échte eetstoornis gehad, maar de hoeveelheden qua eten enzo wel. Daarom leek dit me het beste topic, ook al had het een lichamelijke oorzaak en geen psychische.
Bedankt voor je reactie, ik weeg me morgenochtend nog eens en als het dan nog zo hoog/hoger is bezoek ik de huisarts wel even, al zal die misschienniet zoveel doen omdat ik nog ondergewicht heb (altijd al gehad overigens).
Thanksquote:Op woensdag 16 januari 2008 11:13 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk stuurt je huisarts je door naar een dieetist, die dit samen met jou verder gaat uitzoeken. Juis omdat je ondergewicht heb zal hij je helpen.![]()
Succes ermee!
Toch morgen maar een afspraak maken, straks houd je vocht vast ofzo. Of heb je een alergische reactie op eten.quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:05 schreef grizegrijn het volgende:
[..]
Thanks![]()
Inmiddels was er net weer meer dan een kilo bij en ik ben echt mega opgezwollen nu
Als het nou weer gebeurd, toch even langs de huisarts. Ik neem aan dat hij op de hoogte is van je darmklachten? Wat vreselijk vervelend voor je joh. En je kunt toch evengoed naar de huisarts, ondanks dat je moeder het niet nodig vind? Het is jou lijf.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 09:19 schreef grizegrijn het volgende:
M'n moeder vond het onnodig dat ik naar de HA ging omdat ik al vaker voor extreme gewichtstoename geweest ben en hij het toen telkens afwimpelde dat ik niet met alles aan moest komen (het ging toen om 14 kilo trouwens) en verder keek hij niet eens.
Ik was vanochtend trouwens weer ongeveer terug op m'n gewicht van in het weekend na een paar dagen wat grieperig geweest te zijn, het zal dus indd wel vocht geweest zijn of zoHad het toch wel graag aan een dokter willen vragen eigenlijk. Nu ja.
Eetdagboek, wat een hellquote:Op dinsdag 1 april 2008 11:55 schreef BubblegumBarbie het volgende:
Zo dus.![]()
Nadat ik 'genezen' was verklaard voor alle andere dingen die mis waren in mijn hoofd, mag ik nu eindelijk in speciale eetstoornissen psychotherapie.
Ik heb een menu samengesteld, samen met haar. Ik vind het zelf erg weinig.
ontbijt: yoghurt met muesli of cornflakes met melk
10:00: fruit
12:30: 2 broodjes met willekeurig beleg
15:00: fruit
diner: 1 normaal bord eten
Thats it. Eens in de 2 dagen op de weegschaal, niet meer.En ik moet een eetdagboek bijhouden. Wat een werk is dat zeg.
En uiteraard was er nergens een leuk notitieboekje te vinden. Alleen maar bruin, grijs en saai. En ik wilde roze, fleurig en bloemig. Maar bij de Hema een roze gevonden en daar zelf maar stickers op geplakt. Hoe groep 2 van me.
![]()
Nou, dus, dat was mijn denderende update.![]()
Waar is iedereen?
Hoelang hou jij je dagboek al bij? Ik vind het verschrikkelijk. Nu ben ik nóg meer met eten bezig dan eerst. En ieder hapje meer of anders is veel erger en confronterender vind ik.quote:Op dinsdag 1 april 2008 21:36 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Eetdagboek, wat een hellIk vind het echt vreselijk om het bij te houden
Maar krijg je niet zo een speciaal boek met pagina's vol met papier ervoor? Ik namelijk wel
Thank you, captain Obvious!quote:Op woensdag 2 april 2008 10:47 schreef Re het volgende:
Een dagboek bijhouden helpt om een beter overzicht te krijgen in de lange termijn effecten van therapie of gedrag, zo kunnen trends beter zichbaar worden die anders misschien verborgen blijven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |