ik zat ff wat achtergrond informatie op te zoeken over het nut van dagboeken, vandaarquote:
Link or it didn't happen.quote:Op woensdag 2 april 2008 11:06 schreef Re het volgende:
[..]
ik zat ff wat achtergrond informatie op te zoeken over het nut van dagboeken, vandaar, ik heb nog wel een interessant wetenschappelijk artikel erover gevonden
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8622818?ordinalpos=11&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSumquote:
Yeah, ook zoiets hoelaat, waar en hoe je je voelt inderdaadquote:Op woensdag 2 april 2008 10:33 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Hoelang hou jij je dagboek al bij? Ik vind het verschrikkelijk. Nu ben ik nóg meer met eten bezig dan eerst. En ieder hapje meer of anders is veel erger en confronterender vind ik.![]()
Ik heb 1 voorbeeld gekregen met wat erin moet komen te staan, maar verder mag ik het bijhouden in een eigen boekje. Praise the Lord!Wat moet jij noteren?
Bij mij:
1. Hoe laat eet je iets.
2. Wat eet je? Hoe veel?
3. Waar en met wie?
4. Was het een eetbui? Heb je overgegeven? Heb je gelaxeerd?
5. Hoe voel je je? Wat ging eraan vooraf? enz. enz.
Dodelijk saai en langdradig. En was het jou erg van hulp?
quote:Op donderdag 3 april 2008 22:29 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Yeah, ook zoiets hoelaat, waar en hoe je je voelt inderdaadZelfs een cijfer voor je stemming
![]()
En dan nog compensensatie en dwanghandelingen eventueel...Pfew even denken, eetbuien, braken, laxeren, zelfs kauwgom kauwen tellen![]()
Moeilijk, moeilijk...Ik heb echt de neiging het helemaal niet te doen, maar dan gaat steeds dat stemmetje van haar door mijn hoofd; 'wel doen hey'
Werkt het bij jou wel? Bij mij namelijk niet, wordt er alleen maar erger van
Hmz... ja nou ik ben nog maar net begonnen...Heb het al eens eerder gedaan zo een eetdagboek bijgehouden. Ik zou gewoon zoveel mogelijk het patroon aanhouden wat je normaal ook hebt zeg maar. Ik doe het zelf ook wel zoveel als kan... Maar ook weer zo dubbel...quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:07 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Ik ben blij dat jij er precies zo over denkt. Nu ik er nog bewuster mee bezig ben, voel ik me nog slechter als ik iets heb gegeten buiten 'onze' planning of als ik me een keer extra weeg. Ook heb ik nu niet alleen een enorme prestatiedrang naar mezelf toe, maar ook naar haar.
Dus mijn ambivalentie is dubbel zo erg.
Ik voelde me zo rebels toen ik gister besloot fruit als ontbijt te nemen ipv muesli met yoghurt. En op mijn werk komt ook iedere keer collega's naar me toe 'is dat je poeziëalbum? hahaha!'not amusing.
Heb jij al een 'rode draad' kunnen ontdekken?
Ik heb inderdaad ook sterk als ik iets extra's eet dat ik een soort van druk voel, 'straks vind ze dat ik me aanstel en heb ik helemaal geen eetstoornis'.quote:Op vrijdag 4 april 2008 18:51 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Hmz... ja nou ik ben nog maar net begonnen...Heb het al eens eerder gedaan zo een eetdagboek bijgehouden. Ik zou gewoon zoveel mogelijk het patroon aanhouden wat je normaal ook hebt zeg maar. Ik doe het zelf ook wel zoveel als kan... Maar ook weer zo dubbel...
Oh zo herkenbaar wat je zegt....Ik heb dus ook nu heel vaak zoiets van nah ja... ik laat dit dan wel weg, anders wordt die lijst zo lang...Of van ja wat zal ze daar nu weer van vinden
![]()
Maar goed mijn psychiater zegt ook van dat ik niet naar die lijst moet kijken, maar dat ik mijn gewicht ook in de gaten moet houden...
Maar het zowieso erg wennen voor mij, ik heb een nieuwe hulpverlener; en ben er nog maar één keer geweest. En ze kijkt ook meer van de hulpverleners-kant zeg maar. Zo irritant, ze doet haar best wel, echt superMaar bijv. bij de vorige; die kon zich echt goed inleven zeg maar...
Zo.quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:42 schreef Hik het volgende:
Mijn stiefzusje is inmiddels 22 jaar en heeft, om het maar even heel kort te zeggen, geen heel gemakkelijk leven gehad tot nu toe. Ze heeft een autisme spectrum stoornis, is getest als minderbegaafd en heeft het sociaal dus niet zo makkelijk, maakt moeilijk vrienden en heeft een hele berg deskundigen en scholen achter de rug. De laatste jaren leek het (voor mij, als relatieve buitenstaander; ik zie haar niet heel vaak) net weer een beetje beter te gaan. Ze heeft een baan, waar ze het goed naar haar zin heeft en als je haar spreekt is ze over het algemeen vrolijk en kletst ze je de oren van het hoofd. Tot ze, een aantal maanden geleden "ineens" schrikbarend begon af te vallen. Ze eet redelijk normaal (als er mensen bij zijn), maar beweegt obsessief en steekt haar vinger in haar keel. Haar moeder, waar ze woont, houdt haar zo goed mogelijk in de gaten, maar ze blijft 22 en je kunt haar moeilijk vastbinden. Doordat ze al in de hulpverlening"molen" zat, zijn gelukkig al heel snel deskundigen bijgekomen. Ze heeft -dat viel ook moeilijk meer te ontkennen- dus inderdaad anorexia en krijgt inmiddels professionele begeleiding.
Afgelopen week heb ik haar nog twee keer aan de telefoon gesproken. Ze klinkt nog steeds luchtig, praat (ogenschijnlijk) zonder al te veel problemen over haar "kilo's", maar ik heb geen idee wat er werkelijk in haar omgaat. We zouden binnenkort een gezellig zussendagje hebben, maar dat gaat voorlopig niet door omdat ze van haar moeder eerst wat moet aankomen. Begrijpelijk, zo begreep ik pas achteraf, want ze blijkt nu ook niet meer ongesteld te worden. Hoewel ze er nooit de persoon naar is geweest om glashard te liegen, zie je nu steeds vaker dat ze tegenover ons een mooi verhaal houdt, maar ondertussen gewoon doorgaat met waar ze mee bezig is.
Zoals gezegd: ze krijgt goede begeleiding en ik heb daar ook alle vertrouwen in, maar ik (en wellicht ook andere mensen uit mijn omgeving) zouden heel graag eens horen van iemand die dit zelf heeft meegemaakt. Ik vind het zo moeilijk te weten wat ik kan doen of zeggen... niet om het op te lossen (want ik heb niet de illusie dat ik daar als leek veel mee kan), maar om in ieder geval niet te vervallen in loze peptalk. Als ik tegen haar zeg dat ik "snap dat ze het zó moeilijk vindt om aan te komen" (als zij daarover begint), maar dat ik "denk dat ze zich ook zoveel beter gaat voelen als ze dat toch doet" hóór ik mezelf praten. Ik vraag me zo af wat er wél aankomt bij haar, hoe we er voor haar kunnen zijn zonder alle druk die ze van de professionals vast ook al krijgt.
Wie heeft dit zelf meegemaakt en kan mij (ons) wat tips geven of een kijkje in hun leven gunnen? Ben jij er overheen gekomen/gegroeid/geholpen... Gebeurt dat eigenlijk? (of is het met anorexia net als met alcoholisme, dat je er altijd last van blijft houden). Berichtjes zijn zeer welkom, PM mag ook.
Dat is alleen zo in een ouder-kind relatie. Als de wet iets verbied geldt dat meestal niet, lijkt mij.quote:Op donderdag 17 april 2008 14:15 schreef MNR het volgende:
Is het niet zo dat hoe meer je iets gaat verbieden, hoe sterker iets zich gaat ontwikkelen? En als iemand op die manier wil leven, doet hij/zij dat toch wel?
Wel ben ik van mening dat je sommige dingen beter kunt voorkomen dan genezen.. Zie ik liever filmpjes - zoals eerder in dit topic - van wat voor verdriet je andere mensen doet....
Er is vast wel een kliniek in Nederland waar ze terecht kan als ze echt graag wil. Of zeg ik nu iets raars?quote:Op donderdag 24 april 2008 20:57 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Een vriendin van mij wacht al zo lang op hulp, maar krijgt het niet. Bij de ene kliniek kon ze niet komen, en werd ze weer naar Mediant gestuurdNu heeft ze daar al zo vaak aangegeven dat ze hulp wil en zo niet verder kan, maar dan krijgt ze als antwoord dat de mevrouw een volle agenda heeft
Is ze al naar de huisarts geweest? GGZ? Andere instelling die haar kan doorverwijzen?quote:Op donderdag 24 april 2008 20:57 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Een vriendin van mij wacht al zo lang op hulp, maar krijgt het niet. Bij de ene kliniek kon ze niet komen, en werd ze weer naar Mediant gestuurdNu heeft ze daar al zo vaak aangegeven dat ze hulp wil en zo niet verder kan, maar dan krijgt ze als antwoord dat de mevrouw een volle agenda heeft
bron: klikquote:Sixty-five percent of American women between the ages of 25 and 45 report having disordered eating behaviors, according to the results of a new survey by SELF Magazine in partnership with the University of North Carolina at Chapel Hill.
An additional 10 percent of women report symptoms consistent with eating disorders such as anorexia, bulimia nervosa and binge eating disorder, meaning that a total of 75 percent of all American women endorse some unhealthy thoughts, feelings or behaviors related to food or their bodies.
Ja, haar begeleider bij de Mediant wilde haar elders in het land bij een kliniek hebben, maar daar zijn de wachtlijsten zóóó lang, en ze kon ook wel naar een of ander psychiatrisch iets, maar dat is ook niksquote:Op vrijdag 25 april 2008 11:38 schreef MNR het volgende:
[..]
Er is vast wel een kliniek in Nederland waar ze terecht kan als ze echt graag wil. Of zeg ik nu iets raars?
Tsjah, ze heeft zelf ook zoiets van ik weet het niet meer...Ze heeft het idee dat ze niet 'erg' genoeg is, ondanks dat ze al vaak genoeg heeft aangegeven dat het zo niet langer gaat. Huisarts komt ze alleen voor medicatie of zo, en ze zegt dat Mediant het moet regelenquote:Op vrijdag 25 april 2008 12:23 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Is ze al naar de huisarts geweest? GGZ? Andere instelling die haar kan doorverwijzen?
Wat vreselijk moet het zijn voor jou om je vriendin zo te zien.
Het beeld wat je van jezelf hebt klopt niet, je richt op je op je uiterlijk terwijl er eigenlijk veel pijnlijkere dingen spelenquote:Op zaterdag 26 april 2008 00:25 schreef Huppelei het volgende:
Ik voel mezelf ook niet echt de goede kant op gaan.. Ben in 4 maanden 15 kilo afgevallen. Weeg nu 68 kilo bij 1.92 m
En vind mezelf eigenlijk te dik, terwijl ik dat wel raar vind van mezelf. Ik snap het niet zo goed...
Anders moet ze het nu nog een keer aankaarten bij haar huisarts. Zolang ze maar bezig blijft met het krijgen van meer hulp, uiteindelijk moet iemand toch naar haar luisteren. En ze kan zich toch evengoed op een lange wachtlijst laten zetten? Dan staat ze er in ieder geval op.quote:Op vrijdag 25 april 2008 20:41 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Ja, haar begeleider bij de Mediant wilde haar elders in het land bij een kliniek hebben, maar daar zijn de wachtlijsten zóóó lang, en ze kon ook wel naar een of ander psychiatrisch iets, maar dat is ook niks![]()
[..]
Tsjah, ze heeft zelf ook zoiets van ik weet het niet meer...Ze heeft het idee dat ze niet 'erg' genoeg is, ondanks dat ze al vaak genoeg heeft aangegeven dat het zo niet langer gaat. Huisarts komt ze alleen voor medicatie of zo, en ze zegt dat Mediant het moet regelenIk vond het ook allemaal wel vreemd, en heb ook gevraagd of ze niet gewoon daar weg kan bij Mediant, want het zijn maar rare mensen als ik die verhalen zo hoor
![]()
Ja, ik heb er zelf ook wel veel moeite mee. Zij was juist degene waardoor het met mij een hele tijd goed ging. En ik dacht toen ook echt dat ze er helemaal vanaf was, maar helaas![]()
Ik merk ook wel de laatste tijd dat het behoorlijk begint te trekken hoor. Eerst hadden we heel veel steun aan elkaar, en nu nog wel absoluut, het is gewoon heel fijn als je je verhaal kwijt kunt en de ander je begrijpt. Maar ik heb nu wel meer het gevoel dat het een wedstrijdje is ofzo...Ze vraagt continu hoeveel ik weeg, en hoeveel zij weegt zegt ze dan ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |