Mijn stiefzusje is inmiddels 22 jaar en heeft, om het maar even heel kort te zeggen, geen heel gemakkelijk leven gehad tot nu toe. Ze heeft een autisme spectrum stoornis, is getest als minderbegaafd en heeft het sociaal dus niet zo makkelijk, maakt moeilijk vrienden en heeft een hele berg deskundigen en scholen achter de rug. De laatste jaren leek het (voor mij, als relatieve buitenstaander; ik zie haar niet heel vaak) net weer een beetje beter te gaan. Ze heeft een baan, waar ze het goed naar haar zin heeft en als je haar spreekt is ze over het algemeen vrolijk en kletst ze je de oren van het hoofd. Tot ze, een aantal maanden geleden "ineens" schrikbarend begon af te vallen. Ze eet redelijk normaal (als er mensen bij zijn), maar beweegt obsessief en steekt haar vinger in haar keel. Haar moeder, waar ze woont, houdt haar zo goed mogelijk in de gaten, maar ze blijft 22 en je kunt haar moeilijk vastbinden. Doordat ze al in de hulpverlening"molen" zat, zijn gelukkig al heel snel deskundigen bijgekomen. Ze heeft -dat viel ook moeilijk meer te ontkennen- dus inderdaad anorexia en krijgt inmiddels professionele begeleiding.
Afgelopen week heb ik haar nog twee keer aan de telefoon gesproken. Ze klinkt nog steeds luchtig, praat (ogenschijnlijk) zonder al te veel problemen over haar "kilo's", maar ik heb geen idee wat er werkelijk in haar omgaat. We zouden binnenkort een gezellig zussendagje hebben, maar dat gaat voorlopig niet door omdat ze van haar moeder eerst wat moet aankomen. Begrijpelijk, zo begreep ik pas achteraf, want ze blijkt nu ook niet meer ongesteld te worden. Hoewel ze er nooit de persoon naar is geweest om glashard te liegen, zie je nu steeds vaker dat ze tegenover ons een mooi verhaal houdt, maar ondertussen gewoon doorgaat met waar ze mee bezig is.
Zoals gezegd: ze krijgt goede begeleiding en ik heb daar ook alle vertrouwen in, maar ik (en wellicht ook andere mensen uit mijn omgeving) zouden heel graag eens horen van iemand die dit zelf heeft meegemaakt. Ik vind het zo moeilijk te weten wat ik kan doen of zeggen... niet om het op te lossen (want ik heb niet de illusie dat ik daar als leek veel mee kan), maar om in ieder geval niet te vervallen in loze peptalk. Als ik tegen haar zeg dat ik "snap dat ze het zó moeilijk vindt om aan te komen" (als zij daarover begint), maar dat ik "denk dat ze zich ook zoveel beter gaat voelen als ze dat toch doet" hóór ik mezelf praten. Ik vraag me zo af wat er wél aankomt bij haar, hoe we er voor haar kunnen zijn zonder alle druk die ze van de professionals vast ook al krijgt.
Wie heeft dit zelf meegemaakt en kan mij (ons) wat tips geven of een kijkje in hun leven gunnen? Ben jij er overheen gekomen/gegroeid/geholpen... Gebeurt dat eigenlijk? (of is het met anorexia net als met alcoholisme, dat je er altijd last van blijft houden). Berichtjes zijn zeer welkom, PM mag ook.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.