abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45665766
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mergel? In scandinavie?
Ze zullen toch ook vast wel enkle gebouwen hebben van mergel.

Het gaat erom dat de vermindering van zwavel in onze brandstoffen wel subtianteel heeft bijgedragen aan de vermindering van zure regen.

En heeft u een bron over dat het niet de zure regen was die de bossen in scandinavie aantasten maar de veranderde landbouw. (gingen ze dan om de boom een aarbeien plant neerzetten of zo)
  donderdag 25 januari 2007 @ 16:58:54 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45666086
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:50 schreef Basp1 het volgende:

En heeft u een bron over dat het niet de zure regen was die de bossen in scandinavie aantasten maar de veranderde landbouw. (gingen ze dan om de boom een aarbeien plant neerzetten of zo)
Moet ik nazoeken, heb dat een aantal jaar terug eens gelezen.
Samenvatting van dat verhaal hoe ik het me herinner:
De regering Thatcher wilde niet buigen voor de milieulobby en hun industrie aanpassen, dat moest uitgebreid wetenschappelijk onderzocht worden. Het resultaat was dat men uiteindelijk wetenschappelijk gezien over het woudsterven in scandinavie gelijk had, dat kwam niet door de industrie uitstoot, maar door veranderende landbouw in scandinavie. Echter, doordat de Duitse industrie wel had ingezet op milieu was hun productie niet alleen schoner, maar ook efficienter en had men veel modernere technologie. De duitse industrie was daardoor veel beter in staat te concurreren.
Thatcher was inmiddels weg, had achteraf gelijk, maar verloor toch.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45667289
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet ik nazoeken, heb dat een aantal jaar terug eens gelezen.
Samenvatting van dat verhaal hoe ik het me herinner:
De regering Thatcher wilde niet buigen voor de milieulobby en hun industrie aanpassen, dat moest uitgebreid wetenschappelijk onderzocht worden. Het resultaat was dat men uiteindelijk wetenschappelijk gezien over het woudsterven in scandinavie gelijk had, dat kwam niet door de industrie uitstoot, maar door veranderende landbouw in scandinavie. Echter, doordat de Duitse industrie wel had ingezet op milieu was hun productie niet alleen schoner, maar ook efficienter en had men veel modernere technologie. De duitse industrie was daardoor veel beter in staat te concurreren.
Thatcher was inmiddels weg, had achteraf gelijk, maar verloor toch.
Dat was een duits stukje of niet, ik heb ook wel zoiets ooit eens gelezen maar kan het niet zo snel terug vinden, ging dat trouwen ook niet een stuk over de wouden in tjechie. hier een stukje http://de.wikipedia.org/wiki/Waldsterben . Maar ik kom daar niet de connectie met landbouw zo snel tegen, of deze moeten meer water uit de grond ontrekken dan zou het logisch zijn.

Wat ik frappant aan dit verhaal vind en ook aan het gezeur over kyoto dat het zoveel geld zou kosten. Is het feit dat het uiteindelijk voor de meewerkende landen die hun industrien onder druk zetten tot nu toe altijd een concurrentie voordeel voor diezelfde industrieen heeft opgeleverd.

Dan zien we dat sommige dingen die op lange tremijn gedaan worden door de overheid soms best wel goed kunnen uitpakken.
  donderdag 25 januari 2007 @ 17:40:19 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45667372
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat was een duits stukje of niet, ik heb ook wel zoiets ooit eens gelezen maar kan het niet zo snel terug vinden, ging dat trouwen ook niet een stuk over de wouden in tjechie. hier een stukje http://de.wikipedia.org/wiki/Waldsterben . Maar ik kom daar niet de connectie met landbouw zo snel tegen, of deze moeten meer water uit de grond ontrekken dan zou het logisch zijn.

Wat ik frappant aan dit verhaal vind en ook aan het gezeur over kyoto dat het zoveel geld zou kosten. Is het feit dat het uiteindelijk voor de meewerkende landen die hun industrien onder druk zetten tot nu toe altijd een concurrentie voordeel voor diezelfde industrieen heeft opgeleverd.

Dan zien we dat sommige dingen die op lange tremijn gedaan worden door de overheid soms best wel goed kunnen uitpakken.
Nee het was Engels en ging over het woud sterven in scandinavie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45670539
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:34 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Het gaat om de toon die beide kampen zetten. Er is nog al een groot verschil tussen de mensheid waarschuwen en de mensheid angst inboezemen.
Dat is nogal een dunne scheidslijn natuurlijk. Wat voor de één een waarschuwing is is voor de ander bangmakerij. Ik voel me iig niet bang gemaakt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_45671903
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, hij heeft gelijk, het sterven van de bossen in scandinavie kwam door veranderende landbouw, niet door de uitstoot van de industrie.
Nou meen ik mij te herinneren dat de hele verzuringsproblematiek voor een groot deel door de landbouw veroorzaakt werd en industrieële en uitstoot van auto's de rest van het probleem voor hun rekening namen. Dus om nou meteen zure regen flauwekul te noemen. Het probleem was (is) verzuring en dat is niet gezond voor ecosystemen die daar van nature niet mee in aanraking horen te komen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_45680465
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 19:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat is nogal een dunne scheidslijn natuurlijk. Wat voor de één een waarschuwing is is voor de ander bangmakerij. Ik voel me iig niet bang gemaakt.
Jij en ik worden daar niet bang van.... er is eindelijk weer een real-life-soap op tv die er wel toe doet.

Maargoed; het merendeel neemt het wel serieus en wordt wel helemaal para en voor hun is het dus bangmakerij
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zaterdag 27 januari 2007 @ 22:52:21 #158
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_45740086
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 19:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nou meen ik mij te herinneren dat de hele verzuringsproblematiek voor een groot deel door de landbouw veroorzaakt werd en industrieële en uitstoot van auto's de rest van het probleem voor hun rekening namen. Dus om nou meteen zure regen flauwekul te noemen. Het probleem was (is) verzuring en dat is niet gezond voor ecosystemen die daar van nature niet mee in aanraking horen te komen.
Zure regen komt vanzelf weer terug, maar nu is het de zure oceaan.
En onze CO2 uitstoot is natuurlijk weer de hoofdschuldige
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  Moderator zondag 28 januari 2007 @ 21:53:40 #159
8781 crew  Frutsel
pi_45772764
(Bron: The Sunday Times - Britain )

Last warning: 10 years to save world

Scientists say rising greenhouses gases will make climate change unstoppable in a decade

THE world has just 10 years to reverse surging greenhouse gas emissions or risk runaway climate change that could make many parts of the planet uninhabitable.
The stark warning comes from scientists who are working on the final draft of a new report by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

The report, due to be published this week, will draw together the work of thousands of scientists from around the world who have been studying changes in the world’s climate and predicting how they might accelerate.

They conclude that unless mankind rapidly stabilises greenhouse gas emissions and starts reducing them, it will have little chance of keeping global warming within manageable limits.

The results could include the destruction of the Amazon rainforest and the Great Barrier Reef, the forced migration of hundreds of millions of people from equatorial regions, and the loss of vast tracts of land under rising seas as the ice caps melt.

In Europe the summers could become unbearably hot, especially in southern countries such as Greece, Spain and Italy, while Britain and northern Europe would face summer droughts and wet, stormy winters.

“The next 10 years are crucial,” said Richard Betts, leader of a research team at the Met Office’s Hadley Centre for climate prediction. “In that decade we have to achieve serious reductions in carbon emissions. After that time the task becomes very much harder.”

Among the scientists’ biggest fears is that rising temperatures and levels of greenhouse gases could soon overwhelm the natural systems that normally keep their levels in check.

About half the 24 billion tons of carbon dioxide generated by human activities each year are absorbed by forests and oceans — a process without which the world might already be several degrees warmer.

But as CO2 levels rise and soils dry, microbes can start breaking down accumulated organic matter, so forests become net producers of greenhouse gases. The sea’s power to absorb CO2 also falls sharply as it warms.

The latest research suggests the threshold for such disastrous changes will come when CO2 levels reach 550 parts per million (ppm), roughly double their natural levels. This is predicted to happen around 2040-50.

“At the moment the real impact of our emissions is buffered because CO2 is absorbed by natural systems. However, if we reach this threshold they could be magnified instead,” said Betts. “It means we must start the action needed to reduce greenhouse gas emissions in the next few years.”

His warnings were backed up by Dr Malte Meinshausen, a researcher at the Potsdam Institute for Climate Impact Research in Germany. He has used computer modelling to work out what might happen if greenhouse gas emissions were cut immediately, in 10 years’ time or later.

His results showed that immediate action might allow mankind to hold CO2 levels at 450ppm — well below the 550ppm danger level. However, Meinshausen and his colleagues recognise that this is unrealistic because the world’s governments are in such disarray over global warming. The best hope, they say, is that a global plan will emerge in the next few years, most likely from the renegotiations of the Kyoto treaty on reducing emissions.

“We have to make sure carbon emissions peak no later than 2015 and then fall at around 3% a year. If we let them keep rising after that date it becomes much harder to bring them under control,” said Meinshausen.

zondag 28 januari 2007 @ 22:01:42 #160
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_45773172
quote:
Op zondag 28 januari 2007 21:53 schreef Frutsel het volgende:
(Bron: The Sunday Times - Britain )

Last warning: 10 years to save world
En toen was ik gestopt met lezen
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_45774968
LOL inderdaad!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 28 januari 2007 @ 22:56:36 #162
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45775573
Ja enge gedachte zeg.
Zyggie.
pi_45775688
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:56 schreef Zyggie het volgende:
Ja enge gedachte zeg.
Wij Plebejers hebben hele andere problemen die ons bezig houden en dat is geen Terror en geen CO2.
maw, alles behalve eng

Waren we maar zo verwend dat Terror en CO2 ons grootste probleem is

[ Bericht 2% gewijzigd door JohnDope op 29-01-2007 00:39:47 ]
pi_45788819
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En toen was ik gestopt met lezen
Jammer want vooral de laatste paar alineas zijn best interessant. Dan had je ook kunnen lezen dat het er om gaat dat we er eigenlijk voor moeten zorgen dat de piek in CO2 uitstoot over maximaal 10 jaar moet zijn. Van koppen moet je je vaak niet al te veel aantrekken .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45797538
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:01 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jammer want vooral de laatste paar alineas zijn best interessant. Dan had je ook kunnen lezen dat het er om gaat dat we er eigenlijk voor moeten zorgen dat de piek in CO2 uitstoot over maximaal 10 jaar moet zijn. Van koppen moet je je vaak niet al te veel aantrekken .
Veel landen zijn nu al bezig met het terugdringen van hun CO2-uitstoot. Als Amerika dat nou ook 'even' gaat doen.

Maar dan hebben we China nog. Waren die niet van plan elke week een nieuwe kolencentrale te bouwen? En er komen daar ook steeds meer auto's. Dat gaat later nog een heel groot probleem worden.

Maar ja, ik verwacht niet dat China over 10 jaar genoeg kan en zal doen om de uitstoot van CO2 te verminderen.
  Moderator maandag 29 januari 2007 @ 20:15:34 #166
8781 crew  Frutsel
pi_45801885
VN slaat alarm over smelten gletsjers (nieuws.nl )

De gletsjers smelten wereldwijd door de klimaatveranderingen sneller dan tot nu toe werd verwacht.

66 centimeter
Volgens nieuwe gegevens van de VN nam de gemiddelde dikte van de onderzochte ijslagen in 2005 met 66 centimeter af. Het verlies aan ijs gaat 1,6 maal sneller dan in de jaren negentig en 6 maal sneller dan in de jaren tachtig.

Niet langer wachter
Sinds 1980 is het ijs nu gemiddeld 10,5 meter dunner geworden. Volgens de VN tonen de metingen aan dat de wereld niet langer kan wachten met nieuw klimaatbeleid. De verwachting is dat het smelten nog sneller zal gaan.

===
ik vind ut nogal wat.. .66 cm in 1 jaar..... en 10,5 meter in 25 jaar...
  Moderator dinsdag 30 januari 2007 @ 16:22:51 #167
8781 crew  Frutsel
pi_45827046
Great Barrier Reef dreigt te verdwijnen (Trouw)

SYDNEY (ANP) - Het Australische Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld, dreigt binnen enkele decennia volledig te verdwijnen als gevolg van de opwarming van de aarde. Dat staat in een uitgelekt conceptrapport van de Verenigde Naties over de gevolgen van het versterkte broeikaseffect.
De Australische media overschreeuwden elkaar dinsdag met de onheilstijdingen over een van de grootste toeristenattracties van Australië. Als de klimaatveranderingen doorzetten, dan zal het koraal vanaf 2030 op grote schaal verbleken en uiteindelijk sterven door warmer zeewater, dat tevens een hogere zuurgraad zal hebben.

Koraal kan zich herstellen, maar deskundigen verwachten dat de veerkracht van het organisme door de aanhoudende klimaatveranderingen uiteindelijk onvoldoende zal zijn.

Australië heeft net als de Verenigde Staten het zogeheten Kyoto-protocol niet getekend. Dit internationale klimaatverdrag legt industrielanden doelstellingen op om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Australië is 's wereld grootste exporteur van kolen, een klimaatbedreigende fossiele brandstof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')