abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45177249
Om geld en het milieu te besparen doe ik de volgende dingen:

- De stekker van mijn modem gaat eruit als ik niet thuis ben en van alle andere apparaten die stroom trekken. Zoals adapters van telefoon en laptop.

- Ik was kleren op 30 graden en handdoeken, beddengoed enzo op 60

- Ik heb tochtstrippen geplaatst

- Ik koop om de 2 jaar een nieuwe telefoon ipv elk jaar en neem dan een SIM only contract.

- Overal spaarlampen

- Water besparende douche kop en ik douche niet langer dan 5 min

- Overal heen fietsen (bespaard ook weer geld voor een sport).

Het zullen er vast nog wel meer zijn...
Wat doen jullie?

EDIT:
Ik eet ook bijna nooit vlees, omdat ik het te duur vind niet om de beestjes ofzo... en volgens mij is dat ook goed voor het milieu!

[ Bericht 9% gewijzigd door Bravo_Johnny op 09-01-2007 14:45:04 ]
  dinsdag 9 januari 2007 @ 14:41:41 #2
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_45177352
Ik fiets als het kan omdat de auto duur is (en ik moet afvallen).
Trui aantrekken in de winter, niet in tshirt op de bank willen kunnen zitten met de verwarming hoog

simpele dingen die niet echt opoffering vragen, amar als we het allemaal zouden dooen, al een stuk zouden schelen...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_45179762
ik sta in plaats van 60 minuten, 59 minuten onder de douche
0023
pi_45180157
Ik eet niet zoveel Bespaart geld én een sport
pi_45182331
Ik jat stroom en internet van de buren
pi_45182420
ik raad anderen af de auto te gebruiken. Spaart dubbel het milieu + ik spaar er geld bij!

andere rijdt niet meer => milieu
doordat andere niet meer rijdt heb ik minder file, dus lager verbruik => milieu + besparing
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_45182709
ach wat leuk, een geitenwollensokkentopique...
pi_45183343
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 17:07 schreef Crazykill het volgende:
Ik jat stroom en internet van de buren
SStroom ook?
pi_45183446
Ik sport weinig, waardoor ik minder CO2 uitadem.
pi_45184565
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 17:42 schreef mcDavid het volgende:
Ik sport weinig, waardoor ik minder CO2 uitadem.
als je en plastic zak over je hoofd heen trekt dan spaar je op die manier nog meer het miilieu (wel een recyclebare plastic zak)
pi_45185395
Niets eigenlijk.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 18:40:37 #12
153711 SpankTheMonkey
It's Nice! I like!
pi_45185413
Ik gooi zelden tot nooit afvalpapiertjes e.d. op straat. Ik stop het altijd in mijn jaszak totdat ik een prullenbak tegenkom.
pi_45185622
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 18:40 schreef schatje het volgende:
Niets eigenlijk.
Wat is het toch een schatje he
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 20:09:44 #14
140141 ivosnivo
ada fare stop stalking me
pi_45189233
g3 tank in me auto
  dinsdag 9 januari 2007 @ 20:21:58 #15
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_45189743
Stekkers eruit als ik apparatuur met een adapter niet gebruik, wassen op 30 graden, spaarlampen, eerst trui aantrekken als ik het koud begin te krijgen, kort douchen.

Alle aanbiedingen van de supermarkten in de buurt bekijken, op zoek naar producten die ik normaal gebruik. Als ze in de aanbieding zijn, groot inslaan als het lang houdbaar is en vaak gebruikt wordt.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_45189854
Ik poep in me tuin, scheelt water en kunstmest
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_45190928
Ipv de range rover de porsche nemen om mee te gaan winkelen.
pi_45191358
Ik denk dat het feit dat ik gas water en licht inclusief betaal, niet bijdraagt aan een goed milieu

- gaskachel staat altijd aan. Meestal ben ik ook te lui em uit te doen als ik langere tijd niet thuis ben
- ik douche vaker langer dan een half uur, dan korter dan een kwartier
- dr hangt 200 watt licht op mijn kamer, nog zo'n portie in de keuken, en 130 op de gang. Die lampen (vooral mijn kamer) branden geregeld. Spaarlampen moet mijn hospita maar aanschaffen als ze het nodig vind!
- de computer gaat altijd als eerste aan en als laatste uit op een dag. Dan gaat wel de spanning er volledig af, maar hij maakt wel lange dagen. En de modem en router staan fulltime aan
- ik kook elektrisch (maar ook: pakkie an van me hospita)
pi_45194336
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 20:50 schreef Agorias het volgende:
Ipv de range rover de porsche nemen om mee te gaan winkelen.
want daar past minder in, dus wordt er minder gekocht1

eigenlijk best slim dus...
  dinsdag 9 januari 2007 @ 22:41:05 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_45195782
Ik spaar aluminiumfolie waar ik een grote bol van maak. Als ik 1 kilo bij elkaar gespaard heb, verpats ik deze bij de schrootboer voor 70 cent.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_45196322
- Kleine zuinige auto
- Spaarlampen overal
- Geen onnodig licht of machine verbruik
- Zo waterbespaarding op de wc.
- Papier wordt opgehaald door de lokale basisschool.

En nog wat dingen
pi_45198284
Afval scheiden
Spaarlampen gebruiken
verwarming zo min mogelijk gebruiken en nooit hoger dan 20 graden
Vegetarisch eten
draag geen leer, wol en bont
gebruik shampoo met minder chemicalien
waterbesparende douchekop
waterbesparing op t toilet
pi_45203755
Ik let op het waterverbruik
Er branden alleen lampen in de kamers waar iemand is, spaarlampen ook
Ik was 's nachts
Kachel staat nooit hoger dan 18
Waterbesparende douche en toilet
Ik heb geen auto en geen droger. Ik heb beiden wel gehad maar ik deed er weinig mee, vond het zonde van het geld

Ik ben elk jaar weer blij met de afrekening in tegenstelling tot vrienden die altijd lopen te klagen maar die dan ook nergens op letten
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:05:16 #24
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_45204158
Bewust eten (vegetarisch, biologisch, etikettenfreakish zijn)
Bewust kopen (zo min mogelijk dierlijke herkomst, wel fair trade produkten, bep. merkkleding, wereldwinkel)
Spaarlampen
Dingen niet standby maar gewoon uit
Water besparen met w.c.
Niet te lang/vaak douchen
Wasmachine kort programma op 30/40 gr., geen droger
Trui aan ipv kachel hoger
Afval scheiden (papier, glas, rest scheiden, gft gaat naar de geit)
Sparen voor een zonnecollector op het dak van mijn hutje in het bos
Oh ja dit voorjaar moestuin aanleggen

Ha, miracle_drug, dat ken ik. Ben er dit jaar 35 euro per maand op vooruit gegaan aan gwe dus dat zit voorlopig wel goed.
power to the people
pi_45204434
het milieu te besparen?
niets

geld
Niets, ik verdien relatief veel.

Ik douche minimaal 10 minuten; 20-30min in het weekend. Ik heb alleen gloei- en halogeen lampen op mn kamer hangen; de PC draait 24/7; ik gooi alles in de vuil container, want de glasbak is een teringeind lopen en papier gooi ik ook gewoon in de prullenbak; Verder vervoer ik mijzelf zoveel mogelijk met de auto en doe ik boodschappen bij de AH

Ik was alleen wel op 30 graden, want dan blijven mn kleren het mooist
  Admin woensdag 10 januari 2007 @ 11:01:42 #26
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_45205358
Ik douche doorgaans minimaal 15 minuten, pak de auto voor ALLES wat ik doe (al ga ik naar de buren), wc en ganglicht branden dag en nacht op gewone lampen, 4 pc's en een laptop staan dag en nacht aan etc.
Oftewel; ik doe niet bijzonder veel
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_45206577
lichten uit in kamers waar ik niet ben
lichten in kamers waar ik wel ben gedimt
alle apparaten standby uit als ze niet gebruikt worden
kachel alleen aan als het onder de 17 graden komt en weer uit als het enigszins op temperatuur is
trui aan als het net aan warm is.
was op 35 graden
water besparen met wc doortrekken
zorgen dat ik niet teveel koop en dingen weg moet gooien (boodschappen)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:22:50 #28
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_45207469
Helemaal niks, en douche heerlijk 20 a 30 min per dag, warm

Vind dat milieu gezeik zo'n onzin he, de aarde warmt op, goh, dan zetten we de verwarming maar een paar graden lager, wie weet verandert dat iets

Wanneer snappen mensen nou dat de aarde zolang ze bestaat al verandert? eerst was er ijstijd, toen niet meer. en nu wordt het allemaal wat warmer. so be it

* Overigens snap ik het uit economisch oogpunt weer wel dat mensen elk apparaat van stand-by mode halen etc...
Show me someone without an ego, and I'll show you a loser.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:27:26 #29
153506 Captain_Fabulous
pi_45207634
De aarde veranderd vanzichzelf al genoeg, daar hoeven we toch niet moedwillig een extra slinger aan te geven? D'r zijn echt zolangzaam aan heel veul mesne op aarde, hoor, dat was vroeger niet zo. Doe het dan uit eigenbelang...
pi_45207807
Pro:
- Ik heb geen auto.
- Ik heb natuurstroom.
- Afvalscheiding.
- Waterbespaarknop op de wc.
- Waspoeder die niet al te giftig is.
- LCD schermen ipv stroomvretende CRT schermen.
- GFT gaat rechtstreeks de tuin in, scheelt mij de kosten van tuinbemesting met verpakking enzo.
- Voorwerpen worden gebruikt tot ze op zijn. Bijv: mijn vorige mobiel ging 4 jaar mee en ik koop alleen nieuwe kleren als het nodig is.
- Er komen veel groentes en kruiden uit eigen tuin of de natuur.

Con:
- Ik doe niet mijn uiterste best verpakkingen te vermijden. (vooral chocolaatjes en kauwgom zijn hierin problematisch)
- Ik was kleren op 60 graden want ik wil schone was.
- De cavia's hebben ook hun was (fleece en handdoeken) die op 90 graden gewassen wordt.
- Ik heb wel eens verfspul in de grijze container gegooid uit luiheid.

Twijfelachtig:
- De kachel staat wanneer het kouder wordt permanent op 19 graden. Hierdoor is het ook 's nachts 19 graden maar het scheelt ook dat er nooit extra opgewarmt moet worden 's ochtends.
- Dat mijn computer bijna nooit uit gaat bespaart geen stroom. Maar ten eerste bespaart het wel de levensduur van de computeronderdelen en ten tweede heb ik toch natuurstroom.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:37:13 #31
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_45207950
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:27 schreef Captain_Fabulous het volgende:
De aarde veranderd vanzichzelf al genoeg, daar hoeven we toch niet moedwillig een extra slinger aan te geven? D'r zijn echt zolangzaam aan heel veul mesne op aarde, hoor, dat was vroeger niet zo. Doe het dan uit eigenbelang...
Juist. En wij zullen daar heus wel een ' extra slinger ' aan geven, maar dat is slechts een druppel op 'n gloeiende plaat.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:47:17 #32
153506 Captain_Fabulous
pi_45208269
Ik hoop dat je gelijk hebt...maar je weet het niet...dus trek ik toch maar een trui aan ipv een tshirt in de winter in de woonkamer...
pi_45208552
Ik trek niet steeds door in de toerenbegrenser.
Scheelt ook weer benzine enzo.
Ik zwaai naar dieren.
pi_45208653
LCD televisies zijn trouwens niet zo zuinig als mensen wel niet denken. Sterker nog, bijna alle lcd tv's gebruiken MEER stroom dan de crt versie (bij gelijke beelddiagonaal)

alleen computermonitoren zijn zuiniger in lcd vorm (minder felle backlight nodig)
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_45209216
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:59 schreef Metro2005 het volgende:
LCD televisies zijn trouwens niet zo zuinig als mensen wel niet denken. Sterker nog, bijna alle lcd tv's gebruiken MEER stroom dan de crt versie (bij gelijke beelddiagonaal)

alleen computermonitoren zijn zuiniger in lcd vorm (minder felle backlight nodig)
oh, dan doe ik nog iets..

* LoggedIn aait zn LCD scherm
pi_45209227
als jullie op straat lopen, gooien jullie dan weleens iets in de prullenbak, of gewoon op de grond?
pi_45209307
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:15 schreef LoggedIn het volgende:
als jullie op straat lopen, gooien jullie dan weleens iets in de prullenbak, of gewoon op de grond?
Nooit wat op de grond. Niet zo zeer omdat dat goed zou zijn voor het milieu, maar je bent een overduidelijke Tokkie als je het wel doet.
pi_45209319
quote:
altijd prullenbak, je gooit je troep toch niet op straat
  woensdag 10 januari 2007 @ 13:39:05 #39
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_45209983
quote:
Natuurlijk niet op de grond. . Zelfs peuken, uitmaken op de rand van de prullenbak en weg ermee. Krijg je nog vreemde blikken ook.

Ik ga ook eens per jaar met een vuilniszak het bos in naast mijn huis om alles wat er aan blikjes, flessen, plastic zakken is achtergebleven op te ruimen... niet te geloven wat er allemaal achterblijft in natuurgebied, wie doet dat toch?

Oh ja en batterijen. Daar stap ik voor van mijn stalen ros. Ongelofelijk hoeveel er te vinden zijn als je je ogen open houdt. . Altijd van die AAA, niet oplaadbaar, lang leve de iPodgeneratie.
power to the people
pi_45210215
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:39 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Natuurlijk niet op de grond. . Zelfs peuken, uitmaken op de rand van de prullenbak en weg ermee. Krijg je nog vreemde blikken ook.

Ik ga ook eens per jaar met een vuilniszak het bos in naast mijn huis om alles wat er aan blikjes, flessen, plastic zakken is achtergebleven op te ruimen... niet te geloven wat er allemaal achterblijft in natuurgebied, wie doet dat toch?

Oh ja en batterijen. Daar stap ik voor van mijn stalen ros. Ongelofelijk hoeveel er te vinden zijn als je je ogen open houdt. . Altijd van die AAA, niet oplaadbaar, lang leve de iPodgeneratie. [afbeelding]

jij rijdt motor?
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:01:59 #41
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_45210684
mijn hoofd, wat doe je [insert-overdreven-misscutie4you-alike-repliek]

Sinds wanneer is een motor een stalen ros? Naast mijn old Yeller VWtje probeer (jaja) ik voor kleine stukjes altijd de fiets te pakken.
power to the people
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:33:10 #42
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_45211667
quote:
gooi wel alles keurig in de prullenbak. het is ook niet zo dat ik alle lampen aanlaat in ruimtes waar ik niet ben. zet ook snachts de verwarming uit, dan slaap ik tenslotte. Maar niet vanwege het milieu...meer omdat ik zo opgevoed ben. Onnodig licht aan etc:

Met hetzelfde gemak ram je die schakelaar in zodra je een kamer verlaat. zoiets.
pi_45212761
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:33 schreef EsDe het volgende:
het is ook niet zo dat ik alle lampen aanlaat in ruimtes waar ik niet ben. zet ook snachts de verwarming uit
Ik doe het enkel als ik voor langere tijd niet meer in die ruimte ga zijn, als ik gewoon even ga eten (half uurtje ofzo) ga ik daarvoor mijn lichten op mijn kamer niet uitdoen, zoveel verbruiken die ook weer niet.

Chauffage is iets anders, die is bij ons nogal milieuonvriendelijk (maar wel supergemakkelijk) geïnstalleerd. Alle chauffages hebben programmeerbare thermostaatkoppen, op mijn kamer is het sowieso van sochtens 7u tot savonds 10u 22° (of warmer als mijn pc draait), de logeerkamer staat standaard ingesteld op maar 17°... elke radiator regelt dus autonoom of hij opent/sluit. Telkens er een chauffage is die opent slaat de CV automatisch aan, iets wat dus waarschijnlijk een pak voordeliger kan door alle kamers die opgewarmt moeten worden in 1 keer op te warmen, maar dan moet je wel zelf je chauffage open en toe draaien.
  woensdag 10 januari 2007 @ 15:11:29 #44
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_45212890
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:07 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik doe het enkel als ik voor langere tijd niet meer in die ruimte ga zijn, als ik gewoon even ga eten (half uurtje ofzo) ga ik daarvoor mijn lichten op mijn kamer niet uitdoen, zoveel verbruiken die ook weer niet.

Chauffage is iets anders, die is bij ons nogal milieuonvriendelijk (maar wel supergemakkelijk) geïnstalleerd. Alle chauffages hebben programmeerbare thermostaatkoppen, op mijn kamer is het sowieso van sochtens 7u tot savonds 10u 22° (of warmer als mijn pc draait), de logeerkamer staat standaard ingesteld op maar 17°... elke radiator regelt dus autonoom of hij opent/sluit. Telkens er een chauffage is die opent slaat de CV automatisch aan, iets wat dus waarschijnlijk een pak voordeliger kan door alle kamers die opgewarmt moeten worden in 1 keer op te warmen, maar dan moet je wel zelf je chauffage open en toe draaien.
Ja zo'n systeem hangt hier thuis dus ook, overdag alles gewoon op normale temperatuur van 07.00 tot 23.00, daarna slaat alles op elke kamer uit. en kamers die niet gebruikt worden staan gewoon helemaal uit. scheelt idd bakken geld op jaarbasis
pi_45213017
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:11 schreef EsDe het volgende:
Ja zo'n systeem hangt hier thuis dus ook, overdag alles gewoon op normale temperatuur van 07.00 tot 23.00, daarna slaat alles op elke kamer uit. en kamers die niet gebruikt worden staan gewoon helemaal uit. scheelt idd bakken geld op jaarbasis
Weet niet of het hetzelfde systeem is, bij ons wordt mijn kamer tegen 1u smiddags opgewarmd (heb dan al gedaan met school), de living + keuken blijven continu warm, de bureau wordt slechts opgewarmd tegen 5u savonds en mijn ouders slaapkamer pas tegen 10u savonds. Regeling is dus per kamer apart programmeerbaar (en mits 1 module extra ook via internet aanstuurbaar, maar dat is nogal onnuttig).

Scheelt inderdaad veel, aangezien ik vroeger mijn radiator 24/24 open liet staan, anders kwam ik thuis en duurde het een half uur eer het een beetje warm werd.
  woensdag 10 januari 2007 @ 21:39:20 #46
140141 ivosnivo
pi_45228056
Ik gooi alleen bananenschillen in de berm of in de bosjes, maar dat mag vind ik. Andere rotzooi hou ik bij me en gooi het in de prullenbak.
pi_45228315
Niemand maar dan ook niemand doet hier iets aan besparing van het energie probleem. De economische stimulans om te besparen en de daarbij behorende opbrengsten worden weer geinvesteerd in andere consumptie goederen of door de mensen zelf of als investeringen door het op een bank te zetten. Kortom drogredenatie.
pi_45229144
Ik schiet alleen met rookvrij kruit...
  woensdag 10 januari 2007 @ 23:10:22 #49
163039 SHOOOTO
ottokukukara shooto!
pi_45232285
Laders uit het stopcontact na het laden, elektronica staat nooit standby.
pi_45232333
Ik eet geen vlees
Ik support gevallen topclubs!
pi_45306950
Het milieu zal me een worst wezen, mijn portemonnee daarentegen

Electronica gaat niet op standby, stekkers van bepaalde apparaten gaan er 's nachts uit en de verwarming is niet aan tenzij ik thuis ben.

En 1x per week doorspoelen natuurlijk
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_49612104
- Ik gooi alles in de prullenbak
- Ik doe papier/afval/groen/glas/chemisch apart
- dierlijk vet niet door de gootsteen
- Doe de verwarming overdag altijd 15° en 's avonds 19° ben geen koukleum
- Heb 12 batterijen allemaal oplaadbaar
- Lichten probeer ik uit te doen maar vergeet ik wel vaak
- Computer staat 24/7 aan
- Ik kijk nooit tv dus die verbruikt ook geen stroom
pi_49613288
Bar weinig eigenlijk. De was gaat op 30 graden of 40 graden.
Oh, en we gebruiken spaarlampen.

En ik laat de TV niet op standby staan.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  maandag 21 mei 2007 @ 17:23:57 #54
117804 Miriampje
Little gurlie
pi_49613729
Afval scheiden
Mesthoop voor gft-afval
's Nachts kleren wassen
Geen vaatwasser
Lichten uit als je niet nodig hebt
Deuren achter je dicht doen
Niet te vaak douchen
pi_49617076
wij scheiden normaal afval en GFT afval!

en natuurlijk papier

ook douche ik geen half uur meer maar slechts 15 minuten tegenwoordig!
  maandag 21 mei 2007 @ 22:47:56 #56
46794 Berkery
Fat bastard
pi_49627050
Ik hoorde vandaag een spotje op de radio, van Essent geloof ik. Ze hadden als milieubesparingstip: zet je router uit als je klaar bent met internetten, en geniet van die 10 euro per jaar die je bespaard..
No Dukes of Hazzard in the classroom
  dinsdag 22 mei 2007 @ 01:03:58 #57
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_49631100
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 15:57 schreef ikJur het volgende:
ik sta in plaats van 60 minuten, 59 minuten onder de douche
ik ipv 30 minuten 29...

Daarbij heb ik op m´n kamer geen spaarlampen, slaap ik met m´n raam open en de verwarming aan.

Heerlijk.
pi_49631711
fipo
pi_49632234
zet mn gsm uit als ik ga slapen
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:14:16 #60
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_49637515
- tocht strippen onder de deuren en boven mijn schuiframen
- gaskachel ipv CV (ja dat is inderdaad energie efficienter!)
- alles wat niet standby uitkan zit achter een stekkerdoos met schakelaar die uitgaat zodra ik weg ben of de boel niet meer gebruik
- Laptop gekocht ipv gewone pc (150w vs 65w )
- kachel pas aan als het flink koud is
- zuinige auto gekocht
- dimmer op de verlichting
- oppassen dat ik alles uitzet in een kamer waar ik niet ben (verlichting, tv ed)
- geen 2 dingen tegelijk aan als dat niet nodig is (tv, pc ed)
- geen wasdroger maar een wasrek
- was draai ik pas als de wasmand helemaal vol zit en dan het liefst op 35 graden
- geen vaatwasser maar een teiltje

ben best energiebewust bezig en dat vindt mijn portomonee ook niet erg, kreeg dit jaar 1400 (!) euro teruggestort van de energiemaatschappij
pi_49637833
- Huis is goed geisoleerd. Verwarming staat daarom alleen in de winter op 20. Rest van de tijd op 14, of 15.

- We rijden op gas...volgens mij is dat ook beter voor het milieu
- Niks op standby
- Spaarlampen overal
- Waterbesparende douchekop
- Wasdroger gebruiken we in de zomer ( bijna ) niet. Meeste hangen we op.
- Lichten laten we ook niet onnodig aan staan
- Dikke gordijen opgehangen, we hebben hele grote raam, dus daar ging in de winter aardig wat warmte verloren

dat was het wel volgens mij
pi_49640928
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:39 schreef beestjuh het volgende:

[..]
Oh ja en batterijen. Daar stap ik voor van mijn stalen ros. Ongelofelijk hoeveel er te vinden zijn als je je ogen open houdt. . Altijd van die AAA, niet oplaadbaar, lang leve de iPodgeneratie. [afbeelding]
iPods werken op oplaadbare batterijen die erin zitten en niet op AAA batterijen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 12:53:41 #63
157662 Linky
Blessed Be
pi_49641174
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:23 schreef Miriampje het volgende:
Afval scheiden
Mesthoop voor gft-afval
's Nachts kleren wassen
Geen vaatwasser
Lichten uit als je niet nodig hebt
Deuren achter je dicht doen
Niet te vaak douchen
Door het millieu te besparen stink je dus liever?
Let Elume Light Your Path
pi_49641256
Ik laat mijn pc niet 's nachts aanstaan.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_49641360
Ik rij een Chevrolet Suburban. Ik ben maar 7 weken per jaar in Nederland, dus ik doe minder schade (in Nederland).

[ Bericht 14% gewijzigd door wikwakka2 op 22-05-2007 13:09:34 ]
Cool story, Hansel.
pi_49641514
Ach, heb 't altijd al een beetje onbewust gedaan. Sowieso nooit de TV of computer aan laten staan tenzij ik ze daadwerkelijk gebruik. Ik pak als ik in omgeving Sittard moet zijn altijd de auto om me die benzine en wat tijd te besparen (met de fiets ben ik vaker sneller dan met de auto in de buurt). Dingen als spaarlampjes en geen vlees eten vind ik zwaar overrrated. Sowieso scheelt een spaarlamp maar een klein Wattage in vergelijking met een hallogeenlamp (waar ik d'r veel van in huis heb), en wat vlees eten betreft. Het is gewoon lekker en de calorieën en vitaminen die d'r in zitten zijn goed voor je, vooral als je net als mij veel fysiek bezig bent. Die 10000 koetjes en kippetjes worden toch elke dag in de gehaktmolen gegooid hoor, of nou 0,001% van de bevolking vegatarisch is of niet.

Vegatarieërs zijn in mijn ogen nog vaak zeikerds ook. Ik heb ook al vaker het ongenoegen gehad om me in kringen te bevinden waar ook vergatarieërs in zaten, en dan moet je elke keer maar weer aparte tentjes gaan opzoeken of iets heel aparts gaan koken omdat meneer/mevrouw de vegatarieër geen vlees wilt eten omdat dat zielig is voor de arme diertjes. Maar in de tussentijd natuurlijk wel voor elke meter die ze van huis af moeten de auto pakken en kleertjes dragen die door arme slavenkindertjes in Azië voor 2 cent per uur gemaakt zijn.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 13:07:26 #67
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_49641645
Geen afwasmachine
Geen auto
Groen en huisafval gescheiden in de bak.
Fietsend naar mijn werk

Maar niet voor het millieu trouwens. groen en huisafval omdat we nou eenmaal ook een groenbak hebben dus kan je hem net zo goed gebruiken, geen auto omdat ik hem niet nodig heb, Geen afwasmachine omdat ik die ook niet echt nodig vind, fietsend naar mijn werk omdat het goed is om je hoofd even leeg te fietsen.

De grootste teringbende komt toch van de industrie, laat ze daar eerst maar even aan verder werken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_49644791
Ik rij meestal 100-110 op de snelweg, omdat'ie met 120 bijna de helft meer verbruikt. Maar dat doe ik vooral voor me portemonnee, niet echt voor het milieu.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:40:27 #69
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49645255
  • Ik heb en wil geen auto
  • Stook zelden of nooit
  • Alleen maar spaarlampen
  • Waterbesparende douche en kranen
  • Wassen op lage temp
  • Heb wel m'n computer altijd aanstaan
  • Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
      dinsdag 22 mei 2007 @ 14:41:54 #70
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_49645318
    quote:
    Op dinsdag 22 mei 2007 13:07 schreef jogy het volgende:
    De grootste teringbende komt toch van de industrie, laat ze daar eerst maar even aan verder werken.
    Dat doen ze al, maar het product dat de minste vervuiling genereert is toch het product dat niet gemaakt hoeft te worden.
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
      dinsdag 22 mei 2007 @ 14:51:05 #71
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_49645714
    - Huis vol met spaarlampen
    - TV uit als ik niet kijk/luister
    - 1 vuilniszak per 3 weken
    - Auto alleen in het weekend of als de trein echt te onpractisch is
    - Slechts 1 van de 3 pc's 24/7 aan
    - wassen op 30°C en in het weekend
    - kort douchen
    So we just called him Fred
      dinsdag 22 mei 2007 @ 14:55:19 #72
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_49645910
    quote:
    Op dinsdag 22 mei 2007 14:41 schreef soylent het volgende:

[..]

Dat doen ze al, maar het product dat de minste vervuiling genereert is toch het product dat niet gemaakt hoeft te worden.
    Heh, goed punt, maar ik insinueer ook niet dat de industrie niets doet hoor. Ik laat alleen niets omwille van het milieu, nu ben ik dan ook niet een of andere boer die een accu in de sloot gooit oid dus een beetje milieubewust ban ik wel.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
      dinsdag 22 mei 2007 @ 16:11:07 #73
    117804 Miriampje
    Little gurlie
    pi_49649054
    quote:
    Op dinsdag 22 mei 2007 12:53 schreef Linky het volgende:

[..]

Door het millieu te besparen stink je dus liever?
    eerst had ik nog een de behoefte om 2x daags te douchen
    maar deze gewoonte heb ik opzij gezet...
    ik realiseerde me dat ik niet zovaak onder de douche hoef de staan
    dus sla ik ochtends over en ga alleen 's avonds
    denk niet dat ik nu meer stink
    pi_49649178
    quote:
    Op dinsdag 22 mei 2007 14:51 schreef FredvZ het volgende:
    - Huis vol met spaarlampen
    - TV uit als ik niet kijk/luister
    - 1 vuilniszak per 3 weken
    - Auto alleen in het weekend of als de trein echt te onpractisch is
    - Slechts 1 van de 3 pc's 24/7 aan
    - wassen op 30°C en in het weekend
    - kort douchen
    Ik snap echt niet hoe je dat doet dan. Wij hebben hier thuis echt 8/9 vuilniszakken per week.
    pi_49649971
    Om het milieu te sparen zet ik 's nachts de lamp in de keuken aan. Klinkt tegenstrijdig, maar werkt als volgt: als er geen lamp aan is en een huisgenoot komt 's nachts thuis / moet naar de wc / etc. worden zo'n beetje alle lampen aangezet om vervolgens niet meer uitgezet te worden. Door dat ene lampje in de keuken kunnen ze hun deur of de weg naar de plee vinden zonder extra lampen aan te doen. Minder lampen = minder energieverbruik.

Verder:
  • neem ik vrijwel altijd een tas mee naar de winkel om geen plastic zak te hoeven kopen;
  • koop ik ongebleekt wc-papier;
  • hergebruik ik papier (bv. boodschappenlijstje op achterkant kassabon).

En nog een hoop dingen waarvan ik het gek vind dat ze voor veel mensen niet vanzelfsprekend zijn, bv.:
  • kraan dichtdraaien tijdens tandenpoetsen;
  • televisie uit als ik niet kijk, niet op standby;
  • etc.
  • abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')