abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45071897
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 13:40 schreef Étoile het volgende:
Ik bedoel voor het programma/zijn werk idd.
Trouwens, ik begreep van een geneeskunde student dat de lijken waar ze daar mee werken (dus wel echt ihkv wetenschap) juist oud zijn, soms wel 35 jaar.
Is volledig afhankelijk van het doel, als je als gnk-student in zo'n snijzaal alleen maar organen en arterien, zenuwen, etc moet herkennen, dan maakt het niet veel uit hoe oud het lijk is, die dingen blijven wel in takt.

Maar als bijvoorbeeld een arts in opleiding een bepaalde chirurgische ingreep moet oefenen dan zijn dit vaak 'verse' stoffelijke overschotten. Tenminste zo is dit mij verteld.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 14:06:52 #27
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45072352
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 13:26 schreef Étoile het volgende:

[..]

Er wordt ook wel gezegd dat er wel mensen zijn die zichzelf hiervoor aanmelden, er zou zelfs een wachtlijst te zijn?

Echter, er zijn echter ook ongeidentificeerde lichamen uit het buitenland gebruikt, zeker in het begin. Hij zegt dat het lichamen zijn van mensen die gewoon langs de straat gestorven/gevonden zijn. In China geldt dan de regel dat als er geen nabestaanden gemeld worden, het ter beschikking gesteld mag worden aan de wetenschap. Maar er zijn ook mensen die denken dat het wel eens om gedode politieke gevangenen kan gaan. En we weten allemaal dat bijv. Falun Gong beoefenaars in kampen levend organen worden afgenomen, dus waarom niet het hele lichaam verkopen?
Je haalt nu een heleboel dingen door elkaar.

Voor de tentoonstelling die op dit moment loopt in Amsterdam 'Bodies, the exhibition' zijn idd lichamen van chinese zwervers en ter dood veroordeelden gebruikt.

Gunther von Hagens dit mee werkt aan dit programma heeft echter niets te maken met deze tentoonstelling, hij had zijn eigen tentoonstelling een aantal jaar terug: Körperwelten.
Voor die tentoonstelling heeft hij alleen lichamen gebruikt van mensen die wel toestemming gegeven hebben.
quote:
Von Hagens has been repeatedly accused of using bodies from deceased persons who did not give consent, such as prison inmates and hospital patients from Kyrgyzstan and executed prisoners from China. He maintains that all bodies exhibited in Body Worlds came from donors who gave informed consent. A commission set up by the California Science Center in Los Angeles in 2004 confirmed Von Hagens' claims. However, Von Hagens does not make the same claim for all bodies prepared by his plastination institute, only the ones exhibited in Body Worlds.
Bron.

Het lichaam van de vrouw in dit programma is ook een lichaam van iemand die daar toestemming voor gegeven heeft.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 14:09:11 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45072422
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 13:35 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Voor dat programma van hem zeker dan? Want de hoeveelheid mensen die zichzelf afstaan aan de wetenschap zijn nou niet echt bijzonder veel.

Afgelopen jaar waren het er bij het UMC Utrecht om precies te zijn 82 stoffelijk overschotten, dus ik kan me niet voorstellen dat er daar een wachtlijst voor was

Daarnaast, wachtlijst is een beetje een raar woord in dit geheel, ja sorry u bent nummer 132 op de lijst u mag nog niet doodgaan
[..]

Nee
Ik heb dit ook wel gehoord hoor. Niet altijd is er plek of behoefte aan een lichaam. Althans, bij mij op de opleiding (uitvaartverzorger) werd dit vorige week nog gezegd. Niet altijd kan een lichaam gebruikt dan wel opgeslagen worden. Sommige mensen staan daar niet bij stil en sluiten geen uitvaartverzekering af, dan heeft de familie dus wel een probleem.
pi_45072893
Sinds dat ik voor mijn werk steeds meer bij operaties en "kadaver-workshops" (snijzaal) aanwezig moet zijn, ga ik er toch maar weer even naar kijken.

Soms heb ik het er namelijk nog aardig moeilijk mee, even trainen met vieze beelden!
Alhoewel de geur en het van zo dichtbij meemaken echt een aparte ervaring is.

Ben cameraman trouwens.
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
pi_45073088
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 14:06 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Je haalt nu een heleboel dingen door elkaar.

Voor de tentoonstelling die op dit moment loopt in Amsterdam 'Bodies, the exhibition' zijn idd lichamen van chinese zwervers en ter dood veroordeelden gebruikt.

Gunther von Hagens dit mee werkt aan dit programma heeft echter niets te maken met deze tentoonstelling, hij had zijn eigen tentoonstelling een aantal jaar terug: Körperwelten.
Voor die tentoonstelling heeft hij alleen lichamen gebruikt van mensen die wel toestemming gegeven hebben.
[..]

Bron.

Het lichaam van de vrouw in dit programma is ook een lichaam van iemand die daar toestemming voor gegeven heeft.
Terechte aanvulling, maar von Hagens heeft wel degelijk wat hiermee te maken, hij heeft nl. na het onderzoek wel alsnog lichamen uit China in zijn bezit gehad. Na ontdekking hiervan (door Der Spiegel) heeft hij een aantal lijken teruggestuurd omdat daar zichtbare schotwonden op zaten: http://www.guardian.co.uk/germany/article/0,2763,1129261,00.html

Ach, wat ik wilde aankaarten is vooral een ethisch vraagstuk dat enkel gaat over de foute/dubieuze gevallen. Nog los van de eventuele moorden door een dubieus regime, ook mensen met een natuurlijke dood uit China die via politie binnen komen hebben bij leven geen toestemming gegeven voor dit gebruik. In de meeste landen mag zoiets sowieso niet zomaar met een stoffelijk overschot.

Imo is het prima en bijzonder interessant als degene hiervoor zelf toestemming heeft gegeven. Hartstikke leerzaam. Maar het zou ook mogelijk moeten zijn om het zonder gebruik van op zijn minste dubieuze kanalen te doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Etoile op 06-01-2007 14:37:47 ]
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 14:55:34 #31
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45073914
Ok, dat wist ik dan weer niet.

Ik ben overigens wel naar de tentoonstelling in A'dam geweest en heb het ethische bezwaar rond het feit dat het geen vrijwillig afgestane lichamen genegeerd. Mijn nieuwsgierigheid won.
pi_45074246
Haha, kan ik me best goed voorstellen hoor, het is toch wel heel uniek en bijzonder dat zoiets kan. Maar het is gewoon jammer dat er toch zo'n smet op zit.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_45074353
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 14:55 schreef Brighteyes het volgende:
Ok, dat wist ik dan weer niet.

Ik ben overigens wel naar de tentoonstelling in A'dam geweest en heb het ethische bezwaar rond het feit dat het geen vrijwillig afgestane lichamen genegeerd. Mijn nieuwsgierigheid won.
Ik ga d'r overigens volgende week naar toe, maar wist niet dat ze daar dubieuze exemplaren hadden staan, wist ook niet dat dat uberhaupt was toegestaan hier in nederland om zulk spul op te zetten.
pi_45075961
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 15:08 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Ik ga d'r overigens volgende week naar toe, maar wist niet dat ze daar dubieuze exemplaren hadden staan, wist ook niet dat dat uberhaupt was toegestaan hier in nederland om zulk spul op te zetten.
Zelfde geval als bij een live opname in Engeland, van te voren had die knakker een brief gehad dat dit een misdrijf was als hij het zou doorzetten. Er waren agenten aanwezig, maar hij heeft het toch gewoon gedaan. Hij heeft die hele uitzending kunnen afmaken, die agenten hebben nooit ingegrepen.
Onvoorstelbaar
  zaterdag 6 januari 2007 @ 17:12:45 #35
119987 Bhai
Quidquid discis, tibi discis!
pi_45078826
Ik hoop dat het met ondertiteling komt, want die zoals die Duitser engels spreekt

Is bijna niet te verstaan
pi_45078862
21:00 is veel te vroeg voor zoiets~
  zaterdag 6 januari 2007 @ 17:20:12 #37
119987 Bhai
pi_45079103
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 13:00 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Mja indeed, het gemiddelde Talpa-publiek kan het echt geen bal schelen wat de ligging van de n. laryngeus recurrens ten opzichte van de aortaboog is etc. Dus gewoon sensatie-tv, want wat ze hier 'leren' kan je ook uit een average anatomieboek halen...
Dan moeten ze 1ste jaars snijzaal in Leiden iig afschaffen Want dat kun je ook uit anatomieboeken met dwarsdoorsnedes etc halen

Je moet natuurlijk wel hersens hebben en een beetje 3D-inzicht
pi_45081281
Je kan net zo goed alle colleges en practica's afschaffen, is toch uit de boeken te halen
pi_45082621
Ik hoop dat het op internet nog na te zien is Want vanavond kan ik het niet zien
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
pi_45082751
Interessant, vanavond maar eens kijken
pi_45087799
Waarom is dat andere grafprorgramma nog bezig? Het zou toch 21.00 beginnen?

Tering Tien !
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:08:47 #43
119987 Bhai
pi_45088161
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:18 schreef Spyronius het volgende:
Je kan net zo goed alle colleges en practica's afschaffen, is toch uit de boeken te halen
Volgens de redenatie van intoxicated misschien wel
pi_45088555

Mijn wederhelft wordt er ziek van...
Mannen!
Hopen dat het op internet terug te zien is...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_45088633
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:10 schreef pberends het volgende:
Die lul van dat lijk .
met die 2 losse ballen

zit verkapt toch een stukje te kijken
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:20:41 #47
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_45088718
Best wel onsmakelijk eigenlijk. En die balletjes.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_45089366
Jezus wat een niveau zeg Ze zoomen niet eens genoeg in om de zenuwwortels etc. te zien
Als je het hiervan moet hebben...
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')