Morgen(vandaag) op Talpa/Tien van 21:00 tot 23:10.quote:De omstreden Duitse anatoom Gunther von Hagens, van de tentoonstellingen met opengewerkte lijken, voert live sectie uit op een aantal lichamen.
Hij legt uit hoe allerlei menselijke systemen werken.
Daarom vind ik ook niet dat dit soort shit allemaal maar moet kunnen, ze moeten zo'n vent echt aanpakken, die mensen op sensatievolle manier zo voor amusement gebruikt. Lijkt me niet dat ze zich daarom aan de wetenschap ter beschikking gesteld hebben (of komt hij op een andere manier aan die lijken?)quote:Op zaterdag 6 januari 2007 02:04 schreef Repeat het volgende:
Been there, done that
Maar dit is natuurlijk wel ranzige sensatietv van de bovenste plankEcht zoals je alleen ziet bij sbs en nu dus ook bij talpa.
Echt, wat is er mis de de tv in ons land, je kan de tv niet aanzetten of er is een "documentaire" over mannen met een te kleine lul, of een te grote lul, of een afgehakte lul, of sexlessen, of dit soort shit, of andersoortige brute moorden op sbs ofzo. Pleur op en ga goeie tv maken
Wat DJ Hitler zegt.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 02:04 schreef Repeat het volgende:
Been there, done that
Maar dit is natuurlijk wel ranzige sensatietv van de bovenste plankEcht zoals je alleen ziet bij sbs en nu dus ook bij talpa.
Echt, wat is er mis de de tv in ons land, je kan de tv niet aanzetten of er is een "documentaire" over mannen met een te kleine lul, of een te grote lul, of een afgehakte lul, of sexlessen, of dit soort shit, of andersoortige brute moorden op sbs ofzo. Pleur op en ga goeie tv maken
Wat ben jij toch diep en diep triest.quote:
Mja indeed, het gemiddelde Talpa-publiek kan het echt geen bal schelen wat de ligging van de n. laryngeus recurrens ten opzichte van de aortaboog is etc. Dus gewoon sensatie-tv, want wat ze hier 'leren' kan je ook uit een average anatomieboek halen...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 02:07 schreef Repeat het volgende:
[..]
Daarom vind ik ook niet dat dit soort shit allemaal maar moet kunnen, ze moeten zo'n vent echt aanpakken, die mensen op sensatievolle manier zo voor amusement gebruikt.
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:00 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Mja indeed, het gemiddelde Talpa-publiek kan het echt geen bal schelen wat de ligging van de n. laryngeus recurrens ten opzichte van de aortaboog is etc. Dus gewoon sensatie-tv, want wat ze hier 'leren' kan je ook uit een average anatomieboek halen...
Er wordt ook wel gezegd dat er wel mensen zijn die zichzelf hiervoor aanmelden, er zou zelfs een wachtlijst te zijn?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 02:07 schreef Repeat het volgende:
[..]
Daarom vind ik ook niet dat dit soort shit allemaal maar moet kunnen, ze moeten zo'n vent echt aanpakken, die mensen op sensatievolle manier zo voor amusement gebruikt. Lijkt me niet dat ze zich daarom aan de wetenschap ter beschikking gesteld hebben (of komt hij op een andere manier aan die lijken?)
Voor dat programma van hem zeker dan? Want de hoeveelheid mensen die zichzelf afstaan aan de wetenschap zijn nou niet echt bijzonder veel.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:26 schreef Étoile het volgende:
[..]
Er wordt ook wel gezegd dat er wel mensen zijn die zichzelf hiervoor aanmelden, er zou zelfs een wachtlijst te zijn?
Neequote:
Is volledig afhankelijk van het doel, als je als gnk-student in zo'n snijzaal alleen maar organen en arterien, zenuwen, etc moet herkennen, dan maakt het niet veel uit hoe oud het lijk is, die dingen blijven wel in takt.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:40 schreef Étoile het volgende:
Ik bedoel voor het programma/zijn werk idd.
Trouwens, ik begreep van een geneeskunde student dat de lijken waar ze daar mee werken (dus wel echt ihkv wetenschap) juist oud zijn, soms wel 35 jaar.
Je haalt nu een heleboel dingen door elkaar.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:26 schreef Étoile het volgende:
[..]
Er wordt ook wel gezegd dat er wel mensen zijn die zichzelf hiervoor aanmelden, er zou zelfs een wachtlijst te zijn?
Echter, er zijn echter ook ongeidentificeerde lichamen uit het buitenland gebruikt, zeker in het begin. Hij zegt dat het lichamen zijn van mensen die gewoon langs de straat gestorven/gevonden zijn. In China geldt dan de regel dat als er geen nabestaanden gemeld worden, het ter beschikking gesteld mag worden aan de wetenschap. Maar er zijn ook mensen die denken dat het wel eens om gedode politieke gevangenen kan gaan. En we weten allemaal dat bijv. Falun Gong beoefenaars in kampen levend organen worden afgenomen, dus waarom niet het hele lichaam verkopen?
Bron.quote:Von Hagens has been repeatedly accused of using bodies from deceased persons who did not give consent, such as prison inmates and hospital patients from Kyrgyzstan and executed prisoners from China. He maintains that all bodies exhibited in Body Worlds came from donors who gave informed consent. A commission set up by the California Science Center in Los Angeles in 2004 confirmed Von Hagens' claims. However, Von Hagens does not make the same claim for all bodies prepared by his plastination institute, only the ones exhibited in Body Worlds.
Ik heb dit ook wel gehoord hoor. Niet altijd is er plek of behoefte aan een lichaam. Althans, bij mij op de opleiding (uitvaartverzorger) werd dit vorige week nog gezegd. Niet altijd kan een lichaam gebruikt dan wel opgeslagen worden. Sommige mensen staan daar niet bij stil en sluiten geen uitvaartverzekering af, dan heeft de familie dus wel een probleem.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:35 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Voor dat programma van hem zeker dan? Want de hoeveelheid mensen die zichzelf afstaan aan de wetenschap zijn nou niet echt bijzonder veel.
Afgelopen jaar waren het er bij het UMC Utrecht om precies te zijn 82 stoffelijk overschotten, dus ik kan me niet voorstellen dat er daar een wachtlijst voor was
Daarnaast, wachtlijst is een beetje een raar woord in dit geheel, ja sorry u bent nummer 132 op de lijst u mag nog niet doodgaan
[..]
Nee![]()
Terechte aanvulling, maar von Hagens heeft wel degelijk wat hiermee te maken, hij heeft nl. na het onderzoek wel alsnog lichamen uit China in zijn bezit gehad. Na ontdekking hiervan (door Der Spiegel) heeft hij een aantal lijken teruggestuurd omdat daar zichtbare schotwonden op zaten: http://www.guardian.co.uk/germany/article/0,2763,1129261,00.htmlquote:Op zaterdag 6 januari 2007 14:06 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Je haalt nu een heleboel dingen door elkaar.
Voor de tentoonstelling die op dit moment loopt in Amsterdam 'Bodies, the exhibition' zijn idd lichamen van chinese zwervers en ter dood veroordeelden gebruikt.
Gunther von Hagens dit mee werkt aan dit programma heeft echter niets te maken met deze tentoonstelling, hij had zijn eigen tentoonstelling een aantal jaar terug: Körperwelten.
Voor die tentoonstelling heeft hij alleen lichamen gebruikt van mensen die wel toestemming gegeven hebben.
[..]
Bron.
Het lichaam van de vrouw in dit programma is ook een lichaam van iemand die daar toestemming voor gegeven heeft.
Ik ga d'r overigens volgende week naar toe, maar wist niet dat ze daar dubieuze exemplaren hadden staan, wist ook niet dat dat uberhaupt was toegestaan hier in nederland om zulk spul op te zetten.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 14:55 schreef Brighteyes het volgende:Ok, dat wist ik dan weer niet.
Ik ben overigens wel naar de tentoonstelling in A'dam geweest en heb het ethische bezwaar rond het feit dat het geen vrijwillig afgestane lichamen genegeerd.Mijn nieuwsgierigheid won.
Zelfde geval als bij een live opname in Engeland, van te voren had die knakker een brief gehad dat dit een misdrijf was als hij het zou doorzetten. Er waren agenten aanwezig, maar hij heeft het toch gewoon gedaan. Hij heeft die hele uitzending kunnen afmaken, die agenten hebben nooit ingegrepen.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 15:08 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik ga d'r overigens volgende week naar toe, maar wist niet dat ze daar dubieuze exemplaren hadden staan, wist ook niet dat dat uberhaupt was toegestaan hier in nederland om zulk spul op te zetten.
Dan moeten ze 1ste jaars snijzaal in Leiden iig afschaffenquote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:00 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Mja indeed, het gemiddelde Talpa-publiek kan het echt geen bal schelen wat de ligging van de n. laryngeus recurrens ten opzichte van de aortaboog is etc. Dus gewoon sensatie-tv, want wat ze hier 'leren' kan je ook uit een average anatomieboek halen...
Volgens de redenatie van intoxicated misschien welquote:Op zaterdag 6 januari 2007 18:18 schreef Spyronius het volgende:
Je kan net zo goed alle colleges en practica's afschaffen, is toch uit de boeken te halen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |