abonnement Unibet Coolblue
pi_45049806



Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Er zijn een aantal verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder de belangrijkste vernieuwingen op een rij:

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
*grotere maps
*meer en grotere vliegvelden
*beperkte newgrf ondersteuning
*kanalen
*elektrisch spoor
*realistische acceleratie
*open source (zelf patches programmeren en compilen)
*mammoet treinen
*vrij gevormde stations
*vensters vergroten en verkleinen
*spelen in een window
*resolutie aanpassen
*nieuwe route-vind-algoritmes
*nieuwe AI (in ontwikkeling)
*multiplayer via internet
*nieuwe map-generator met realistische heuvels e.d.
*mogelijkheid om heightmaps in te laden om zo echte landen zelf na te maken in OpenTTD
*PBS is nog in ontwikkeling
*nieuwe map-array in ontwikkeling die seinen op bruggen en in tunnels e.d. mogelijk maakt
*volledig nieuw gerenderde hi-res sprites in ontwikkeling voor de nieuwe map-array
*bruggen over schuine sporen en sporen met seinen

Belangrijkste verbeteringen TTDpatch t.o.v. TTD for Windows:
*goede newgrf ondersteuning
*pbs (path-based signalling)
*elektrisch spoor
*kanalen
*realistische acceleratie
*mammoet treinen
*resolutie aanpassen
*realistische vliegtuigsnelheid
*vrij gevormde stations

Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Om te beginnen moet je hier Transport Tycoon DeLuxe for Windows downloaden en installeren. Deze versie werkt echter niet onder Windows XP. Hiervoor heb je dus TTDPatch (download hier) of OpenTTD (download hier) nodig.

Installeren van TTDPatch: Unzip de bestanden in je TTD map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

Installeren van OpenTTD: Bij OpenTTD zit gewoon een installatie programma, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Hiervoor kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Voor goederen worden over het algemeen treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot. Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan. Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het “afvoer”-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het “aanvoer”-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Dit is ook de reden waarom bij de ingang van een station altijd two-way signals moeten zijn. Op deze manier zal een trein altijd een leeg spoor kiezen, tenzij er geen meer zijn! Als een station one-way signals zou hebben, zou een spoor altijd bezet zijn, en er een file voor dat spoor staan, terwijl er bijvoorbeeld 3 lege sporen zijn!

Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
* Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
* Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
* Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer “neat features” dan de officiële versie. Downloaden kan hier
* Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

Handige links
OpenTTD
* Officiële website: http://www.openttd.org
* Laatste versie: http://www.openttd.org/downloads.php
* SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightlies: http://www.openttd.org/nightly.php
* Server browser: http://servers.openttd.org

TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

Informatie
* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/

Vorige delen:
Transport Tycoon deeltje 11
Transport Tycoon deel 10
Transport Tycoon Deel 9
Transport Tycoon Deel 8
Transport Tycoon Deel 7
Transport Tycoon Deel 6
Transport Tycoon Deel 5
Transport Tycoon Deel 4
Transport Tycoon Deel 3
Transport Tycoon Deel 2
Transport Tycoon

Deze OP is gemaakt door Merovingian, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 19:25:52 #3
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45050021
Wat is er met de laatste zin van de OP?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_45050475
tvp
*
  vrijdag 5 januari 2007 @ 19:42:01 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_45050677
Die winst halen in 17 jaar is echt niet bijzonder geweldig hoor .
Je begint notabene in 2003 .
Als je die winst haalt in 17 jaar als je begint in 1950. Das wel knap .
  vrijdag 5 januari 2007 @ 19:43:20 #7
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45050723
Zijn er hier eigenlijk nog TTDPatch spelers of doet iedereen aan OpenTTD?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 19:45:15 #8
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45050804
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 19:42 schreef bleiblei het volgende:
Die winst halen in 17 jaar is echt niet bijzonder geweldig hoor .
Je begint notabene in 2003 .
Als je die winst haalt in 17 jaar als je begint in 1950. Das wel knap .
Zei ik dat het bijzonder was? Ik zei alleen dat je het goed doet als je het resultaat van die afbeelding haalt.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_45051881
Uit de OP:
quote:
Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
...
*nieuwe AI (in ontwikkeling)
...
Volgens mij is hiervan de ontwikkeling helaas stopgezet tot ze iemand kunnen vinden die dit wil gaan ontwikkelen.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 19:43 schreef Merovingian het volgende:
Zijn er hier eigenlijk nog TTDPatch spelers of doet iedereen aan OpenTTD?
Ik speel tot nu toe alleen MiniIn OpenTTD (heel jammer dat ook hiervan de ontwikkeling is/wordt gestopt...). Misschien binnekort maar eens ttd patch maar eens proberen.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:37:07 #10
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45052814
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 20:12 schreef vanOekelen het volgende:
Uit de OP:
[..]

Volgens mij is hiervan de ontwikkeling helaas stopgezet tot ze iemand kunnen vinden die dit wil gaan ontwikkelen.
[..]

Ik speel tot nu toe alleen MiniIn OpenTTD (heel jammer dat ook hiervan de ontwikkeling is/wordt gestopt...). Misschien binnekort maar eens ttd patch maar eens proberen.
Tja de nieuwe AI zit er wel in, alleen voor bussen. Ik denk dat het nog wel uitgebreid gaat worden, maar pas nadat de nieuwe map array af is.

Laatst ook maar weer eens TTDPatch geprobeerd. Snel er weer af gegooid, toen ik zag hoe klein die map eigenlijk was in de orginele versie. Helemaal niet leuk, is zo volgebouwd.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_45053783
Maar ik heb wel eens van die treintjes die in the middle of nowhere bij een station staan te wachten op een heel klein beetje om te vervoeren. Ze wachten dan een jaar (lijden ze dus een jaar verlies), maar dat jaar daarna hebben ze door de afstand dikke winst. Dan krijg je daar 0%.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 21:11:17 #12
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45054065
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:02 schreef allardh het volgende:
Maar ik heb wel eens van die treintjes die in the middle of nowhere bij een station staan te wachten op een heel klein beetje om te vervoeren. Ze wachten dan een jaar (lijden ze dus een jaar verlies), maar dat jaar daarna hebben ze door de afstand dikke winst. Dan krijg je daar 0%.
Dan heb je daar inderdaad 0% bij je ratings. Daarom bouw ik ook nooit treinen bij industrieën die maar een klein beetje produceren Wat ik wel heb gehad is dat ik in het begin van het spel op 0% sta omdat je dan nog geen snelle treinen hebt, die dan wel gewoon snel volladen, maar er gewoon meer dan een jaar over doen om van het ene naar het andere station en weer terug te rijden...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 21:22:04 #13
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_45054457
Nieuw topic voor een topspel!
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_45055202
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:22 schreef Gamer_V het volgende:
Nieuw topic voor een topspel!
verslavend ook
bye
pi_45056733
Dat van de treinen die er een jaar over doen om van ene station naar andere te gaan heb ik ook last van... Oplossing ?
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_45056937
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:25 schreef Lampje_NL het volgende:
Dat van de treinen die er een jaar over doen om van ene station naar andere te gaan heb ik ook last van... Oplossing ?
snellere treinen
( geen scherpe bochten, ruim leggen, 1 knik per bocht, weinig heuvels. )
bye
pi_45057042
Hmmm oke, Thanks zal proberen

Ga nu single player doen
Vandaag 3x multi gedaan en 3x mee gekapt
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_45057435
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:34 schreef Lampje_NL het volgende:
Hmmm oke, Thanks zal proberen

Ga nu single player doen
Vandaag 3x multi gedaan en 3x mee gekapt
Je moet ook niet teveel multi gaan spelen in het begin, anders kun je moeilijk meekomen. Gewoon lekker in single blijven spelen, eventueel met CPU-tegenstanders. Alhoewel je met multi natuurlijk altijd handige trucjes kunt leren/afkijken van anderen.
pi_45057802
Dat komt omdat multi leuker is .. gezellig en als ik iets niet weet/snap dan kan ik het vragen.
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 23:05:44 #20
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45058247
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:25 schreef Lampje_NL het volgende:
Dat van de treinen die er een jaar over doen om van ene station naar andere te gaan heb ik ook last van... Oplossing ?
Als je lange treinen bouwt moet je kijken of ze hun topsnelheid wel halen. Zo niet, locomotief erbij doen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_45058354
Is het beter om zoon Locomotief die 2e kanten (voor en achter) of die alleen voor zit ?

...of moet je gewoon naar de snelheid en kracht kijken ?

( Sorry als ik veel vraag )

[ Bericht 34% gewijzigd door Lampje_NL op 05-01-2007 23:19:10 ]
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 23:22:21 #22
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45058878
Maakt niet uit waar ze zitten. Gaat puur om de HP's (PK's), als die niet hoog genoeg zijn voor het te trekken gewicht, zal de trein zijn topsnelheid niet halen, en ook niet snel optrekken na heuvels/bochten of vlot wegrijden uit een station. Let wel op dat je onderhoudskosten ook verdubbelen als je 2 locomotieven per trein hebt.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_45062360
Hoe lang maken jullie meestal jullie treinen? Ik meestal een locomotief en zeven wagons, maar soms ook wel een hele map vol miertjes (een locomotief en twee wagons).
pi_45062987
"Miertjes" schieten niet echt op. Hoe langer hoe beter eigenlijk, maar soms is dat niet praktisch. Ik maak meestal 1/2 locomotieven (afhankelijk van het PK) met 14/15 wagons.

Denk dat Merovingian hier meer over weet, maar volgens mij is het zo dat hoe langer, hoe meer winst (relatief). En ook hoe verder, hoe sneller, etc. Een totale lengte van 16 wagons is bij mij meestal een goede middenweg tussen aankoopprijs en winst. Later in het spel hoef je je daar natuurlijk veel minder druk over te maken omdat je dan bijna altijd wel rijk bent
pi_45063826
Wel grappig dat zo'n oud spel een steeds grotere userbase krijgt
pi_45063917
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 01:44 schreef sk888er het volgende:
Wel grappig dat zo'n oud spel een steeds grotere userbase krijgt
Ja, daar verbaas ik me ook altijd al over. Misschien is het wel omdat het spel steeds weer opnieuw interessant wordt door de extra functionaliteiten die er steeds komen. Ik heb wel eens momenten dat ik absoluut geen zin heb om te spelen, maar dan lees ik over een nieuwe feature en zit ik er weer dagen aan
pi_45064058
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 01:47 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Ja, daar verbaas ik me ook altijd al over. Misschien is het wel omdat het spel steeds weer opnieuw interessant wordt door de extra functionaliteiten die er steeds komen. Ik heb wel eens momenten dat ik absoluut geen zin heb om te spelen, maar dan lees ik over een nieuwe feature en zit ik er weer dagen aan
En een evenbeeld in 3D is niet echt te vinden. Met hetzelfde evenbeeld, dezelfde mogelijkheden of de zelfde grote aantallen voertuigen etc. Lijkt me dat de huidige PC's dat nu niet eens aankunnen... Als je nu met 1000 voer/vaartuigen etc. al een slome PC krijgt...
bye
pi_45065759
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 01:53 schreef Petre het volgende:

[..]

En een evenbeeld in 3D is niet echt te vinden. Met hetzelfde evenbeeld, dezelfde mogelijkheden of de zelfde grote aantallen voertuigen etc. Lijkt me dat de huidige PC's dat nu niet eens aankunnen... Als je nu met 1000 voer/vaartuigen etc. al een slome PC krijgt...
Klopt ja, ik merk ook dat ik eigenlijk helemaal geen behoefte heb aan 3d bij een spel als dit. Ik denk niet dat het er mooier op zou worden, of handiger ofzo. Een draaioptie zou wel handig zijn om af en toe net achter dat hoge gebouw o.i.d. te kijken(maar daar hebben we x voor).

Speel OTTD denk ik een jaartje of 2 nu, en lang daarvoor een tijd de originele tt gespeeld. Dus ik dacht, post ook eens in dit topic .

-- AllTransport (Jahaa lampje , geen dank )

Edit:
Late post omdat ik niet kan slapen
  zaterdag 6 januari 2007 @ 10:35:50 #29
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_45067796
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 01:17 schreef Nevermind het volgende:
"Miertjes" schieten niet echt op. Hoe langer hoe beter eigenlijk, maar soms is dat niet praktisch. Ik maak meestal 1/2 locomotieven (afhankelijk van het PK) met 14/15 wagons.

Denk dat Merovingian hier meer over weet, maar volgens mij is het zo dat hoe langer, hoe meer winst (relatief). En ook hoe verder, hoe sneller, etc. Een totale lengte van 16 wagons is bij mij meestal een goede middenweg tussen aankoopprijs en winst. Later in het spel hoef je je daar natuurlijk veel minder druk over te maken omdat je dan bijna altijd wel rijk bent
Langere treinen maken meer winst, maar in verhouding toch minder. Hoe langer de trein is, des te langer het duurt voor ie vol is. En de reistijd wordt ook meegerekend in de opbrengsten (zie de opbrengsten grafiek). De reistijd van langere treinen wordt ook nog eens langer omdat ze vaak langzaam op gang komen en hun topsnelheid niet halen.

Zelf vind ik een nadeel van grote treinen dat je stations ook zo ontzettend groot worden maar dat is persoonlijk. Je moet maar net ruimte voor zulke stations hebben.

Als je langere treinen hebt, heb je er minder rijden. Echter, hoe vaker er een trein op een station aan komt, hoe hoger de rating wordt. En kortere treinen komen vaker op een station aangezien je er meer van hebt rijden. Een hogere rating houdt in dat een industrie een hoger percentage van zijn productie op jouw station dropt. Hieruit kun je dus concluderen dat kortere treinen beter zijn.

Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Er kan maar 1 trein tussen 2 seinen rijden en als je dus meer treinen hebt, is je netwerk sneller overbelast. Je stations moeten breder worden (meer sporen) omdat korte treinen dichter op elkaar rijden (over een lengte van 20 vakjes spoor kunnen 7 treinen van 2 vakjes en 2 treinen van 9 vakjes, als die achter elkaar een station binnen komen rijden heb je dus meer sporen nodig).

Ook kost iedere locomotief onderhoudskosten, hoe meer korte treinen, hoe meer onderhoudskosten. Zeker voor MagLev treinen kan dat aardig oplopen.

Je zult dus een afweging moeten maken. Niet te lang, maar ook zeker niet te kort. Wat ik meestal doe is een trein maximaal 6 vakjes lang maken. In het begin met enkelvoudige locomotieven bouw ik dus 10 wagons en 1 locomotief. Later als de TGV er is en de Eurostar (TIM en Asiastar) dan autoreplace ik die dus. En dan heb je 10 wagons en 2 locomotieven. Je stations blijven ook lekker handelbaar met een lengte van 6 vakjes.

wat een verhaal

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart op 06-01-2007 10:46:36 ]
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_45077933
Hulp nodig

Als eerste... het is heel dom gemaakt ik weet het maar let daar maar niet op



Hoe zorg ik er voor dat alle mijnen meer produceren, want er staan elke keer 3/4 treinen stil

(Zoals ik al zei... het is dom gemaakt maarjah )
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_45078083
Dat wil niet, moet vanzelf gaan of niet.. Of nog een mijn stichten
Je kan ook met 1 lange trein wel af, verkoop je de rest, kun je ergens anders een betere lijn opzetten.
bye
pi_45078703
Of je gebruikt die ene handige optie in het cheatmenu
pi_45078908
Dman... Dit is zo vet gemaakt
Van iemand in de zelfde server als mij

Klik voor plaatje !

En hij heeft totaal 22 van de lange treinen
En van wat je hier boven ziet... verdient ie 1,500.000 per trein per rit

FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_45078934
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 17:09 schreef MaxMark het volgende:
Of je gebruikt die ene handige optie in het cheatmenu
Multiplayer
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
  zaterdag 6 januari 2007 @ 17:17:02 #35
39338 poehej
Tukker in hart en nieren.
pi_45078987
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 17:15 schreef Lampje_NL het volgende:
Dman... Dit is zo vet gemaakt
Van iemand in de zelfde server als mij

Klik voor plaatje !

En hij heeft totaal 22 van de lange treinen
En van wat je hier boven ziet... verdient ie 1,500.000 per trein per rit

dat valt nog wel mee hoor.. op een grote map kun je met een trein van 10 wagons (passagiers) hetzelfde bedrag halen
pi_45079088
Cool
Maar wat die gast heeft gemaakt (in die screen) vindt ik toch vet
Idee voor de volgende keer
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_45082606
Jeuj, de RC2 lijkt te werken.
Nu doen ook eindelijk de bovenleidingen het. .
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_45082993
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 17:15 schreef Lampje_NL het volgende:

[..]

Multiplayer
Zeg, we gaan toch niet arrogant doen he, met die smileys?
pi_45088434
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 19:06 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Zeg, we gaan toch niet arrogant doen he, met die smileys?
sorry
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
  zaterdag 6 januari 2007 @ 22:17:50 #40
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_45091168
Grappig om te zien dat dit spel nog zo leeft idd, ik speel het ook al jaren met vlagen en gebruik zelf ttdpatch. Openttd ken ik niet; kan iemand mij vertellen hoe openttd 'is' op het gebied van "economische opties"? Ik erger me wel eens aan de slechte invulling van bv. aandelen kopen (die manage functie is dan weer wel leuk ). Volgens mij zou je veel meer kunnen doen met het financieele/economische aspect van het spel.
Deze ruimte niet beschrijven
  zaterdag 6 januari 2007 @ 22:45:04 #41
141482 Q.
JurassiQ
pi_45092162
Dit was nog eens een toffe map van mij.
For great justice!
  zaterdag 6 januari 2007 @ 22:48:48 #42
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_45092298
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 22:45 schreef Q. het volgende:
Dit was nog eens een toffe map van mij.
Deze ruimte niet beschrijven
pi_45092541
Daar wor ik gek (op de manier ik snap er geen fuck van) van
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
  zaterdag 6 januari 2007 @ 23:56:32 #44
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_45094528
Gaaf om te zien dat een spel wat ik letterlijk tot diep in de nacht speelde nog steeds zo ;eeft! Maar eens weer gaan spelen denk ik .
phluphy for president!
pi_45096908
Damn ben nu lekker bezig


Alhoewel ik niet veel zelf heb gedaan (kwa geld) Maarja
Ik ga verder afspelen in single denk ik

Echt verslavend
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_45097283
heb het spel net geinstalleerd... ben een beetje mee aan het spelen... maar mn treinen gaan tot wel 3-4 keer per rit kapot :S iemand tips?
pi_45097659
quote:
Op zondag 7 januari 2007 01:15 schreef _dirkjan_ het volgende:
heb het spel net geinstalleerd... ben een beetje mee aan het spelen... maar mn treinen gaan tot wel 3-4 keer per rit kapot :S iemand tips?
wil ik ook wel, sinds nieuwe openTTD gaan ze bij mij ook vaak kapot..
bye
  zondag 7 januari 2007 @ 01:33:37 #48
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_45097802
aarg ik zit met een grote irritatie... ik heb een RoRo station, 7 sporen breed, en tóch willen ze allemaal op hetzelfde spoortje terwijl er 6 anderen vrij zijn?!! iemand een verklaring?
Deze ruimte niet beschrijven
pi_45097869
quote:
Op zondag 7 januari 2007 01:15 schreef _dirkjan_ het volgende:
heb het spel net geinstalleerd... ben een beetje mee aan het spelen... maar mn treinen gaan tot wel 3-4 keer per rit kapot :S iemand tips?
quote:
Op zondag 7 januari 2007 01:28 schreef Petre het volgende:

[..]

wil ik ook wel, sinds nieuwe openTTD gaan ze bij mij ook vaak kapot..
Je kunt bij de instellingen het aantal breakdowns op 'None/Geen' zetten, in singleplayer. In multiplayer is het vaak ook uitgeschakeld, in ieder geval wel op Maarten's Server.

Indien je het realistisch wilt houden en breakdowns niet uit wil zetten, dan moet je zorgen dat je treinen vaak genoeg het depot ingaan. Op deze manier wordt hun reliabilty/betrouwbaarheid weer hersteld naar XX%. De lager dit getal raakt, de meer kans op breakdowns. Je kunt de interval van de bezoekjes aan het depot instellen, maar je kunt ook een 'go to depot' order toevoegen aan de lijst met orders.
pi_45097969
quote:
Op zondag 7 januari 2007 01:33 schreef bosgorilla het volgende:
aarg ik zit met een grote irritatie... ik heb een RoRo station, 7 sporen breed, en tóch willen ze allemaal op hetzelfde spoortje terwijl er 6 anderen vrij zijn?!! iemand een verklaring?
Maak je wel gebruik van signalen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')