het is een ervaring die mensen hadden, deze aan een god toeschreven en hier een verhaal over schreven en wat nu gebundeld is in de bijbel. jij hebt nu zo'n zelfde ervaring en schrijft het toe aan hetgeen een schrijver van een bijbelverhaal heeft verzonnen en gebruikt deze subjectieve ervaring als objectief bewijsquote:Op zondag 7 januari 2007 00:22 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Ja ik lees ze heel goed. Als jij mijn post leest zeg ik dat dat er in de bijbel staat dat God tot mensen kan komen (de heilige geest) en hoe dat in zijn werk gaat. Als ik christenen het ervaren precies zoals in de bijbel geschreven staat, waarom zal ik mij dan moeten afvragen of ik al dan niet misleid wordt?
[..]
En daar ga je de mist in. Ik kan me volmaakt gelukkig voelen als ik bijvoorbeeld de negende van Beethoven hoor. Of als ik een bepaald inzicht krijg. Wie ben jij om te stellen dat jouw Godservaring beter/mooier/fijner/bijzonderder is ? Ik denk niet dat je dat zo kunt stellen, en dat je daar heel voorzichtig mee moet zijnquote:Op zaterdag 6 januari 2007 18:42 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Eehm je kan God ervaren en zijn aanwezigheid voelen. Dat is niet te vergelijken met iets anders.
Da's misschien wat ongeunanceerd. Wel kun je stellen dat je religieuze ervaringen kunstmatig kunt oproepen. Dat is experimenteel inderdaad bevestigd. Net zoals het gevoel dat je zweeft, dat je gelukkig bent, etc.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 23:00 schreef Crizzz_ het volgende:
[..]
Dus jij denkt echt dat gelovigen bepaalde stofjes in de hersenen waardoor ze God ervaren. En de ongelovigen hebben die stofjes niet!What a lame excuse
. Hoe kan je nou wat vertellen over iets wat je nog nooit meegemaakt hebt.
Als er zo'n Almachtige God bestaat, is dat inderdaad de vraag. Aan de andere kant, hij heeft wel zijn eigen schepping gemaakt, met haar eigen structuur en logica. Denk jij dat het aannemelijk is dat hij zich daar vervolgens zelf niet aan houdt? Ik bedoel, je promoveert God natuurlijk tot Almachtig ( wat ook al vreemde taferelen oplevert, maar ala ) , maar is het een aannemelijk denkbeeld? Is het niet te makkelijk?quote:Btw, als er een Almachtige God bestaat die alles in Zijn hand heeft en overal bovenstaat, denk je dat Hij zich laat onderwerpen aan menselijke experimentjes, gedaan door mensen die op voorhand al niet geloven in God dus niet eens openstaan voor de mogelijkheid dat uit het experiment naar voren kan komen dat God wel bestaat? Zulke onderzoeken zijn er altijd op gericht om het resultaat te komen dat God niet bestaat.
Maar als ik jouw posts lees, sta jij totaal niet open voor God. Dan is het in mijn ogen wat hypocriet om om een teken van God te vragen. Ik bedoel, wat voor teken verwacht je? Daarbij stel je dat er geen gram bewijs voor God is. Dan heb je het idee dat alles is onderworpen aan logica. Je krijgt inderdaad erg aparte zaken als je iets buiten de logica zet, maar het geloof claimt ook niet logisch te zijn; je moet buiten je logische denken stappen.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:38 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Ik vraag om een teken van God. Alles wat ik dan denk dat een teken van God is interpreteer ik direct als, zie je wel, God laat zijn aanwezigheid zien door dat teken terwijl je niet zeker kan zijn dat het teken van God afkomstig is.
En daar is het verlangen dat ten grondslag ligt aan geloof. Aan elk liedje komt immers een eind, maar als er een hemel is, dan is deze oneindig. En Beethoven himself speelt continu voor de eeuwigheid de sterren van de hemel, een oneindige symfonie.quote:Op zondag 7 januari 2007 12:39 schreef Haushofer het volgende:
En daar ga je de mist in. Ik kan me volmaakt gelukkig voelen als ik bijvoorbeeld de negende van Beethoven hoor.
Maakt dat de ervaring "minder" dan volgens jou? Uiteindelijk is er niet zoiets als kunstmatig; alles is een product van "natuur".quote:Wel kun je stellen dat je religieuze ervaringen kunstmatig kunt oproepen.
Neequote:Op zondag 7 januari 2007 13:34 schreef The_Shining het volgende:
Maakt dat de ervaring "minder" dan volgens jou? Uiteindelijk is er niet zoiets als kunstmatig; alles is een product van "natuur".
(Late reactiequote:Op vrijdag 5 januari 2007 18:56 schreef Viperen het volgende:
[..]
Reuzen in de zin van 'extreem grote mensen' wel ja. Goliath is natuurlijk de bekendste.
Hoewel de bijbel wel spreekt over draken, denk ik niet dat dat draken zijn zoals wij daar ons een voorstelling bij maken. 't Zijn wellicht dinosauriėrs of andere 'monsterlijke' wezens (Behemoth, Leviathan) die toen een andere benaming hadden dan nu.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |