enquote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:23 schreef Viperen het volgende:
[..]
Mijn keuze voor Jezus is geen wilde gok. Sommigen zullen zeggen cultuur en opvoeding: ik ben geboren in het 'christelijke Westen' en gelovig opgevoed. Maar ik kan ook zelfstandig nadenken, jahaa!
Waarom dan Jezus? Bestudering van de bijbel heeft mij geleerd dat het boek onfeilbaar is. Gods woord is werkelijk briljant. Daarnaast ben ik sinds mijn wedergeboorte veranderd, 'woont' Jezus in me en geeft de Heilige Geest me vreugde. Jezus is echt, Zijn Naam brengt herstel in ons. Wonderen gebeuren, prijs God.
meer op:quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:34 schreef Viperen het volgende:
Ja zeg, waarom gaan we offtopic zodra ik me ermee ga bemoeien?Vragen stellen is prima, maar ik ruik hier een hele lange discussie.
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:40 schreef PatriotOnline het volgende:
En hier waren we gebleven:
Nu herken ik pas de overtuigde relirakker in je! feli!![]()
En nu word de discussie nog interessanter; hoe kun je zo overtuigd zijn van "het woord van god" zonder dat hier objectief bewijs tegenover staat? Of is het meer een levenswijze voor je, die je gewoon aanstaat.
Je doelt op Dawkins of het Judas Evangelie? Of de koran?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:44 schreef Invictus_ het volgende:
Oowh, ik heb ook een vraag n.a.v. 'Bestudering van de bijbel heeft mij geleerd dat het boek onfeilbaar is.'
Welke boeken heb je nog meer 'bestudeerd' op de manier waarop je dat bij de bijbel hebt gedaan? En waarom zijn die feilbaar?
Hoe weet je dan dat je oprecht en rechtvaardig bent? En dan niet zeggen dat het in de bijbel staat, dat is een cirkelredeneringquote:De bijbel verklaart zichzelf en bevat een ingebouwde selectieve functie, zodat alleen de oprechtigen en rechtvaardigen van hart zullen weten wie God is.
Graag gedaan hoor, ik geef je later mijn rekeningnummer nog welquote:
waar baseer je dit op?quote:Zat ik eigenlijk wel te wachten op al die drukte?Goed, we zien wel hoever we komen. Anderen mogen ook antwoord geven!
De christelijke levenswijze staat mij aan ja.
De bijbel is het Woord van God, omdat 66 boeken, geschreven door minimaal 40 auteurs, een perfecte samenstelling vormen over wat de waarheid is. De bijbel verklaart zichzelf en bevat een ingebouwde selectieve functie, zodat alleen de oprechtigen en rechtvaardigen van hart zullen weten wie God is. Historisch en wetenschappelijk betrouwbaar, zelfs de toekomst ligt vast.
Dit is in andere topics ook al voorgekomen, maar ik leg het uit.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:53 schreef SolarX het volgende:
[..]
Hoe weet je dan dat je oprecht en rechtvaardig bent? En dan niet zeggen dat het in de bijbel staat, dat is een cirkelredenering
hoe kan iets historisch betrouwbaar zijn als het tot honderden jaren nadat het daadwerkelijk gebeurd is, pas opgetekend is? En over de combinatie wetenschap en bijbel heb ik ook zo m'n twijfels.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:49 schreef Viperen het volgende:
[..]
Een eigen topic!
![]()
Zat ik eigenlijk wel te wachten op al die drukte?Goed, we zien wel hoever we komen. Anderen mogen ook antwoord geven!
De christelijke levenswijze staat mij aan ja.
De bijbel is het Woord van God, omdat 66 boeken, geschreven door minimaal 40 auteurs, een perfecte samenstelling vormen over wat de waarheid is. De bijbel verklaart zichzelf en bevat een ingebouwde selectieve functie, zodat alleen de oprechtigen en rechtvaardigen van hart zullen weten wie God is. Historisch en wetenschappelijk betrouwbaar, zelfs de toekomst ligt vast.
Even een serieuze, hoewel ietwat vreemde vraag; Geloof jij wat er woord voor woord in de bijbel staat, en if so, geloof je dan ook dat er reuzen en draken hebben rondgelopen?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:49 schreef Viperen het volgende:
[..]
Historisch en wetenschappelijk betrouwbaar, zelfs de toekomst ligt vast.
Dat verschilt per mens, aangezien elk mens voor zichzelf moet bepalen wat goed en fout is. Of je moet in universele normen en waarden geloven.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 17:16 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
Vraagje....
Maken mensen fouten?
edit..zucht vier woorden en er zelfs dan nog eentje fout typen
laten we het bij de zgn. heilige boeken houdenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:51 schreef Viperen het volgende:
[..]
Je doelt op Dawkins of het Judas Evangelie? Of de koran?
Het deed me even denken.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 17:31 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dat verschilt per mens, aangezien elk mens voor zichzelf moet bepalen wat goed en fout is. Of je moet in universele normen en waarden geloven.
Reuzen in de zin van 'extreem grote mensen' wel ja. Goliath is natuurlijk de bekendste.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 17:30 schreef HetUltiemeKonijntjuh het volgende:
[..]
Even een serieuze, hoewel ietwat vreemde vraag; Geloof jij wat er woord voor woord in de bijbel staat, en if so, geloof je dan ook dat er reuzen en draken hebben rondgelopen?
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:49 schreef Viperen het volgende:
Historisch en wetenschappelijk betrouwbaar
Met istorische betrouwbaarheid bedoel ik niet de manier waarop de bijbel tot stand is gekomen, maar dat een hoop gebeurtenissen zoals beschreven in het OT kloppen. Boeken over de geschiedenis heb ik nooit gelezen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 18:19 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb ook een vraag aan Viperen. Je hebt het over de historische betrouwbaarheid van de Bijbel. Heb je wel eens boeken van bijvoorbeeld Armstrong, Coogan of Ehrman gelezen over de geschiedenis van het Godsbeeld en de testamenten? Wat mij opvalt is dat heel veel mensen die Godsdienstwetenschappen gaan studeren, van hun geloof afvallen ( als het er was ). Waarom is dat denk je?
Daarbij, en dat is niet lullig bedoelt, ik heb bv gezien hoe jij dacht Hebreeuwse teksten te kunnen interpreteren, dan is het toch heel waarschijnlijk dat er nog een heleboel open voor je ligt? En dat met meer kennis je Godsbeeld wellicht heel erg kan veranderenIk denk dat als jij met dezelfde toewijding de Koran, de geschiedenis erachter en de taal gaat bestuderen, je net zo goed Moslim kan worden als dat je nu Christen bent. Maar als het goed is heb je daar nog alle tijd voor, dus wie weet wat er uit rolt
Ik denk dat het zou kunnen komen omdat een bijbel een soort contact tussen God en de mensen is.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 18:19 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij opvalt is dat heel veel mensen die Godsdienstwetenschappen gaan studeren, van hun geloof afvallen ( als het er was ). Waarom is dat denk je?
Ja, maar als je leert hoeveel verschillende religies er zijn geweest, hoe die mekaar ( en dus het Christendom ) hebben beinvloed, en hoe relatief al die religies eigenlijk zijn, dan wordt het al moeilijker om te gelovenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 19:20 schreef Viperen het volgende:
[..]
Met istorische betrouwbaarheid bedoel ik niet de manier waarop de bijbel tot stand is gekomen, maar dat een hoop gebeurtenissen zoals beschreven in het OT kloppen. Boeken over de geschiedenis heb ik nooit gelezen.
En ik snap heel goed waarom mensen van hun geloof afvallen. Zelf lijkt het me erg leuk theologie te studeren, ik weet dat het een uitdaging is. Maar ik kan me er geen goed beeld bij vormen. De bijbel is en blijft Gods Woord, welke geschiedenis daar ook achter zit. God heeft daar een hand in gehad, dat verandert niet als je er wetenschappelijk tegenaan gaat kijken.
Weet ik, ik wou alleen benadrukken dat er voor iedereen nog een heleboel te leren isquote:Over dat Hebreeuws: die ene tekst waarover we het hadden zag ik dan wellicht fout, prima. Maar het was geen wanhopige laatste poging mijn gelijk binnen het onderwerp te halen. Wellicht dat ik ooit nog Hebreeuws leer, voorlopig lees ik veel vertalingen naast elkaar en zoek ik de precieze betekenis van woorden op.
Vind ik wel een goed ideequote:Op vrijdag 5 januari 2007 19:30 schreef Viperen het volgende:
Beste mensen,
Een leuk initiatief dit topic, maar dit gaat niet werken zo. Het is dat ik even behoorlijk actief was vanwege het topic over de drieëenheid, maar straks is de vakantie weer over en heb ik hier geen tijd voor. Mensen stellen vragen over mij en mijn geloof en da's ok, maar niet in deze mate. Ik kan niet aan al jullie verwachtingen voldoen. Hopelijk zien jullie dit niet als slap excuus omdat ik alle antwoorden niet weet. Ik weet niet alle antwoorden en snap waarom jullie een hoop uitspraken van mij in twijfel trekken.
Daarom stel ik voor dat er, als dat er nog niet was, een algemeen topic komt over geloofsvragen in de meest brede zin. Gelovigen of wellicht anderen die het antwoord weten op een gestelde vraag moeten dan maar reageren, haal het persoonlijke maar uit het topic.
Tot uw dienstquote:Op vrijdag 5 januari 2007 19:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind ik wel een goed ideeAls een modje dan ff de TT wil veranderen, er lijkt me genoeg animo voor
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |