abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:05:12 #76
154952 spoor4
Spoort niet
pi_45038596
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 13:58 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Naja, zijn tekst impliceert ook dat je niet sterft als God dat niet wil...

Dus, als Hij meeleest, kan je me ff een pm sturen met wanneer ik met mijn ogen dicht kan oversteken?
Ik krijg iets door van boven:
vannacht om vier uur.
pi_45038649
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Gods 'alwetendheid' zorgt voor zijn voorkennis.
Sinterklaas heeft geen voorkennis, dat is wel een verschil ja.
pi_45038749
Maar moslims geloven in vrije wil, terwijl ook alles al vastligt in een soort boek. Dan is er toch ook niet echt sprake meer van vrije wil, of zie ik dat ook weer verkeerd?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:10:34 #79
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_45038764
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:05 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Ik krijg iets door van boven:
vannacht om vier uur.
Dan rij ik net terug uit mijn werk.

als het zo is ben je eerst verdachte, dat weet je he..

ik geloof zelf niet zo in dat geneuzel.. Maargoed, zeggen dat je sterft als God dat wil vind ik wel een beetje een rare uitspraak
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:12:59 #80
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45038862
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:09 schreef Neleos het volgende:
Maar moslims geloven in vrije wil, terwijl ook alles al vastligt in een soort boek. Dan is er toch ook niet echt sprake meer van vrije wil, of zie ik dat ook weer verkeerd?
Ik kan me vergissen maar de koran is een richtlijn een manier van leven met name. Maar als individu blijf je wel verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Terwijl een christen god of de duivel overal de schuld van kan geven. Eenvoudig gezegt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:14:40 #81
154952 spoor4
Spoort niet
pi_45038929
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:10 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Dan rij ik net terug uit mijn werk.

als het zo is ben je eerst verdachte, dat weet je he..

ik geloof zelf niet zo in dat geneuzel.. Maargoed, zeggen dat je sterft als God dat wil vind ik wel een beetje een rare uitspraak
Tja en ik ben atheïst. Dat zal dan ook wel de wil van God zijn.
Lijkt me sterk dat een God wil dat ik atheïst ben en me er tegelijkertijd voor wil straffen.
Ik geloof ook niet dat predestinatie en vrije wil verenigbaar zijn.
pi_45039004
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:09 schreef Neleos het volgende:
Alles ligt vast omdat God van te voren weet hoe jij je vrije wil gaat gebruikt niet omdat hij voor jou heeft gekozen.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:17:36 #83
154952 spoor4
Spoort niet
pi_45039037
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Alles ligt vast omdat God van te voren weet hoe jij je vrije wil gaat gebruikt niet omdat hij voor jou heeft gekozen.
Maar als het al vaststaat wat je gaat kiezen is het dan wel een keuze?
pi_45039085
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:17 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je er naar kijkt, er staat niet wat je kan/gaat kiezen, er staat wat je hebt gekozen
pi_45039096
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dus God weet al wel hoe iemand zich gaat gedragen, maar heeft dat niet zelf vastgelegd? - Wie dan wel?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:19:33 #86
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45039106
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:17 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Nee want dan is het god die kiest. Verder zeg ik daar in dit topic verder niks over.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_45039144
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik kan me vergissen maar de koran is een richtlijn een manier van leven met name. Maar als individu blijf je wel verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Terwijl een christen god of de duivel overal de schuld van kan geven. Eenvoudig gezegt.
Ik ben het niet helemaal met je eens de individuele keuze voor goed of kwaad is ook in de christen leer een eigen verantwoordelijkheid.
Immers hoewel daar door aangespoord door de slang koos eva er voor van de appel te eten ondanks dat zij wist hier mee tegen de wil gods in te gaan
Many that live deserve death and many that died deserved life. Can you give it to them? Then do not be to quick to deal out death in judgement for, even the very wise cannot see all ends."
pi_45039159
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:19 schreef Neleos het volgende:

[..]

Dus God weet al wel hoe iemand zich gaat gedragen, maar heeft dat niet zelf vastgelegd? - Wie dan wel?
God heeft het wel 'geschreven', maar niet voor jou bepaald, zijn voorkennis gaf aan hoe jij je leven (ging) gaat leiden.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:21:34 #89
154952 spoor4
Spoort niet
pi_45039177
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je er naar kijkt, er staat niet wat je kan/gaat kiezen, er staat wat je hebt gekozen
Maar het staat wel zwart op wit. Het is geen ongeschreven boek.
pi_45039242
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

God heeft het wel 'geschreven', maar niet voor jou bepaald, zijn voorkennis gaf aan hoe jij je leven (ging) gaat leiden.
Maar wat is dan het verschil tussen het 'schrijven' en het bepalen?
pi_45039275
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:21 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Maar het staat wel zwart op wit. Het is geen ongeschreven boek.
Maar daar blijft het niet bij hé.
Er zijn 3 boeken, 1 rust bij God en daar heeft niemand toegang/inzage tot en dan heb je nog 2 engelen beide aan een kant van je die je goede en slechte daden noteren, dus er is wel degelijk plaats in de Islam om je lot te bepalen, zoals eerder gezegd de mens heeft niet echt een vrije wil, maar eerder een beperkte vrije keus per omstandigheden.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:25:00 #92
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45039292
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:20 schreef marhil het volgende:

[..]

Ik ben het niet helemaal met je eens de individuele keuze voor goed of kwaad is ook in de christen leer een eigen verantwoordelijkheid.
Immers hoewel daar door aangespoord door de slang koos eva er voor van de appel te eten ondanks dat zij wist hier mee tegen de wil gods in te gaan
Ik ga even een aflaat kopen. Zo gingen christenen er wel creatief mee om. En ook erg commercieel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflaat
pi_45039294
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:23 schreef Neleos het volgende:

[..]

Maar wat is dan het verschil tussen het 'schrijven' en het bepalen?
Ik bepaal en jij als mijn notaris noteert het, zie je het verschil?
pi_45039373
Ook de aflaat is een door de kerk ingesteld iets, nergens in de bijbel kom je daar iets over tegen, (anders dan het offeren)
Many that live deserve death and many that died deserved life. Can you give it to them? Then do not be to quick to deal out death in judgement for, even the very wise cannot see all ends."
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:27:59 #95
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45039379
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik bepaal en jij als mijn notaris noteert het, zie je het verschil?
Ik vindt dat eigenlijk wel een hele mooie uitleg. Toppie.
pi_45039415
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:27 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik vindt dat eigenlijk wel een hele mooie uitleg. Toppie.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:29:25 #97
154952 spoor4
Spoort niet
pi_45039434
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:27 schreef marhil het volgende:
Ook de aflaat is een door de kerk ingesteld iets, nergens in de bijbel kom je daar iets over tegen, (anders dan het offeren)
De bijbel is ook een door een 'kerk' ingesteld iets.
Het zijn de geestelijken die bepalen wat wel en wat niet thuishoort in de bijbel.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:29:50 #98
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45039450
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:27 schreef marhil het volgende:
Ok dat is waar. Maar we hebben het wel over de club die minimaal 1500 jaar lang bepaald heeft wat het christendom is en moet zijn. De sub christenen komen pas een jaar of 500 een beetje om de hoek kijken.
pi_45039477
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:29 schreef spoor4 het volgende:

[..]

De bijbel is ook een door een 'kerk' ingesteld iets.
Het zijn de geestelijken die bepalen wat wel en wat niet thuishoort in de bijbel.
Absoluut waar, er zijn diverse geschriften die bewust buiten de bijbel gehouden zijn
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:31:43 #100
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45039512
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:29 schreef spoor4 het volgende:
Nope het zijn de geestelijken die in het verleden alleen de bijbel konden lezen. En daardoor er een soort van vrije draai aan konden geven. Dat veranderde toen de burgerij wat rijker werd en zelf ook de bijbel ging drukken en lezen. En ook in andere talen dan alleen het latijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')