abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45694690
Ja het kastje komt in het zicht te hangen. Als ik er een ombouwkast omheen maak wordt mijn vrije doorgang maar iets van 60cm dat is niet te doen om nog fatsoendelijk in je huis te komen.
pi_45699662
Kun je alles kwijt in dat kleine kastje dan?
pi_45712378
lijkt me oude stage wel
komt me allemaal wel bekend voor, kabelgoten, klemen din railtje, etc

nu nog alles netjes bedraden
daar schrok je van!!
pi_45712759
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 14:01 schreef tnimble het volgende:
Ja het kastje komt in het zicht te hangen. Als ik er een ombouwkast omheen maak wordt mijn vrije doorgang maar iets van 60cm dat is niet te doen om nog fatsoendelijk in je huis te komen.
tuurlijk wel alleen fijn is het niet
pi_45721310
De 2de lak laag zit er op zodra het droog is kunnen we de heleboel 'in de touwen hijsen'

pi_45733401
De plaat was droog dus ik heb hem vast gezet. De gasleiding heb ik weer los gekoppelt om de beugels te kunnen monteren. Ziet er alweer heel wat beter uit dan eerst. Morgen de elektriciteit met de nieuwe kast

Nog een tip: Met een stuke schilderstape en een koffiefilter boor je heel erg makkelijk en schoon gaten in steen.

pi_45734581
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:38 schreef tnimble het volgende:
De plaat was droog dus ik heb hem vast gezet. De gasleiding heb ik weer los gekoppelt om de beugels te kunnen monteren. Ziet er alweer heel wat beter uit dan eerst. Morgen de elektriciteit met de nieuwe kast

[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/63_thn.jpg]afbeelding][/url]

Nog een tip: Met een stuke schilderstape en een koffiefilter boor je heel erg makkelijk en schoon gaten in steen.

[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/62_thn.jpg]afbeelding][/url]
met een stofzuiger ook....
of hebben ze die nog niet in belgie?
pi_45734810
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:09 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Dacht ik ook, maar dit werkt ook goed natuurlijk
pi_45744996
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:09 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Hierbij heb je allebij je handen vrij en loop je niet te kloten met een stofzuigerslang op trappen enzo.

Gewoon NL hoor.
pi_45745340
denk trouwens ook dat het sneller is op de tnimble® manier
pi_45749878
quote:
Op zondag 28 januari 2007 00:49 schreef tnimble het volgende:

[..]

Hierbij heb je allebij je handen vrij en loop je niet te kloten met een stofzuigerslang op trappen enzo.

Gewoon NL hoor.
oh sorry, dacht al die tijd dat je in belgie woonde

maar daar heb ik een vriendin voor, om stofzuigererbij te houden en kan goed mijn boormachine met 1 hand in bedwang houden... zet liever koffie met een koffiefilter
pi_45782835
Met 4 schroefjes is het hele binnenwerk er uit (montageframe zoals Hager het noemt). Je kunt dan nog makkelijker bij de schroefgaten en het is nog lichter.

Maar eerst de oude kast demonteren

De kast hangt en het montage frame zit er weer in. Ook is de kwh meter en hoofdzekeringskast weer netjes vast gezet en proper gemaakt.

Daarna een heleboel kabeltjes op maat knippen, aderhulsejes aanknijpen en de codering aanbrengen.

Alle 6mm2 is bedraad en een deel van de groepen zit aangesloten met 2.5mm2

Het eerste deel is nu aangelsoten en de kabel gootjes netjes dicht geschoven

Alle kamers hebben weer elektriciteit:

De aarddraad aangesoten en de grijze slagvast buis netjes vastgezet waarin deze loopt. En de kast is dicht.

Wat moet er nog gebeuren?
- laatste paar beugels monteren
- aarden gasleiding
- netjes maken van alle buisen wirwar boven de kast
- dichtzetten nu nog open plekken in de groepenkast
- bijwerken kleine krasjes en doffe plekjes in de groene verf ontstaan bij het monteren
- realiseren UTP netwerk kabel naar groepenkast
- aansluiten EIB modules
- trekken EIB bus kabel naar de kamers
- aansluiten nieuwe schakelmateriaal en lampen
- programeren
- omwisselen kwh en gasmeter
pi_45908994
Het lijstje wordt al wat korter maar het orde scheppen in de buisen wirwar vereist nogal wat inspanning.

2 buisen zijn nu weg waar de oude telefoon kabels, bel en de TV kabel doorheen liepen. Een deel daarvan is nu weg en op de boven verdieping een heleboel weggehaalt en via betere kabels en kortere roetes terug aangelegt.

De rest van de beugels zit er op en de aarde naar de gasleiding is er. Ik wil er alleen nog een ander type klem op die ik niet op vooraad had.

De TV kabel moet nog vervangen worden voor neete koka799 ipv een heel oud onbekent type coax kabeltje waar een ape-haartje van een draadje in zit.

De EIB modules in de groepenkast zijn onderling verbonden met bus kabel. Bus kabel ziet er zo uit:

De groene mantel heeft een aluminium folie afscherming waarlangs een vertinde kopen draad loopt om stroor signalen af te voeren.

Er zit een nylon draad in om de kabel stevigheid tegeven en te beschermen tegen uitrekken tijdens het door buisen trekken.

En er zitten 4 draden rood + zwart en geel + wit in waar je je modulen op aansluit. Het geel + witte par is als reserve of voor andere laagspannings signalen te gebruiken.

Deze 4 draden zijn nog met een kinstof folie omwikkelt om ze extra te isoleren en tegen mechanische beschadiging te beschermen.

De netwerkaansluiting tussen de groepenkast en de switch is gerealiseerd.

Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 13:37:28 #164
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_45915135
Prachtig project met een al even mooie technieken; erg mooi topic om via deze weg te blijven volgen.
Ben benieuwd hoe straks alles samen komt tot een werkend systeem.

Ook omdat ik hier zelf ook wel wat in zie om mee aan het stoeien te gaan als ik ooit aan het samenwonen kom (zelf heb ik er eigenlijk geen ervaring mee
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:50:32 #165
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45915503
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 09:50 schreef tnimble het volgende:

De netwerkaansluiting tussen de groepenkast en de switch is gerealiseerd.

[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/74_thn.jpg]afbeelding][/url]
Leuk project! ook netjes gedaan die kast (dure kast trouwens..) mooi opgelost met dat aansluitblok bovenin de kast

Maareuh? waarvoor is de netwerkabel in de kast???(tussen de groepenkast en switch?) isdat voor die EIB modules?
pi_45915694
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Prachtig project met een al even mooie technieken; erg mooi topic om via deze weg te blijven volgen.
Ben benieuwd hoe straks alles samen komt tot een werkend systeem.

Ook omdat ik hier zelf ook wel wat in zie om mee aan het stoeien te gaan als ik ooit aan het samenwonen kom (zelf heb ik er eigenlijk geen ervaring mee
De complexiteit van alles valt mij behoorlijk mee. Het is even in het begin lastig met alle termen en de enorme keuse aan modules.
pi_45916147
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:50 schreef gateway het volgende:

[..]

Leuk project! ook netjes gedaan die kast (dure kast trouwens..) mooi opgelost met dat aansluitblok bovenin de kast
ongeveer 450 euro incluesief de interne kabel goten. Dat is een stuk duurder dan een simpel kaste van 22cm bij 33cm met maar 1cm achter de sin rail, geen deur, geen kabel goten enz.
quote:
Maareuh? waarvoor is de netwerkabel in de kast???(tussen de groepenkast en switch?) isdat voor die EIB modules?
Dat is voor de Siemens N146/21IP interface. Met deze module koppel je de EIB bus aan het netwerk. Via deze module kan ik vanaf mijn server Pc ook alle modulen besturen om b.v. de buitenlamp op tijd en meteo gegevens aan te sturen. Of kan ik er voor zorgen dat als ik midden in de nacht het licht in schakel om naar de WC te gaan het licht heel zwakjes aangaat. Of ik kan er voor zorgen dat de server het aan en uit doen van het licht van de vorige maand herhaalt als ik op vakantie ben. Ook kan ik er mee op b.v. mijn werk kijken of er ergens nog licht brand.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:41:49 #168
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45918845
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:12 schreef tnimble het volgende:

[..]

ongeveer 450 euro incluesief de interne kabel goten. Dat is een stuk duurder dan een simpel kaste van 22cm bij 33cm met maar 1cm achter de sin rail, geen deur, geen kabel goten enz.
[..]

Dat is voor de Siemens N146/21IP interface. Met deze module koppel je de EIB bus aan het netwerk. Via deze module kan ik vanaf mijn server Pc ook alle modulen besturen om b.v. de buitenlamp op tijd en meteo gegevens aan te sturen. Of kan ik er voor zorgen dat als ik midden in de nacht het licht in schakel om naar de WC te gaan het licht heel zwakjes aangaat. Of ik kan er voor zorgen dat de server het aan en uit doen van het licht van de vorige maand herhaalt als ik op vakantie ben. Ook kan ik er mee op b.v. mijn werk kijken of er ergens nog licht brand.
gaaaf
pi_46008465
Hele weekeinde hard gezwoegd door het hele huis heen voor een deftige ontvangst en nette buizen boven en onder de kast.

Alle oude veel te lange en dunne niet getwiste telefoonkabel en alle slechte dunne TV kabels weg gehaalt die ook o direct in de TV's en radio's zaten en bij het AOP (abbonee overname punt) met een paar splitters aan elkaar hingen.

Op het AOP komt een vrouwtjes IEC konnektor een Hirshmann KOKWI 3:

Vanaf daar gaat alles met hele goedkope maar zeer goede F konnektoren. Het bestaat alleen uit een afschoef of klem hls met een moertje voorop.

Je stript de kabel (ik gebruik KOKA799) op de juiste afstanden:

En je draait direct op de buiten manter van de kabel de konnektor. De dikke massieve binnen draad is het contact. De koperen mantel en alu scherm zitten klem in de schoef huls van de F konnektor:

In elke kamer waar een TV, video en / of radio staat komt een eind aansluit doos. (EDC01NL). Ook een kwestie van kabel strippen, binnendraad in het gaattje schuiven, metalen klepje dicht schroeven:

Daarna de versterker en multitap gemonteert op een van de rails met afstandbouten er tussen. Op de multitap zit een afsluitweerstand.

Alles aangesloten

En heel erg belangrijk de aardaansluitingen van zowel de versterker als de multitap. Radio's en vooral TV's hebben schakelende voedingen die ontstoort moeten worden. Dit gebeurt via de afscherming van het apparaat (metalen doosjes om de printplaaten heen) waar de mantel van de antenne kabel op zit. Hier staat ongeveer een spanning van 100 volt op die weg moet.

Het hele zwikkie afgemonteerd en goed vast gezet:

Ook voor de telefoon is alles nu naar UTP kabel, het filter zit nu direct onder de groepenkast op de kabel ipv via een gare oude stekker naar een 25 meter lange kabel naar boven toe. Onder in de groepenkast kun je ook nog een stukkie modem zien hangen.

Vooral de telefoon kabel was erg k*t dat heeft me veel tijd en moeite gekost. Niets wilde direct werken, eker 2 uur bezig geweest om het modem met een paar boutjes vast te zetten omdat de juiste boutjes nergens te vinden waren enz. Maar goed het zit.
pi_46008644
Ik snap weinig van alle merknamen en type-aanduidingen, maar wat ik wel snap is dat je een super-upgrade van je meterkast en E-installatie aan het uitvoeren bent. En ik kan maar één ding verder zeggen: het ziet er uitstekend en netjes uit!
pi_46010898
Je gebruikt topmateriaal en je maakt er net werk van. Toch een puntje van kritiek. Cai en telefonie mogen natuurlijk nooit in de groepenverdeelkast komen. Had dan een klein patchkastje erbij gehangen, dat is juist mooi voor de utp-aansluitpunten te gebruiken.

Trouwens probeer eens de TV's zonder de versterker aan te sluiten, met deze kabel en eindozen (4 stuks?) ben je nog geen versterker nodig waarschijnlijk.
pi_46011918
quote:
Op maandag 5 februari 2007 16:33 schreef Wojworshebn het volgende:
Je gebruikt topmateriaal en je maakt er net werk van. Toch een puntje van kritiek. Cai en telefonie mogen natuurlijk nooit in de groepenverdeelkast komen. Had dan een klein patchkastje erbij gehangen, dat is juist mooi voor de utp-aansluitpunten te gebruiken.
Er bestaan zelf speciale netwerkswitches en antenne versterkers speciaal voor montage in ondiepe groepenkasten. Ook zijn er voor bedrade groepenkasten waar zowel een aantal groepen inclusief netwerk en cai in zitten.

Waar op te letten of het kan / mag
- voldoende afstand
- voldoende scheiding tussen automaten, aardleks en andere apparatuur
- opgewekte temperatuur
- toegestane temperatuur

Bij deze 18.5 cm diepe dubbel wandige kast voldoe je aan alle eisen bij montage achter de din rails met deze componenten. momenteel zit er b.v. tussen de din rails zo'n 3cm afstand tot de model en versterker en tussen de modem en versterker naar de kast ook weer zo'n 2cm. Alleen de multitap heeft slecths 5mm tot de achterwand.

Was de kast niet zo diep geweest dan was het nodig om het in een andere kast of op de din rails te monteren.
quote:
Trouwens probeer eens de TV's zonder de versterker aan te sluiten, met deze kabel en eindozen (4 stuks?) ben je nog geen versterker nodig waarschijnlijk.
Geeft lichte storing met de 6 aparaten die er op staan. In de uiteindelijke situatie als de gehele woning verbouw is zal de 4 kanaals multutap of vervangen worden of er 1tje bij komen voor 7 aansluitingen. De versterkings factor moet dan ook iets hoger ingestelt worden.
  maandag 5 februari 2007 @ 17:42:15 #173
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46013324
Gaaf werk tnimble!!! echt mooi!!

maar je zei iets van ook de kast van de hoofd zekeringen weer vast...... Krijg je nu geen gezeur dat die kast is los geweest en dus de loodjes weg zijn??? of kan je hem aan de buitenkant schroeven??
pi_46013950
waarom zet je er op voorhand al een versterker tussen als ik vragen mag?

heb je ook kutbeeld als je de rest er af gooit en 1 tv op binnenkomend signaal zet?

en welke firma maakt groepenkasten met daarin netwerk switches?

[ Bericht 28% gewijzigd door TheOneAndOnly op 05-02-2007 18:12:00 ]
pi_46016759
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:42 schreef gateway het volgende:
Gaaf werk tnimble!!! echt mooi!!

maar je zei iets van ook de kast van de hoofd zekeringen weer vast...... Krijg je nu geen gezeur dat die kast is los geweest en dus de loodjes weg zijn??? of kan je hem aan de buitenkant schroeven??
Schroeven daarvan zitten altijd binnen in. Voor de hoofdzekering kast zijn dat er meestal 4 in de hoeken of 2 onderin en 1 boven in in het midden. De kwh meter zitten er meestal 2 of 4 in de hoeken die van buitenaf berijkbaar zijn en 1 midden achter de meter zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')