denk je dat ze niet allang weten dat je bestaat ?quote:Op woensdag 31 januari 2007 20:03 schreef jordydriessen het volgende:
Hallo,
Ik zit met de volgende vraag. Ik overweeg de aangifte over 2006 in te vullen. Wanneer ik dit doe, gaat de Belastingdienst dan tevens de voorgaande jaren uitzoeken waarover geen aangifte is gedaan?
Ik heb nog geen bevestiging van definitieve aanslag gekregen, de voorlopige al wel (ruim geleden natuurlijk). Het zit namelijk zo: In 2005 heb ik mijn studiekosten niet afgetrokken bij de Belastingaangifte, dit jaar doe ik dat voor het eerst (ik kwam er laat achter: stom!). De kosten die ik in 2005 heb gemaakt staan nu dus eigenlijk onaangeschreven open, terwijl ik die wel had kunnen aftrekken. Die kan ik dus nog gewoon aftrekken toch?quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:54 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Als je al een definitieve aanslag over 2005 hebt gehad, en de bezwaartermijn (6 weken) is verlopen, kun je een verzoek indienen tot ambtshalve vermindering. Dan kijkt de Belastingdienst nogmaals naar je aanslag, op basis van de nieuwe gegevens.
Je hebt echter geen mogelijkheid om daarna nog in bezwaar te gaan tegen de beslissing.
Nee, dat gaat anders. UT(F)Squote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:59 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ik heb nog geen bevestiging van definitieve aanslag gekregen, de voorlopige al wel (ruim geleden natuurlijk). Het zit namelijk zo: In 2005 heb ik mijn studiekosten niet afgetrokken bij de Belastingaangifte, dit jaar doe ik dat voor het eerst (ik kwam er laat achter: stom!). De kosten die ik in 2005 heb gemaakt staan nu dus eigenlijk onaangeschreven open, terwijl ik die wel had kunnen aftrekken. Die kan ik dus nog gewoon aftrekken toch?
Ik zal dan gewoon het programma van 2005 weer opstarten; de herberekening maken en die uitdraaien, en die dan vervolgens opsturen naar de belastingdienst. Dat is dan toch de goede manier? Moet ik dan de oude berekening ook bijvoegen of hoeft dat niet?
Verder nog even een vraag over de studiekosten als aftrekpost in het algemeen: De studiefinanciering die ik ontvang als voltijdstudent moet ik eerst aftrekken van de kosten voordat ik ze als aftrekpost gebruik?
Dus dan krijg ik zoiets toch: (Jaarlijks collegegeld + studieboeken ) - (12*maandelijkse studiefinanciering), en daarna natuurlijk de drempel nog.
Oude berekening hoeft niet. Wel een briefje, waarin je de BD verzoekt de aangifte te wijzigen aan de hand van de bijgeloten berekening.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:59 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ik heb nog geen bevestiging van definitieve aanslag gekregen, de voorlopige al wel (ruim geleden natuurlijk). Het zit namelijk zo: In 2005 heb ik mijn studiekosten niet afgetrokken bij de Belastingaangifte, dit jaar doe ik dat voor het eerst (ik kwam er laat achter: stom!). De kosten die ik in 2005 heb gemaakt staan nu dus eigenlijk onaangeschreven open, terwijl ik die wel had kunnen aftrekken. Die kan ik dus nog gewoon aftrekken toch?
Ik zal dan gewoon het programma van 2005 weer opstarten; de herberekening maken en die uitdraaien, en die dan vervolgens opsturen naar de belastingdienst. Dat is dan toch de goede manier? Moet ik dan de oude berekening ook bijvoegen of hoeft dat niet?
Nee, je moet niet uitgaan van de werkelijke kosten, maar van de standaardbedragen (zie site BD).quote:Verder nog even een vraag over de studiekosten als aftrekpost in het algemeen: De studiefinanciering die ik ontvang als voltijdstudent moet ik eerst aftrekken van de kosten voordat ik ze als aftrekpost gebruik?
Dus dan krijg ik zoiets toch: (Jaarlijks collegegeld + studieboeken ) - (12*maandelijkse studiefinanciering), en daarna natuurlijk de drempel nog.
quote:Op donderdag 1 februari 2007 19:24 schreef ryan_atwood het volgende:
Vraagje: Kan je die standaard zorgverzekering van 1015 euro ook opvoeren als je zelf je zorgverzekering niet hebt betaald?
Volgens mij klopt dit niet. Als je ouders het betaald hebben en ze jou bovendien onderhielden (betekent minimaal voor 386 euro per kwartaal) mogen zij het opvoeren, maar jij niet. Ookmoeten ze de door jou ontvangen zorgtoeslag in mindering brengen. Dit zouden ze eventueel wel weer kunnen opvoeren als kosten voor levensonderhoud.quote:Op donderdag 1 februari 2007 19:38 schreef Serinde het volgende:
Als het maar betaald is. Of je dat zelf hebt gedaan of je ouders gokje, dat maakt niet uit. Vergeet alleen niet de op jouw naam ontvangen zorgtoeslag er dan wél af te halen.
Er gaat niets fout, je krijgt gewoon alles terug. Je begint pas belasting te betalen als je > 6800 (zoiets) hebt verdiend, dit door de algemene heffingskorting.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:50 schreef luidspreker het volgende:
ik begrijp het niet
ik werk sinds half oktober. 5600 euro volgens jaaropgaaf. 1413 loonheffing betaald. 274 euro arbeidskorting. Als ik dit zo eenvoudig invul, kom ik uit dat ik het complete bedrag aan loonheffing terugkrijg. Dat kan toch niet :S. Kan iemand me uitleggen wat er eventueel fout gaat?
als je gewoon je 1500 collegegeld zelf betaald, en je hebt een nul-euro lening, moet je dan opgeven dat je geen studiefinanciering hebt ontvangen? of geld er ook een bepaald bedrag voor je OV kaart die je dan nog krijgt?quote:Op donderdag 1 februari 2007 16:33 schreef mark_dabomb het volgende:
In hoeverre kan ik als student de 1500 zoveel euro opvoeren als studiekosten?
je bedoelt hier neem ik aan het belastbare inkomen (dus minus aftrekposten)? of gewoon je normale inkomen (dus ZONDER aftrekposten)?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:55 schreef luidspreker het volgende:
ja net te laat, ik heb het net gevonden inderdaad van een eerdere post
Als je totale inkomen in 2006 lager was dan 6200 euro wel ja. Anders ben je 1/3 over het meerdere kwijt.
De lening heeft daar niets mee te maken, het gaat om de studiefinanciering/prestatiebeurs of hoe ze dat ding ook noemen. In elk geval het geld wat jemag houden als je de studie afrondt. En jij krijgt toch wel studiefinanciering? Zo ja, dan kan je niet zomaar die 1500 euro opgeven.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:55 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
als je gewoon je 1500 collegegeld zelf betaald, en je hebt een nul-euro lening, moet je dan opgeven dat je geen studiefinanciering hebt ontvangen? of geld er ook een bepaald bedrag voor je OV kaart die je dan nog krijgt?
ik krijg stufi in de vorm van een nullening, inclusief OV kaart, omdat ik mijn 4 jaar al heb verbruikt.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
De lening heeft daar niets mee te maken, het gaat om de studiefinanciering/prestatiebeurs of hoe ze dat ding ook noemen. In elk geval het geld wat jemag houden als je de studie afrondt. En jij krijgt toch wel studiefinanciering? Zo ja, dan kan je niet zomaar die 1500 euro opgeven.
Die drempel is inkomensafhankelijk.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:15 schreef bmwdevil het volgende:
Aftrek van de nominale premie van EUR 1.015,- heeft sowieso weinig zin zie ik alweer, omdat er een drempel is van EUR 2.300,-
Nee, vul die ¤187,09 in bij "betaalde kosten en renten" en doe helemaal niets met die 5374¤ aan aflossing.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:47 schreef exode het volgende:
ok....ik ben de aangifte van mijn ouders aan het invullen..de volgende vraag:
ze hebben een eigen huis, op 01-01-2006 was de schuld ¤ 5374. 31-12-2006 is de schuld ¤ 0. Ze hebben daarnaast ¤ 187,09 aan rente betaald. Moet ik die 5374 ook ergens invullen? valt die onder het kopje 'betaalde rente en kosten eigenwoondschuld'?? Kortom moet ik daar 5374 + 187,09 invullen?
Overigens nog over die nullening..ik heb altijd begrepen (zie volgens mij ook eerder in dit topic) dat je de normbedragen niet hoeft te gebruiken. Na 4 jaar heb je geen recht meer op stufi. Mijn vriendin leent nu ook nadat haar 4 jaar stufi ijn verlopen en zij gaat haar volledige collegegeld opvoeren.
En dat mag m.i. niet. De wet zegt namelijk:quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:47 schreef exode het volgende:
...
Overigens nog over die nullening..ik heb altijd begrepen (zie volgens mij ook eerder in dit topic) dat je de normbedragen niet hoeft te gebruiken. Na 4 jaar heb je geen recht meer op stufi. Mijn vriendin leent nu ook nadat haar 4 jaar stufi ijn verlopen en zij gaat haar volledige collegegeld opvoeren.
Ruim ¤3000...dat is erg veel,weet de situatie natuurlijk niet , maar weet je zeker dat je geen voorlopige teruggave bent vergeten te verrekenen of iets dergelijks?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:12 schreef exode het volgende:
ok dus dat bedrag komt verder nergens meer terug?
ga aangifte nog 80 keer nakijken...ga mijn mama erg blij maken met een teruggave van ruim ¤ 3000
Ik vind het ook erg veel, mede gezien het feit dat er bijna geen hypotheekrente is betaald. (wat de grootste aftrekpost is, door de hypotheekrenteaftrek kost de inkomstenbelasting de staat meer dan het oplevert)quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:16 schreef IbeBen het volgende:
[..]
Ruim ¤3000...dat is erg veel,weet de situatie natuurlijk niet , maar weet je zeker dat je geen voorlopige teruggave bent vergeten te verrekenen of iets dergelijks?
ik snap er nu geen zak meer vanquote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
En dat mag m.i. niet. De wet zegt namelijk:
"Scholingsuitgaven voor een opleiding of studie waarvoor de belastingplichtige recht heeft op studiefinanciering volgens de Wet studiefinanciering 2000, komen in aanmerking tot de bedragen,.." met daarna de verwijzing naar de normbedragen. (art. 6.29, eerste lid Wet inkomstenbelasting)
En aangezien jouw vriendin recht heeft op studiefinanciering (de IB-Groep lening is ook een vorm van studiefinanciering) zal ze niet de werkelijke kosten mogen opvoeren.
Wat dus bepalend is voor normbedragen opvoeren of daadwerkelijke kosten is het recht hebben op studiefinanciering (volgens de wet studiefinanciering). Heb je dat recht niet, mag je de daadwerkelijke kosten opvoeren.
Nee, een IB-groep lening en OV-kaart is ook studiefinanciering. Jij hebt dus met de normbedragen te maken.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:23 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
ik snap er nu geen zak meer van![]()
ik ga dit jaar, 2007, waarschijnlijk zo'n 2000 euro uitgeven aan studiekosten. deze bestaan uit boeken en collegegeld.
ik ontvangen geen beurs, en heb uitsluitend een nullening incl. OV kaart.
de drempel van 500 euro zit al ingecalculeerd in het aangifteprogramma. ik kan dus (2000-500=) 1500 euro aftrekken???
Don, nu ik jouw laatste antwoorden lees:quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:09 schreef HenkdeTank het volgende:
Als ik het dus goed heb begrepen mag ik dus voor studiekosten 8*177 en 4*179 opgeven ook al heb ik geen recht op studiefinanciering meer (studeer al langer dan 7 jaar, geen lening/prestatiebeurs en geen ov dus meer)
http://download.belasting(...)_had_ib2661t61fd.pdf
Correct?
Als jij geen recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet studiefinanciering (ik weet niet precies aan welke voorwaarden je daarvoor moet voldoen) mag je de daadwerkelijke studiekosten aftrekken. En in jouw geval dus inderdaad het collegegeld, boeken, dictaten etc. minus de drempel.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:47 schreef HenkdeTank het volgende:
[..]
Don, nu ik jouw laatste antwoorden lees:
Ik heb dus NIET met de normbedragen te maken en kan alleen het schoolgeld opgeven (geen boeken ed gekocht)?
quote:Dan kom ik eigenlijk aan bij mijn vraag: het prive gebruik van de auto van de zaak wordt tegenwoordig allemaal via de werkgever geregeld. Nu heb ik echter een bedrag van 400 euro moeten betalen omdat ik over mijn privekilometerlimiet heenging van 12.500 km. Had iets van 3.500 km teveel gereden a 12 ct per km. De eerste vraag die ik heb is: mag ik dit bedrag van 400 euro aftrekken, omdat dit een bijdrage is voor prive gebruik van de auto?? En mijn tweede vraag is: waar kan ik dat invullen in het aangifteprogramma??
Ik weet dat je dat af mag trekken. Waar in het prog weet ik niet.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:15 schreef bmwdevil het volgende:
Ik ga mn vraag gewoon nog een keer stellen, hehe...
[..]
wat zijn die normbedragen dan?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, een IB-groep lening en OV-kaart is ook studiefinanciering. Jij hebt dus met de normbedragen te maken.
Zoals het in de folder van de belastingdienst staat is het inderdaad zo dat sommige studenten beter af zijn met de normbedragen dan met de daadwerkelijke kosten. Mij lijkt dit niet juist.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:06 schreef HenkdeTank het volgende:
Meeldraad en DonJames thx.
Dan had ik het goed begrepen maar is het nadelig voor mij. Schoolgeld (mijn enige kosten, geen pen/papier/computer of boek gekocht) is minder dan normbedragen nml.
De bijtelling van de auto van de zaak wordt sinds 2006 via de loonbelasting gedaan, eventuele eigen bijdrages zullen dan ook daarn moeten worden gecorrigeerd.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:15 schreef bmwdevil het volgende:
Ik ga mn vraag gewoon nog een keer stellen, hehe...
[..]
klikquote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:46 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
wat zijn die normbedragen dan?
En dit betekent concreet??quote:De bijtelling van de auto van de zaak wordt sinds 2006 via de loonbelasting gedaan, eventuele eigen bijdrages zullen dan ook daarn moeten worden gecorrigeerd.
bedankt!quote:
Dat jij er geen reet mee kan met de aangifte inkomstenbelastingquote:
Nee, je moet de normbedragen als kosten opvoeren, niet de daadwerkelijk gemaakte kosten.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:26 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
bedankt!
hoe werkt dit nu dan precies? moet ik die normbedragen van mijn kosten aftrekken??? of erbij?
ik snap het begrip "normbedragen" niet echt!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |