abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44927392

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt

Vorige delen
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30,
31, 32, 33, 34, 35

Zie ook
  • PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

Tutorials
  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  •   maandag 1 januari 2007 @ 23:09:37 #2
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_44928723
    mogen we in het nieuwe jaar tvp-en?
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_44930576
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 23:09 schreef qu63 het volgende:
    mogen we in het nieuwe jaar tvp-en?
    Die regels zijn niet veranderd
    pi_44930770
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 23:58 schreef Light het volgende:

[..]

Die regels zijn niet veranderd
    in dat geval herhaal ik me zelf:
    quote:
    Op zondag 31 december 2006 09:43 schreef mschol het volgende:
    ik lees nu dagelijks me post aantal uit vanuit fok, hier wil ik een grafiekje van maken wat het volgende kan:

1 plaatje met grafiek, waarvan de X as in gesteld kan worden (week, maand, jaar) Y moet dynamisch mee gaan met de maximum waarde (dus de laatste dag die wordt getoond) + beetje extra speling (zodat de lijn niet tot aan de rand komt
    2 een lijn tussen de dagen trekken. (zodat je dus een mooi verloop krijgt te zien)

iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
    tutorials m.b.t. GD Libary en grafieken maken?
      dinsdag 2 januari 2007 @ 00:14:13 #5
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_44931309
    Ik zou gewoon een beetje gaan experimenteren met GD, mschol. Met de voorbeelden op php.net kom je een heel eind en moeilijk is het in elk geval niet
    pi_44933471
    Nog een gelukkig nieuwjaar mensen 0-)
    pi_44935493
    tvp, en het zelfde terug gewenst!
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_44935511
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    <?php
    $txt = "Héllo Çårmëñ, hôw àré yõü?";
    $txt = htmlentities($txt); 
    $txt = preg_replace('`&(.)(tilde|circ|grave|acute|uml|ring|cedil);`', '$1', $txt);
    $txt = str_replace(' ', '-', $txt);
    echo($txt);
    ?>

Het scriptje doet nog niet precies wat ik wil.

Nu komen er nog steeds vraagtekens voor in de output (en waarschijnlijk ook andere interpunctie tekens). Wanneer je dan naar zo'n url wilt gaan krijg je een 404 melding aangezien je het vraagteken eerst zou moeten vervangen door %3f

Is het script niet aan te passen zodat er alleen maar alfanummerieke tekens overblijven met streepjes ipv spaties?

Alvast dank en nog de beste wensen!

[ Bericht 46% gewijzigd door schwa78 op 02-01-2007 10:25:11 ]
    pi_44936631
    Dan zou je dit kunnen gebruiken:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    <?php
    $txt
    = "Héllo Çårmëñ, hôw àré yõü?";
    $txt = htmlentities($txt);
    $txt = preg_replace('`&(.)(tilde|circ|grave|acute|uml|ring|cedil);`', '$1', $txt);
    $txt = preg_replace('/[^\w\d\s]/', '$1', $txt);
    $txt = str_replace(' ', '-', $txt);
    echo(
    $txt);
    ?>
    pi_44936862
    Kun je niet iets instellen met bepaalde tekensets?
    pi_44937237
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 11:35 schreef HuHu het volgende:
    [ code verwijderd ]
    Thanks!!
    pi_44938373
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 11:35 schreef HuHu het volgende:
    1$txt = preg_replace('/[^wds]/', '$1', $txt);
    Moet die $1 niet gewoon een spatie zijn? Want die reference bestaat nu toch niet?
    pi_44939457
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 12:57 schreef JeRa het volgende:

[..]

Moet die $1 niet gewoon een spatie zijn? Want die reference bestaat nu toch niet?
    Die reference is datgene wat herkent wordt door de [^\w\d\s] toch? Dus moet er een $1 staan en geen ' '.
    pi_44939545
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 13:47 schreef HuHu het volgende:

[..]

Die reference is datgene wat herkent wordt door de [^\w\d\s] toch? Dus moet er een $1 staan en geen ' '.
    [^\w\d\s]

Dat is een character class die alle characters matcht die NIET \w (word character), \d (number character) of \s (whitespace) zijn. Als je die zou vervangen door $1, dus hetgene wat wordt gematcht, dan verandert er niets aan de string.

Maar dat is niet wat er nu gebeurt. Die references werken alleen op $0 (de gematchede string) en $n waarbij n vanaf links gezien het nde aantal haakjes () dat geopend is. Maar die heb je niet, en dus wordt '$1' gelijk aan '', een lege string. En dáárom worden de characters nu verwijderd maar dan kun je net zo goed die $1 weglaten
    pi_44940910
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 13:50 schreef JeRa het volgende:

[..]

[^\w\d\s]

Dat is een character class die alle characters matcht die NIET \w (word character), \d (number character) of \s (whitespace) zijn. Als je die zou vervangen door $1, dus hetgene wat wordt gematcht, dan verandert er niets aan de string.

Maar dat is niet wat er nu gebeurt. Die references werken alleen op $0 (de gematchede string) en $n waarbij n vanaf links gezien het nde aantal haakjes () dat geopend is. Maar die heb je niet, en dus wordt '$1' gelijk aan '', een lege string. En dáárom worden de characters nu verwijderd maar dan kun je net zo goed die $1 weglaten
    Owja... je hebt gelijk. Dat was ook de intentie, om er een '' te hebben staan. Copy-paste van de regel erboven en niet helemaal aangepast .
      dinsdag 2 januari 2007 @ 16:31:19 #16
    46383 Tiemie
    sowieso wel!
    pi_44944427
    kan iemand me even helpen met een regular expression?

In de database staat een veld met daarin de titel en daarachter dit als het aan een artikel gekoppelt is:
    1(<a href="http://www.website.nl/index.php?section=article&action=show&id=4967"><i>Artikel</i></a>)

Van dit ene veld wil ik 2 aparte maken (titel en artikel_id) en nu zoek ik een expression om dat ID eruit te vissen.
      dinsdag 2 januari 2007 @ 17:09:54 #17
    110625 vamos1
    Timmaaaaah
    pi_44945609
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 16:31 schreef Tiemie het volgende:

In de database staat een veld met daarin de titel en daarachter dit als het aan een artikel gekoppelt is:
    [ code verwijderd ]

Van dit ene veld wil ik 2 aparte maken (titel en artikel_id) en nu zoek ik een expression om dat ID eruit te vissen.
    ik snap je niet paint het es
    ─_(º.0)_/─
    pi_44946678
    concept code in perl (bla.tmp is gewoon een file met jouw URL erin):

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    cat bla.tmp |  perl -e '
    while(<>) { 
      chomp();   # perl, kan je verder ignoren
      $line = $_; # perl, kan je verder ignoren
      while ($line =~ m/\b(?:section|id)=((?:\w|\d)+)\b/g) { 
        print $1 . "n";
      }
    }'

Output is dan:

article
    4967

Dit moet je zelf ff met pregmatch naar PHP translaten.

[ Bericht 12% gewijzigd door slakkie op 02-01-2007 17:58:31 (stomme slashes..) ]
    pi_44947349
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 16:31 schreef Tiemie het volgende:

[ code verwijderd ]

Probeer eens zoiets? (niet getest)
    1
    2
    3
    $matches = array();
    preg_match('#(<a href="http://www.website.nl/index.php?section=article&action=show&id=(\d+)"><i>(.*)</i></a>)#Ui', $string, $matches);
    print_r($matches);
    pi_44948222
    Getest, werkt niet
    1
    2
    3
    4
    $string = '<a href="http://www.website.nl/index.php?section=article&action=show&id=1001"><i>dfgsfdgfgsfgsfdg</i></a>';
    $matches = array();
    preg_match('#(<a href="http://www.website.nl/index.php?section=article&action=show&id=(d+)"><i>(.*)</i></a>)#Ui', $string, $matches);
    print_r($matches);
      dinsdag 2 januari 2007 @ 19:18:01 #21
    71919 wonderer
    Hung like a My Little Pony
    pi_44949328
    edit: als je er nog es goed naar kijkt, zie je het ineens...
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
    "My brain is too smart for me."
    "We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
    pi_44950312
    ff iets stoms, ik wil deze rewrite rules omzetten naar eregi replace.

en dacht dat op de onderstaande manier te doen, maar werkt helaas niet.
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    RewriteRule !.html$ - [L]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-([pt])([0-9]+).html$ /fforum/viewtopic.php?$1=$2 [L]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-f([0-9]+).html$ /fforum/viewforum.php?f=$1 [L]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-c([0-9]+).html$ /fforum/index.php?c=$1 [L]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-u([0-9]+).html$ /fforum/profile.php?mode=viewprofile&u=$1 [L]
    RewriteRule ^fforum/([a-zA-Z0-9_]+),([^/,]+),([^/,]([^/]*.html)$ fforum/$1$4?$2=$3 [QSA,N]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-([pt])([0-9]+),([^/,]+),([^/,]([^/]*.html)$ fforum/viewtopic$5?$1=$2&$3=$4 [QSA,N]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-f([0-9]+),([^/,]+),([^/,]([^/]*.html)$ fforum/viewforum$4?f=$1&$2=$3 [QSA,N]
    RewriteRule ^fforum/([a-zA-Z0-9_]+).html$ /fforum/$1.php [L] ## fforum/filename.html =>  forum/filename.php  ## preg_replace("#fforum/([a-zA-Z0-9_]+).html#sie","'fforum/\1.php'", $text);
    */

//RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-f([0-9]+).html$ /fforum/viewforum.php?f=$1
    $text = 'fforum/viewforum,f,1.html';
    $textt =  preg_replace("#fforum/[a-z0-9,-]+-f([0-9]+).html#sie","'/fforum/viewforum.php?f=$1'", $text);
    echo $textt;

Waarom is er nou niet een tooltje dat waar je je string kan ingeven, aan kan geven wat je wilt dat gereplaced word, en dat je dan een goede regex krijgt

[ Bericht 8% gewijzigd door Darkomen op 02-01-2007 21:15:30 ]
    pi_44956491
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 18:43 schreef Darkomen het volgende:
    Getest, werkt niet
    [ code verwijderd ]
    Ja, je moet wel een voorbeeld pakken zoals je hem eerder gaf nu heb je de haakjes om de link weggehaald.
    pi_44964873
    ik heb geen voorbeeld gegeven hoor
    Alleen getest, maar ja dat had ik niet gezien

Ik ben met wat anders bezig, zie 2 posts hierboven
    pi_44968079
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 19:48 schreef Darkomen het volgende:
    ff iets stoms, ik wil deze rewrite rules omzetten naar eregi replace.
    Ik zie geen eregi_replace() in je code hoor.
    quote:
    en dacht dat op de onderstaande manier te doen, maar werkt helaas niet.
    [ code verwijderd ]

Waarom is er nou niet een tooltje dat waar je je string kan ingeven, aan kan geven wat je wilt dat gereplaced word, en dat je dan een goede regex krijgt
    1) Een min-teken in een character class heeft een speciale betekenis (range). Escapen dus (geen komma).
    2) De s-modifier geeft aan dat je de punt (all characters) ook als newline wilt laten meetellen. Beetje raar als je een URL wilt gaan matchen en zeker als er geen punt in de regex voorkomt. Eruit dus.
    3) De e-modifier geeft aan dat je een eval() wilt uitvoeren op het stuk waardoor de gematchte string wordt vervangen. Geen idee waarom, ook eruit dus.
    4) De .html zit meestal aan het einde, daar kun je een dollarteken achter zetten om dat te forceren.

1$textt = preg_replace("#fforum/[a-z0-9\-]+-f([0-9]+).html$#i","'/fforum/viewforum.php?f=$1'", $text);

Ga nu daar eens mee verder knutselen
    pi_44969709
    Tnx, ik had er al een paar af die werkten, vandaar dat er ook weer geen donder van hierbboven klopt :

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-f([0-9]+).html$ /fforum/viewforum.php?f=$1 [L] 
    ## fforum/viewforum,f,1.html => fforum/viewforum.php?f=1 
    ## preg_replace('/fforum/([a-z]+),f,([0-9]+).html/i','/fforum/viewforum.php?f=$2', $text);

RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-c([0-9]+).html$ /fforum/index.php?c=$1 [L]
    ## fforum/general-c1.html => => /fforum/index.php?c=1 
    ## preg_replace('/fforum/[a-z0-9-]+-c([0-9]+).html/i','/fforum/index.php?c=$1', $text);

RewriteRule ^fforum/([a-zA-Z0-9_]+).html$ /fforum/$1.php [L] 
    ## fforum/filename.html => fforum/filename.php 
    ## preg_replace("#fforum/([a-zA-Z0-9_]+).html#sie","'fforum/\1.php'", $text);

te doen:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    RewriteRule !.html$ - [L]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-([pt])([0-9]+).html$ /fforum/viewtopic.php?$1=$2 [L]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-u([0-9]+).html$ /fforum/profile.php?mode=viewprofile&u=$1 [L]
    RewriteRule ^fforum/([a-zA-Z0-9_]+),([^/,]+),([^/,]*)([^/]*.html)$ fforum/$1$4?$2=$3 [QSA,N]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-([pt])([0-9]+),([^/,]+),([^/,]*)([^/]*.html)$ fforum/viewtopic$5?$1=$2&$3=$4 [QSA,N]
    RewriteRule ^fforum/[a-z0-9-]+-f([0-9]+),([^/,]+),([^/,]*)([^/]*.html)$ fforum/viewforum$4?f=$1&$2=$3 [QSA,N]
    pi_44973063
    Ik zoek een manier om het lokale ip address te tonen. Dus als iemand op de webserver komt die achter een nat routertje zit dat er dan komt te staan: 192.168.1.2 en niet z'n publieke ip address.

Suggesties?
    pi_44973287
    1
    2
    3
    <?php
    echo $_SERVER['SERVER_ADDR'];
    ?>
    pi_44973432
    Of anders iets als dit:

1
    2
    3
    <?php
    exec
    ("/sbin/ifconfig");
    ?>

Om zo via Unix de IP configuratie te tonen.
    pi_44973887
    Ik bedoel juist het lokale adres van de gebruiker/browser computer, niet van de server.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')