abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44856619
Ik woon in een huurhuis(je) en ik heb een hele lelijke badkamer. Hij is 25 jaar oud en de muur in de slaapkamer die er aan grenst voelt vaak vochtig. Nou zit ik er over te denken om mijn badkamer te gaan verbouwen. Ik wil daar subsidie voor gaan aanvragen bij de woningbouw (de IN in Groningen). Voor ik dat doe wil ik eerst weten hoeveel het me ongeveer gaat kosten. Vandaar dit topic.

Op dit moment is mijn badkamer heel basic maar er is 25 jaar geleden behoorlijk op bezuinigd, er zijn niet eens tegeltjes. Ik heb geprobeerd hem een beetje te tekenen. Ik heb daar zo'n ontwerp programma voor gebruikt vandaar dat het er iets anders uit ziet dan in werkelijkheid.:

In werkelijkheid zijn er dus geen tegeltjes maar is er een soort vinyl op de vloer (groen) en de muur (beige achtig). In de douche hoek zitten twee trespla platen (daar ging de bezuiniging ) die er later door de woningbouw in geplaatst zijn vanwege lekkages. Zoals je ziet zijn de leidingen ook niet mooi weg gewerkt maar lopen ze gewoon voor de muren langs.

Nou heb ik twee verschillende plannen:

1) Een eenvoudige waar ik alleen het vinyl wil vervangen voor tegels en misschien een douchebak. (ik heb nu een afvoerputje onder de douche)

2) Een ingewikkelder plan waarbij ik een bad wil plaatsen. Ook Ik kan hiervoor een paar dingen uit de oude badkamer van mijn ouders krijgen die ook gaan verbouwen. De leidingen mogen achter de wc gewoon voor de wand langs blijven lopen. Ivm de ruimte wil ik inplaats van een grote wastafel een kleiner hoek fonteintje (of kleine wastafel) ophangen.
Hier heb ik ook weer tekeningetjes van gemaakt (het gaat om de inrichting dus niet om de tegels ed):

Ik heb heb voor beide plannen een begroting geprobeerd te maken. Ze zijn nog niet af

Begroting plan 1)
Wandtegels, 14m2, witte tegels 15X15 ¤3,95/m2 Hornbach + randje van mozaiek tegels ¤10,-: ¤70,-
Vloertegels, 2,7m2, grijze oid ca ¤10,-/m2:_________________________________________¤30,-
Tegellijm, voegmiddel ed.:_____________________________________________________¤40,-
Onvoorzien 10%:____________________________________________________________¤14,-

Totaal plan 1: ¤154,-

Begroting plan 2)
Zelfde ongeveer als plan 1voor tegels:______________________________________________¤140,-
Bad, uit oude badkamer ouders:___________________________________________________gratis
Wandje tussen bad en wastafel, h:1000, breedte 800, dikte 100:__________________________¤30,-
Wastafel, 2ehand bouwmaterialen of marktplaats oid:__________________________________¤75,-
Kraan wastafel: uit oude badkamer ouders:__________________________________________gratis
Kraan douche/bad: uit oude badkamer ouders:_______________________________________gratis
Badscherm, tweedehands:_______________________________________________________¤50,-
Frame waar bad in komt te hangen, hout met gipsplaat:_________________________________¤50,-
Materiaal voor leidingen die er nog niet zijn, aansluittingen (op afvoeren) ed:_________________¤50,-
Onvoorzien 10%:_______________________________________________________________¤40-

Totaal plan 2: ¤435,-

Mijn vragen zijn nu:
1) Zijn de begrotingen die ik heb een beetje reëel? Ben ik ik nog dingen vergeten of heb ik bedragen te hoog of laat geschat?
2) Zijn er mensen die ervaring hebben met subsidie van de woningbouw? Is dat moeilijk om te krijgen en hoeveel zou dat kunnen zijn?
3) Hoe zou de muur er naar 25 jaar achter het vinyl uit zien? Mijn muur wordt aan de andere kant vaak wat vochtig, denk je dat de muur nu vol schimmel zit of wat ik zou kunnen verwachten?
4) Zou ik nog geld kunnen krijgen voor die trespa platen als ik ze verkoop? Er zitten wel wat bevestigings gaatjes in.
5) Mijn ouders denken dat je voor alleen het leiding werk (plan 2) al ¤500,- kwijt bent. Mij lijkt mij wat veel of is dat echt zo duur? (koppel stukjes, leidingen ed)
6) Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

[ Bericht 2% gewijzigd door maok op 30-12-2006 15:04:54 ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_44856812
Ik mis een post op je begroting; Arbeid. Ga je jezelf niets betalen voro dit alles ? Het blijft natuurlijk een huurhuis. Straks krijg je van je WBV te horen dat je meer huur moet gaan betalen omdat je een luxe badkamer hebt....
Verder mis ik ook de post onvoorziene. Die zou ik er zeker bij zetten als je met eendusdanig laaaag budget aan de slag gaat. Ergens ben ik het ook met je ouders eens. Ik denk dat je de kosten veel te laag inschat.

Loop voorde grap maar eens een bouwmarkt in en kijk eens naar de prijzen voor al die kleine losse dingetjes. Aansluitingringetje hier, rubbertje daar etcetc en kijk dan nog eens naar je begroting.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_44857153
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:49 schreef Gompy58 het volgende:
Ik mis een post op je begroting; Arbeid. Ga je jezelf niets betalen voro dit alles ? Het blijft natuurlijk een huurhuis. Straks krijg je van je WBV te horen dat je meer huur moet gaan betalen omdat je een luxe badkamer hebt....
Verder mis ik ook de post onvoorziene. Die zou ik er zeker bij zetten als je met eendusdanig laaaag budget aan de slag gaat. Ergens ben ik het ook met je ouders eens. Ik denk dat je de kosten veel te laag inschat.

Loop voorde grap maar eens een bouwmarkt in en kijk eens naar de prijzen voor al die kleine losse dingetjes. Aansluitingringetje hier, rubbertje daar etcetc en kijk dan nog eens naar je begroting.
Met een huurverhoging houd ik inderdaad ook rekening. Maar mijn huur is nu maar ¤250 p/m dus als die met een paar tientjes omhoog gaat is dat geen ramp.
Ik reken voor eigen arbeid niets. Ik ga het samen met m'n ouders doen, zal dus hooguit met koffie kosten en een etentje ofzo aan het einde rekening moeten houden.
Onvoorzien moet er inderdaad nog bij, ik zet er 10% bij.
Maar denk je dat die ¤500,- een reëelbedrag is?
pi_44857846
Ik was nog even aan het spelen geweest met dat ontwerpprogrammaatje. Jammer genoeg kun je de tegels en kleuren niet aanpassen. Zo zal het er ongeveer uit gaan zien als ik kies voor plan 2 en de inrichting er van:
pi_44857968
welk ontwerp prog gebruik je?
pi_44858138
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:31 schreef lesley het volgende:
welk ontwerp prog gebruik je?
Van Sanidrome, werkt lekker makkelijk. (in die eerste 3d heb ik er trouwens ook nog bij gepaint)
pi_44858223
Waarom vraag je de woningbouwvereniging niet voor een andere badkamer?
Je vind het niet erg als je huur wat omhoog gaat, dus waarom zelf klussen als je het dan ook kan uitbesteden.
Mijn ouders hebben jaren geleden de badkamer door de wooningbouwvereniging laten doen, en betaalden daar een huurverhoging van 25 gulden per maand voor.
Hiervoor kregen ze toendertijd, tegels tot aan het plafond in de gehele badkamer, een wasmachine-aansluiting (electra, water en afvoer), een complete douchecabine, een wastafel incl spiegel en plankje, vloer opnieuw betegeld en plafond opnieuw gesaust.
En al het leidingwerk werd ingevreesd i.p.v. op de muur.

En inderdaad de kosten die je berekent zijn aan de erg lage kant.
De 10% voor onvoorzien is te doen mits je alles goed berekend heb.
Aangezien de meeste mensen gewoon een grove schatting maken kun je dit beter verhogen naar 50%.

Voor wand en vloertegels moet je natuurlijk ook rekening houden met versnijden en breuk, dus een m2 extra is eerder normaal dan uitzondering. ( tegels gaan nu eenmaal per m2, heb je maar 2,5m2 nodig voor je vloer dan zal 3m2 voldoende moeten zijn).
Ook wat tegellijm betreft, heb je natuurlijk vele mogelijkheden, kant en klaar wat makkelijk en snel is, zeker voor de beginner, of zelf aanmaken wat goedkoop is maar weer minder geschikt als je onervaren bent.
Vaak gebruik je ook meer dan verwacht.
En vergeet het voegsel niet, omdat het voor de badkamer is, moet je hier ook een betere en dus duurdere waterafstotende variant voor kiezen.

Voor een bad in een frame moet je wel de betere gipsplaten kiezen ( de groene variant speciaal voor vochtige ruimten) dan de normale variant.
Gipsblokken werkt misschien sneller en een stuk goedkoper.
Vergis je niet in het pvc en koper werk wat je nodig heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door klipper op 30-12-2006 16:10:21 ]
  zaterdag 30 december 2006 @ 16:29:43 #8
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_44860029
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:41 schreef maok het volgende:
In werkelijkheid zijn er dus geen tegeltjes maar is er een soort vinyl op de vloer (groen) en de muur (beige achtig).
Dit stukje deed me denken aan het nummer Eenvoud van Het Goede Doel

In de kamer leg ik zeil, dat is makkelijk in het onderhoud.
In de keuken komt ook zeil, want hout is daar te koud.
De trap gaat in het zeil, want slijten doet het niet.
En de muren worden zeil, omdat je daar geen vuil op ziet.

Heb trouwens in Engeland al regelmatig vloerkleed in de badkamer gezien
Maar goed, tegels lijkt me idd toch het beste
Leuk plan TS, persoonlijk zou ik voor plan2 gaan...

Dit was een poging tot een ontopic tvp omdat m'n volgende project ook de badkamer wordt..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_44860172
inderdaad wel een idee om eens te vragen of de wbv de verbouwing wil doen. Dan zit ik waarschijnlijk ook minder lang in de troep.
Gelukkig zijn mijn ouders redelijk goed in klussen. Ze gaan zelf dus binnenkort ook hun badkamer verbouwen. Ik zal daar op moeten wachten. Dan wordt het minimaal hun 5e badkamer. Ik heb zelf bij de vorige ook al een muurtje betegeld.
pi_44860651
De woningbouw vereniging mag de huur trouwens niet verhogen als je de verbouwing zelf uitvoert zonder subsidie van hun.
wel zal de maximale huurgrens opgetrokken worden, waardoor ze waarschijnlijk de huur procentueel gewijs sneller en langer kunnen laten doorstijgen tot het maximum.

Je moet dit zien in het kader van dat je maximale huurgrens nu bijvoorbeeld 350 euro is en dat word na de verbouwing dan bijvoorbeeld 400 euro, omdat je namelijk hoger in punten uit gaat komen.
pi_44862404
Vraag me af of de woningvereniging akoord gaat met jou tekening, zoals ik het zie is het erg onhandig om zo het bad in en uit te stappen... ik zou een wastafel gewoon tegen de muur hangen precies tegenover je toilet en dan een scharnierbare badwand plaatsen zodat de in en uitstap van je bad groter en makkelijker is...

verkijk je er niet op wat het allemaal kost, het valt altijd tegen....
pi_44864736
Ik mis in de begroting de volgende dingen: Alle accesoires zoals handdoekrekje, wcrolhouder, spiegel, bekerhouder, planchet, lampje boven de spiegel. Verder geen kit, geen verf. De post voor leidingwerk is heel laag.

Het valt me op dat de wastafel die je uitgezocht hebt heel klein is. Daar ga je aan ergeren. Bovendien hangt die in de hoek wat met een spiegel erboven niet handig is.

Ik vraag me serieus af wat je in zo'n kleine badkamer met een bad moet. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Ik heb ooit eens op tv in zo'n klusprogramma ook een kleine badkamer met bad gezien. De wastafel hing dan zeg maar boven het voeteneind van het bad, daardoor win je enorm veel ruimte. Maar uiteraard zal het benodigde budget dan ook gaan stijgen.

Het budget is inderdaad beperkt maar met marktplaats, ouders en een goedkope tegel moet je wel ver kunnen komen.
pi_44871772
Ik snap dat je de arbeidskosten niet rekent omdat je het zelf doet. Maar juist omdat je subsidie gaat vragen aan d ewoningbouw zou ik die post er dus gewoon ECHT WEL op gaan zetten. Jij bent zeker goedkoper dan die profi jongens. Mocht je het krijgen en ergens anders te kort komen kan je daar van snoepen. Men zal het hier namelijk werl eens zijn met de stelling, klussen is altijd duurder dan je inschat....

Overigens, overleg ook even met de woningbouw wat er gebeurt als er iets verkeerd gaat. Of als er later lekkage optreed. Als ze dan gaan roepen dat je dat zelf moet oplossen op je eigen kosten omdat jij het hebt aangelegt ga je hard balen. Daarnaast... ik ken iemand die het ook op eigen kosten had gedaan. Zag er allemaal heel mooi uit, maar toen ze uit dat huis weg wilden MOESTEN ze het weer in originele staat opleveren. Resultaat; geen verhuizing. Ze hebben toen zelf gezocht naar iemand die het wilde huren en het accepteerde zoals het was.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:45:49 #14
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_44950211
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 17:39 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Vraag me af of de woningvereniging akoord gaat met jou tekening, zoals ik het zie is het erg onhandig om zo het bad in en uit te stappen... ik zou een wastafel gewoon tegen de muur hangen precies tegenover je toilet en dan een scharnierbare badwand plaatsen zodat de in en uitstap van je bad groter en makkelijker is...

verkijk je er niet op wat het allemaal kost, het valt altijd tegen....
Als ik de wastafel daar ophang kun je niet meer goed door de deur. Ik kan natuurlijk het wandje nog wel wat korter maken.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:58:07 #15
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_44950695
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 18:48 schreef Marsepein het volgende:
Ik mis in de begroting de volgende dingen: Alle accesoires zoals handdoekrekje, wcrolhouder, spiegel, bekerhouder, planchet, lampje boven de spiegel. Verder geen kit, geen verf. De post voor leidingwerk is heel laag.
De meeste accesoires heb ik al wel. Verf en kit moet ik inderdaad ook aan denken
quote:
Het valt me op dat de wastafel die je uitgezocht hebt heel klein is. Daar ga je aan ergeren. Bovendien hangt die in de hoek wat met een spiegel erboven niet handig is.
Een vriendin van me heeft ook een wc fonteintje als wastafel en dat gaat prima. Ik was toch alleen maar mijn handen en ik poets er mijn tanden. De spiegel lijkt me juist wel handig als die er schuin boven hangt. als ik me op wil maken kan ik naast de wasbak gaan staan.
  Moderator woensdag 3 januari 2007 @ 10:39:59 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_44966092
Ik mis dingen als electra ?

Vooral het centraal-aardpunt is dan toch wel één van de dingen die niemand mag vergeten; vanaf een centraal aardpunt moet je alle vreemd geleidende dingen in een badkamer aarden; zie onderstaand schema

Ook dingen als het aanleggen van een wandcontactdoos bij de wastafel en een schakelaar voor het licht zie ik niet terug in jou begroting !
  woensdag 3 januari 2007 @ 18:13:56 #17
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_44979578
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik mis dingen als electra ?

Vooral het centraal-aardpunt is dan toch wel één van de dingen die niemand mag vergeten; vanaf een centraal aardpunt moet je alle vreemd geleidende dingen in een badkamer aarden; zie onderstaand schema

[afbeelding]

Ook dingen als het aanleggen van een wandcontactdoos bij de wastafel en een schakelaar voor het licht zie ik niet terug in jou begroting !
Ik ga er vanuit dat het nu ook al geaard is. Als dat niet zo is moet ik daar inderdaad ook kosten voor rekenen.
De schakelaar is er al. Ik ga geen wandcontactdoos aanleggen.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 16:26:16 #18
154392 Vodkat
Honda V4 Power
pi_45043729
quote:
5) Mijn ouders denken dat je voor alleen het leiding werk (plan 2) al ¤500,- kwijt bent. Mij lijkt mij wat veel of is dat echt zo duur? (koppel stukjes, leidingen ed)
Ik schat het op 200 euro.

Heb zelf net een hoop leidingwerk aan moeten schaffen vanwege badkamer en nieuwe centrale verwarming.
Enkele meters leidingen, paar koppelingen (knietjes, sokjes etc etc)
Kwam op een aardige 240 euro uit ....
pi_45045490
Als aanvulling op Vonkie zijn plaatje:

Alle verbdingingen tussen het Centrale AardPunt en de wandcontactdozen, de centraaldoos en overige lampen moet met 2.5mm geelgroen. De verbindingen naar de aardmat, waterleidingen CV, douche enz moet met 4mm vertint draad. Een 6mm vertinde gaat naar de meterkast maar alleen die is niet voldoende! er MOET sinds de nieuwe NEN1010 er is die geel groene ook naar de centraaldoos lopen.

Als je kunstofleidingen of kopelingen waar kunstof in zit gebruikt moet ook de kraan / radiator zelf geaard worden. Als er geen muurplaat zit die de warm en koud met elkaar doorverbind moeten ze apart worden geaard (mag via 2 klemmen op 1 draad) anders is alleen koud of alleen warm voldoende.
pi_45046520
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 17:13 schreef tnimble het volgende:

Als je kunststofleidingen of koppelingen waar kunststof in zit gebruikt moet ook de radiator zelf geaard worden.

Dat heb ik niet gedaan, dat vond ik zo lelijk. Is dat heel erg?
pi_45047522
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 17:13 schreef tnimble het volgende:

Alle verbdingingen tussen het Centrale AardPunt en de wandcontactdozen, de centraaldoos en overige lampen moet met 2.5mm geelgroen. De verbindingen naar de aardmat, waterleidingen CV, douche enz moet met 4mm vertint draad. Een 6mm vertinde gaat naar de meterkast maar alleen die is niet voldoende! er MOET sinds de nieuwe NEN1010 er is die geel groene ook naar de centraaldoos lopen.

Als je kunstofleidingen of kopelingen waar kunstof in zit gebruikt moet ook de kraan / radiator zelf geaard worden. Als er geen muurplaat zit die de warm en koud met elkaar doorverbind moeten ze apart worden geaard (mag via 2 klemmen op 1 draad) anders is alleen koud of alleen warm voldoende.
een 6 mm vertinde van de meterkast naar de badkamer hoeft tegenwoordig niet meer....
  Moderator vrijdag 5 januari 2007 @ 21:21:11 #22
92034 crew  Vonkenboer
pi_45054429
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 18:13 schreef maok het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat het nu ook al geaard is. Als dat niet zo is moet ik daar inderdaad ook kosten voor rekenen.
De schakelaar is er al. Ik ga geen wandcontactdoos aanleggen.
Geen wandcontactdoos om bijvoorbeeld voor de spiegel te kunnen scheren of om bijvoorbeeld de fohn of tondeuse, stijltang of ander dingen te gebruiken ?

Lijkt mij niet handig; het is zelfs volgens de NEN1010 verplicht om om en nabij de wastafel minimaal 1 wandcontactdoos op te nemen
  Moderator vrijdag 5 januari 2007 @ 21:24:09 #23
92034 crew  Vonkenboer
pi_45054571
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 18:16 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

een 6 mm vertinde van de meterkast naar de badkamer hoeft tegenwoordig niet meer....
Mits hij maar via een centraaldoos geaard is aan de rest van de installatie
pi_45058534
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mits hij maar via een centraaldoos geaard is aan de rest van de installatie
daarom...

maar denk dat het te ver afdwaald allemaal....

TS heeft hier toch allemaal weinig aan omdat alles nu ook al geaard is....
pi_45059175
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 17:47 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gedaan, dat vond ik zo lelijk. Is dat heel erg?
Die draad kun je toch aan de achterkant wegwerken, gewoon achter de radiator had je hem gelijk in de muur weg moeten werken naar het centraalpunt.
pi_45067130
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 23:30 schreef klipper het volgende:

[..]

Die draad kun je toch aan de achterkant wegwerken, gewoon achter de radiator had je hem gelijk in de muur weg moeten werken naar het centraalpunt.
Het is hier offtopic dus zie K&W - Feedback, FAQ en Slowchat topic - Deel 15
pi_45067139
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Geen wandcontactdoos om bijvoorbeeld voor de spiegel te kunnen scheren of om bijvoorbeeld de fohn of tondeuse, stijltang of ander dingen te gebruiken ?

Lijkt mij niet handig; het is zelfs volgens de NEN1010 verplicht om om en nabij de wastafel minimaal 1 wandcontactdoos op te nemen
Ik wil me nergens mee bemoeien en zeker niet met jouw vakgebied, maar een wcd bij de wastafel mag in dit geval toch niet ivm zone indeling.
pi_45067809
Marsepein heeft zeker nooit goed gekeken naar alle badkamermeubels daar zitten ook stopcontacten in op genomen en die zitten dan ook in dezelfde zone.
  Moderator zaterdag 6 januari 2007 @ 11:07:11 #29
92034 crew  Vonkenboer
pi_45068137
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 09:12 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Ik wil me nergens mee bemoeien en zeker niet met jouw vakgebied, maar een wcd bij de wastafel mag in dit geval toch niet ivm zone indeling.
701.53 - Besturings- en beveiligingstoestellen, schakelaars en scheiders (toelichting)

1. In de zones 0, 1 en 2 mogen geen besturings- en beveiligingstoestellen, schakelaars, scheiders en wandcontactdozen zijn toegepast.

2. In zone 3 mogen wandcontactdozen slechts zijn toegepast wanneer deze:
1. elk afzonderlijk zijn gevoed door een beschermingstransformator volgens 413.5.1,
2. worden gevoed door een SELV-keten volgens 411.1 of
3. zijn beveiligd door een aardlekschakelaar met een nominale aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.

3. Schakelaars en wandcontactdozen moeten op een afstand van ten minste 0,60 m van de deuropening van geprefabriceerde douchecabines zijn aangebracht (zie figuur 701C).

En om dan maar even het verhaal compleet te maken met een zone indeling

De bepalingen van deze rubriek hebben betrekking op de volgende vier zones :

Zone 0
De ruimte in de badkuip of de douchebak.

Zone 1
1. De ruimte begrensd door de bovenzijde van de badkuip of douchebak tot een hoogte van 2,25 m gerekend van de normaal betreedbare vloer af.
2. Als het een douche zonder douchebak betreft moet als begrenzing worden aangehouden een grondvlak met een straal van 0,6 m gerekend van de verticale projectie van de douchekophouder op de normaal betreedbare vloer.

Zone 2
De ruimte begrensd door een vlak van 0,6 m van zone 1 af tot een hoogte van 2,25 m gerekend van de normaal betreedbare vloer af.

Zone 3
De ruimte begrensd door een vlak op 2,4 m van zone 2 af tot een hoogte van 2,25 m gerekend van de normaal betreedbare vloer af.

Voorbeeld van de zoneindeling badkamer met bad

Voorbeeld van zoneindeling badkamer met douchebak

Voorbeeld van zoneindeling badkamer met losse douche

Lasdozen mogen in de zones 0, 1 en 2 niet zijn toegepast.

Mits in zone 3 mag je zoveel wandcontactdozen plaatsen als jij wilt Of ze nou onder boven of nabij een wasbak worden geplaatst doet niet terzake, alleen badden, douches en douchebakken zijn gebonden aan de zoneindeling
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')