abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 september 2007 @ 22:13:57 #251
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_52902745
Nu de bijbelse onderbouwing nog!
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
pi_52903473
quote:
Op zondag 2 september 2007 22:13 schreef Viperen het volgende:
Nu de bijbelse onderbouwing nog!
Ja, dat is dus het kerygmatische, het aspect waar het Westerse Christendom zich op concentreert. Dit beschreven dogmatische Godsbeeld komt meer overeen met het Joodse Godsbeeld; God heeft een kant die zich aan ons openbaart, maar ook een volstrekt onbegrijpelijke kant die we niet kunnen doorgronden.

Het Westerse Christendom heeft de methode van "verklaren en analyseren" altijd aangehouden. Het resulteert onder andere in letterlijke opvattingen van de geschriften, terwijl er wellicht een veel diepere betekenis onder ligt.

Het komt trouwens ook meer overeen met de manier van tekstlezen die de afgelopen eeuwen is opgekomen, wellicht benadrukt door het wetenschappelijk denken: teksten moeten analytisch zijn, beschrijvend, en helder in woorden te zijn omschrijven. Als je dit loslaat op de Bijbel, kom je onder andere op creationisme uit.
  zaterdag 8 september 2007 @ 15:42:58 #253
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_53030286
quote:
Jesaja 6
1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de HERE der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. 4 En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook.
5 Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, – en mijn ogen hebben de Koning, de HERE der heerscharen, gezien. 6 Maar één der serafs vloog naar mij toe met een gloeiende kool, die hij met een tang van het altaar genomen had; 7 hij raakte mijn mond daarmede aan en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeraakt; nu is uw ongerechtigheid geweken en uw zonde verzoend.
8 Daarop hoorde ik de stem des Heren, die zeide: Wie zal Ik zenden en wie zal voor Ons gaan? En ik zeide: Hier ben ik, zend mij. 9 Toen zeide Hij: Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor – maar verstaat niet, en ziet aldoor – maar merkt niet op. 10 Maak het hart van dit volk vet, maak zijn oren doof en doe zijn ogen dichtkleven, opdat het met zijn ogen niet zie en met zijn oren niet hore en opdat zijn hart niet versta, zodat het zich niet bekere en genezen worde.
Wie is volgens de joden de 'Here' die Jesaja zag zitten op die troon?
Waarom staat er 'ons'?
quote:
Richteren 13
17 Daarop zeide Manoach tot de Engel des HEREN: Hoe is uw naam, want, wanneer uitkomt, wat gij gezegd hebt, dan willen wij u eren. 18 Maar de Engel des HEREN zeide tot hem: Waarom vraagt gij toch naar mijn naam? Immers, die is wonderbaar.
19 Daarop nam Manoach een geitebokje en een spijsoffer en offerde dit op een rots aan de HERE. Toen deed Hij een wonder, terwijl Manoach en zijn vrouw toezagen. 20 Terwijl de vlam van het altaar omhoog steeg naar de hemel, voer de Engel des HEREN op in de vlam van het altaar. Toen Manoach en zijn vrouw dit zagen, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde. 21 De Engel des HEREN verscheen niet meer aan Manoach en zijn vrouw. Toen begreep Manoach, dat het de Engel des HEREN geweest was. 22 En Manoach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien.
Hoe lezen de joden deze tekst? Wie is de engel?
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
pi_53269479
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 15:42 schreef Viperen het volgende:

[..]

Wie is volgens de joden de 'Here' die Jesaja zag zitten op die troon?
Waarom staat er 'ons'?
[..]
Dat is het bekende visioen van Jesaja. De here is de "heer der heerscharen" ( JHWH tsva'ot ). Het "ons" slaat, naar ik meen, ook op dat idee. "JHWH tsva'ot" is een soort aanduiding van God en Zijn engelen. Tseva' wordt tegenwoordig gebruikt als woord voor "leger". Daarnaast heb je, net als in het begin van Genesis, soms dat God als meervoud wordt aangeduid, een zogenaamde majestatis pluralis.

Herinner ook dat het woord voor God "elohiem" is, een vast meervoud, net als "majim, shamajim, Jeroeshalajim" etc. Daar is niet echt een logische redenatie voor te geven; sommige woorden hebben gewoon een vast meervoud.

Ik hoop niet dat je probeert te insinueren dat dit grammaticale gebruik een aanduiding kan zijn voor de 3-eenheid, want dan ben je in een compleet verkeerde hoek aan het zoeken.
quote:
Hoe lezen de joden deze tekst? Wie is de engel?
Ik zal hier later even op ingaan, ik ken de tekst niet zo goed.
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:28:41 #255
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_53273251
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is het bekende visioen van Jesaja. De here is de "heer der heerscharen" ( JHWH tsva'ot ).
Precies!
quote:
Johannes 12
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hun ogen gedaan had, geloofden zij niet in Hem, 38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd, dat hij sprak: Here, wie heeft geloofd, wat hij van ons hoorde? En aan wie is de arm des Heren geopenbaard? 39 Hierom konden zij niet geloven, omdat Jesaja elders gezegd heeft: 40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat zij niet met hun ogen zien, met hun hart verstaan en zich bekeren, en Ik hen geneze. 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn [Jezus'] heerlijkheid zag en van Hem sprak. 42 En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen; 43 want zij waren gesteld op de eer der mensen, meer dan op de eer van God.
De Jahweh der heerscharen die Jesaja zag is Jezus.
quote:
Het "ons" slaat, naar ik meen, ook op dat idee. "JHWH tsva'ot" is een soort aanduiding van God en Zijn engelen. Tseva' wordt tegenwoordig gebruikt als woord voor "leger". Daarnaast heb je, net als in het begin van Genesis, soms dat God als meervoud wordt aangeduid, een zogenaamde majestatis pluralis.

Herinner ook dat het woord voor God "elohiem" is, een vast meervoud, net als "majim, shamajim, Jeroeshalajim" etc. Daar is niet echt een logische redenatie voor te geven; sommige woorden hebben gewoon een vast meervoud.

Ik hoop niet dat je probeert te insinueren dat dit grammaticale gebruik een aanduiding kan zijn voor de 3-eenheid, want dan ben je in een compleet verkeerde hoek aan het zoeken.
Nee, ik vroeg het me gewoon af Al dacht ik wel dat de majestatis pluralis toen nog niet bestond.
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  zaterdag 5 april 2008 @ 23:40:36 #256
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_57859818
Zijn er mensen die het zien zitten hierover verder te praten? 't Is volgens mij wel een populair onderwerp op FOK!, je komt het hier en daar tegen in andere topics.
Hoewel beide topics (één van Stormseeker, één van Haushofer) vele pagina's beslaan, heb ik niet het idee dat er door wie dan ook een duidelijk punt is gemaakt. Mijn kennis van de ideeën van bijvoorbeeld Jehovah's Getuigen hierover is behoorlijk toegenomen, aangezien ik op m'n werk in de pauzes hierover praat met een JG en we altijd de bijbel erbij halen. Ik snap nu dus beter waarom mijn punt niet begrepen werd of waarom ik iets niet begreep.

Roept u maar. Moet ik een ballonnetje oplaten?
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  zondag 6 april 2008 @ 00:28:31 #257
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_57860958
Een maand of 2 terug was het ineens enorm populair ja, maar nu valt het wel mee geloof ik.
Grappig dat je er 1 kent op je werk, ze zitten overal
Maar goed,..wat wil je weten dan?

PS. vrij oud topic ook al weer intussen.

[ Bericht 8% gewijzigd door STORMSEEKER op 06-04-2008 00:59:57 ]
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_57866265
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 15:42 schreef Viperen het volgende:

Hoe lezen de joden deze tekst? Wie is de engel?
Laat antwoord, maar zoals ik het lees is dit een "mal'ach JHWH", een "engel van de Heere". Je leest dat Manoeach en zijn vrouw bang zijn te sterven omdat ze menen "elohiem" te hebben gezien. "Elohiem" slaat niet uniek op God zelf, maar kan ook op Gods engelen slaan. Ik zou dit dus zien als dat ze bang zijn om te sterven omdat ze aan Gods heiligheid zijn blootgesteld.

Ik heb het vermoeden ( als ik ernaast zit moet je me maar verbeteren ) dat jij dit leest alsof ze God zelf, of Jezus, hebben gezien, maar dat kun je dus niet uit de context halen. Sowieso merk ik hier en uit andere discussies dat Christenen vaak een hele andere invulling geven aan Joodse teksten en begrippen; soms tot op het onlogische af. Da's niet zo gek natuurlijk, omdat het Christendom een Joodse afsplitsing is, maar ik vraag me wel es af hoezeer zulke mensen op de hoogte zijn van de authentieke Joodse ideeën achter die teksten. Niet dat ik die nou zo goed ken hoor, maar het komt op mij over als "overal waar we Jezus kunnen invullen, vullen we Jezus in". Om het met de woorden van een pastore waar ik laatst mee sprak te verwoorden: "Het Christendom is zo Christocentrisch", waarbij ze doelde op het idee dat Joods gedachtengoed nogal es wordt opzij gezet terwille van Jezus.

Maar 't is maar net waar je je goed bij voelt, natuurlijk
  zondag 6 april 2008 @ 13:59:10 #259
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_57868120
quote:
Op zondag 6 april 2008 00:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Een maand of 2 terug was het ineens enorm populair ja, maar nu valt het wel mee geloof ik.
Grappig dat je er 1 kent op je werk, ze zitten overal
Maar goed,..wat wil je weten dan?

PS. vrij oud topic ook al weer intussen.
Ja m'n werkgever is een JG Tijdens de lunch gaan we altijd verder waar we gebleven waren.
Ik wil genoeg dingen weten, ik wil genoeg dingen duidelijk maken.
Jouw omgang met Jezus bijvoorbeeld. Is het bijbels om te bidden 'tot' Jezus en te zingen 'tot' Jezus? Is Jezus almachtig en alwetend? Hoe beïnvloedt dat jouw relatie met hem?
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  zondag 6 april 2008 @ 16:14:42 #260
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_57870981
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:59 schreef Viperen het volgende:
Ja m'n werkgever is een JG Tijdens de lunch gaan we altijd verder waar we gebleven waren.
Ik wil genoeg dingen weten, ik wil genoeg dingen duidelijk maken.
quote:
Jouw omgang met Jezus bijvoorbeeld. Is het bijbels om te bidden 'tot' Jezus en te zingen 'tot' Jezus?
Een loflief over Jezus of God is geen probleem, lof tot uitdrukking brengen mag altijd.
Echter, bidden tot- en zingen in de vorm van een gebed tot- is een ander verhaal. Je mag niet bidden tot Jezus, maar je moet bidden via Jezus.
Klinkt cryptisch, maar is het niet.

Alleen God is hoorder van gebeden:
Psalm 65
quote:
 2 O Hoorder van het gebed, ja, tot u zullen mensen van alle vlees komen.
Matth 6
quote:
9 GIJ dan moet aldus bidden:
’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. 10 Uw koninkrijk kome. [..]’
Slechts een modelgebed, maar duidelijk is dat tot DE GOD gebeden moet worden, De Vader.

Fil 4
quote:
6 Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden;
Bij God, De God, worden de gebeden bekend. Tot Hem dient men te bidden.

ECHTER:

Joh 14
quote:
6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.
quote:
13 En wat GIJ ook vraagt in mijn naam, dat zal ik doen, opdat de Vader in verband met de Zoon verheerlijkt moge worden. 14 Indien GIJ iets vraagt in mijn naam, ik zal het doen.
Alleen door Jezus is herstel van verhouding tussen mensen en God mogelijk. Jezus is de middelaar tussen de mensen en God.
Daarom moet men die rol aanhalen in een gebed tot God.

Fil 4
quote:
7 en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal UW hart en UW geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.
Alleen door bemiddeling van Jezus kunnen wij tot God naderen in gebed.

Dat is hoe wij er tegen aankijken.
quote:
Is Jezus almachtig en alwetend?
Zoals overduidelijk aangehaald in mijn oorspronkelijke OP over de drie-eenheid: Jezus is NIET almachtig en NIET alwetend en (voor de volledigheid:) NIET zonder begin.
Jezus staat onder God, de Vader, altijd, zowel als mens op aarde als in de hemel als engel is hij ondergeschikt aan God en gebonden aan Gods wetten.

Lees aub punt 2 van die OP nog eens door, daar doe ik het met teksten onderbouwd uit de doeken:
(het zou ietwat zinloos zijn al die tekst hier te herhalen):
Is de drieëenheid een bijbelse leerstelling?
quote:
Hoe beïnvloedt dat jouw relatie met hem?
Wat bedoel je precies?
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  zondag 6 april 2008 @ 17:23:20 #261
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_57872381
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:14 schreef STORMSEEKER het volgende:

Lees aub punt 2 van die OP nog eens door, daar doe ik het met teksten onderbouwd uit de doeken:
(het zou ietwat zinloos zijn al die tekst hier te herhalen):
Geloof me, ik weet precies wat je gelooft en waarom. Ik probeer alleen op een gestructureerde manier duidelijk maken waarom dat volgens mij niet klopt. Daarom stel ik vragen, hoewel ik weet wat je gaat antwoorden. Echter, aan de hand van die antwoorden kan ik preciezer reageren
quote:
Een loflief over Jezus of God is geen probleem, lof tot uitdrukking brengen mag altijd.
Echter, bidden tot- en zingen in de vorm van een gebed tot- is een ander verhaal. Je mag niet bidden tot Jezus, maar je moet bidden via Jezus.
Klinkt cryptisch, maar is het niet.
Ik heb jullie liederenbundel er eens op nagebladerd. Een paar nummers gaan over Jezus (dat we in zijn voetsporen moeten treden e.d.). Echter, geen enkel nummer is 'tot' Jezus gericht. Nergens een tekst als 'Jezus, ik prijs uw naam voor eeuwig, ik dank u dat u voor mij stierf', om maar iets te noemen. Waarom niet? Geen loflied dat aan Jezus zelf geadresseerd is?
quote:
Alleen God is hoorder van gebeden.
Slechts een modelgebed, maar duidelijk is dat tot DE GOD gebeden moet worden, De Vader.
Bij God, De God, worden de gebeden bekend. Tot Hem dient men te bidden.
Alleen door Jezus is herstel van verhouding tussen mensen en God mogelijk. Jezus is de middelaar tussen de mensen en God.
Daarom moet men die rol aanhalen in een gebed tot God.
Alleen door bemiddeling van Jezus kunnen wij tot God naderen in gebed.
Hier ben ik het mee eens, dat moet je begrijpen. Alleen mijn logica is: als het bijbels is om tot Jezus te bidden, maakt hem dat Jahweh zelf (echter, niet de Vader), niet? Zijn er geen voorbeelden waarbij tot Jezus gebeden wordt (behalve Paulus en Johannes tijdens een visioen)?
quote:
[..]

Zoals overduidelijk aangehaald in mijn oorspronkelijke OP over de drie-eenheid: Jezus is NIET almachtig en NIET alwetend en (voor de volledigheid:) NIET zonder begin.
Jezus staat onder God, de Vader, altijd, zowel als mens op aarde als in de hemel als engel is hij ondergeschikt aan God en gebonden aan Gods wetten.
Over Op. 3:14, Kol. 1:15 en Spr. 8:22 aangaande een eventueel begin van Jezus wil ik het later nog hebben.

In Op. 5 wordt het volgende beeld van Jezus gegeven:

6 En ik zag in het midden van de troon en van de vier dieren en te midden der oudsten een lam staan, als geslacht, met zeven horens en zeven ogen; dit zijn de zeven Geesten Gods, uitgezonden over de gehele aarde.

Wat zeggen die zeven horens en ogen volgens jou over de capaciteiten van Jezus?
quote:
[..]

Wat bedoel je precies?
Jezus vraagt een persoonlijke relatie met ons. Hij wil in ons wonen. Hij klopt aan en als je open doet, eet hij met je. Mijn vraag is hoe je zo'n relatie kan onderhouden als je niet met Jezus praat.
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  zondag 6 april 2008 @ 18:41:41 #262
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_57873858
Wederom een korte verduidelijking van de drieëenheid en enkele samenvattende gedachten daarover.



Volgens dit figuur: de Vader is JHWH, de Zoon is JHWH, de Geest is JHWH. Onderling zijn ze verschillend van elkaar, bijvoorbeeld omdat sommige taken/eigenschappen alleen voor één van hen is weggelegd.

Om dit beter te begrijpen gebruik ik vaak het voorbeeld van water. Vervang God door H2O, de Vader door ijs, de Zoon door vloeibaar water en de Geest door gasvormig water. Alledrie verschillend van elkaar en toch alledrie 100% H2O.

De meeste argumenten tegen deze leer gaan over de eventuele ondergeschiktheid van Jezus aan de Vader. Daar zijn genoeg teksten voor aan te wijzen, klopt. 'De Vader is groter dan ik', u kent het wel. Echter, men vergeet vaak dat Jezus' positie op aarde anders is dan in de hemel: hij was mens ('aan de mens gelijk geworden', 'in de gestalte van een dienstknecht verschenen'). Daarom moest hij gewoon eten en drinken, had hij angst en verdriet, bad hij tot de Vader, enz. Net zoals ieder ander mens was hij ondergeschikt aan de Vader.
Ook na zijn opstanding duiden er teksten op zijn ondergeschiktheid aan de Vader. Maar men moet niet vergeten dat hij nog steeds mens is in de hemel ('er is (t.t.) één middelaar tussen God en mensen, de mens Jezus Christus'). Vanuit dat perspectief is de Vader nog steeds 'zijn God'.
Echter, als het aan mij - en velen anderen met mij - ligt, is Jezus daarnaast ook God (JHWH) zelf. Bijvoorbeeld omdat hij zo genoemd wordt (ho theos) of omdat hij eigenschappen bezit die alleen voor God gelden.
Het geloof in de 'JHWH-natuur' van Jezus impliceert dus: bidden tot Jezus, zingen tot Jezus, aanbidden van Jezus.

Tot zo ver
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  zondag 6 april 2008 @ 21:46:18 #263
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_57877721
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:23 schreef Viperen het volgende:
Geloof me, ik weet precies wat je gelooft en waarom.
Dat is een nogal boude stelling, grenzend aan arrogantie. Wees voorzichtig met dat soort dingen....
quote:
Ik heb jullie liederenbundel er eens op nagebladerd. Een paar nummers gaan over Jezus (dat we in zijn voetsporen moeten treden e.d.). Echter, geen enkel nummer is 'tot' Jezus gericht. Nergens een tekst als 'Jezus, ik prijs uw naam voor eeuwig, ik dank u dat u voor mij stierf', om maar iets te noemen. Waarom niet? Geen loflied dat aan Jezus zelf geadresseerd is?
Omdat de liederenbundel heet: ''Zing lofzangen voor Jehovah ''. Niet: Zing lofzangen voor Jezus''.
quote:
Hier ben ik het mee eens, dat moet je begrijpen. Alleen mijn logica is: als het bijbels is om tot Jezus te bidden,
STOP
Het is niet bijbels om tot Jezus te bidden en dat maakt hem ZEKER niet tot De GOD, Jehovah en dat is nog exclusief alle andere 800 redenen waarom dat niet zo is.
Ik weet dat er een aantal verhandelingen zijn (zeer specifieke, zeer bijzondere gevallen waarbij mensen visioenen zagen of meemaakten waarin zij direct tot Jezus spraken, maar spreken tot iemand in een visioen is niet hetzelfde als bidden tot en daarbij is dit zo uitzonderlijk dat het sowieso niet van toepassing is op ons.
Wij dienen alleen De God, De Vader, Jehovah te aanbidden, maar in naam van Jezus, die als middelaar is aangesteld tussen ons en God.
quote:
Lukas 4
” 8 Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Jezus MAG NIET, onder welke omstandigheid dan ook aanbeden worden. Punt.
quote:
Wat zeggen die zeven horens en ogen volgens jou over de capaciteiten van Jezus?
In de bijbel zijn horens vaak een symbool van macht en autoriteit, en zeven zou op volledigheid duiden.
De zeven horens van het Lam beelden dus de volledige macht af die Jehovah aan Jezus heeft toevertrouwd.

Bovendien is Jezus in volledige mate met heilige geest vervuld, zoals wordt afgebeeld door de zeven ogen van het Lam, die „de zeven geesten van God betekenen”. Jezus is een kanaal waarvan Jehovah zich bedient om de volheid van Zijn werkzame kracht aan Zijn aardse dienstknechten te doen toekomen (Titus 3:6).
quote:
Jezus vraagt een persoonlijke relatie met ons. Hij wil in ons wonen. Hij klopt aan en als je open doet, eet hij met je. Mijn vraag is hoe je zo'n relatie kan onderhouden als je niet met Jezus praat.
quote:
Joh 14
21 Wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, die is het die mij liefheeft. En wie mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en ik zal hem liefhebben en zal mij duidelijk aan hem laten zien.”

22 Judas, niet Iskariot, zei tot hem: „Heer, wat is er gebeurd dat gij u aan ons en niet aan de wereld duidelijk wilt laten zien?”

23 Jezus gaf hem ten antwoord: „Indien iemand mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden, en mijn Vader zal hem liefhebben, en wij zullen tot hem komen en bij hem gaan wonen.24 Wie mij niet liefheeft, onderhoudt mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is niet van mij, maar behoort de Vader toe, die mij heeft gezonden.
quote:
23 Jezus gaf hem ten antwoord: „Indien iemand mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden,
Er staat niet dat we met hem praten als we hem liefhebben. Wij hebben hem lief door naar zijn woord te handelen.
Natuurlijk hebben we Jezus lief en in elk gebed dat we naar God opzenden tonen we onze dankbaarheid voor zijn daad van liefde voor ons, maar het is de persoonlijke relatie met God en niet met Jezus die prioriteit heeft.
quote:
Ef. 5
5 Wordt daarom navolgers van God, als geliefde kinderen,

Psalm 27
10 Ingeval mijn eigen vader en mijn eigen moeder mij werkelijk verlieten,
Zou toch Jehovah zelf mij opnemen.

Spr. 3
32 Want de slinkse persoon is iets verfoeilijks voor Jehovah, maar Zijn vertrouwelijke omgang is met de oprechten.

Jak 4
4 Overspeelsters, weet GIJ niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap met God is? Al wie daarom een vriend van de wereld wil zijn, maakt zich tot een vijand van God.

Jak 2
23 en de schriftplaats werd vervuld die zegt: „Abraham stelde geloof in Jehovah en het werd hem als rechtvaardigheid toegerekend”, en hij werd „Jehovah’s vriend” genoemd.

Psalm 25
14 De vertrouwelijke omgang met Jehovah behoort hun toe die hem vrezen,
Ook zijn verbond, om hun dat te laten weten.

Matth 22
36 „Leraar, wat is het grootste gebod in de Wet?”
” 37 Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’
Zie jij ergens Jezus staan?

Jezus verdient ons diepste respect en lof en waardering en wij doen er zeer verstandig aan om zo veel mogelijk te leren van zijn aardse leven en altijd onze lof te tonen, maar het is God die met ons in de eerste plaats een relatie aan wil gaan en onze vriend wil zijn. En Hij is het tot wie wij ons richten in gebed en wiens vriend wij willen zijn.
quote:
Ef 5
20 terwijl GIJ altijd voor alle dingen onze God en Vader in de naam van onze Heer Jezus Christus dankzegt.
God dankzeggen, maar in naam van Jezus.
We praten met God, niet met Jezus. Jezus legt onze gebeden voor aan God, maar we praten met God en tot God, niet tot of met Jezus.
De bijbel is over veel dingen duidelijk, maar in dit geval is 'bijzonder duidelijk' op zijn plaats.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  zondag 6 april 2008 @ 22:03:09 #264
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_57878165
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:41 schreef Viperen het volgende:
[ afbeelding ]
Jij zegt dat jij mijn geloof door en door kent, wat ik betwijfel, maar in reactie daarop kan ik zeggen dat ik dit plaatje al honderd keer heb gezien en dat louter herhalen van een plaatje als verzinsel de feiten niet verandert.
quote:
[q]
Het geloof in de 'JHWH-natuur' van Jezus impliceert dus: bidden tot Jezus,
Absoluut verboden!
quote:
zingen tot Jezus,
Verboden!
quote:
aanbidden van Jezus.
Absoluut, absoluut verboden op straffe van de dood!
quote:
Ex 20
want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist,
quote:
Deut 4
24 Want Jehovah, uw God, is een verterend vuur, een God die exclusieve toewijding eist.
quote:
Openb 14
7 en hij zei met een luide stem: „Vreest God en geeft hem heerlijkheid, want het uur van het oordeel door hem is gekomen, en aanbidt daarom Degene die de hemel en de aarde en [de] zee en [de] waterbronnen gemaakt heeft.”
quote:
Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Sa̱tan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
quote:
Openb 19
10 Toen viel ik voor zijn voeten neer om hem te aanbidden. Maar hij zegt tot mij: „Pas op! Doe dat niet! Ik ben slechts een medeslaaf van u en van uw broeders, die het werk hebben dat bestaat in het getuigenis afleggen omtrent Jezus. Aanbid God; want het is het getuigenis afleggen omtrent Jezus dat tot profeteren inspireert.”
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  vrijdag 11 april 2008 @ 16:44:26 #265
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_57985648
quote:
Op zondag 6 april 2008 21:46 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Dat is een nogal boude stelling, grenzend aan arrogantie. Wees voorzichtig met dat soort dingen....
Waarom is het arrogant te claimen dat ik weet wat je gelooft? Jij weet toch ook wat ik geloof? Ik lees jullie literatuur en praat er wekelijks over. Op den duur ken ik gewoon jullie standpunten en jullie argumentatie. Het was niet arrogant bedoeld.
quote:
[..]

Omdat de liederenbundel heet: ''Zing lofzangen voor Jehovah ''. Niet: Zing lofzangen voor Jezus''.
Hebben jullie dan ook een bundel 'zing lofzangen voor Jezus'?
quote:
[..]

STOP
Het is niet bijbels om tot Jezus te bidden en dat maakt hem ZEKER niet tot De GOD, Jehovah en dat is nog exclusief alle andere 800 redenen waarom dat niet zo is.
Ik weet dat er een aantal verhandelingen zijn (zeer specifieke, zeer bijzondere gevallen waarbij mensen visioenen zagen of meemaakten waarin zij direct tot Jezus spraken, maar spreken tot iemand in een visioen is niet hetzelfde als bidden tot en daarbij is dit zo uitzonderlijk dat het sowieso niet van toepassing is op ons.
Wij dienen alleen De God, De Vader, Jehovah te aanbidden, maar in naam van Jezus, die als middelaar is aangesteld tussen ons en God.
Kijk eens naar Handelingen 1 bijvoorbeeld:

21 Er moet dan van de mannen, die zich bij ons hebben aangesloten in al de tijd, dat de Here Jezus bij ons in- en uitgegaan is, 22 te beginnen met de doop van Johannes tot de dag, dat Hij van ons werd opgenomen, één van hen met ons getuige worden van zijn opstanding.
23 En zij stelden er twee voor: Jozef, genaamd Barsabbas, die de bijnaam Justus had, en Mattias. 24 En zij baden en zeiden: Wijs Gij, Here, die aller harten kent , die ene aan, die Gij van deze twee hebt uitgekozen, 25 om de plaats van deze dienst en dit apostelschap in te nemen, waarvan Judas vervallen is om naar zijn eigen plaats te gaan.

Wie is die 'Here'? Jezus natuurlijk! Hij is de Heer. Hij is degene die aller harten kent. Je mag duidelijk bidden tot Jezus.
quote:
[quote][..]

In de bijbel zijn horens vaak een symbool van macht en autoriteit, en zeven zou op volledigheid duiden.
De zeven horens van het Lam beelden dus de volledige macht af die Jehovah aan Jezus heeft toevertrouwd.
Jezus heeft volledige macht, alle macht in hemel en op aarde, maar hij is niet almachtig? Hij draagt het universum door het woord van zijn kracht, maar hij is niet almachtig?
quote:
[..]

Er staat niet dat we met hem praten als we hem liefhebben. Wij hebben hem lief door naar zijn woord te handelen.
Natuurlijk hebben we Jezus lief en in elk gebed dat we naar God opzenden tonen we onze dankbaarheid voor zijn daad van liefde voor ons, maar het is de persoonlijke relatie met God en niet met Jezus die prioriteit heeft.
Jezus verdient ons diepste respect en lof en waardering en wij doen er zeer verstandig aan om zo veel mogelijk te leren van zijn aardse leven en altijd onze lof te tonen, maar het is God die met ons in de eerste plaats een relatie aan wil gaan en onze vriend wil zijn. En Hij is het tot wie wij ons richten in gebed en wiens vriend wij willen zijn.
God dankzeggen, maar in naam van Jezus.
We praten met God, niet met Jezus. Jezus legt onze gebeden voor aan God, maar we praten met God en tot God, niet tot of met Jezus.
De bijbel is over veel dingen duidelijk, maar in dit geval is 'bijzonder duidelijk' op zijn plaats.

[...]

Zie jij ergens Jezus staan?
Deze teksten duiden idd niet op Jezus, anderen duidelijk wel.

Op. 5
20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Hoe persoonlijk wil je het hebben? Of praat je niet tijdens het eten?
quote:
[..]

Jezus MAG NIET, onder welke omstandigheid dan ook aanbeden worden. Punt.
Op 5

8 En toen het de boekrol nam, wierpen de vier dieren en de vierentwintig oudsten zich voor het Lam neder, hebbende elk een citer en gouden schalen, vol reukwerk; dit zijn de gebeden der heiligen. 9 En zij zongen een nieuw gezang, zeggende:
Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen; want Gij zijt geslacht en Gij hebt (hen) voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie; 10 en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde.
11 En ik zag, en ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon, en van de dieren en de oudsten; en hun getal was tienduizenden tienduizendtallen en duizenden duizendtallen, 12 zeggende met luider stem:
Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.

13 En alle schepsel in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen:
Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.
14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.

Jezelf neerwerpen voor Jezus is bijbels, zingen tot Jezus is bijbels. Jezus krijgt dezelfde eer, heerlijkheid, macht, rijkdom, wijsheid, sterkte, kracht en lof als de Vader.

Ik heb niet het idee dat jij Jezus geeft wat hij verdient: eeuwige glorie. Jij hebt het alleen maar over 'waardering' en 'respect'.
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  vrijdag 11 april 2008 @ 16:48:40 #266
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_57985747
Wist je dat het de Geest van Jezus was die de profeten van het OT inspireerde?

1 Pet. 1

10 Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna.

Vraag 1: hoe is dit vers vertaald in de NWV?
Vraag 2: De Geest van Christus is dus dezelfde als die van God (er is maar één Geest). Hoe verklaar je dat?
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  vrijdag 11 april 2008 @ 16:51:56 #267
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_57985810
Nog een vraagje die ik nog nooit beantwoord heb gekregen:

Wanneer een tekst van het NT een citaat is uit het OT met Gods naam erin, plaatst de NWV 'Jehovah' (hoewel er in het Grieks gewoon 'kurios' staat bijvoorbeeld, maar ok). Waarom is er een uitzondering gemaakt voor 1 Pet. 2:3?
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  zondag 13 april 2008 @ 17:31:57 #268
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_58023575
Nog een voorbeeld van bidden tot Jezus.

2 Kor. 2

8 Driemaal heb ik de Here hierover gebeden, dat hij van mij zou aflaten. 9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid.
Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
  maandag 14 april 2008 @ 23:00:54 #269
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_58056033
Het is allereerst opmerkelijk om te zien dat je niet de moeite neemt om tegen de door mij genoemde teksten in te gaan, maar door gewoon meer teksten op jouw manier uit te leggen probeert je gelijk te krijgen. De reeds genoemde teksten zijn echter absoluut niet te negeren.
quote:
Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Dit is altijd en overal geldig.
Als je dit negeert, negeer je een direct gebod. En als je een andere tekst zodanig uitlegt dat je Jezus toch zou mogen aanbidden, dan beschouw je (onder andere) deze tekst dus als onzin en maak je Gods woord krachteloos. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie.

Ik zal desalniettemin op je stellingen in gaan. Er is voor elk geval een passend antwoord.
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 16:44 schreef Viperen het volgende:
Waarom is het arrogant te claimen dat ik weet wat je gelooft? Jij weet toch ook wat ik geloof? Ik lees jullie literatuur en praat er wekelijks over. Op den duur ken ik gewoon jullie standpunten en jullie argumentatie. Het was niet arrogant bedoeld.
Bij “waarom” denk ik aan iemands diepe beweegredenen e.d. en die kun je onmogelijk kennen. Maar vooruit, als je het zo bedoelde: ok.
quote:
Hebben jullie dan ook een bundel 'zing lofzangen voor Jezus'?
Nee.
quote:
En zij baden en zeiden: Wijs Gij, Here, die aller harten kent , die ene aan, die Gij van deze twee hebt uitgekozen, 25 om de plaats van deze dienst en dit apostelschap in te nemen, waarvan Judas vervallen is om naar zijn eigen plaats te gaan.

Wie is die 'Here'? Jezus natuurlijk! Hij is de Heer. Hij is degene die aller harten kent. Je mag duidelijk bidden tot Jezus.
Helaas, niet natuurlijk. Dit slaat niet op Jezus, maar op God.

Beschouw het volgende eens: op verscheidene plaatsen in de bijbel wordt het verband gelegd tussen God en harten lezen, maar niet tussen Jezus en harten lezen. Jezus liet in zijn bestaan op aarde zien dat hij in staat was om iemand beweegredenen te kunnen zien, maar in de bijbel wordt deze eigenschap altijd in de eerste plaats aan De God, Jehovah toegekend:
quote:
Jeremia 17
9 Het hart is verraderlijker dan iets anders en niets ontziend. Wie kan het kennen? 10 Ik, Jehovah, doorvors het hart, onderzoek de nieren, ja, om aan een ieder te geven naar zijn wegen, naar de vrucht van zijn handelingen.

(1 Samuël 16:7) Maar Jehovah zei tot Samuël: „Kijk niet naar zijn uiterlijk en naar zijn rijzige gestalte, want ik heb hem verworpen. Want [God ziet] niet zoals de mens ziet, want de méns ziet datgene wat zichtbaar is voor de ogen; maar wat Jehovah aangaat, hij ziet hoe het hart is.”

(1 Kronieken 28:9) En gij, mijn zoon Salomo, ken de God van uw vader en dien hem met een onverdeeld hart en met een bereidwillige ziel; want Jehovah doorzoekt alle harten, en elke neiging van de gedachten onderscheidt hij. Indien gij hem zoekt, zal hij zich door u laten vinden; maar indien gij hem verlaat, zal hij u voor eeuwig verstoten.

(Jeremia 11:20) Maar Jehovah der legerscharen oordeelt met rechtvaardigheid; hij onderzoekt de nieren en het hart. O moge ik uw wraak op hen zien, want aan u heb ik mijn rechtsgeding onthuld.

(Handelingen 15:8) en God, die het hart kent, heeft getuigenis afgelegd door hun de heilige geest te geven, evenals hij die ook aan ons heeft gegeven.
Alleen al door context van de rest van de bijbel is onomstotelijk duidelijk dat hier met ‘Heer’, Jehovah bedoeld wordt en niet Jezus.
quote:
Lukas 16
15 Derhalve zei hij tot hen: „GIJ zijt het die UZELF rechtvaardig verklaart voor de mensen, maar God kent UW hart; want wat hoog is onder de mensen, is iets walgelijks in Gods ogen.
Jezus zegt hier niet: ik ken uw hart-> maar hij zegt: God kent uw hart. Ook dit spreekt voor zich.

Daarbij komt dus nog dat als dit waar zou zijn, de bijbel zichzelf zou tegenspreken want ik heb met minstens 5 teksten laten zien dat Jezus nooit aanbeden mag worden, ik neem aan dat je het met mij eens bent dat de bijbel zichzelf niet tegenspreekt?
quote:
Jezus heeft volledige macht, alle macht in hemel en op aarde, maar hij is niet almachtig? Hij draagt het universum door het woord van zijn kracht, maar hij is niet almachtig?
Nee, hij is niet almachtig want hij heeft nog altijd Jehovah boven zich te dulden.
quote:
1 Kor 15
27 Want [God] „heeft alle dingen onder zijn ((Jezus’)) voeten onderworpen”. Maar wanneer hij zegt dat ’alle dingen onderworpen zijn’, is het duidelijk dat dit met uitzondering is van degene ((God)) die alle dingen aan hem ((Jezus)) onderwierp.
28 Wanneer echter alle dingen aan hem ((Jezus)) onderworpen zullen zijn, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan Degene ((God)) die alle dingen aan hem ((Jezus)) onderwierp, opdat God alles zij voor iedereen.

Gen 17
1 Toen Abram nu negenennegentig jaar oud was, verscheen Jehovah aan Abram en zei tot hem: „Ik ben God de Almachtige. Wandel voor mijn aangezicht en betoon u onberispelijk.

Joh 20
17 Jezus zei tot haar: „Klem u niet langer aan mij vast. Want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en zeg hun: ’Ik stijg op naar mijn Vader en UW Vader en naar mijn God en UW God.’
Hij zei niet God en uw God, maar mijn God en uw God. Hier blijkt een verschil in status uit. Jezus is ook in de hemel onderworpen aan De God. En volgens Genesis is alleen De God, Jehovah, de Almachtige.

En Korinthiers voegt er nog aan toe dat God alle lagere dingen (de aarde, regeringen, enz.) aan Jezus zal onderwerpen, maar dat uiteindelijk ALLES, inclusief Jezus zelf aan God onderworpen is. Alles is al aan God onderworpen aangezien hij de Allerhoogste is natuurlijk, maar het zegt iets over Jezus’ koningschap en legt nog eens extra de nadruk op het feit dat God de Allerhoogste is,….niet Jezus. Het is interessant dat het zelfs in de bijbel extra genoemd is om ....misverstanden... te voorkomen.
quote:
Op. 5
20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.
Euhm, je bedoelt 3:20, maar ok.
Jezus gaf vaak geestelijk onderwijs terwijl hij een maaltijd nuttigde (Lukas 5:29-39; 7:36-50; 14:1-24). Nu klopt hij op de deur van de gemeenten die zijn als die in Laodicea. De vraag is hier of de leden van deze gemeenten zullen reageren op zijn geklop, hun genegenheid voor hem zullen aanwakkeren, hem in hun midden zullen verwelkomen en zich door hem zullen laten onderwijzen.
Het is een persoonlijke uitnodiging om zich door hem te laten onderwijzen, maar betekent niet dat wij Jezus moeten aanbidden. Geheel niet.
quote:
Jezelf neerwerpen voor Jezus is bijbels, zingen tot Jezus is bijbels. Jezus krijgt dezelfde eer, heerlijkheid, macht, rijkdom, wijsheid, sterkte, kracht en lof als de Vader.
Neen.
quote:
wierpen de vier dieren en de vierentwintig oudsten zich voor het Lam neder
Ze wierpen zich neer, als uit diepe achting, maar is dat hetzelfde als aanbidden? Nee.
Staat hier dat ze hem aanbidden? Nee. Mogen ze, gezien de vorige teksten überhaupt Jezus aanbidden? Nee.
quote:
En zij zongen een nieuw gezang
Zij loven Jezus met een lied vanwege deze bijzondere gebeurtenis, zoals vroeger in Israel ook mensen en God geloofd werden, maar niet als gebed, want dat is absoluut verboden.
quote:
Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.
Hij krijgt macht en rijkdom, wijsheid en sterkte, eer, heerlijkheid en lof. Zeer mooi en zeer passend gezien wat hij gedaan heeft en zijn positie, maar is het gelijk aan of hoger dan dat wat zijn vader toekomt? Nee. Jezus is zoals gezien niet de almachtige en omdat hij een mindere is van de Vader komt hem minder toe dan de Vader, hoeveel hem ook terecht toekomt.
quote:
Joh 14
28 GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.
quote:
joh 13
16 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Een slaaf is niet groter dan zijn meester, noch is iemand die wordt uitgezonden, groter dan degene die hem heeft gezonden.
God heeft Jezus uitgezonden en door Gods plan is Jezus uiteindelijk tot deze glorieuze positie verhoogd. Maar Jezus is daardoor zeker niet groter dan zijn Vader.
quote:
Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.
quote:
Joh 5
23 opdat allen de Zoon zouden eren evenals zij de Vader eren. Hij die de Zoon niet eert, eert de Vader niet, die hem heeft gezonden.
Beiden komt enorme eer toe, absoluut. Deze tekst in Johannes legt er nog eens de nadruk op beiden te eren. Maar ook dit betekent niet dat Jezus nu ineens aanbeden mag worden.
quote:
1 Kronieken 29
10 Dientengevolge zegende David Jehovah ten aanschouwen van heel de gemeente, en David zei: „Gezegend moogt gij zijn, o Jehovah, de God van onze vader Israël, van onbepaalde tijd, ja, tot onbepaalde tijd. 11 Van u, o Jehovah, is de grootheid en de macht en de luister en de voortreffelijkheid en de waardigheid; want alles in de hemel en op de aarde is [van u]. Van u is het koninkrijk, o Jehovah, gij die u ook als hoofd over alles verheft. 12 De rijkdom en de heerlijkheid zijn vanwege u, en gij heerst over alles; en in uw hand is kracht en macht, en in uw hand is [het vermogen] om groot te maken en sterkte te verlenen aan allen. 13 En nu, o onze God, danken wij u en loven uw luisterrijke naam.
Jezus moet geëerd worden en God moet geëerd worden, maar het is uiteindelijk God, Jehovah, de Vader, die alles gemaakt heeft en aan wie alles toebehoort en Hij is de Almachtige en Allerhoogste.
Hij is degene die in de eerste plaats onze lof en aanbidding verdient.
quote:
14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.
Maar dit is eigenlijk het punt waar het om gaat uit deze tekst. Wie wordt hier aanbeden? Jezus? Het gaat wel de hele tijd over Jezus, maar het speelt zich af in de hemel, voor Gods aangezicht.
quote:
Openb 7
11 En alle engelen stonden rondom de troon en de oudere personen en de vier levende schepselen, en zij vielen op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God
Zij aanbidden niet Jezus, maar God!

Beschouw dit verslag eens:
quote:
Openb 4
8 En wat de vier levende schepselen betreft, elk van hen heeft respectievelijk zes vleugels; rondom en van onderen zijn ze vol ogen. En ze hebben dag noch nacht rust, terwijl ze zeggen: „Heilig, heilig, heilig is Jehovah God, de Almachtige, die was en die is en die komt.”

9 En telkens wanneer de levende schepselen heerlijkheid en eer en dankzegging brengen aan Degene die op de troon is gezeten, Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, 10 vallen de vierentwintig oudere personen neer voor Degene die op de troon is gezeten en aanbidden zij Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, en zij werpen hun kronen voor de troon en zeggen: 11 „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.”
Het is altijd alleen God, Jehovah, die aanbeden wordt. Alleen voor zijn troon worden de kronen geworpen (als gebaar van nederigheid), alleen God heeft alle dingen geschapen en alleen vanwege zijn wil bestaan ze überhaupt.
En ook hier blijkt, Jehovah is de Almachtige, niet Jezus.
quote:
Fil 2
5 Bewaart die geestesgesteldheid in U welke ook in Christus Jezus was, 6 die, alhoewel hij in Gods gedaante bestond, geen gewelddadige inbezitneming heeft overwogen, namelijk om aan God gelijk te zijn
ZELFS bestaande als geest in de hemel (''in Gods gedaante'') IS Jezus niet gelijk aan of groter dan Jehovah en heeft ook nooit zelfs maar overwogen zo een positie af te dwingen.
Jezus is zeer hoog verheven, maar LAGER dan God, ALTIJD.
quote:
Joh 4
23 Maar het uur komt, en is nu, waarin de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, ja, want de Vader zoekt zulke mensen om hem te aanbidden. 24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten [hem] met geest en waarheid aanbidden.”
Ware aanbidders aanbidden alleen de Vader, Jehovah, niet de Zoon, Jezus.
quote:
Openb 14
7 en hij zei met een luide stem: „Vreest God en geeft hem heerlijkheid, want het uur van het oordeel door hem is gekomen, en aanbidt daarom Degene die de hemel en de aarde en [de] zee en [de] waterbronnen gemaakt heeft.”
Wederom, wederom, aanbidt God niet Jezus!

Dus ja, zowel Jezus als Jehovah komt eer en macht en rijkdom en heerlijkheid toe, maar alleen Jehovah is de Almachtige en alleen hij mag worden aanbeden.
quote:
Ik heb niet het idee dat jij Jezus geeft wat hij verdient: eeuwige glorie. Jij hebt het alleen maar over 'waardering' en 'respect'.
Hij verdient alles wat we hem kunnen geven zonder onze verhouding met Jehovah God geweld aan te doen. Ik ben expres wat terughoudend met het omschrijven van alles wat Jezus toekomt, niet omdat het hem niet toe zou moeten komen of omdat ik het hem niet geef, maar omdat ik absoluut duidelijk wil maken dat het uiteindelijk gaat om onze band met God!
HEM moeten wij in de eerste plaats loven, HEM moeten wij aanbidden. Jezus’ rol is aanzienlijk maar God mag niet verdoezeld worden ten koste van Jezus.

Ik krijg namelijk op mijn beurt het idee dat jullie de rol van Jehovah onderschatten. Hoe groot Jezus ook is, hij is niet groter dan De God, Jehovah. Jezus is niet de Almachtige. Jezus is niet degene die aanbeden mag worden.
quote:
Matt 22
37 Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod.
Geven jullie God eer? Hebben jullie hem lief? Bidden jullie tot hem? Gebruiken jullie zijn persoonlijke en heilige Naam?

Ten overvloede nog:
quote:
Fil 4
6 Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden;
quote:
Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.
Ik weet niet of ik voldoende tijd zal hebben om de overige vragen te beantwoorden, maar ik zal er naar kijken.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_58157443
Een schopje, ik ben erg benieuwd naar de reactie van Viperen
  dinsdag 27 mei 2008 @ 01:09:32 #271
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_58932454
Ben druk bezig met m'n onderzoek en scriptie, sorry voor m'n late reactie Goed, ik hoop één en ander duidelijk te kunnen maken.
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is allereerst opmerkelijk om te zien dat je niet de moeite neemt om tegen de door mij genoemde teksten in te gaan, maar door gewoon meer teksten op jouw manier uit te leggen probeert je gelijk te krijgen. De reeds genoemde teksten zijn echter absoluut niet te negeren.
Dit is iets wat ik vaker tegenkom: wanneer ik nadruk probeer te leggen op Jezus, denken veel JG's dat ik God de Vader vergeet, of Hem lager plaats dan Jezus. Ik ontken niet dat we Jahweh's vriend kunnen zijn, dat we met Hem om moeten gaan e.d. Dat is niet in tegenspraak met mijn mening: je kunt zowel met de Vader als de Zoon persoonlijk omgaan.
quote:
[..]

Dit is altijd en overal geldig.
Als je dit negeert, negeer je een direct gebod. En als je een andere tekst zodanig uitlegt dat je Jezus toch zou mogen aanbidden, dan beschouw je (onder andere) deze tekst dus als onzin en maak je Gods woord krachteloos. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie.
Jezus zegt dat je alleen God mag aanbidden, en dat is waar. Maar waarom zou hij hiermee ontkennen dat hij God zelf is? Jezus zegt tegen de vrouw dat God alleen goed is, ontkent Jezus daarmee dat hij goed is?
quote:
Ik zal desalniettemin op je stellingen in gaan. Er is voor elk geval een passend antwoord.
[..]

Bij “waarom” denk ik aan iemands diepe beweegredenen e.d. en die kun je onmogelijk kennen. Maar vooruit, als je het zo bedoelde: ok.
Met het 'waarom' bedoelde ik de onderbouwing van het 'wat'
quote:
[..]

Helaas, niet natuurlijk. Dit slaat niet op Jezus, maar op God.

Beschouw het volgende eens: op verscheidene plaatsen in de bijbel wordt het verband gelegd tussen God en harten lezen, maar niet tussen Jezus en harten lezen. Jezus liet in zijn bestaan op aarde zien dat hij in staat was om iemand beweegredenen te kunnen zien, maar in de bijbel wordt deze eigenschap altijd in de eerste plaats aan De God, Jehovah toegekend:
[..]

Alleen al door context van de rest van de bijbel is onomstotelijk duidelijk dat hier met ‘Heer’, Jehovah bedoeld wordt en niet Jezus.
[..]

Jezus zegt hier niet: ik ken uw hart-> maar hij zegt: God kent uw hart. Ook dit spreekt voor zich.

Daarbij komt dus nog dat als dit waar zou zijn, de bijbel zichzelf zou tegenspreken want ik heb met minstens 5 teksten laten zien dat Jezus nooit aanbeden mag worden, ik neem aan dat je het met mij eens bent dat de bijbel zichzelf niet tegenspreekt?
Op. 2
23 En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik (Jezus) het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.

Ah, Jezus doorzoekt harten en nieren en vergeldt iedereen naar zijn werken. Precies wat Jahweh belooft te doen in het OT.

Vergelijk Jer. 17
10 Ik, Jahweh, doorgrond het hart en toets de nieren, en dat, om aan een ieder te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner daden.

Dus, om terug te gaan naar Hand. 1, de 'Here' is overduidelijk Jezus, aangezien deze Heer Jezus voorkomt in vers 6 en 21 en hij het is die aller harten kent. De Heer die ze in gedachten hebben is Jezus.

Een tekst die ik vaak te horen krijg om aan te tonen dat Jezus niet God zelf is, is

1 Kor. 8
6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

De redenatie is: Jezus is niet God, want alleen de Vader is God. Ok, wees dan ook consequent en zeg dat de Vader niet Heer is, want alleen Jezus is Heer. In dat geval is de Heer in Hand. 1 sowieso Jezus.

Het is dus one way or another: (1) alleen Jezus is Heer en tot die Heer mag je bidden, OF (2) de Vader is ook Heer (en Jezus ook God) en gebruik je 1 Kor. 8:6 niet meer als argumentatie.

Het andere voorbeeld van bidden tot Jezus plaats ik gelijk ook maar even:

2 Kor. 12
8 Driemaal heb ik de Here hierover gebeden, dat hij van mij zou aflaten. 9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid.
Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.

Jezus spreekt hier tot Paulus over zijn eigen kracht door genade nadat Paulus tot hem gebeden heeft. En Paulus dankt Jezus:

1 Tim. 1
12 Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft...
quote:
[..]

Nee, hij is niet almachtig want hij heeft nog altijd Jehovah boven zich te dulden.
[..]

Hij zei niet God en uw God, maar mijn God en uw God. Hier blijkt een verschil in status uit. Jezus is ook in de hemel onderworpen aan De God. En volgens Genesis is alleen De God, Jehovah, de Almachtige.

En Korinthiers voegt er nog aan toe dat God alle lagere dingen (de aarde, regeringen, enz.) aan Jezus zal onderwerpen, maar dat uiteindelijk ALLES, inclusief Jezus zelf aan God onderworpen is. Alles is al aan God onderworpen aangezien hij de Allerhoogste is natuurlijk, maar het zegt iets over Jezus’ koningschap en legt nog eens extra de nadruk op het feit dat God de Allerhoogste is,….niet Jezus. Het is interessant dat het zelfs in de bijbel extra genoemd is om ....misverstanden... te voorkomen.
Onderworpen zijn betekent niet per se dat je 'minder' bent. Jezus onderwierp zich ook aan zijn ouders nadat ze hem na lang zoeken vonden in de tempel, maar was de meerdere. Het betekent meer dat je eensgezind doet wat je doet.

Jezus noemt zijn Vader inderdaad 'mijn God'. Nogmaals, dit is gezien vanuit zijn menselijkheid (waarin hij inderdaad ondergeschikt is aan de Vader). Treffend is daarom dat hij Thomas niet corrigeert maar juist bevestigt wanneer Thomas Jezus 'mijn Heer en mijn God' (ho theos; Joh. 20:28) noemt: Jezus is de allerhoogste God zelf, in de gestalte van een mens.
quote:
[..]

Euhm, je bedoelt 3:20, maar ok.
Jezus gaf vaak geestelijk onderwijs terwijl hij een maaltijd nuttigde (Lukas 5:29-39; 7:36-50; 14:1-24). Nu klopt hij op de deur van de gemeenten die zijn als die in Laodicea. De vraag is hier of de leden van deze gemeenten zullen reageren op zijn geklop, hun genegenheid voor hem zullen aanwakkeren, hem in hun midden zullen verwelkomen en zich door hem zullen laten onderwijzen.
Het is een persoonlijke uitnodiging om zich door hem te laten onderwijzen, maar betekent niet dat wij Jezus moeten aanbidden. Geheel niet.
Het gaat mij hier niet om aanbidden, maar het hebben van een persoonlijke relatie. Het gaat hier helemaal niet om krijgen van onderwijs, het gaat hier om het binnenlaten van Jezus in je leven door de deur te openen.

Joh. 14
21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. 22 Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij (Jezus en de Vader) zullen tot hem komen en bij hem wonen.
quote:
God heeft Jezus uitgezonden en door Gods plan is Jezus uiteindelijk tot deze glorieuze positie verhoogd. Maar Jezus is daardoor zeker niet groter dan zijn Vader.
[..]

[..]
De bekende teksten. Jezus als mens (en gezonden door de Vader) is 'lager' dan de Vader. Hij is gelijk geworden aan de mens (Heb. 2:17) door in de gestalte van een mens te verschijnen. Hij was daadwerkelijk mens. Maar in de gestalte van God is hij op dezelfde manier gelijk aan God en is hij daadwerkelijk God. Nadat hij zichzelf vernederd heeft uit liefde voor ons, heeft hij dezelfde autoriteit als God gekregen: de Naam aller namen, 'Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt'. Jezus 'draagt alle dingen (het universum) door het woord zijner kracht', besef je dat wel? Jezus is niet groter dan de Vader, maar staat op gelijke hoogte met de Vader.

Fouten die ik vaak terug zie in het schrijven van JW's:
1. Mensen die geloven in de drieëenheid denken dat Jezus groter is dan de Vader.
2. Teksten die iets exclusief over God zeggen (bijvoorbeeld dat hij alleen aanbeden mag worden) sluiten automatisch deze eigenschap uit voor Jezus (de vooronderstelling is dat Jezus niet God zelf is en dus niet op Jezus kan slaan, maar Jezus is ho theos en mag dus aanbeden worden; of: Jezus is blijkbaar niet goed, want alleen God is goed).
3. Alles eraan doen een persoonlijke relatie met Jezus te vermijden, hoewel de bijbel hier duidelijk vóór spreekt (bovendien is het logisch te praten met het je broer, vriend, raadsman, leidsman, herder, hogepriester, Hoofd van het lichaam waar je deel vanuit maakt; lichaam en Hoofd zijn als bruid en bruidegom, maar nee hoor, ze mogen niet met elkaar praten...)
quote:
Ik krijg namelijk op mijn beurt het idee dat jullie de rol van Jehovah onderschatten. Hoe groot Jezus ook is, hij is niet groter dan De God, Jehovah. Jezus is niet de Almachtige. Jezus is niet degene die aanbeden mag worden.
[..]

Geven jullie God eer? Hebben jullie hem lief? Bidden jullie tot hem? Gebruiken jullie zijn persoonlijke en heilige Naam?
Inderdaad, Jezus is naar mijn mening niet groter dan de Vader, dat moet je begrepen hebben. Wij geven God eer, hebben Hem lief en bidden tot Hem. Zijn Naam gebruiken doen we niet vaak (in enkele liederen komt de Naam voor), maar dat is dan ook niet noodzakelijk. In de Griekse geschriften komt Gods naam niet voor. Bovendien hebben we de naam van zijn Zoon en dat is de enige onder welke we gered kunnen worden, namelijk door deze aan te roepen.
quote:
Ten overvloede nog:
[..]

[..]
Dank voor het advies, maar dat doe ik al Vraagje aan jou: hoe geef je Jezus concreet eer in je leven? Woont Jezus bij jou en dank je hem? Je teksten lezen ook vaak alsof 'bidden tot' hetzelde is als aanbidding, waarom?
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
pi_58997171
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:00 schreef STORMSEEKER het volgende:

Helaas, niet natuurlijk. Dit slaat niet op Jezus, maar op God.

[verhaal waarin teksten worden aangehaald dat God harten leest]
Context: Kurios = Jezus
Er zijn verschillende manieren van context lezen. In het hoofdstuk zelf en verder in de bijbel kijken. Jij haalt allerlei teksten aan waar staat dat God harten 'leest'. Die komen dus elders uit de bijbel. In de context van dit hoofdstuk komt 'Kurios' echter meerdere keren voor. In vers 6 en 21slaat het duidelijk op Jezus zelf. Die context drijft ons in de richting om Kurios als Jezus op te vatten. De teksten die je verder noemt gaan over God die harten kent. Maar de drie-eenheid belijders geloven dat Jezus ook deel van de drie-eenheid is. Die tegenstelling gaat voor hen dus niet op.
quote:
En ook hier blijkt, Jehovah is de Almachtige, niet Jezus.
[..]

ZELFS bestaande als geest in de hemel (''in Gods gedaante'') IS Jezus niet gelijk aan of groter dan Jehovah en heeft ook nooit zelfs maar overwogen zo een positie af te dwingen.
Jezus is zeer hoog verheven, maar LAGER dan God, ALTIJD.
[..]
Jezus legt heerlijkheid af
Hoe lees jij dit tekst uit Filipenzen 2 (vers 5,6)? In de NBV staat:

"Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens."

Hierin kan ik niet anders lezen dan dat Jezus zich vernedert heeft. Hij was gelijk aan God (niet groter, dat beweert niemand hier) maar heeft zijn heerlijkheid afgelegd en werd een schepsel, een mens. Ik zie dat jij een andere vertaling hebt. Welke is dat? En staat die ook online?

Polytheisme?
Verder is me nog onduidelijk wat de je van de goddelijkheid van Jezus vind. Hier lees ik dat je vindt dat Jezus mens was toen hij hier op aarde was, maar dat hij in de hemel wel goddelijk was. Goddelijk, maar niet De God, JHVH. In het oude testament is Jezus nog niet op aarde, dus goddelijk volgens jouw idee. Maar waarom moet ik dat dan niet polytheistisch opvatten?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_59014576
Op eenzelfde manier kun je de drie-eenheid als polytheïsme zien als je het laat terugslaan op Gods Zijn. Je stelt dat er eigenlijk 3 verschillende kanten van God zijn, maar dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Op die manier kun je elke polytheïstische religie monotheïstisch maken; al die Goden zijn manifestaties van 1 übergod.
pi_59020743
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 15:59 schreef Haushofer het volgende:
Op eenzelfde manier kun je de drie-eenheid als polytheïsme zien als je het laat terugslaan op Gods Zijn. Je stelt dat er eigenlijk 3 verschillende kanten van God zijn, maar dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Op die manier kun je elke polytheïstische religie monotheïstisch maken; al die Goden zijn manifestaties van 1 übergod.
Dat is idd zo, islamitisch gezien dan is het een vorm van polytheïsme en dit is tegen de boodschap waarmee Jezus was gekomen en alle andere profeten.
verlegen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')