Ja, dat is dus het kerygmatische, het aspect waar het Westerse Christendom zich op concentreert. Dit beschreven dogmatische Godsbeeld komt meer overeen met het Joodse Godsbeeld; God heeft een kant die zich aan ons openbaart, maar ook een volstrekt onbegrijpelijke kant die we niet kunnen doorgronden.quote:Op zondag 2 september 2007 22:13 schreef Viperen het volgende:
Nu de bijbelse onderbouwing nog!
Wie is volgens de joden de 'Here' die Jesaja zag zitten op die troon?quote:Jesaja 6
1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de HERE der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. 4 En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook.
5 Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, – en mijn ogen hebben de Koning, de HERE der heerscharen, gezien. 6 Maar één der serafs vloog naar mij toe met een gloeiende kool, die hij met een tang van het altaar genomen had; 7 hij raakte mijn mond daarmede aan en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeraakt; nu is uw ongerechtigheid geweken en uw zonde verzoend.
8 Daarop hoorde ik de stem des Heren, die zeide: Wie zal Ik zenden en wie zal voor Ons gaan? En ik zeide: Hier ben ik, zend mij. 9 Toen zeide Hij: Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor – maar verstaat niet, en ziet aldoor – maar merkt niet op. 10 Maak het hart van dit volk vet, maak zijn oren doof en doe zijn ogen dichtkleven, opdat het met zijn ogen niet zie en met zijn oren niet hore en opdat zijn hart niet versta, zodat het zich niet bekere en genezen worde.
Hoe lezen de joden deze tekst? Wie is de engel?quote:Richteren 13
17 Daarop zeide Manoach tot de Engel des HEREN: Hoe is uw naam, want, wanneer uitkomt, wat gij gezegd hebt, dan willen wij u eren. 18 Maar de Engel des HEREN zeide tot hem: Waarom vraagt gij toch naar mijn naam? Immers, die is wonderbaar.
19 Daarop nam Manoach een geitebokje en een spijsoffer en offerde dit op een rots aan de HERE. Toen deed Hij een wonder, terwijl Manoach en zijn vrouw toezagen. 20 Terwijl de vlam van het altaar omhoog steeg naar de hemel, voer de Engel des HEREN op in de vlam van het altaar. Toen Manoach en zijn vrouw dit zagen, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde. 21 De Engel des HEREN verscheen niet meer aan Manoach en zijn vrouw. Toen begreep Manoach, dat het de Engel des HEREN geweest was. 22 En Manoach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien.
Dat is het bekende visioen van Jesaja. De here is de "heer der heerscharen" ( JHWH tsva'ot ). Het "ons" slaat, naar ik meen, ook op dat idee. "JHWH tsva'ot" is een soort aanduiding van God en Zijn engelen. Tseva' wordt tegenwoordig gebruikt als woord voor "leger". Daarnaast heb je, net als in het begin van Genesis, soms dat God als meervoud wordt aangeduid, een zogenaamde majestatis pluralis.quote:Op zaterdag 8 september 2007 15:42 schreef Viperen het volgende:
[..]
Wie is volgens de joden de 'Here' die Jesaja zag zitten op die troon?
Waarom staat er 'ons'?
[..]
Ik zal hier later even op ingaan, ik ken de tekst niet zo goed.quote:Hoe lezen de joden deze tekst? Wie is de engel?
Precies!quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is het bekende visioen van Jesaja. De here is de "heer der heerscharen" ( JHWH tsva'ot ).
De Jahweh der heerscharen die Jesaja zag is Jezus.quote:Johannes 12
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hun ogen gedaan had, geloofden zij niet in Hem, 38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd, dat hij sprak: Here, wie heeft geloofd, wat hij van ons hoorde? En aan wie is de arm des Heren geopenbaard? 39 Hierom konden zij niet geloven, omdat Jesaja elders gezegd heeft: 40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat zij niet met hun ogen zien, met hun hart verstaan en zich bekeren, en Ik hen geneze. 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn [Jezus'] heerlijkheid zag en van Hem sprak. 42 En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen; 43 want zij waren gesteld op de eer der mensen, meer dan op de eer van God.
Nee, ik vroeg het me gewoon afquote:Het "ons" slaat, naar ik meen, ook op dat idee. "JHWH tsva'ot" is een soort aanduiding van God en Zijn engelen. Tseva' wordt tegenwoordig gebruikt als woord voor "leger". Daarnaast heb je, net als in het begin van Genesis, soms dat God als meervoud wordt aangeduid, een zogenaamde majestatis pluralis.
Herinner ook dat het woord voor God "elohiem" is, een vast meervoud, net als "majim, shamajim, Jeroeshalajim" etc. Daar is niet echt een logische redenatie voor te geven; sommige woorden hebben gewoon een vast meervoud.
Ik hoop niet dat je probeert te insinueren dat dit grammaticale gebruik een aanduiding kan zijn voor de 3-eenheid, want dan ben je in een compleet verkeerde hoek aan het zoeken.
Laat antwoord, maar zoals ik het lees is dit een "mal'ach JHWH", een "engel van de Heere". Je leest dat Manoeach en zijn vrouw bang zijn te sterven omdat ze menen "elohiem" te hebben gezien. "Elohiem" slaat niet uniek op God zelf, maar kan ook op Gods engelen slaan. Ik zou dit dus zien als dat ze bang zijn om te sterven omdat ze aan Gods heiligheid zijn blootgesteld.quote:Op zaterdag 8 september 2007 15:42 schreef Viperen het volgende:
Hoe lezen de joden deze tekst? Wie is de engel?
Ja m'n werkgever is een JGquote:Op zondag 6 april 2008 00:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Een maand of 2 terug was het ineens enorm populair ja, maar nu valt het wel mee geloof ik.
Grappig dat je er 1 kent op je werk, ze zitten overal
Maar goed,..wat wil je weten dan?
PS. vrij oud topic ook al weer intussen.
quote:Op zondag 6 april 2008 13:59 schreef Viperen het volgende:
Ja m'n werkgever is een JGTijdens de lunch gaan we altijd verder waar we gebleven waren.
Ik wil genoeg dingen weten, ik wil genoeg dingen duidelijk maken.
Een loflief over Jezus of God is geen probleem, lof tot uitdrukking brengen mag altijd.quote:Jouw omgang met Jezus bijvoorbeeld. Is het bijbels om te bidden 'tot' Jezus en te zingen 'tot' Jezus?
Matth 6quote:2 O Hoorder van het gebed, ja, tot u zullen mensen van alle vlees komen.
Slechts een modelgebed, maar duidelijk is dat tot DE GOD gebeden moet worden, De Vader.quote:9 GIJ dan moet aldus bidden:
’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. 10 Uw koninkrijk kome. [..]’
Bij God, De God, worden de gebeden bekend. Tot Hem dient men te bidden.quote:6 Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden;
quote:6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.
Alleen door Jezus is herstel van verhouding tussen mensen en God mogelijk. Jezus is de middelaar tussen de mensen en God.quote:13 En wat GIJ ook vraagt in mijn naam, dat zal ik doen, opdat de Vader in verband met de Zoon verheerlijkt moge worden. 14 Indien GIJ iets vraagt in mijn naam, ik zal het doen.
Alleen door bemiddeling van Jezus kunnen wij tot God naderen in gebed.quote:7 en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal UW hart en UW geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.
Zoals overduidelijk aangehaald in mijn oorspronkelijke OP over de drie-eenheid: Jezus is NIET almachtig en NIET alwetend en (voor de volledigheid:) NIET zonder begin.quote:Is Jezus almachtig en alwetend?
Wat bedoel je precies?quote:Hoe beïnvloedt dat jouw relatie met hem?
Geloof me, ik weet precies wat je gelooft en waarom. Ik probeer alleen op een gestructureerde manier duidelijk maken waarom dat volgens mij niet klopt. Daarom stel ik vragen, hoewel ik weet wat je gaat antwoorden. Echter, aan de hand van die antwoorden kan ik preciezer reagerenquote:Op zondag 6 april 2008 16:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Lees aub punt 2 van die OP nog eens door, daar doe ik het met teksten onderbouwd uit de doeken:
(het zou ietwat zinloos zijn al die tekst hier te herhalen):
Ik heb jullie liederenbundel er eens op nagebladerd. Een paar nummers gaan over Jezus (dat we in zijn voetsporen moeten treden e.d.). Echter, geen enkel nummer is 'tot' Jezus gericht. Nergens een tekst als 'Jezus, ik prijs uw naam voor eeuwig, ik dank u dat u voor mij stierf', om maar iets te noemen. Waarom niet? Geen loflied dat aan Jezus zelf geadresseerd is?quote:Een loflief over Jezus of God is geen probleem, lof tot uitdrukking brengen mag altijd.
Echter, bidden tot- en zingen in de vorm van een gebed tot- is een ander verhaal. Je mag niet bidden tot Jezus, maar je moet bidden via Jezus.
Klinkt cryptisch, maar is het niet.
Hier ben ik het mee eens, dat moet je begrijpen. Alleen mijn logica is: als het bijbels is om tot Jezus te bidden, maakt hem dat Jahweh zelf (echter, niet de Vader), niet? Zijn er geen voorbeelden waarbij tot Jezus gebeden wordt (behalve Paulus en Johannes tijdens een visioen)?quote:Alleen God is hoorder van gebeden.
Slechts een modelgebed, maar duidelijk is dat tot DE GOD gebeden moet worden, De Vader.
Bij God, De God, worden de gebeden bekend. Tot Hem dient men te bidden.
Alleen door Jezus is herstel van verhouding tussen mensen en God mogelijk. Jezus is de middelaar tussen de mensen en God.
Daarom moet men die rol aanhalen in een gebed tot God.
Alleen door bemiddeling van Jezus kunnen wij tot God naderen in gebed.
Over Op. 3:14, Kol. 1:15 en Spr. 8:22 aangaande een eventueel begin van Jezus wil ik het later nog hebben.quote:[..]
Zoals overduidelijk aangehaald in mijn oorspronkelijke OP over de drie-eenheid: Jezus is NIET almachtig en NIET alwetend en (voor de volledigheid:) NIET zonder begin.
Jezus staat onder God, de Vader, altijd, zowel als mens op aarde als in de hemel als engel is hij ondergeschikt aan God en gebonden aan Gods wetten.
Jezus vraagt een persoonlijke relatie met ons. Hij wil in ons wonen. Hij klopt aan en als je open doet, eet hij met je. Mijn vraag is hoe je zo'n relatie kan onderhouden als je niet met Jezus praat.quote:[..]
Wat bedoel je precies?
Dat is een nogal boude stelling, grenzend aan arrogantie. Wees voorzichtig met dat soort dingen....quote:Op zondag 6 april 2008 17:23 schreef Viperen het volgende:
Geloof me, ik weet precies wat je gelooft en waarom.
Omdat de liederenbundel heet: ''Zing lofzangen voor Jehovah ''. Niet: Zing lofzangen voor Jezus''.quote:Ik heb jullie liederenbundel er eens op nagebladerd. Een paar nummers gaan over Jezus (dat we in zijn voetsporen moeten treden e.d.). Echter, geen enkel nummer is 'tot' Jezus gericht. Nergens een tekst als 'Jezus, ik prijs uw naam voor eeuwig, ik dank u dat u voor mij stierf', om maar iets te noemen. Waarom niet? Geen loflied dat aan Jezus zelf geadresseerd is?
STOPquote:Hier ben ik het mee eens, dat moet je begrijpen. Alleen mijn logica is: als het bijbels is om tot Jezus te bidden,
Jezus MAG NIET, onder welke omstandigheid dan ook aanbeden worden. Punt.quote:Lukas 4
” 8 Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
In de bijbel zijn horens vaak een symbool van macht en autoriteit, en zeven zou op volledigheid duiden.quote:Wat zeggen die zeven horens en ogen volgens jou over de capaciteiten van Jezus?
quote:Jezus vraagt een persoonlijke relatie met ons. Hij wil in ons wonen. Hij klopt aan en als je open doet, eet hij met je. Mijn vraag is hoe je zo'n relatie kan onderhouden als je niet met Jezus praat.
quote:Joh 14
21 Wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, die is het die mij liefheeft. En wie mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en ik zal hem liefhebben en zal mij duidelijk aan hem laten zien.”
22 Judas, niet Iskariot, zei tot hem: „Heer, wat is er gebeurd dat gij u aan ons en niet aan de wereld duidelijk wilt laten zien?”
23 Jezus gaf hem ten antwoord: „Indien iemand mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden, en mijn Vader zal hem liefhebben, en wij zullen tot hem komen en bij hem gaan wonen.24 Wie mij niet liefheeft, onderhoudt mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is niet van mij, maar behoort de Vader toe, die mij heeft gezonden.
Er staat niet dat we met hem praten als we hem liefhebben. Wij hebben hem lief door naar zijn woord te handelen.quote:23 Jezus gaf hem ten antwoord: „Indien iemand mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden,
Zie jij ergens Jezus staan?quote:Ef. 5
5 Wordt daarom navolgers van God, als geliefde kinderen,
Psalm 27
10 Ingeval mijn eigen vader en mijn eigen moeder mij werkelijk verlieten,
Zou toch Jehovah zelf mij opnemen.
Spr. 3
32 Want de slinkse persoon is iets verfoeilijks voor Jehovah, maar Zijn vertrouwelijke omgang is met de oprechten.
Jak 4
4 Overspeelsters, weet GIJ niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap met God is? Al wie daarom een vriend van de wereld wil zijn, maakt zich tot een vijand van God.
Jak 2
23 en de schriftplaats werd vervuld die zegt: „Abraham stelde geloof in Jehovah en het werd hem als rechtvaardigheid toegerekend”, en hij werd „Jehovah’s vriend” genoemd.
Psalm 25
14 De vertrouwelijke omgang met Jehovah behoort hun toe die hem vrezen,
Ook zijn verbond, om hun dat te laten weten.
Matth 22
36 „Leraar, wat is het grootste gebod in de Wet?”
” 37 Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’
God dankzeggen, maar in naam van Jezus.quote:Ef 5
20 terwijl GIJ altijd voor alle dingen onze God en Vader in de naam van onze Heer Jezus Christus dankzegt.
Jij zegt dat jij mijn geloof door en door kent, wat ik betwijfel, maar in reactie daarop kan ik zeggen dat ik dit plaatje al honderd keer heb gezien en dat louter herhalen van een plaatje als verzinsel de feiten niet verandert.quote:
Absoluut verboden!quote:[q]
Het geloof in de 'JHWH-natuur' van Jezus impliceert dus: bidden tot Jezus,
Verboden!quote:zingen tot Jezus,
Absoluut, absoluut verboden op straffe van de dood!quote:aanbidden van Jezus.
quote:Ex 20
want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist,
quote:Deut 4
24 Want Jehovah, uw God, is een verterend vuur, een God die exclusieve toewijding eist.
quote:Openb 14
7 en hij zei met een luide stem: „Vreest God en geeft hem heerlijkheid, want het uur van het oordeel door hem is gekomen, en aanbidt daarom Degene die de hemel en de aarde en [de] zee en [de] waterbronnen gemaakt heeft.”
quote:Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Sa̱tan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
quote:Openb 19
10 Toen viel ik voor zijn voeten neer om hem te aanbidden. Maar hij zegt tot mij: „Pas op! Doe dat niet! Ik ben slechts een medeslaaf van u en van uw broeders, die het werk hebben dat bestaat in het getuigenis afleggen omtrent Jezus. Aanbid God; want het is het getuigenis afleggen omtrent Jezus dat tot profeteren inspireert.”
Waarom is het arrogant te claimen dat ik weet wat je gelooft? Jij weet toch ook wat ik geloof? Ik lees jullie literatuur en praat er wekelijks over. Op den duur ken ik gewoon jullie standpunten en jullie argumentatie. Het was niet arrogant bedoeld.quote:Op zondag 6 april 2008 21:46 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Dat is een nogal boude stelling, grenzend aan arrogantie. Wees voorzichtig met dat soort dingen....
Hebben jullie dan ook een bundel 'zing lofzangen voor Jezus'?quote:[..]
Omdat de liederenbundel heet: ''Zing lofzangen voor Jehovah ''. Niet: Zing lofzangen voor Jezus''.
Kijk eens naar Handelingen 1 bijvoorbeeld:quote:[..]
STOP
Het is niet bijbels om tot Jezus te bidden en dat maakt hem ZEKER niet tot De GOD, Jehovah en dat is nog exclusief alle andere 800 redenen waarom dat niet zo is.
Ik weet dat er een aantal verhandelingen zijn (zeer specifieke, zeer bijzondere gevallen waarbij mensen visioenen zagen of meemaakten waarin zij direct tot Jezus spraken, maar spreken tot iemand in een visioen is niet hetzelfde als bidden tot en daarbij is dit zo uitzonderlijk dat het sowieso niet van toepassing is op ons.
Wij dienen alleen De God, De Vader, Jehovah te aanbidden, maar in naam van Jezus, die als middelaar is aangesteld tussen ons en God.
Jezus heeft volledige macht, alle macht in hemel en op aarde, maar hij is niet almachtig? Hij draagt het universum door het woord van zijn kracht, maar hij is niet almachtig?quote:[quote][..]
In de bijbel zijn horens vaak een symbool van macht en autoriteit, en zeven zou op volledigheid duiden.
De zeven horens van het Lam beelden dus de volledige macht af die Jehovah aan Jezus heeft toevertrouwd.
Deze teksten duiden idd niet op Jezus, anderen duidelijk wel.quote:[..]
Er staat niet dat we met hem praten als we hem liefhebben. Wij hebben hem lief door naar zijn woord te handelen.
Natuurlijk hebben we Jezus lief en in elk gebed dat we naar God opzenden tonen we onze dankbaarheid voor zijn daad van liefde voor ons, maar het is de persoonlijke relatie met God en niet met Jezus die prioriteit heeft.
Jezus verdient ons diepste respect en lof en waardering en wij doen er zeer verstandig aan om zo veel mogelijk te leren van zijn aardse leven en altijd onze lof te tonen, maar het is God die met ons in de eerste plaats een relatie aan wil gaan en onze vriend wil zijn. En Hij is het tot wie wij ons richten in gebed en wiens vriend wij willen zijn.
God dankzeggen, maar in naam van Jezus.
We praten met God, niet met Jezus. Jezus legt onze gebeden voor aan God, maar we praten met God en tot God, niet tot of met Jezus.
De bijbel is over veel dingen duidelijk, maar in dit geval is 'bijzonder duidelijk' op zijn plaats.
[...]
Zie jij ergens Jezus staan?
Op 5quote:[..]
Jezus MAG NIET, onder welke omstandigheid dan ook aanbeden worden. Punt.
Dit is altijd en overal geldig.quote:Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Bij “waarom” denk ik aan iemands diepe beweegredenen e.d. en die kun je onmogelijk kennen. Maar vooruit, als je het zo bedoelde: ok.quote:Op vrijdag 11 april 2008 16:44 schreef Viperen het volgende:
Waarom is het arrogant te claimen dat ik weet wat je gelooft? Jij weet toch ook wat ik geloof? Ik lees jullie literatuur en praat er wekelijks over. Op den duur ken ik gewoon jullie standpunten en jullie argumentatie. Het was niet arrogant bedoeld.
Nee.quote:Hebben jullie dan ook een bundel 'zing lofzangen voor Jezus'?
Helaas, niet natuurlijk. Dit slaat niet op Jezus, maar op God.quote:En zij baden en zeiden: Wijs Gij, Here, die aller harten kent , die ene aan, die Gij van deze twee hebt uitgekozen, 25 om de plaats van deze dienst en dit apostelschap in te nemen, waarvan Judas vervallen is om naar zijn eigen plaats te gaan.
Wie is die 'Here'? Jezus natuurlijk! Hij is de Heer. Hij is degene die aller harten kent. Je mag duidelijk bidden tot Jezus.
Alleen al door context van de rest van de bijbel is onomstotelijk duidelijk dat hier met ‘Heer’, Jehovah bedoeld wordt en niet Jezus.quote:Jeremia 17
9 Het hart is verraderlijker dan iets anders en niets ontziend. Wie kan het kennen? 10 Ik, Jehovah, doorvors het hart, onderzoek de nieren, ja, om aan een ieder te geven naar zijn wegen, naar de vrucht van zijn handelingen.
(1 Samuël 16:7) Maar Jehovah zei tot Samuël: „Kijk niet naar zijn uiterlijk en naar zijn rijzige gestalte, want ik heb hem verworpen. Want [God ziet] niet zoals de mens ziet, want de méns ziet datgene wat zichtbaar is voor de ogen; maar wat Jehovah aangaat, hij ziet hoe het hart is.”
(1 Kronieken 28:9) En gij, mijn zoon Salomo, ken de God van uw vader en dien hem met een onverdeeld hart en met een bereidwillige ziel; want Jehovah doorzoekt alle harten, en elke neiging van de gedachten onderscheidt hij. Indien gij hem zoekt, zal hij zich door u laten vinden; maar indien gij hem verlaat, zal hij u voor eeuwig verstoten.
(Jeremia 11:20) Maar Jehovah der legerscharen oordeelt met rechtvaardigheid; hij onderzoekt de nieren en het hart. O moge ik uw wraak op hen zien, want aan u heb ik mijn rechtsgeding onthuld.
(Handelingen 15:8) en God, die het hart kent, heeft getuigenis afgelegd door hun de heilige geest te geven, evenals hij die ook aan ons heeft gegeven.
Jezus zegt hier niet: ik ken uw hart-> maar hij zegt: God kent uw hart. Ook dit spreekt voor zich.quote:Lukas 16
15 Derhalve zei hij tot hen: „GIJ zijt het die UZELF rechtvaardig verklaart voor de mensen, maar God kent UW hart; want wat hoog is onder de mensen, is iets walgelijks in Gods ogen.
Nee, hij is niet almachtig want hij heeft nog altijd Jehovah boven zich te dulden.quote:Jezus heeft volledige macht, alle macht in hemel en op aarde, maar hij is niet almachtig? Hij draagt het universum door het woord van zijn kracht, maar hij is niet almachtig?
Hij zei niet God en uw God, maar mijn God en uw God. Hier blijkt een verschil in status uit. Jezus is ook in de hemel onderworpen aan De God. En volgens Genesis is alleen De God, Jehovah, de Almachtige.quote:1 Kor 15
27 Want [God] „heeft alle dingen onder zijn ((Jezus’)) voeten onderworpen”. Maar wanneer hij zegt dat ’alle dingen onderworpen zijn’, is het duidelijk dat dit met uitzondering is van degene ((God)) die alle dingen aan hem ((Jezus)) onderwierp.
28 Wanneer echter alle dingen aan hem ((Jezus)) onderworpen zullen zijn, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan Degene ((God)) die alle dingen aan hem ((Jezus)) onderwierp, opdat God alles zij voor iedereen.
Gen 17
1 Toen Abram nu negenennegentig jaar oud was, verscheen Jehovah aan Abram en zei tot hem: „Ik ben God de Almachtige. Wandel voor mijn aangezicht en betoon u onberispelijk.
Joh 20
17 Jezus zei tot haar: „Klem u niet langer aan mij vast. Want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en zeg hun: ’Ik stijg op naar mijn Vader en UW Vader en naar mijn God en UW God.’
Euhm, je bedoelt 3:20, maar ok.quote:Op. 5
20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.
Neen.quote:Jezelf neerwerpen voor Jezus is bijbels, zingen tot Jezus is bijbels. Jezus krijgt dezelfde eer, heerlijkheid, macht, rijkdom, wijsheid, sterkte, kracht en lof als de Vader.
Ze wierpen zich neer, als uit diepe achting, maar is dat hetzelfde als aanbidden? Nee.quote:wierpen de vier dieren en de vierentwintig oudsten zich voor het Lam neder
Zij loven Jezus met een lied vanwege deze bijzondere gebeurtenis, zoals vroeger in Israel ook mensen en God geloofd werden, maar niet als gebed, want dat is absoluut verboden.quote:En zij zongen een nieuw gezang
Hij krijgt macht en rijkdom, wijsheid en sterkte, eer, heerlijkheid en lof. Zeer mooi en zeer passend gezien wat hij gedaan heeft en zijn positie, maar is het gelijk aan of hoger dan dat wat zijn vader toekomt? Nee. Jezus is zoals gezien niet de almachtige en omdat hij een mindere is van de Vader komt hem minder toe dan de Vader, hoeveel hem ook terecht toekomt.quote:Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.
quote:Joh 14
28 GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.
God heeft Jezus uitgezonden en door Gods plan is Jezus uiteindelijk tot deze glorieuze positie verhoogd. Maar Jezus is daardoor zeker niet groter dan zijn Vader.quote:joh 13
16 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Een slaaf is niet groter dan zijn meester, noch is iemand die wordt uitgezonden, groter dan degene die hem heeft gezonden.
quote:Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.
Beiden komt enorme eer toe, absoluut. Deze tekst in Johannes legt er nog eens de nadruk op beiden te eren. Maar ook dit betekent niet dat Jezus nu ineens aanbeden mag worden.quote:Joh 5
23 opdat allen de Zoon zouden eren evenals zij de Vader eren. Hij die de Zoon niet eert, eert de Vader niet, die hem heeft gezonden.
Jezus moet geëerd worden en God moet geëerd worden, maar het is uiteindelijk God, Jehovah, de Vader, die alles gemaakt heeft en aan wie alles toebehoort en Hij is de Almachtige en Allerhoogste.quote:1 Kronieken 29
10 Dientengevolge zegende David Jehovah ten aanschouwen van heel de gemeente, en David zei: „Gezegend moogt gij zijn, o Jehovah, de God van onze vader Israël, van onbepaalde tijd, ja, tot onbepaalde tijd. 11 Van u, o Jehovah, is de grootheid en de macht en de luister en de voortreffelijkheid en de waardigheid; want alles in de hemel en op de aarde is [van u]. Van u is het koninkrijk, o Jehovah, gij die u ook als hoofd over alles verheft. 12 De rijkdom en de heerlijkheid zijn vanwege u, en gij heerst over alles; en in uw hand is kracht en macht, en in uw hand is [het vermogen] om groot te maken en sterkte te verlenen aan allen. 13 En nu, o onze God, danken wij u en loven uw luisterrijke naam.
Maar dit is eigenlijk het punt waar het om gaat uit deze tekst. Wie wordt hier aanbeden? Jezus? Het gaat wel de hele tijd over Jezus, maar het speelt zich af in de hemel, voor Gods aangezicht.quote:14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.
Zij aanbidden niet Jezus, maar God!quote:Openb 7
11 En alle engelen stonden rondom de troon en de oudere personen en de vier levende schepselen, en zij vielen op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God
Het is altijd alleen God, Jehovah, die aanbeden wordt. Alleen voor zijn troon worden de kronen geworpen (als gebaar van nederigheid), alleen God heeft alle dingen geschapen en alleen vanwege zijn wil bestaan ze überhaupt.quote:Openb 4
8 En wat de vier levende schepselen betreft, elk van hen heeft respectievelijk zes vleugels; rondom en van onderen zijn ze vol ogen. En ze hebben dag noch nacht rust, terwijl ze zeggen: „Heilig, heilig, heilig is Jehovah God, de Almachtige, die was en die is en die komt.”
9 En telkens wanneer de levende schepselen heerlijkheid en eer en dankzegging brengen aan Degene die op de troon is gezeten, Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, 10 vallen de vierentwintig oudere personen neer voor Degene die op de troon is gezeten en aanbidden zij Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, en zij werpen hun kronen voor de troon en zeggen: 11 „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.”
ZELFS bestaande als geest in de hemel (''in Gods gedaante'') IS Jezus niet gelijk aan of groter dan Jehovah en heeft ook nooit zelfs maar overwogen zo een positie af te dwingen.quote:Fil 2
5 Bewaart die geestesgesteldheid in U welke ook in Christus Jezus was, 6 die, alhoewel hij in Gods gedaante bestond, geen gewelddadige inbezitneming heeft overwogen, namelijk om aan God gelijk te zijn
Ware aanbidders aanbidden alleen de Vader, Jehovah, niet de Zoon, Jezus.quote:Joh 4
23 Maar het uur komt, en is nu, waarin de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, ja, want de Vader zoekt zulke mensen om hem te aanbidden. 24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten [hem] met geest en waarheid aanbidden.”
Wederom, wederom, aanbidt God niet Jezus!quote:Openb 14
7 en hij zei met een luide stem: „Vreest God en geeft hem heerlijkheid, want het uur van het oordeel door hem is gekomen, en aanbidt daarom Degene die de hemel en de aarde en [de] zee en [de] waterbronnen gemaakt heeft.”
Hij verdient alles wat we hem kunnen geven zonder onze verhouding met Jehovah God geweld aan te doen. Ik ben expres wat terughoudend met het omschrijven van alles wat Jezus toekomt, niet omdat het hem niet toe zou moeten komen of omdat ik het hem niet geef, maar omdat ik absoluut duidelijk wil maken dat het uiteindelijk gaat om onze band met God!quote:Ik heb niet het idee dat jij Jezus geeft wat hij verdient: eeuwige glorie. Jij hebt het alleen maar over 'waardering' en 'respect'.
Geven jullie God eer? Hebben jullie hem lief? Bidden jullie tot hem? Gebruiken jullie zijn persoonlijke en heilige Naam?quote:Matt 22
37 Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod.
quote:Fil 4
6 Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden;
Ik weet niet of ik voldoende tijd zal hebben om de overige vragen te beantwoorden, maar ik zal er naar kijken.quote:Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.
Dit is iets wat ik vaker tegenkom: wanneer ik nadruk probeer te leggen op Jezus, denken veel JG's dat ik God de Vader vergeet, of Hem lager plaats dan Jezus. Ik ontken niet dat we Jahweh's vriend kunnen zijn, dat we met Hem om moeten gaan e.d. Dat is niet in tegenspraak met mijn mening: je kunt zowel met de Vader als de Zoon persoonlijk omgaan.quote:Op maandag 14 april 2008 23:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is allereerst opmerkelijk om te zien dat je niet de moeite neemt om tegen de door mij genoemde teksten in te gaan, maar door gewoon meer teksten op jouw manier uit te leggen probeert je gelijk te krijgen. De reeds genoemde teksten zijn echter absoluut niet te negeren.
Jezus zegt dat je alleen God mag aanbidden, en dat is waar. Maar waarom zou hij hiermee ontkennen dat hij God zelf is? Jezus zegt tegen de vrouw dat God alleen goed is, ontkent Jezus daarmee dat hij goed is?quote:[..]
Dit is altijd en overal geldig.
Als je dit negeert, negeer je een direct gebod. En als je een andere tekst zodanig uitlegt dat je Jezus toch zou mogen aanbidden, dan beschouw je (onder andere) deze tekst dus als onzin en maak je Gods woord krachteloos. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie.
Met het 'waarom' bedoelde ik de onderbouwing van het 'wat'quote:Ik zal desalniettemin op je stellingen in gaan. Er is voor elk geval een passend antwoord.
[..]
Bij “waarom” denk ik aan iemands diepe beweegredenen e.d. en die kun je onmogelijk kennen. Maar vooruit, als je het zo bedoelde: ok.
Op. 2quote:[..]
Helaas, niet natuurlijk. Dit slaat niet op Jezus, maar op God.
Beschouw het volgende eens: op verscheidene plaatsen in de bijbel wordt het verband gelegd tussen God en harten lezen, maar niet tussen Jezus en harten lezen. Jezus liet in zijn bestaan op aarde zien dat hij in staat was om iemand beweegredenen te kunnen zien, maar in de bijbel wordt deze eigenschap altijd in de eerste plaats aan De God, Jehovah toegekend:
[..]
Alleen al door context van de rest van de bijbel is onomstotelijk duidelijk dat hier met ‘Heer’, Jehovah bedoeld wordt en niet Jezus.
[..]
Jezus zegt hier niet: ik ken uw hart-> maar hij zegt: God kent uw hart. Ook dit spreekt voor zich.
Daarbij komt dus nog dat als dit waar zou zijn, de bijbel zichzelf zou tegenspreken want ik heb met minstens 5 teksten laten zien dat Jezus nooit aanbeden mag worden, ik neem aan dat je het met mij eens bent dat de bijbel zichzelf niet tegenspreekt?
Onderworpen zijn betekent niet per se dat je 'minder' bent. Jezus onderwierp zich ook aan zijn ouders nadat ze hem na lang zoeken vonden in de tempel, maar was de meerdere. Het betekent meer dat je eensgezind doet wat je doet.quote:[..]
Nee, hij is niet almachtig want hij heeft nog altijd Jehovah boven zich te dulden.
[..]
Hij zei niet God en uw God, maar mijn God en uw God. Hier blijkt een verschil in status uit. Jezus is ook in de hemel onderworpen aan De God. En volgens Genesis is alleen De God, Jehovah, de Almachtige.
En Korinthiers voegt er nog aan toe dat God alle lagere dingen (de aarde, regeringen, enz.) aan Jezus zal onderwerpen, maar dat uiteindelijk ALLES, inclusief Jezus zelf aan God onderworpen is. Alles is al aan God onderworpen aangezien hij de Allerhoogste is natuurlijk, maar het zegt iets over Jezus’ koningschap en legt nog eens extra de nadruk op het feit dat God de Allerhoogste is,….niet Jezus. Het is interessant dat het zelfs in de bijbel extra genoemd is om ....misverstanden... te voorkomen.
Het gaat mij hier niet om aanbidden, maar het hebben van een persoonlijke relatie. Het gaat hier helemaal niet om krijgen van onderwijs, het gaat hier om het binnenlaten van Jezus in je leven door de deur te openen.quote:[..]
Euhm, je bedoelt 3:20, maar ok.
Jezus gaf vaak geestelijk onderwijs terwijl hij een maaltijd nuttigde (Lukas 5:29-39; 7:36-50; 14:1-24). Nu klopt hij op de deur van de gemeenten die zijn als die in Laodicea. De vraag is hier of de leden van deze gemeenten zullen reageren op zijn geklop, hun genegenheid voor hem zullen aanwakkeren, hem in hun midden zullen verwelkomen en zich door hem zullen laten onderwijzen.
Het is een persoonlijke uitnodiging om zich door hem te laten onderwijzen, maar betekent niet dat wij Jezus moeten aanbidden. Geheel niet.
De bekende teksten. Jezus als mens (en gezonden door de Vader) is 'lager' dan de Vader. Hij is gelijk geworden aan de mens (Heb. 2:17) door in de gestalte van een mens te verschijnen. Hij was daadwerkelijk mens. Maar in de gestalte van God is hij op dezelfde manier gelijk aan God en is hij daadwerkelijk God. Nadat hij zichzelf vernederd heeft uit liefde voor ons, heeft hij dezelfde autoriteit als God gekregen: de Naam aller namen, 'Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt'. Jezus 'draagt alle dingen (het universum) door het woord zijner kracht', besef je dat wel? Jezus is niet groter dan de Vader, maar staat op gelijke hoogte met de Vader.quote:God heeft Jezus uitgezonden en door Gods plan is Jezus uiteindelijk tot deze glorieuze positie verhoogd. Maar Jezus is daardoor zeker niet groter dan zijn Vader.
[..]
[..]
Inderdaad, Jezus is naar mijn mening niet groter dan de Vader, dat moet je begrepen hebben. Wij geven God eer, hebben Hem lief en bidden tot Hem. Zijn Naam gebruiken doen we niet vaak (in enkele liederen komt de Naam voor), maar dat is dan ook niet noodzakelijk. In de Griekse geschriften komt Gods naam niet voor. Bovendien hebben we de naam van zijn Zoon en dat is de enige onder welke we gered kunnen worden, namelijk door deze aan te roepen.quote:Ik krijg namelijk op mijn beurt het idee dat jullie de rol van Jehovah onderschatten. Hoe groot Jezus ook is, hij is niet groter dan De God, Jehovah. Jezus is niet de Almachtige. Jezus is niet degene die aanbeden mag worden.
[..]
Geven jullie God eer? Hebben jullie hem lief? Bidden jullie tot hem? Gebruiken jullie zijn persoonlijke en heilige Naam?
Dank voor het advies, maar dat doe ik alquote:Ten overvloede nog:
[..]
[..]
Context: Kurios = Jezusquote:Op maandag 14 april 2008 23:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Helaas, niet natuurlijk. Dit slaat niet op Jezus, maar op God.
[verhaal waarin teksten worden aangehaald dat God harten leest]
Jezus legt heerlijkheid afquote:En ook hier blijkt, Jehovah is de Almachtige, niet Jezus.
[..]
ZELFS bestaande als geest in de hemel (''in Gods gedaante'') IS Jezus niet gelijk aan of groter dan Jehovah en heeft ook nooit zelfs maar overwogen zo een positie af te dwingen.
Jezus is zeer hoog verheven, maar LAGER dan God, ALTIJD.
[..]
Dat is idd zo, islamitisch gezien dan is het een vorm van polytheïsme en dit is tegen de boodschap waarmee Jezus was gekomen en alle andere profeten.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:59 schreef Haushofer het volgende:
Op eenzelfde manier kun je de drie-eenheid als polytheïsme zien als je het laat terugslaan op Gods Zijn. Je stelt dat er eigenlijk 3 verschillende kanten van God zijn, maar dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Op die manier kun je elke polytheïstische religie monotheïstisch maken; al die Goden zijn manifestaties van 1 übergod.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |