abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44830339
In Zusje van 18 ongewenst zwanger is een discussie begonnen over abortus na een ongewenste zwangerschap op relatief jonge leeftijd. Aangezien degenen waar die OP over gaat al hadden gekozen om het kind te houden gaan we hier verder met deze discussie.

Stel dat jij of je vriendin onverwachts zwanger raakt, wat zouden jullie doen? Ben je voor of tegen abortus en waarom? Zou je andere opties als adoptie overwegen? Zou je het kind houden, ook als je nog thuis woont en studeert?

Ongewenst zwanger raken is in mijn ogen in 99% van de gevallen gevolg van menselijke stommiteiten. Je weet wat de gevolgen van seks kunnen zijn en je weet hoe je dat tegen kan gaan. Als er bewust geen voorzorgsmaatregelen zijn genomen of er laks mee om is gegaan kan ik echt pissig worden om mensen die dan nog zielig gaan doen. Het is je eigen idiote fout, en ik vind dat je daar verantwoordelijkheid voor moet kunnen nemen. Ik walg, écht walg van mensen die al 3, 4 keer abortus hebben gepleegd want sja, zo'n condoom is zoveel gedoe hè. En die pil, mja, oops, vergeten . Bah.

Ik sta zelf redelijk negatief tegenover abortus. Ik vind het goed dat het kan en mag hoor, want er zijn echt gevallen te bedenken waarin het moet kunnen. Maar ik denk dan eerder aan situaties waarin de ouders zo slecht voor het kind zouden zijn dat het een gevaar wordt om het op de wereld te zetten (en zelfs dan ben ik meer voor de adoptie-optie). Of denk aan slachtoffers van verkrachting die zwanger blijken te zijn, daar kan ik me ook goed voorstellen dat abortus wordt gepleegd. Ik denk dat ik dat ook zou doen, in dat geval.

Wat ik wel vreemd vind is dat je zo weinig hoort over adoptie. In de VS komt het enorm vaak voor, vast omdat abortus niet mag trouwens. Het is een optie die imo te weinig overwogen wordt. Waarom denken jullie dat dat is?

Game on.
  Moderator vrijdag 29 december 2006 @ 17:05:59 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_44830585
Nog erger vind ik het als mensen vervolgens hun kop in het zand steken en dan met 24 weken nog een keer zo'n kindje weg laten halen omdat het blijkbaar niet vanzelf weg gaat.
Zo'n kindje is gewoon al bijna levensvatbaar, helemaal compleet, je voelt het al bewegen, ik snap niet hoe je het dan nog weg kunt laten halen als daar niet een hele goede reden voor is.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:07:57 #3
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_44830668
We hebben het hier net over gehad , is daar nu echt een nieuw topic voor nodig?
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:09:09 #4
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_44830711
Als student zijnde zou ik abortus laten plegen.

Je bent vol bezig met je studie en het opbouwen van een eventuele carriere, en dan zo'n koter erbij zal niet echt veel goed doen.

maar ja, zoals je al zegt, er zijn bepaalde gevallen of je nou wel of geen abortus moet plegen.
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:09:55 #5
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44830738
Absoluut abortus als beide instemmen. Als mn vriendin het kind wil houden heb ik daar maar mee te leven en zou ik het beste ervan proberen te maken. Ik zou wel proberen mijn studie af te maken.
Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
pi_44830754
Abortus is in mijn ogen moord. Houden dus.
When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer.
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:10:34 #7
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:11:18 #8
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44830783
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:05 schreef senesta het volgende:
Nog erger vind ik het als mensen vervolgens hun kop in het zand steken en dan met 24 weken nog een keer zo'n kindje weg laten halen omdat het blijkbaar niet vanzelf weg gaat.
Zo'n kindje is gewoon al bijna levensvatbaar, helemaal compleet, je voelt het al bewegen, ik snap niet hoe je het dan nog weg kunt laten halen als daar niet een hele goede reden voor is.
Als je al zover bent, tja, dan word het een steeds moeilijkere beslissing. Het kind kan wel volgroeid zijn maar het heeft nog geen bewustzijn. Mocht dus blijken dat het écht niet gaat allemaal, dan zou ik het alsnog weg laten halen.
  Moderator vrijdag 29 december 2006 @ 17:15:09 #9
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_44830922
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:11 schreef arneaux het volgende:

[..]

Als je al zover bent, tja, dan word het een steeds moeilijkere beslissing. Het kind kan wel volgroeid zijn maar het heeft nog geen bewustzijn. Mocht dus blijken dat het écht niet gaat allemaal, dan zou ik het alsnog weg laten halen.
Maar ja, wanneer heeft een kind een bewustzijn dan?
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:16:15 #10
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44830964
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:15 schreef senesta het volgende:

[..]

Maar ja, wanneer heeft een kind een bewustzijn dan?
Als het kind zich bewust is van de wereld om zich heen. Beginnen met huilen vlak na de bevalling bijvoorbeeld.
pi_44831078
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:10 schreef Bep het volgende:
Stop per direct abortus #4

Deel 4 alweer
Dat is POL, dit is R&P. Daarnaast is alleen de TT al tegenstrijdig met mijn OP. Het gaat niet specifiek over abortus allleen hier, en al helemaal niet over het stoppen ervan.
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:20:10 #12
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44831106
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:19 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Dat is POL, dit is R&P. Daarnaast is alleen de TT al tegenstrijdig met mijn OP. Het gaat niet specifiek over abortus allleen hier, en al helemaal niet over het stoppen ervan.
Nou je OP doet wel degelijk vermoeden dat hier de keuze tussen wel of niet abortus gemaakt en uiteengezet moet worden.
  Moderator vrijdag 29 december 2006 @ 17:20:54 #13
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_44831139
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:16 schreef arneaux het volgende:

[..]

Als het kind zich bewust is van de wereld om zich heen. Beginnen met huilen vlak na de bevalling bijvoorbeeld.
Maar er zijn beelden te vinden op internet van een abortus waarbij het kind probeert weg te komen van de zuiger waarmee ze het kind weg willen halen, is dat ook een teken van bewustzijn dan?
pi_44831185
quote:

[..]

Ja, ho, foetussen zijn zich wel degelijk bewust van hun omgeving hoor. Ze horen de mensen om zich heen, ze bouwen een band op met hun moeder en ga zo maar door.

Overigens, een aantal reacties in het eerder genoemde topic:
quote:
Op donderdag 28 december 2006 23:52 schreef HenryHill het volgende:

[..]

En dat vind ik op mijn beurt eigenlijk onzin

Ik bedoel, als je onveilig gaat liggen sexen en er komt een zwangerschap uit, dan heb je allebei schuld lijkt me. Je kunt niet alleen de jongen verantwoordelijk houden voor zijn zaadlozing, en niet alleen het meisje dat ze vruchtbaar is. Tot zover zijn de meesten het denk ik wel eens.

Maar dan. Zij is zwanger, en zowel de jongen als het meisje zijn eigenlijk nog niet in de positie om ouders te worden: jong, zitten nog op school, etc. Opties zijn: kind houden en met steun van de opa's en oma's van het kind het opvoeden, of abortus plegen.

Nu is het algemeen geaccepteerd dat de vrouw in deze keuze het laatste woord heeft, immers, zij heeft het kind in haar buik, en bij haar zal de abortus uitgevoerd moeten worden.
Als zij samen met de vader ervoor kiest om een abortus te plegen, prima.
Als zij samen met de vader ervoor kiest om het kind te houden, ook prima.

Maar als zij het kind wil houden, en de vader niet, dan heeft de vader verder niks in te brengen, maar wordt hij vervolgens wel (financieel?) verantwoordelijk gehouden voor zijn vaders-rol!

En dat vind ik onterecht.

--edit--
Er is blijkbaar een hoop bijgepost tijdens dat ik deze post aan het typen was. Excuses voor evt. off-topicheid e.d.
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 00:22 schreef Sessy het volgende:
Als er een condoom werd gebruikt, allee... Als dat niet is, vind ik dat dus echt risico van het vak, net zoals een SOA, je denkt er misschien niet bij na, maar je had er wel bij na MOETEN en KUNNEN denken. Zo werkt dat in het recht, als je zegt, ik dacht er niet bij na toen ik dat deed, dan zegt de rechter, ja maar je had MOETEN nadenken, en juridisch heet dat culpa of schuld.
quote:
Op donderdag 28 december 2006 23:37 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Tuurlijk geen larikoek. Stel een meisje is van mij zwanger. Ik wil het niet, zij houdt het toch. Dan zou ik toch mn verantwoordelijkheid nemen en financieel en emotioneel mn bijdrage leveren. Dit betekent dus niet dat ik bij het meisje blijf, maar ik zou niet met het idee kunnen leven dat er een kind van mij rondloopt waar ik niets mee temaken wil hebben.
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:22:43 #15
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44831205
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:20 schreef senesta het volgende:

[..]

Maar er zijn beelden te vinden op internet van een abortus waarbij het kind probeert weg te komen van de zuiger waarmee ze het kind weg willen halen, is dat ook een teken van bewustzijn dan?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik, en ik ben me heel erg bewust van de oppervlakkig- en kortzichtigheid, wat dat betreft een struisvogel ben.

Weet je, ik heb makkeiljk praten. Het is mij (gelukkig) nooit overkomen, net als geen van mn vrienden.
  Moderator vrijdag 29 december 2006 @ 17:27:39 #16
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_44831372
Bij ons is het ook niet aan de orde.
Ik ben in principe niet tegen abortus maar (voor mezelf dan) alleen als het echt nodig is, als er echt iets ernstigs met het kind aan de hand is, als mijn leven gevaar zou lopen, als het voortkomt uit verkrachting, dat soort dingen.
Mijn gezinnetje is nu compleet maar mocht het toch gebeuren dan zou ik het als een onverwacht kadootje zien.

Maar dat is niet te vergelijken met hele jonge mensen of mensen die hun leven nog niet dermate op de rails hebben dat ze denken aan een kind toe te zijn.

Wel vind ik de grens van 24 weken echt belachelijk als het om een gezond kind gaat
pi_44831453
quote:

[..]

huilen na de geboorte is een schrikreactie. jij zou ook ff moeten wennen als je van een lekkere vochtige 37 graden na 20 graden gaat.

abortus, ik vind dat het opgeblazen wordt, de ernst er van. ergens kan k me voorstellen dat wanneer het echt levensvatbaar is (zelfstandig) dus de laatste 1,5 maanden ofzo, dat eht dan niet meer mag, maar daarvoor. k heb zelf een tijd geleden met mn (nu ex) vriendin dik in de stress gezeten vanwege mogelijkheid op. zij was 17 en ik 18. moet je voorstellen dat je dan al vast zit aan elkaar, een kotertje hebt en de rest van je leven op zn minst moeizaam zal gaan. no way voor mij, maar zij wou het wel houden toen ben k me dus echt wezeloos geschrokken, omdat ze ook geen moring after pil wilde halen (dat was in haar ogen al bijna abortus).
kinderen moet je krijgen als je ze fatsoenlijk kan opvoeden, onderhouden, geven wat ze nodig hebben, oftewel pas na je 25e ofzo. en als je dan toch een kind krijgt, maar jij een slechte ouder bent vind k dat het kind bijna verplicht ter adoptie moet worden aangeboden, er gaat teveel mis. mijn pa kan ook niet met kinderen omgaan, moet je nagaan hoe dat was toen mn moeder overleed (ik was 5)...
ter adoptie aanbieden? tis toch nog steeds jouw kind, en er worden jaarlijks 1000den kinderen uit 3e wereldlanden hier voor "geimporteerd" (sorry, geen beter woord voor)

abortus om cosmetische redenen keur ik wel af, tenzei t wel ernstig/erg lastig is (klompvoeten, ed, hazenlip is in mijn ogen niet erg genoeg). k bedoel, denk jij dat je kind (en jij) echt gelukkig kunnen worden als je mega veel tijd en energie in je kind moet steken, wat nooit echt door de wereld geaccepteerd zal worden?
je moet ook denken aan het kind zelf hoor...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:30:56 #18
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44831471
Iets wat ik absoluut wel zou laten doen is een vruchtwaterpunctie. Mocht het kind een mongooltje zijn, zou ik t weg laten halen.
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:31:58 #19
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44831516
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:30 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

huilen na de geboorte is een schrikreactie. jij zou ook ff moeten wennen als je van een lekkere vochtige 37 graden na 20 graden gaat.

abortus, ik vind dat het opgeblazen wordt, de ernst er van. ergens kan k me voorstellen dat wanneer het echt levensvatbaar is (zelfstandig) dus de laatste 1,5 maanden ofzo, dat eht dan niet meer mag, maar daarvoor. k heb zelf een tijd geleden met mn (nu ex) vriendin dik in de stress gezeten vanwege mogelijkheid op. zij was 17 en ik 18. moet je voorstellen dat je dan al vast zit aan elkaar, een kotertje hebt en de rest van je leven op zn minst moeizaam zal gaan. no way voor mij, maar zij wou het wel houden :| toen ben k me dus echt wezeloos geschrokken, omdat ze ook geen moring after pil wilde halen (dat was in haar ogen al bijna abortus).
kinderen moet je krijgen als je ze fatsoenlijk kan opvoeden, onderhouden, geven wat ze nodig hebben, oftewel pas na je 25e ofzo. en als je dan toch een kind krijgt, maar jij een slechte ouder bent vind k dat het kind bijna verplicht ter adoptie moet worden aangeboden, er gaat teveel mis. mijn pa kan ook niet met kinderen omgaan, moet je nagaan hoe dat was toen mn moeder overleed (ik was 5)...
ter adoptie aanbieden? tis toch nog steeds jouw kind, en er worden jaarlijks 1000den kinderen uit 3e wereldlanden hier voor "geimporteerd" (sorry, geen beter woord voor)

abortus om cosmetische redenen keur ik wel af, tenzei t wel ernstig/erg lastig is (klompvoeten, ed, hazenlip is in mijn ogen niet erg genoeg). k bedoel, denk jij dat je kind (en jij) echt gelukkig kunnen worden als je mega veel tijd en energie in je kind moet steken, wat nooit echt door de wereld geaccepteerd zal worden?
je moet ook denken aan het kind zelf hoor...
Maargoed, je houd je kindje dus?
pi_44831689
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:31 schreef arneaux het volgende:

[..]

Maargoed, je houd je kindje dus?
als k ouder ben dan 25, een redelijke baan heb, een huis kan betalen, een vriendin/vrouw heb waar k mn hele leven bij zal blijven, dan ja.

als het een genetische afwijking, zware cosmetische afwijking, en mijn situatie niet voldoet aan bovenstaande, dan zou k haar bijna neermeppen en mee slepen naar de kliniek. omdat ik weet dat ik en de kleine er niet mee om zouden kunnen gaan, er ongelukkig van zouden worden, dat mn relatie onder extreme druk zou komen staan en omdat ik mezelf in dat opzicht wel ken.
als de man zijnde heb je in dergelijke situaties helaas (bijna) niets in te brengen, een vrouw om iets emotioneels op andere gedachten brengen
  vrijdag 29 december 2006 @ 17:39:04 #21
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44831724
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:37 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

als k ouder ben dan 25, een redelijke baan heb, een huis kan betalen, een vriendin/vrouw heb waar k mn hele leven bij zal blijven, dan ja.

als het een genetische afwijking, zware cosmetische afwijking, en mijn situatie niet voldoet aan bovenstaande, dan zou k haar bijna neermeppen en mee slepen naar de kliniek. omdat ik weet dat ik en de kleine er niet mee om zouden kunnen gaan, er ongelukkig van zouden worden, dat mn relatie onder extreme druk zou komen staan en omdat ik mezelf in dat opzicht wel ken.
als de man zijnde heb je in dergelijke situaties helaas (bijna) niets in te brengen, een vrouw om iets emotioneels op andere gedachten brengen
Maar je ex heeft t kind gehouden?
pi_44831888
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:39 schreef arneaux het volgende:

[..]

Maar je ex heeft t kind gehouden?
we hadden afgesproken dat ze de pil toch door zou slikken. na een maand een zwangerschapstest gehaald en gedaan -> niets

niet veel later moest ze ff naar de huisarts (weet niet meer waarvoor) en moest een urinetestje achterlaten. bleek dat daar wel bepaalde cellen in zaten
over door t oog van de naald gesproken (in mijn geval dan)

offtopic
ik mis een smiley waar de ogen van uitpuilen, en een voor extreme opluchting...
pi_44831892
Abortus... zit absoluut niet op een kind te wachten, en mijn vriendin ook niet...
Mijn vriendin is altijd heel trouw met de pil, dus de kans is gelukkig klein, maar je weet nooit natuurlijk... en dan ben ik blij dat de mogelijkheid er is om er vanaf te kunnen. Tegen je zin een kind is voor niemand goed, ook niet voor het kind
pi_44832023
De reden waarom we zoveel afkeer hebben van mensen die zovaak abortus hebben gepleegd (naast het feit dat het veelal een stel randmongolen zijn) is omdat zij maar weinig waarde hechten aan menselijk leven, we zien weinig 'oprechtheid' in hen. Dat is imo een irrationele reden om 'nee' te zeggen, dus dat 'argument' kan sowieso al niet opgaan. Ik zie het vaak ook als overblijfselen van christelijke waarden, zonder religieuze context waarin het gezegd wordt.
quote:
Dit is bijv. ook een irrationeel argument.

Maar goed, ethiek is vaak ook gebaseerd op een esthetisch ideaal, soort schilderachtig idee.

Wat ik trouwens een hele kwalijke zaak vind is dat ouders zo'n enorme impact op de zwangere vrouw hebben. "Ja, IK HOOP MAAR DAT JE DOET WAT HET BESTE IS." In plaats van direct recht voor z'n raap te zeggen dat ze dat gedrocht uit haar buik moet laten verwijderen, proberen ze het schijnheilig op te dekken. Zij voelen namelijk al die problemen al aankomen. Vergis je er niet in hoe egoistisch ouders soms zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2006 17:48:55 ]
pi_44832153
Ik wil geen kinderen, nu niet, en waarschijnlijk in de toekomst ook niet, omdat het me verschrikkelijk lijkt niet meer te kunnen doen en laten wat ik wil, ik ben heel egocentrisch ingesteld wat dat betreft. Zoals het nu is zou ik ook onmiddelijk voor een abortus gaan, omdat ik nog studeer, en het in mijn geval ook niet aan eigen stommiteit zou liggen waarschijnlijk omdat ik ontzettend netjes met mijn anticonceptie ben; ik ben echt als de dood om zwanger te worden namelijk.
Wat vervelender zou zijn is als ik te laat zou zijn voor abortus. Ik heb het er ooit met mijn vriend over gehad en in dat gesprek gaf ik aan dat ik waarschijnlijk voor adoptie zou kiezen omdat ik absoluut geen kinderen wil. Helaas zou mijn vriend dat weigeren, die zou niet kunnen leven met het idee dat er een kind van hem rond loopt, maar dat hij niet zelf op voedt (mijn vriend staat ook minder afwijzend tegenover kinderen). Uiteindelijk kwam het er op neer dat als het kind er eenmaal zou zijn, het voor hem voor de relatie zou gaan: oftewel, hij zou liever het kind zonder mij opvoeden, dan het kind afstaan en met mij verder gaan. Ik ben daar indertijd best wel ff van overstuur geweest, maar sinds dat gesprek doe ik iedere 2-3 maanden een zwangerschapstest, gewoon voor de zekerheid.
Arseen (As), atoomnummer 33
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')