Idd, laten we weer over Dawkins spreken.quote:
Dara heb je wel gelijk in, hij moet oppassen dat hij niet te fanatiek wordt, dat stoot mensen af, ook al heeft hij een goed verhaal.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:05 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Idd, laten we weer over Dawkins spreken.
Ik moet zeggen dat ik Dawkins een goede schrijver vindt en dat ik nogal wat punten met hem deel (zoals atheïsme), maar toch krijg ik te veel het idee dat hij een 'war on religion' aan het voeren is. Aan de ene kant kan ik hem begrijpen. Ik geloof best dat nogal wat gelovigen het bloed onder zijn nagels vandaan halen om de evolutietheorie proberen zwart te maken met compleet achterhaalde argumenten of gewoonweg leugens. Er zijn talloze copy-paste sites vol religieuze propaganda die complete onzin over de evolutietheorie uitkramen. Vanuit dat perspectief snap ik dat Dawkins zijn geduld ook een keer op is en de theïstische wereldbeelden probeert kapot te maken.
Mij maakt het ook niet uit dat de wetenschap niet alles weet. Ik denk ook dat het de beste optie is om dingen te weten te komen, maar wel heel specifieke dingen, namelijk wetenschappelijke feiten. Ik vraag je niet deze feiten te verwerpen, ik vraag je alleen om ze in een ander daglicht te zien, namelijk door wetenschap te zien als een bepaalde manier om een relatie met waarheid tot uiting te brengen, die bestaat naast andere manieren, waaronder religie. Jij verdedigt wetenschap echter alsof het de enige manier is om een relatie aan te nemen ten opzichte van waarheid, terwijl dit gewoon niet juist is. Natuurlijk zul je nu wel weer gaan vragen om bewijs voor die andere manieren, maar het gaat er juist om dat jij bewijs alleen accepteert als het wetenschappelijk geformuleerd is. Een dergelijke gesloten houding is a) niet wetenschappelijk, omdat je niet openstaat voor andere mogelijkheden, b) onethisch, omdat je andere wereldbeelden afdoet als minder waar, terwijl er net zo veel reden is om die te geloven voor diegenen die dat doen, en c) onwaar, omdat je de pluraliteit van de werkelijkheid niet onder ogen durft te zien.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:23 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
De rest van je post quote ik niet omdat dat verder gezever is over rigoreuze ontologie.
Verder, het maakt niet uit dat de wetenschap niet alles weet. Gezien de reproduceerbaarheid en voorspelbaarheid en het gebrek aan dogmatiek is het echter wel de beste optie om dingen te weten te komen. Ja natuurlijk is het een simplificatie en is het niet compleet, maar wat vraag je dan? Wij zijn mensen, geen goden, wij roeien met de riemen die we hebben. Als de wetenschap dan een coherent beeld kan scheppen en de verwachtte waarden ook uitkomen dan is dat de meest solide basis om vanuit te werken.
De wetenschappelijke/filosofische logica is anders dan de religieuze logica, omdat ze volledig andere stellingen poneren. Dat er vragen zijn die onzinnig zijn, is duidelijk, maar wat ik probeer te zeggen is dat zowel religie als wetenschap binnen hun eigen domein onzinnige aannamen hebben en daar veel zinnigs aan verbinden.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:34 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Dat is een hele merkwaardige logische implicatie die je maakt. Ik kan even goed zeggen dat binnen religie stellingen niet controleerbaar zijjn, omdat deze geen enkele afspiegeling van de waarheid geven. Ze zijn dus volstrekt onzinnig, omdat ze geen referentie naar de realiteit hebben. Dat iets onzinnig is, hoeft niet per definitie onwaar te zijn (zoals Wittgenstein opmerkte), maar dat is een andere discussie
[..]
De vraag of de werkelijkheid echt bestaat is onzinnige, metafysische kwestie en en valt buiten het domein van de wetenschap. Wetenschap heeft enkel als doel om de zaken om ons heen te beschrijven, namelijk hoe de wereld is. Dat de wereld er is en of die 'echt' is, daarover valt niets zinnigs te zeggen.
[..]
Dat is de kracht van wetenschap: Je kan beter iets zeggen dat beperkt maar zinnig is, dan veel zeggen dat onzin is. (Hoewel nogal wat wetenschappers ook wel te veel onzin zeggen). En ik weet niet in hoeverre je thuis bent in de wetenschap, maar met onze wetenschappelijke modellen is echt heel veel bereikt. Je gifpijlen richten op exotische zaken als snaartheorie, hoeft ook niet. Er zijn genoeg andere modellen die, ondanks hun beperking, een goede voorspellings- en verklaringskracht hebben.
Jouw definitie van wetenschap is natuurlijk leuk en aardig en voor de meeste gevallen ook waar (de alfa-wetenschappen en de sociale wetenschappen misschien uitgesloten), maar dit bewijst al dat wetenschap een beperkte blik heeft (wat ook nodig is). Religie heeft weer een andere (ook beperkte) blik.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het lijkt me toch dat als je iets wetenschap wilt noemen, dit ook de basale spelregels van de wetenschap moet volgen. Het methodologisch naturalisme als basis voor de wetenschap is noodzakelijk omdat falsificatie, herhaalbare expirementen in een gecontrolleerde omgeving etc. anders niet mogelijk zijn. Het is ook niet alleen dat de rechter even leuk heeft bepaald dat ID geen wetenschap is, maar meer dat de voorstanders van ID dit ook gewoon hebben toegegeven in de rechtzaal. Ze probeerden echter ID alsnog in het wetenschappelijk onderwijs te krijgen door niet ID zelf maar 'de controverse tussen ID en evolutietheorie' te willen onderwijzen.
Ik vind eigenlijk dat hij te fanatiek is. Dit soort commentaar is eigenlijk gewoon triest:quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:19 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dara heb je wel gelijk in, hij moet oppassen dat hij niet te fanatiek wordt, dat stoot mensen af, ook al heeft hij een goed verhaal.
http://richarddawkins.net(...)ing,Giles-Hattersleyquote:"I saw a picture of this woman," says Dawkins. "She had one of the most stupid faces I've ever seen. She actually said, 'Christians should be allowed to work for British Airways'."
He continues, face reddening: "Well, of course, Christians are sodding well allowed to work for British Airways. It's got nothing to do with it. She is clearly too stupid to see the difference between somebody who wears a cross and somebody who is a Christian."
Ik geloof op zich ook wel in de evolutietheorie, al heb ik een aantal vragen daarbij wegens gebrek aan degelijke kennis. Dit is niet de tijd of de plaats om daarop in te gaan, maar het zwartmaken van de evolutietheorie is verwerpelijk. Maar het zwartmaken van religie op basis van een wetenschappelijke logica is even extremistisch en verwerpelijk. Dawkins lijkt niet te begrijpen dat zijn logica niet universeel geldig is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:05 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Idd, laten we weer over Dawkins spreken.
Ik moet zeggen dat ik Dawkins een goede schrijver vind en dat ik nogal wat punten met hem deel (zoals atheïsme), maar toch krijg ik te veel het idee dat hij een 'war on religion' aan het voeren is. Aan de ene kant kan ik hem begrijpen. Ik geloof best dat nogal wat gelovigen het bloed onder zijn nagels vandaan halen om de evolutietheorie proberen zwart te maken met compleet achterhaalde argumenten of gewoonweg leugens. Er zijn talloze copy-paste sites vol religieuze propaganda die complete onzin over de evolutietheorie uitkramen. Vanuit dat perspectief snap ik dat Dawkins zijn geduld ook een keer op is en de theïstische wereldbeelden probeert kapot te maken.
14 decimalen...quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Toch heb ik nooit in een college van het vak de docent horen hebben bespreken of die deeltjes er ook echt zijn, of dat ze louter wiskundig zijn. Natuurlijk discusseer je zoiets wel es met je studiegenoten, maar dat is leuk voor erbij. Je kunt er zaken mee uitrekenen die tot 13 decimalen overeenkomen met je metingen, dus wat wil je nog meer?
Toch dreigt de quantumfysische wetenschap vast te lopen in paradoxen. Neem alleen al het feit dat je de atomen niet kan zien als botsende bolletjes (waar wij een "reëel" beeld van hebben), maar dat daar enkel de kansrekening heerst. Ook dat je enkel of de plaats of de impuls van een deeltje kan bepalen en niet allebei tegelijkertijd. Of het feit dat je eigenschappen van een deeltje pas kan bepalen als je het waarneemt en sterker nog dat jouw waarneming pas de eigenschappen van dat deeltje bepaald. Een prachtig voorbeeld (keurig wiskundig onderbouwd en empirisch getoetst) dat we de realiteit met onze eigen meetinstrumenten creëren en dat het type meetintrument bepaald wat je uiteindelijk ziet.quote:Je noemde ook het voorbeeld van atomen. Je stelt dat "Hoeveel mensen hebben atomen ervaren?". Het is maar net wat je onder "ervaren" schaart. Einstein heeft aangetoond dat je met de aanname van atomen de zogenaamde Brownse bewegingen kunt verklaren. Met een elektronenmicroscoop kun je heel mooi kristalroosters bekijken, en de afzonderlijke atomen zien zitten. Bij een vakgroep op onze faculteit werken ze met goudlaagjes van 1 atoom dik. Ik denk dat je dat wel als "ervaring" kunt stellen, maar misschien bedoel jij iets anders met die term
Volgens mij is dat de essentie van de hele discussie. Wetenschap en religie zullen het nooit met elkaar eens worden zonder dat daar eerst enige kritische introspectie aan vooraf gaat. Als je het bijvoorbeeld eens kan worden over het feit dat beiden op per definitie oncontroleerbare aannames gebaseerd zijn, dan heb je op z'n minst een solide vertrekpunt om de daarop gebaseerde methodologiën beter te kunnen begrijpen. Beetje laat, maar vind dit toch een mooie Kerstgedachtequote:Ik ben het met je eens dat er nogal es te weinig zelfreflectie is in de wetenschap. En dat wetenschappelijke aannames overeenkomsten hebben met religieuze aannames. Maar er zijn ook belangrijke verschillen !
Mooi verwoord.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:11 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ik geloof op zich ook wel in de evolutietheorie, al heb ik een aantal vragen daarbij wegens gebrek aan degelijke kennis. Dit is niet de tijd of de plaats om daarop in te gaan, maar het zwartmaken van de evolutietheorie is verwerpelijk. Maar het zwartmaken van religie op basis van een wetenschappelijke logica is even extremistisch en verwerpelijk. Dawkins lijkt niet te begrijpen dat zijn logica niet universeel geldig is.
Dat zijn geen paradoxenquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:18 schreef Agno_Sticus het volgende:
Toch dreigt de quantumfysische wetenschap vast te lopen in paradoxen. Neem alleen al het feit dat je de atomen niet kan zien als botsende bolletjes (waar wij een "reëel" beeld van hebben), maar dat daar enkel de kansrekening heerst. Ook dat je enkel of de plaats of de impuls van een deeltje kan bepalen en niet allebei tegelijkertijd. Of het feit dat je eigenschappen van een deeltje pas kan bepalen als je het waarneemt en sterker nog dat jouw waarneming pas de eigenschappen van dat deeltje bepaald. Een prachtig voorbeeld (keurig wiskundig onderbouwd en empirisch getoetst) dat we de realiteit met onze eigen meetinstrumenten creëren en dat het type meetintrument bepaald wat je uiteindelijk ziet.
Klopt, ik ontken ook niet dat wetenschap en religie beiden een eigen beperkte blik hebben.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:07 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Jouw definitie van wetenschap is natuurlijk leuk en aardig en voor de meeste gevallen ook waar (de alfa-wetenschappen en de sociale wetenschappen misschien uitgesloten), maar dit bewijst al dat wetenschap een beperkte blik heeft (wat ook nodig is). Religie heeft weer een andere (ook beperkte) blik.
Het concept dat de volledige set verklaringen voor bepaalde biologische verschijnselen bestaat uit een specifieke creationistische hypothese (C1) en een specifieke darwinistische hypothese (D1) is al vele malen weerlegd door wetenschapsfilosofen, ook in eerdere rechtzaken m.b.t. creationisme. Dit is echter wel een van de kernargumenten van de theorie. Vervolgens bouwen ze verder op dit argumenten met allerlei kritiek op D1 die ook niet juist blijkt te zijn. Het lijkt me eerder dat de theorie te wensen over laat.quote:Bedankt voor de opheldering over deze rechtszaak. Ik blijft echter bij mijn standpunt dat de argumentatie te wensen over laat.
Ik zeg nergens dat wetenschap de enige manier is, ik zeg dat het de beste manier is. Ik vraag helemaal niet om bewijs voor andere manieren, dat heb ik nergens gedaan. Dat je dan mij verschillende predikaten als onethisch en onwetenschappelijk opspeldt op basis van die zaken vind ik ronduit storend. Ik mag hopen dat je per abuis mij aanvalt op zaken die ik niet zeg, want anders wens ik niet langer met je te spreken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:57 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Mij maakt het ook niet uit dat de wetenschap niet alles weet. Ik denk ook dat het de beste optie is om dingen te weten te komen, maar wel heel specifieke dingen, namelijk wetenschappelijke feiten. Ik vraag je niet deze feiten te verwerpen, ik vraag je alleen om ze in een ander daglicht te zien, namelijk door wetenschap te zien als een bepaalde manier om een relatie met waarheid tot uiting te brengen, die bestaat naast andere manieren, waaronder religie. Jij verdedigt wetenschap echter alsof het de enige manier is om een relatie aan te nemen ten opzichte van waarheid, terwijl dit gewoon niet juist is. Natuurlijk zul je nu wel weer gaan vragen om bewijs voor die andere manieren, maar het gaat er juist om dat jij bewijs alleen accepteert als het wetenschappelijk geformuleerd is. Een dergelijke gesloten houding is a) niet wetenschappelijk, omdat je niet openstaat voor andere mogelijkheden, b) onethisch, omdat je andere wereldbeelden afdoet als minder waar, terwijl er net zo veel reden is om die te geloven voor diegenen die dat doen, en c) onwaar, omdat je de pluraliteit van de werkelijkheid niet onder ogen durft te zien.
Zeker wel en ik heb ook een grote bewondering voor de elegantie van de quantumfysica.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zijn geen paradoxenDat is de theorie. Als de quantumfysica een goed beeld geeft van de natuur, dan zijn er bepaalde zaken niet exact gedefinieerd. Is dat een paradox? Leggen we daarmee niet onze eigen notie van logica op aan de natuur ? Die notie is gebasseerd op intutie, en intuitie is niet bepaald een goeie raadgever. Daarbij is het volstrekt logisch dat je meetinstrumenten invloed hebben op je metingen, daar is ook niks paradoxaals aan. Begrijp je de argumenten daarvoor wel?
Maar dit heeft weer weinig met Dawkins te maken
En ik vind het storend dat je op geen enkele manier openstaat voor manieren die volgens jou niet "de beste" zijn, of ook maar op een enkel punt jouw wetenschappelijke visie blootstelt aan argumenten die deze misschien kunnen relativeren. Het is juist dat je niet om bewijs voor andere manieren hebt gevraagd, dat zou voor mij een logische tegenwerping geweest zijn van een wetenschapsverdediger op mijn eerdere stellingen. De werkelijkheid is echter nog erger: je staat niet eens open voor andere manieren van denken. Mijn kritiek was dan ook niet gericht tegen de vraag om bewijs die jij wel of niet zou hebben gedaan, maar tegen de onwil om verder te denken dan alleen binnen de grenzen van je eigen perkje.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:57 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat wetenschap de enige manier is, ik zeg dat het de beste manier is. Ik vraag helemaal niet om bewijs voor andere manieren, dat heb ik nergens gedaan. Dat je dan mij verschillende predikaten als onethisch en onwetenschappelijk opspeldt op basis van die zaken vind ik ronduit storend. Ik mag hopen dat je per abuis mij aanvalt op zaken die ik niet zeg, want anders wens ik niet langer met je te spreken.
Maar die onwil is helemaal niet aanwezig, ik ben simpelweg overtuigd van mijn gelijk. En van mij vragen dat ik had moeten vragen om bewijs is natuurlijk de zaak omdraaien. Als je ongefundeerd ad hominem argumenten rond gaat spuiten tegen me dan vraag ik me af waar je fatsoen is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:06 schreef Forkbender het volgende:
[..]
En ik vind het storend dat je op geen enkele manier openstaat voor manieren die volgens jou niet "de beste" zijn, of ook maar op een enkel punt jouw wetenschappelijke visie blootstelt aan argumenten die deze misschien kunnen relativeren. Het is juist dat je niet om bewijs voor andere manieren hebt gevraagd, dat zou voor mij een logische tegenwerping geweest zijn van een wetenschapsverdediger op mijn eerdere stellingen. De werkelijkheid is echter nog erger: je staat niet eens open voor andere manieren van denken. Mijn kritiek was dan ook niet gericht tegen de vraag om bewijs die jij wel of niet zou hebben gedaan, maar tegen de onwil om verder te denken dan alleen binnen de grenzen van je eigen perkje.
Aannames binnen de wetenschap en religie zijn zo verschillend, dat ik durf te zeggen dat de aannames van de wetenschap veel aannemelijk zijn. In de logica is A = A een aanname (een object is zichzelf) en die aanname die zo zelf-evident dat niemand haar betwijfelt. Sterker nog, men kan onmogelijk denken zonder die aaname. Een dergelijke aanname staat natuurlijk in schril contrast met religieuze aanames, die helemaal niet zo zelf-evident zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:03 schreef Forkbender het volgende:
[..]
De wetenschappelijke/filosofische logica is anders dan de religieuze logica, omdat ze volledig andere stellingen poneren. Dat er vragen zijn die onzinnig zijn, is duidelijk, maar wat ik probeer te zeggen is dat zowel religie als wetenschap binnen hun eigen domein onzinnige aannamen hebben en daar veel zinnigs aan verbinden.
Ik zeg niet dat je had moeten vragen om bewijs, ik zeg dat dat volgens mij de logische vervolgstap zou ziijn geweest. De argumenten zijn niet ad hominem, want ik heb er een beweegreden bij gezet die niet over jou persoonlijk gaan maar over de denkbeelden die jij uiteenzet. Ik scheld je niet uit, ik zeg niet dat je moeder een enge ziekte verdient (absoluut niet, moge zij leven in eeuwige gezondheid!).quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:12 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Maar die onwil is helemaal niet aanwezig, ik ben simpelweg overtuigd van mijn gelijk. En van mij vragen dat ik had moeten vragen om bewijs is natuurlijk de zaak omdraaien. Als je ongefundeerd ad hominem argumenten rond gaat spuiten tegen me dan vraag ik me af waar je fatsoen is.
Maar dat is niet een basis-aanname. Het is een stelling dat ieder object (conceptueel of reeel) dat je vindt in de wereld gelijk is aan zichzelf. Maar dan ga je er stilzwijgend van uit dat deze objecten ook daadwerkelijk bestaan. Want deze aanname zou niet kunnen bestaan zonder objecten die aan deze regel voldoen. Logica zweeft niet los in de ruimte ze is essentieel verbonden met die ruimte en de materiele wereld. De aanname dat de wereld bestaat is ook een aanname, waarvan je onmogelijk kunt bewijzen dat deze zelf-evident is, zoals Ome Ludwig altijd zei.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:17 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Aannames binnen de wetenschap en religie zijn zo verschillend, dat ik durf te zeggen dat de aannames van de wetenschap veel aannemelijk zijn. In de logica is A = A een aanname (een object is zichzelf) en die aanname die zo zelf-evident dat niemand haar betwijfelt. Sterker nog, men kan onmogelijk denken zonder die aaname. Een dergelijke aanname staat natuurlijk in schril contrast met religieuze aanames, die helemaal niet zo zelf-evident zijn.
1. Idd is een woordenboek erbij pakken flauw, cker op de manier zoals je dat hier doet. Ik denk dat je wel weet wat ik bedoelquote:Op vrijdag 29 december 2006 10:14 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ik vind het altijd flauw om een woordenboek erbij te pakken, maar dit zegt van Dale:
ge·lo·ven (ov.ww.)
1 vertrouwen stellen in
2 (iets) op gezag van een ander als waar beschouwen => aannemen, geloof hechten aan iets
3 menen, aannemen => vermoeden
waar·heid (de ~ (v.))
1 het ware, de overeenstemming tussen een denkbeeld, een verhaal of een bericht en de zaak zoals zij is
2 iets dat waar is => feit
3 ware geloofsovertuiging
Geloven is op gezag van een ander (boek, mens, enz.), maar wetenschap is dat ook. Niet elke wetenschapper gaat alle onderzoeken in zijn vakgebied nogmaals na.
Je zegt dat je meer hebt aan wetenschap dan aan religie in het dagelijks leven, alhoewel ik het nut niet inzie van het laten vallen van appelsDat wetenschap nuttiger is, is misschien wel zo, hoewel onderzoek naar de voordelen van meditatie en gebed ook sprekend is: meer rust, meer welzijn, meer geluk (niet staatsloterij-geluk, maar gelukzaligheid). Maar wat is precies het NUT van zeker weten dat iets gaat gebeuren? Volgens mij alleen dat je dan daarop in kunt spelen om er beter uit te komen dan je af zou zijn als je het niet zou weten. Maar zoiets komt ook uit het gevoel: als iets slecht voelt, dan is dat een waarschuwing van jezelf, als iets goed voelt, dan is dat een teken van aanmoediging. Wetenschap bouwt voort op ons overlevingsinstinct. Ik denk dat er meer is dan slechts dat.
Dit is een rare stelling, die niemand beweert, zo houd je idd de discussie lekker levendigquote:Wetenschap bouwt voort op ons overlevingsinstinct.
@2. Het is ook flauw om het zo te verdedigen: je kunt namelijk het moment niet voorspellen wanneer een appel van de boom valt. Voor de ontdekking van de zwaartekrachtswet, of ook maar het concept van de zwaartekracht zijn appels ook wel uit bomen geschud. Door apen bijvoorbeeld. Die hadden daar geen wetenschap voor nodig die voldeed aan de eisen die wij eraan stellen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
1. Idd is een woordenboek erbij pakken flauw, cker op de manier zoals je dat hier doet. Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel
2. qua voorbeeld: ga maar eens onder een vallende appel staan, of heb maar eens honger en schud eens aan een boom, beetje flauw om zo op een voorbeeld in te gaan
3.
[..]
Dit is een rare stelling, die niemand beweert, zo houd je idd de discussie lekker levendig![]()
4. zoals ik ook eerder postte, kan religie als middel (psychologisch) nuttig zijn, maar heeft het geen voorspellend nut
5. ik hoop dat het niet zo is, maar het lijkt een beetje dat je discussieert om het discussieren
6. aan de andere kant houdt het wel de discussie levendig![]()
Het worden al minder punten, we komen er wel!quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:33 schreef Forkbender het volgende:
[..]
@2. Het is ook flauw om het zo te verdedigen: je kunt namelijk het moment niet voorspellen wanneer een appel van de boom valt. Voor de ontdekking van de zwaartekrachtswet, of ook maar het concept van de zwaartekracht zijn appels ook wel uit bomen geschud. Door apen bijvoorbeeld. Die hadden daar geen wetenschap voor nodig die voldeed aan de eisen die wij eraan stellen.
@3. Ik beweer het. Ben ik niemand? Het is trouwens behoorlijk logisch hoor: je zoekt in wetenschap naar oplossingen voor problemen die mensen echt raken en die het leven vergemakkelijken. In die zin bouwt het voort op de overlevingsdrang van mensen.
@4. Okee, ben ik met je eens.
@5. Dat is niet zo. Ik discussieer om mijn eigen standpunt te verkennen en de standpunten van anderen in overweging te nemen. Ik probeer andere standpunten aan te vallen via redelijke argumentatie om te zien hoe zij hun standpunten verdedigen. Dat is niet discussieren om het discussieren, maar, mijns inziens, een vrij normale bezigheid.
@6. Dank je. Dat is ook de bedoeling. Je bent nooit klaar met discussieren zolang er nog geen vrede op aarde is.![]()
Maakt geen verschil bij de gratie van implicatie.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:57 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je had moeten vragen om bewijs, ik zeg dat dat volgens mij de logische vervolgstap zou ziijn geweest.
Een post eerder gaf je mij predikaten die ik als schelden zie op basis van argumenten die niet waar zijn. Dan is er sprake van of ad hominem of een 'straw man' voor zover ik dat zo zie.quote:De argumenten zijn niet ad hominem, want ik heb er een beweegreden bij gezet die niet over jou persoonlijk gaan maar over de denkbeelden die jij uiteenzet. Ik scheld je niet uit, ik zeg niet dat je moeder een enge ziekte verdient (absoluut niet, moge zij leven in eeuwige gezondheid!).
Er is een fundament. Het fundament sluit niet 100%, maar het is er wel. Tevens beargumenteer ik dat het het beste fundament is, niet het enige. Hardleers gedoe bij jou. Is er ergens een feilloos handboek voor het leven waarin staat 'gij zult niks aannemen tenzij gij daar 100% zeker van bent'? Nee. Dan komt nu waarschijnlijk je argument 'o, dan is het geloof', maar dat is het niet, want ik acht het best mogelijke zekerheid op basis van een fundament van reproduceerbaarheid van bewijs. Voorts kan ik me niet herinneren gesproken te hebben over religie in dit topic, maar dat zal allemaal wel.quote:Je geeft toe dat je overtuigd bent van je eigen gelijk. Dit is precies de houding die ik bekritiseer, omdat dit zogenaamde gelijk gebaseerd is op aannamen die ongefundeerd zijn, terwijl dat jouw punt van kritiek ten opzichte van religie is.
O ja joh? En hoe noemen ze dat buiten religie dan? Wildplassen?quote:Dat noemen ze binnen religie hypocrisie (een ander verwijten waar je zelf ook schuldig aan bent).
Nu zit je alweer allerlei zaken op te hangen aan mijn uitspraken die er helemaal niet uit volgen. Dat ik overtuigd ben wil niet zeggen dat dat een permanente staat is. Ik ben te overtuigen, maar ik zoek dat niet actief, want ik ben tevreden met mijn huidige visies en acht die visies uitermate sterk verdedigd.quote:Je kunt herhalen dat je geen onwil hebt, maar als je overtuigd bent van je eigen gelijk, dan is dat slechts een puur theoretische wil om eventueel andere manieren van denken te adopteren.
Het brein? Wiens brein? Mijn brein? Onze breinen zijn niet gelijk. Je scheldt me nu uit voor 'geestelijk lui'. Waarom stel je niet gewoon netjes dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de hersenen van de meeste mensen een voorkeur voor bevestiging hebben. Een 'voorkeur' wil niet zeggen dat zoiets altijd gelden moet.quote:In de praktijk zul je overtuigd blijven van je eigen gelijk, omdat het brein niet volgens wetenschappelijke falsificatie werkt, maar volgens het principe "ik wil de patronen en structuren van mijn denken niet veranderen, omdat ik dan mijn geestelijke luiheid moet opgeven!"
Dat is metafysisch geneuzel die de wetenschap koud laat. Het is net wat groot filosoof Carnap zei: twee geologen meten de hoogte van een berg. Beide geologen komen uit op 5000 meter. Echter, geoloog A is realist en denk dat die berg echt onafhankelijk van onze waarneming bestaat. Geoloog B is idealist en denkt dat die berg afhankelijk is van onze mentale wereld bestaat. Nou, wie er gelijk heeft maakt helemaal geen bal uit. Ongeacht je wel of niet denkt dat de berg 'echt' bestaat; die berg is volgens de wetenschap 5000 meter. Zulke metafysische discussies zijn niet alleen onbeslisbaar (en dus onzinnig volgens Wittgenstein en het logisch positivisme), maar ook totaal irrelevant voor de wetenschap.quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:02 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Maar dat is niet een basis-aanname. Het is een stelling dat ieder object (conceptueel of reeel) dat je vindt in de wereld gelijk is aan zichzelf. Maar dan ga je er stilzwijgend van uit dat deze objecten ook daadwerkelijk bestaan. Want deze aanname zou niet kunnen bestaan zonder objecten die aan deze regel voldoen. Logica zweeft niet los in de ruimte ze is essentieel verbonden met die ruimte en de materiele wereld. De aanname dat de wereld bestaat is ook een aanname, waarvan je onmogelijk kunt bewijzen dat deze zelf-evident is, zoals Ome Ludwig altijd zei.
waarom niet? Science fiction en zo...quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:16 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Bovendien zei Wittgenstein dat de uitspraak 'De wereld bestaat' een volstrekt onzinnige uitspraak is; we kunnen ons namelijk helemaal niets voorstellen bij het niet-bestaan van de wereld (want dan zouden we zelf niet bestaan).
Ik denk dat je Wittgenstein verkeerd begrijpt. Stelling 1 van Wittgenstein is ook 'de wereld is alles, wat het geval is'. De wereld moet je opvatten als de gehele werkelijkheid waarmee we geconfronteerd worden. Als er geen werkelijkheid is, dan zou niet enkel de mens maar helemaal niets het geval kunnen zijn. Vandaar dat de zin 'er zijn voorwerpen' volgens Wittgenstein ook onzin is, want een wereld zonder voorwerpen is onmogelijk (en als er voorwerpen zijn, dan is er sprake van een wereld). We kunnen enkel feiten omtrent de voorwerpen vaststellen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
waarom niet? Science fiction en zo...
Lijkt me bovendien geen criterium, alsof alles om de mens draait....
Een object in de wereld, zoals een fiets of een auto. Voorwerpen tonen zich in de wereld met een bepaalde configuratie, zodat wij feiten over de configuratie van objecten in wereld kunnen vaststellen. Zo kunnen wij zeggen 'de fiets staat naast de auto'. Indien deze uitspraak een afbeelding van een toestand in de wereld is, is zij waar (en dus een feit) volgens Wittgenstein.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:11 schreef Orwell het volgende:
wat zijn voorwerpen?
Ok, dus gewoon het verschil tussen niets en iets. bedankt voor de toelichting. Ik ging idd alleen in op het stukje wat je daar schreef zonder de context van Wittgenstein te weten, was mss niet zo handig.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:44 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Ik denk dat je Wittgenstein verkeerd begrijpt. Stelling 1 van Wittgenstein is ook 'de wereld is alles, wat het geval is'. De wereld moet je opvatten als de gehele werkelijkheid waarmee we geconfronteerd worden. Als er geen werkelijkheid is, dan zou niet enkel de mens maar helemaal niets het geval kunnen zijn. Vandaar dat de zin 'er zijn voorwerpen' volgens Wittgenstein ook onzin is, want een wereld zonder voorwerpen is onmogelijk (en als er voorwerpen zijn, dan is er sprake van een wereld). We kunnen enkel feiten omtrent de voorwerpen vaststellen.
Hier de youtube versiequote:Op zaterdag 30 december 2006 16:50 schreef Autodidact het volgende:
http://www.mininova.org/tor/485069
Filmopname van een lezing van Dawkins over het laatste boek.
Waarom moet je altijd lief zijn tegen religie???quote:maandag 25 december 2006 21:28[/url] schreef Malcorro het volgende:[/b]
http://video.google.nl/videoplay?docid=8274161817834619566&q=dawkins
Luister naar bepaalde reacties.
Het is zoiets van: Jij en ik, wij scientisten!
Hij doet ongelofelijk neerbuigend naar elke vorm van godsdienst. Hij zit het als een virus, hetgeen hij ook zegt in dit interview. Soms heb ik het idee dat hij wel een soort van bescheiden probeert te zijn. Sorry, maar ik mag hem als persoon absoluut niet.
In plaats van op de argumenten in te gaan, begon jij te schreeuwen dat ik je ad hominem had misbruikt. Dat vind ik weer iets wat nergens op slaat. De argumenten die ik gaf heb je volgens mij niet eens serieus gelezen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:27 schreef Zzyzx het volgende:
Een post eerder gaf je mij predikaten die ik als schelden zie op basis van argumenten die niet waar zijn. Dan is er sprake van of ad hominem of een 'straw man' voor zover ik dat zo zie.
Reproduceerbaarheid en waarschijnlijkheid zeggen niets als het deel uitmaakt van het systeem waarop je je mening baseert. Je hebt misschien niet direct religie aangevallen, maar je hebt het wel bekritiseerd door te stellen dat alleen wetenschap zaken kan bewijzen.quote:Er is een fundament. Het fundament sluit niet 100%, maar het is er wel. Tevens beargumenteer ik dat het het beste fundament is, niet het enige. Hardleers gedoe bij jou. Is er ergens een feilloos handboek voor het leven waarin staat 'gij zult niks aannemen tenzij gij daar 100% zeker van bent'? Nee. Dan komt nu waarschijnlijk je argument 'o, dan is het geloof', maar dat is het niet, want ik acht het best mogelijke zekerheid op basis van een fundament van reproduceerbaarheid van bewijs. Voorts kan ik me niet herinneren gesproken te hebben over religie in dit topic, maar dat zal allemaal wel.
Ik vermelde dit alleen omdat het van origine een religieuze term is. Onze taal is daarmee doortrokken.quote:O ja joh? En hoe noemen ze dat buiten religie dan? Wildplassen?
De waarheid doet pijn, he?quote:Nu zit je alweer allerlei zaken op te hangen aan mijn uitspraken die er helemaal niet uit volgen. Dat ik overtuigd ben wil niet zeggen dat dat een permanente staat is. Ik ben te overtuigen, maar ik zoek dat niet actief, want ik ben tevreden met mijn huidige visies en acht die visies uitermate sterk verdedigd.
[..]
Het brein? Wiens brein? Mijn brein? Onze breinen zijn niet gelijk. Je scheldt me nu uit voor 'geestelijk lui'. Waarom stel je niet gewoon netjes dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de hersenen van de meeste mensen een voorkeur voor bevestiging hebben. Een 'voorkeur' wil niet zeggen dat zoiets altijd gelden moet.
En of het geneuzel is! Maar als iedereen (gelovige, wetenschapper, kunstenaar) zijn werelbeeld baseert op een aanname die onbewijsbaar is (daar kun je trouwens al bij Kant voor terecht), dan zie je dat het verheffen van het ene beeld boven het andere onverdedigbaar is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:16 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Dat is metafysisch geneuzel die de wetenschap koud laat. Het is net wat groot filosoof Carnap zei: twee geologen meten de hoogte van een berg. Beide geologen komen uit op 5000 meter. Echter, geoloog A is realist en denk dat die berg echt onafhankelijk van onze waarneming bestaat. Geoloog B is idealist en denkt dat die berg afhankelijk is van onze mentale wereld bestaat. Nou, wie er gelijk heeft maakt helemaal geen bal uit. Ongeacht je wel of niet denkt dat de berg 'echt' bestaat; die berg is volgens de wetenschap 5000 meter. Zulke metafysische discussies zijn niet alleen onbeslisbaar (en dus onzinnig volgens Wittgenstein en het logisch positivisme), maar ook totaal irrelevant voor de wetenschap.
Bovendien zei Wittgenstein dat de uitspraak 'De wereld bestaat' een volstrekt onzinnige uitspraak is; we kunnen ons namelijk helemaal niets voorstellen bij het niet-bestaan van de wereld (want dan zouden we zelf niet bestaan).
Bedankt voor deze kritische blik.quote:Op zondag 31 december 2006 17:49 schreef Agno_Sticus het volgende:
HEEL VERHAAL
Dan gebruik je natuurlijk zelf ook een verborgen aanname: namelijk dat verschillende aannames onderling niet vergelijkbaar zijn. Ik zie niet in waarom dat per definitie uitgesloten zou zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:18 schreef Forkbender het volgende:
[..]
En of het geneuzel is! Maar als iedereen (gelovige, wetenschapper, kunstenaar) zijn werelbeeld baseert op een aanname die onbewijsbaar is (daar kun je trouwens al bij Kant voor terecht), dan zie je dat het verheffen van het ene beeld boven het andere onverdedigbaar is.
Goed punt. Het is trouwens heel reflexief: we hebben het nu over onze aannames!quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:36 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Dan gebruik je natuurlijk zelf ook een verborgen aanname: namelijk dat verschillende aannames onderling niet vergelijkbaar zijn. Ik zie niet in waarom dat per definitie uitgesloten zou zijn.
Het is weer het bekende verhaal: een hele discussie, terwijl je gewoon eerst moet definieren wat je met de waarheid bedoelt. Anders kom je er niet uit.quote:Op donderdag 4 januari 2007 03:01 schreef PvtRyan het volgende:
Forkbender, ik heb niet alles gelezen in deze thread, maar wat ik heb opgepikt is dat jij vindt dat wetenschap en religie verschillende maar gelijkwaardige methodes zijn om de waarheid te beschrijven?
Mijn punt is niet dat ze gelijkwaardige methoden zijn om DE waarheid te beschrijven, maar dat ze allebei verschillende methoden zijn om EEN waarheid te beschrijven. Ik denk niet dat DE waarheid bestaat.quote:Op donderdag 4 januari 2007 03:01 schreef PvtRyan het volgende:
Forkbender, ik heb niet alles gelezen in deze thread, maar wat ik heb opgepikt is dat jij vindt dat wetenschap en religie verschillende maar gelijkwaardige methodes zijn om de waarheid te beschrijven?
Mijn vraag is dan: welke waarheid beschrijf je dan met religie? Hoe weet je welke 'waarheid' die uit elke religie komt gerold, ook echt waar is?
De religieuze 'methode' is niet echt een methode. Het is een overeenstemming tussen wat er beweert wordt en wat goed voelt voor degene die de afweging maakt. Als bijvoorbeeld een Christen de Koran leest, dan zal hij sommige stukken zien als 'goed', omdat het goed voelt, en sommige stukken als 'slecht', omdat het slecht voelt. Ik denk echter dat er een bepaalde kern is die overeenstemming vindt tussen vele verschillende religies. Religie is overigens niet alleen een manier om de werkelijkheid te beschrijven: het heeft een grote ethische component, en is in die zin dus breder dan de wetenschap.quote:De wetenschap komt tot haar benadering van de waarheid volgens een methode. Welke methode hanteert religie om onderscheid te maken tussen verschillende waarheden? Als verschillende stromingen in religie (neem het Christendom en Islam) iets beweren, dan is er geen manier om de twee tegen elkaar af te wegen en te bepalen welke het beste (niet per se perfect) aansluit met de werkelijkheid. Wat mij betreft is religie dus gewoon waardeloos voor het achterhalen van de waarheid.
Bij wetenschap is daar heel simpel achter te komen: je test de twee beweringen. Maar religie is een menselijk verzinsel, al kan je dan wel beweren dat de conclusies die uit wetenschap worden getrokken ook maar menselijk zijn, maar wetenschap probeert juist zoveel mogelijk uit de menselijkheid te stappen en de werkelijkheid objectief te benaderen.
Nogmaals, ik denk niet dat religie de waarheid beter kan achterhalen dan wetenschap. Ik denk namelijk niet dat we DE waarheid, als deze uberhaupt bestaat, kunnen bevatten. Jouw karakterisering van het resultaat van religie ("ongefundeerde aannames die nergens op gebaseerd zijn") is niet alleen een oversimplificatie, maar negeert ook een groot deel van religie dat wel nut heeft gehad voor de mens en zijn ontwikkeling. Het leert de mens veel over zijn eigen psyche, over de manier waarop hij met anderen omgaat, enz. Religie is in die zin dus ook voor een groot deel empirisch en de resultaten beperken zich niet tot uitspraken als "God is de baas". Jouw karakterisering van het resultaat van wetenschap ("de eigenschappen van de illusie waar we in leven") is bovendien ook niet helemaal waar: wetenschappelijke inzichten zijn veranderd door de geschiedenis heen en de inzichten spreken elkaar vaak tegen. Is het ene inzicht dan geen wetenschap en het andere wel? En wie bepaalt dat?quote:De enige uitvlucht die jij daarop lijkt te maken is dat "de realiteit" ook maar een aanname is van ons. Maar zelfs als deze hele werkelijkheid slechts een illusie is en wetenschap slechts de waarheid in de illusie kan achterhalen, is het resultaat van wetenschap (de eigenschappen van de illusie waar we in leven) veruit superieur aan het resultaat van religie in deze illusie (ongefundeerde aannames die nergens op gebaseerd zijn). Als wetenschap de waarheid niet kan achterhalen, wat doet jou denken dat religie dat wel kan dan?
Wetenschap is absoluut feilbaar en zal soms grote aannames en leaps of faith maken, maar betekent dit dat het dús op gelijke voet staat met religie? Nee, dat het geen perfecte waarheid verschaft betekent niet dat het op gelijke voet staat met religie, die geen enkele waarheid verschaft. Als het gaat om waarheid, is wetenschap veruit superieur aan religie.
Geweldig!quote:Op donderdag 4 januari 2007 13:21 schreef pmb_rug het volgende:
Southpark heeft op een briljante manier de atheisme/theisme discussie bekritiseerd.
in deze
http://www.allabout-sp.net/?p=season10/1012
en deze
http://www.allabout-sp.net/?p=season10/1013
episode
echt hilarisch, goede boodschap, zeker een aanrader.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |