Goed laten we eerst eens duidelijk maken wat er met de term Scandinavie in Nederland bedoeld wordt:
quote:
Scandinavië is een gebied in het noorden van Europa. De term Scandinavië heeft een aantal verschillende betekenissen:
1. Het Scandinavisch schiereiland: Noorwegen en Zweden
2. Denemarken, Noorwegen en Zweden
3. De lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden.
De derde betekenis is in het Nederlands het gebruikelijkst; in Scandinavië zelf is dat de tweede (de derde wordt aangeduid als 'Norden' in het Deens, Noors en Zweeds, en als 'Pohjoismaat' in het Fins).
Het woord wordt voor het eerste gebruikt door Plinius de Oudere (23-79) in de vorm 'Scadinauia' en is waarschijnlijk gevormd uit de oudgermaanse woorden 'skadin' (schade) en 'auio' (eiland). Deze oorspronkelijke betekenis heeft overleefd in lokale namen zoals Skåne (Schonen).
Bron
Nu valt hier over te twisten, maar toevallig is mijn vriendin Fins en als ik haar goed begrijp vinden de Finnen toch echt dat ze bij scandinavie horen, alhoewel het officieel niet klopt.
Nu hoor ik mijn vriendin dus nogal eens uit over hoe het allemaal werkt hier. Allereerst zijn de belastingen hier redelijk hoog. Mijn vriendin heeft een tijdje in Nederland gewerkt (waar zij belasting betaalde) en ze mag vrolijk de resterende hogere belasting in Finland alsnog betalen aan de Finse overheid. Zelfmoorden is hier het hoogste van de wereld meen ik (is in het nieuws geweest dus dat valt eventueel na te zoeken), dat wordt (denk ik) mede veroorzaakt door het weer (in de winter is het veel te lang donker (ik was rond de Kerst in Oulu (zeg maar halverwege Finland, tegen Lapland aan) en ik kan je vertellen dat 3.5 uur licht op een dag verrekte weinig is). Ook alcoholisme is hier een behoorlijk probleem. Ondanks het feit dat ik 2 kratten bier kan kopen in Nederland voor de prijs van 1 in Finland zuipen de Finnen zich in sommige gevallen helemaal de tering en het lijkt op het oog erger dan in Nederland. Bronnen heb ik er niet voor, alhoewel het alcoholisme probleem ook in het nieuws is geweest en na te zoeken valt. Dit is 1 van de redenen waarom ik niet geloof in belastingverhoging op alcohol, dit gaat nl. alleen werken als melkkoetje voor de overheid.
Nu kunnen we over sociale zekerheid gaan praten. Zeker voor de linkse fokker moet gratis!! want dat is het, gezondheidszorg als muziek in de oren klinken. Dat is het echter niet. Mijn vriendin staat bijna een half jaar in de wachtrij voor een tandartsbezoek (controle). Andere gevolgen zijn dat bedrijven priveklinieken opstarten waar alleen hun werknemers heen kunnen. Sterker nog zelfs de universiteit doet dat.
Over scholing gesproken. Dit is hetzelfde laken een pak. Scholing is gratis en zolang als je wilt. Dit heeft echter ook negatieve kanten. Op deze manier heb je idd weinig drop-outs (wat echter ook te maken heeft met de zware toelatingsexamens voor de universiteit), maar je creeert ook een soort van eeuwige studenten, zeker gezien het feit dat studiefinanciering is gerelateert aan studiepunten, sta je niet ingeschreven voor studiepunten, krijg je ook geen geld (dit is dus niet zoals het nederlandse systeem wat uitgaat van jaarbasis, maar je moet dus gewoon letterlijk ergens voor ingeschreven staan.), haal je het betreffende vak niet, kun je terugbetalen. Daarnaast is de hoeveelheid geld wat een student krijgt zo laag, dat de Finse studenten genoodzaakt zijn om erbij te werken. Wat ook niet bevorderend werkt voor de snelheid.
Waar de Finnen wel goed in slagen is het aantal immigranten laag te houden. Alhoewel het in Helsinki wel tegenvalt wat immigranten betreft, schijnt het in de rest van het land behoorlijk laag te zijn. Hoe ze het gedaan hebben weet ik niet. Wat ik wel hoorde (wederom geen bron, was een Nederlander die in Oulu woonde, die het me vertelde) was dat Finland nog niet aan hun Europese tax zat wat immigranten betreft en dat ze om die reden maar een aantal Somaliers hadden overgenomen van een ander Europees land.
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899