quote:
Op zaterdag 23 december 2006 10:34 schreef SCH het volgende:Het is allemaal begonnen in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Voor de jonge fokkertjes: dat was een periode waarin allerlei rare rechtse denkbeelden (de meeste zijn inmiddels achterhaald) die in de jaren zestig en zeventig waren ontstaan gemeengoed waren geworden. Ik zat in die jaren op de middelbare school, later op de universiteit. Onder (aankomende) academici was het met de vrije meningsvorming bepaald niet beter gesteld dan op school – ik zou bijna zeggen: integendeel. Als je bij de heersende opvattingen vraagtekens zette, was je een fascist of racist of seksist.[quote]
Ik denk dat je niet de enige was op de uni die zo dacht, en dat is nog steeds zo. Zinloos geblaat.
[quote]
Laat ik een paar voorbeelden van de toen geldende denkbeelden geven:
-Een vrouw is minder dan een man, maar dan met een gaatje in het midden.
Daar waren we in de jaren '80 wel vanaf.
![]()
Tot net na de 2e wereldoorlog werd dat zo gezegd, en als je weet hoe dat in die tijd was qua geloven, was dat idee nog niet eens zo gek. Nu wordt dat soms nog steeds gedacht, door fundamentele christenen en moslims.
quote:
- Het Westerse kapitalistische systeem, roeleert, al al het andere is kut.
In die tijd was het systeem van de verzorgingsstaat best goed. Het vergt nu alleen aanpassingen, aanpassingen waar links toen ook niet aan wilde.
quote:
-De papoea’s, de pygmeen, de kikuyu’s en de takki-takki zijn allemaal domme sukkels. IN Afrika, Azie of Australie leeft niks van enige waarde. De fik er in.
Dat dachten we toen niet, en nu ook niet. Vroeger ging er oook al ontwikkelingshulp heen. Onzin dus.
quote:
-“Wat willen jullie later doen? Zeggen jullie:we nemen het bedrijf van papa over of we gaan meteen rentenieren ?” (leraar economie op de middelbare school).
Ooit gehoord van sarcasme? Misschien jaloers op de mensen wiens ouders die wel een eigen bedrijf hadden, en jou ouders niet?
quote:
-De blanke man is goed, de zwarte man is slecht.
Bullshit. Feit is wel dat zwarte mensen sommige denkbeelden hebben (als je een maagd neukt...) die nou niet heel snugger zijn.
quote:
- Nelson Mandela is de slechtste mens op aarde. Beetje zitten niksnutten in die gevangenis en later bewijzen dat zwarten helemaal niet kunnen regeren. Verwoerd had gelijk!
-Criminelen hebben al bij hun geboorte gekozen om crimineel te worden. Straffen heeft dan ook geen zin, je kunt ze beter meteen dood maken.
-Pedofilie is het slechtse dat er is. Het verkrachten van je eigen kinderen moet wel kunnen zolang je er maar niet over praat. Incestplegers moeten gewoon heel hard schreeuwen over pedofielen, dat leidt lekker af. Religie is ook een goede dekmantel trouwens.
Dat is echt niet gezegd, ook onzin dus.
quote:
-In de VS wonen alleen hardwerkende mensen. Het lijkt er op de hemel.
Als jij naar de VS wilt emigreren, zeg je dat ook.
quote:
- Videla, Pinochet, Mussolini - ze zijn misschien wat ver gegaan, maar ze bedoelden het in elk geval goed!
In de jaren '80 werd dat minder gedacht als nu. Nu (bijna) niet, dus toen ook niet/
quote:
-Een notoire kinderverkrachter, een psychopaat – ze hebben bij hun geboorte ervoor gekozen etc. Daarom maken we ze meteen dood.
Hoe je er op komt.
quote:
- Homoseksualiteit moet wel aan jezelf liggen, aan de genen - dan kunnen we in ieder geval de goede van de kwade mensen scheiden. Wetenschap is hier uitermate geschikt voor en moet juist hiervoor worden ingezet.
Dit is zo'n verschrikkelijk geblaat van verschillende standpunten door elkaar heen, hier reageer ik niet inhoudelijk op.
quote:
-De overheid moet niks doen en geen geld uitgeven, dat stimuleert weer de vraag en leidt tot een gezonde economie.
Overdreven instelling. De overheid moet zorgen dat de economie wordt gestimuleerd, en als daar geld uitgeven bij hoort, dan gebeurt dat. Maar hou daarbij wel je eigen buidel in het oog, en dat vergeet links nog wel is.
![]()
Een gezonde overheidsbegroting is namelijk OOK een voorwaarde voor een gezonde ecomie (USA anyone?)
quote:
- Met het milieu is niks aan de hand, Al Gore zeurt, en Balkenende ook al.
Niet aan de hand zal niemand zeggen, er gebeurt wel degelijk wat. Maar of het (grotendeels) door de mens, en de CO2 komt, zijn zelfs wetenschappers er niet voer uit. Dat boomknuffelaars tot nu toe gelijk hebben gekregen, neem je in dit geval niet mee?
quote:
-De plaatsing van de kruisraketten zal ons behoeden voor boze mensen met kwade zin.
...die landen leiden. Want jij wilt niet meemaken dat we niets kunnen doen tegen Noord-Korea als ze een raket afvuren. En als jij uit (toen betrouwbare) rapporten leest dat er kernwapens in Irak zijn, dat wapen je jezelf daartegen. Toendertijd geen gekke beslissing. En in de geest van die tijd: Had Rusland toen geen kernwapens? Was Rusland toen zo lief?
quote:
-Wij zijn het slechtste land ter wereld, want wij hebben coffeeshops en abortus.
Ik vind dat beide geen goede ontwikkeling, zeker de eerste niet, maar dat maakt ons nog geen slecht land. Er zijn vele goede punten, en dat zal iedereen erkennen. Niemand in ons land heeft dan ook gezegd dat wij het slechtste land zijn, en daarmee verklaar ik deze stelling tot onzin.
quote:
-Een leerling is een rat in vergelijking met een leraar. Een student is nul itt een hoogleraar. Leidinggevenden in het onderwijs hebben het voor het zeggen, niks overleggen en er moet weer U gezegd worden.
Waarom zou een leraar het in de klas het NIET voor het zeggen hebben? Moet de leerling beslissen wat voor onderwijs ze wil? Ik ben inderdaad voorstander van respect (U zeggen) in het onderwijs, het 'samen denken' en 'gelijkwaardig zijn' is namelijk het probleem dat het disrespect t.o.v. hogergeplaatsten (Politie bijv.) veroorzaakt. Die eerste twee zinnen zijn weer onzin.
quote:
-Mensen die op de Centrumpartij stemmen bedoelen het niet zo kwaad – daar moet je niet moeilijk over doen.
Feit is wel dat stellingen die toen als extreem rechts werden betiteld, nu zelfs ondersteunt worden door links. In zekere zin waren hun juist vooruitstrevend, i.t.t. links. Daarnaast werd toenmalig kopstuk Janmaat door de (overwegend linkse) pers nogal 'op een speciale wijze' in beeld gebracht, in negatieve vorm. Neemt niet weg dat toendertijd dit echt niet gezegd werd.
quote:
-Uitkeringen moeten afgeschaft worden. Je kan best werken als je wilt. Ziekte is een leugen.
Heeft de VVD iig nooit gezegd. Uitkering is er als je het nodig hebt, en niets als je het misbruikt, en dus kan werken. Voor die mensen moet het inderdaad afgeschaft worden, niet voor zieken/zwakkeren. Overigens zou dit een uitspraak moeten zijn van na de jaren '80, want toen leefde dit helemaal niet.
quote:
-De terreuracties van linkse groeperingen zijn de allergrootste bedreiging van de huidige maatschappij. Meer schuilkelders!
Die laatste kreet is ronduit triest.
Maar (linkse) groeperingen, zoals GreenPeace zijn zeker een bedreiging voor de economie, met hun zinloos geblaat. Vroeger waren ze nuttig, maar om voor het hoofdkantoor van HP te gaan liggen om te strijden voor milieuvriendelijke computers.
![]()
Daarnaast houden ze nogal wat technologische vernieuwingen tegen, ook degene die goed zijn voor het milieu.
Linkse partijen zijn op termijn minder goed voor de economie, is meermalen bewezen door het CPB. De maatschappij draait om de economie, dus in die zin zijn linkse groeperingen minder goed voor de maatschppij.
Linkse partijen willen dat rijke mensen (heel) veel meer belasting betalen, stimuleren zo innovaties binnen Nederland niet. Dat is in ieder geval niet goed voor de economie.
quote:
-De multiculturele samenleving is bijna een nog grotere bedreiging. Wat nou lekker eten, het stinkt.
Als je het op de uitkeringen gooit: Er zijn substantieel meer uitkeringen binnen de (semi)allochtone gemeenschap, dan binnen de autochtone gemeenschap. In die zin zijn allochtonen geen verbetering. Natuurlijk zijn er hele goede allochtonen, die daadwerkelijk bijdragen aan de Nederlandse samenleving. Daar wil ik ook niets aan afdoen, maar een groter deel draagt minder bij.
quote:
-Eigenlijk, in de grond, is ieder mens heteroseksueel. Homoseksualiteit is een links verzinsel.
Niet iedereen, maar ik ben persoonlijk van mening dat het wel een beetje 'overhypt' wordt. Maar dat is meer een mening vanuit mijn christelijke invalshoek.
quote:
- Leon de Winter, Afshan Elian en Frits Bolkestein zijn Grote Denkers.
Dat het (deels) mensen met grote invloed zijn, kun je niet ontkennen. Dat je het niet met ze eens bent, wil nog niet zeggen dat het geen mensen zijn die goed nadenken over hun mening. Of het grote denkers zijn, weet ik niet. Maar het zijn wel mensen waar je op zijn minst naar kunt luisteren, vanwege hun overdachte mening.
quote:
Tja, je kunt je nu bijna niet meer voorstellen dat er zo gedacht en gesproken werd. De jonge lezer zal denken: waar heeft die man het over! Maar het is toch echt waar. Nimmer echter heb ik de afgelopen jaren mogen horen: “Sorry SCH, je hebt op alle punten gelijk gehad. Wat hebben wij een domme dingen verkondigd in die jaren zeg, oei oei oei. Onze excuses dat we je zo in de hoek hebben gedrukt.”
Het is deels waar, maar dat was in die tijdgeest niet meer dan logisch. Andere punten zijn echt gelul. En dat jij zo egoïstisch bent door te roepen dat je ALTIJD gelijk hebt gehad, werkt niet in je voordeel. Want was links niet tegen het (economische) beleid, wat uiteindelijk toch aardig wat succes had?
quote:
Onze tijd kent nog altijd malle stokpaardjes. De belangrijkste vier: in de Verenigde Staten wonen alleen goede mensen, Palestijnen kiezen er voor om arm te zijn en hun kinderen te laten doodschieten, moslims bedoelen het slecht, altijd en overal, (op die paar goeden na) en de wijze waarop wij met onze dieren omgaan, alsof het levende wezens zijn.
Ik gebruik mijn verstand daarom blijf ik voorlopig nog maar even links.
(slechte topics leveren slechte lemmingen op)
In de VS wonen niet alleen maar goede mensen. Over het algemeen vinden wij de niet heel snugger, kijk jij het Fok! nieuws gedeelte maar even na. Bovendien is Bush in ons land totaal NIET populair, ook niet in de politiek. De tweede stelling is echt kul, en de standpunten van moslims zijn inderdaad niet heel erg leuk. Maar over het algemeen zijn moslims hele normale mensen, met een ander geloof. So what? Als ze die de sharia niet stellen boven onze wet, vind ik het best. En de wijze waar wij met dieren omgaan, is op sommige punten zwaar overdreven, en op andere puntne moet dat hard aangepakt worden. Dat links algemeen wat 'diervriendelijker' is, wil nog niet zeggen dat rechts dierenbeulen zijn.
Conclusie is dat je niet echt argumenten weet tegen rechts, en dit topic een bewijs is dat rechts uiteindelijk zo gek nog niet is. Ik heb met liefde gehapt, en ik wacht op je antwoord.