abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44667932
quote:
Hirsch Ballin verwerpt sharia-testament

DEN HAAG - Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen. Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.

Dat stelde minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) vrijdag in antwoord op schriftelijke vragen van fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid. Het is volgens de bewindsman uiteindelijk aan de rechter om te beoordelen of een wilsbeschikking de fundamentele grondslagen van de rechtsstaat schendt, zoals de gelijkheid van man en vrouw.

Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
bron

Bizar. Een Nederlands testament moet aan de Nederlandse wet voldoen. Zo mag je geen kinderen onterven, en is het minimale deel dat naar kinderen moet gaan ook vaststaand.
Maar je zou dan niet een deel van de kinderen extra mogen begunstigen? Dat gaat de overheid toch helemaal geen ruk aan, en als zéker niet wat de motivatie ervoor is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44667991
Tsja. 'Bizar' vat het wel samen.
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:20:11 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44668003
Goed signaal.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_44668034
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:20 schreef Fir3fly het volgende:
Goed signaal.
Ik vind het heel naar als mijn rechten worden beknopt om een zogenaamd goed signaal af te geven.
pi_44668043
Ik moet toch zeker zelf weten aan wie ik m'n centen nalaat
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:23:05 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44668064
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
pi_44668081
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.
pi_44668090
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
Ja, dat is heel belachelijk. En volkomen legaal. Of nou ja, nu dus niet meer. Het punt is dat mijn vrijheid om iemand meer of minder te geven veruit superieur is aan iemands mening dat het een of ander belachelijk is.
pi_44668123
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?
pi_44668150
Partij van de Vrijheid, hè...
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:29:47 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44668226
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:25 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?
Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeien .
pi_44668227
Maar als ik m'n dochter op niet-sharia gronden minder geef mag het wel ? Nou, nogal een zinloze maatregel dan. Hirsch Ballin zit in een demissionair kabinet, laat ie zich koest houden.
pi_44668242
quote:
Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44668259
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeien .
Ik ben een liberaal, maar iemand die opkomt voor de rechten van anderen is natuurlijk al snel links in de ogen van Telegraafvolk als jij.
pi_44668302
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?
Hoezo?
pi_44668316
Ik vind dat de overheid erfenissen gewoon moet verbieden. Alles naar de staat, en die verdeelt het dan wel volgens de normen van de rechtstaak over de nakomelingen (over het hele volk verdelen komt tenslotte ook de directe nakomelingen ten goede). Véél eerlijker want gelijker.
pi_44668389
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:32 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hoezo?
Omdat de notaris het testament moet weigeren eraan mee te werken omdat hij het in strijd met de goede zeden dient te vinden.
pi_44668412
Je dochter minder geven dan je zoons valt onder openbare orde en goede zeden ?
quote:
Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ? Is dat ook verboten ?
pi_44668428
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat de notaris het testament moet afwijzen omdat het in strijd met de goede zeden zou zijn.
En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:45:35 #20
66825 Reya
Fier Wallon
pi_44668612
Een puur stukje symboolpolitiek, mijn inziens. Hirsch Ballin kan weliswaar een signaal afgeven, maar serieus hier iets tegen bewerkstelligen wordt juridisch-technisch behoorlijk lastig; nog afgezien van de vraag of het uberhaupt wel de taak van de overheid zou moeten zijn om tegen dergelijke zaken ten strijde te trekken.
pi_44668875
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:38 schreef Monidique het volgende:

[..]

En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?
Nee, Hirsch Ballin doet geen beroep op de wet, maar op goede zeden. Hij verwacht morele afkeuring van een legaal testament.
  vrijdag 22 december 2006 @ 22:55:40 #22
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44670590
Ik vind het als student notarieel recht wat vreemde opmerkingen van Hirsch Ballin. Het is namelijk zeer wel mogelijk om je kinderen te onterven. Als Achmed later bij mij op kantoor komt en mij opdracht geeft een testament op te stellen waarin staat dat hij zijn dochters onterft, dan kan ik dat niet weigeren. Ik mag als notaris niet kijken naar de achterliggende reden van de onterving. Anders wordt het als Achmed aan het erven van zijn dochters een voowaarde verbindt. Als Achmed bijvoorbeeld wil laten vastleggen dat zijn dochters enkel erven als zij uitgehuwelijkt zijn en tenminste zes kinderen hebben gebaard, dan is dat wel in strijd met de goede zeden en/of de openbare orde. Maar een simpele onterving kan niet worden geweigerd. De dochter krijgt overigens vervolgens gewoon keurig haar legitieme portie (de helft van wat de niet-onterfde kinderen krijgen). Ik zie niet in wat er in strijd is met de openbare orde of de goede zeden...

[ Bericht 16% gewijzigd door Jurgen21 op 22-12-2006 23:01:39 ]
Pugna Pro Patria
  vrijdag 22 december 2006 @ 23:33:56 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44671538
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:37 schreef gelly het volgende:
[..]

Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ?
Dat zou een zeer afkeurenswaardige actie zijn net als Bill Abu Muqtada al-Gates.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_44672301
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.
Ik vind het juist grappig dat veel mannen hier alleen voor vrouwen opkomen, wanneer die door moslims gediscrimineerd worden.
  zaterdag 23 december 2006 @ 01:07:33 #25
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_44673555
Dit probleem zou niet eens moeten voorkomen in Nederland, mensen die op basis van de sharia hun testament opstellen gaan maar lekker terug naar de wortels van het kwaad, daar ergens in het oosten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')