bronquote:Hirsch Ballin verwerpt sharia-testament
DEN HAAG - Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen. Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
Dat stelde minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) vrijdag in antwoord op schriftelijke vragen van fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid. Het is volgens de bewindsman uiteindelijk aan de rechter om te beoordelen of een wilsbeschikking de fundamentele grondslagen van de rechtsstaat schendt, zoals de gelijkheid van man en vrouw.
Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
Ik vind het heel naar als mijn rechten worden beknopt om een zogenaamd goed signaal af te geven.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:20 schreef Fir3fly het volgende:
Goed signaal.
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Ik moet toch zeker zelf weten aan wie ik m'n centen nalaat
Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Ik moet toch zeker zelf weten aan wie ik m'n centen nalaat
Ja, dat is heel belachelijk. En volkomen legaal. Of nou ja, nu dus niet meer. Het punt is dat mijn vrijheid om iemand meer of minder te geven veruit superieur is aan iemands mening dat het een of ander belachelijk is.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeienquote:Op vrijdag 22 december 2006 21:25 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?
Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?quote:Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
Ik ben een liberaal, maar iemand die opkomt voor de rechten van anderen is natuurlijk al snel links in de ogen van Telegraafvolk als jij.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeien.
Hoezo?quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?
Omdat de notaris het testament moet weigeren eraan mee te werken omdat hij het in strijd met de goede zeden dient te vinden.quote:
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ? Is dat ook verboten ?quote:Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Omdat de notaris het testament moet afwijzen omdat het in strijd met de goede zeden zou zijn.
Nee, Hirsch Ballin doet geen beroep op de wet, maar op goede zeden. Hij verwacht morele afkeuring van een legaal testament.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?
Dat zou een zeer afkeurenswaardige actie zijn net als Bill Abu Muqtada al-Gates.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:37 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ?
Ik vind het juist grappig dat veel mannen hier alleen voor vrouwen opkomen, wanneer die door moslims gediscrimineerd worden.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |