abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39988562
Toch maar even een eigen topicje geknutseld.
En het volgende stukje maar even schaamteloos gejat

Born in Kobe in 1949, Haruki Murakami studied Greek drama before managing a jazz bar in Tokyo from 1974 to 1981. His third novel, A Wild Sheep Chase, earned the Noma Literary Award for New Writers and ended his career at the jazz bar, and his next novel, Hard-Boiled Wonderland and the End of the World, won the prestigious Tanizaki Prize. In 1996, Murakami received the Yomiuri Literary Award for Wind-Up Bird Chronicle. He is also known as a skillful translator of Scott Fitzgerald, Raymond Carver, John Irving, Paul Theroux, and other American contemporary authors.

Ik ken van hem de volgende boeken:
- Pinball 1985
- hear the wind sing 1987
- Norwegian Wood 1989
- A wild sheep chase 1992
- hard boiled wonderland and the end of the world 1993
- the elephant vanishes: stories 1994
- Dance Dance Dance 1994
- The Wind-Up Bird Chronicle 1997
- South of the Border, West of the Sun 1999
- Kafka on the shore 2002
- After Dark 2006
- Blind Willow, Sleeping Woman 2006

Nou moet ik helaas bekennen dat ik er slechts 2 gelezen heb..
Zijn er meer liefhebbers hier?
Ik dacht dat het heel zo bekend niet was.. maa rlangzaam aan blijkt dat dat dus wel meevalt
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  donderdag 20 juli 2006 @ 19:10:30 #2
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_40021172
Goede schrijver, ik heb Kafka on the Shore, The Elephant Vanishes en Dance, Dance, Dance van 'm gelezen.
Goede schrijver, zeer zeker.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_40038882
Mja ik vond het heel apart lezen
maar wel helemaal geweldig
jobensaskia.nl
pi_40039062
Vroeg me af of ik de enige was.. want niemand lijkt het te kennen

Kocht kafka on the shore toevallig in de kiosk omdat ze niets leukers hadden
bleek het gewoon hartstikke leuk te zijn
jobensaskia.nl
  donderdag 21 december 2006 @ 05:02:05 #5
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_44618666
Toen ik een 'search' deed op Murakami kreeg ik geen enkele 'hit'.
Vandaar dit topic.

Een jaartje geleden las ik nauwelijks boeken meer, TV was veel interressanter voor mij.
Toen ik tijdens mijn vakantie mijn Japanse vriendin leerde kennen raadde ze mij eens aan om "Norwegian Wood" te lezen. Toen dit boek uitkwam in Japan ontstond er een ware "Murakami rage", zelfs zo erg dat de schrijver is gevlucht naar het buitenland, omdat hij gek werd van alle aandacht. Hij heeft een aantal jaar in Amerika en Europa gewoond.

"Norwegian Wood" heeft mij weer de zin gegeven om te lezen, ik heb nu inmiddels al 6 boeken van hem gelezen en ik kan er geen genoeg van krijgen. Zijn boeken met korte verhalen zijn zo ontzettend goed dat ik de verhalen zovaak kan lezen als ik wil zonder dat het me verveeld.

Zijn boeken zijn ook uitgegeven in het Nederlands, maar op de een of andere manier prefereer ik de engelse vertalingen.
(Wikipedia

EDIT: Whoops! Klikte te snel op invoeren

Tips:
Norwegian Woods
The Wind-Up Bird Chronicle
Kafka On The Shore
The Elephant Vanishes

Wat mij het meeste aantrekt is de manier waarop hij over menselijke gevoelens/emoties/sex praat.
Echt een fantastische schrijver.

Door hem ben ik nu ook andere boeken gaan inhalen die ik tijdens mijn boekloze periode heb gemist en ik geniet nu van het lezen van boeken meer dan dat ik ooit van TV hield

[ Bericht 12% gewijzigd door Binsentu op 21-12-2006 05:11:17 ]
pi_44618683
leesde?
  donderdag 21 december 2006 @ 05:12:01 #7
35706 Binsentu
pi_44618699
quote:
Op donderdag 21 december 2006 05:07 schreef Yoghii het volgende:
leesde?
(gecorrigeerd)
  donderdag 21 december 2006 @ 15:32:36 #8
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_44629666
Murakami

Ik heb The Wind-up Bird Chronicle, Hard Boiled Wonderland & The End of the World, Kafka on the Shore
( !!!) gelezen. De eerste en laatste zijn echt mijn meest favoriete boeken sinds tijden!

Nu lees ik Blind Willow, Sleeping Women. Een verzameling korte verhalen, normaal houd ik daar niet zo van, korte verhalen, maar Murakami's stijl leent zich er prachtig voor. De fantasie, de emotie, de mensen, de katten, de muziek, de parallelle werelden, de krankzinnigheid... ongelooflijke verhalen waar je helemaal voor gaat.
Als ik ooit in Tokyo verzeild raak, ga ik naar z'n jazzclub
| | @ | Overal zanikt bagger...
pi_44640137
Ben erg benieuwd, heb van het weekend The Wind-Up Bird Chronicle gekocht en ik verwacht er veel van.
pi_44649197
Haha, je bent ge "Chris Brownt"
  vrijdag 22 december 2006 @ 05:59:39 #11
35706 Binsentu
pi_44649240
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 05:48 schreef Yoghii het volgende:
Haha, je bent ge "Chris Brownt"
pi_44715745
Ik ben een enorme fan van het werk van Murakami. De opwindvogelkronieken en Kafka on the shore spraken me erg aan, maar ook zijn andere boeken zijn juweeltjes. Ik heb net Spoetnikliefde uit; ook goed, maar toch minder dan eerdergenoemde boeken.
Een aspect wat me erg aanspreekt in de boeken van Murakami is dat de personages meestal aardig en vriendelijk zijn. Ik denk dat als ik er een in het echt zou ontmoeten ik het best met die persoon zou kunnen vinden. Het kwaad manifesteert zich meestal in iets dat niet menselijk is of bevindt zich ergens waar mensen normaal niet komen, zoals dromen of een parallele wereld of dieren (niet katten, want die spelen altijd een sympathieke rol
Het korte verhaal Tony Takitani uit The Elephant vanishes is trouwens verfilmd en ik kan de film aanraden. Het is zodanig gefilmd dat het lijkt alsof je het verhaal van Murakami aan het lezen bent.
  donderdag 1 maart 2007 @ 02:18:08 #13
35706 Binsentu
pi_46796029
quote:
Dinner with Murakami

In Dinner with Murakami neemt regisseur Yan Ting Yuen ons mee in de surrealistische wereld van de Japanse bestseller autheur Haruki Murakami (Kyoto, 1949). Dinner with Murakami geeft een bijzonder en poëtisch beeld van het hedendaagse Japan. Een cultuur waarin de mensen nog altijd heen en weer geslingerd worden tussen de ijzeren wetten van de groepscultuur en het individualisme dat spreekt uit de boeken van Murakami.

In een raamvertelling waarin Yan Ting Yuen de schrijver probeert te verleiden tot een ontmoeting – en middels experts en fans van zijn nu al omvangrijke werk – worden diverse aspecten van Murakami’s boeken onthuld en zien we hoe zijn werk van invloed is op de Japanse maatschappij van nu. Wat maakt zijn boeken zo geliefd, al zijn boeken worden beststellers in Japan en ook in de rest van Azië. Ook de Verenigde Staten heeft hij al veroverd. Murakami staat bekend als een persoon die uitsluitend als schrijver bekend wil staan, hij heeft dan ook nog nooit opgetreden voor televisie. Zal hij nu wel op de uitnodiging van Yan Ting Yuen ingaan? En: is er een bijzondere reden waarom hij niet van Chinees eten houdt?

In Dinner with Murakami komt de sfeer van de boeken van Murakami tot leven en zien we de veranderingen in de Japanse cultuur door de ogen van de schrijver. Hij is een inspiratiebron is voor de jongste generatie Japanners die zichzelf een nieuwe identiteit lijkt aan te meten en op een andere manier met de eeuwenoude tradities wil omgaan.

Regie: Yan Ting Yuen | camera: Maasja Ooms | geluid: Rik Meier | interviews: Kiyomi Yui | montage: Stefan Kamp | muziek: Maurits Overdulve | geluidsnabewerking: Bart Jilesen | productie VPRO: Vera de Vries | eindredactie VPRO: Saskia van Schaik | producenten seriousFilm : Koert Davidse & Marc Thelosen | © 2007 seriousFilm & VPRO

zondag 04 maart 2007
om 19:00 uur bij de VPRO op Nederland 2
Bron

Jammergenoeg kan ik dit niet zien omdat ik in Japan woon. Ik zal dus even moeten wachten voordat ik het op uitzendingemist.nl kan bekijken. Lijkt me erg interressant.
pi_46801677
Ik zag gister over deze schrijver op TV en ik werd zo nieuwschierig dat ik vandaag vrij heb genomen en op zoek ga in boekenwinkels en de hele dag in het zonnetje ga zitten lezen.
pi_46802948
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 11:53 schreef moelan0e het volgende:
Ik zag gister over deze schrijver op TV en ik werd zo nieuwschierig dat ik vandaag vrij heb genomen en op zoek ga in boekenwinkels en de hele dag in het zonnetje ga zitten lezen.
lekker zeg!

Ben nu trouwens bezig met 'dance dance dance' van Murakami...
  donderdag 1 maart 2007 @ 13:24:48 #16
167723 sanni
Acima de seu
pi_46804724
quote:
Op donderdag 21 december 2006 05:02 schreef Binsentu het volgende:

Wat mij het meeste aantrekt is de manier waarop hij over menselijke gevoelens/emoties/sex praat.
Echt een fantastische schrijver.

Door hem ben ik nu ook andere boeken gaan inhalen die ik tijdens mijn boekloze periode heb gemist en ik geniet nu van het lezen van boeken meer dan dat ik ooit van TV hield
Ik ken het niet maar ben er nu wel door geintresseerd geraakt.
  donderdag 1 maart 2007 @ 15:09:52 #17
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46808446
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 11:53 schreef moelan0e het volgende:
Same here... ik moet nog een verjaardagskado opgeven... Welk boek kunnen mijn medefokkertjes me aanraden?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_46811926
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 15:09 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Same here... ik moet nog een verjaardagskado opgeven... Welk boek kunnen mijn medefokkertjes me aanraden?
Hardboiled wonderland & het einde van de wereld is een mooie intro. Verder natuurlijk de opwindvogelkronieken en kafka on the shore. Hardboiled is te koop als goedkopere paperbackuitvoering (van 12.50 oid), dus misschien is dat een optie.
Ik ben het oevre van Murakami aan het doorwerken en tot nu toe ben ik nog geen enkele maal teleurgesteld.
  donderdag 1 maart 2007 @ 23:47:58 #19
37950 JAM
pi_46829041
-tvp-
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 1 maart 2007 @ 23:58:49 #20
35706 Binsentu
pi_46829529
Mijn aanrader is toch wel Norwegian Wood. Echt een verhaal wat nog een hele lange tijd nadat je het hebt gelezen in je gedachten blijft 'doorechoën'.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 13:20:32 #21
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_46843463
Ik ben nu ook best wel benieuwd. Ik ben enorme fan van de surrealitische verhalen van Daniel Wallace en ik denk dat Murakami veul beter daarin is. Of zo begreep ik het van Tim Krabbé die er lyrisch over was in DWDD...

Ik weet alleen niet meer naar aanleiding van wat Matthijs het erover had. Is er een nieuw vertaling uit? Wat is eigenlijk zijn meest recente werk en wanneer is het uitgekomen?

[ Bericht 30% gewijzigd door MadGuy op 02-03-2007 13:27:50 ]
  vrijdag 2 maart 2007 @ 20:33:05 #22
16049 BJB
cluods in the haed
pi_46858503
Norwegian Wood is onlangs vertaald naar het Nederlands inderdaad. Ik heb die aflevering verder niet gezien, maar het zal ook wel over die Uur van de Wolf uitzending van zondag zijn gegaan.

After Dark is volgens mij z'n meest recente boek. Wikipedia geeft een vrij compleet overzicht van Murakami's oeuvre (zie ook de openingspost).
quote:
Op donderdag 21 december 2006 05:02 schreef Binsentu het volgende:
"Norwegian Wood" heeft mij weer de zin gegeven om te lezen
Grappig om zo'n reactie te zien, voor mij was het De Opwindvogelkronieken die me weer leeshonger gaf
  zondag 4 maart 2007 @ 12:42:58 #23
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_46901648
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 23:47 schreef JAM het volgende:
-tvp-
anders ik wel!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 4 maart 2007 @ 20:36:19 #24
37950 JAM
pi_46917858
Ik kan nu niet zeggen dat die documentaire me in het bijzonder heeft geboeid.
pi_46919640
Mij wel. Mooie documentaire.

Ik heb Norwegian Wood besteld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_46921406
Ik heb Kafka op het Strand voor mevrouw_Z gekocht, en een beetje voor mezelf. Ik ben benieuwd wat ik er van vind.
Aldus.
pi_46943620
Vriendin leest nu Kafka on the Shore en is razend enthousiast. Die zal ik dit jaar dus ook nog wel aan m'n leeslijst toevoegen
"how I don't know what I should do with my hands when I talk to you
how you don't know where you should look, so you look at my hands"
pi_46943966
Tim Krabbé was vorige week bij De wereld draait door laaiend enthousiast over deze schrijver. Ik ben erg benieuwd, zodra ik een boek van Murakami te pakken kan krijgen, ga ik het lezen.
  maandag 5 maart 2007 @ 16:10:21 #29
37950 JAM
pi_46944051
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:08 schreef _Arual_ het volgende:
Tim Krabbé was vorige week bij De wereld draait door laaiend enthousiast over deze schrijver. Ik ben erg benieuwd, zodra ik een boek van Murakami te pakken kan krijgen, ga ik het lezen.
Je vindt eerder stapels dan geen boeken van Murakami in de boekenwinkels, dus dat behoeft geen probleem te zijn.
pi_46944224
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:10 schreef JAM het volgende:

[..]

Je vindt eerder stapels dan geen boeken van Murakami in de boekenwinkels, dus dat behoeft geen probleem te zijn.
Ik heb mezelf een verbod opgelegd wat betreft het kopen van boeken, het past allemaal niet meer in ons huis. Mijn nieuwe habitat is de bibliotheek. Kortom, wanneer de hype over een jaar of twee voorbij is, dan kan ik Murakami pas in alle rust gaan lezen.
pi_46945275
Als je hem uit hebt kun je hem altijd weer verkopen aan De Slegte.
pi_46945495
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:36 schreef moelan0e het volgende:
Als je hem uit hebt kun je hem altijd weer verkopen aan De Slegte.
Ik heb verlatingsangst wat betreft boeken.
pi_46945540
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:41 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik heb verlatingsangst wat betreft boeken.
Wat zit je te bazelen? Als je écht benieuwd bent ga je dat boek gewoon kopen. Klaar.
  maandag 5 maart 2007 @ 16:46:46 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_46945717
Wee Arual, de toorn van Claudia daalt op u neder.
The love you take is equal to the love you make.
pi_46945762
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat zit je te bazelen? Als je écht benieuwd bent ga je dat boek gewoon kopen. Klaar.
Ja, zo dacht ik eerst ook altijd. Maar een boekenkast vol met boeken kopen per jaar, dat wordt me toch echt een beetje té. Ik moet ook eigenlijk wegblijven uit TTK, want dan krijg ik die neiging weer.

Maar om even weer wat nuttigers bij te dragen aan de discussie: ik lees boeken graag in de oorspronkelijke taal. Mijn Japans is verre van briljant - goh. Weet iemand welke vertaling het best is? De Nederlandse, of wellicht toch de Engelse?
pi_46946079
Wat is dat voor interessantdoenerig gepost? Ik ben zo verslaafd aan boeken dat ik me tegen mezelf in bescherming moet nemen. Nou, ik ben onder de indruk.

Anyway, ik heb begrepen dat je het beste een Engelse vertaling kunt lezen. Athenaeum heeft van Norwegian wood een pocketuitgave liggen voor 8,95 euro. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: het is goedkoop en het neemt weinig ruimte in beslag.
pi_46946549
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:55 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is dat voor interessantdoenerig gepost? Ik ben zo verslaafd aan boeken dat ik me tegen mezelf in bescherming moet nemen. Nou, ik ben onder de indruk.

Anyway, ik heb begrepen dat je het beste een Engelse vertaling kunt lezen. Athenaeum heeft van Norwegian wood een pocketuitgave liggen voor 8,95 euro. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: het is goedkoop en het neemt weinig ruimte in beslag.
Dat is niet interessantdoenerig, dat is gewoon erkennen dat het door die boeken een ordinaire puinzooi dreigt te worden in mijn huis. Het past gewoon niet meer, klaar. Is het zo gek dat ik mezelf dan even een halt toeroep? Maar goed, ik ga dus de Engelse versie reserveren. Bij de bieb.
pi_46946644
En vergeet 9 maart de herhaling van Dinner with Murakami niet...

...waar overigens een man in voorkomt wiens werkkamer een en al boekenchaos is.
  maandag 5 maart 2007 @ 17:11:22 #39
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_46946714
quote:
Op maandag 5 maart 2007 17:09 schreef Claudia_x het volgende:
En vergeet 9 maart de herhaling van Dinner with Murakami niet.
Hij staat er bij hoor: De TTK-tv gids!!! *O*
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_46955105
quote:
Op maandag 5 maart 2007 17:09 schreef Claudia_x het volgende:
En vergeet 9 maart de herhaling van Dinner with Murakami niet...

...waar overigens een man in voorkomt wiens werkkamer een en al boekenchaos is.
Wat een ongelooflijke slechte "documentaire" was dat. Ik ben behoorlijk Murakami-fan, maar dit was echt sneu.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hirsch_Ballen op 05-03-2007 23:58:42 ]
Yes!
pi_46962395
quote:
Op maandag 5 maart 2007 20:49 schreef Hirsch_Ballen het volgende:

[..]

Wat een ongelooflijke slechte "documentaire" was dat. Ik ben behoorlijk Murakami-fan, maar dit was echt sneu.
Jij hebt geen smaak.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 00:09:09 #42
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_46962477
Hé, die documentaire kwam ik pas al zappend tegen...

Had in 't begin niet eens door dat 't om de vermaarde schrijver ging.
Het was door de mooie beelden dat ik bleef hangen.
...dass wir fliegen.
pi_46962499
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 00:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jij hebt geen smaak.
Kom op, die documentaire was gewoon matig, alsof je er iets nieuws van leerde, of interessante dingen over Murakami kwam te weten. "Oeeeeeeh, hij lust geen Chinees eten", lekker boeiend.
Ik hoop dat hij die documentaire ook heeft afgekeurd, dat prul van bewegende beelden die niet op de geschreven stof zelf inging, maar een flauwe parallel trok met onboeiende dingen.
Yes!
pi_46962505
Ik vond de muziek ook aangenaam.
pi_46962513
Hoeveel klonen heb jij in hemelsnaam, JAM?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 00:10:51 #46
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_46962514
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 00:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ja.
...dass wir fliegen.
pi_46962579
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 00:10 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is dan wel weer waar.
Yes!
pi_46962585
En ik ben JAM niet.
Yes!
pi_46962649
Ik houd trouwens zelf weer helemaal niet van documentaires die op 'de stof zelf' ingaan. Als ik 'de stof zelf' tot me wil nemen, lees ik het boek wel.

Van een documentaire wil ik alleen maar het verlangen overhouden om een boek te lezen. Daar slaagde Dinner with Murakami in.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 01:41:55 #50
37950 JAM
pi_46964143
Nu ja, om enige interesse te werken, ja, daar is het in ieder geval een leuk filmpje voor ja. Voor de mensen die al eens een boek hadden gelezen en gehoopt hadden iets nieuws van de schrijver zelf te zien (het minste wat ik van Dinner with Murakami had verwacht was Murakami te zien) viel het gewoon erg tegen. Wat niet wil zeggen dat ik er niet van genoten heb hoor, altijd leuk, die maffe Jappies, , maar als 'documentaire', nee, nee, kut, bagger.
pi_46964155
1.
Who's the leader of the club that's made for you and me?
pi_46964167
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 01:43 schreef HijoDeDios het volgende:
1.
And counting...
pi_46964186
Nee, echt, hier blijft het bij hoor Klauwtje.
Who's the leader of the club that's made for you and me?
pi_46966310
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 01:41 schreef JAM het volgende:
Nu ja, om enige interesse te werken, ja, daar is het in ieder geval een leuk filmpje voor ja. Voor de mensen die al eens een boek hadden gelezen en gehoopt hadden iets nieuws van de schrijver zelf te zien (het minste wat ik van Dinner with Murakami had verwacht was Murakami te zien) viel het gewoon erg tegen. Wat niet wil zeggen dat ik er niet van genoten heb hoor, altijd leuk, die maffe Jappies, , maar als 'documentaire', nee, nee, kut, bagger.
Mee eens.
Yes!
pi_46966411
Toch fijn dat een kloon het met je eens is.

Ik kwam op mijn computer nog een oud artikel tegen over Murakami uit de Volkskrant.
pi_46966470
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 09:37 schreef Claudia_x het volgende:
Toch fijn dat een kloon het met je eens is.

Ik kwam op mijn computer nog een oud artikel tegen over Murakami uit de Volkskrant.
Zeg, prutnewbie, ik post al meer dan anderhalf jaar alleen maar onder kloons.

Nu ga ik dat artikel eens lezen.
Yes!
pi_46966519
Ik ben een oerfok!er.
pi_46966583
Voor mij ben je al meer dan duizend userid's newbie.
Yes!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 10:48:03 #59
16049 BJB
cluods in the haed
pi_46967992
Leuk artikel Claudia, dankje
  woensdag 7 maart 2007 @ 00:12:02 #60
35706 Binsentu
  woensdag 7 maart 2007 @ 01:24:37 #61
37950 JAM
pi_47002374
Barn Burning, denk ik dan. Daarvan is me in ieder geval het meeste bijgebleven, maar zo ook dat verhaal dat in ieder geval begint met de notie, dat hoofdpersoon werkt als correspondent. Hoe dat voor de rest allemaal loopt weet ik niet meer, maar zo ook ik, correspondent (deels, ik schrijf in ieder geval erg veel brieven, voor 't werk), vandaar. Identificatie met protagonist is erg prettig.
pi_47009410
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 01:24 schreef JAM het volgende:
Identificatie met protagonist is erg prettig.
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 00:12 schreef Binsentu het volgende:
Wat is trouwens jullie favoriete 'korte verhaal'?
Die van mij is On seeing the 100% perfect girl one beautiful April morning
Fantastisch.
  donderdag 8 maart 2007 @ 07:39:45 #63
35706 Binsentu
pi_47042237
Weet iemand waar ik die docu kan bekijken op het internet? Hij staat namelijk niet op uitzendinggemist.nl.
pi_47047407
quote:
"how I don't know what I should do with my hands when I talk to you
how you don't know where you should look, so you look at my hands"
pi_47083901
Vanmiddag om 16:00 wordt Dinner with Murakami herhaalt op Nederland 2
pi_47097709
Ja ik ben nu aan het kijken. Ik kon de eerste keer niet. Wat een prachtige documentaire. Ik heb de neiging alles ineens te gaan lezen... Zo mooi!! En ik mis Japan nu ook verschrikkelijk.... als ik zo die beelden zie. Wat Deshima al zei... alsof je thuis ziet...

De mensen hier om me heen worden ook gek van mij omdat ik overal uitleg bij geef maar toch.

Murakami

De boeken van Murakami kan ik in Nederland wel vinden, maar zijn er ook winkels/online shops waar je boeken van wat minder bekende Japanse schrijvers kan kopen?
  zondag 6 mei 2007 @ 09:22:10 #67
6536 dwerg
chagrijn
pi_49055724
Ten zuiden van de grens gekocht, en ik ben benieuwd.
I intend to live forever, or die trying.
pi_49055771
quote:
Op zondag 6 mei 2007 09:22 schreef dwerg het volgende:
Heel aardig, maar zeker niet zijn beste.
  zondag 6 mei 2007 @ 09:29:34 #69
6536 dwerg
chagrijn
pi_49055775
Op aanraden van Seborik. Ik ben tenslotte een beginner.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 6 mei 2007 @ 09:33:00 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49055799
quote:
Op zondag 6 mei 2007 09:22 schreef dwerg het volgende:
Oh, ik dacht even dat je het boek in Antwerpen had gekocht.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:52:20 #71
35706 Binsentu
pi_49058969
quote:
Op zondag 6 mei 2007 09:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Oh, ik dacht even dat je het boek in Antwerpen had gekocht.
haha
Goed boek trouwens, vooral als 'intro' to Murakami. Zijn manier van schrijven leest echt heerlijk weg.
pi_49059684
Ik heb afgelopen week toevallig 'Ten zuiden van de grens' en 'after dark' gelezen. Beide in een ruk uitgelezen Geweldig!!

Ik zie trouwens de laatste tijd steeds vaker boeken(romans) over buitenlanders in Japan/Geisha in Japan oid verschijnen. Vraag me af of het een hype is, of dat het echt goeie boeken zijn(of beide)
  maandag 6 augustus 2007 @ 22:24:33 #73
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_52153051
Topic-kick.

Murakami is toch wel erg goed. Heb een paar weken geleden Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld van hem gelezen (Nederlandse vertaling) en gisteren South of the border, West of the sun (in het Engels dus). Beide boeken opgeslurpt. Vooral de laatste is prachtig. Heel heldere stijl, knap hoe hij een heel simpel idee zo subtiel kan uitwerken.

Nu nog Norwegian Wood (die kreeg ik eigenlijk als tip, via een omweg kwam ik bij andere titels uit) en naar de rest ben ik ook benieuwd.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_52180366
Ik zou het bij de Engelse vertalingen houden! En "Hardboiled Wonderland And The End Of The World" is tot nu het beste boek wat ik van hem gelezen heb. Chubby girls, .
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 21:59:38 #75
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_52181251
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 21:32 schreef zodiakk het volgende:
Ik zou het bij de Engelse vertalingen houden!
Klopt, van South of the border, West of the sun heb ik beide vertalingen (pagina 1) naast elkaar gelegd en toen was het mij al duidelijk. In een ander topic schreef iemand dat de Nederlandse versies vaak uit het Engels zijn vertaald, dat vind ik sowieso maar matigjes.
Hoewel HBWehEvdW me in geen enkel opzicht heeft geïrriteerd. Maar toch.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 13:33:28 #76
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52195948
Heb In the Dark gelezen. Dacht laat ik met een dunne beginnen. En dat beviel zo dat ik nu bezig ben met Kafka on the Shore. En waarschijnlijk zal daarna nog meer volgen. Hij groeit echt uit tot één van mijn favoriete shrijver. Op wiki stond het mooi: "easily accessible, yet profoundly complex.
pi_52198720
Hoeratopic!

Bijna alles van hem gelezen, hardboiled wonderland/the end of the world vind ik een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen, en daarna the wind-up bird chronicle. Heb ook wel eens een Nederlandse en een Engelse vertaling naast elkaar gehouden, en ging toch maar voor de Engelse.

Norwegian Wood vind ik een dip in zijn oeuvre. Hij is er beroemd mee geworden, maar ik vond het helemaal niks, vroeg me de hele tijd af wanneer er nu weer iemand in een put zou afdalen om na te denken, of er nog iemand ging logeren in het dolphin hotel etcetera, maar dat gebeurde niet.
en haalt het maar net!
pi_52199297
Ik ga straks naar de bibliotheek. Zal eens kijken of ik er wat van kan vinden.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 16:32:03 #79
172358 oddman
Introspecteur
pi_52201229
Wild Sheep Chase en Kafka on the Shore hier.
Echt vaag. Erg leuk .
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_52201361
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 15:03 schreef Tjingtjangtjong het volgende:
(...) , vroeg me de hele tijd af wanneer er nu weer iemand in een put zou afdalen om na te denken, (...).
!
pi_52207792
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 15:03 schreef Tjingtjangtjong het volgende:
Hoeratopic!

Bijna alles van hem gelezen, hardboiled wonderland/the end of the world vind ik een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen, en daarna the wind-up bird chronicle. Heb ook wel eens een Nederlandse en een Engelse vertaling naast elkaar gehouden, en ging toch maar voor de Engelse.

Norwegian Wood vind ik een dip in zijn oeuvre. Hij is er beroemd mee geworden, maar ik vond het helemaal niks, vroeg me de hele tijd af wanneer er nu weer iemand in een put zou afdalen om na te denken, of er nog iemand ging logeren in het dolphin hotel etcetera, maar dat gebeurde niet.
... dus ik neem aan dat iemand nog wel 's ochtends spaghetti gekookt heeft, een paar biertjes achterover heeft geslagen, wat oude jazzplaten heeft opgezet, of een bizarre liefdesrelatie heeft aangeknoopt?

Trouwens, het enige non-fictie werk wat hij heeft geschreven (over de gasaanval op de metro in Tokio in 1995) is ook zéér de moeite waard. 'Underground: The Tokio Gas Attack And The Japanese Psyche' bevat enkele interviews die zo delicaat en betrokken zijn opgeschreven dat de tranen in je ogen springen.

[ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 09-08-2007 10:55:28 ]
pi_52220845
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 20:22 schreef zodiakk het volgende:

[..]

... dus ik neem aan dat iemand nog wel 's ochtends spaghetti gekookt heeft, een paar biertjes achterover heeft geslagen, wat oude jazzplaten heeft opgezet, of een bizarre liefdesrelatie heeft aangeknoopt?
nou ja, dat dan weer wel natuurlijk.
en haalt het maar net!
pi_52244597
Deze vakatie Kafka on the shore gelezen. Heerlijk boek, nog niet eens vaag genoeg eigenlijk
pi_53519046
kickje....

Geloof alle inmiddels gelezen, behalve de twee eerste novels (die niet gepubliceerd zijn). Zou erg moeilijk een tot 10 kunnen maken, Norwegian Wood viel me niet tegen, in tegen deel. Kafka on the Shore is mijn favoriet, meer alleen om het feit dat dat de eerste was die ik gelezen heb.

De korte verhalen tot het laatst bewaard, maar zeker de moeite waard. Al zul je bepaalde korte verhalen ook in hoofdstukken van andere boeken vinden.

After Dark was wat minder. Ik wacht met smacht totdat die in het normale murakami-pocket formaat wordt gedrukt...
quote:
Was gaaf, Super-frog saves Tokyo, TV People, of The Elephant Vanishes (qua korte verhalen is de bundel 'The elephant Vanishes' m'n favoriet)

[ Bericht 24% gewijzigd door the_disheaver op 27-09-2007 16:24:17 ]
  zaterdag 15 december 2007 @ 12:54:27 #85
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_55289053
*schop*

naar aanleiding van iets dat ik, meen ik mij te herinneren, op tv zag, heb ik Kafka on the Shore gekocht en in één ruk uitgelezen...heb nu Norwegian Wood klaarliggen om aan te beginnen...

dit zou wel eens het begin van een verslaving kunnen zijn....
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 6 februari 2008 @ 07:44:09 #86
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_56554972
Ik heb zojuist norwegian wood uit, en ik vond het zeer indrukwekkend maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik het boek niet geheel begrepen heb. Dat hoeft trouwens niet per definitie iets slechts te zijn. Het geeft je zeker stof tot denken. Ik ga vandaag meteen een nieuw boek van hem kopen voor vanavond.
I'm just a girl in the world.
pi_56558446
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 07:44 schreef annoh het volgende:
Ik heb zojuist norwegian wood uit, en ik vond het zeer indrukwekkend maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik het boek niet geheel begrepen heb. Dat hoeft trouwens niet per definitie iets slechts te zijn. Het geeft je zeker stof tot denken. Ik ga vandaag meteen een nieuw boek van hem kopen voor vanavond.
Inderdaad dat je iets mist. Gewoon na een tijdje nogmaals lezen. (goede keuze als eerste boek overigens)
pi_56560203
Ik ben bezig in Norwegian Wood en After Dark ligt al klaar.
  woensdag 6 februari 2008 @ 13:26:47 #89
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56560383
Ik heb Hard-boiled Wonderland en After Dark gelezen, beiden in het Nederlands.

HBW vond ik geniaal. Het eerste hoofdstuk meteen al, in die lift, alsof je aan het dromen bent, echt heel goed geschreven. Vervolgens op ongeveer de helft (of driekwart?) het enthousiasme als je ineens begrijpt hoe het allemaal zit en in elkaar grijpt. En tenslotte ontroering bij de ontknoping. Goed boek en onvergelijkbaar met alles wat ik ooit gelezen heb. Alleen iets te lollig vertaald. Misschien een volgende keer voor een Engelse vertaling gaan, maar die hebben ze niet hier bij de bieb.

AD viel wat tegen, in vergelijking met HBW dan.
pi_56561152
Hard-boiled Wonderland is in het Engels nog beter Frollo.
Aldus.
  woensdag 6 februari 2008 @ 14:09:52 #91
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56561188
Dat geloof ik best, Z. Maar ik ga het niet nog een keer lezen, tenminste niet de komende paar jaar.
pi_56561972
Ik lees Norwegian Wood in het Nederlands en After Dark ligt klaar in het Engels.

Dat is geen bewuste keuze. Ik heb ze niet beide zelf gekocht namelijk.
  woensdag 6 februari 2008 @ 15:02:02 #93
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_56562227
Ik vertrouw nederlandse vertalingen toch iets minder dan engelse vertalingen. Ik heb nu wind up bird chronicle gekocht. Het assortiment viel me een beetje tegen, ze hadden alleen deze en kafka on the shore in het engels. En op bol.com is hij ook goedkoper nog. Nouja, nu kan ik tenminste meteen beginnen met lezen
I'm just a girl in the world.
  woensdag 6 februari 2008 @ 15:47:21 #94
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_56563127
tvp
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
  woensdag 6 februari 2008 @ 18:48:07 #95
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_56566361
Norwegian Wood ook gelezen...nu eerst een tussenstapje met John Connolly, en dan op naar Hard Boiled Wonderland!
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 6 februari 2008 @ 22:21:23 #96
35706 Binsentu
pi_56571199
Toevallig, ben 3 dagen geleden weer begonnen met WInd-up Bird Chronicle. Dit is nu de 2e keer dat ik em lees. Naar mijn mening zijn beste boek na Norwegian Wood. Voor de degenen die em al hebben gelezen: Het verhaal van die soldaat staat nog in mijn geheugen gegrift.
pi_56572934
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 22:21 schreef Binsentu het volgende:
Het verhaal van die soldaat staat nog in mijn geheugen gegrift.
Je bent niet de enige... Bah, dat was niet fijn lezen....
  woensdag 20 februari 2008 @ 16:50:44 #98
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56863537
Goed topic. Vorige zomer heb ik De Jacht op het Verloren Schaap gelezen, zeer grappig en vermakelijk. Momenteel zit ik halverwe Kafka.., niet zo grappig, maar zeker zo vermakelijk.
pi_57011433
Ahh dat ik dit topic gemist heb Geweldige schrijver, sinds ik Norwegian Wood zag liggen en uit pure Beatles-nieuwsgierigheid besloot op te pakken heb ik aan één stuk door bijna al zijn boeken in huis gehaald, volgens mij heb ik binnen enkele weken 8 of 9 boeken van 'm gelezen. Alleen The Wind-Up Bird Chronicle moet ik nog, en Underground (maar non-fictie, lijkt me toch een heel ander boek).

A Wild Sheep Chase en Dance, Dance, Dance behoren tot mijn absolute favorieten
  woensdag 27 februari 2008 @ 15:14:40 #100
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_57011812
Gisteren eindelijk Norwegian Wood uit. Wat een pracht eindzin. Die heb ik wel 100 keer opnieuw gelezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')