abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44679370
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 09:13 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Interessant dit, want mijn baas is een stereotype VVD'er en voldoet precies aan wat je hier schetst. Emoties vindt hij voor mentaal wankele personen en tijdverspilling. Als hij er geen commercieel belang in kan zien, is het voor hem waardeloos. Zo zou hij enkel wat voor een medemens in nood doen (bijvoorbeeld iets in de zin van deelnemen aan een actie voor slachtoffers van een ramp), als dat wint oplevert voor het bedrijf. Dat dan nog toch daar aan toe, maar het meest frustrerende vind ik nog wel, dat hij die houding projecteert op de gehele mensheid, want, zo zegt hij, in essentie is ieder mens zo, alleen durven de rijkeren daar voor uit te komen, want de armen zijn anders bang dat ze het onderspit delven.
Hij slaat de spijker op zijn kop.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_44680234
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 10:59 schreef Doc het volgende:

[..]
Volgens mij is het feit dat er (veel) mensen een gebrekkig redeneer vermogen rond lopen een van de grootste taboes in onze maatsschapppiij.
Daar zit wat in, maar de vraag is dan natuurlijk, vandaar jouw term taboe, waarom dat feit niet gewoon wordt toegegeven zodat we die groep op "hun" manier aan kunnen spreken of benaderen. Wat dat aangaat werkt al dat sociale en anti-discriminatie gezeik averechts. Mensen zijn nu eenmaal verschillend en dat moet je niet ontkennen.

Wat dat aangaat denk ik dat het ook goed zou zijn om die groep geen zwakzinnig beeld van welvaart aan te praten; voldoening kun je uit iets anders halen dan een breedbeeldtelevisie en andere cliches die in de verschillende topics naar voren komen. Het gevaar is alleen dat je dan wel erg belerend of beschermend te werk gaat. Dat is op zich voor die groep "goed", maar ik zou liever zien dat je die mensen toch bepaalde zaken bijbrengt.
pi_44680327
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 11:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wel heel stereotiep denken.
Mijn post was een reactie op iemand anders zijn ervaring met VVD'ers, dit is míjn ervaring met VVD'ers. Nergens staat dat ze allemaal zo zijn, maar lees vooral lekker wat je zelf wilt.

Verder moet je toch wat vaker in het Gooi komen, als je denkt dat dat een PvdA bolwerk is. Misschien denk jij dat Hilversum 't Gooi is, want daar is de PvdA inderdaad de grootste partij op het moment. Maar ook daar is de VVD 2de, en in bijna alle Gooise gemeentes is VVD óf de grootste (en dan meestal met voorsprong), óf 2de. Dus... Misschien je algemene kennis wat ontwikkelen?
pi_44681702
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 13:20 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Mijn post was een reactie op iemand anders zijn ervaring met VVD'ers, dit is míjn ervaring met VVD'ers. Nergens staat dat ze allemaal zo zijn, maar lees vooral lekker wat je zelf wilt.
Je schreef het toch? Wat had ik daar anders moeten lezen?
quote:
Verder moet je toch wat vaker in het Gooi komen, als je denkt dat dat een PvdA bolwerk is. Misschien denk jij dat Hilversum 't Gooi is, want daar is de PvdA inderdaad de grootste partij op het moment. Maar ook daar is de VVD 2de, en in bijna alle Gooise gemeentes is VVD óf de grootste (en dan meestal met voorsprong), óf 2de. Dus... Misschien je algemene kennis wat ontwikkelen?
Misschien moet je voortaan even naar de PI kijken?
  zaterdag 23 december 2006 @ 16:08:00 #155
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44683668
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 10:59 schreef Doc het volgende:
Volgens mij is het feit dat er (veel) mensen een gebrekkig redeneer vermogen rond lopen een van de grootste taboes in onze maatsschapppiij.
Dat zou wel eens waar kunnen zijn. Hulpverlenersmaffia, schuldsaneerders en voedselbanken met parkeerplaatsen lijken er op te wijzen dat er ene hele infrastructuur bestaat om de fouten van die lui op te vangen en de gevolgen ongedaan te maken.

Zou het niet verstandiger zijn om die mensen op hun bek te laten gaan, dan leren ze tenminste dat je soms moet kiezen tussen een plasma-tv en eten en de optie "tv en voedselbank" van de gekken is.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zaterdag 23 december 2006 @ 16:26:31 #156
153023 spk2go
like.no.other
pi_44684038
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:08 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat zou wel eens waar kunnen zijn. Hulpverlenersmaffia, schuldsaneerders en voedselbanken met parkeerplaatsen lijken er op te wijzen dat er ene hele infrastructuur bestaat om de fouten van die lui op te vangen en de gevolgen ongedaan te maken.

Zou het niet verstandiger zijn om die mensen op hun bek te laten gaan, dan leren ze tenminste dat je soms moet kiezen tussen een plasma-tv en eten en de optie "tv en voedselbank" van de gekken is.
Volgens mij lees jij de Elsevier, er staat iig in het huidige nummer een heel stuk over dit idee.

Nederland is namelijk gewend geraakt aan het feit dat de overheid je wel overeind helpt, als je financiële situatie hulp nodig heeft. Nu is dat laatste niet verkeerd (als je zelf niet kunt verdienen, dat zorgt de overheid voor jou), maar het feit dat men er aan gewend is, is des te erger.

Vroeger ( ) wilde mensen regelmatig geen uitkering vragen, omdat een uitkering was als je het echt niet meer kon bolwerken. Tegenwoordig maken mensen er een sport van om een zo hoog mogelijke uitkering te hebben, en roepen ze tegen al de mensen die wel werken dat ze meer moeten betalen, zodat hun uitkering omhoog kan. En ja, dit verschijnsel is veel minder geworden, maar ik hoor nog (te) regelmatig van mensen die de uitkering een eindstation vinden, en er dus ook niet uit willen. Subsidie trekken van de overheid wordt tegenwoordig als heel normaal beschouwd, en gelijkwaardig gesteld aan werken.

De overheid zou eigenlijk de uitkering direct moeten overmaken richting de rekeningen, zoals energie maatschappijen, huur stichtingen, e.d. Daarnaast domweg voedselbonnen geven, en nog een beetje 'zakgeld'. Moet je kijken hoe ver de uitkering omlaag kan.

En aan de mensen die zeggen dat sommige mensen ook niets kunnen bereiken: Zelfs de grootste idioot kan door hard werken, wilskracht en geloof in zichzelf het ver schoppen. En ja, ik ken voorbeelden. En ik zeg niet dat iedereen miljonair kan worden, maar iedereen die niet ziek/zwak is, kan op zijn minst voor zichzelf zorgen.
Third Day roelt!
pi_44684088
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 10:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ken ook niet-VVD-ers die deze instelling hebben.

Maar ik wacht nog steeds op de bron van dit (m.i. volledig uit de duim gezogen) onderzoek.
Bron: http://www.ru.nl/actueel/persberichten/oktober/waar_je_op_stemt/
'CDA'er is rijk, PvdA'er oud en VVD'er gelukkig'
Eerdere draad erover: VVD-stemmers narcisten; SP blowt; PvdA-ers materialistisch
Elseetje vond het nodig er nog een draadje aan te wijden: De ware aard van de kiezers!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44684109
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:09 schreef SjonLok het volgende:
Dat geluk niet in materiele zaken zit. Dat je moet werken voor je geld, en moet sparen om dingen te kunnen kopen.
Wacht even, je stelt dat geluk niet zit in materiele zaken maar dat je wel moet werken voor geld en moet sparen. Beetje een paradox of niet soms? Als geluk niet in die zaken zit dan is geld en het daar uit voortvloeiende spaargedrag overbodig. Geluk is een levensstijl denk ik eerder. Iets wat niet bepaald wordt door geld. Meer door ervaringen, sociale contacten en wijsheid.
  zaterdag 23 december 2006 @ 16:37:11 #159
153023 spk2go
like.no.other
pi_44684258
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:30 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Wacht even, je stelt dat geluk niet zit in materiele zaken maar dat je wel moet werken voor geld en moet sparen. Beetje een paradox of niet soms? Als geluk niet in die zaken zit dan is geld en het daar uit voortvloeiende spaargedrag overbodig. Geluk is een levensstijl denk ik eerder. Iets wat niet bepaald wordt door geld. Meer door ervaringen, sociale contacten en wijsheid.
Geluk zit deels in materiële zaken. Denk aan het lekkere eten, een fijn huis, een leuke vakantie. Daar heb je geld voor nodig, en daar moet je voor werken. Door geld kun je leuke (sociale) dingen gaan doen, zoals een dagje uit, een leuk cafeetje pakken, en je kan gaan, of je kinderen laten studeren. Geld is een middel voor geluk, maar geld wordt door sommige mensen als doel voor geluk gezien.
Third Day roelt!
pi_44689275
quote:
Als de uitspraak hierop is gebaseerd dan is het inderdaad de bekende duim... Of moet ik zeggen: een wel heel vrije vertaling.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  † In Memoriam † zaterdag 23 december 2006 @ 20:39:13 #161
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_44690710
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 12:37 schreef heiden6 het volgende:
Hij slaat de spijker op zijn kop.
Welnee, daar huurt hij vast Polen voor in.
Carpe Libertatem
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 december 2006 @ 21:07:35 #162
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44691668
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:08 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat laatste is nou juist het hele probleem: ze leren er niet van...

Het is niet alleen een taboe bij links die het verschil niet wil onderkennen maar ook bij rechtse mensen die denken dat iedereen echt voldoende intellect kan krijgen - alsof het een keuze is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Doc op 23-12-2006 21:20:21 ]
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 december 2006 @ 21:18:44 #163
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44692016
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:26 schreef spk2go het volgende:

De overheid zou eigenlijk de uitkering direct moeten overmaken richting de rekeningen, zoals energie maatschappijen, huur stichtingen, e.d. Daarnaast domweg voedselbonnen geven, en nog een beetje 'zakgeld'. Moet je kijken hoe ver de uitkering omlaag kan.
Er zitten wel nog wat haken op dit in principe niet heel erg slechte idee. In principe is het volgens mij in het gevl van een schuldsanering ook de wijze waarop gewerkt wordt. Om dat per definitie voor iedereen op te laten gaan is misschien niet optimaal (veel bureaucratie onder andere en daardoor weer duur).
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:26 schreef spk2go het volgende:
En aan de mensen die zeggen dat sommige mensen ook niets kunnen bereiken: Zelfs de grootste idioot kan door hard werken, wilskracht en geloof in zichzelf het ver schoppen. En ja, ik ken voorbeelden. En ik zeg niet dat iedereen miljonair kan worden, maar iedereen die niet ziek/zwak is, kan op zijn minst voor zichzelf zorgen.
Het is mogelijk - maar niet makkkelijk - om met een IQ van 85 of lager (nogmaals- toch zo'n 16% van de bevolking) voor jezelf te zorgen, maar het kan in dat soort gevallen soms best lastig zijn om alle contracten te snappen, weten welke keuzes je moet maken etc. Het iis de groep waar relatief het meest en de zwaarste klappen vallen. D'r zal vast wel een enkele miljoenair tussen rondlopen (IQ is ook niet alles natuurlijk), maar dat zal zeker niet voor het merendeel gelden.
  zaterdag 23 december 2006 @ 21:25:38 #164
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44692232
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:07 schreef Doc het volgende:
Dat laatste is nou juist het hele probleem: ze leren er niet van...
Omdat ze nooit echt met de gevolgen van hun handelen geconfronteerd worden. Er is altijd weer een Sjakie met een oplossing.
quote:
Het is niet alleen een taboe bij links die het verschil niet wil onderkennen maar ook bij rechtse mensen die denken dat iedereen echt voldoende intellect kan krijgen - alsof het een keuze is.
Neuh, ik geloof niet dat rechts dat niet kan of wilt onderkennen - maar rechts gelooft wel in eigen verantwoordelijkheid en dat betekent niet dat we belastinggeld moeten gaan inzetten om de tokkieklasse permanent uit de zelf gecreeerde shit te trekken.

Het probleem van de parkeerplaatsen bij de voedelbanken spreekt toch boekdelen.
  zaterdag 23 december 2006 @ 21:44:58 #165
153023 spk2go
like.no.other
pi_44692752
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:18 schreef Doc het volgende:

[..]

Er zitten wel nog wat haken op dit in principe niet heel erg slechte idee. In principe is het volgens mij in het gevl van een schuldsanering ook de wijze waarop gewerkt wordt. Om dat per definitie voor iedereen op te laten gaan is misschien niet optimaal (veel bureaucratie onder andere en daardoor weer duur).
[..]
Het kan inderdaad nogal wat kosten. Maar nu kost de uitkering blijkt voor veel mensen niet te werken, doordat ze niet de goederen kopen waarvoor de uitkering bedoeld is. Als de mensen dat vertrouwen wat de overheid in ze heeft niet aankunnen, dan moet de overheid het maar anders doen.
quote:
Het is mogelijk - maar niet makkkelijk - om met een IQ van 85 of lager (nogmaals- toch zo'n 16% van de bevolking) voor jezelf te zorgen, maar het kan in dat soort gevallen soms best lastig zijn om alle contracten te snappen, weten welke keuzes je moet maken etc. Het is de groep waar relatief het meest en de zwaarste klappen vallen. D'r zal vast wel een enkele miljoenair tussen rondlopen (IQ is ook niet alles natuurlijk), maar dat zal zeker niet voor het merendeel gelden.
Daarom zijn initiatieven zoals de rechtswinkel/belastingtelefoon zo ontzettend goed. Mensen voor een lage prijs helpen met rechtszaken, en zorgen dat de consument er als beste uitkomt. Neemt niet weg dat mensen daar niet altijd vanaf weten, en dan ook geld mislopen. Misschien moet er als overheid een site komen die alles in een keer regelt, dus vul je al je gegevens in (inkomen, huur/koophuis, enz) en de site zorgt ervoor dat alles aangevraagd/geregeld wordt.

Want dat is wel zo: Mensen die minder goed in staat zijn om voor zichzelf te zorgen, hebben gewoon veel moeite met het financiele verhaal, en hun bestedingspatroon. Dat uit zich in mindere tijden, zoals 2-5 jaar geleden.
Third Day roelt!
pi_44692841
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:44 schreef spk2go het volgende:

[..]

Het kan inderdaad nogal wat kosten. Maar nu kost de uitkering blijkt voor veel mensen niet te werken, doordat ze niet de goederen kopen waarvoor de uitkering bedoeld is. Als de mensen dat vertrouwen wat de overheid in ze heeft niet aankunnen, dan moet de overheid het maar anders doen.
[..]

Daarom zijn initiatieven zoals de rechtswinkel/belastingtelefoon zo ontzettend goed. Mensen voor een lage prijs helpen met rechtszaken, en zorgen dat de consument er als beste uitkomt. Neemt niet weg dat mensen daar niet altijd vanaf weten, en dan ook geld mislopen. Misschien moet er als overheid een site komen die alles in een keer regelt, dus vul je al je gegevens in (inkomen, huur/koophuis, enz) en de site zorgt ervoor dat alles aangevraagd/geregeld wordt.

Want dat is wel zo: Mensen die minder goed in staat zijn om voor zichzelf te zorgen, hebben gewoon veel moeite met het financiele verhaal, en hun bestedingspatroon. Dat uit zich in mindere tijden, zoals 2-5 jaar geleden.
Even voor de goede orde: het is voornamelijk de overheid die mensen doet verzuipen in regels, subsidies, aanvraagmogelijkheden, kwijtscheldmogelijkheden, aftrekposten, vergunningenn, loketten, rechten, plichten etc etc.

Het zou natuurlijk ook eens overwogen kunnen worden niet de overheid dingen te laten regelen..
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 23 december 2006 @ 21:54:45 #167
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44692972
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:48 schreef sigme het volgende:
Het zou natuurlijk ook eens overwogen kunnen worden niet de overheid dingen te laten regelen..
Wat heb je dan nog aan de overheid? Regels maken is hun enige eikpunt wat betreft productiviteit.
  zaterdag 23 december 2006 @ 22:01:51 #168
153023 spk2go
like.no.other
pi_44693146
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Even voor de goede orde: het is voornamelijk de overheid die mensen doet verzuipen in regels, subsidies, aanvraagmogelijkheden, kwijtscheldmogelijkheden, aftrekposten, vergunningenn, loketten, rechten, plichten etc etc.

Klopt helemaal. Maar als je dat niet doet, dan zou links (ja, links) moord in brand gillen, omdat de armen er minder goed vanaf komen.

Feit blijft dat we in Nederland de armen willen helpen, en niet daadwerkelijk de rijken willen korten. Dat is de invloed van rechts in Nederland, en of dat een goede ontwikkeling is, laat ik in het midden. Per saldo zou het namelijk voor beiden niet uit moeten maken. (Of je per mand 34 euro voor rijken extra vraagt voor zorg, of 34 euro zorgtoeslag geeft aan armen) Feit is wel dat rijken (wat -hoe onvermijdelijk dat ook is- vaak de slimmere mensen zijn) de subsidies beter weten te pikken als de armen.

Daarom zou een site, of desnoods een eenvoudig invulformulier zo makkelijk zijn. Vul je gegevens in, en de site/overheid berekent automatisch de meest goedkoopste oplossing voor je uit. Dan hoeft er qua wetten weinig aangepast de worden, alleen de toepassing wordt anders.
Third Day roelt!
pi_44693215
'Armoede' in Nederland wordt niet veroorzaakt door de kapitalisten, de racisten, de fascisten, de elite, het bedrijfsleven or de egoisten. Het wordt veroorzaakt door:

-luiheid
-domheid
-geen zin om naar school te gaan en een vak te leren
-de verkeerde mentaliteit
-stoer doen
-gebrek aan inzet
-het NU en METEEN willen in plaats van vooruit te denken
-niet met geld kunnen omgaan

Zoek het dus maar lekker uit met je zogenaamde armoede, en blijf met je poten uit mijn door mijzelf gevulde portemonnee als je zelf te lam bent om iets van je leven te maken.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_44693259
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:01 schreef spk2go het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Maar als je dat niet doet, dan zou links (ja, links) moord in brand gillen, omdat de armen er minder goed vanaf komen.

Feit blijft dat we in Nederland de armen willen helpen, en niet daadwerkelijk de rijken willen korten. Dat is de invloed van rechts in Nederland, en of dat een goede ontwikkeling is, laat ik in het midden. Per saldo zou het namelijk voor beiden niet uit moeten maken. (Of je per mand 34 euro voor rijken extra vraagt voor zorg, of 34 euro zorgtoeslag geeft aan armen) Feit is wel dat rijken (wat -hoe onvermijdelijk dat ook is- vaak de slimmere mensen zijn) de subsidies beter weten te pikken als de armen.

Daarom zou een site, of desnoods een eenvoudig invulformulier zo makkelijk zijn. Vul je gegevens in, en de site/overheid berekent automatisch de meest goedkoopste oplossing voor je uit. Dan hoeft er qua wetten weinig aangepast de worden, alleen de toepassing wordt anders.
Er is een onderzoek, ik heb het niet bij de hand, waaruit blijkt dat van de denivelerende aanpak armen niet rijker worden, rijken wel armer.

En een overheidssite die voor mensen de ingewikkeldheden van de overheid oplost? Dat is een typische overheidoplossing voor een zelfgecreerd probleem. Het gaat a niks oplossen en b het is de verkeerde oplossing.
pi_44693304
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 09:13 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Interessant dit, want mijn baas is een stereotype VVD'er en voldoet precies aan wat je hier schetst. Emoties vindt hij voor mentaal wankele personen en tijdverspilling. Als hij er geen commercieel belang in kan zien, is het voor hem waardeloos. Zo zou hij enkel wat voor een medemens in nood doen (bijvoorbeeld iets in de zin van deelnemen aan een actie voor slachtoffers van een ramp), als dat wint oplevert voor het bedrijf. Dat dan nog toch daar aan toe, maar het meest frustrerende vind ik nog wel, dat hij die houding projecteert op de gehele mensheid, want, zo zegt hij, in essentie is ieder mens zo, alleen durven de rijkeren daar voor uit te komen, want de armen zijn anders bang dat ze het onderspit delven.
Voorlopig onderhouden de rijken de armen, althans in Nederland. Dat continue gezeik dat iedereen die meer dan modaal verdient een egoist is die zijn geld niet deelt, moet maar eens ophouden. Voorlopig zie ik de minima alleen voordeeltjes krijgen, en hun uitkeringen worden betaald door mensen die wel om 7 uur hun nest uit komen en de hele dag werken. Wie is er dus asociaal en egoistisch? Precies. Ik weet wel wie er netto betaalt en wie er netto ontvangt.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 23 december 2006 @ 22:15:30 #172
153023 spk2go
like.no.other
pi_44693491
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:07 schreef StefanP het volgende:

[..]

Voorlopig onderhouden de rijken de armen, althans in Nederland. Dat continue gezeik dat iedereen die meer dan modaal verdient een egoist is die zijn geld niet deelt, moet maar eens ophouden. Voorlopig zie ik de minima alleen voordeeltjes krijgen, en hun uitkeringen worden betaald door mensen die wel om 7 uur hun nest uit komen en de hele dag werken. Wie is er dus asociaal en egoistisch? Precies. Ik weet wel wie er netto betaalt en wie er netto ontvangt.
Met dit geblaat bereik je niets. Dat dat zo is, weet iedereen wel. Oplossingen aandragen werkt beter als dit gezeik, tenzij je de 2e SCH wil worden.
Third Day roelt!
pi_44693659
De oplossing is het afschaffen van het sociale stelsel zoals dat in NL en de EU geldt. Dat mag toch wel duidelijk zijn uit mijn posts? Zolang de dommen en luien onderhouden worden door de rijken, leren ze nooit verantwoordelijkheid. Mensen worden nooit geprikkeld om zichzelf te ontwikkelen en om iets van hun leven te maken als ze lekker in hun nest kunnen blijven liggen. Simpel. Lees anders dit topic eens, dat haarfijn aangeeft waarom het Europese sociale stelsel niet werkt: waarom het sociale stelsel v/d VS beter werkt dan v/d EU
-Mark Steyn
pi_44693754
quote:

[..]

zaterdag 23 december 2006 @ 22:38:31 #175
153023 spk2go
like.no.other
pi_44694072
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:21 schreef StefanP het volgende:
De oplossing is het afschaffen van het sociale stelsel zoals dat in NL en de EU geldt. Dat mag toch wel duidelijk zijn uit mijn posts? Zolang de dommen en luien onderhouden worden door de rijken, leren ze nooit verantwoordelijkheid. Mensen worden nooit geprikkeld om zichzelf te ontwikkelen en om iets van hun leven te maken als ze lekker in hun nest kunnen blijven liggen. Simpel. Lees anders dit topic eens, dat haarfijn aangeeft waarom het Europese sociale stelsel niet werkt: waarom het sociale stelsel v/d VS beter werkt dan v/d EU
Hou ik het simpel voor jou: als jij een dwarslesie krijgt, en half verlamt raakt, wil jij absoluut niet doorgevoerd hebben, als waar je nu voor pleit. Het sociale stelsel afschaffen is werkelijk waanzin. Het is wel zo dat we de mensen die er misbruik van maken, of enigzins zonder kunnen, moeten korten op hun uitkering.
Third Day roelt!
pi_44696300
Lezen. Ik zeg niet 'het sociale stelsel afschaffen,' maar ik zeg 'het afschaffen van het sociale stelsel zoals dat in NL en de EU geldt.'
-Mark Steyn
  zondag 24 december 2006 @ 08:58:47 #177
153023 spk2go
like.no.other
pi_44700152
quote:
Op zondag 24 december 2006 00:10 schreef StefanP het volgende:
Lezen. Ik zeg niet 'het sociale stelsel afschaffen,' maar ik zeg 'het afschaffen van het sociale stelsel zoals dat in NL en de EU geldt.'
En aangezien er in the USA geen (noemenswaardig) sociaal stelsel is, en jij voor dat stelsel bent, blijf ik erbij dat het geen goede optie is.

Zoek jij maar is op het Deense stelsel, dat zal veel leuker zijn, en werkt ook veel beter. Altijd een baan aannemen als je geen werk hebt, ook al is het een klotebaan. En daarna kijk je maar weer verder. Dat werkt.
Third Day roelt!
  zondag 24 december 2006 @ 09:03:57 #178
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44700167
quote:
Op zondag 24 december 2006 08:58 schreef spk2go het volgende:

[..]

En aangezien er in the USA geen (noemenswaardig) sociaal stelsel is, en jij voor dat stelsel bent, blijf ik erbij dat het geen goede optie is.

Zoek jij maar is op het Deense stelsel, dat zal veel leuker zijn, en werkt ook veel beter. Altijd een baan aannemen als je geen werk hebt, ook al is het een klotebaan. En daarna kijk je maar weer verder. Dat werkt.
Daar ga je de fout in. Er is wel degelijk en sociaal stelsel, het werkt wat anders dan in NL maar het is er wel natuurlijk.

Het probleem is dat je niet verplicht bent om je te verzekeren. Eenmaal een goede verzekering is de sociale en medische zorg stukken beter dan in NL.

Maar je blijft zitten met het niet verplichten dus.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 24 december 2006 @ 09:31:09 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44700334
Ik zie liever dat het hele sociaal stelsel wordt vervangen door privé regelingen die op je eigen naam staan. Ik erger me namelijk dood aan het feit dat ik in NL (en andere landen) altijd allerlei premies heb betaald voor regelingen waar ik zelf geen aanspraak op kan maken omdat ik verhuisd ben. Het zou beter zijn als je je sociale verzekeringen e.d. gewoon kunt meenemen, dwz wat je ooit hebt betaald blijft van jou.

Omslagstelsels zoals AOW zijn absurd. Nu betalen voor anderen terwijl je helemaal niet weet of er over 30 jaar voor jezelf wel geld is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_44700383
quote:
Op zondag 24 december 2006 09:31 schreef SeLang het volgende:
Ik zie liever dat het hele sociaal stelsel wordt vervangen door privé regelingen die op je eigen naam staan. Ik erger me namelijk dood aan het feit dat ik in NL (en andere landen) altijd allerlei premies heb betaald voor regelingen waar ik zelf geen aanspraak op kan maken omdat ik verhuisd ben. Het zou beter zijn als je je sociale verzekeringen e.d. gewoon kunt meenemen, dwz wat je ooit hebt betaald blijft van jou.

Omslagstelsels zoals AOW zijn absurd. Nu betalen voor anderen terwijl je helemaal niet weet of er over 30 jaar voor jezelf wel geld is.
Moet je alles dan alleen maar voor jezelf doen? Ben jij er zo eentje?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 december 2006 @ 14:21:26 #181
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44706770
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:25 schreef PJORourke het volgende:
Omdat ze nooit echt met de gevolgen van hun handelen geconfronteerd worden. Er is altijd weer een Sjakie met een oplossing.
Je wordt aardig geconfronteerd als je het huis uitgezet wordt en dergelijke. Als je denkt dat het makkelijk is als je zo slecht met geld om kan gaan omdat je daar gewoon niet het inzicht hebt, omdat je soms een helpende hand krijgt, dan denk ik dat je het mis hebt. Als het zo tof is, waarom doe jij het dan niet?
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:25 schreef PJORourke het volgende:

Neuh, ik geloof niet dat rechts dat niet kan of wilt onderkennen - maar rechts gelooft wel in eigen verantwoordelijkheid en dat betekent niet dat we belastinggeld moeten gaan inzetten om de tokkieklasse permanent uit de zelf gecreeerde shit te trekken.

Het probleem van de parkeerplaatsen bij de voedelbanken spreekt toch boekdelen.
Het punt is: hoe kan je iemand eigen verantwoordelijkheid geven die niet het verstand heeft om iets met die verantwoordelijks mee te doen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 december 2006 @ 14:25:23 #182
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44706960
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:04 schreef StefanP het volgende:
'Armoede' in Nederland wordt niet veroorzaakt door de kapitalisten, de racisten, de fascisten, de elite, het bedrijfsleven or de egoisten. Het wordt veroorzaakt door:

-luiheid
-domheid
-geen zin om naar school te gaan en een vak te leren
-de verkeerde mentaliteit
-stoer doen
-gebrek aan inzet
-het NU en METEEN willen in plaats van vooruit te denken
-niet met geld kunnen omgaan

Zoek het dus maar lekker uit met je zogenaamde armoede, en blijf met je poten uit mijn door mijzelf gevulde portemonnee als je zelf te lam bent om iets van je leven te maken.
Maar wat te doen met mensen die dom zijn? Die zijn daar ook niet blij mee. Als je nooit een goede menataliteit geleerd hebt van je ouders, niet gelerd hebt dat je je moet inzetten, niet geleerd hebt om voor uit te denken, of simpelweg het verstandelijk vermogen niet hebt om alle (financiele) gevolgen van de daden te overzien? Dat is in veel gevallen niet een eigeen keuze, maar het gevolg van simpel weg niet slim genoeg er voor zijn ...
pi_44707079
quote:
Op zondag 24 december 2006 09:39 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Moet je alles dan alleen maar voor jezelf doen? Ben jij er zo eentje?
wat wil je daar mee zeggen?

ik kan me goed voorstellen wat Selang zegt eigenlijk. hij woont in het buitenland en bekijkt de situatie vanuit een totaal ander perspectief. of je het er mee eens bent is iets anders. hij geeft met een simpel voorbeeld aan hoe krom en onzeker het systeem is.
en wat is er tegen dat je louter premies, verzekeringen etc opbouwt voor jezelf en niet voor een ander? ok het is niet altijd de schuld van de persoon die van een uitkering leeft, maar is dat dan onze schuld?
de argumenten van stefanP vind ik wat extreem en kort door de bocht maar er zit zeker een kern van waarheid in. alleen beginnen een hoop mensen te stijgeren wanneer het uitgesproken wordt en dat vind ik zo jammer.

@doc: kan wel zo zijn dat iemand weinig/ niets heeft meegekregen van thuis uit, maar is dat niet aan die gene om daar iets mee te doen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 december 2006 @ 14:46:32 #184
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44707777
quote:

[..]

Wat ik niet snap zijn rijkere mensen die zeuren dat de armens geholpen worden. Ik bedoel - de rijkeren hebben het leukere werk, het meeste geld een heet intellectuele vermogen om de wereld te vatten. Ik zou voor geen geld met een armere willen ruilen Als ze vervolgens via de overheid een paar centen meer krijgen - a la. Maakt mij dan echt geen ruk uit, eigenlijk. Ik ga niet dan jaloers doen dat die armen het zo makkelijk hebben omdat in NL de rijken de armen onderhouden ...

Ik denk wel dat er verstandiger mee om gegaan moet worden want alleen maar geld te pompen in een bodemloze put daar geloof ik ook weer niet in. Als iemand daadwerkelijk llaat zien dat-ie echt geen verantwoordelijkheid kan nemen - dan moeten die mensen maar meer "betuttelend' behandeld worden. Strengere controles - de auto de deur uit e.d.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 december 2006 @ 14:52:43 #185
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44708046
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:28 schreef Prego het volgende:

@doc: kan wel zo zijn dat iemand weinig/ niets heeft meegekregen van thuis uit, maar is dat niet aan die gene om daar iets mee te doen?
Maar hoe en waar moet iemand dat dan leren? Meestal niet van de ouders en vaak ook niet van de directe omgeving. En misschien nog basaler: hoe weten ze dat ze dat ubberhhaupt aan kunnen leren als ze dat nooit wezenlijk bijgebracht is? Want de meeste mensen leren dat toch via de omgeving.

En daarnaast als iemand beperktere vermogens heeft om goed de (financiele) gevolgen van de daden te overzien kan het ook heel lastig zijn om er wat aan te doen .
  zondag 24 december 2006 @ 16:14:36 #186
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44710747
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:21 schreef Doc het volgende:
Je wordt aardig geconfronteerd als je het huis uitgezet wordt en dergelijke.
Dan regelen ze weer iets nieuwsvoor je.
quote:
Als je denkt dat het makkelijk is als je zo slecht met geld om kan gaan omdat je daar gewoon niet het inzicht hebt, omdat je soms een helpende hand krijgt, dan denk ik dat je het mis hebt. Als het zo tof is, waarom doe jij het dan niet?
Kwestie van opvoeding en niet de hele dag aan drank en drugs zitten?
quote:
Het punt is: hoe kan je iemand eigen verantwoordelijkheid geven die niet het verstand heeft om iets met die verantwoordelijks mee te doen?
Ik denk dat dat er niet zo veel zijn, althans maar een klein percentage van de nogal ruime uitkeringtrekkende tokkiegroep. Maar voedselbonnen en direct betaalde vaste lasten zouden wel eens kunnen helpen. Kan je ook niet zo veel gokken.
  zondag 24 december 2006 @ 16:15:33 #187
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44710775
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:46 schreef Doc het volgende:
Wat ik niet snap zijn rijkere mensen die zeuren dat de armens geholpen worden.
Omdat het voor linkse partijen nooit genoeg is. Er moet altijd meer gehaald worden bij de werkenden, en dat wordt dan besteed aan dubieuze emoprojectjes, zoals Marhaba bijvoorbeeld.
pi_44714244
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:25 schreef Doc het volgende:

[..]

Maar wat te doen met mensen die dom zijn? Die zijn daar ook niet blij mee. Als je nooit een goede menataliteit geleerd hebt van je ouders, niet gelerd hebt dat je je moet inzetten, niet geleerd hebt om voor uit te denken, of simpelweg het verstandelijk vermogen niet hebt om alle (financiele) gevolgen van de daden te overzien? Dat is in veel gevallen niet een eigeen keuze, maar het gevolg van simpel weg niet slim genoeg er voor zijn ...
Domheid is een ding. Het is inderdaad jammer voor je als je niet al te snugger bent, maar dat maakt je nog niet kansloos. Ik ken mensen die niet bijzonder slim waren, maar die uiteindelijk toch een HBO opleiding afrondden. Omdat ze inzet toonden en de juiste mentaliteit hadden. Dat speelt zeker zo veel mee. Die mentaliteit kun je jezelf aanleren, sterker nog dat gebeurt heus wel als je je vingers een paar keer brandt! Maar met het huidige systeem in NL is er altijd wel een vangnet hier of daar. Als je steeds uit de nesten geholpen wordt, dan leer je het niet.

Niet iedereen is een rocket scientist, maar als je wil werken is er altijd werk. En als je niet het besef hebt om de financiele gevolgen van je daden te overzien, dan kom je al gauw in de groep verstandelijk gehandicapt. De rest van de 'domme' mensen (IQ 60-80) snapt heus wel hoe geld werkt dus dat is geen excuus. Je kunt niet uitgeven wat je niet hebt, en leningen moeten terugbetaald worden.

De enigen die dus terecht niet met geld kunnen omgaan of niet kunnen werken, zijn mensen die echt psychisch of fysiek gehandicapt zijn. De rest, die kan altijd voor zichzelf zorgen.
-Mark Steyn
pi_44717740
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:52 schreef Doc het volgende:

[..]

Maar hoe en waar moet iemand dat dan leren? Meestal niet van de ouders en vaak ook niet van de directe omgeving. En misschien nog basaler: hoe weten ze dat ze dat ubberhhaupt aan kunnen leren als ze dat nooit wezenlijk bijgebracht is? Want de meeste mensen leren dat toch via de omgeving.
Door het diegene alsnog wezenlijk bij te brengen? En wel door de gevolgen te laten optreden die veroorzaakt werden?

Hoe moet iemand die het én niet van thuis geleerd heeft, én niet op school geleerd heeft, het alsnog leren als daarna ambtenaren en hulpverleners de brokken komen ruimen?
De enige manier om iets dergelijks te leren als je het niet gewoon snapt, is door het te ondervinden.
quote:
En daarnaast als iemand beperktere vermogens heeft om goed de (financiele) gevolgen van de daden te overzien kan het ook heel lastig zijn om er wat aan te doen .
Valt wel mee. Eénmaal flink op de bek laten gaan. Daarna hoeft er niet duidelijker te zijn waaróm je geen geld moet lenen, als je het maar uit je hoofd laat het opnieuw te doen.
  zondag 24 december 2006 @ 21:34:03 #190
153023 spk2go
like.no.other
pi_44718767
De overheid doet daar al best wel veel aan, met bijvoorbeeld een 'kredietbrief'. Je kunt heel Nederland geen verplichting geven om een cursus hoe leen ik te volgen, en dat moet je ook niet willen. Misschien is het wel nuttig om mensen t/m het WMBO-k een paar lessen economie te geven? En dan het hele simpele: Wat is lenen, en wat zijn de gevolgen van een abbonement?
Third Day roelt!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 december 2006 @ 13:31:17 #191
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44730158
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:14 schreef PJORourke het volgende:

Dan regelen ze weer iets nieuwsvoor je.
Maar leuk is anders. Jij zou er ook niet voor kiezen.
quote:
Kwestie van opvoeding en niet de hele dag aan drank en drugs zitten?
Dan moet je die opvoeding wel krijgen natuurlijk
quote:
Ik denk dat dat er niet zo veel zijn, althans maar een klein percentage van de nogal ruime uitkeringtrekkende tokkiegroep. Maar voedselbonnen en direct betaalde vaste lasten zouden wel eens kunnen helpen. Kan je ook niet zo veel gokken.
16% van de mensen heeft een IQ van 85 of lager (dat is zo'n 2,5 miljoen) en zo'n 2,5% een IQ van 70 of lager (400.000). Dat is 400.000 mensen die op de zwakzinnigheidsgrens of lager zit...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 december 2006 @ 13:40:36 #192
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44730421
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:18 schreef StefanP het volgende:

[..]

Domheid is een ding. Het is inderdaad jammer voor je als je niet al te snugger bent, maar dat maakt je nog niet kansloos. Ik ken mensen die niet bijzonder slim waren, maar die uiteindelijk toch een HBO opleiding afrondden. Omdat ze inzet toonden en de juiste mentaliteit hadden. Dat speelt zeker zo veel mee. Die mentaliteit kun je jezelf aanleren, sterker nog dat gebeurt heus wel als je je vingers een paar keer brandt! Maar met het huidige systeem in NL is er altijd wel een vangnet hier of daar. Als je steeds uit de nesten geholpen wordt, dan leer je het niet.

Niet iedereen is een rocket scientist, maar als je wil werken is er altijd werk. En als je niet het besef hebt om de financiele gevolgen van je daden te overzien, dan kom je al gauw in de groep verstandelijk gehandicapt. De rest van de 'domme' mensen (IQ 60-80) snapt heus wel hoe geld werkt dus dat is geen excuus. Je kunt niet uitgeven wat je niet hebt, en leningen moeten terugbetaald worden.

De enigen die dus terecht niet met geld kunnen omgaan of niet kunnen werken, zijn mensen die echt psychisch of fysiek gehandicapt zijn. De rest, die kan altijd voor zichzelf zorgen.
Wat jij niet zo slim noemt zal een IQ zijn van rond de 100, want met een IQ van 85 wordt het echt errug lastig om een HBO te doen hoor ((niet 100% onmogelijk wellicht, maar wel zeer zeldzaam en dan wel met goede begeleiding - een goed " support system" in de omgeving.

Als je mentaliteit wil leren dan moet je dat ook wel van iemand kunnen leren. Dat houdt in dat je het vermogen moet hebben tot leren en een goede omgeving van wie hje het leert. En dat kan best lastig zijn. Zeker als de omgeving juist tegen werkt ("stel je niet zo aan - je bent echt niet beter dan wij" - wsl wordt dan ' als ons' gezegd).

Misschien vatten mensen met een IQ van 85 dat ze niet meer moeten uitgeven dan ze verdienen, maar worden wellicht alsnog makkkelijker verleid door die leen-hier-geld-reclame en vernneukratieve telefooncontracten. Nogmaals: ze kunnen iin principe wel leren hoe ze met geld op gaan - maar van wie moeten ze het leren?

Hoeveel mensen ken jij met een IQ van onder de 85?
  maandag 25 december 2006 @ 13:43:30 #193
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44730494
quote:
Op zondag 24 december 2006 21:34 schreef spk2go het volgende:
De overheid doet daar al best wel veel aan, met bijvoorbeeld een 'kredietbrief'. Je kunt heel Nederland geen verplichting geven om een cursus hoe leen ik te volgen, en dat moet je ook niet willen. Misschien is het wel nuttig om mensen t/m het WMBO-k een paar lessen economie te geven? En dan het hele simpele: Wat is lenen, en wat zijn de gevolgen van een abbonement?
En hoe lang denk je dat deze stof blijkt hangen / hoe snel dat dingen wijzigen en mensen weer bijgeschoold moeten worden?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 december 2006 @ 19:36:29 #194
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_44736974
quote:
Op zondag 24 december 2006 20:44 schreef sigme het volgende:

Door het diegene alsnog wezenlijk bij te brengen? En wel door de gevolgen te laten optreden die veroorzaakt werden?

Hoe moet iemand die het én niet van thuis geleerd heeft, én niet op school geleerd heeft, het alsnog leren als daarna ambtenaren en hulpverleners de brokken komen ruimen?
De enige manier om iets dergelijks te leren als je het niet gewoon snapt, is door het te ondervinden.
Dus het huis uit laten schoppen en laten zwerven omdat ze nooit geleerd hebben om met geld om te gaan. Mensen uit een zwak sociale omgeving en beperktere intellectuele vermogens verder aan hun lot over te laten? Het enig voordeel van die methode is dat het jou misschien een paar centen scheelt, want veel leren doen ze er niet van. Dat vermogen ontbreekt juist vaak. Dat is nu juist het probleem.
quote:
Op zondag 24 december 2006 20:44 schreef sigme het volgende:

Valt wel mee. Eénmaal flink op de bek laten gaan. Daarna hoeft er niet duidelijker te zijn waaróm je geen geld moet lenen, als je het maar uit je hoofd laat het opnieuw te doen.
Kijk - ze zien de flatscreens bij de media markt en denken dat wil ik ook. Die reclame op de TV doet het overkomen alsof zij dat makkelijk ook kunnen hebben. Niemand die het ze gezegd heeft dat ze heet niet hadden moeten doen. Je laat iemand eenmaal flink op de bek gaan. En dan? Want je bent geen voorstander voor hulp want dan leren ze het niet - anders is het nog steeds niet "flink op de bek gaan" Een jong gezin is op straat gezet en wordt niet geholpen. Stel dat ze dan geleerd hebben dat je geen geld moet lenen voor een flatscreen? Hoe dan verder? Laten creperen oof iets anders?
  maandag 25 december 2006 @ 22:19:14 #195
153023 spk2go
like.no.other
pi_44739716
quote:
Op maandag 25 december 2006 13:43 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En hoe lang denk je dat deze stof blijkt hangen / hoe snel dat dingen wijzigen en mensen weer bijgeschoold moeten worden?
De basisprincipes van een hypotheek blijven altijd hetzelfde. Als je iets leent, moet je het bedrag terug betalen, plus rente. Als je een abbonement afsluit, dan zit je er voor de hele periode aan vast. Zo moeilijk is dat toch niet?
Third Day roelt!
  dinsdag 26 december 2006 @ 12:34:14 #196
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44748073
quote:
Op maandag 25 december 2006 22:19 schreef spk2go het volgende:
De basisprincipes van een hypotheek blijven altijd hetzelfde. Als je iets leent, moet je het bedrag terug betalen, plus rente. Als je een abbonement afsluit, dan zit je er voor de hele periode aan vast. Zo moeilijk is dat toch niet?
En daarom zijn de hypotheek vormen de laatste twintig jaar zo veranderd richting belegingshypotheken enzo met alle risico's die daar aanzitten.

Die had je 20 jaar geleden echt niet.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 27 december 2006 @ 12:28:48 #197
153023 spk2go
like.no.other
pi_44765722
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 12:34 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En daarom zijn de hypotheek vormen de laatste twintig jaar zo veranderd richting belegingshypotheken enzo met alle risico's die daar aanzitten.

Die had je 20 jaar geleden echt niet.
Klopt, maar daarvoor is de financiële bijsluiter (kredietbrief bleek niet het goede woord te zijn) opgesteld, waarin alle risico's worden uitgelegd. Deze moet worden uitgelegd door de kredietverlener. En met het basisprincipe in je oregen geknoopt, en eventueel een slechte ervaring met geld eerder, let je heus wel op als consument.
Third Day roelt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')