Over het algemeen is dit inderdaad waar. Mark Rutte is ook zo'n irritante optimist die de illusie heeft (of bewust wil scheppen), dat iedereen succesvol kan zijn en gelukkig kan worden. Dat het, inderdaad, slechts een keuze is. In sommige gevallen is dat zo, maar lang niet altijd. Het lijkt er dan ook vooral op dat het slechts een tactiek is van de liberaal om onder zijn verantwoordelijkheden ten aanzien van zijn medemens uit te komen.quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:24 schreef EchtGaaf het volgende:
De meeste liberalen denken dit:
1 Succes of mislukking is een keuze.
2 Geluk of ongeluk is een keuze.
3 Gezondheid of ziek is een keuze
4 Intelligentie (cognitief, persoonlijk of emotioneel) is een keuze
5 Capaciteiten iha is een keuze.
6 Als kind opgroeien in een sociaal zwak gezin is uiteraard een keuze; Als kind je ouder(s) verliezen is een keuze
en daardoor geen veilige basis meekrijgt is uiteraard een keuze..
Met andere woorden als je niet zo goed terecht komt, dan heb je dat helemaal aan jezelf te danken.
Laten we het erop houden dat je op de meeste dingen wel invloed hebt! De mate van de invloed die je kunt uitoefenen, hangt van veel factoren af. Ik ben van mening dat de meerderheid veel invloed kan hebben op zijn eigen situatie.quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:24 schreef EchtGaaf het volgende:
6 Als kind opgroeien in een sociaal zwak gezin is uiteraard een keuze; Als kind je ouder(s) verliezen is een keuze
Met andere woorden als je niet zo goed terecht komt, dan heb je dat helemaal aan jezelf te danken.
Daar ben ik het mee eens. Ik poneerde dit verhaal om maar ff balans in het geheel te brengen. Je hebt ontegenzeggelijk zelf veel invloed. Maar ik ken ook verhalen genoeg, van mensen die zich kapot sjouwen maar ook veel ongeluk hebben gekend en beroerd zijn terechtgekomen.........Ziekte, WAO, slechte basis, ander ongemakt... etc...quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:30 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat je op de meeste dingen wel invloed hebt! De mate van de invloed die je kunt uitoefenen, hangt van veel factoren af. Ik ben van mening dat de meerderheid veel invloed kan hebben op zijn eigen situatie.
Zou het zo erg zijn? Jaloers op de doorzonwoning met Zafira voor de deur, 1x per jaar met de sleurthut op vakantie en uit eten bij de Toekan? Volgens mij valt de middengroep niet echt op hoor...quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:11 schreef sigme het volgende:
Vanuit dit gezichtspunt: geen opleiding afgemaakt, weinig verdienende baan, schulden. Soms lopend bij de voedselbank omdat er nog 20.000,- moet worden afbetaald is de gemiddelde kantoorslaaf best aan te duiden als: met veel geld, egoistische diknek, niet-sociaal, opportunistisch en egoïstisch.
Lijkt me. Weet ik wel zeker, eigenlijk.
Zo extreem als je het nu stelt denkt natuurlijk geen enkele liberaal. Waarmee je jouw post maakt tot een losse flodder.quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:24 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is onzin. Een liberaal (en voor de volledigheid: GL is m.i. de meest liberale partij van dit moment) kiest voor het individu en wil het individu alle kansen geven tot zelfontplooiing. Dat heeft niets te maken met onder verantwoordelijkheden uit willen komen.quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:28 schreef zwambtenaar het volgende:
Het lijkt er dan ook vooral op dat het slechts een tactiek is van de liberaal om onder zijn verantwoordelijkheden ten aanzien van zijn medemens uit te komen.
De middengroep heeft tegenwoordig, in Nederland, wel iets meer te verspijkeren dan 1x per jaar met de sleurthut op vakantie en uit eten bij de Toekan.quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou het zo erg zijn? Jaloers op de doorzonwoning met Zafira voor de deur, 1x per jaar met de sleurthut op vakantie en uit eten bij de Toekan? Volgens mij valt de middengroep niet echt op hoor...
Je hebt het nu over de liberaal in theoretische zin. Ja, zo is een liberaal en inderdaad, GroenLinks staat voor dat type. Echter, in de praktijk zie je dat veel liberalen niet realistisch zijn als het gaat om hoe mensen hun omstandigheden kunnen verbeteren. De VVD herbert veel van dergelijke figuren die met een bord voor de kop verkondigen dat alles wat je moet doen om het beter te krijgen, is er voor te kiezen.quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is onzin. Een liberaal (en voor de volledigheid: GL is m.i. de meest liberale partij van dit moment) kiest voor het individu en wil het individu alle kansen geven tot zelfontplooiing. Dat heeft niets te maken met onder verantwoordelijkheden uit willen komen.
Extreem geponeerd, zeker, ik vergroot het uit want hier schuilt toch wel degelijk een kern van waarheid in. Liberalen die geen tegenslag in hun leven hebben gehad, denken vaak echt zo...ZO VAN HET LEVEN IS MAAKBAAR....Dat is slechts zeer ten dele waar......quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo extreem als je het nu stelt denkt natuurlijk geen enkele liberaal. Waarmee je jouw post maakt tot een losse flodder.
Net zo min als dat de maatschappij maakbaar is, zo is ook het leven niet maakbaar. Je bent altijd gebonden aan factoren waar jij geen invloed op hebt. Daarom noem ik het type liberaal waar ook jij naar verwijst niet realistisch.quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:44 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Extreem geponeerd, zeker, ik vergroot het uit want hier schuilt toch wel degelijk een kern van waarheid in. Liberalen die geen tegenslag in hun leven hebben gehad, denken vaak echt zo...ZO VAN HET LEVEN IS MAAKBAAR....Dat is slechts zeer ten dele waar......
quote:Op donderdag 21 december 2006 13:38 schreef Monidique het volgende:
Nogmaals mijn vraag: waar is deze veronderstelling op gebaseerd? Ik geloof best dat ze er zijn, ik ken ook de verhalen van mensen die zich in de schulden hebben gewerkt, maar over hoeveel mensen gaat het, hoe erg is het nou echt?
Bedenk ik eens een stereotyp, loop ik weer decennia achter...quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:40 schreef sigme het volgende:
De middengroep heeft tegenwoordig, in Nederland, wel iets meer te verspijkeren dan 1x per jaar met de sleurthut op vakantie en uit eten bij de Toekan.
Ik heb magazijnwerk gedaan. Ik heb vaak het idee dat mensen met een maatschappelijke positie van een magazijnwerker behoorlijk tevreden zijn met hun leven. Vaak meer dan de groep die tegen rijkdom aan zit te hikken. Maar goed: mijn ervaring.quote:De mopperende magazijnmedewerker, die afgeeft op luie speknekken op kantoor, die woont in de doorzonwoning met Zafira voor de deur, en gaat 1x per jaar met de sleurthut op vakantie en uit eten bij de Toekan.
Jaloers op een Zafira. Dan is het leven echt niet gunstig (ik heb het niet op Opels en vooral niet op MPV's en alles waar die auto voor staat)...quote:Maar de echte onderkant, ja, daartussen zitten best exemplaren die afgunstig zijn op de mogelijkheid een Zafira te kunnen veroorloven, of uit eten met een kers in de appelmoes.
Binnen de VVD zal er misschien best eens iemand lopen die te makkelijk zegt dat alles een keuze is (net zoals Marijnissen zijn verhaal over armoede aandikt tot een idioot verhaal), maar ze wijzen er wel op dat veel mensen er niet alles aan doen om verder te komen.quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:43 schreef zwambtenaar het volgende:
Je hebt het nu over de liberaal in theoretische zin. Ja, zo is een liberaal en inderdaad, GroenLinks staat voor dat type. Echter, in de praktijk zie je dat veel liberalen niet realistisch zijn als het gaat om hoe mensen hun omstandigheden kunnen verbeteren. De VVD herbert veel van dergelijke figuren die met een bord voor de kop verkondigen dat alles wat je moet doen om het beter te krijgen, is er voor te kiezen.
Ik ben echt nog nooit iemand tegengekomen die ook maar in de buurt kwam van jouw zeer extreme stelling. En ik vind het jammer dat jij werkelijk denkt dat VVD-ers (je schrijft liberalen, maar dat zul je niet bedoelen) een hart van steen hebben.quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Extreem geponeerd, zeker, ik vergroot het uit want hier schuilt toch wel degelijk een kern van waarheid in. Liberalen die geen tegenslag in hun leven hebben gehad, denken vaak echt zo...ZO VAN HET LEVEN IS MAAKBAAR....Dat is slechts zeer ten dele waar......
Welke veronderstelling?quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:50 schreef Monidique het volgende:
Je bedoelt de relatie voedselbank vs. schulden?quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:24 schreef Monidique het volgende:
Wat er in de OP staat. "Dit soort mensen", en dergelijke.
Nee, ik bedoel meer dat ik me afvraag hoe de TS bij deze voorbeelden komt. Hoe wijdverspreid het is. Etcetera.quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je bedoelt de relatie voedselbank vs. schulden?
Daar heb ik wel een bron van.
Ik vindt VVD-ers doorgaan geen "warme" persoonlijkheden. Ik vind ze doorgaans erg hardvochtig er erg op cijfers gericht en erg op het materiele ........ Er zijn natuurlijk uitzonderingen..., Erica Terpstra bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben echt nog nooit iemand tegengekomen die ook maar in de buurt kwam van jouw zeer extreme stelling. En ik vind het jammer dat jij werkelijk denkt dat VVD-ers (je schrijft liberalen, maar dat zul je niet bedoelen) een hart van steen hebben.
Bedoel je nu de stereotypering van de PS2, Plasma, nieuwste mobieltje, enz.?quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:37 schreef Monidique het volgende:
Nee, ik bedoel meer dat ik me afvraag hoe de TS bij deze voorbeelden komt. Hoe wijdverspreid het is. Etcetera.
Er zijn heel veel uitzonderingen. Maar waar baseer jij je eigenlijk op?quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vindt VVD-ers doorgaan geen "warme" persoonlijkheden. Ik vind ze doorgaans erg hardvochtig er erg op cijfers gericht en erg op het materiele ........ Er zijn natuurlijk uitzonderingen..., Erica Terpstra bijvoorbeeld.
Vooroordelen zijn lastig te bestrijden. Ik zou zeggen: wordt eens voor de grap lid van de partij en ga naar partijbijeenkomsten. Dan kun je met ze van gedachten wisselen en zul je bemerken dat bij de VVD, net als bij iedere andere partij, hele leuke mensen rondlopen en ook hele vervelende mensen.quote:En oja, ze zijn obsessief gericht op succes. Het doet mij altijd denken aan het typetje "ballorige John the manager" van de cup a soup reclame enkele jaren terug.....(slogan "succes is een keuze")
Onder andere, ja.quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bedoel je nu de stereotypering van de PS2, Plasma, nieuwste mobieltje, enz.?
In alle eerlijkheid: van de TV......ik ga erg op mijn gevoel af. Intuitie. Bij ene mens krijg je een fijn gevoel; bij de nadere gaan je nekharen meteen overeind staan. (vb Mark Rutte)......Dat is een gevoel, dat is niet te beschrijven...quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zijn heel veel uitzonderingen. Maar waar baseer jij je eigenlijk op?
Dat is een goed idee.quote:Vooroordelen zijn lastig te bestrijden. Ik zou zeggen: wordt eens voor de grap lid van de partij en ga naar partijbijeenkomsten. Dan kun je met ze van gedachten wisselen en zul je bemerken dat bij de VVD, net als bij iedere andere partij, hele leuke mensen rondlopen en ook hele vervelende mensen.
Helaas is in dit onderzoek niet echt veel aandacht gegeven aan het ontstaan van de schulden. Maar in diverse publicaties komt naar voren dat "de tering naar de nering zetten" de hoofdoorzaak van de schuldenlast blijkt te zijn. Of dat geld dan is opgegaan aan het bezoeken van de dure slager ipv de Aldi, of aan een Plasma is m.i. feitelijk dan niet zo interessant.quote:
En dat geldt niet alleen voor het onderwerp arm of rijk, maar eigenlijk voor van alles. Eigen verantwoordelijkheid, zelf een verandering doorvoeren, van gedachte veranderen, hoe kom je er bij? En wel een grote mond hebben of zich uitermate arrogant opstellen. Als mensen een plaat voor hun hoofd hebben dan mogen ze, maar ga dan niet tegen mij lopen zeiken.quote:Op donderdag 21 december 2006 13:58 schreef SeLang het volgende:
TS heeft wel gelijk dat 'arme' mensen vaak negatiever zijn tegenover 'rijke' mensen dan andersom.
Dat is raar, want mensen die in NL arm zijn hebben dat voor 90% van de keren aan zichzelf te danken. Mensen die rijk zijn hebben dat ook voor 90% van de tijd aan zichzelf te danken.
Mensen moeten oorzaken van hun problemen eens wat vaker bij zichzelf zoeken in plaats van naar anderen te gaan wijzen.
Het is gewoon verkapt Sociaal Darwinisme en het rukt steeds meer op. Een soort van untermenschen cultuurtje kweken en voor wat? Om jezelf beter te voelen dat je het goed hebt getroffen? Gefeliciteerd, maar legio voorbeelden waar het misgaat bij degenen die het goed hadden getroffen en nu op een houtje moeten bijten. Hoop voor degenen die het goed hebben getroffen dat ze daar nooit bij komen.quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:24 schreef EchtGaaf het volgende:
Het niveau van werk is een zeer subjectief fenomeen. Ik heb in het verleden vakantiewerk gedaan, de sfeer was goed en je bewijst je door gewoon "hard" te werken. Ik vond er niet veel aan, maar de reguliere mensen leken er niet zo'n probleem mee te hebben. Dat is een goed punt wat je daar aangeeft sigme.quote:Op donderdag 21 december 2006 13:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Als ik daar even een kanttekening bij mag zetten: dergelijk werk geestdodend achten is bij uitstek iets voor degenen voor wie het geestdodend zou zijn. Degenen die het werk verrichten denken er meestal heel anders over.
Begrijp ik niet helemaal. Iemand kan toch "hard werken", er met de pet naar gooien en alles daar tussenin?quote:Op vrijdag 22 december 2006 14:41 schreef drexciya het volgende:
De termen "hard werken" en loon naar werken vind ik sowieso bespottelijk.
Oh wat ben jij een treurig persoon. Het draait om een ander uitgangspunt en een andere visie. Ik ga er van uit dat mensen zelf een eerste stap zetten en eigen verantwoordelijkheid kennen en initiatief nemen. Dat komt mede omdat ik het zelf als zeer irritant ervaar als mensen mij dingen gaan voorkauwen of opdringen bijvoorbeeld. Waar is de voldoening als je niets zelf hoeft te doen?quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vindt VVD-ers doorgaan geen "warme" persoonlijkheden. Ik vind ze doorgaans erg hardvochtig er erg op cijfers gericht en erg op het materiele ........ Er zijn natuurlijk uitzonderingen..., Erica Terpstra bijvoorbeeld.
En oja, ze zijn obsessief gericht op succes. Het doet mij altijd denken aan het typetje "ballorige John the manager" van de cup a soup reclame enkele jaren terug.....(slogan "succes is een keuze")
Ik weet niet of jij het partijprogramma van GL wel eens hebt gelezen, maar zij staan juist niet voor het 'individu'. Ze staan gewoon voor iedereen. Een betere maatschappij voor iedereen, met hulp van en voor iedereen. Niet zoveel individualistisch aan...quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:43 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Je hebt het nu over de liberaal in theoretische zin. Ja, zo is een liberaal en inderdaad, GroenLinks staat voor dat type. Echter, in de praktijk zie je dat veel liberalen niet realistisch zijn als het gaat om hoe mensen hun omstandigheden kunnen verbeteren. De VVD herbert veel van dergelijke figuren die met een bord voor de kop verkondigen dat alles wat je moet doen om het beter te krijgen, is er voor te kiezen.
Ik ben zat VVD'ers tegengekomen die aan de omschrijving voldoen. Op alles wat je vraagt op het gebied van sociaal-maatschappelijke thema's, krijg je hetzelfde antwoord: 'dat is toch hun eigen verantwoordelijkheid?'. En zich ondertussen wel druk maken over het welzijn van de ondernemers, want die moeten kennelijk wel overal bij geholpen worden...quote:Op vrijdag 22 december 2006 13:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben echt nog nooit iemand tegengekomen die ook maar in de buurt kwam van jouw zeer extreme stelling. En ik vind het jammer dat jij werkelijk denkt dat VVD-ers (je schrijft liberalen, maar dat zul je niet bedoelen) een hart van steen hebben.
Gek dat ik een compleet ander beeld heb, gelet op het feit dat ik toch echt heel vaak in VVD kringen rondhang...quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:48 schreef Elseetje het volgende:
Ik ben zat VVD'ers tegengekomen die aan de omschrijving voldoen. Op alles wat je vraagt op het gebied van sociaal-maatschappelijke thema's, krijg je hetzelfde antwoord: 'dat is toch hun eigen verantwoordelijkheid?'. En zich ondertussen wel druk maken over het welzijn van de ondernemers, want die moeten kennelijk wel overal bij geholpen worden...
Je hebt vast een linkje naar een dergelijk onderzoek.quote:Verder is bij onderzoek gebleken dat de 'stereotype' VVD'er geen gevoelens heeft bij leed van anderen, en er al helemaal niet van wakker ligt.
Nogmaals: ik ervaar anders.quote:Ik ervaar ze vaak ook als heel hartelijke personen, en over het algemeen bovengemiddeld intelligent, maar als het slecht met je gaat, dan gaan ze ervan uit dat het je eigen schuld is, en dat je het zelf oplost.
Nou de manier waarop die termen hier worden gebruikt door bepaalde personen deugen niet. Fysiek werk is 1 ding en mentaal inspannend werk is iets heel anders; je moet dat niet zomaar gaan vergelijken. Verschillende soorten werk zijn bijzonder moeilijk te vergelijken en als je plezier hebt in je werk is het minder zwaar dan als je met tegenzin naar je werk gaat.quote:Op vrijdag 22 december 2006 14:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Begrijp ik niet helemaal. Iemand kan toch "hard werken", er met de pet naar gooien en alles daar tussenin?
Je generaliseert, je kijkt vanuit jouw standpunt naar de genoemde thema's en onderzoeken vertrouw ik per definitie niet. Met name dat geen gevoel hebben bij stukje is nogal treurig geformuleerd.quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:48 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Ik ben zat VVD'ers tegengekomen die aan de omschrijving voldoen. Op alles wat je vraagt op het gebied van sociaal-maatschappelijke thema's, krijg je hetzelfde antwoord: 'dat is toch hun eigen verantwoordelijkheid?'. En zich ondertussen wel druk maken over het welzijn van de ondernemers, want die moeten kennelijk wel overal bij geholpen worden...
Verder is bij onderzoek gebleken dat de 'stereotype' VVD'er geen gevoelens heeft bij leed van anderen, en er al helemaal niet van wakker ligt. Ik ervaar ze vaak ook als heel hartelijke personen, en over het algemeen bovengemiddeld intelligent, maar als het slecht met je gaat, dan gaan ze ervan uit dat het je eigen schuld is, en dat je het zelf oplost.
Ok, duidelijk. Mee eens ook trouwens.quote:Op vrijdag 22 december 2006 18:42 schreef drexciya het volgende:
Nou de manier waarop die termen hier worden gebruikt door bepaalde personen deugen niet. Fysiek werk is 1 ding en mentaal inspannend werk is iets heel anders; je moet dat niet zomaar gaan vergelijken. Verschillende soorten werk zijn bijzonder moeilijk te vergelijken en als je plezier hebt in je werk is het minder zwaar dan als je met tegenzin naar je werk gaat.
Er met de pet naar gooien is mijns inziens de invulling die je geeft aan je werk; normaliter zouden mensen met zo'n instelling bij een werkgever er uit worden getrapt, maar bij bepaalde instellingen (overheid met name) is dat blijkbaar niet het geval.
Heel veel mensen zouden voor geen goud de hele dag op kantoor willen zitten.quote:Op vrijdag 22 december 2006 14:41 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het niveau van werk is een zeer subjectief fenomeen. Ik heb in het verleden vakantiewerk gedaan, de sfeer was goed en je bewijst je door gewoon "hard" te werken. Ik vond er niet veel aan, maar de reguliere mensen leken er niet zo'n probleem mee te hebben. Dat is een goed punt wat je daar aangeeft sigme.
Wat dat aangaat zullen sommige mensen wel weer hun ideeen er op projecteren en zich niet proberen te verplaatsen in mensen die dat werk doen. Mensen zijn nu eenmaal verschillend en mensen hebben verschillende interesses en dat wordt ook gereflecteerd in het werk wat ze doen en hoe ze daar invulling aan geven.
Dat werk dat door "vrijwel iedereen" gedaan kan worden, dat kan over het algemeen helemaal niet door vrijwel iedereen gedaan worden. Als werk écht niet aansluit bij je niveau is dat voor heel veel werk belemmerend. Zeker voor langere tijd / op leeftijd waarbij het duidelijk geen bijbaantje is.quote:De termen "hard werken" en loon naar werken vind ik sowieso bespottelijk. Het enige wat je kunt stellen is dat bepaalde soorten werk door "vrijwel iedereen" kunnen worden gedaan en dat andere soorten werk maar door weinig mensen kunnen worden gedaan, om wat voor reden dan ook. Ik zie niet in wat er verkeerd aan is om mensen daarvoor te belonen.
Je hebt gelijk, maar ik denk dat dan een factor die meespeelt is of het acceptabel is dat je een hoog verloop hebt. Wanneer het je niet uitmaakt dat je een relatief hoog verloop hebt als werkgever dan kun je eenvoudiger mensen aannemen, ook al blijven ze niet lang. Wat dat aangaat is werk wat door "vrijwel iedereen" gedaan kan worden inderdaad niet zo vanzelfsprekend.quote:Op vrijdag 22 december 2006 20:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat werk dat door "vrijwel iedereen" gedaan kan worden, dat kan over het algemeen helemaal niet door vrijwel iedereen gedaan worden. Als werk écht niet aansluit bij je niveau is dat voor heel veel werk belemmerend. Zeker voor langere tijd / op leeftijd waarbij het duidelijk geen bijbaantje is.
Interessant dit, want mijn baas is een stereotype VVD'er en voldoet precies aan wat je hier schetst. Emoties vindt hij voor mentaal wankele personen en tijdverspilling. Als hij er geen commercieel belang in kan zien, is het voor hem waardeloos. Zo zou hij enkel wat voor een medemens in nood doen (bijvoorbeeld iets in de zin van deelnemen aan een actie voor slachtoffers van een ramp), als dat wint oplevert voor het bedrijf. Dat dan nog toch daar aan toe, maar het meest frustrerende vind ik nog wel, dat hij die houding projecteert op de gehele mensheid, want, zo zegt hij, in essentie is ieder mens zo, alleen durven de rijkeren daar voor uit te komen, want de armen zijn anders bang dat ze het onderspit delven.quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:48 schreef Elseetje het volgende:
Verder is bij onderzoek gebleken dat de 'stereotype' VVD'er geen gevoelens heeft bij leed van anderen, en er al helemaal niet van wakker ligt.
Ik ken ook niet-VVD-ers die deze instelling hebben.quote:Op zaterdag 23 december 2006 09:13 schreef zwambtenaar het volgende:
Interessant dit, want mijn baas is een stereotype VVD'er en voldoet precies aan wat je hier schetst.
Maar niet iedereen is zoals jij. Ik herhhaal mezelf nog maar eens: punt is ook dat mensen met een net iets minder iintellectueel vermogen (en bedenk dat 16% van de Nederlanders eeen IQ heeft van onder de 85). Dat zijn de mensen die meest wat meer moeite hebben met de gevolgen te overzien van hun daden, of meer moeite hebben de contracten vvan telefoon bedrijven, die niet snapppen dat "if it looks too good to be true, it probably is", die allerlei regelingen niet snappen ...quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:11 schreef drexciya het volgende:
[..]
Oh wat ben jij een treurig persoon. Het draait om een ander uitgangspunt en een andere visie. Ik ga er van uit dat mensen zelf een eerste stap zetten en eigen verantwoordelijkheid kennen en initiatief nemen. Dat komt mede omdat ik het zelf als zeer irritant ervaar als mensen mij dingen gaan voorkauwen of opdringen bijvoorbeeld. Waar is de voldoening als je niets zelf hoeft te doen?
Dat is toch ook vaak zo?quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:48 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Ik ben zat VVD'ers tegengekomen die aan de omschrijving voldoen. Op alles wat je vraagt op het gebied van sociaal-maatschappelijke thema's, krijg je hetzelfde antwoord: 'dat is toch hun eigen verantwoordelijkheid?'.
Dat zijn dan geen echte VVD-ers, echte VVD-ers willen vooral minder overheidsbemoeienis, dus vooral geen hulp...quote:En zich ondertussen wel druk maken over het welzijn van de ondernemers, want die moeten kennelijk wel overal bij geholpen worden...
Dat vraag ik me af...quote:Verder is bij onderzoek gebleken dat de 'stereotype' VVD'er geen gevoelens heeft bij leed van anderen, en er al helemaal niet van wakker ligt.
Wel heel stereotiep denken.quote:Ik ervaar ze vaak ook als heel hartelijke personen, en over het algemeen bovengemiddeld intelligent, maar als het slecht met je gaat, dan gaan ze ervan uit dat het je eigen schuld is, en dat je het zelf oplost.
Ik moet eerlijk zeggen ik kom voor mijn werk veel in het gooi en dat stereotype beeld van brallerige VVD-ers klopt wel enigzins. Het zijn niet de meest sympatieke figuren die er op deze aardkloot rondlopen.quote:Op zaterdag 23 december 2006 10:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ken ook niet-VVD-ers die deze instelling hebben.
Maar ik wacht nog steeds op de bron van dit (m.i. volledig uit de duim gezogen) onderzoek.
In het Gooi zitten voornamelijk PvdA-ers (publieke omroep he).quote:Op zaterdag 23 december 2006 11:55 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen ik kom voor mijn werk veel in het gooi en dat stereotype beeld van brallerige VVD-ers klopt wel enigzins. Het zijn niet de meest sympatieke figuren die er op deze aardkloot rondlopen.
Grappemakerquote:Op zaterdag 23 december 2006 12:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
In het Gooi zitten voornamelijk PvdA-ers (publieke omroep he).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |