quote:grootdictee.nps.nl:
Het 17e Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt uitgezonden op woensdag 20 december 2006 van 20.20 tot 21.50 uur op Nederland 1. Het is dit jaar geschreven door Martin Bril en wordt gepresenteerd door Philip Freriks.
euh...quote:Op woensdag 20 december 2006 13:42 schreef erikkll het volgende:
Ik heb altijd moeite met het al dan niet plaatsen van spaties in woorden! Wat is de regel?
ik heb het gevonden!quote:Op woensdag 20 december 2006 13:45 schreef kniertjeh het volgende:
[..]
euh...![]()
![]()
das het vervelende van nederlands; der is 1 regel en dan tig uitzonderingen
Oh, die staat online. Die ga ik straks maken!quote:Op woensdag 20 december 2006 13:47 schreef Frollo het volgende:
Ik zit ook weer voor de buis hoor!
Bij het kinderdictee afgelopen zaterdag had ik trouwens 1 fout...
Een laureaat is een gelauwerde of bekroonde kunstenaar, geleerde of sporter.quote:Op woensdag 20 december 2006 17:16 schreef methodmich het volgende:
De eerste zin heb ik al gehoord!
De laureaat stelt dat de hedendaagse vaderlandse poëzie aan inflatie onderhevig is, aangezien dichten inmiddels omarmd is door wat hij noemt "de Bløf-generatie", die zich laaft aan semi-literair geneuzel over de liefde en de menselijke psyche, maar daarbij niet beseft dat menig tekst van Peter Slager slechts over onaneren in de Zeeuwse buitenlucht handelt en daarbij dus een hybride samenhang van taalkundig exhibiotisme en luisterend voyeurisme vormt.
Dat woord bestaat volgens mij niet eens.quote:Op woensdag 20 december 2006 17:16 schreef methodmich het volgende:
exhibiotisme
Typfouten voorbehouden.quote:Een soap-opera
De vrouw die het hippe grand café binnenliep, een miss Twiggy aan de goede kant van de veertig, was smaakvol uitgedost in een bordeauxrode deux-pièces en een blouse met ovalen vlakken, het precieuze gezicht perfect in de make-up.
Op de bühne van het horeca-etablissement stond een discjockey die deathmetal en francofone hiphop-nummers mixte tot een eclectische brij; een a-muzikaal karweitje waarvan nochthans al menige live opname was gemaakt. Enfin.
Temidden van de pret makende jongelui leek praten ten enen male onmogelijk, maar ondanks de ten hemel schrijende herrie wist de bij de ober in het gevlei gekomen vrouw een breezer en een schaaltje petits-fours te bemachtigen.
Ze keek welhaast smachtend naar de deur, maar werd bij wijlen afgeleid door een slecht afgerichte Dobermann Pincher die niet alleen stonk, maar eens te meer met continu geblaf het beatjugglen versteerde.
Daardoor miste ze de entree van een fijn gebouwde, wat oudere man - Harry Potter-brilletje onder een cabareteske coupe van witte krullen - die bij de bar zijn stereotiepe caipirinha bestelde voordat hij haar ontwaarde.
Hij zoende haar vluchtig en begon haar op even onheuse als dedenieuze wijze toe te spreken: Dat gedoe van Cupido met zijn pjil en boog was over en uit, het verplichtte hem hun ontwrichte lat-relatie te beëindigen.
Zij wist zo één-twee-drie geen ad remme reposte te bedenken, maar verkocht hem een volmaakt kletsende oorvijg; hij belandde op de grond zodat hij, klem geraakt tussen het meubilair, er uitzag als een knockout geslagen bokser.
Hij kreunde, en terwijl de muziek uitfadede, haastte zij zich verdwaasd de zaak uit - onder applaus, dat wel, en toen zij de drempel over ging en half buiten stond, was nog net te horen dat ze hem halfluid uitmaakte voor guppie.
Nooit van gehoord.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:26 schreef BVO het volgende:
Caipirinha is toch vrij beken?
Dat beat-jugglen begreep ik echt even niet.
En met een hoofdletter.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:26 schreef golfer het volgende:
p-etr-a is zonder liggende streepjes.![]()
Volgens mij is het ovale, en geen ovalen.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:24 schreef p-etr-a het volgende:
Mijn tekst.
[..]
Typfouten voorbehouden.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/636/quote:Op woensdag 20 december 2006 21:28 schreef SwiffMeister het volgende:
Volgens mij is het ovale, en geen ovalen.
ovaal is geen stoffelijk bijvoeglijk naamwoord, dus zonder N
(denk ik)
Hier kan ik zo snel geen regel over vinden, maar het zou zomaar kunnen.quote:en is amuziekaal ook niet gewoon 1 woord? dus zonder streepje?
De belangrijkste dingen zijn in dat opzicht nog de alledaagse valkuilen als d's en t's, maar die zijn voor de echte kenners (het nerdvak) niet moeilijk genoeg.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:32 schreef Asskicker14 het volgende:
Maar ik vind het bijvoegen van nieuwe hippe woorden en benamingen van drankjes totaal irrelevant en niet bijdragen als graadmeter of je goed bent in de Nederlandse taal.
Ik weet niet welke woorden je precies bedoelt, maar ergens vind ik dat je ongelijk hebt. De mensen die er aan mee doen zijn namelijk doorgewinterde taalfetishisten (schrijf je dat zo?) en die moeten het hele nederlands goed kennen, dus ook de moderne hippe woorden. Ik vind dat alle woorden uit het boekje gebruikt mogen worden.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:32 schreef Asskicker14 het volgende:
Maar ik vind het bijvoegen van nieuwe hippe woorden en benamingen van drankjes totaal irrelevant en niet bijdragen als graadmeter of je goed bent in de Nederlandse taal.
Hahaha.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:51 schreef SwiffMeister het volgende:
poll
Heb je echt alles per fout geteld?quote:Op woensdag 20 december 2006 21:52 schreef Petra76 het volgende:
24 fout, ik had erger verwacht
Klopt idd. Lol een vriend van me probeerde zo ooit in 3vwo de lord of the rings te lezen. In OUD engelsquote:Op woensdag 20 december 2006 21:56 schreef Asskicker14 het volgende:
Engels is wat dat betreft een nog moeilijkere taal als je eens ziet wat voor rare woorden daar bij zitten zeker als je het in pure Engelse stijl gaat doen.
Ja, bij mij ook al 17.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:54 schreef Biancavia het volgende:
31 fout.
Waarvan 18 door verkeerde spaties en koppeltekens.
Dat van fadede is het standaard truukje, net als upgedatet (?) enzo van eerdere edities. Onthouden voor volgend jaar, het zit er vast weer in.quote:Ik had fadeten geschreven.
Alles eerlijk geteld. Soms zelfs 2 fouten in 1 woord. Ik had bijv. Harry-Potterbrilletje. Dat zijn bij mij twee fouten. Zelfde geldt voor beat jugglen, ook twee fout.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:53 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Heb je echt alles per fout geteld?
Bij harrypotterbrilletje kun je dan zelfs 3 rekenen. Twee hoofdletters en een koppelteken dat er niet hoort.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
[..]
Alles eerlijk geteld. Soms zelfs 2 fouten in 1 woord. Ik had bijv. Harry-Potterbrilletje. Dat zijn bij mij twee fouten. Zelfde geldt voor beat jugglen, ook twee fout.
Dat vind ik wat overdreven, want als je de ene hoofdletter schrijft, schrijf je de andere ook.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Bij harrypotterbrilletje kun je dan zelfs 3 rekenen. Twee hoofdletters en een koppelteken dat er niet hoort.
Harry-Potterbrilletje zijn technisch gezien 3 fouten, 2 hoofdletters en koppeltekenquote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
Alles eerlijk geteld. Soms zelfs 2 fouten in 1 woord. Ik had bijv. Harry-Potterbrilletje. Dat zijn bij mij twee fouten. Zelfde geldt voor beat jugglen, ook twee fout.
Dat brilletje zijn er al 3 want het was harrypotterbrilletjequote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
Ik geloof dat het twee fouten in 1 woord alleen geldt bij de spaties/koppeltekens in die samenstellingen met 'ten' etc. Zo tellen zij dat. Een woord zoals harrypotterbrilletje is maar 1 fout, lijkt me. Daarnet zei iemand ook dat ze 35 strepen had geteld, maar dat ze maar 19 fout had.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
[..]
25 fout....nog steeds tevredenquote:Op woensdag 20 december 2006 22:04 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat brilletje zijn er al 3 want het was harrypotterbrilletje
Lijkt mij niet. Gewoon alle fouten per woord apart tellen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:05 schreef wyccie het volgende:
Een woord zoals harrypotterbrilletje is maar 1 fout, lijkt me.
2quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef ArtyShock het volgende:
Ehm... Death Metal in plaats van deathmetal. Hoeveel foutjes zijn dat?![]()
Ik vind 2.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef ArtyShock het volgende:
38 dacht ik. Want een man zei dat hij er 1 minder had (hij had 37 dus).quote:Op woensdag 20 december 2006 22:07 schreef XrAiDeN het volgende:
Wel zielig dat sommigen niet durfden te zeggen wat hun score was, zoals die schrijver, die blonde, was echt benieuwd naar hoeveel fouten zij had.
3quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef ArtyShock het volgende:
Wow, oud Engels? Gezien dat gebruikt werd tussen circa 450 en 1200 betwijfel ik dat het oud Engels was, als je het niet erg vindquote:Op woensdag 20 december 2006 21:57 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Klopt idd. Lol een vriend van me probeerde zo ooit in 3vwo de lord of the rings te lezen. In OUD engels![]()
Ik was na 1 bladzijde de draad al helemaal kwijt![]()
Bloes schrijf je natuurlijk Bluezzquote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef Frollo het volgende:
Ik had 21 tot 23 fout, afhankelijk van of je 'bloes' goed rekent.
Niet heel beroerd dus.
Ah ok, niet meegekregen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef wyccie het volgende:
[..]
38 dacht ik. Want een man zei dat hij er 1 minder had (hij had 37 dus).
Dan heb ik er eh... 25.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef Biancavia het volgende:
Ik vind 2.
Lolbroek.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:09 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik had geen fouten.
Ja, dat bedoel ik, dat had ik dus.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:09 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Bloes schrijf je natuurlijk Bluezz
Dat is waarschijnlijk net zo waar als de stelling in je username.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:09 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik had geen fouten.
Ja prima, maar ik heb 'pijl en boog' in plaats van 'pijl-en-boog' toch als één fout geteld hoor, ondanks dat er twee koppeltekens ontbreken.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:12 schreef tonja het volgende:
Het is volgens mij niet zo, dat je maar 1 fout per woord mag tellen. Als je meerdere fouten in 1 woord hebt, zijn dat allemaal fouten die je op moet tellen.
De jury legde uit dat dat wel degelijk twee fouten zijn.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:13 schreef Frollo het volgende:
Ja prima, maar ik heb 'pijl en boog' in plaats van 'pijl-en-boog' toch als één fout geteld hoor, ondanks dat er twee koppeltekens ontbreken.
Dan had je volgens mij toch 2 fouten moeten tellen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:13 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja prima, maar ik heb 'pijl en boog' in plaats van 'pijl-en-boog' toch als één fout geteld hoor, ondanks dat er twee koppeltekens ontbreken.
Jury schmuryquote:Op woensdag 20 december 2006 22:14 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
De jury legde uit dat dat wel degelijk twee fouten zijn.
Dus.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:13 schreef Frollo het volgende:
Precies, gewoon allefouten per woord eerlijk tellen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:12 schreef tonja het volgende:
Het is volgens mij niet zo, dat je maar 1 fout per woord mag tellen. Als je meerdere fouten in 1 woord hebt, zijn dat allemaal fouten die je op moet tellen.
Vanwege bovenstaande denk ik niet dat ze álle fouten als een fout tellen. Wel met de spaties, maar niet met die gekke woorden zoals dobermannpincher (had iemand die goed?!?!?!quote:Op woensdag 20 december 2006 22:05 schreef wyccie het volgende:
Daarnet zei iemand ook dat ze 35 strepen had geteld, maar dat ze maar 19 fout had.
Nou, er is niemand die pijl en-boog of pijl-en boog zou schrijven. Het is of met of zonder.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:14 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Dus.![]()
En jouw conscience is clear?quote:
Nou, ik heb een bril, ik weet niet of dat telt?quote:Op woensdag 20 december 2006 22:15 schreef wyccie het volgende:
Heeft iemand connecties met de organisatie?![]()
Dus in de praktijk nul óf twee fouten en theoretisch eventueel één.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:15 schreef Biancavia het volgende:
Nou, er is niemand die pijl en-boog of pijl-en boog zou schrijven. Het is of met of zonder.
Echt waar? Zei hij dat letterlijk?quote:Op woensdag 20 december 2006 22:14 schreef ArtyShock het volgende:
Dus.![]()
Nee, want streepjes is goed, spaties is fout. Een fout.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:17 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Dus in de praktijk nul óf twee fouten en theoretisch eventueel één.
Nee, dat werd alleen letterlijk bij tenhemelschreiende gezegd. Dat als je twee spaties had, dat het dan twee fouten zijn. (Die ik ook als twee fouten geteld heb.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:17 schreef wyccie het volgende:
[..]
Echt waar? Zei hij dat letterlijk?![]()
Dat is niet logisch, als je al koppeltekens gebruikt, zet je er twee en niet één.(Of beledig ik nu iemand?)
Niet echt, alleen Bril met een hoofdletter telt.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:16 schreef Frollo het volgende:
Nou, ik heb een bril, ik weet niet of dat telt?
Was dat met een korte 'ei'?quote:Op woensdag 20 december 2006 22:18 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nee, dat werd alleen letterlijk bij tenhemelschreiende gezegd. Dat als je twee spaties had, dat het dan twee fouten zijn. (Die ik ook als twee fouten geteld heb.)
Riposte.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:19 schreef Frollo het volgende:
Was het nou rIposte of rEposte?
Ja, zo kan jij het wel bekijken, maar zo werkt het niet. Consequente fouten zijn ook per stuk fout, en zo rekenen ze bij het diktee.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:17 schreef p-etr-a het volgende:
Ik bekijk het zo: als je het ene koppelteken niet schrijft, dan schrijf je het andere ook niet en hetzelfde geldt voor als je het wel doet. Niemand schrijft pijl-en boog. Daarom vind ik in dat geval twee spaties een fout.
Dictee.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:20 schreef tonja het volgende:
Ja, zo kan jij het wel bekijken, maar zo werkt het niet. Consequente fouten zijn ook per stuk fout, en zo rekenen ze bij het diktee.
Je kunt daarover van mening verschillen maar als je appels met appels wilt vergelijken moet je dezelfde maatstaf gebruiken. Als de jury vindt dat het missen van twee koppeltekens twee fouten zijn, dan is het voor de "echte" score dus niet een discussiepunt.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:17 schreef p-etr-a het volgende:
Ik bekijk het zo: als je het ene koppelteken niet schrijft, dan schrijf je het andere ook niet en hetzelfde geldt voor als je het wel doet. Niemand schrijft pijl-en boog. Daarom vind ik in dat geval twee spaties een fout.
uitfadedequote:Op woensdag 20 december 2006 22:21 schreef Coastertommm het volgende:
Reposte volgens mij, al weet ik het niet zeker. Sommige woorden waren echt stom zeg"Terwijl de muziek weg vadetete..
oid
dicteequote:Op woensdag 20 december 2006 22:20 schreef tonja het volgende:
[..]
Ja, zo kan jij het wel bekijken, maar zo werkt het niet. Consequente fouten zijn ook per stuk fout, en zo rekenen ze bij het diktee.
Weet je dat heel zeker dat ze dat zo doen? Want ik weet bijna zeker dat ze dat niet zo doen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:20 schreef tonja het volgende:
Tja, dat is ook waanzin.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:23 schreef De-oneven-2 het volgende:
Dus als je het echt niet weet en je houdt niet van gokken moet je gewoon voor 'pijl- en boog' gaan.
Waanzin.
Twee oké, drie vind ik niet. Gelukkig kijk ik zelf mijn dictee na.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:21 schreef ArtyShock het volgende:
Mijn "Death Metal" zijn ook drie fouten, heb ik pijnlijk moeten vaststellen.
Ik doe al een aantal jaren aan het dictee mee en steeds als je denkt dat je één fout hebt gemaakt in een verhaspeld woord beslist de jury dat het er twee of drie zijn.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:23 schreef wyccie het volgende:
Weet je dat heel zeker dat ze dat zo doen? Want ik weet bijna zeker dat ze dat niet zo doen.
Death Metal is gewoon 3 fout.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:25 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Tja, dat is ook waanzin.
[..]
Twee oké, drie vind ik niet. Gelukkig kijk ik zelf mijn dictee na.
Dat is het ook, maar iemand met een beetje eergevoel kiest voor de dood of de gladiolen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:25 schreef p-etr-a het volgende:
Tja, dat is toch waanzin.
Mja, maar ik volg gewoon de regels van de jury zodat ik met opgeheven (quote:Op woensdag 20 december 2006 22:25 schreef p-etr-a het volgende:
Twee oké, drie vind ik niet. Gelukkig kijk ik zelf mijn dictee na.
Nu geldt dat ook niet altijd blijkbaar, want in het Frans gaan bijvoeglijke naamwoorden in meervoud mee en wij schrijven gewoon petitfours.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:26 schreef wyccie het volgende:
Ik ben zo stom geweest om het koppelteken en het accent in deux-pièces wel goed te doen, maar de s aan het eind te vergeten. Die had ik gewoon kunnen weten (twee=meervoud)![]()
Vijf. Dat is volgens mij over de jaren gezien veel.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:29 schreef De-oneven-2 het volgende:
En hoeveel fouten had de winnaar?
5quote:Op woensdag 20 december 2006 22:29 schreef De-oneven-2 het volgende:
En hoeveel fouten had de winnaar?
Herkenbaar. Ook de s vergeten, maar óók de accent grave. Weer twee fout.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:26 schreef wyccie het volgende:
Ik ben zo stom geweest om het koppelteken en het accent in deux-pièces wel goed te doen, maar de s aan het eind te vergeten. Die had ik gewoon kunnen weten (twee=meervoud)![]()
Riposte, gefadede. Geloof ikquote:Op woensdag 20 december 2006 22:21 schreef Coastertommm het volgende:
Reposte volgens mij, al weet ik het niet zeker. Sommige woorden waren echt stom zeg"Terwijl de muziek weg vadetete..
oid
Ja, als deux-pièces is vernederlandst wordt het straks als deuxpiece geschreven.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:28 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Nu geldt dat ook niet altijd blijkbaar, want in het Frans gaan bijvoeglijke naamwoorden in meervoud mee en wij schrijven gewoon petitfours.
Bij riposte gaat het weer om een beweging die je maakt bij het schermen.quote:
Ben je dan niet in de war met die 'korte woordjes samenstellingen' zoals: ten hemel schreiende, ten enen male, ten alle tijden, heden ten dage etc.? (Ja, ik schrijf het maar gewoon expres allemaal los en vast ook fout. Ik durf het niet meer gewoon op te schrijven.) met die kutwoorden kun je het inderdaad op meerdere manieren fout doen met de spaties.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:26 schreef ArtyShock het volgende:
Ik doe al een aantal jaren aan het dictee mee en steeds als je denkt dat je één fout hebt gemaakt in een verhaspeld woord beslist de jury dat het er twee of drie zijn.
Je moet altijd van de strengst mogelijke telling uitgaan. Zo doen ze 't.
Onwaarschijnlijk eigenlijk. Bijna net zo onwaarschijnlijk als zijn tanden die toch nog voldoende tandvlees vonden om te blijven zitten.quote:
Hmmm.... ach ja. Ik had het gewoon wel moeten weten. Stomme en onnodige fout. Nu lijkt het alsof ik niet eens weet wat deux betekent.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:28 schreef p-etr-a het volgende:
Nu geldt dat ook niet altijd blijkbaar, want in het Frans gaan bijvoeglijke naamwoorden in meervoud mee en wij schrijven gewoon petitfours.
Maak je niet dik, je hebt door deze postings al bewezen dat je dat wél weet.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:34 schreef wyccie het volgende:
[..]
Hmmm.... ach ja. Ik had het gewoon wel moeten weten. Stomme en onnodige fout. Nu lijkt het alsof ik niet eens weet wat deux betekent.![]()
je hebt geluk, het koppelteken valt precies aan het einde van de zin dus het kan ook een afbreekstreepje zijn. Oh wacht, in deze quote komt het minder gunstig uit waarschijnlijkquote:Op woensdag 20 december 2006 22:33 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Onwaarschijnlijk eigenlijk. Bijna net zo onwaarschijnlijk als zijn tanden die toch nog voldoende tandvlees vonden om te blijven zitten.
Al moet ik zeggen dat zijn spreken zijn uitstraling behoorlijk opschroefde. Maar hij is dan ook communicatie-adviseur. (koppelteken...)
Ze zijn vrij duidelijk. Meerdere fouten voor elke teveel geschreven spatie of koppelteken.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:31 schreef wyccie het volgende:
Ik denk dat de jury van het dictee toch best wel logisch nadenkt bij het nakijken en met de schrijver meedenkt, zeg maar.
Alleen mocht je in het dictee geen afbreekstreepjes aan het einde van een regel gebruiken om op die manier fouten te verdoezelen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:35 schreef zoeperzazke het volgende:
je hebt geluk, het koppelteken valt precies aan het einde van de zin dus het kan ook een afbreekstreepje zijn. Oh wacht, in deze quote komt het minder gunstig uit waarschijnlijk
lerarenopleiding gedaan, daarna aan de uni, en ik ga weer terug naar de lerarenopleiding.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:37 schreef wyccie het volgende:
Wie van jullie studeert Nederlands?
Ja maar dit is fokquote:Op woensdag 20 december 2006 22:39 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Alleen mocht je in het dictee geen afbreekstreepjes aan het einde van een regel gebruiken om op die manier fouten te verdoezelen.
Het zou eigenlijk wel logischer of makkelijker zijn als ze het per woord/ uitdrukking fout tellen. (De geelgekleurde stukken bij het nakijken.)quote:Op woensdag 20 december 2006 22:37 schreef ArtyShock het volgende:
Ze zijn vrij duidelijk. Meerdere fouten voor elke teveel geschreven spatie of koppelteken.
Uiteindelijk maakt het voor het vergelijken toch niet uit? Alleen het absolute aantal fouten wordt er door beïnvloed en er hangt geen rapportcijfer aan dat evenredig is met het aantal fouten.
Ik houd de eer aan mezelf door niet mee te doen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:28 schreef ArtyShock het volgende:
...maar iemand met een beetje eergevoel kiest voor de dood of de gladiolen.
Ik heb, toen ik stage liep op de universiteit, een uitbrander gekregen over het slechte taalgebruik en de beroerde spelling in mijn verslag. Maar slechte spelling is vrij kenmerkend voor ict'ers.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:37 schreef wyccie het volgende:
Wie van jullie studeert Nederlands?
quote:Op woensdag 20 december 2006 22:43 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Ik heb, toen ik stage liep op de universiteit, een uitbrander gekregen over het slechte taalgebruik en de beroerde spelling in mijn verslag. Maar slechte spelling is vrij kenmerkend voor ict'ers.
quote:
Dat is wel waar, want er ontstaan nu een aantal twijfelgevallen over hoeveel fouten de jury in een specifiek geval zou rekenen. De koppelstreepjes of spaties zijn duidelijk; die hebben ze uitgelegd.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:39 schreef wyccie het volgende:
Het zou eigenlijk wel logischer of makkelijker zijn als ze het per woord/ uitdrukking fout tellen. (De geelgekleurde stukken bij het nakijken.)
quote:Op woensdag 20 december 2006 22:47 schreef ArtyShock het volgende:
Maar 1,2,3: Is dat vijf fout?
Ik denk ook 3.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:47 schreef ArtyShock het volgende:
Maar 1,2,3: Is dat vijf fout? Één voor elk fout gespeld telwoord en twee voor de vergeten koppeltekens? Of is het drie fout: Één voor het fout spellen van de telwoorden en twee voor de vergeten koppeltekens? (En alle variaties die verder nog mogelijk zijn). 't Zullen er in ieder geval wel drie zijn...
Ik trek er meteen 2 af.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:51 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik zou er 10 rekenen.
Je kunt ook aan overcorrectie doen; de Rita Verdonk in mij zou er vijf fout van maken (omdat ik er geen zes van kan maken en vijf de uitkomst is als je de regels strict interpreteert) maar de Alexander Pechtold in mij zou er drie van maken.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:49 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb er 5 geteld.
Jan Marijnissenquote:Op woensdag 20 december 2006 22:54 schreef ArtyShock het volgende:
Je kunt ook aan overcorrectie doen; de Rita Verdonk in mij zou er vijf fout van maken (omdat ik er geen zes van kan maken en vijf de uitkomst is als je de regels strict interpreteert) maar de Alexander Pechtold in mij zou er drie van maken.
De Wouter Bos in mij is er nog niet helemaal uit maar de Jan Marijnissen in mij vind één fout voldoende.
Hoe ik mijn omgeving beweeg tot het stemmen op de SP.quote:
Maar de eerste vier tekens zijn dan ook fout.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:50 schreef Bluezz het volgende:
Ik zag net dat ik ook LAT-relatie als 4vier foutfouten had geteld geteld.
Er staat Neerlandici in je sig waar neerlandicus zou moeten staan.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:05 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Maar de eerste vier tekens zijn dan ook fout.![]()
Even op mezelf betrekkend: Ik zou er twee fouten voor hebben gerekend.
Ik ben inmiddels al tot de 41 afgedaald (zie blogje haha) maar ik ga nu dromen van guppy's en juggles.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:05 schreef ArtyShock het volgende:
Maar de eerste vier tekens zijn dan ook fout.![]()
Even op mezelf betrekkend: Ik zou er twee fouten voor hebben gerekend.
Afstraffen. Meteen!quote:Op donderdag 21 december 2006 00:09 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Er staat Neerlandici in je sig waar neerlandicus zou moeten staan.
Zou het met opzet zijn denk jequote:Op donderdag 21 december 2006 00:09 schreef Aibmi het volgende:
Ik hoop het, maar ook de hoofdletter is in ieder geval fout, en toen begon ik toch een beetje te twijfelenquote:
Heel misschien, echt héél misschien, is dat de grap wel.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:09 schreef Aibmi het volgende:
Ik kies voor de tweede optie. Geeft mij het minste schaamtequote:Op donderdag 21 december 2006 00:20 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Heel misschien, echt héél misschien, is dat de grap wel.
Maar anders heb ik het fout gespeld en maakt dat het wellicht nog leuker.
Je mag kiezen. Of niet. Of fantaseren over andere redenen. En zo.
Je bent niet de eerste die er over valt.Toch bedankt voor de tip.
![]()
Hmja, net als met dat rare drankje.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:44 schreef hangplant het volgende:
Ik vind Harry-Potterbrilletje ook 3 fout en dan heb ik 37 fout. En wat reken je voor een heel ander gehoord woord? Prestigieus ipv precieus. Hier in huis vond men per gemiste letter een fout. Maar dat vond ik een beetje overdreven.
Als je bijvoorbeeld een persoonsbeschrijving wil maken op schrift van iemand die net zo'n brilletje opheeft als Harry Potter in z'n films.quote:Op donderdag 21 december 2006 11:28 schreef Biancavia het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom je harrypotterbrilletje schrijft?
Of als je meedoet aan de 17e editie van het Groot Dictee der Nederlandse Taal.quote:Op donderdag 21 december 2006 11:28 schreef Biancavia het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom je harrypotterbrilletje schrijft?
Als je verder ook nog de tekst niet hebt gezien kun je het natuurlijk online de uitzending bekijken en meeschrijven.quote:Op donderdag 21 december 2006 15:42 schreef Troel het volgende:
Ik heb het dus helemaal niet meegekregen dat het gisterenavond zou zijn
kutterdekut
ja, maar mijn collega heeft al een aantal dingen gezegd. (ik wist trouwens dat het half buitenstaan was)quote:Op donderdag 21 december 2006 15:45 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Als je verder ook nog de tekst niet hebt gezien kun je het natuurlijk online de uitzending bekijken en meeschrijven.
Natuurlijk behoor je de taal te kennen, maar denk je dat er ook maar één persoon op deze hele aardkloot is die van zijn eigen taal íéder woord kent en ook alle woorden en woordcombinaties foutloos kan schrijven?quote:Op donderdag 21 december 2006 15:30 schreef FritsBom het volgende:
23 fout
Ik schaam me dood: iedereen moet zich schamen. Je hoort de taal gewoon te kennen. Woorden als guppy, pijl-en-boog, etc. zou je gewoon moeten weten. Leuk gedicht, jammer van de vele engelse termen. Ik ben van mening dat dat niet zoveel te maken heeft met kennis van de Neerlandsche taal, maar meer met het soort kringen waar je in verkeert. Petitfour, caipirinha, breezer. Ik ken ze, want zit regelmatig op het terras. Maar mijn opa zou het niet weten.
Ja. Je hoeft niet elk woord te kennen. Slechts de regels en de uitzonderingen. Ik ga me er na deze desillusie absoluut weer in verdiepen.quote:Op donderdag 21 december 2006 15:51 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Natuurlijk behoor je de taal te kennen, maar denk je dat er ook maar één persoon op deze hele aardkloot is die van zijn eigen taal íéder woord kent en ook alle woorden en woordcombinaties foutloos kan schrijven?
een streepje komt alleen als het anders mogelijk verwarring kan opleveren, bijvoorbeeldquote:Op donderdag 21 december 2006 15:53 schreef FritsBom het volgende:
[..]
Ja. Je hoeft niet elk woord te kennen. Slechts de regels en de uitzonderingen. Ik ga me er na deze desillusie absoluut weer in verdiepen.
Weet iemand trouwens waarom liveopname zonder streeptje is?
maar val-kuil en valk-uil is toch zonder streepje??quote:Op donderdag 21 december 2006 16:11 schreef erikkll het volgende:
[..]
een streepje komt alleen als het anders mogelijk verwarring kan opleveren, bijvoorbeeld
de valkuil valt in de valkuil
http://www.jagerneyndorff.nl/verheldering/quote:Op donderdag 21 december 2006 15:53 schreef FritsBom het volgende:
[..]
Ja. Je hoeft niet elk woord te kennen. Slechts de regels en de uitzonderingen. Ik ga me er na deze desillusie absoluut weer in verdiepen.
Weet iemand trouwens waarom liveopname zonder streeptje is?
liveeopname kan toch verwarring opleveren?quote:Op donderdag 21 december 2006 16:11 schreef erikkll het volgende:
[..]
een streepje komt alleen als het anders mogelijk verwarring kan opleveren, bijvoorbeeld
de valkuil valt in de valkuil
uhhh klopt!quote:Op donderdag 21 december 2006 16:14 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
maar val-kuil en valk-uil is toch zonder streepje??
want?quote:Op donderdag 21 december 2006 16:18 schreef FritsBom het volgende:
[..]
liveeopname kan toch verwarring opleveren?
Volgens mij omdat ae een andere klank heeft dan a-e. Bij eo is dat niet anders dan e-o. Maar pin me er niet op vastquote:Op donderdag 21 december 2006 21:41 schreef wyccie het volgende:
En horeca-etablissement was weer met streepje. Waarom is dit anders dan liveopname?
Da's helemaal goed hoor.quote:Op donderdag 21 december 2006 21:43 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Volgens mij omdat ae een andere klank heeft dan a-e. Bij eo is dat niet anders dan e-o. Maar pin me er niet op vast
Mag ik u complimenteren met uw gebruikersnaam?quote:Op donderdag 21 december 2006 23:47 schreef Tourniquet het volgende:
Is horeca-etablissement sowieso geen pleonasme?
Denk het wel, etablissement is duidelijk zat.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:47 schreef Tourniquet het volgende:
Is horeca-etablissement sowieso geen pleonasme?
Ikke!!1!quote:Op zaterdag 23 december 2006 20:12 schreef innepin het volgende:
wie bedenkt er nou dat harrypotterbrilletje 1 woord is
Een heus jiddisch woord JAM.quote:Op zaterdag 23 december 2006 20:38 schreef JAM het volgende:
Versjteerde? Wat is dat nu weer voor een woord?
Jazeker. Jazeker. Ik ben een groot liefhebber van Jiddische woorden. Deze kende ik nog niet, echter.quote:Op zaterdag 23 december 2006 21:10 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Een heus jiddisch woord JAM.
Net als mazzel, sjacheraar en achenebbisj.
welke jiddische woorden worden er gebruikt in het Nederlands
Prachtig toch?
Er komen steeds meer engelse (of Engelse?quote:Op donderdag 21 december 2006 15:30 schreef FritsBom het volgende:
jammer van de vele engelse termen. Ik ben van mening dat dat niet zoveel te maken heeft met kennis van de Neerlandsche taal, maar meer met het soort kringen waar je in verkeert.
Vermijdenquote:Op zondag 24 december 2006 13:04 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Wat denken jullie van de voltooid verleden tijd van het versturen van een e-mail? Ik heb ge-e-maild. Dat ziet er toch niet uit? Maar het moet zo, omdat het streepje al tussen e en mail staat (e-mail) en er moet ook een streepje tussen ge en e, volgens de normale regels van het koppelteken... BE-LA-CHE-LIJK!
Maar goed, wat doe je er aan?
de gedeletete bestandenquote:Op zondag 24 december 2006 13:07 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, ik had eigenlijk nog een voorbeeld moeten bedenken. Maar je doet 't er maar mee.
Het is toch geë-maild?quote:Op zondag 24 december 2006 13:04 schreef LadyXochi het volgende:
Wat denken jullie van de voltooid verleden tijd van het versturen van een e-mail? Ik heb ge-e-maild. Dat ziet er toch niet uit? Maar het moet zo, omdat het streepje al tussen e en mail staat (e-mail) en er moet ook een streepje tussen ge en e, volgens de normale regels van het koppelteken... BE-LA-CHE-LIJK!
Dat is het leuke van dat dictee. Je leert door het dictee dat je een bepaald woord eigenlijk niet goed schreef, dan pas je dat aan en een paar jaar later blijkt dat je het weer niet goed hebt omdat het alweer is aangepastquote:
Gisteren updatete ik mijn blog. Ik upgradede daarbij meteen de versie.quote:Op zondag 24 december 2006 13:07 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, ik had eigenlijk nog een voorbeeld moeten bedenken. Maar je doet 't er maar mee.
Oh, oké. Wat irritant.quote:Op dinsdag 26 december 2006 01:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Sinds vorig jaar niet meer: http://www.onzetaal.nl/advies/e-mail.php
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |