quote:grootdictee.nps.nl:
Het 17e Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt uitgezonden op woensdag 20 december 2006 van 20.20 tot 21.50 uur op Nederland 1. Het is dit jaar geschreven door Martin Bril en wordt gepresenteerd door Philip Freriks.
euh...quote:Op woensdag 20 december 2006 13:42 schreef erikkll het volgende:
Ik heb altijd moeite met het al dan niet plaatsen van spaties in woorden! Wat is de regel?
ik heb het gevonden!quote:Op woensdag 20 december 2006 13:45 schreef kniertjeh het volgende:
[..]
euh...![]()
![]()
das het vervelende van nederlands; der is 1 regel en dan tig uitzonderingen
Oh, die staat online. Die ga ik straks maken!quote:Op woensdag 20 december 2006 13:47 schreef Frollo het volgende:
Ik zit ook weer voor de buis hoor!
Bij het kinderdictee afgelopen zaterdag had ik trouwens 1 fout...
Een laureaat is een gelauwerde of bekroonde kunstenaar, geleerde of sporter.quote:Op woensdag 20 december 2006 17:16 schreef methodmich het volgende:
De eerste zin heb ik al gehoord!
De laureaat stelt dat de hedendaagse vaderlandse poëzie aan inflatie onderhevig is, aangezien dichten inmiddels omarmd is door wat hij noemt "de Bløf-generatie", die zich laaft aan semi-literair geneuzel over de liefde en de menselijke psyche, maar daarbij niet beseft dat menig tekst van Peter Slager slechts over onaneren in de Zeeuwse buitenlucht handelt en daarbij dus een hybride samenhang van taalkundig exhibiotisme en luisterend voyeurisme vormt.
Dat woord bestaat volgens mij niet eens.quote:Op woensdag 20 december 2006 17:16 schreef methodmich het volgende:
exhibiotisme
Typfouten voorbehouden.quote:Een soap-opera
De vrouw die het hippe grand café binnenliep, een miss Twiggy aan de goede kant van de veertig, was smaakvol uitgedost in een bordeauxrode deux-pièces en een blouse met ovalen vlakken, het precieuze gezicht perfect in de make-up.
Op de bühne van het horeca-etablissement stond een discjockey die deathmetal en francofone hiphop-nummers mixte tot een eclectische brij; een a-muzikaal karweitje waarvan nochthans al menige live opname was gemaakt. Enfin.
Temidden van de pret makende jongelui leek praten ten enen male onmogelijk, maar ondanks de ten hemel schrijende herrie wist de bij de ober in het gevlei gekomen vrouw een breezer en een schaaltje petits-fours te bemachtigen.
Ze keek welhaast smachtend naar de deur, maar werd bij wijlen afgeleid door een slecht afgerichte Dobermann Pincher die niet alleen stonk, maar eens te meer met continu geblaf het beatjugglen versteerde.
Daardoor miste ze de entree van een fijn gebouwde, wat oudere man - Harry Potter-brilletje onder een cabareteske coupe van witte krullen - die bij de bar zijn stereotiepe caipirinha bestelde voordat hij haar ontwaarde.
Hij zoende haar vluchtig en begon haar op even onheuse als dedenieuze wijze toe te spreken: Dat gedoe van Cupido met zijn pjil en boog was over en uit, het verplichtte hem hun ontwrichte lat-relatie te beëindigen.
Zij wist zo één-twee-drie geen ad remme reposte te bedenken, maar verkocht hem een volmaakt kletsende oorvijg; hij belandde op de grond zodat hij, klem geraakt tussen het meubilair, er uitzag als een knockout geslagen bokser.
Hij kreunde, en terwijl de muziek uitfadede, haastte zij zich verdwaasd de zaak uit - onder applaus, dat wel, en toen zij de drempel over ging en half buiten stond, was nog net te horen dat ze hem halfluid uitmaakte voor guppie.
Nooit van gehoord.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:26 schreef BVO het volgende:
Caipirinha is toch vrij beken?
Dat beat-jugglen begreep ik echt even niet.
En met een hoofdletter.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:26 schreef golfer het volgende:
p-etr-a is zonder liggende streepjes.![]()
Volgens mij is het ovale, en geen ovalen.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:24 schreef p-etr-a het volgende:
Mijn tekst.
[..]
Typfouten voorbehouden.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/636/quote:Op woensdag 20 december 2006 21:28 schreef SwiffMeister het volgende:
Volgens mij is het ovale, en geen ovalen.
ovaal is geen stoffelijk bijvoeglijk naamwoord, dus zonder N
(denk ik)
Hier kan ik zo snel geen regel over vinden, maar het zou zomaar kunnen.quote:en is amuziekaal ook niet gewoon 1 woord? dus zonder streepje?
De belangrijkste dingen zijn in dat opzicht nog de alledaagse valkuilen als d's en t's, maar die zijn voor de echte kenners (het nerdvak) niet moeilijk genoeg.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:32 schreef Asskicker14 het volgende:
Maar ik vind het bijvoegen van nieuwe hippe woorden en benamingen van drankjes totaal irrelevant en niet bijdragen als graadmeter of je goed bent in de Nederlandse taal.
Ik weet niet welke woorden je precies bedoelt, maar ergens vind ik dat je ongelijk hebt. De mensen die er aan mee doen zijn namelijk doorgewinterde taalfetishisten (schrijf je dat zo?) en die moeten het hele nederlands goed kennen, dus ook de moderne hippe woorden. Ik vind dat alle woorden uit het boekje gebruikt mogen worden.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:32 schreef Asskicker14 het volgende:
Maar ik vind het bijvoegen van nieuwe hippe woorden en benamingen van drankjes totaal irrelevant en niet bijdragen als graadmeter of je goed bent in de Nederlandse taal.
Hahaha.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:51 schreef SwiffMeister het volgende:
poll
Heb je echt alles per fout geteld?quote:Op woensdag 20 december 2006 21:52 schreef Petra76 het volgende:
24 fout, ik had erger verwacht
Klopt idd. Lol een vriend van me probeerde zo ooit in 3vwo de lord of the rings te lezen. In OUD engelsquote:Op woensdag 20 december 2006 21:56 schreef Asskicker14 het volgende:
Engels is wat dat betreft een nog moeilijkere taal als je eens ziet wat voor rare woorden daar bij zitten zeker als je het in pure Engelse stijl gaat doen.
Ja, bij mij ook al 17.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:54 schreef Biancavia het volgende:
31 fout.
Waarvan 18 door verkeerde spaties en koppeltekens.
Dat van fadede is het standaard truukje, net als upgedatet (?) enzo van eerdere edities. Onthouden voor volgend jaar, het zit er vast weer in.quote:Ik had fadeten geschreven.
Alles eerlijk geteld. Soms zelfs 2 fouten in 1 woord. Ik had bijv. Harry-Potterbrilletje. Dat zijn bij mij twee fouten. Zelfde geldt voor beat jugglen, ook twee fout.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:53 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Heb je echt alles per fout geteld?
Bij harrypotterbrilletje kun je dan zelfs 3 rekenen. Twee hoofdletters en een koppelteken dat er niet hoort.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
[..]
Alles eerlijk geteld. Soms zelfs 2 fouten in 1 woord. Ik had bijv. Harry-Potterbrilletje. Dat zijn bij mij twee fouten. Zelfde geldt voor beat jugglen, ook twee fout.
Dat vind ik wat overdreven, want als je de ene hoofdletter schrijft, schrijf je de andere ook.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Bij harrypotterbrilletje kun je dan zelfs 3 rekenen. Twee hoofdletters en een koppelteken dat er niet hoort.
Harry-Potterbrilletje zijn technisch gezien 3 fouten, 2 hoofdletters en koppeltekenquote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
Alles eerlijk geteld. Soms zelfs 2 fouten in 1 woord. Ik had bijv. Harry-Potterbrilletje. Dat zijn bij mij twee fouten. Zelfde geldt voor beat jugglen, ook twee fout.
Dat brilletje zijn er al 3 want het was harrypotterbrilletjequote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
Ik geloof dat het twee fouten in 1 woord alleen geldt bij de spaties/koppeltekens in die samenstellingen met 'ten' etc. Zo tellen zij dat. Een woord zoals harrypotterbrilletje is maar 1 fout, lijkt me. Daarnet zei iemand ook dat ze 35 strepen had geteld, maar dat ze maar 19 fout had.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:00 schreef Petra76 het volgende:
[..]
25 fout....nog steeds tevredenquote:Op woensdag 20 december 2006 22:04 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat brilletje zijn er al 3 want het was harrypotterbrilletje
Lijkt mij niet. Gewoon alle fouten per woord apart tellen.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:05 schreef wyccie het volgende:
Een woord zoals harrypotterbrilletje is maar 1 fout, lijkt me.
2quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef ArtyShock het volgende:
Ehm... Death Metal in plaats van deathmetal. Hoeveel foutjes zijn dat?![]()
Ik vind 2.quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef ArtyShock het volgende:
38 dacht ik. Want een man zei dat hij er 1 minder had (hij had 37 dus).quote:Op woensdag 20 december 2006 22:07 schreef XrAiDeN het volgende:
Wel zielig dat sommigen niet durfden te zeggen wat hun score was, zoals die schrijver, die blonde, was echt benieuwd naar hoeveel fouten zij had.
3quote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef ArtyShock het volgende:
Wow, oud Engels? Gezien dat gebruikt werd tussen circa 450 en 1200 betwijfel ik dat het oud Engels was, als je het niet erg vindquote:Op woensdag 20 december 2006 21:57 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Klopt idd. Lol een vriend van me probeerde zo ooit in 3vwo de lord of the rings te lezen. In OUD engels![]()
Ik was na 1 bladzijde de draad al helemaal kwijt![]()
Bloes schrijf je natuurlijk Bluezzquote:Op woensdag 20 december 2006 22:08 schreef Frollo het volgende:
Ik had 21 tot 23 fout, afhankelijk van of je 'bloes' goed rekent.
Niet heel beroerd dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |