abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44596486
Vanavond mogen we weer!
quote:
grootdictee.nps.nl:

Het 17e Groot Dictee der Nederlandse Taal wordt uitgezonden op woensdag 20 december 2006 van 20.20 tot 21.50 uur op Nederland 1. Het is dit jaar geschreven door Martin Bril en wordt gepresenteerd door Philip Freriks.
  woensdag 20 december 2006 @ 13:29:40 #2
158692 kniertjeh
rectificatie volgt.
pi_44596586
Ik doe elk jaar mee en heb volgens mij elk jaar ook de meeste fouten, maar dat maakt niet uit, ik vind het wel heel leuk.
Ik ben de onzichtbare werkelijkheid achter
de schijnbare wereld der illusies
pi_44596657
Ach en het zijn ook belachelijke dictees, maar daarom niet minder leuk inderdaad! Als je onder de dertig fouten blijft, vind ik het al heel knap.
  woensdag 20 december 2006 @ 13:37:17 #4
158692 kniertjeh
rectificatie volgt.
pi_44596839
Hele vreemde dictees, voor die dictee had ik nog nooit van de tse tse vlieg gehoord, schrijf het vast weer fout. hihi...Ja onder de dertig fouten, das heel knap, ik struikel soms al gewoon al over de deetjes en teetjes... en meestal winnen de belgen hé? Ben benieuwd hoor.
pi_44596884
Ik wilde er net een topic over gaan openen.

Ik heb altijd iets tussen de 20 en 30 fouten. Ik maak de meeste fouten met aan elkaar geschreven woorden, of juist niet aanelkaargeschreven woorden, wel of geen tussen-streepjes en dat soort geneuzel.
En dan zitten er inderdaad ook altijd nog twee of drie woorden in waar ik nog nooit van gehoord heb.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_44596997
Wat leuk! Ik heb nog nooit meegedaan, en zal dat nu wel een keer gaan doen!
pi_44597007
Ik heb altijd moeite met het al dan niet plaatsen van spaties in woorden! Wat is de regel?
  woensdag 20 december 2006 @ 13:45:40 #8
158692 kniertjeh
rectificatie volgt.
pi_44597099
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:42 schreef erikkll het volgende:
Ik heb altijd moeite met het al dan niet plaatsen van spaties in woorden! Wat is de regel?
euh...
das het vervelende van nederlands; der is 1 regel en dan tig uitzonderingen
  woensdag 20 december 2006 @ 13:47:00 #9
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_44597144
Ik zit ook weer voor de buis hoor!

Bij het kinderdictee afgelopen zaterdag had ik trouwens 1 fout...
pi_44597202
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:45 schreef kniertjeh het volgende:

[..]

euh...
das het vervelende van nederlands; der is 1 regel en dan tig uitzonderingen
ik heb het gevonden!

Je schrijft NOOIT een spatie (dat is: als een woord uit meerdere zelfstandig naamwoorden bestaat), tenzij:

In de eerste plaats krijg je soms wel erg lange of moeilijk uit te spreken woorden. In dat geval plaats je een verbindingsstreepje: garageingang kun je beter als garage-ingang schrijven, zodat duidelijk is dat er geen 'gein' in zit

als je een kuil waar je in vallen kunt wilt onderscheiden van een uilensoort die valkuil wordt genoemd, kun je beter val-kuil en valk-uil schrijven,

functies en beroepen die een combinatie van twee gelijkwaardige grootheden zijn kun je ook beter door een streepje scheiden - een schilder-dichter bijvoorbeeld, omdat schilderdichter je zou kunnen laten denken aan iemand die een schilderachtige dichtstijl heeft.

bij functies waarbij het tweede deel een specificatie is van het eerste deel, schrijven we de delen meestal helemaal los - zoals bij hoofd personeel en consulent werkverschaffing

bij letterlijk uit andere talen overgenomen woorden houden we de originele schrijfwijze aan - zoals Internet Guide (maar dus wel Internetgids)
pi_44597483
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:47 schreef Frollo het volgende:
Ik zit ook weer voor de buis hoor!

Bij het kinderdictee afgelopen zaterdag had ik trouwens 1 fout...
Oh, die staat online. Die ga ik straks maken!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_44597616
Mijn moeder en ik doen elk jaar mee! en zij heeft altijd net wat minder foutjes dan ik (de leeftijd he), maar we schommelen altijd wel onder het nationaal gemiddelde zeg maar.

Vanavond helaas geen dictee voor mij omdat ik kerstdiner van het werk heb, maar morgen mag mammie het dictee voorlezen en dan zullen we eens zien wie er dit jaar de minste fouten heeft gemaakt....
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_44597793
Vorig jaar 28 fout
Eens kijken wat het vanavond wordt...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_44598619
Ik vind altijd dat ik de Nederlandse taal redelijk beheers, maar vanavond zal ik weer ouderwets met beide benen op de grond gezet worden.
pi_44602743
Hmm..jammer dat ik vanavond moet leren. Misschien dat ik het dan gewoon maar opneem, dan kan ik het morgen altijd nog een keer bekijken
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_44603180
De eerste zin heb ik al gehoord!

De laureaat stelt dat de hedendaagse vaderlandse poëzie aan inflatie onderhevig is, aangezien dichten inmiddels omarmd is door wat hij noemt "de Bløf-generatie", die zich laaft aan semi-literair geneuzel over de liefde en de menselijke psyche, maar daarbij niet beseft dat menig tekst van Peter Slager slechts over onaneren in de Zeeuwse buitenlucht handelt en daarbij dus een hybride samenhang van taalkundig exhibiotisme en luisterend voyeurisme vormt.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_44606154
Doe dat eens in een spoiler.
pi_44606247
Is dictee wel met een hoofdletter? en taal? .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 20 december 2006 @ 19:35:45 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44606477
Straks dus gezellig weer meeschrijven.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 20 december 2006 @ 19:45:04 #20
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_44606748
ik denk dat ik maar naar bed ga....
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  woensdag 20 december 2006 @ 20:27:54 #21
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_44607990
Enigszins.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_44608024
quote:
Op woensdag 20 december 2006 17:16 schreef methodmich het volgende:
De eerste zin heb ik al gehoord!

De laureaat stelt dat de hedendaagse vaderlandse poëzie aan inflatie onderhevig is, aangezien dichten inmiddels omarmd is door wat hij noemt "de Bløf-generatie", die zich laaft aan semi-literair geneuzel over de liefde en de menselijke psyche, maar daarbij niet beseft dat menig tekst van Peter Slager slechts over onaneren in de Zeeuwse buitenlucht handelt en daarbij dus een hybride samenhang van taalkundig exhibiotisme en luisterend voyeurisme vormt.
Een laureaat is een gelauwerde of bekroonde kunstenaar, geleerde of sporter.
Ik begin al goed, moest het eerste woord al opzoeken, niet hoe je het schrijft maar wat het betekendt
  woensdag 20 december 2006 @ 20:29:20 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44608042
Eens kijken of ik het dit keer, met al die nieuwe spellingsveranderingen weer, onder de 25 fouten kan gaan houden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 20 december 2006 @ 20:33:38 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44608188
quote:
Op woensdag 20 december 2006 17:16 schreef methodmich het volgende:
exhibiotisme
Dat woord bestaat volgens mij niet eens.
Poef.....gone! ©golfer
pi_44608637
Baas B zeker 100 fouten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')