abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44603722
Randaarde op computers is zeker wel belangrijk. Ik heb een keer een versterker opgeblazen omdat ik hem perongeluk hot-plugde en met de jackplug de buitenkant van mijn ongeaarde computer raakte. Weg eindtrap
quote:
Op woensdag 20 december 2006 17:09 schreef Riparius het volgende:

[..]

Denk het niet. Ik heb hier een Sony DVD/HD recorder (in Nederland gekocht) met metalen behuizing en front maar die is niet van een geaard netsnoer voorzien. Gewoon zo'n (los) brilsnoer met aan de andere kant een platte eurostekker.
Daar zal ook dit symbool op staan:

Dat geeft aan dat het apparaat dubbel geisoleerd is, dan kan er geen spanning op de buitenkant komen te staan.
pi_44603802
quote:
Op woensdag 20 december 2006 17:35 schreef Bigs het volgende:
Randaarde op computers is zeker wel belangrijk. Ik heb een keer een versterker opgeblazen omdat ik hem perongeluk hot-plugde en met de jackplug de buitenkant van mijn ongeaarde computer raakte. Weg eindtrap
[..]

Daar zal ook dit symbool op staan:

[afbeelding]

Dat geeft aan dat het apparaat dubbel geisoleerd is, dan kan er geen spanning op de buitenkant komen te staan.
idd! dubbel geisoleerd heb ut niet nodig, maar een PC is dat helaas niet
  woensdag 20 december 2006 @ 17:40:06 #33
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_44603863
whehe ik werk al jaren ongeaard met mijn PC's en heb nog nooit 1 probleem gehad.

Dikke lulkoek dus om geld uit de zakken van mensen te kloppen!
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_44603992
In een oud studentenhuis waar ik ooit gewoond had zat de stroom echt vreemd in elkaar en heb ik het voor elkaar gekregen om een geluidskaart in de pc op te blazen omdat de pc op een ander stopcontact zat als mijn versterker die ik erop wou aansluiten. Nadat ik gewoon een losse aarding gemaakt had met een verwarming kon ik wel alles goed aansluiten en zonder brom.
pi_44604229
quote:
Op woensdag 20 december 2006 17:40 schreef thaduck het volgende:
whehe ik werk al jaren ongeaard met mijn PC's en heb nog nooit 1 probleem gehad.

Ja, het is een samenzwering van de aardlek-industrie !
  woensdag 20 december 2006 @ 18:08:55 #36
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_44604601
quote:

Je kunt ook JAREN LANG dronken rondrijden zonder een ongeluk te krijgen.....

Dat betekend nog niet dat het "dikke lulkoek" is zoals jij het zo mooi omschrijft. Een PC is veel beter af als ie geaard is, dat is gewoon een feit. Er is ook een reden waarom de meeste nieuwbouwwoningen van veel meer geaarde stopcontacten worden voorzien dan oude huizen natuurlijk.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_44605690
quote:
Op woensdag 20 december 2006 18:08 schreef maartena het volgende:

[..]

Je kunt ook JAREN LANG dronken rondrijden zonder een ongeluk te krijgen.....

Dat betekend nog niet dat het "dikke lulkoek" is zoals jij het zo mooi omschrijft. Een PC is veel beter af als ie geaard is, dat is gewoon een feit. Er is ook een reden waarom de meeste nieuwbouwwoningen van veel meer geaarde stopcontacten worden voorzien dan oude huizen natuurlijk.
om maar te zweigen dat je nu een component kan beschadigen zonder het te weten en jaren later dat component de boel omzeep helpt
pi_44613775
quote:

Raak voor de gein eens de randaarde aan terwijl jij je ongeaarde computer (Die aanstaat) tegelijkertijd aanraakt
quote:
Op woensdag 20 december 2006 16:09 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Randaarde en statische elektriciteit zijn nou niet direct verwant met elkaar hoor!

een ONgeaarde systeemkast waarin je niet knutseld zal echt niet defect raken,

Als je er aan gaat knutselen, dan breng JEZELF ( juist jij draagt de statishe lading ) in de kast,

Zit er randaarde op, dan gaat de lading daar over weg, heb je geen randaarde dan is de kans groot dat je een component gebruikt als ontlading, en dan KAN! die stuk gaan..
Er is meer dan eens bewezen dat je een moederbord kan slopen van een ongeaarde computer door simpelweg peg te hebben bij het aansluiten/eruithalen van randapparatuur
quote:
Op woensdag 20 december 2006 16:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Is geen kwestie van geloven, maar de praktijk is nu eenmaal dat de meeste huizen alleen geaarde stopcontacten hebben in de keuken en misschien in de badkamer. Vroeger mochten er trouwens helemaal geen stopcontacten in de badkamer uitgezonderd zogenaamde scheerstopcontacten voor laag vermogen die voorzien zijn van een galvanische scheiding door middel van een trafo. En aangezien je de computer niet in de keuken neerzet (en al helemaal niet in de badkamer) zullen de meeste computers thuis dus niet op een geaard stopcontact zijn aangesloten. Dat kan trouwens geen kwaad als je een deugdelijke voeding gebruikt die geen significante lekstroom heeft. Ik heb hier al 14 jaar computers in mijn slaap- annex werkkamer in gebruik die niet op een geaarde contactdoos zijn aangesloten en ik heb nog nooit problemen ondervonden. Het eerder in deze thread gegeven advies om je computer te aarden als je last hebt van lekstromen is symptoombestrijding en geen oplossing. Als je last hebt van lekstromen dien je de voeding te vervangen door een deugdelijker exemplaar.
Voor zover ik begrepen heb heeft elke voeding een lekspanning van ~115Volt, heeft weinig te maken met de kwaliteit van de voeding dan toch ?
Ignorance is bliss.....
pi_44613817
quote:
Op woensdag 20 december 2006 23:05 schreef Xenth het volgende:

[..]

Raak voor de gein eens de randaarde aan terwijl jij je ongeaarde computer (Die aanstaat) tegelijkertijd aanraakt
[..]

Er is meer dan eens bewezen dat je een moederbord kan slopen van een ongeaarde computer door simpelweg peg te hebben bij het aansluiten/eruithalen van randapparatuur
[..]

Voor zover ik begrepen heb heeft elke voeding een lekspanning van ~115Volt, heeft weinig te maken met de kwaliteit van de voeding dan toch ?
juist omdat je spanning die jij draagt als nog overklapt naar je mobo
pi_44614774
Ga je sleutelen aan een PC zonder dat de voeding uitstaat en de spanning van het moederbord af is, dan vraag je zowiezo om problemen.

Een PC zonder randaarde werkt prima maar zoals in eerdere post al gemeld, sluit niets aan met spanning op het moederbord. Ook in draaiende PC even een stekkertje erin is niet echt verstandig.
pi_44615478
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 21:13 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Veel oude huizen, en volgens mij is overal aardig pas een zeer recent verschijnsel.
Helaasch...

Meestal heb je alleen badkamer en keuken.
ik woon in een huis van ergens 1960 ofzo en daar is alles geaard
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_44615510
quote:
Op woensdag 20 december 2006 23:38 schreef schvvmert het volgende:

Ga je sleutelen aan een PC zonder dat de voeding uitstaat en de spanning van het moederbord af is, dan vraag je zowiezo om problemen.
och vaak genoeg even snel geheugen bij geprikt of een pci kaartje bijgeprikt zonder de voeding los te halen
pi_44616017
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:05 schreef mschol het volgende:

[..]

och vaak genoeg even snel geheugen bij geprikt of een pci kaartje bijgeprikt zonder de voeding los te halen
Ga je gang met DDR2.
Als lampje op het moederbord nog brand tijdens 't wisselen heb je een soort van kop of munt met voordeel voor de geaarde PC.
  donderdag 21 december 2006 @ 09:24:41 #44
107652 Quincy5
Back to the future
pi_44620099
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:20 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Ga je gang met DDR2.
Als lampje op het moederbord nog brand tijdens 't wisselen heb je een soort van kop of munt met voordeel voor de geaarde PC.
Hoezo juist DDR2? Ik ben al een tijdje aan het rommelen met het wisselen van hardware in een ongeaarde pc met DDR2 (ook bijna nergens in huis randaarde). En ik vergeet wel eens de voeding los te halen, maar alles doet het nog steeds. Dan heb ik zeker veel mazzel gehad.
www.bttf.com
I hate mornings
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 21 december 2006 @ 09:26:44 #45
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44620128
quote:
Op donderdag 21 december 2006 09:24 schreef Quincy5 het volgende:

[..]

Hoezo juist DDR2? Ik ben al een tijdje aan het rommelen met het wisselen van hardware in een ongeaarde pc met DDR2 (ook bijna nergens in huis randaarde). En ik vergeet wel eens de voeding los te halen, maar alles doet het nog steeds. Dan heb ik zeker veel mazzel gehad.
Wat voor soort vloerbedekking ligt er?
Ook dat kan een factor zijn met dit soort dingen.
En dat het vaker voor komt bij DDR2 dan bij ander geheugen is onzin.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_44668613
quote:
Op donderdag 21 december 2006 09:26 schreef Netsplitter het volgende:

En dat het vaker voor komt bij DDR2 dan bij ander geheugen is onzin.
Probeer maar uit.
pi_44669319
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:45 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Probeer maar uit.
des te hoger de snelheid des te groter de kans op uitval al he
pi_44670212
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 22:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

des te hoger de snelheid des te groter de kans op uitval al he
Voorkomen is beter dan genezen.
pi_44674712
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:20 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Ga je gang met DDR2.
Op de achterkant van m'n power supply zit een aan/uit schakelaartje, die ik voor de zekerheid altijd even omgooi voordat ik dingen doe als RAM bijprikken e.d.... helaas alleen geaard in keuken/schuur hier (geen stopcontacten in douche). Verder nooit te maken gehad met vage problemen door gebrek aan aarding.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_44722156
Bij mij is er niks geaard, en ik heb een ruis in mn geluid.
Toch maar eens een kabeltje richting de verwarmingsbuizen trekken denk ik...
Life's good (h)
pi_44723027
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:45 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Probeer maar uit.
25x gedaan, en alle 25 deden het nog ??
pi_44724919
Nooit problemen mee gehad. Zit hier in een oud huis (1911), en verwissel vaak genoeg spul in de pc. Alleen haal ik de pc wel geheel los.. kast staat ook open ivm koeling. Nooit probs gehad, (in de 16jaar dat we nu een pc hebben)
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')