quote:(Novum) - Negerzoenfabrikant Buys heeft de naam van de lekkernij niet veranderd omdat de naam kwetsend zou zijn, maar uit commerciële overwegingen. Dat zegt een woordvoerder van Buys dinsdag in Trouw. De naam 'Buys zoenen' leent zich meer voor variatie wanneer de fabrikant een 'themazoen' op de markt wil brengen, zoals een WK-zoen of een voorjaarszoen. Als mensen zich door de naamswijziging minder gekwetst voelen, is dat slechts een bijkomstigheid, stelt de woordvoerder.
Voorzitter van de stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers Slavernij Suriname Roy Groenberg had Buys verzocht de naam van de negerzoen te wijzigen. Hij ziet het woord neger als een scheldwoord dat Nederlanders hebben bedacht voor Afrikanen. Buys wijzigde dit jaar de naam van de negerzoen, maar zoals het bedrijf laat weten, uit puur commerciële motieven.
www.nieuws.nl
Tuurlijk, nu krijgen we er weer consternatie over, en hop, weer gratis reclame.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:57 schreef Frollo het volgende:
Zo, hebben ze er een half jaar over gedaan om met deze verklaring te komen?
Trouw heeft een 'terugkijken op het nieuws' rubriek, en daar kwam dat aan bod. Daar bleek ook eens te meer uit dat die Roy Groenberg zwaar geschift is. Hij had gevraagd aan de fabrikant of ze alle een ontbijt konden regelen waarbij alle Afro-Nederalnders een gratis Buys zoen kregen angeboden, en gaat nu verder strijden tegen Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:57 schreef Frollo het volgende:
Zo, hebben ze er een half jaar over gedaan om met deze verklaring te komen?
Die man spoort idd niet en heeft zelf ook niet echt een idee waar hij voorzitter van is. Tijdens een interview met Metro betrapte ik hem nog op het niet weten waar het woord neger eigenlijk vandaan komt. Weliswaar een klok-klepel verhaal maar als voorzitter van zo'n sticting moet je de klepel toch wel kunnen vinden zou ik zeggen. Zeker als internet daarin zo behulpzaam isquote:Op dinsdag 19 december 2006 11:09 schreef I.R.Baboon het volgende:
Trouw heeft een 'terugkijken op het nieuws' rubriek, en daar kwam dat aan bod. Daar bleek ook eens te meer uit dat die Roy Groenberg zwaar geschift is. Hij had gevraagd aan de fabrikant of ze alle een ontbijt konden regelen waarbij alle Afro-Nederalnders een gratis Buys zoen kregen angeboden, en gaat nu verder strijden tegen Zwarte Piet.
Bron: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/40547quote:In 2004 heeft Groenberg een klacht ingediend tegen de Vara bij de Commissie Gelijke Behandeling. Groenberg dacht eruit te zijn gezet vanwege zijn huidskleur: "Zwarte Nederlanders worden in het Lagerhuis sneller afgelost dan witte Nederlanders". Om het artikel te quoten: "Groenberg kent het verwijt dat hij als debater de meest uiteenlopende onderwerpen wist terug te voeren naar het slavernijverleden. "Ik zit daar met een agenda, dat zal ik niet ontkennen. Andere mensen breken een lans voor Israël"." Ik Googelde zijn naam en vond deze column. Groenberg wist inderdaad op de een of andere manier nog het koloniale verleden erin te stoppen, en eindigt met een narcistisch stukje over hoe belangijk zijn bijdrage aan een standbeeld was. Begint er al een patroon duidelijk te worden?
In hetzelfde jaar werd er ook nog een klacht ingediend bij dezelfde commissie over 'het racistisch element in het Sinterklaasfeest binnen de Nederlandse multiculturele samenleving': "Heel veel Nederlandse burgers, m.n., zwarte Nederlanders voelen zich ieder jaar weer op 5 december tijdens de viering van voornoemd feest heel erg gekwetst, verdrietig en ongelukkig; het roept veel herinneringen op aan het tijdperk van de slavernij, waarbij de tot slaaf gemaakte Afrikaanse mens wereldwijd werd mishandeld, vernederd en uitgebuit. Niet voor niets is deze slavernij niet zo lang geleden door de Verenigde Naties uitgeroepen als een misdaad jegens de zwarte menselijkheid.". Volgens mij hadden de Ioniërs (Grieken in Turkije) geen Marokkanen als slaven, maar ja, Sinterklaas is ook eigenlijk Wodan en die Pieten zijn zwart omdat ze de hele tijd in schoorstenen zitten danwel zwarte duiveltjes waren van origine - ik neem dit maar aan omdat ik niet zoveel niet-Mediterraan uitziende Marokkanen ken.
Meneer Groenberg's feitenkennis blijkt hieruit al niet zo sterk te zijn, en volgens mij zag ik hem ook ergens beweren dat "neger" een woord is dat als belediging is bedacht door blanke slavenhouders. Klinkt inderdaad veel geloofwaardiger dan een etymologisch verband met "niger", Latijn voor "zwart", nietwaar?
rode pepers zullen de Indianen ook niet blij mee zijn, ughquote:Op dinsdag 19 december 2006 11:21 schreef Kiteless het volgende:
blanke vla is ook racistisch !
Maar wel lekkerder dan chocoladevla.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:21 schreef Kiteless het volgende:
quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:21 schreef Kiteless het volgende:
Geef die vent een enkeltje....Bestemming interesseert me niet, als hij hier z'n bek maar houdt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:09 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Trouw heeft een 'terugkijken op het nieuws' rubriek, en daar kwam dat aan bod. Daar bleek ook eens te meer uit dat die Roy Groenberg zwaar geschift is. Hij had gevraagd aan de fabrikant of ze alle een ontbijt konden regelen waarbij alle Afro-Nederalnders een gratis Buys zoen kregen angeboden, en gaat nu verder strijden tegen Zwarte Piet.
Hoe bedoel je? mogen naamwijzigingen per definitie niet? waarom?quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:42 schreef Quiestisia het volgende:
wat de reden ook was, de naamwijziging was gewoon triest!
geeft niet, maar dan moet het wel hamas-koffie zijnquote:Op dinsdag 19 december 2006 11:44 schreef Haaglander het volgende:
Ik neem nu een jodenkoek bij mijn kopje koffie.
Den Haag? Wat ik zo lees voldoet uitstekend aan de huidig geldende normen voor Minister van Integratie.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:43 schreef Richboy het volgende:
[..]
Geef die vent een enkeltje....Bestemming interesseert me niet, als hij hier z'n bek maar houdt.
Nee dat bedoel ik niet, ik vind het onzin dat de naam 'negerzoen' wegging, als het wegens 'discriminatie' zou zijn mochten jodenkoeken enz ook niet meer. En als het om commerciele redenen is, dan vind ik het helemaal zielig.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:46 schreef Stippel het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? mogen naamwijzigingen per definitie niet? waarom?
Verdonk maakt ook echt opmerkingen van dat niveau....quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:47 schreef Litpho het volgende:
[..]
Den Haag? Wat ik zo lees voldoet uitstekend aan de huidig geldende normen voor Minister van Integratie.
Wat valt er te lachen bij dit nieuws? Ik vind het persoonlijk om te huilen.quote:
quote:De 'onderzoeken' van de fabrikant zelf hebben overigens uitgewezen dat het overgrote deel van de consumenten (94%) géén negatieve associaties met de productnaam had, en dat van de groep consumenten die er wel bedenkingen bij hadden het overgrote deel het product er niet om liet liggen. De fabrikant heeft dus een handelsnaam met zeer grote naamsbekendheid opgegeven omwille van een relatief kleine groep gekrenkten. Of het effect heeft valt echter te betwijfelen, de ervaring leert dat in de landen waar de naam eerder al werd bijgesteld in de volksmond hoofdzakelijk gewoon de oude naam gebezigd blijft.
Wiki
Weet je wat, lees het stuk nog 'ns opnieuw... Je domheid is echt tranentrekkend.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:56 schreef Cheese het volgende:
[..]
Wat valt er te lachen bij dit nieuws? Ik vind het persoonlijk om te huilen.
In Nederland kan 1 persoon bij wie de politiek correctheid doorgeslagen is en een ridicule klacht indient dit voor elkaar krijgen, zonder dat de meerderheid ooit gehoord wordt, zonder dat ik ooit een 'neger' hierover heb horen klagen.
Persoonlijk vind ik negerzoen juist een charmant "feel good" woord, maar de directie is schijnbaar bang geworden na Pim & Theo. Onschuldige tradities veranderen zoals dit en gekleurde pieten in het kader van "het niet willen kwetsen" gaan mij onderhand te ver en zie ik als censuur. Wie is in al die jaren er echt gekwetst door een negerzoen? Is er een massale demonstratie geweest ondertussen? Zijn Joden gekwetst door Jodekoeken? Moren door de Moorkop? Moslims door roze marsepeinen varkentjes in de bakkerij?
[..]
Hoezo? De prefecte marketingstunt was het! Hoe krijg je anders voor elkaar dat alle Nederlanders het over jouw product hebben? Volgens mij zijn er nog nooit zoveel negerzoenen verkocht dan in die week.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:42 schreef Quiestisia het volgende:
wat de reden ook was, de naamwijziging was gewoon triest!
Vernoemd naar een Fryske deerne. Ja dat mag niet inderdaad.quote:
quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar goed, zo'n actievoerder misbruiken om je omzet te verhogen, is dat nou een jodenstreek?
Wat een onzin. Het woord negro betekent gewoon zwart. Negers zijn zwarte mensen, dus negro's.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:12 schreef FJD het volgende:
Het nuance verschil ligt er natuurlijk in dat neger negatief afgeleid kan zijn/is (afhankelijk van wat je gelooft) van het woord negro en dat gaat weer terug naar de benaming van slaven uit Afrika (precieze zou ik weer uit moeten zoeken). Terwijl jood een neutrale benaming is voor een bevolkingsgroep (ook al wordt deze ook wel met negatieve klank uitgesproken).
Verder slaat de naamswijziging nergens op natuurlijk maar goed
om exact te zijn 'blanco' => 'blank' == 'wit', net als 'negro' zwart is.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:56 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het woord negro betekent gewoon zwart. Negers zijn zwarte mensen, dus negro's.
In veel talen worden 'europeanen' ook aangeduidt als 'witten', who cares?
quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:58 schreef Kiteless het volgende:
Zou je eens met "White power" ofzo moeten proberen
Idd. Een tijdje terug was er ook zo'n nummer met de tekst: Black brother, strong brother i love ya. Een soort ode aan de 'zwarte man'. (met zo'n dikkere zwarte zangeres en alicia keys).quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:58 schreef Kiteless het volgende:
Och, je kan overal shirts kopen met "Black power" of "proud to be black" erop.
Zou je eens met "White power" ofzo moeten proberen
http://www.fa.knaw.nl/fa/(...)-bij-het-woord-negerquote:Op dinsdag 19 december 2006 12:56 schreef Pracissor het volgende:
Wat een onzin. Het woord negro betekent gewoon zwart. Negers zijn zwarte mensen, dus negro's.
In veel talen worden 'europeanen' ook aangeduidt als 'witten', who cares?
Zodat wanneer je halfstervend op straat voorover ligt, ze zeggen: 'oh sorry meid, ik had de achterkant van je shirt nog niet gelezen.'quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:05 schreef Kiteless het volgende:
Eigenlijk zou ik wel een shirt willen hebben - aan de voorkant zwart met in het wit "White power",
en aan de achterkant wit met in het zwart "black power"
quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:05 schreef FJD het volgende:
[..]
http://www.fa.knaw.nl/fa/(...)-bij-het-woord-neger
Lijkt me dat er toch wel degelijk een enorm verschil zit tussen het het woord neger en het woord jood.
Het is gewoon een raciale aanduiding, zoals Jood een etnische/religieuze aanduiding is.quote:Hoe komen we aan het Nederlandse neger in de oorspronkelijke en nog steeds meest gebruikelijke betekenis van ‘een zwarte persoon’? Daarover zijn twee (vrij) recente etymologische woordenboeken het niet met elkaar eens. Beide vermelden het voorkomen van het woord van 1654, maar als adjectief (zwart). De Tollenaere (in De Vries & d.T. 2000:264) beschouwt dit jaartal als het eerste, ook voor de persoon, en ontleent het woord aan het Franse nègre. Verder wijst hij op het oudere negro (1617), onveranderd overgenomen uit Spaans en/of Portugees. Van der Sijs echter (in Van Veen & v.d.S. 1997:592) leidt neger - inmiddels aangetroffen in 1644 voor de persoon - rechtstreeks af van dat al genoemde Spaanse/Portugese negro, en zo is het ook in Van Dale overgenomen.
Och, voor de liefhebbers:quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:02 schreef Pracissor het volgende:
Stel je voor het nummer: White brother.
Dan krijg je weer de opmerking naar je hoofd dat je van twee walletjes eet en waarschijnlijk in de politiek zit.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:05 schreef Kiteless het volgende:
Eigenlijk zou ik wel een shirt willen hebben - aan de voorkant zwart met in het wit "White power",
en aan de achterkant wit met in het zwart "black power"
Als je verder leest staat daar onder ook:quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:09 schreef Pracissor het volgende:
Het is gewoon een raciale aanduiding, zoals Jood een etnische/religieuze aanduiding is.
Ja, en dan gorgel ik nog even met mijn laatste adem "Pwned..! argglhgluphhh..."quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:07 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Zodat wanneer je halfstervend op straat voorover ligt, ze zeggen: 'oh sorry meid, ik had de achterkant van je shirt nog niet gelezen.'![]()
OH! DUS ALLE NEGERS HEBBEN VOLGENS JOU DIKKE LIPPEN! RACIST!quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:10 schreef Stippel het volgende:
[..]
Och, voor de liefhebbers:
[afbeelding]
Om eerlijk te zijn, geef mij dan maar zo'n dikke neger-madam (niks tegen witte kaalkopjes hoor, niet dat die zich 'achtergesteld' gaan voelen, maar ielige blérende skins kunnen echt niet tegen Aretha Franklin of Nina Simone op), zolang die met die dikke lippen me maar geen zoen probeert te geven
quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:14 schreef Pracissor het volgende:
OH! DUS ALLE NEGERS HEBBEN VOLGENS JOU DIKKE LIPPEN! RACIST!
"Die" in deze context was een enkelvoudig aanwijzend voornaamwoord.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:14 schreef Pracissor het volgende:
[..]
'Doh'quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:19 schreef Kiteless het volgende:
[..]
"Die" in deze context was een enkelvoudig aanwijzend voornaamwoord.
Hij verwees dus naar 1 enkele specifieke neger, niet naar negers in het algemeen.
Gij moet myn niet schelden, ik ben geen Neeger van jou.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:14 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Doe je weer zo snugger alsof je niet doorhebt dat ik een loopje met je neemquote:Op dinsdag 19 december 2006 13:23 schreef Pracissor het volgende:
[..]
'Doh'
Jij kent het concept, een stelling innemen, die over the top uitdragen zodat het juist belachelijk wordt, niet?
Parodie-wijs?![]()
Neem mij toch niet zo serieus.![]()
Het kan ook meervoud zijn (Duits).quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:19 schreef Kiteless het volgende:
[..]
"Die" in deze context was een enkelvoudig aanwijzend voornaamwoord.
Hij verwees dus naar 1 enkele specifieke neger, niet naar negers in het algemeen.
hint : er staat "probeert te geven", niet "proberen te geven".quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het kan ook meervoud zijn (Duits).
Veranderen ze 'm weer terug, is er weer commotie, hebben ze weer gratis reclame.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:56 schreef Grimm het volgende:
Wat als straks de verkoop ernstig terugloopt omdat de naam veranderd is
Entschuldigung, ich habe es nicht gewusst.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:53 schreef Kiteless het volgende:
[..]
hint : er staat "probeert te geven", niet "proberen te geven".
Denk dat Buijs zelden zoveel verkocht heeft als afgelopen jaar en dat de bekendheid van hun merk flink omhoog is geschoten.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:56 schreef Grimm het volgende:
Wat als straks de verkoop ernstig terugloopt omdat de naam veranderd is
Volgens mij ben jij de snuggere, gezien ik geen enkele hout meer van jouw post begrijp.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:37 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Doe je weer zo snugger alsof je niet doorhebt dat ik een loopje met je neem
Ik begin te geloven dat je altijd zo snugger bent
Idd, en ze hebben nu ook een politiek correcte naamquote:Op dinsdag 19 december 2006 15:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Denk dat Buijs zelden zoveel verkocht heeft als afgelopen jaar en dat de bekendheid van hun merk flink omhoog is geschoten.
En wat is het doel van marketing/reclame? --> Meer producten verkopen, wat weer commercieel is. Dus een goede TT.quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:01 schreef Akkersloot het volgende:
Topic titel vind ik verkeerd. Het gaat er niet om dat het gewijzigd is uit commercieel oogpunt maar uit oogpunt van marketing / reclame.
Waarbij de commerciele verklaring wel verschilt. Of zou de Buys de zoen anders genoemd hebben omdat de commotie daarom voor meer verkopen zou zorgen? Zou wel een vreemde verklaring zijnquote:Op dinsdag 19 december 2006 22:06 schreef ioko het volgende:
En wat is het doel van marketing/reclame? --> Meer producten verkopen, wat weer commercieel is. Dus een goede TT.
Welk produkt is het volgende slachtoffer van het multicultigebeuren? De Jodenkoek? De Deense dog? Het Haags Hopje? De Deventer koek? De Spaanse vlieg? Zwarte Piet?quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:00 schreef T1andonly het volgende:
Iedereen gebruikt de term negerzoenen nog. Als ze oranje-negerzoenen gehad hebben dan noemde mensen die ook "oranje negerzoenen" en niet WK-zoenen.
Goedzo, je bent al een heel eind gekomen in de "Lees de Topictitel eens"-kwis, helaas is het je niet helemaal gelukt, volgende keer beterquote:Op woensdag 20 december 2006 08:33 schreef progrock het volgende:
[..]
Welk produkt is het volgende slachtoffer van het multicultigebeuren? De Jodenkoek? De Deense dog? Het Haags Hopje? De Deventer koek? De Spaanse vlieg? Zwarte Piet?
Bij de naamswijzing van Buys negerzoenen kwam men met de verklaring dat deze naamswijziging gekomen was omdat die rare neger er een klacht tegen had ingediend, wat gelijk heel veel publiciteit opleverde...quote:Op woensdag 20 december 2006 07:46 schreef FJD het volgende:
[..]
Waarbij de commerciele verklaring wel verschilt. Of zou de Buys de zoen anders genoemd hebben omdat de commotie daarom voor meer verkopen zou zorgen? Zou wel een vreemde verklaring zijnCommercieel oogpunt in dit geval is dat volgens de woordvoerder dan, dit zorgt voor het eenvoudiger introduceren van themazoenen.
Niet zo lief zijn..... Hij/zij leest gewoon als een allochtone randmongool.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:08 schreef Cristian Dior het volgende:
[..]
Goedzo, je bent al een heel eind gekomen in de "Lees de Topictitel eens"-kwis, helaas is het je niet helemaal gelukt, volgende keer beter
Daarnaast snapt hij van het onderwerp net zoveel als Paris Hilton van scheikunde, wiskunde of uberhaupt van een schoolboek.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:10 schreef Richboy het volgende:
Niet zo lief zijn..... Hij/zij leest gewoon als een allochtone randmongool.
Haphaphap!!!!!quote:Op woensdag 20 december 2006 10:16 schreef FJD het volgende:
[..]
Daarnaast snapt hij van het onderwerp net zoveel als Paris Hilton van scheikunde, wiskunde of uberhaupt van een schoolboek.
Dit is naar jouw mening een non-event?quote:Op woensdag 20 december 2006 12:32 schreef Jan237 het volgende:
Ongelooflijk, dat mensen zich over dit non-event een mening vormen.
anders een beroemde marketingmisser is de 'new Coke' die ooit geintroduceerd werd als 'vernieuwing' van Coca Cola... onzin dus te beweren 'dat men dat nooit doet', het is juist een geiegende marketingtruc om regelmatig dingen aan hun product te veranderen en te vernieuwen en vooral hierover een 'buzz' te creeeren..quote:Op woensdag 20 december 2006 15:36 schreef dVTB het volgende:
En nu gaat Buys ook nog schijnheilig zeggen dat ze de naam uit 'commerciële overwegingen' hebben gewijzigd. Je hebt dus een product dat al 86 jaar populair is bij jong en oud en dan is er *kennelijk* reden om de naam te wijzigen? Geloof je het zelf? Coca-Cola gaat binnenkort zeker ook hun naam wijzigen?
Bravo net zo 'principieel' als meneer Roy Groenberg. Nu kunnen tientallen paranoide nietsnutten gebruik maken van hun recht op een eigen vrije mening en hun probleem uitten over welke naam een bedrijf hun chocoladensnoepje geeft.quote:Nee, ik heb sinds de naamswijziging nog geen (neger)zoen gegeten en boycot het product voortaan. Hopelijk gaat Buys naar de knoppen vanwege hun eigen doorgeslagen politieke correctheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |