quote:Een ongelukkige samenloop van omstandigheden
De redactie wordt getipt dat West Afrikanen in Milaan met gepakte koffers klaar staan om richting Nederland te reizen. Ze zouden van de op handen zijnde pardonregeling hebben gehoord.
Je wordt als verslaggever op pad gestuurd. Op een regenachtige zaterdagavond stap ik regelrecht de derde wereld binnen. Klein Afrika, midden in Europa onder de rook van Milaan.
Ik zie mannen, vrouwen en kinderen die met kleine handeltjes in leven proberen te blijven. Al deze mensen zijn naar Europa gekomen om geld te verdienen. En ze hopen allemaal op een beter leven. De Italiaanse regering lijkt de situatie in het gebouw te gedogen. De voorzieningen zijn minimaal, er is nauwelijks sanitair. In sommige kamers staan 6 matrassen tegen de muur. Het is vies en het stinkt.
Op de begane grond van het gebouw is een markt. Er is een complete paralelle economie ontstaan naast de Italiaanse. Het is alleen niet de bedoeling dat we die filmen. Een groter contrast met het rijke Milaan in kerstsfeer is bijna niet mogelijk.
Al snel blijkt dat dat verhaal over die koffers wel mee blijkt te vallen. Een aantal mensen heeft van de pardonregeling gehoord, een aantal niet. In de krochten en spelonken van onze welvaart proberen mensen hier 't hoofd boven water te houden. En ik realiseer me dat er miljoenen mensen in alle grote steden in West Europa op deze manier hun kostje bij elkaar scharrelen. Dag in, dag uit.
Discussies in Den Haag deren deze mensen niet. Ze komen uit een straatarm land. Ze wagen hun leven om met gammele bootjes de zee over te steken.
Mevrouw Verdonk, denk ik bij me zelf, deze mensen komen er niet aan. Ze zijn er allang. Alleen wij willen ze niet zien. Misschien zijn we wel bang om deze bittere armoede in onze steden onder ogen te zien.
Maandagochtend vroeg ben ik weer in Nederland. Op de redactie ontstaat miscommunicatie. De context van het verhaal is radicaal veranderd. Vervolgens komt de reportage in een bedding terecht die niet goed is.
Dat had niet mogen gebeuren.
De kwestie van illegale arbeidsmigratie is een te groot verhaal om op deze manier af te doen. Dat verdienen deze mensen niet.
met vriendelijke groet,
Caroline van den Heuvel
Gewoon negeren wat je niet uitkomt, SCH.quote:Op zondag 24 december 2006 11:55 schreef SCH het volgende:
Goh Arcee, een column van een zichzelf "zeer rechts" noemende 'journalist'. En nu?
Waarom baart je dit zorgen?quote:Op zondag 24 december 2006 12:36 schreef SCH het volgende:
Maar goed, blijkt dus wel hoe EenVandaag en de TROS enorm generaliserend te keer is gegaan, baart me echt zorgen dit.
De manier waarop het wordt neergezet is ernstig. Vindt jij dat men zo mag liegen en teksten mag gebruiken als: het GP gaat als een lopend vuurtje door Europa, terwijl daar aantoonbaar geen sprake van is? Alsjij dit goedkeurt dan keur je dus de door jou zo verfoeide zogenaamde linkse journalistiek ook meteen goed.quote:Op zondag 24 december 2006 12:44 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waarom baart je dit zorgen?
Omdat ze zich een keer meer naar rechts bewegen? Want het enorm generaliserende vind ik wel enorm overdreven. Want de grote lijn die in deze documentaire zit is wel de waarheid en dat baart mij toch wel zorgen.
Jij maakt je zorgen om de journalistieke integriteit over dit probleem, ik maak me liever zorgen om de inhoud van dit probleem. Ieder zijn ding hequote:Op zondag 24 december 2006 12:36 schreef SCH het volgende:
Maar goed, blijkt dus wel hoe EenVandaag en de TROS enorm generaliserend te keer is gegaan, baart me echt zorgen dit.
O, nee daarom haalde het GP ook het internationale nieuws en komen er nu zoveel rechtzaken van uitgeprocedeerd asielzoekers. Daarnaast heeft het verleden in Spanje aangetoont dat alle regelgeving die positief wijzigt het een gruwelijke aanzuigende werking heeft. Dit ga je in Nederland dus ook krijgen.quote:Op zondag 24 december 2006 12:46 schreef SCH het volgende:
De manier waarop het wordt neergezet is ernstig. Vindt jij dat men zo mag liegen en teksten mag gebruiken als: het GP gaat als een lopend vuurtje door Europa, terwijl daar aantoonbaar geen sprake van is?
Dat is wel heel kort door de bocht vind je zelf ook niet? zo'n conclusie trekken omdat ik het eens ben met de grote lijn van een verhaal.quote:Op zondag 24 december 2006 12:46 schreef SCH het volgende:
Alsjij dit goedkeurt dan keur je dus de door jou zo verfoeide zogenaamde linkse journalistiek ook meteen goed.
Tja, als je zo kortzichtig bent, heeft discussieren verder geen zin. Bovendien kan ik je door de vele spelfouten in je posts nauwelijks nog serieus nemen. Succes verder.quote:Op zondag 24 december 2006 12:54 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
O, nee daarom haalde het GP ook het internationale nieuws en komen er nu zoveel rechtzaken van uitgeprocedeerd asielzoekers. Daarnaast heeft het verleden in Spanje aangetoont dat alle regelgeving die positief wijzigt het een gruwelijke aanzuigende werking heeft. Dit ga je in Nederland dus ook krijgen.
Het gaat hier om beeldvorming, en dat gaat wel degelijk over de inhoud Scorpie. Hier wordt een onjuist beeld geschetst en dat is kwalijk.quote:Op zondag 24 december 2006 12:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij maakt je zorgen om de journalistieke integriteit over dit probleem, ik maak me liever zorgen om de inhoud van dit probleem. Ieder zijn ding he![]()
Hoe zo kortzichtig zelfs Netwerk onderbouwd de aanzuigende werking van dat soort maatregelenquote:Op zondag 24 december 2006 12:58 schreef SCH het volgende:
Tja, als je zo kortzichtig bent, heeft discussieren verder geen zin.
quote:Op zondag 24 december 2006 11:43 schreef SCH het volgende:
De verslaggeefster van de TROS die deze reportage maakte heeft ernstige ruzie met de redactie. Ze is kwaad over de manier waarop de reportage in een context is gezet, dat was niet haar bedoeling en op die manier is de repo ook niet gemaakt. Ze zegt dat er niets van klopt, dat er nu in de inleiding wordt gezegd dat het gp als een lopend vuurtje gaat en ze baalt van de VVD-politica die in de studio was gehaald.
Leuk relletje
In 53 minuten van een leuk relletje naar grote zorgen? Hoe komt dat?quote:Op zondag 24 december 2006 12:36 schreef SCH het volgende:
Als Verdonk nou volgens belofte het begrip "schrijnend" mooi had afgebakend niet. Nu kunnen ze daar alsnog over beginnen.quote:Op zondag 24 december 2006 13:53 schreef pmb_rug het volgende:
wat denkt de linkse meerderheid op te lossen met een pardon?
voor elk schrijnend geval komen er na het pardon 3 bij. dat ze dat niet WILLEN inzien.
Wat ik mij dan afvraag is of links zelf het begrip schrijnend zelf goed kan afbakenen en dan niet komen met alle asielzoekers zijn schrijnend want dat is kolderquote:Op zondag 24 december 2006 13:59 schreef Mwanatabu het volgende:
Als Verdonk nou volgens belofte het begrip "schrijnend" mooi had afgebakend niet. Nu kunnen ze daar alsnog over beginnen.
Volgens mij zou je dan beter af zijn om alles wat NIET onder schrijnend valt te vermelden, anders gaan de linkse partijen over elke groep en elke omschrijving wel klagenquote:Op zondag 24 december 2006 13:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Als Verdonk nou volgens belofte het begrip "schrijnend" mooi had afgebakend niet. Nu kunnen ze daar alsnog over beginnen.
het punt is dat er nu weer een hele groep kansloze illegalen naar NL komen die hier NIETS te zoeken hebben. NL blijkt structureel niet in staat die mensen gewoon binnen een maand op het vliegtuig richting noord-afrika te kunnen sturen en dus komen er weer 'schrijnende' gevallen bij.quote:Op zondag 24 december 2006 13:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Uw glazen bol is gerepareerd?quote:Op zondag 24 december 2006 16:23 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het punt is dat er nu weer een hele groep kansloze illegalen naar NL komen die hier NIETS te zoeken hebben. NL blijkt structureel niet in staat die mensen gewoon binnen een maand op het vliegtuig richting noord-afrika te kunnen sturen en dus komen er weer 'schrijnende' gevallen bij.
Dat werd expres niet gedaan om controverse te vermijden. De discretionaire bevoegdheid is gewoon gebaseerd op het oordeel van de minister.quote:Op zondag 24 december 2006 13:59 schreef Mwanatabu het volgende:
De selectie op schrijnendheid gold alleen voor de "groep van 26000". Nieuwe mensen hebben geen enkele grond om een beroep op schrijnendheid te doen; niet ingeburgerd, geen in Nederland opgegroeide kinderen, niks. Slechts die mensen die daadwerkelijk recht hebben op asiel, dus niet de economische vluchtelingen, zullen dat krijgen.quote:Op zondag 24 december 2006 16:23 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
en dus komen er weer 'schrijnende' gevallen bij.
Het GP gaat niet alleen als een lopend vuurtje door Europa, maar ook door Afrika. En de nuance van "uitzettingstop voor mensen die onder het project Terugkeer vallen" ontgaat ze kennelijk, mede omdat ze geen toegang hebben tot de uiterst objectieve, genuanceerde Nederlandse pers.quote:Op zondag 24 december 2006 12:46 schreef SCH het volgende:
De manier waarop het wordt neergezet is ernstig. Vindt jij dat men zo mag liegen en teksten mag gebruiken als: het GP gaat als een lopend vuurtje door Europa, terwijl daar aantoonbaar geen sprake van is?
Waarom heet het dan generaal pardon?quote:Op zondag 24 december 2006 16:49 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
De selectie op schrijnendheid gold alleen voor de "groep van 26000". Nieuwe mensen hebben geen enkele grond om een beroep op schrijnendheid te doen; niet ingeburgerd, geen in Nederland opgegroeide kinderen, niks. Slechts die mensen die daadwerkelijk recht hebben op asiel, dus niet de economische vluchtelingen, zullen dat krijgen.
Je praat gewoon je angst na en angst is een slechte raadgever.
Gelul dus, niks lopend vuurtjequote:Op zondag 24 december 2006 17:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het GP gaat niet alleen als een lopend vuurtje door Europa, maar ook door Afrika. En de nuance van "uitzettingstop voor mensen die onder het project Terugkeer vallen" ontgaat ze kennelijk, mede omdat ze geen toegang hebben tot de uiterst objectieve, genuanceerde Nederlandse pers.![]()
quote:Op zondag 24 december 2006 18:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom heet het dan generaal pardon?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |