quote:
'Stadionverbod in plaats van standbeeld'
18/12/2006 8 :00
Jorien van den Herik is geen man om medelijden mee te hebben, maar hij gaat eenzame feestdagen tegemoet. Hij weet intussen wie en waar zijn vrienden zijn. Die zitten niet bij Feyenoord. Onder leiding van volksmenner Eric van Dorp, voorzitter van de Supportersvereniging Feyenoord, voerde de achterban een heksenjacht. En alle voormalige medewerkers en zogenaamde vrienden van De Grote Kale Leider huilden mee met de wolven in het bos om zelf te overleven.
Zijn vriend Riemer van der Velde had hem geadviseerd terug te knokken, maar Van den Herik had geen trek meer in een kansloos gevecht. Het gezonde verstand en een flinke dosis realisme wonnen het gelukkig van de frustratie en de door onrecht veroorzaakte woede. Vanaf heden kunnen ontevreden supporters na een paar teleurstellende resultaten dus de clubleiding wegsturen. Ik ben dan ook benieuwd of de aspirant-bobo's staan te dringen om de vacante posities in te vullen. Ik denk het wel, want hele volksstammen hunkeren naar een functie in het publiciteitsgevoelige voetbalwereldje. En ze denken allemaal dat ze het beter kunnen dan hun voorgangers. Die mensen wens ik bij voorbaat veel succes.
Supporters-woordvoerder Eric van Dorp heeft zijn zin. Hij vond de wijze waarop Van den Herik de club leidde niet meer van deze tijd. Van Dorp was ook van mening dat de voorzitter van de raad van commissarissen met zijn wanbeleid de club kapotmaakte. Feyenoord verliest te veel, beschikt niet over goede spelers en heeft geen geld voor aankopen. Van Dorp beschikt over weinig historisch besef. Hij heeft het wél over de man die als enige zijn portefeuille trok toen de club failliet dreigde te gaan. De verguisde Van den Herik was voorzitter van de Vriendenclub, voorzitter van de Beheerstichting, president-commissaris van Stadion Feyenoord, penningmeester, voorzitter en de laatste jaren voorzitter van de raad van commissarissen. Hij was vijftien jaar lang met zijn ziel en zaligheid met de club bezig.
Toen Feyenoord kampioen werd in 1993 en 1999, de beker won in 1991, 1992, 1994 en 1995, en de UEFA Cup in 2002 veroverde, heb ik de kritische Van Dorp niet gehoord. Nadat Van den Herik namens Feyenoord de strijd om de mediarechten had gewonnen, werd dat voor kennisgeving aangenomen. Nu de club even in een dip zit, grijpt Van Dorp de kans zich te profileren. Hij lijkt me een gevaarlijke man, want het is nauwelijks een verdienste teleurgestelde supporters een hetze te laten voeren. Een loyale staf zou daar gepast mee omgaan. Maar in alle geledingen van de club hebben de medewerkers voor de terreur van deze supporters gekozen, waardoor een kundige voetbalbestuurder werd geliquideerd.
Professioneel gezien heb ik altijd prettig met Van den Herik samengewerkt. Ik vond hem een vermakelijke, maar bepaald geen aardige man. Hij was ouderwets autoritair, waardoor iedereen binnen Feyenoord bang voor hem was. Hij was de onaantastbare baas en runde de club als een dictator van een bananenrepubliek. Zodra zijn medewerkers hem het parkeerterrein zagen oprijden, sloeg de stress toe.
Tot 2003 werd in De Kuip volgens het presidentiële model gewerkt. Van den Herik paste op de centen en nam uiteindelijk alle beslissingen. Omdat zelfs een potentaat als Van den Herik inzag dat een dergelijke organisatiestructuur niet meer van deze tijd was, trad hij terug uit de dagelijkse leiding. Als voorzitter van de raad van commissarissen hield hij op afstand toezicht en liet de dagelijkse gang van zaken over aan zijn managers. Vanaf dat moment ging er van alles mis. Toen Van den Herik boven op de club zat, had niemand iets te vertellen.
Maar vanaf het moment dat hij Feyenoord ging runnen via e-mail, maakte hij grove blunders. Leo Beenhakker promoveerde niet tot technisch directeur, maar Rob Baan werd benoemd. En de opvolging van trainer Bert van Marwijk liet hij aan zijn managers Sjaak Troost en Jan D. Swart over. Deze trouwe paladijnen van de voorzitter zijn verantwoordelijk voor de val van hun idool. Zij wilden een grote naam met een Feyenoord-verleden en haalden Ruud Gullit binnen.
De gevolgen waren desastreus. De onervaren technisch directeur Mark Wotte was niet opgewassen tegen Gullit die de ene na de andere miskoop binnenhaalde en voor de derde keer, na Chelsea en Newcastle United, hopeloos faalde als verantwoordelijke technische baas. Als erfenis liet Gullit een Feyenoord-onwaardig elftal na en door de kapitaalsvernietiging waren de Rotterdammers een straatarme club. De nood was zelfs zó hoog, dat Van den Herik de door de achterban aanbeden Wim Jansen terughaalde. Dat was opvallend, want Jansen liet Van den Herik ooit in de steek toen hij van trainer Willem van Hanegem afwilde.
De voorzitter vond dat destijds de verantwoordelijkheid van de technisch directeur, maar Jansen wilde dat Van den Herik De Kromme buiten De Kuip zette. Maar ook Jansen heeft tot op heden weinig indruk kunnen maken. Hij had weliswaar weinig geld te besteden, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat luis in de pels Van Dorp tevreden is met de aankopen Benjamin De Ceulaer, Timothy Derijck, Joonas Kolkka, Phillippe Léonard, Angelos Charisteas en Dwight Tiendalli. De onzichtbare adviseur Jansen haalde wél zijn zwager Stanley Brard als jeugdtrainer en zijn protégé Peter Bosz als technisch directeur binnen, maar de aankopen die Feyenoord sterker maken blijven nog even uit.
Ondanks het onrechtvaardige karakter van deze affaire is het vertrek van Van den Herik positief voor het perspectief van Feyenoord. Commercieel directeur Chris Woerts, financieel directeur Onno Jacobs en Jansen hadden een aantal succesvolle zakenlieden bereid gevonden geld in de club te steken. Die mensen zijn aanmerkelijk kapitaalkrachtiger dan Van den Herik en hadden geen trek te investeren ter meerdere eer en glorie van De Grote Kale Leider.
Nu Van den Herik daadwerkelijk weg is, ligt het voor de hand dat tenminste vijf financiers samen 25 miljoen euro in de club steken, waardoor Jansen de kans krijgt het elftal structureel te versterken. De soap rond de Muppets Gerard Kerkum en Hans Blankert was er louter op gericht de organisatie transparant te maken om de investeerders te kunnen binnenhalen. Die geldschieters hebben een blindelings vertrouwen in Jansen.
Volgens de nieuwe structuur kan Feyenoord nu certificaten van aandelen gaan uitgeven. Dat levert geen beleidsmatige inspraak op, maar daar zijn deze zakenlieden ook niet op uit. Voor de rest bestaat de nieuwe organisatiestructuur vooral uit gebakken lucht. Alleen goede resultaten creëren rust binnen een club. Het feit dat er verschillende stichtingen komen en dat de amateurs van Sportclub Feyenoord en de supporters schijninspraak krijgen, is nauwelijks relevant. Beroepsbobo Blankert gaat nu op zoek naar geschikte commissarissen, terwijl hij de sektarische voetbalwereld helemaal niet kent.
Voor Van den Herik resteert er stank voor dank. Hij verdiende een standbeeld, maar krijgt als een zich misdragende supporter een soort stadionverbod. En zijn hypocriete medewerkers staken geen hand voor hem uit. De koning is dood, leve de koning. Een klassieke voetbalwijsheid zegt dat niemand groter is dan de club. Ook Van den Herik niet. En die club heeft plotseling weer toekomst, al ligt het lot van Feyenoord nu volledig in handen van adviseur Jansen die panisch is voor verantwoordelijkheden.
Ik wens Van den Herik veel sterkte en ondanks alles prettige feestdagen. De beleidsbepalers van Feyenoord wens ik veel wijsheid toe en vervolgens veel succes, want het blijft een unieke club. We moeten de zaak ook niet dramatiseren, want Van den Herik was ook slechts een dominante passant.
Johan Derksen