'het' is nooit mannelijk. je weet toch wel dat het 'HET geloof' is?quote:Op zondag 17 december 2006 14:49 schreef OFfSprngr het volgende:
tnx, ik dacht dat het mannelijk was
-v-
Daar is een ook een ban functie voor.quote:Op zondag 17 december 2006 15:40 schreef OFfSprngr het volgende:
dat heeft een reclame functie =P
Misschien heb je alvast wat aan de volgende grammaticale verbeteringen:quote:Op zondag 17 december 2006 14:44 schreef OFfSprngr het volgende:
des Christelijken geloofs?quote:Op zondag 17 december 2006 14:53 schreef OFfSprngr het volgende:
weet je welke vervoeging 'onzijdig' krijgt, 'den' toch? Maargoed, van af nu lezen jullie maar:"De betekenisloosheid van het Christelijk geloof."
Zou je mij kunnen expliceren wat de meerwaarde is van het woord 'expliceren' over het woord 'uitleggen', behalve dat je er interessant mee over probeert te komen?quote:Op zondag 17 december 2006 18:35 schreef OFfSprngr het volgende:
Zou je kunnen expliceren wat de A en B zijn volgens jou? Ik zie jouw kritiek niet.
-v-
quote:Op zondag 17 december 2006 18:57 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zou je mij kunnen expliceren wat de meerwaarde is van het woord 'expliceren' over het woord 'uitleggen', behalve dat je er interessant mee over probeert te komen?
quote:Op zondag 17 december 2006 18:57 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zou je mij kunnen expliceren wat de meerwaarde is van het woord 'expliceren' over het woord 'uitleggen', behalve dat je er interessant mee over probeert te komen?
Vertaling: als we iets niet weten, dan kunnen we er alles over zeggen. Immers, we zitten zonder enige vorm van beperking of bewijslast. Je hele 'explicatie' samengevat. Wittgenstein zou dat anders verwoorden, dat we juist geen uitleg kunnen geven over datgene wat niet gevraagd kan worden. Ergo: het raadsel bestaat niet, de vraag is te groot en onbepaald.quote:Dood is de eindigheid van mijn wezen. Geen thesis kan opgemaakt worden buiten mijn eindigheid. Ik kan niet buiten mijn kaders treden. Veronderstel ik dit wel te kunnen dan veronderstel ik ontsterfelijk, onbegrenst, oneindig te zijn en stel ik een onbegrenste theses. Een onbegrensde theses claimt een betekenis volle betrekking op alles te hebben en kent dus geen tegendelen. Thesen die geen tegendelen kennen zijn betekenisloos. Kan er een betekenis volle uitspraak gemaakt worden ten aanzien van de dood? Slechts een: Dood is betekenis. Is betekenis dood? Een dergelijke vraag vereist nieuwe demonstratie en verheldering van termen.
A en B onder demonstratie. C onder explicatie.quote:Op zondag 17 december 2006 18:35 schreef OFfSprngr het volgende:
Zou je kunnen expliceren wat de A en B zijn volgens jou? Ik zie jouw kritiek niet.
-v-
Die slechte spelling en vooral de wollige formulering weerhoudt mensen (ook mij) inhoudelijk te reageren, omdat er geen touw aan vast te knopen is. Als je de discussie toch levend wilt houden zou je kunnen proberen in gewoon Nederlands uit te leggen wat je bedoelt.quote:Op zondag 17 december 2006 20:28 schreef OFfSprngr het volgende:
Uhm, ik lees dit nu pas, maar goed, voor zover ik dit heb doorgelezen zijn er ook maar weinig mensen die er inhoudelijk op in gaan, praktisch alleen maar over hoe de V slecht is in spelling.
En het is niet erg als je niet kan spellen, maar als je vervolgens van dat pretentieuze taalgebruik gaat hanteren, kun je verwachten dat je op aangevallen wordt. Een beetje vergelijkbaar met een rudeonline die gaat schermen met de relativiteitstheorie terwijl hij niet eens weet hoe je moet vermenigvuldigen.quote:Op zondag 17 december 2006 20:32 schreef Maethor het volgende:
[..]
Die slechte spelling en vooral de wollige formulering weerhoudt mensen (ook mij) inhoudelijk te reageren, omdat er geen touw aan vast te knopen is. Als je de discussie toch levend wilt houden zou je kunnen proberen in gewoon Nederlands uit te leggen wat je bedoelt.
Zit je nu jezelf te modden?quote:Op zondag 17 december 2006 22:07 schreef Alicey het volgende:
-
Want jij hebt ons zo belangrijk nieuws te melden dat de hele wereld het weten moetquote:Op zondag 17 december 2006 15:40 schreef OFfSprngr het volgende:
Dat heeft een reclame functie =P
Maar even in alle ernst. Mijn ervaring is dat FOKkers vrij tam zijn. Als ik een toetsing wil op dit forum, contrareactie, dan moet ik altijd als een gek een stuk overal tussen wringen en chaos zaaien tot ik een ons weeg. Het allerbeste is om een concentrisch stuk te schrijven wat op meerdere wijze bij meerdere onderwerpen te plaatsen is, dat geeft de beste toetsing.
-V-
jij ookquote:Op zondag 17 december 2006 22:16 schreef Zyggie het volgende:
Dit topic is verdoemt verdoemd tot het eeuwige vuur.
-Z-
Je kunt er beter "de kansloosheid van dit topic" van maken.quote:Op zondag 17 december 2006 22:36 schreef Iblis het volgende:
Ik zou willen voorstellen om er “de zinledigheid des christenlijken geloofs” van te maken. Dat lijkt me nog net een tandje beter dan wat er nu staat. Bovendien fungeert zo’n titel ook beter als mene tekel voor het wat abstruse geheel dat de OP vormt.
Overigens schrijve men ook ‘tezamen’ en niet ‘tesamen’.
Valt het je niet op dat als je jouw lijstje van normen en waarden legt naast dat van de universele normen en waarden van mensen, dat er helemaal niets specifieks cq. karakteristiek "christelijks' van overblijft?quote:Op zondag 17 december 2006 17:25 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het Christelijk geloof menselijke leven is niet betekenisloos. Tenzij je (naasten)liefde, moraal, fatsoen, vreugde, lankmoedigheid, vriendelijkheid, zachtaardigheid, goedheid en geloof allemaal betekenisloos vindt, want dat is waar Waar Christendom mensen voor staan. Ik kan daarbij een hoop andere zaken verzinnen, religieus of niet, die ik wel betekenisloos vind. Christendom De mensheid echter zeker niet.
Als je mijn post ook daadwerkelijk had gelezen had je gezien dat ik doelde op waar Christelijk geloof, het soort dat Jezus leerde en niet het soort dat door mensen is uitgevonden om gestoorde dingen mee te doen. Ik ben tegen het gebruik van het kruis (folterwerktuig EN Egyptisch vruchtbaarheidssymbool)quote:Op zondag 17 december 2006 23:00 schreef onemangang het volgende:
Valt het je niet op dat als je jouw lijstje van normen en waarden legt naast dat van de universele normen en waarden van mensen, dat er helemaal niets specifieks cq. karakteristiek "christelijks' van overblijft?
Ethiek is geen copyright Christendom maar universeel. Ga je op zoek naar zaken die je echt alleen bij het christendom aantreft dan kom je uit op zaken als typisch christelijke rituelen en kunst, het aanbidden van een folterwerktuig, heksenverbrandingen, kruistochten, evangelisatie en demonisatie...
De VanaX.quote:
Tja, dat jij nou een topic over Christenlijke waarden opent terwijl je verteld dat ze de eerste met de 10 geboden waren was natuurlijk een puur staaltje van intelligentie.. *kuch*oude testament*kuch*.quote:Op zondag 17 december 2006 22:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Want jij hebt ons zo belangrijk nieuws te melden dat de hele wereld het weten moet. Kneus.
quote:Op zondag 17 december 2006 20:34 schreef OFfSprngr het volgende:
Ik zal wel ff kijken of de V's spelling wat kan verbeteren, maar die gast is te wazig om zelfs IRL goed begrepen te worden.
Ik noemde niet 'oorlog' maar zaken als 'heksenverbrandingen' of 'kruistochten'. Die zijn enkel en alleen vanuit het Christendom voortgekomen ten gevolge van de bedenkelijke leer dat iedereen die Christus volgt goed is en de rest slecht. Het christelijke dogma dat de mens van nature slecht zou zijn is ook niet bepaald iets waaruit louter goede zaken zijn voortgekomen.quote:Op maandag 18 december 2006 00:15 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
En oorlogen, jachten, verbrandigen, kruistochten, demonisatie e.d. zijn ziekelijk en puur menselijk. Wat de bijbel leert staat hier haaks op.
Ik noemde niet uitsluitend slechte zaken. Rituelen hoeven niet perse slecht te zijn. Ik nioemde slechts zaken die echt alleen bij het Christendom vandaan komen die niet bij andere culturen voorkomen. Ik daag je uit om eens een vergelijkbare lijst te maken. Er blijven helaas weinig goede zaken over.quote:Verder is je mening verkondigen en anderen overtuigen van je mening teneinde andere mensen te helpen niet verkeerd. Jezus deed het en als je daar niet in gelooft maakt het nog niet uit, want het is niet iets slechts en hoort niet in zo een rijtje van slechte zaken genoemd te worden.
Ik probeerde je duidelijk te maken dat alle de door jou genoemde aangehaalde ethische zaken niet hun 'oorsprong' in de bijbel hebben. De bijbel is slechts een van de vele bronnen waarin ze gemeld worden, ze kwamen en komen ook in culturen die zich volledig onafhankelijk van het christendom hebben ontwikkeld. Copyright claimen op ethiek door het Christendom is misplaatste christenarrogantie.quote:Verder ging het juist om het Christendom, vandaar dat ik het aanhaalde. En dat ethiek menselijk is, ja tuurlijk, maar een hoop ethische zaken zijn wel uit de bijbel voorgekomen.
Ah, daar hebben weer het woordje 'Ware' Chrstendom. Al die talloze bewegingen binnen het Christendom pretenderen dat ze de 'ware' zijn, maar toch verschillen ze van mening. Nogmaals, kan jij me een lijstje geven van zaken die specifiek eigen zijn van het Christendom en niet bij andere culturen of religies voorkomen?quote:Het is juist bijzonder dat de bijbel specifiek deze goede eigenschappen leert, in tegenstelling tot mensen die er niet mee bezig zijn of in geloven. Dat zeker is iets moois aan het Ware Christendom.
Taal is volgens Wittgenstein inderdaad een fotograaf van je gedachten, maar het vormt daarbij ook direct het einde van ieders wereld. Het is waar het vaste land eindigt en de oceaan begint, om het maar wannabe poetisch uit te drukken.quote:Altijd heb ik ome -W- bewonderd om zijn passie om helderheid te brengen tot de arme man sneuvelde omdat hij de zaken nodeloos verdubbelde door van de taal een afbeelding te maken. Maar ach, wie zeg dat wat?
Misschien moet je eens beginnen met zinnige dingen te zeggen in plaats constant een aanhef te maken tot de o zo geweldige inhoud. Ik citeer Wittgenstein omdat ik hem een filosoof met scherpe ogen vindt, niet omdat hij mijn leermeester of iets dergelijks is. En ik ben niet christelijk, ik ben wel iemand die graag relativeert.quote:En laat ik daar een traan om? Aller minst. Blijkbaar moet er ik eens goed werk maken om wat ik geschreven heb - wat blijkbaar te donker en nevelig voor jullie oogjes is - tot verblindende helderheid te brengen. Als een vertaler tussen mijn eigen OP en de werkingen die in haar buik afspelen, en U de lezer. Dat ik u - om het via de grote -W- tezeggen, een ladder mag bieden die u zelf onder u vandaan mag schoppen. Dat ik u - met deze ladder - mag redden van al uw magische denken en al de zwierige zompigheid die men duizenden jaren 'Christendom' genoemd heeft.
Ik weet niet WAT CHRISTENEN VAN GOD ZEGGEN, maar ze kunnen hem allerlei eigenschappen toeschrijven. Over het algemeen WORDT ER VAAK GESPROKEN over twee werelden wanneer het om heiligheid draait; de bijzondere en de gewone wereld. Deze twee werelden geven de tweepuntigheid van het menselijk bestaan aan; JE KUNT HET VERVANGEN door het immanente en transcendente, het beheersde en het niet-beheersde, het vanzelfsprekende en het niet-vanzelfsprekende enzovoort. Het zijn geen synoniemen van elkaar, maar hebben wel dezelfde basisintuitie gemeen.quote:En is het dan niet zo dat de Christen in alle eerlijkheid mij zou zeggen DAT DIT DE GODDELIJKE LIEFDE IS? HET GROTE HART VERWARMENDE GOED wat de heer ons te bieden heeft? IS DIT NIET de rechtschapenheid gods alle kwaden te veroordelen en hoop te bieden aan zij met een goed hart in donere tijden?
Zozo, jij geeft als atheist te kennen dat er dus objectieve morele waarden bestaan. Het kwaad bestaat immers zeg je. Maar wat is kwaad? Is dat niet meer iets subjectiefs? Je graaft langzaam je eigen kuil vol drogredeneringen.quote:En zo aanschouw ik een KWAAD. En niet zo maar een kwaad, ach lieve mensen, ach en wee wat een kwaad, WANT ZIE DAAR:
ten midden van een pentagram, daar hebben zij een vrouw geslacht,
ten midden van een pentagram, daar hebben zij een vrouw TEGEN HAAR VRIJE WIL onzedelijk gemaakt,
ten midden van een zulk donker KWAAD teken hebben zij BEZOEDELD EN GEMOORD.
ACH EN WEE.
Ben je schizofreen?quote:Op zondag 17 december 2006 20:34 schreef OFfSprngr het volgende:
Ik zal wel ff kijken of de V's spelling wat kan verbeteren, maar die gast is te wazig om zelfs IRL goed begrepen te worden.
Maar dat zijn allemaal pragmatische punten van het Christelijke geloof. Ik denk dat het geloof van Jezus, als zijnde de ware zoon van God, wel degelijk betekenisloos is. Ook al ben ik het met je eens dat al die punten die jij opnoemt heel veel betekenis hebben. Ze zitten echter allemaal wel in een bepaalde context, en die kan los van de genoemde punten prima betekenisloos zijn.quote:Op zondag 17 december 2006 17:25 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het Christelijk geloof is niet betekenisloos. Tenzij je (naasten)liefde, moraal, fatsoen, vreugde, lankmoedigheid, vriendelijkheid, zachtaardigheid, goedheid en geloof allemaal betekenisloos vindt, want dat is waar Waar Christendom voor staat. Ik kan daarbij een hoop andere zaken verzinnen, religieus of niet, die ik wel betekenisloos vind. Christendom echter zeker niet. Dus waarom je dat nou kiest...
Schizofreen is geen MPS.quote:Op maandag 18 december 2006 22:13 schreef The_Fox84 het volgende:
[..]
Ben je schizofreen?
Ik ben trouwens wel benieuwd wat een van jullie tweeën te zeggen heeft op de reactie van Stormseeker. Wat is er betekenisloos aan naastenliefde etc.?
en MPS heet geen MPS meer maar DISquote:
Dat geldt voor DSM-IV. De ICD-omschrijving is nog steeds MPS.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |