quote:
Altijd heb ik ome -W- bewonderd om zijn passie om helderheid te brengen tot de arme man sneuvelde omdat hij de zaken nodeloos verdubbelde door van de taal een afbeelding te maken. Maar ach, wie zeg dat wat?
Taal is volgens Wittgenstein inderdaad een fotograaf van je gedachten, maar het vormt daarbij ook direct het einde van ieders wereld. Het is waar het vaste land eindigt en de oceaan begint, om het maar wannabe poetisch uit te drukken.
quote:
En laat ik daar een traan om? Aller minst. Blijkbaar moet er ik eens goed werk maken om wat ik geschreven heb - wat blijkbaar te donker en nevelig voor jullie oogjes is - tot verblindende helderheid te brengen. Als een vertaler tussen mijn eigen OP en de werkingen die in haar buik afspelen, en U de lezer. Dat ik u - om het via de grote -W- tezeggen, een ladder mag bieden die u zelf onder u vandaan mag schoppen. Dat ik u - met deze ladder - mag redden van al uw magische denken en al de zwierige zompigheid die men duizenden jaren 'Christendom' genoemd heeft.
Misschien moet je eens beginnen met zinnige dingen te zeggen in plaats constant een aanhef te maken tot de o zo geweldige inhoud. Ik citeer Wittgenstein omdat ik hem een filosoof met scherpe ogen vindt, niet omdat hij mijn leermeester of iets dergelijks is. En ik ben niet christelijk, ik ben wel iemand die graag relativeert.
quote:
En is het dan niet zo dat de Christen in alle eerlijkheid mij zou zeggen DAT DIT DE GODDELIJKE LIEFDE IS? HET GROTE HART VERWARMENDE GOED wat de heer ons te bieden heeft? IS DIT NIET de rechtschapenheid gods alle kwaden te veroordelen en hoop te bieden aan zij met een goed hart in donere tijden?
Ik weet niet WAT CHRISTENEN VAN GOD ZEGGEN, maar ze kunnen hem allerlei eigenschappen toeschrijven. Over het algemeen WORDT ER VAAK GESPROKEN over twee werelden wanneer het om heiligheid draait; de bijzondere en de gewone wereld. Deze twee werelden geven de tweepuntigheid van het menselijk bestaan aan; JE KUNT HET VERVANGEN door het immanente en transcendente, het beheersde en het niet-beheersde, het vanzelfsprekende en het niet-vanzelfsprekende enzovoort. Het zijn geen synoniemen van elkaar, maar hebben wel dezelfde basisintuitie gemeen.
quote:
En zo aanschouw ik een KWAAD. En niet zo maar een kwaad, ach lieve mensen, ach en wee wat een kwaad, WANT ZIE DAAR:
ten midden van een pentagram, daar hebben zij een vrouw geslacht,
ten midden van een pentagram, daar hebben zij een vrouw TEGEN HAAR VRIJE WIL onzedelijk gemaakt,
ten midden van een zulk donker KWAAD teken hebben zij BEZOEDELD EN GEMOORD.
ACH EN WEE.
Zozo, jij geeft als atheist te kennen dat er dus objectieve morele waarden bestaan. Het kwaad bestaat immers zeg je. Maar wat is kwaad? Is dat niet meer iets subjectiefs? Je graaft langzaam je eigen kuil vol drogredeneringen.
Ik kan merken dat je een leek bent op het gebied van levensbeschouwing, maar toch een mening erover wilt hebben.
Een paar tips:
- Schrijf niet zo quasi-poetisch EN MET ZOVEEL HOOFDLETTERS. Geen mens die je meer serieus neemt als je zo door gaat.
- Verdiep je eerst in zaken alvorens je er uitspraken over doet.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2006 20:30:29 ]