Met een apart gekozen premier zou het misschien lukken. De premier kan een partij vertegenwoordigen, maar kan ook onafhankelijk zijn. Bij stemmingen moet het kabinet van de premier net als nu meer dan 50% van de stemmen binnen halen. Een hybride vorm tussen het Angelsaksische model en het Nederlandse model.quote:Op vrijdag 15 december 2006 23:54 schreef Reya het volgende:
Is het eigenlijk wel nodig om het huidige bestel uberhaupt te hervormen en zoja, op welke manier zou dat dan precies moeten geschieden?
quote:Op vrijdag 15 december 2006 23:54 schreef Reya het volgende:
Hierdoor zou er een democratischer bestuur kunnen ontstaan;
Argumenten tegen dit concept zijn onder andere het beperkte democratische karakter van het uitvoerende bestuur in deze
Eerlijk gezegd vind ik het wel prima, hoewel ik graag zou zien dat de koningin dan wat technocraten aanstelt op de verschillende ministersposten. Dan ben je af van de ministers zonder portefeuille en redelijk af van het handjeklap achter de schermen (hoewel dat eigenlijk niet te voorkomen is). Nog een voordeel is dat je echt dualisme terugbrengt.quote:Op vrijdag 15 december 2006 19:37 schreef problematiQue het volgende:
eigenlijk is zo'n zogenaamd machtsvacuum in Den Haag best een interessant democratisch experiment. Eerst Generaal Pardon, nu de no-claim. Niets kabinet, niets ministers (want demissionair), de kamer regeert eindelijk eens echt.
Wat daarbij een probleem zou zijn, is dat de konining dan onvermijdelijk partijdig zal zijn of in ieder geval van haar objectieve voetstuk zal vallen, omdat wie dan ook die aangewezen wordt een bepaald ministerie te leiden, zeker omdat hij/zij veel kennis van zaken heeft, een mening over bepaalde zaken zal hebben. In theorie zou de technocratische minister geen beleidbepalende macht moeten hebben, maar het bezit van uitvoerende macht lokt toch uit, lijkt mij. En trouwens, als je als minister geen beleid mag bepalen, waarom zou je dan nog een technocraat met kennis van zaken nodig hebben.quote:Op zaterdag 16 december 2006 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Even een tvp plaatsen in de vorm van wat er gezegd werd in de SC hierover (waar dit een afgeleide van is), ik zei dit als reactie op problematique:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik het wel prima, hoewel ik graag zou zien dat de koningin dan wat technocraten aanstelt op de verschillende ministersposten. Dan ben je af van de ministers zonder portefeuille en redelijk af van het handjeklap achter de schermen (hoewel dat eigenlijk niet te voorkomen is). Nog een voordeel is dat je echt dualisme terugbrengt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |