Mompelt iets over Wolverine en X-Menquote:Op vrijdag 15 december 2006 15:58 schreef Bananenman het volgende:
Wat had je dan verwacht, dat je vinger er weer aan zou groeien als hij eraf geschoten was?
Bij sommige dieren kan dat allemaal wel hoorquote:Op vrijdag 15 december 2006 15:59 schreef LENUS het volgende:
[..]
Mompelt iets over Wolverine en X-Men![]()
Waarom niet? Waarom doe je alsof dat een compleet raar idee zou zijn? Evolutie gaat toch om overleven? Ik weet bij krokodillen dat ze altijd een nieuw gebit krijgen eens in de zoveel jaar, hun hele leven lang.quote:Op vrijdag 15 december 2006 15:58 schreef Bananenman het volgende:
Wat had je dan verwacht, dat je vinger er weer aan zou groeien als hij eraf geschoten was?
Toch wel, mijn beste pberendsquote:Aan de luxe en welvaart kan het niet liggen, want dat is pas een aantal eeuwen in bereik voor maar een deel van de wereldbevolking. Zo snel gaat de evolutie ook weer niet. Je zou bijna denken dat mensen automatisch al kreupel worden geboren.
Als iemand per ongeluk zijn been kwijtraakt bij een ongeluk, wil dat toch niet zeggen dat dit persoon slechtere genen heeft dan iemand anders?quote:Op vrijdag 15 december 2006 17:07 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Toch wel, mijn beste pberends. Al uit de prehistorie (Neanderthalmens, +/- 40k jaar geleden) zijn skeletten gevonden met geamputeerde ledematen (het slachtoffer leefde duidelijk nog enige jaren door, zichtbaar door de aanpassingen in de botstructuur) en met andere geheelde verwondingen die een zelfstandig leven onmogelijk zouden maken.
Door de sociale structuur waarin groepsgenoten elkaar helpen overleven (die goeie ouwe tijd, nog vier jaar Balkenende en het is voorgoed voorbij) kunnen mensen die normaal niet kunnen overleven zich toch voortplanten en hun defecte genen doorgeven(*). Dit is al millennia aan de gang, sinds de opkomst van de landbouw (+/- 10k jaar geleden) is 100% gezichtsvermogen ook al niet nodig om voor je eigen voedsel te zorgen, sinds de uitvinding van de bril is zicht zelfs irrelevant.
(*) Ik kan hier geen politiek-correcte term voor verzinnen maar ik bedoel er niets negatiefs t.o.v. gehandicapten mee. Zelf kan ik zonder lenzen niet eens een toetsenbord bedienen
Niet per se, de persoon kan wel een aandoening hebben waardoor deze brozere botten heeft dan normaal. Waar mijn betoog meer op doelde is dat de sociale structuur (en de medische wetenschap resp. vaardigheid van prehistorische genezers) de behoefte aan vermogen tot snel regenereren overbodig heeft gemaakt en als selecterende eigenschap heeft uitgeschakeld. Overigens denk ik niet dat de mens het veel slechter doet qua regeneratie dan andere grote zoogdieren. Een snee zal ook bij een mens vlot helen, zolang de wond niet ontstoken raakt maar er ook niet teveel mee geklooid wordt. (geen pleister oid gebruiken, af en toe uitlikken werkt ook ontsmettendquote:Op vrijdag 15 december 2006 17:10 schreef pberends het volgende:
[..]
Als iemand per ongeluk zijn been kwijtraakt bij een ongeluk, wil dat toch niet zeggen dat dit persoon slechtere genen heeft dan iemand anders?
Veruit de meeste letsels komen voort uit ongelukken die iedereen (met slechte of goede genen) kan overkomen.quote:Op vrijdag 15 december 2006 17:25 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Niet per se, de persoon kan wel een aandoening hebben waardoor deze brozere botten heeft dan normaal. Waar mijn betoog meer op doelde is dat de sociale structuur (en de medische wetenschap resp. vaardigheid van prehistorische genezers) de behoefte aan vermogen tot snel regenereren overbodig heeft gemaakt en als selecterende eigenschap heeft uitgeschakeld. Overigens denk ik niet dat de mens het veel slechter doet qua regeneratie dan andere grote zoogdieren. Een snee zal ook bij een mens vlot helen, zolang de wond niet ontstoken raakt maar er ook niet teveel mee geklooid wordt. (geen pleister oid gebruiken, af en toe uitlikken werkt ook ontsmettend)
Jij hebt vast veel naar SF-films gekeken waarin je een wond voor je ogen weer ziet helenquote:Op vrijdag 15 december 2006 15:37 schreef pberends het volgende:
Waarom herstelt het menselijk lichaam zo slecht? Als bijvoorbeeld je vinger er wordt afgeblazen of ander letsel is herstel van het lichaam bijna onmogelijk. Er is op zijn minst geadvanceerde medische technologie voor herstel nodig.
Ben ik gelukkig niet de enige die dat heeft zegquote:Op vrijdag 15 december 2006 18:17 schreef Joky het volgende:
Dat is ook weer geheeld, en in gedachten zie ik dan al die rode en witte bloedlichaampjes druk bezig met indringers weren, het gat te dichten en de huid te repareren. Prachtig toch?
Half jaar noem ik zwaar overdreven. Dat moet toch binnen een week kunnen. Als je een liter bloed verliest, is dat ook weer zo aangemaakt.quote:Op vrijdag 15 december 2006 18:17 schreef Joky het volgende:
[..]
Jij hebt vast veel naar SF-films gekeken waarin je een wond voor je ogen weer ziet helen![]()
Ik sta juist altijd weer versteld over het zelfhelend karakter van het menselijk lichaam!
Ik heb jaren geleden een auto-ongeluk gehad waarbij zo'n beetje alle botten aan de linkerkant van mijn lichaam zijn gebroken, longen doorboord etcetera. En een half jaar later ben ik bijna weer als vanouds!!! Dat vind ik ongelofelijk!!![]()
Maar ook sneed ik me vorige week diep in mijn vinger. Dat is ook weer geheeld, en in gedachten zie ik dan al die rode en witte bloedlichaampjes druk bezig met indringers weren, het gat te dichten en de huid te repareren. Prachtig toch?
Ja, okay, jij zou het sneller gehad willen hebben, nou ja, ik zou ook wel binnen vijf minuten in Amerika willen zijn, maar daar ben je toch ook een dag voor aan het reizen![]()
Is ook het grootste fabeltje dat er bestaat. Je gebruikt gewoon al je hersenen.quote:Op vrijdag 15 december 2006 18:12 schreef RemcoW85 het volgende:
Omdat je maar 15 tot 20% van je hersenen gebruikt misschien? Had je meer gebruikt dan was het lichaam ook tot veel meer in staat geweest..
Tsjah, heb het idd ook maar ergens gehoord.. Maar denk dat jij het beter weet dan ik hehe.quote:Op vrijdag 15 december 2006 20:51 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Is ook het grootste fabeltje dat er bestaat. Je gebruikt gewoon al je hersenen.
Afweersysteem..quote:Op vrijdag 15 december 2006 20:50 schreef Spees_Eend het volgende:
Je zou het ook anders kunnen zien.. Als je je verdiept in de medische wereld, zul je je nog verbazen over wat je lichaam allemaal wèl kan.
Herstel in die gevallen komt desondanks voor.quote:Op vrijdag 15 december 2006 15:37 schreef pberends het volgende:
Waarom herstelt het menselijk lichaam zo slecht? Als bijvoorbeeld je vinger er wordt afgeblazen of ander letsel is herstel van het lichaam bijna onmogelijk. Er is op zijn minst geadvanceerde medische technologie voor herstel nodig.
Kwantiteit kon kwaliteit overtroeven. Verder is het juist doordat we brillen, lenzen etc. hebben dat een oogafwijking geen afname van overlevingskansen meer betekent, waardoor die afwijking niet meer wordt gefilterd.quote:De overlevingskansen zouden toch wel erg toenemen wanneer het lichaam zichzelf meer kon herstellen. En waarom duurt een sneetje in de huid al weken? Of een gebroken been maanden? Hoe deden ze dat in de prehistorie? Waarom moet uberhaupt de helft van de jongemensen al aan de bril, lenzen of laserbehandeling?
Aan de luxe en welvaart kan het niet liggen, want dat is pas een aantal eeuwen in bereik voor maar een deel van de wereldbevolking. Zo snel gaat de evolutie ook weer niet. Je zou bijna denken dat mensen automatisch al kreupel worden geboren.
Alsof de rest van de arme wereld toegang heeft tot brillen en dergelijke.quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Herstel in die gevallen komt desondanks voor.
[..]
Kwantiteit kon kwaliteit overtroeven. Verder is het juist doordat we brillen, lenzen etc. hebben dat een oogafwijking geen afname van overlevingskansen meer betekent, waardoor die afwijking niet meer wordt gefilterd.
Daar spelen weer heel andere problemen een rol. Een mooi voorbeeld hier is trouwens sikkelcelanaemie. Een aandoening die in de geindustrialiseerde wereld zeldzaam is, maar in Afrika (waar Malaria een belangrijke doodsoorzaak is) veel voorkomt.quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:26 schreef pberends het volgende:
[..]
Alsof de rest van de arme wereld toegang heeft tot brillen en dergelijke.
Pberends gaat hierweliswaar achteloos aan voorbij, maar ik vind dat ook fucking fantastisch!quote:Op vrijdag 15 december 2006 18:17 schreef Joky het volgende:
Ik sta juist altijd weer versteld over het zelfhelend karakter van het menselijk lichaam! Ik heb jaren geleden een auto-ongeluk gehad waarbij zo'n beetje alle botten aan de linkerkant van mijn lichaam zijn gebroken, longen doorboord etcetera. En een half jaar later ben ik bijna weer als vanouds!!! Dat vind ik ongelofelijk!!
Ja precies dat is echt fascinerend. Sikkelcelanemie is een aanpassing van het lichaam om te overleven bij een infectie met malaria. Alleen moet je dan wel heterozygoot zijn om van dit voordeel te genieten. Een homozygoot iemand zal zeker dood gaan door de nadelen die sikkelcelanemie met zich meebrengt. Het blijkt ook zo te zijn dat sommige gendefecten van Taaislijmziekte (CF) ook bedoelt zijn als een overlevingsvoordeel. Deze mensen zijn beter bestand tegen cholera en andere diarreeverwekkers. Maar ook hier geldt dat je heterozygoot moet zijn, want een homozygoot iemand heeft CF en gaat dus dood. Het ironische is dus dat dragers van het CF gen een voordeel hebben en zich dus kunnen blijven voorplanten. Wat er weer voor zorgt dat er meer CF patienten (de kinderen) komen (als de partner ook drager is) die weer geen voordeel hebben. Dit geldt natuurlijk ook voor sikkelcelanemie, maar CF komt wereldwijd voor.quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daar spelen weer heel andere problemen een rol. Een mooi voorbeeld hier is trouwens sikkelcelanaemie. Een aandoening die in de geindustrialiseerde wereld zeldzaam is, maar in Afrika (waar Malaria een belangrijke doodsoorzaak is) veel voorkomt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |