Ja, daar deed het me ook meteen aan denken!quote:Op vrijdag 15 december 2006 14:01 schreef -skippybal- het volgende:
Wow, die foto! Lijkt net iets uit Half-Life![]()
quote:Op vrijdag 15 december 2006 14:01 schreef -skippybal- het volgende:
Wow, die foto! Lijkt net iets uit Half-Life![]()
Bij 2 miljard graden (of het nou celcius of kelvin is maakt daarbij niet eens zoveel uit) kan je aan kernfusie doen. Als er effectief meer energie uitkomt dan erin ging, dan komt het omdat er materie aan het verdwijnen is.quote:Op vrijdag 15 december 2006 14:11 schreef clowncloon het volgende:
"First, the radiated x-ray output was as much as four times the expected kinetic energy input. "
Betekent dit nou een perpeteum mobile?
maar massa KAN toch niet verdwijnen? Toch alleen omgezet worden in energie (volgens einie) dus als er meer energie vrijkomt dan oorspronkelijk bedacht werd (4 keer zo weinig) dan OF is er ergens een bron van energie of massa ontdekt...quote:Op vrijdag 15 december 2006 14:29 schreef Pulsy het volgende:
[..]
Bij 2 miljard graden (of het nou celcius of kelvin is maakt daarbij niet eens zoveel uit) kan je aan kernfusie doen. Als er effectief meer energie uitkomt dan erin ging, dan komt het omdat er materie aan het verdwijnen is.
Maar er staat dat xray output meer dan verwachtte kinetische input is. Dat betekent dat er nog andere soorten output en input kunnen zijn, dat zegt niks over de totale in- en output van het gehele systeem.
Dus zoals je al zegt kan massa WEL verdwijnenquote:Op vrijdag 15 december 2006 14:33 schreef clowncloon het volgende:
[..]
maar massa KAN toch niet verdwijnen? Toch alleen omgezet worden in energie (volgens einie) dus als er meer energie vrijkomt dan oorspronkelijk bedacht werd (4 keer zo weinig) dan OF is er ergens een bron van energie of massa ontdekt...
Omdat de balans gelijk blijft. Als je bijv. elektrische energie gebruikt om een lamp te laten schijnen heb je een nuttige energiewaarde (rendement) van 5%. De overige 95% is omgezet in warmte. In totaal heb je echter wel 100% die ergens in is omgezet, het is alleen niet 100% nuttig. Bij elke omzetting gaat er kwaliteit verloren, echter de balans blijft altijd gelijk aan het eind van de rit.quote:Op zondag 17 december 2006 23:54 schreef Parafernalia het volgende:
hoezo blijft energie altijd behouden?
E=m.c2quote:Op zondag 17 december 2006 23:54 schreef Parafernalia het volgende:
Da's een hele goede vraagquote:Op zondag 17 december 2006 23:54 schreef Parafernalia het volgende:
Da's hetzelfde als "energie blijft behouden", dus da's niet bepaald een constructief antwoordquote:
Tsja, als je het echt wilt begrijpen zul je het wat wiskundiger moeten makenquote:
Ja, maar je antwoord kwam een beetje over als "energie is behouden omdat energie behouden is"quote:Op maandag 18 december 2006 16:41 schreef ThaMadEd het volgende:
Eh Haus ik weet dat er een hele theorie achterligt (thermodynamica). Alleen heb ik niet de kennis die jij hebt dus probeerde ik een relatief eenvoudig voorbeeld te geven.
Geweldige post, ik snap dit punt eindelijk. Ooit heb ik een audiobook geluisterd over de speciale relativiteits theorie waarin men bleef hameren op het feit dat elke ruimte geschikt is om expirimenten in te doen.quote:Op maandag 18 december 2006 15:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, als je het echt wilt begrijpen zul je het wat wiskundiger moeten makenEcht begrijpelijker maken dan dit wordt wat lastig, denk ik. Wat de essentie is, is dat behoudswetten het gevolg zijn van symmetrieen. Ik neem aan dat je weet wat een symmetrie is
Een voorbeeldje is een cirkel, bekeken vanuit het middelpunt; vanuit elke hoek ziet de cirkel er exact hetzelfde uit.
Zoals ik stelde, als ik een experiment doe in een grote ruimte, en ik schuif de hele opstelling op en doe de meting weer, dan verandert er niks. Dat lijkt triviaal, maar dat is eigenlijk best bijzonder. Kennelijk is elke plaats in die ruimte even geldig voor het doen van experimenten. Dit blijkt dus aan de basis te staan van energiebehoud. Die link is zo natuurlijk niet 123 duidelijk, daarvoor moet je wat meer weten van variatiecalculus ed. Waar het me om ging, is dat iemand hier stelde "energie is behouden want de balans blijft gelijk". Dat impliceert dat energiebehoud gewoon een empirische aanname is, en dat er verder geen theoretische basis aan ligt. Maar dat is niet zo. Die symmetrie die ik boven beschrijf, dat is de empirische aanname. Daaruit volgt wiskundig energiebehoud.
Hoop dat het zo iets duidelijker is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |