abonnement Unibet Coolblue
pi_43744741
quote:
122 Teletekst di 21 nov
***************************************
Akkoord over bouw kernfusiecentrale

***************************************
` De Europese Unie,de VS,Rusland,China,
Japan,India en Zuid-Korea hebben een
akkoord getekend over de bouw van de
eerste kernfusiecentrale.Het project
kost 10 miljard euro.De bouw begint in
2009 in het Zuid-Franse Cadarache.

Kernfusie wordt gezien als de ideale
energiebron voor de toekomst.Het proces
is veilig,de grondstoffen (deuterium en
lithium) zijn in overvloed aanwezig en
er blijft geen hoog-radioactief afval
over.Ook komen er geen broeikasgassen
vrij,alleen het onschadelijke helium.

In de experimentele centrale zal onder
meer worden onderzocht hoe kernfusie
rendabel kan worden gemaakt.
******************************
Klinkt belovend! Beter dan zonne-energie.
Alleen jammer dat ik niks begrijp van de technologie.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  dinsdag 21 november 2006 @ 12:53:52 #2
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43744783
Het is al een paar jaar zeker dat-ie er komt, als ik het goed heb.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_43744855
oud nieuws dacht ik, vraag me af waarom dit nu op TT staat.
Ik neem aan dat dit over ITER gaat, ik denk niet dat er meerdere multimiljard kernfusie projekten zijn.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4629239.stm

trouwens, erg irritant om te zien dat milieubewegingen zoals Greenpeace hier ook weer bezwaar tegen maken. Dit is gewoon de toekomst, en Greenpeace wil dat het geld liever wordt gebruikt voor offshore windmolenparken, waarvan het bekend is (zie denemarken) dat het niet werkt. Als het ITER project slaagt heeft de mensheid een onuitputtelijke bron van vrijwel schone energie zonder emissie van broeikasgassen.

[ Bericht 42% gewijzigd door Byte_Me op 21-11-2006 13:02:43 ]
  dinsdag 21 november 2006 @ 12:56:48 #4
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_43744893
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:52 schreef Napalm het volgende:

[..]

Klinkt belovend! Beter dan zonne-energie.
Alleen jammer dat ik niks begrijp van de technologie.
Ik monteer voor 10 mille een Zonnepaneel op mijn dak, een fusiecentrale doet hetzelfde maar belast een heel land met een schuld van 10 miljard..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 21 november 2006 @ 12:58:17 #5
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43744926
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:56 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Ik monteer voor 10 mille een Zonnepaneel op mijn dak, een fusiecentrale doet hetzelfde maar belast een heel land met een schuld van 10 miljard..
true.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_43744935
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:56 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Ik monteer voor 10 mille een Zonnepaneel op mijn dak, een fusiecentrale doet hetzelfde maar belast een heel land met een schuld van 10 miljard..
Je moet het groter zien. Met deze technologie is het eindelijk mogelijk om grote hoeveelheden water om te zetten in waterstof. Dat is weer nodig om de olie de wereld zo veel mogelijk uit te helpen.
pi_43744978
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:53 schreef tvlxd het volgende:
Het is al een paar jaar zeker dat-ie er komt, als ik het goed heb.
Alleen zat men te vechten over de locatie waar dat ding zou komen.

Ik dacht alleen dat dit besluite al 1/2 jaar geleden genomen was.

Wat een trieste ambtenaren hebben we toch voor 10 miljard en waarbij samengewerkt moet worden moet men er eerst jaren over doen om tot een consensus te komen, en hoeveel hebben de preventieve oorlogen na 11 septamber al gekost. Als ik het goed heb vele malen meer. Voor deze bedragen zou onze research naar kernfusie al een heel stuk verder op de rit kunnen zitten en we minder afhankelijk zijn van olie waardoor een groot stuk financiering van de extremisten weg gevallen zou zijn.
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:01:56 #8
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43745025
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Alleen zat men te vechten over de locatie waar dat ding zou komen.

Ik dacht alleen dat dit besluite al 1/2 jaar geleden genomen was.
Ze moesten kiezen tussen Frankrijk en Japan (eerst ook Amerika en... blabla, geloof ik) en vorig jaar juni, blijkt, hebben ze besloten het in Frankrijk te bouwen, maar ter compensatie mag Japan dan weer zoveel onderzoek doen of geld opstrijken, of zoiets.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:04:39 #9
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_43745105
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:58 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Je moet het groter zien. Met deze technologie is het eindelijk mogelijk om grote hoeveelheden water om te zetten in waterstof. Dat is weer nodig om de olie de wereld zo veel mogelijk uit te helpen.
En de inhoud van vele portemonnees neem ik aan, en dat niet met een eenmalig bedrag van 10.000 euro maar met een nog onvastgesteld bedrag van meer dan 10 miljard. De kosten van dit soort projecten blijven mede door de grootte van het bedrag niet op deze begroting staan.

Remember de Joint Strike Fighter en de Betuwelijn?
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_43745338
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:55 schreef Byte_Me het volgende:
trouwens, erg irritant om te zien dat milieubewegingen zoals Greenpeace hier ook weer bezwaar tegen maken. Dit is gewoon de toekomst, en Greenpeace wil dat het geld liever wordt gebruikt voor offshore windmolenparken, waarvan het bekend is (zie denemarken) dat het niet werkt. Als het ITER project slaagt heeft de mensheid een onuitputtelijke bron van vrijwel schone energie zonder emissie van broeikasgassen.
Greenpeace hier bezwaar tegen? Waarom dat nou weer
Dat is gewoon de oplossing, alles volzetten met kernfusiecentrales en overschakelen op waterstof/batterij/electrische auto's

En die 10 miljard kan ik me totaal niet schelen, beter nu investeren dan over een x jaar zonder aardolie te zitten + een gratis broeikaseffect.
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:17:50 #11
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_43745441
quote:
To use controlled fusion reactions on Earth as an energy source, it is necessary to heat a gas to temperatures exceeding 100 million Celsius - many times hotter than the centre of the Sun.
Succes
pi_43745533
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:17 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Succes
blijkbaar is dat mogelijk dude...
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:21:25 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43745551
Hopelijk weten ze succes te boeken. Het zal lastig worden, maar zelfs als er maar 1% kans is dat het lukt, dan moeten ze het nog doen. Want als het lukt, zijn we van een hoop problemen af en hoeven we nauwelijks nog olie te boren.

Alleen jammer dat de centrale in Frankrijk komt. Dan schiet het minder op, aangezien eens in de zoveel tijd het personeel staakt.
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:24:11 #14
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_43745636
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:20 schreef Thrilled het volgende:

blijkbaar is dat mogelijk dude...
Juist dat is een belangrijk onderdeel wat ze nu gaan onderzoeken, vriend.
Ik hoop dat het lukt maar het zal nog een harde dobber worden...
pi_43745758
Zo te zien is er nog een hoop onwetendheid over kernfusie, ook hier.... het probleem is inmiddels al lang niet meer het maken van een zo heet plasma, en ook niet het gevangen houden in een magnetisch veld. Zelfs het probleem dat het meer energie kost dan het oplevert is al bijna opgelost. Zodra ze een plasma kunnen creëren dat zichzelf op de gewenste temperatuur houdt, en daarbij ook nog eens geen extra energie vraagt, zijn ze er... bijna.

Want dan komt de grootste uitdaging: hoe onttrek je al die potentiële hitte aan het plasma? Er zal op een of andere manier water tot stoom moeten worden verhit, waardoor de turbines en generatoren kunnen worden aangedreven. En alles wat met plasma in aanraking komt verdampt ter plekke, dus een warmtewisselaar in de plasmastroom hangen zal niet echt goed werken zeg maar
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:30:15 #16
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_43745831
quote:
To use controlled fusion reactions on Earth as an energy source, it is necessary to heat a gas to temperatures exceeding 100 million Celsius - many times hotter than the centre of the Sun.
Und? Ik heb met een plasmaspectrograaf gewerkt die zonder problemen tot 10.000 graden kwam.

Gas bij die temperatuur is geen gas meer maar plasma. En dat laat zich uitstekend vangen in een magneetveld, waardoor er eigenlijk geen materiaal nodig is dat die temperaturen aankan omdat het hete gas zweeft en niets raakt. (Stel je een soort van bolbliksem voor).

Door middel van een soort radiozender kan je er energie aan toevoegen en het gas opwaremen. 100 miljoen celsius klinkt (en is!) spectaculair heet, maar volgens mij is het wel haalbaar.
pi_43745869
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:27 schreef Gripper het volgende:
Zo te zien is er nog een hoop onwetendheid over kernfusie, ook hier.... het probleem is inmiddels al lang niet meer het maken van een zo heet plasma, en ook niet het gevangen houden in een magnetisch veld. Zelfs het probleem dat het meer energie kost dan het oplevert is al bijna opgelost. Zodra ze een plasma kunnen creëren dat zichzelf op de gewenste temperatuur houdt, en daarbij ook nog eens geen extra energie vraagt, zijn ze er... bijna.

Want dan komt de grootste uitdaging: hoe onttrek je al die potentiële hitte aan het plasma? Er zal op een of andere manier water tot stoom moeten worden verhit, waardoor de turbines en generatoren kunnen worden aangedreven. En alles wat met plasma in aanraking komt verdampt ter plekke, dus een warmtewisselaar in de plasmastroom hangen zal niet echt goed werken zeg maar
maar er wordt toch gewoon IR uitgestraald?
pi_43745876
fok zit vol met experts als we hun moeten geloven zijn alle wereldproblemen zo opgelost
pi_43745996
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:31 schreef Thrilled het volgende:
fok zit vol met experts als we hun moeten geloven zijn alle wereldproblemen zo opgelost
Gelukkig zitten er ook een hoop debielen die maar wat roepen, zodat het toch nog in evenwicht komt. Eigenlijk is het net een echte samenleving
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:37:08 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43746034
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:58 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Je moet het groter zien. Met deze technologie is het eindelijk mogelijk om grote hoeveelheden water om te zetten in waterstof. Dat is weer nodig om de olie de wereld zo veel mogelijk uit te helpen.
Ho ho ho, eerst nog maar eens zien of het werkt he.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:37:25 #21
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_43746038
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:27 schreef Gripper het volgende:
Zo te zien is er nog een hoop onwetendheid over kernfusie, ook hier.... het probleem is inmiddels al lang niet meer het maken van een zo heet plasma, en ook niet het gevangen houden in een magnetisch veld. Zelfs het probleem dat het meer energie kost dan het oplevert is al bijna opgelost. Zodra ze een plasma kunnen creëren dat zichzelf op de gewenste temperatuur houdt, en daarbij ook nog eens geen extra energie vraagt, zijn ze er... bijna.
Ah, ik dacht dat ze nog bezig waren om dat magnetisch veld goed voor elkaar te krijgen. Maar dat van die warmtewisseling had ik ook ergens gelezen. Als dat lukt kunnen ze toch een deel van de fusie-energie gebruiken om het plasma in stand te houden?

Klopt het dat je ongeveer het vermogen van een kerncentrale nodig hebt om het hele proces op te starten?
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:41:11 #22
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_43746132
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:31 schreef Thrilled het volgende:
fok zit vol met experts als we hun moeten geloven zijn alle wereldproblemen zo opgelost
Dat is altijd nog beter dan een azijnpissende doemprediker die alleen maar weet te vertellen de de hele wereld naar de kloten gaat zonder daar iets positiefs tegenover te zetten.
pi_43746244
fijn dan kunnen we wellicht over 10 of 15 jaar beginnen te bouwen met productiecentrales.
pi_43746257
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:37 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Ah, ik dacht dat ze nog bezig waren om dat magnetisch veld goed voor elkaar te krijgen. Maar dat van die warmtewisseling had ik ook ergens gelezen. Als dat lukt kunnen ze toch een deel van de fusie-energie gebruiken om het plasma in stand te houden?
Correct. Het hele proces berust erop dat deuterium en tritium samenkomen in het fusieproces (de atomen fuseren, en dat kan alleen bij idioot hoge temperaturen waarbij ze elkaar zo hard raken dat de kernen aan elkaar smelten) , en samen helium vormen. De massa van de hoeveelheid helium na de fusie is minder dan de massa van de hoeveelheden tritium en deuterium ervoor. De resterende massa is volgens E=mc2 omgezet in een heleboel energie. Het fusieproces houdt zichzelf dan in stand, en dus kun je volstaan met het toevoegen van deuterium en tritium, en het afvoeren van het helium en de warmte.
Let wel, dit lukt dus nu nog niet.
quote:
Klopt het dat je ongeveer het vermogen van een kerncentrale nodig hebt om het hele proces op te starten?
Ja, dat ook. Een fusiereactor zou dus om efficiënt te zijn nooit op zichzelf kunnen staan, als ze slim zijn bouwen ze er twee naast elkaar, waarbij er altijd 1 in bedrijf is. Die kan dan de andere opstarten.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:45:46 #25
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_43746295
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:41 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Dat is altijd nog beter dan een azijnpissende doemprediker die alleen maar weet te vertellen de de hele wereld naar de kloten gaat zonder daar iets positiefs tegenover te zetten.
liever realistisch dan naief
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')