abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44438338
Vervolg van: Borstvoeding, deel 23

FAQ met dank aan nebulung 101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

[ Bericht 2% gewijzigd door BE op 15-12-2006 12:32:13 ]
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_44438375
oeh Moonah nu lees ik ook jou stukkie... en ook ik kwam een boel flesjes en verschillende spenen tegen.
Thijs wilde het ook niet, en wij maar oefenen, ik uit het zicht, ik ernaast, een shirt van mij erbij, niets maar ook niets hielp

Totdat we een avondje hadden van Marco zijn werk, Thijs gaven we aan zijn stiefoma en jahoor hij dronk uit een flesje, niet van harte maar hij dronk

Later haalde hij de schade bij moeders weer flink in
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  donderdag 14 december 2006 @ 21:53:41 #3
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44439619
Simon heeft hier ook verschillende spenen gehad, m.n. vanwege het snelle drinken en dan verslikken. Tot nu toe vind ik de Avent nr. 2 het fijnst.
Bfree hebben we ook 1, maar die vind ik niet zo geweldig.

Bar
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  donderdag 14 december 2006 @ 21:54:07 #4
94046 PM-girl
pi_44439635
O en Nebelung, als je mocht besluiten tot een foto, sluit ik me graag in de rij aan!
*
pi_44451010
Die blaar is op dit moment onzichtbaar, maar ik zie een soort wondje. En mijn borst zit vol en Kendahl krijgt het er niet uit. Gevolg: enorme harde plek die er zsm uit moet!! Dus nu met bakje warm water en kolf aan de gang. Voor vanmiddag afspraak met HA gemaakt, want dit duurt nu al twee weken.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_44451159
Twee weken, oei das wel lang, PV. Misschien kan je huisarts hem voor je doorprikken ofzo?

Ik heb net Finn de fles gegeven, omdat ie vandaag niet naar het kdv kon wegens ontstoken oogjes, maar de flessen al wel klaarstonden. Omdat er ook wat uit de vriezer bijzat, moeten ze vandaag wel op, dus deze mama heeft weer eens een fles gegeven. Wel grappig. En ik was echt verbaasd over hoe snel Finn 200cc met een 1 speen opdrinkt.
Nadeel is wel dat ik straks dus moet gaan kolven maarja dat had ik op m'n werk ook gemoeten.
pi_44451283
Ja, je komt wel in de verleiding om dan de borst geven, denk ik.
Ihoop dat de blaar dan ook wegblijft, want hij trekt steeds weer dicht
edit: bijna half uur bezig en het helpt niet. Ik ga nog eens douchen...

[ Bericht 36% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 15-12-2006 11:41:55 ]
pi_44452001
Ik voed gewoon door. De dokter vond niet dat ik me zorgen hoefde te maken over BV. Het is helemaal niet nodig om te stoppen. Fijne huisarts heb ik toch, bijna een kwartier mee zitten babbelen terwijl hij al een uur uitliep. Mijn gewicht moet ik wel in de gaten houden en volgende maand nog eens terugkomen om te wegen.
pi_44452087
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 11:29 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Ja, je komt wel in de verleiding om dan de borst geven, denk ik.
Ihoop dat de blaar dan ook wegblijft, want hij trekt steeds weer dicht
edit: bijna half uur bezig en het helpt niet. Ik ga nog eens douchen...
Heb je niet een kersenpitkussentje of een gelkussen die je op kunt warmen die hielpen bij mij perfect. Bij mij werden de blaren uiteindelijk zwart en waren ze naa een maandje echt weg. Verder zoveel mogelijk eerst die borst geven denk. Kun je niet ook nog afkolven voor de voeding, zodat hij hij harder moet zuigen om aan de melk te komen? Tja je kunt veel proberen en maar hopen dat er iets helpt. Sterkte.
pi_44452255
Oeh, PV, dat klinkt naar...

Randa, fijn dat je HA er zo over denkt! Jammer dat zo'n dietiste meteen BV afraadt...
Ik moet ook mijn gewicht (en eten) in de gaten houden. Mijn gyn zei dat de BV ook aan je spieren kan gaan vreten, zonder dat je het in eerste instantie merkt... Ik neem geen bijvoeding (die had ze geadviseerd) maar zorg wel dat ik veel koolhydraten en proteïnen binnenkrijg. Vooralsnog gaat het goed.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_44452956
jemig PV, om gek van te worden lijkt me! Sterkte, ik hoop dat de huisarts iets kan doen.
Heb je al eens geprobeerd om met een vrij sterke kolf (ik weet niet wat je voor kolf hebt?) de melkuitgang leeg te trekken? Soms zitten er echt opgedroogde melkrestjes in die het dicht laten slippen en dan zit het idd zo weer verstopt. In feite is het dan meer een verstopte melkingang dan een blaar. Het is een vrij agressieve methode maar het kan werken. Op een borstvoedingslijst las ik laatst dat een lactatiekundige bij iemand hele velletjes melk uit de tepel zag trekken. Maar goed, dan gaat het dus echt om een verstopt kanaaltje, niet om een echte blaar (= afdekking aan de bovenkant).
En anders misschien een lactatiekundige bellen? Zij zal wat meer trucjes weten dan de huisarts denk ik...
pi_44453534
Ik heb het niet meer. Het moet er nu uit!!!
Ik heb alles wat ik kan doen gedaan... ik wil die rotborst erafschroeven en leegknijpen!!
edit: ik heb een Isis handkolf..
pi_44454182
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 12:45 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Ik heb het niet meer. Het moet er nu uit!!!
Ik heb alles wat ik kan doen gedaan... ik wil die rotborst erafschroeven en leegknijpen!!
edit: ik heb een Isis handkolf..
Bel een lactatiekundige, echt (regio Leiden toch? Ik ga een nummer voor je opzoeken) ! Een huisarts kan hier niet zo heel veel aan doen waarschijnlijk en een lactatiekundige heeft vast wel een kaneson handkolf (kan je behoorlijk veel kracht mee zetten) en anders weet ze wat er wél gedaan moet worden.

Tot die tijd: warm, warm, warm, masseren, Kendahl anders aanleggen (rugbyhouding, desnoods boven hem gaan hangen of hem op je buik laten liggen terwijl jij op bed ligt), mee masseren terwijl hij drinkt.
Je tepel onder de warme douche met een washandje schoonpoetsen, misschien zit er een velletje over dat je kan wegwrijven).

Get, ik wou dat ik je kon helpen want het lijkt me vreselijk als het vol voelt lopen maar het er niet uit krijgt.
pi_44454228
Lactatiekundige Praktijk Leiden
Bartina van Schie-Wortman & Marga Wapenaar
Vondellaan 35 AE - 2332 AA Leiden
Telefoon: 071 – 5281196
Internet: www.lactatiekundigepraktijkleiden.com
  vrijdag 15 december 2006 @ 13:24:06 #15
593 sjak
Juffie Bloem
pi_44454984
Wat een indrukwekkende site heb jij in je sig. staan, owlet. Ik neem 'm ook.
Lekker douchen!
pi_44455155
Koolbladeren kopen..
  vrijdag 15 december 2006 @ 13:29:16 #17
593 sjak
Juffie Bloem
pi_44455177
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 13:28 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Koolbladeren kopen..
Ja, dat heb ik al eens eerder gehoord. Sterkte!
Lekker douchen!
pi_44455767
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 13:24 schreef sjak het volgende:
Nog bedankt trouwens voor de PB, ik ga eens kijken of ik er een beetje mee aan de slag kan bij het maken van mijn (ons) eigen dagritme.
pi_44456283
Okee, ik heb ze. Wat nu ook weer?
Wassen, koelen, kneuzen en dan op de aangedane plek toch?
pi_44456632
ik zou 't koelen maar even laten zitten nu. sterkte ermee!
pi_44456720
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 14:14 schreef bixister het volgende:
ik zou 't koelen maar even laten zitten nu. sterkte ermee!
Dankje. Ik heb het alleen even gewassen en het verlicht al een beetje...
  vrijdag 15 december 2006 @ 15:46:41 #22
94046 PM-girl
pi_44459426
PV, sterkte ermee, kan me voorstellen dat je gek wordt ervan.
Heb je de lk nog gebeld die Owlet je aanraadde?

Tamea (en evt. andere tepelhoedjesgebruiksters), heb jij ervaring met Avent tepelhoedjes? Ik heb ze nu van Medela maar om nieuwe te kopen moet ik naar de thuiszorg, in het winkelcentrum hebben ze alleen maar Avent. (= ook iets duurder zag ik)
*
pi_44460000
Jeetje PV

Was je nu al wel of niet bij de huisarts geweest (of misschien ben je er nu wel). Hij kan de blaar doorprikken als het goed is.
Variety is the spice of life
  vrijdag 15 december 2006 @ 16:12:42 #24
94046 PM-girl
pi_44460363
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 13:24 schreef sjak het volgende:
me2

Randa, fijn trouwens dat je huisarts achter de bv staat!
*
pi_44460473
Randa, fijn!!
Variety is the spice of life
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')