abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44048448
Vervolg op: Borstvoeding, deel 22

FAQ met dank aan nebulung 101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_44048463
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:37 schreef Mibos het volgende:
Goedemorgen,

even een vraagje. Kaithlynn is nu drie weken oud en nu is mijn vraag kun je nu nog last van stuwingkrijgen en zo ja wat kan je daar het beste aan doen. Het gaat alleen om mijn rechterborst terwijl ik haar altijd links en rechts laat drinken.

Alvast bedankt...

liefs Mibos
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:46 schreef YPPY het volgende:
Ik heb geen antwoord voor je Mibos. Kan het te maken hebben met de regeldagen? Weet je zeker dat het stuwing is en niet iets anders? Begin je steeds met rechts? Als je dat zou doen, gaat die harder werken geloof ik. Maar je kunt beter wachten op een deskundiger antwoord.

Anna is 170 gram aangekomen in 8 dagen. Ben ik niet voor niets 's nachts opgestaan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_44049380
Hoera voor Anna en Yppy!
Fijn voor jullie zeg! Da's een goede opsteker lijkt me!

Ik ga zo dadelijk voor het eerst 'echt' kolven. Met de bedoeling dus dat de melk later in een flesje wordt gegeven. Ik merk dat ik het retespannend vind, weet niet zo goed waarom. Maar ik heb het al een hele poos uitgesteld.
Allerlei vragen en twijfels in mijn hoofd. Wanneer moet ik (of iemand anders) dat flesje dan geven? En dan worden mijn borsten niet leeggedronken dus gaan ze op knappen staan... Zal ik het dan maar invriezen? Maar ja, we hebben nog een restantje spruw... Dan moet die melk weer verhit worden, mss vindt Thies dat niet lekker... Etcetc.
Zal lekker bevorderlijk zijn voor mijn toeschietreflex dadelijk...

Ik zal eens proberen er gewoon onbevangen aan te beginnen!
We zien het wel!
Hm, klinkt nog niet echt geloofwaardig onbevangen he...?!

Oh, en PV, sterkte met de spruw.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_44049754
Ga je kolven na de voeding? Dan is de opbrengst ws maar weinig, dat is normaal! Je kunt geven als Thies al bij jou heeft gedronken, zodat hij niet zo'n honger heeft. In het begin (en nu nog eigenlijk) wilde Anna niet uit een flesje drinken als ik in de buurt was. Er wordt aangeraden om in een andere houding de fles te geven, zodat ze onderscheid maken tussen borst- en flesvoeding.
Het gaat vast maar om een klein beetje, dus ik denk niet dat je snel zult klappen. En anders kolf je dat weer af.
Stelt dat je nu kolft en je zet het in de koelkast, dan kan papa het vanavond geven. Het is vooral om te proberen, het hoeft geen hele voeding te zijn.

O ja, ik weet niet hoe je voed en wat voor kolf je hebt, maar je kunt ook kolven terwijl hij drinkt. Dat kan makkelijk zijn voor de toeschietreflex.

Succes!
*OUD heilige*
pi_44050153
Gheghe! 125 ml!

Thies had vanochtend maar één borst leeggedronken, de andere stond behoorlijk strak, dus dit leek me dé gelegenheid om eindelijk maar eens te gaan kolven. Thies is met zijn vader wandelen dus ik heb een video-opname van Thies zijn eerste lachjes bekeken.
Toen stroomde het eruit!

Dankje voor je tips Yppy. Papa mag straks proberen de fles te geven en dan kan mijn schoonmoeder het morgennacht doen. Kan deze mama eindelijk eens een nachtje doorslapen (hoop ik... ).
pi_44050297
Wauw, wat veel!
*OUD heilige*
  vrijdag 1 december 2006 @ 12:07:08 #7
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_44050356
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 11:58 schreef Moonah het volgende:
Thies had vanochtend maar één borst leeggedronken, de andere stond behoorlijk strak, dus dit leek me dé gelegenheid om eindelijk maar eens te gaan kolven. Thies is met zijn vader wandelen dus ik heb een video-opname van Thies zijn eerste lachjes bekeken.
Toen stroomde het eruit!
Sorry, maar dit vind ik gewoon zo grappig... Even een videootje bekijken en de sluizen gaan open.
Ik kan er me zo weinig bij voorstellen. Hopelijk over een paar jaar wel...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_44050409
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 12:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Sorry, maar dit vind ik gewoon zo grappig... Even een videootje bekijken en de sluizen gaan open.
Ik kan er me zo weinig bij voorstellen. Hopelijk over een paar jaar wel...
Ja, het is best maf, zoals dat allemaal werkt. Maar eigenlijk ook wel heel ingenieus van Moeder Natuur.
pi_44052019
Das hartstikke veul Moonah!
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:37 schreef Mibos het volgende:
Goedemorgen,

even een vraagje. Kaithlynn is nu drie weken oud en nu is mijn vraag kun je nu nog last van stuwingkrijgen en zo ja wat kan je daar het beste aan doen. Het gaat alleen om mijn rechterborst terwijl ik haar altijd links en rechts laat drinken.

Alvast bedankt...

liefs Mibos
Je kan altijd stuwing krijgen in een borst als die niet goed leeg wordt gedronken. Een borst is nooit helemaal leeg, tijdens het drinken wordt er alweer melk aangemaakt, maar met leeg bedoel ik dan dat je borst ná het drinken soepel(er) aanvoelt. Dat is dan denk ik niet het geval nu bij jou.

Wat je kan doen: je kan je kindje een paar uur dezelfde borst aanbieden. Om verwarring te voorkomen bedoel ik niet dat je een paar uur met je kind aan die borst moet gaan zitten, maar dat je elke keer dat je kindje komt binnen een bepaald tijdsbestek, je telkens dezelfde borst geeft. (dus een paar keer achter elkaar dezelfde borst). Hopelijk voelt de borst dan weer soepel aan.

Vermoedelijk zit je kindje ook in de regeldagen waardoor het wel vaak zal komen momenteel. Je kindje regelt dan je produktie, dwz het probeert vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Een mooi mechanisme, maar ook daardoor kan het komen dat je borsten (of 1 borst) wat voller voelt dan je gewend was. Probeer je kindje maar te voeden wanneer het wil, des te eerder is het voorbij en is alles weer mooi op elkaar afgestemd. Succes!
Variety is the spice of life
pi_44052597
Fijn hoor zoveel, Moonah

De eerste keer kolven had ik 50 cc. Een record voor mij Nu is het meestal ongeveer 20 a 30.
Ik spaar alles op tot ik 1 voeding heb. Dat werkt wel goed voor mij
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_44052819
Wow, top hoor, 125 ml Moonah!

En fijn dat Anna zo goed aangekomen is YPPY. Je hebt wel eer van je werk zo.
pi_44052847
Mijn eerste keer was 20 cc. Nu kolf ik na elke voeding en dat is vaak 30-40 cc. Vorige week had ik 's avonds en 's ochtend samen een voeding, maar nu ze 's nachts ook drinkt, haal ik dat niet meer. Gelukkig lag er nog wat in de vriezer.
*OUD heilige*
pi_44053678
Volgens mij hebben wij een regeldagje al
Jeuj, spuitluiers!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_44053682

Ik heb me behoorlijk ingelezen. Heb nog heel wat maanden te gaan...
Maar ik heb besloten om toch voor BV te gaan. Ik wil het in ieder geval gaan proberen en er vol voor te gaan. Ik blijf nu weer netjes mee lurken tot ik straks echt al jullie raad en daad nodig heb.

Wil hierbij vooral Yppy en Jarno bedanken voor hun wijze woorden!
pi_44053877
Wijze woorden? Ik? .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_44054000
Ben blij dat je het niet als vervelend ervaren hebt die opmerkingen Kleintje. Ik ging zo twijfelen na dat bvmaffia topic.

Je kunt altijd vragen stellen als je wilt en leuk dat je het gaat proberen.
*OUD heilige*
  vrijdag 1 december 2006 @ 14:10:37 #17
144006 chacama
Ondernemend!
pi_44054689
Moonah, ben onder de indruk. Ik heb vanochtend de druk van mijn borsten afgekolfd. Kwam op bijna 90 cc uit. En daarna heeft Maud nog de rest eruit gedronken tot ze helemaal voldaan was. Net ook nog even gekolfd. En nu heb ik dus weer 150 cc staan. En daarmee de derde voeding in de diepvriezer staan. Ik wil Maud nog twee weken de laaste voeding aan de borst geven en daarna mag papa het gaan overnemen. Zo kan ik straks gewoon lekker doorslapen tot de nachtvoeding. Ik verwacht niet dat ze dan al 150 cc drinkt, maar goed. Dan weet ik in elk geval dat ze zeker genoeg heeft. Ik gok dat ze nu ongeveer tussen de 60 en 100 cc drinkt. Afhankelijk van het feit of ze 1 borst of 2 drinkt.
pi_44055029
De dikke witte stip op mijn tepel is nu een beetje gelig. Is dit een goed teken?
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  vrijdag 1 december 2006 @ 17:17:44 #19
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44060148
Moonah, ik dacht dat jij na de geboorte ook al kolfde? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Ik kolf hier 'smorgens, na de voeding (of fles of bv), de opbrenst is dan of 350 resp. 200 meestal. Ik zorg dat ik 2 flesjes in de koeling heb staan (1 voor de nacht erna en 1 extra voor tussendoor een keer ofzo, of de nacht daarna). De rest vries ik in voor als ik straks ga werken. Binnenkort wel weer even eraan denken dat de eerste al weer ontdooid moeten worden (dan kunnen de verse allemaal de vriezer in).

Ik moet me alleen nog even goed informeren over het ontdooien ed. Hoe lang van te voren, waarin enzo.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_44062178
pm,bij mij duurt het ongeveer 18 uur eerdat een flesje helemaal is ontdooit.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_44062247
Ontdooien zou ik gewoon in de koelkast doen indien mogelijk. Ook hier duurt het een uur of 18 voordat een beker (150-180 ml) helemaal ontdooid is. Houdbaarheid van ontdooide melk is 24 uur (nadat het helemaal ontdooid is).
En de houdbaarheid in de vriezer is 6 maanden las ik laatst hier (als je een goeie vriezer hebt in elk geval).
  vrijdag 1 december 2006 @ 18:46:13 #22
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44062296
Ok, dat zijn goede tips Jelief en Tamea. Ook heb ik inmiddels ijsklontjes gemaakt (nouja, bv klontjes!)
Die kan ik denk ik het beste bevroren in een flesje stoppen en dan zo laten ontdooien.

Het lijkt overigens wel alsof mijn productie goed afgestemd is, ik lek eigenlijk niet meer alleen 's nachts ooit.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_44062683
idd klontjes in de fles en zo laten ontdooien, achter in de koelkast achter iets groots.
  vrijdag 1 december 2006 @ 19:15:53 #24
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_44063060
Iemand nog tips voor voeden in de stad? Waar ga je zitten? Vraag je of het ok is? etc etc...
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
pi_44063286
Neuk, voeden in de stad doe/deed ik vaak bij het restaurant van de v&d, In het begin wel eens een doek over Emma en mij heen gedaan maar dat was meer geklungel dan gewoon voeden...
Ook heb ik wel eens in een pashokje gevoed. Nooit gevraagd gewoon gedaan en nog nooit commentaar gehad. Ook vaak in koffietentjes gevoed. Meestal zorg ik wel dat ik niet pontificaal in het midden zit. En weet je als je al wat bedreven bent in het aanleggen is je tepel(met een stukje borst) niet langer dan een minuut zichtbaar, daarna zit het mooie snoetje van Brent er voor .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')