abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 december 2006 @ 16:18:19 #181
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_44395688
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:14 schreef WeirdMicky het volgende:

Dit hoort in de formatiebesprekingen.
...en tot die tijd wachten we even af. Het is niet zo moeilijk.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_44395691
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:17 schreef Verbal het volgende:

[..]

O... je wist het nog niet?

V.
Arcee?? WTF, dat wist ik ook niet
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_44395712
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:16 schreef Monidique het volgende:
Oei, interessant allemaal...
[..]

Echte mannenzaken gaan natuurlijk voor.
Ja nouja, ik vind zulke dingen wel interessant om te kijken
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_44395725
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:09 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Inderdaad. Je kan je ook afvragen of er op andere gevoelige dossiers zulke maatregelen gevraagd kunnen worden van het kabinet.
Om een voorbeeld te noemen de missie in Afghanistan. De Kamer zou in dit geval ook alle militairen naar huis kunnen halen, aangezien er mogelijk een ander stanpunt genomen gaat worden ten aanzien van het huidige beleid.

Het is simpelweg de wereld op zijn kop.
Als de SP een meerderheid zou hebben gehaald, dan was dat wellicht gebeurd. Dat is nu politiek.
  woensdag 13 december 2006 @ 16:19:46 #185
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_44395745
Iemand nog een lijstje over hoe vaak de naam Verdonk op het forum is gevallen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_44395763
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:19 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Als de SP een meerderheid zou hebben gehaald, dan was dat wellicht gebeurd. Dat is nu politiek.
Nee, dat is het schapen van een precedent.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_44395779
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:18 schreef vosss het volgende:

[..]

Ja nouja, ik vind zulke dingen wel interessant om te kijken
Hé, ik geef je geen ongelijk, hoor.
pi_44395866
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:20 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Nee, dat is het schapen van een precedent.
Hoezo precedent? Die macht heeft de Kamer gewoon.
pi_44395868
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:10 schreef SCH het volgende:
Ik hoor nu, voor wat het waard is, dat het kabinet rond 5-en met een verklaring komt en dat de kans groot is dat er rond 7 uur een spoeddebat begint.

Maar sla me niet dood als het niet klopt.
Ik dien wel een motie van afkeuring in....
pi_44395906
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:16 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

De denkfout die je maakt is dat het beleid in de formatie hoort te worden gemaakt. Waarschijnlijk ligt dat aan het feit dat je bent opgegroeid in een tijd van volledig doortimmerde regeerakkoorden waarbij voor de Kamerleden alleen wat kruimels overbleven om initiatief op te tonen, maar er is niets mis met een Kamer die juist meer initiatief naar zich toetrekt. Zeker in een periode waarin de wil van de Kamermeerderheid lijnrecht tegenover de wil van het kabinet lijkt te staan.

Ik hoop ook eigenlijk op een regeerakkoord dat slechts op hoofdlijnen zaken wil vastleggen en op een kabinet dat niet alles via Torentjesoverleg probeert te regelen. De Kamer moet meer gebruik maken van de macht die het heeft, er moeten meer debatten komen die de inhoudelijke verschillen tussen de partijen blootleggen en het is niet erg als een minister een keertje bakzeil haalt.
Ik zou het niet willen betitelen als een denkfout. Ik vind ook niets mis met een kamer die meer zeggenschap heeft. In dat opzicht is juist een minderheidskabinet veel democratischer, omdat het de invloed van de kamer vergroot.

Wat ik een kwalijke zaak vind, is dat als er sprake is van een waarnemend (lees: demissionair) kabinet, dat deze dan vóór de formatiebesprekingen op al haar beleid dit soort moties kan verwachten. Dit stuurt de formaties en ook de rechtsspraak. Als dit vóór de verkiezingen was gebeurd, dan had ik geen enkel bezwaar gehad tegen de meerderheid van de kamer. Nu het waarnemende kabinet al naar huis gaat, vind ik het naar huis sturen van een kabinet dan ook niet wenselijk.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_44395966
De foute redenering dat de Kamer geen moties in mag dienen als het kabinet demissionair is, verschaft het kabinet de mogelijkheid beleid voort te zetten door de formatiebesprekingen te saboteren. Lijkt mij ook niet wenselijk.
pi_44396021
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:23 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Hoezo precedent? Die macht heeft de Kamer gewoon.
Dat valt nog te bezien. Het is een precedent in die zin dat het kabinet beleid zou moeten uitvoeren dat een voorschot is op het ongewisse; nieuw kabinetsbeleid, waar nog niet of nauwelijks over is gesproken en waar de feitelijke uitvoering aan bepaalde dossiers in vele details zal moeten uitonderhandeld en geformuleerd worden.
pi_44396082
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:24 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Wat ik een kwalijke zaak vind, is dat als er sprake is van een waarnemend (lees: demissionair) kabinet, dat deze dan vóór de formatiebesprekingen op al haar beleid dit soort moties kan verwachten.
Maar dat gebeurt ook gewoon, bijvoorbeeld bij de behandelingen van de begrotingen van de verschillende ministeries die momenteel lopen. Afgelopen week nog bij de behandeling van Landbouw: http://www.volkskrant.nl/(...)indt_links_en_rechts

Het kabinet dient simpelweg rekening te houden met de wil van de meerderheid van de Kamer.
pi_44396126
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:26 schreef Monidique het volgende:
De foute redenering dat de Kamer geen moties in mag dienen als het kabinet demissionair is, verschaft het kabinet de mogelijkheid beleid voort te zetten door de formatiebesprekingen te saboteren. Lijkt mij ook niet wenselijk.
Bij mij althans is de redenering niet dat de Kamer geen moties mag indienen, maar het kabinet kan wel besluiten over de invulling/uitvoering van zo'n motie. Zeker wanneer het geval betreft dat de inhoud van de motie lijnrecht staat op het huidige (demissionaire) beleid.
pi_44396166
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:26 schreef Monidique het volgende:
Ze mogen van mij wel moties indienen, maar dan vind ik wel dat deze niet recht tegenover het beleid van het demissionair kabinet moeten zijn. Kwesties zoals Afganistan en dergelijke zijn voorbeelden waar ik het nog kwalijker vind, maar ook daar zou een meerderheid voor kunnen zijn.
pi_44396189
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:30 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Bij mij althans is de redenering niet dat de Kamer geen moties mag indienen, maar het kabinet kan wel besluiten over de invulling/uitvoering van zo'n motie. Zeker wanneer het geval betreft dat de inhoud van de motie lijnrecht staat op het huidige (demissionaire) beleid.
Bijna dezelfde post.
pi_44396244
Jammer voor de VVD...
quote:
Hoogleraar staatsrecht: kabinet kan niet aftreden

NIJMEGEN - 'Het heeft totaal geen zin nu te gaan dreigen met een kabinetscrisis. Het huidige kabinet is demissionair en kan niet in zijn geheel aftreden.' Dat stelt hoogleraar staatsrecht Tijn Kortmann van de Radboud Universiteit Nijmegen woensdag.

Na de motie van afkeuring die de Tweede Kamer dinsdagavond indiende tegen demissionair-minister Verdonk, ziet Kortmann twee mogelijkheden. 'Of Verdonk stapt op, of de hele VVD neemt ontslag. Dat VVD en CDA opstappen, is staatsrechtelijk onmogelijk.'

Volgens de hoogleraar kan een demissionair kabinet niet stoppen. 'Dan is de koningin niet meer gedekt door de ministeriële verantwoordelijkheid. Er moet in ieder geval één minister blijven zitten.' Mochten alle ministers willen aftreden, dan kan de koningin het ontslag van een aantal van hen weigeren.

Kortmann ziet in het aftreden van Verdonk en mogelijk andere VVD-ministers staatsrechterlijk de meest zuivere oplossing. 'Verdonk moet weg. Zo heeft de Kamer de motie bedoeld.' De portefeuilles van de afgetreden minister of ministers zullen in dat geval tijdelijk worden overgenomen door de nog zittende collega's. 'Vervangers instellen is onlogisch.'

Kortmann noemt de ontstane situatie uniek. Eerder zijn de ministers Ernst Hirsch Ballin (CDA) en Ed van Thijn (PvdA) uit een demissionair kabinet gestapt, maar zij deden dat nog voor de Tweede Kamer een motie tegen hen indiende. 'Ook toen bleek dat het geen problemen oplevert als een paar demissionaire ministers opstappen.'

De hoogleraar ziet in de gebeurtenissen van dinsdag een duidelijk signaal van de nieuwe Tweede Kamer. 'De Kamer wil zich laten gelden.' Voor de formatie kan de situatie een positief effect hebben, denkt Kortmann. 'De Kamer en het kabinet zullen tegenover elkaar blijven staan. Dat kan er voor zorgen dat men zo snel mogelijk een nieuw kabinet wil formeren.'
http://www.volkskrant.nl/(...)et_kan_niet_aftreden
pi_44396295
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:30 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Bij mij althans is de redenering niet dat de Kamer geen moties mag indienen, maar het kabinet kan wel besluiten over de invulling/uitvoering van zo'n motie.
Dan heb je een parlement zonder macht en kunnen ze dus net zo goed niets voorstellen.
pi_44396407
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:34 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dan heb je een parlement zonder macht en kunnen ze dus net zo goed niets voorstellen.
De situatie is nu toch ook dat het kabinet niet volledig haar macht kan uitoefenen vanwege de demissionaire status. Simpel gezegd had de oppositie een beetje geduld moeten hebben, die tijd nemen voor een doordacht plan van aanpak te construeren en tijdens de formatie dit moeten uitonderhandelen.
Is wel zo netjes ten aanzien van de mensen die het betreffen; rust en kalmte dat kunnen ze goed gebruiken.
pi_44396557
Damain en Weirdmicky,
Jullie maken de zaken echt veel gecompliceerder dan ze zijn hoor. Rita en de VVD maken er nu zo'n halszaak van. Dat je het inhoudelijk niet eens ben met het opschorten van de uitzettingen, oke. Maar dan moet je niet met allerlei rare gelegenheidsargumentjes komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')