Wat denk je nou zelfquote:Op woensdag 13 december 2006 19:05 schreef 455H07E het volgende:
Maar eh... Zijn de zorgen van haar vader trouwens gegrond? Oftewel, neuk je haar?
Of ze tot dat moment nog maagd was is ook wel van belang, om de hele situatie beter te kunnen duiden zeg maar.quote:
haha dus met andere woorden duidelijk maken dat ze geen maagd meer is en het is geen probleem meerquote:Op woensdag 13 december 2006 19:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Of ze tot dat moment nog maagd was is ook wel van belang, om de hele situatie beter te kunnen duiden zeg maar.
Nee ze lopen alleen hand in hand over het schoolplein! Als niemand het ziet!quote:Op woensdag 13 december 2006 19:05 schreef 455H07E het volgende:
Maar eh... Zijn de zorgen van haar vader trouwens gegrond? Oftewel, neuk je haar?
uit welke tijd kom jij..quote:Op woensdag 13 december 2006 19:05 schreef 455H07E het volgende:
quote:
Nee, ik was niet de eerste die bij haar aan de deur kloptequote:Op woensdag 13 december 2006 19:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Of ze tot dat moment nog maagd was is ook wel van belang, om de hele situatie beter te kunnen duiden zeg maar.
Het is wel heel naïve om dat als ouder nog te denken.. maarja mijn norm is nogal wat verschillend.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:06 schreef Tazmaniac het volgende:
[..]
haha dus met andere woorden duidelijk maken dat ze geen maagd meer is en het is geen probleem meer
och, uit wat ik uit je reacties opmaak, zijn ze sowieso niet helemaal van deze tijd, en hebben ze bovendien niet echt door wat er in hun dochter omgaat!quote:Op donderdag 14 december 2006 00:28 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
Het is wel heel naïve om dat als ouder nog te denken.. maarja mijn norm is nogal wat verschillend.
Haar vader vertrouwt jou duidelijk niet. Hij weet maar al te goed wat er gaat gebeuren als je een jongen en meisje tequote:Op dinsdag 12 december 2006 18:07 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
Trouwens, dit is een kloon maar wel serieus bedoeld.
WTF? Jouw dochter moet ik hebben (als ze lekker is)quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:08 schreef heiden6 het volgende:
Achttien.Zo zou ik mijn kind niet eens behandelen als ze veertien is.
tuurlijk wel.. maar haar ouders... haar regels.. ze zal het gewend zijn...quote:Op woensdag 13 december 2006 16:49 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
Ik denk dat ik zoiets wel had gedaan hoor. Ik kan daar niet tegen, zoveel regels en beperkingen.
Sowieso wil ik wel op kamers omdat ik het hier wel heb gezien, maar da's weer een ander verhaal in een andere context.
Jij zou een kind van 14 maar met jan en alleman het bed in laten duikenquote:Op dinsdag 12 december 2006 18:08 schreef heiden6 het volgende:
Achttien.Zo zou ik mijn kind niet eens behandelen als ze veertien is.
I dont see the problem? najah 15 dan.quote:Op maandag 18 december 2006 13:14 schreef Henny_Huisman het volgende:
[..]
Jij zou een kind van 14 maar met jan en alleman het bed in laten duiken
Bedankt voor uw bevrijdende visie op dit vraagstuk.quote:Op maandag 18 december 2006 13:29 schreef Masta-t het volgende:
dit komt voort uit de "geen sex voor het huwelijk' regel.
gewoon erop los gaan.quote:Op maandag 18 december 2006 16:21 schreef Nessy-Max het volgende:
met je tengels van dat lieve meisje afblijven, smeerpijp.
Nogmaals, dat ligt ook aan je ouders. Ik vind 't nogal een teken van zwakte als ouders dat je je zestienjarige dochter dat laat doen. Klaarblijkelijk is er dan al veel eerder iets fout gegaan in de opvoeding.quote:Op maandag 18 december 2006 13:22 schreef saaw het volgende:
bij mijn ouders heeft het ook heel erg geholpen om ze gewoon straal te negeren. als hij kwam slapen maakten ze de logeerkamer voor hem klaar. en kwam hij alsnog op mijn kamer slapen
ouders natuurlijk woedend als de volgende ochtend dat andere bed onbeslapen is
Antwoord op al je gezwets: Regels en beperkingen zijn goed voor kinderen en pubers. Kunnen ze lekker tegenaan schoppen (hebben ze ook nodig!) en het geeft ze een stukje zekerheid in een tijd die verder een grote emotionele achtbaan is.quote:Op maandag 18 december 2006 19:29 schreef Friek_ het volgende:
Het gevoel wat bij meeste ouders de kop op steekt is vrijwel altijd de bezorgdheid om hun kind. Vaak laten ouders dat gevoel ook erg doorlopen in hun handelen, wat opzich helemaal niet verkeerd is, maar je kan er wel mee in valkuilen trappen. Wat ik vaak zie is dat juist ouders die machtspositie gaan misbruiken: ze willen die complete zekerheid dat hun kindje ongedeerd blijft, niet misbruikt wordt, niet ongewenst zwanger wordt enzovoort enzovoort. Bezorgheid is oké, maar claimend, beperkend en controlerend gedrag gaan me een paar stappen te ver, en dat is juist datgene waar het in dit geval ook weer op uitloopt.
Vraag je maar eens af: waarom willen ouders dat hun kinderen zich altijd 'melden' wanneer ze thuiskomen van het uitgaan? Compleet rationeel gezien maakt het geen bal uit of ze nu de volgende morgen horen of dat haar iets overkomen is, of juist die nacht zelf. Maar toch laten ouders zich begeleiden door hun gevoel, dat gevoel van onmacht ten aanzien van hun kinderen kunnen zij niet verdragen. Waar het misloopt is het punt dat men zich laat leiden door gevoel, net als bij jaloezie. Je moet een keer onder ogen zien dat je niet constant kan toegeven aan dat gevoel en iemand willen claimen, diegene is ook uiteindelijk maar een persoon dat ook maar fouten maakt, net als jij.
Nee, dat beschermende en egoistische opvoeden geniet mijn voorkeur niet. Veel ouders zeggen wel zo mooi "Maar het gaat niet om mij! Het gaat om het welzijn van mijn kinderen!" maar dat vind ik bullshit. Het gaat daar niet om, het gaat om jouw gevoel van onmacht en schuld dat je niet kan beheersen.
Ik maak liever regels die passen bij het kind zelf. Als ik later een breezertje weet te fabriceren dat het liefst met zo min mogelijk kleding uitgaat: ja, dan zal ik inderdaad nog eens over die regels nadenken. Maar wanneer ik een volledig verstandige, intelligente en inzichtrijke dochter heb, wie ben ik dan nog om als ouder haar dingen te verbieden? De regels die gesteld worden zijn altijd in verhouding met de intelligentie (breed begrip, watch it): hoe hoger de intelligentie, hoe meer verantwoordelijkheid je kan afstaan.quote:Antwoord op al je gezwets: Regels en beperkingen zijn goed voor kinderen en pubers. Kunnen ze lekker tegenaan schoppen (hebben ze ook nodig!) en het geeft ze een stukje zekerheid in een tijd die verder een grote emotionele achtbaan is.
Dan ben je haar vader, punt.quote:Op maandag 18 december 2006 19:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik maak liever regels die passen bij het kind zelf. Als ik later een breezertje weet te fabriceren dat het liefst met zo min mogelijk kleding uitgaat: ja, dan zal ik inderdaad nog eens over die regels nadenken. Maar wanneer ik een volledig verstandige, intelligente en inzichtrijke dochter heb, wie ben ik dan nog om als ouder haar dingen te verbieden? De regels die gesteld worden zijn altijd in verhouding met de intelligentie (breed begrip, watch it): hoe hoger de intelligentie, hoe meer verantwoordelijkheid je kan afstaan.
En ergens vind ik je reageren alsof je óf nog steeds gepikeerd bent dat je een keertje niet naar de disco mocht toen je 16 was, óf alsof je je puberteit nog steeds niet voorbij bent. En dat soort volwassenen zijn helemaal storend, als ze kinderen op moeten voeden.quote:En het heeft naar mijn mening zeker weten te maken met egoisme. Zodra een ouder eens toegeeft dat het om hemzelf of haarzelf draait (in plaats van het kind dus), dan ga ik wel weer eens luisteren. Regels die gesteld worden komen voor uit een bepaalde ethiek, een bepaald moraal. Maar dat ethische wordt vaak niet gevormd door sterke rationele argumenten, maar juist door een heleboel onderbuikgevoelens die papa heeft.
haha ze mag nooit bij een jongen slapen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:19 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
Daar ben ik dus ook niet zo goed in.. maar ik kan er iig wel beter mee opschieten dan 4 maanden geleden, het is alleen zeer langzaam gegaan omdat ik niet vaak daar was en zij geen contact maakten met mij.
En ze heeft al met d'r oudres gepraat, daarop zeiden ze dat ze nooit bij een jongen zal mogen slapen
Ongelooflijk dat er nog zulke mensen bestaan
Dat gaat nog moeilijker worden dan je denkt. Je kan niet echt dezelfde regels opstellen voor een jongen van 16 en een meisje van 12, maar toch zal de laatstgenoemde zich altijd gediscrimineerd voelen. Lullig, maar ja. Ik zou er natuurlijk naar streven om ze allebei gelijkwaardige 'rechten' te geven, maar dat zal vast niet altijd lukken.quote:Dan ben je haar vader, punt.
Overigens, tip: als je meerdere kinderen hebt, maak geen regels per kind. Als je wíl dat de pleures uit breekt thuis, moet je dat doen.
Om eerlijk te zijn post ik dit niet uit persoonlijke ervaring, ik heb tot nu toe alleen maar oudere vriendinnen gehad.quote:Je was 18, he?
Ach de meeste vaders zijn toch wel enigzins beschermend voor hun dochtertjes. Die zien natuurlijk liever niet dat 1 of andere slungel op een brommer hun dochter voor een romantisch bezoekje aan de macdonnalds meeneemt.quote:Op maandag 18 december 2006 20:39 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat gaat nog moeilijker worden dan je denkt. Je kan niet echt dezelfde regels opstellen voor een jongen van 16 en een meisje van 12, maar toch zal de laatstgenoemde zich altijd gediscrimineerd voelen. Lullig, maar ja. Ik zou er natuurlijk naar streven om ze allebei gelijkwaardige 'rechten' te geven, maar dat zal vast niet altijd lukken.
[..]
Om eerlijk te zijn post ik dit niet uit persoonlijke ervaring, ik heb tot nu toe alleen maar oudere vriendinnen gehad.Maar ik zie wel wat er gebeurd bij vrienden van me. Er heerst bijna een regime daar bij die schoonouders en er worden niet meer regels gesteld die voortkomen uit redelijkheid en compromissen. Op je 18de mag je toch wel eens kunnen discussieren met je ouders denk ik zo.
Dat zeg ik ook niet. Maar heb je bijv. drie dochters en schelen ze onderling een paar jaar, zeg dan "op je zestiende mag je dit, punt". Het werkt niet om tegen de een te zeggen "ja, dat mag", en een paar jaar later tegen de ander te zeggen "dat mag niet". Andersom is ook al not done.quote:Op maandag 18 december 2006 20:39 schreef Friek_ het volgende:
Dat gaat nog moeilijker worden dan je denkt. Je kan niet echt dezelfde regels opstellen voor een jongen van 16 en een meisje van 12, maar toch zal de laatstgenoemde zich altijd gediscrimineerd voelen. Lullig, maar ja. Ik zou er natuurlijk naar streven om ze allebei gelijkwaardige 'rechten' te geven, maar dat zal vast niet altijd lukken.
Tja, ik heb ook weleens schoonouderissues. Het gekke is, ik ben degene uit het strenge regime. Mocht niet bij vriendjes slapen, had een avondklok, moest een bepaald deel van mijn zakgeld sparen etc. Mijn vriend mocht eigenlijk alles. Die mocht uitgaan tot zo laat hij wilde, feesten, drinken, zijn ex sliep elke week bij hem etc. En nu ben juist ík degene die tegen een muur loopt bij hem. Heb ik het idee dat juist ík meer keuzevrijheid heb, meer zelf kan bepalen wat ik wil met mijn leven.quote:Om eerlijk te zijn post ik dit niet uit persoonlijke ervaring, ik heb tot nu toe alleen maar oudere vriendinnen gehad.Maar ik zie wel wat er gebeurd bij vrienden van me. Er heerst bijna een regime daar bij die schoonouders en er worden niet meer regels gesteld die voortkomen uit redelijkheid en compromissen. Op je 18de mag je toch wel eens kunnen discussieren met je ouders denk ik zo.
Als je inderdaad zegt dat je op je 16de uit mag, dan kun je iedereen daar goed aan houden, inderdaad. Soort van norm stellen, zoiets kan makkelijk. Klinkt voor mij ook redelijke norm. Dan ben je immers ook pas toegestaan om zwak-alcoholische drank te nuttigen (goede reden, goed argument dus).quote:Dat zeg ik ook niet. Maar heb je bijv. drie dochters en schelen ze onderling een paar jaar, zeg dan "op je zestiende mag je dit, punt". Het werkt niet om tegen de een te zeggen "ja, dat mag", en een paar jaar later tegen de ander te zeggen "dat mag niet". Andersom is ook al not done.
Allebei is wie je bent. Dat die 'intellectuele' kant die jij bedoelt ook belangrijk is, dat zeker. Ik zie ook graag dat mijn kinderen zich verdiepen in zaken die ze interesseren, maar zeker ook dat ze de vrijheid hebben om uit te kunnen gaan en zich op seksueel gebied kunnen ontwikkelen.quote:Dat heb ik overigens al eerder gehad met een vriendje. Hij vond dat ik heel strak werd gehouden, ik vond juist dat hij totaal geen ruimte kreeg zichzelf te ontplooien, en dan vooral wie hij echt wás. Wie je bent is niet tot hoe laat je uit mag, of dat je vriend(innet)je bij je mag slapen. Wie je bent is meningsvorming, is het hebben van een droom, zeker als je nog jong bent.
Natuurlijk! Dat is juist ook iets dat ik probeer te stimuleren: de communicatie tussen ouder en kind. Vaak merk ik juist dat er zo'n regime hangt dat geen tegenspraak duldt, terwijl er juist openheid over dergelijke zaken dient te zijn. Ik zeg ook niet dat je kinderen maar volledig hun zin elke keer moet geven, maar dat je als ouder je niet zomaar kan toegeven aan alle bezorgdheidgevoelens en daarmee onredelijk worden t.o.v. je kinderen.quote:Een discussie betekent niet dat je als ouders maar toe moet geven. Je kunt ook eigen argumenten aandragen en zeggen, "volgend jaar mag je dit en dat wel", etc. Werkt prima, kind het idee dat ze iets mag, ouders kunnen bij hun standpunt blijven.
Rot op uit mijn topic, kadaver.quote:Op maandag 18 december 2006 16:21 schreef Nessy-Max het volgende:
met je tengels van dat lieve meisje afblijven, smeerpijp.
Jij snapt ook wel dat ik niet op 1 ding uit ben.quote:Op maandag 18 december 2006 17:51 schreef Henny_Huisman het volgende:
Die vader heeft heus wel in de gaten dat jij maar op 1 ding uit bent hoor.
Hij is zelf ook jong geweest.
quote:Op maandag 18 december 2006 20:47 schreef innovative het volgende:
Een discussie betekent niet dat je als ouders maar toe moet geven. Je kunt ook eigen argumenten aandragen en zeggen, "volgend jaar mag je dit en dat wel", etc. Werkt prima, kind het idee dat ze iets mag, ouders kunnen bij hun standpunt blijven.
quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:19 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
En ze heeft al met d'r oudres gepraat, daarop zeiden ze dat ze nooit bij een jongen zal mogen slapen
Ongelooflijk dat er nog zulke mensen bestaan
Waarom zou je geen ruimte hebben om jezelf te ontwikkelen als je geen restricties krijgt opgelegd en mag doen en laten wat je wil? Ik denk juist dat je dan meer verantwoordelijkheidsgevoel krijgt en daar mee om leert gaan.quote:Op maandag 18 december 2006 20:47 schreef innovative het volgende:
Dat heb ik overigens al eerder gehad met een vriendje. Hij vond dat ik heel strak werd gehouden, ik vond juist dat hij totaal geen ruimte kreeg zichzelf te ontplooien, en dan vooral wie hij echt wás. Wie je bent is niet tot hoe laat je uit mag, of dat je vriend(innet)je bij je mag slapen. Wie je bent is meningsvorming, is het hebben van een droom, zeker als je nog jong bent.
Mwah... Als ik bijv. bij mijn vriend kijk: hij mocht uit, iedereen mocht bij hem slapen... Maar als hij een keer kritiek heeft op de gang van zaken thuis (kritiek die elk kind in mijn ogen heeft op zijn/haar ouders), dan is de boodschap meteen "dattie maar het huis uit moet dan". Al is het maar zoiets simpels als vragen iets vaker groenten te eten (nota bene met reden, want hij was te zwaar).quote:Op zaterdag 23 december 2006 16:51 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
Waarom zou je geen ruimte hebben om jezelf te ontwikkelen als je geen restricties krijgt opgelegd en mag doen en laten wat je wil? Ik denk juist dat je dan meer verantwoordelijkheidsgevoel krijgt en daar mee om leert gaan.
Dat teveel vrijheid verwend maakt.quote:Op zaterdag 23 december 2006 18:43 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
Ik vat je punt niet, vaag verhaal zeg. Of ik ben er gewoon niet bij met m'n kop.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |