abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:03:13 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_44278619
Een topic voor ouders door ouders.
Een "gevoelig" onderwerp, een onderwerp wat je geen enkele andere ouder toewenst.
Een topic waarin je misschien wel steun vindt met elkaar, door je verhalen, herinneringen en gedachten neer te zetten.

Mooie linkjes:
het sprookje van de dood
http://www.angelsymbols.nl/
http://www.regenboogboom.nl/

Engeltjes:
Max: 7 augustus 1995 - 9 juni 1997 (zoon van pepper_961)
Mink: 10 augustus 2002 - 11 augustus 2002 (zoon van moussy en BlackCrow)
Danyel: 11 september 2004 - 21 maart 2006 (zoon van Phluphy)
Thijs: 06 september 2004 - 09 juni 2006 (zoon van Bar_en_Mar)

Ouders van Prachtige Engeltjes...
Ouders van prachtige engeltjes (2)

[ Bericht 1% gewijzigd door BE op 09-12-2006 23:07:53 ]
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:16:42 #2
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_44282157
Bar en Mar, weer zo'n beladen dag zoals de laatste tijd al veel te veel zijn geweest. Een half jaar geleden, het blijft zo onvoorstelbaar. Ik heb bewondering hoe je doorvecht en doorworstelt. Ik kan me voorstellen dat je zo verschrikkelijk en totaal op bent. Ik ben blij dat je hier bent gebleven en dat je nog meepost. Ik hoop dat je dat ook vol kunt houden
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 9 december 2006 @ 20:29:48 #3
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_44284391
Bar, hoe is het?
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_44288821
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 20:29 schreef Icaä het volgende:
Bar, hoe is het?
Hoe het met je is?

Vanmiddag bij Thijs geweest, waar we een aantal beren rechtgezet hebben, en wat potjes leeg konden maken door de vele regen van de laatste paar dagen.

Daarna wilden we wel wat gaan doen, maar wisten beiden niet goed wat, en door wat mankementen aan een pda, wat een hoop gekibbel, en geruzie, en discussie opleverde, 2 afslagen verder, maar omgekeerd zijn richting huis.

Vanavond zijn we langs het water wat wezen eten, en nu weer thuis.

Ik heb goed geslapen, maar het gemis is zeer aanwezig, de pijn is voelbaar.
Tijdens het eten hadden we een kleine meningsverschil qua verschillen verwerking.. en zijn er verder niet op door gegaan.

Ik voel me voornamelijk boos en verdrietig, boos omdat ik wil weten wat er gebeurd is, waarom ons Thijs is afgenomen, en verdrietig omdat die kleine hier nog had moeten zijn, en je voelt je machteloos, je kunt niets doen.
Ook ben ik erg benieuwd hoe het nu met Thijs gaat, of hij het naar zijn heeft enz enz.

Maar mis voornamelijk Thijs en de dingen die we samen hadden kunnen doen.

Een liedje van Paul de leeuw:

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Het water gaat er anders dan voorheen.
De stroom van een rivier, hou je niet tegen
het water vindt er altijd een weg omheen.
Misschien eens gevuld, door sneeuw en regen,
neemt de rivier m'n kiezel met zich mee.
Om hem, dan glad, en rond gesleten,
te laten rusten in de luwte van de zee.

in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.

in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_44289814
Nou Bar wat akelig allemaal, en dan ook nog eens zo lastig dat jullie het beiden zo anders verwerken en daar dan meningsverschillen over hebben. Jammer dat de gesprekken over Thijs zo teleurstellend aflopen! Mar zal zich ook machteloos voelen over de onbeantwoorde vragen. Dat zal altijd frustrerend blijven denk ik. Oneerlijk en heel moeilijk.

Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 10 december 2006 @ 11:45:36 #6
109497 Icaä
pi_44296863
Het is ontzettend moeilijk om de vraag 'waarom' los te laten. Je weet dat je geen antwoord meer zult krijgen op de vraag waaraan Thijs uiteindelijk is overleden. En voor je eigen overleven houdt dat gegeven in dat je de vraag los zal moeten laten, te laten voor wat-ie is. Maar dat is zo'n verschrikkelijk moeilijke opdracht, ga er maar aan staan.

De vraag 'waarom wij/hij' is ook zo'n moeilijke. Het is anders, maar misschien helpt je deze gedachtengang. Toen Marco (hij was de meest rationele persoon die ik ooit gekend heb) hoorde dat hij een hersentumor had, weigerde hij pertinent in te gaan op de vraag 'waarom ik?'
Zijn redenering: als ik die vraag stel, betekent het dat ik bijvoorbeeld iets gedaan heb waarom het mij (en niet een ander) overkomt. En er zou dan iemand zijn die op basis van mijn acties bepaalt dat het juist mij overkomt. In zo'n wraakzuchtige God of ander opperwezen wil en kan ik niet geloven.
Bovendien houdt de vraag stellen in dat ik het dus een ander wel gun. Het mag mij niet overkomen, maar de buren wel? Onze vrienden wel? Zo wilde hij niet denken.

Ik heb eerlijk gezegd wel moeten wennen aan zijn gedachtengang. Maar toen ik 'm overgenomen had, scheelde het mij heel veel zinloos, energievretend getob. Een antwoord krijg je toch niet. Al begrijp ik je 'waarom ik/hij' vraag wel hoor.

Een kind verliezen, kanker krijgen, het zijn allemaal diingen waar geen verklaring voor is. Het gebeurt je wel, of het gebeurt je niet. Pure pech als het je wel gebeurt. Je hebt er niks aan kunnen doen. Je hebt het niet verdiend, je hebt het niet over jezelf afgeroepen. Je hebt het verkeerde lot getrokken. Dat is bitter, dat is niet eerlijk, maar dat is wel alles.

[ Bericht 1% gewijzigd door Icaä op 10-12-2006 12:50:21 ]
pi_44298427
quote:
Op zondag 10 december 2006 11:45 schreef Icaä het volgende:
De vraag 'waarom wij/hij' is ook zo'n moeilijke. Het is anders, maar misschien helpt je deze gedachtengang. Toen Marco (hij was de meest rationele persoon die ik ooit gekend heb) hoorde dat hij een hersentumor had, weigerde hij pertinent in te gaan op de vraag 'waarom ik?'
Zijn redenering: als ik die vraag stel, betekent het dat ik bijvoorbeeld iets gedaan hebt waarom het mij (en niet een ander) overkomt. En er zou dan iemand zijn die op basis van mijn acties bepaalt dat het juist mij overkomt. In zo'n wraakzuchtige God of ander opperwezen wil en kan ik niet geloven.
Bovendien houdt de vraag stellen in dat ik het dus een ander wel gun. Het mag mij niet overkomen, maar de buren wel? Onze vrienden wel? Zo wilde hij niet denken.
Icaä, wat moet Marco een integer persoon zijn geweest...

En Bar, wat moeilijk... Ik denk dat iedereen je zo graag zou willen helpen, een stukje van het verdriet mee zou willen dragen. Maar veel raad kan zo snel overkomen alsof mensen je verdriet bagatelliseren, "als je dit doet dan gaat het wel weg". En dat gaat het nooit, althans, het zal misschien veranderen, een plekje krijgen, maar weg... Ik hoop alleen dat je uiteindelijk weer een manier vindt om door te gaan...
  zondag 10 december 2006 @ 15:18:14 #8
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_44303676
Wat Icaa zegt...de vraag " waarom ik/hij/zij" heeft geen zin..toen mijn moeder kanker kreeg zei ik ook als 1e " waarom JIJ?!" waarop zij heel nuchter antwoorde met "waarom ik niet?".

Het stellen van dat soort vragen helpt je denk ik niet, aangezien je er nooit of te nimmer een antwoord op zal kunnen krijgen wat afdoende is.

Iig heel veel sterkte, ik heb erg veel bewondering voor iedereen hier.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  Jubileum moderator zondag 10 december 2006 @ 19:36:13 #9
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_44310715
Bar je zou toch nogmaals met de huisarts het autopsierapport doornemen. Heeft dat nog meer vragen opgeroepen of heeft dat helemaal geen verbetering gegeven?

Ja en verschillen in verwerking. Ik denk dat je dat elkaar niet kwalijk moet nemen. Rouw, en zeker rouw om je kind is een zo persoonlijk iets, dat kun je amper met elkaar delen.
Ik heb ooit een indrukwekkend interview gezien met Monique vd Ven en haar man Edwin de Vries over het overlijden van hun zoontje. 1 van de eerste dingen die Edwin deed na het overlijden was een therapeut bellen, omdat hij al inzag dat het verlies hen uit elkaar zou drijven. Door de therapie leerden ze elkaars verwerking te respecteren en langzaam de weg naar elkaar weer te vinden.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_44310999
quote:
Op zondag 10 december 2006 19:36 schreef Lois het volgende:
Bar je zou toch nogmaals met de huisarts het autopsierapport doornemen. Heeft dat nog meer vragen opgeroepen of heeft dat helemaal geen verbetering gegeven?

.
Dat gesprek heeft nog niet plaatsgevonden...

en over verschillen van verwerking... tja wat het mij zo moeilijk maakt is dat het lijkt alsof mar mijn mannier van verwerken niet lijkt te kunnen accepteren..

En we blijven elkaar irriteren op allerlei vlakken, en we komen er ook nog es achter dat we wel heel erg verschillen, de psycholoog heeft echt in een vuurstrijd met ons gezeten.
We hebben het maar een paar keer echt over Thijs gehad, de rest ging over ons en hoe we er mee om gingen...

Marco vond/vind nog steeds dat ik wegren voor alles de gemakkelijkste weg kiezen, hij neemt het me kwalijk dat ik niet met alles bij hem kom, maar dat ik ook mijn verhalen deel met vrienden/vriendinnen.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_44311057
quote:
Op zondag 10 december 2006 11:45 schreef Icaä het volgende:
Zijn redenering: als ik die vraag stel, betekent het dat ik bijvoorbeeld iets gedaan heb waarom het mij (en niet een ander) overkomt. En er zou dan iemand zijn die op basis van mijn acties bepaalt dat het juist mij overkomt. In zo'n wraakzuchtige God of ander opperwezen wil en kan ik niet geloven.
Wat prachtig Icaa dat hij dat op deze manier kon.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 10 december 2006 @ 19:56:45 #12
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44311156
We hebben het ook al van heel veel lotgenoten gehoord, Bar, dat de relatie behoorlijk onder druk kan komen te staan wanneer je zoiets vreselijks meemaakt. Mensen zijn verschillend, dus inderdaad ook in verwerking.

Het is belangrijk dat je elkaars manier van ermee omgaat respecteert. Dat je goed naar de ander luistert. Niet alleen horen wat hij zegt, maar ook begrijpen wat hij ermee bedoelt. Het is ook een kwestie van geduld, veel geduld met elkaar. En geven en nemen.

Misschien maakt Mar zich wel bezorgd over je, wanneer hij de dingen zegt die hij vindt. Dat is dan heel lief, maar dit betekent niet dat hij jouw manier min of meer moet verbieden. Als dat voor jou nu fijn voelt, dan moet hij jou die ruimte geven. Wat weer niet wegneemt dat je best mag luisteren naar zijn mening, eventuele tips en adviezen. Want misschien heb je hier iets aan. En zoals gezegd, wat hij vindt, komt misschien voort uit de allerbeste bedoelingen.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: geduld, begrip en goed naar elkaar luisteren. Geen welles-nietes spelletjes, dat is zinloos. Als de één wat harder loopt dan de ander, dan moet de snelle even op de rem gaan staan, en de langzame een tandje hoger gaan. Zo groei je naar elkaar toe.

Het is niet makkelijk, naast het verdriet wat je al hebt. Maar het kan voorkomen dat je er nog meer verdriet bij krijgt.

Heel veel sterkte.
... ♥ ik mis je ♥
  zondag 10 december 2006 @ 20:06:01 #13
109497 Icaä
pi_44311238

[ Bericht 100% gewijzigd door Icaä op 10-12-2006 20:11:08 ]
pi_44311251
pfff toen vloog heel mijn tekst weg... poging 2

Bij de psycholoog hebben we het een aantal keren aangegrepen, de verschillen qua verwerking, onze verschillen qua doen.

Esther je hebt daarin ook gelijk, Marco is bezorgt hij is bang dat ik net als 6 jr terug pas jaren later een echte flinke klap krijgt.
en ziet veel dingen nog steeds als vluchtgedrag en hoopt erop dat ik meer naar hem luister (wat ik naar mijn idee ook echt wel doe)
Ik moet nu wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet altijd even eerlijk tegen hem geweest ben, wat voor nog meer probs zorgde en eerlijk is eerlijk terrecht.

als ik weg ging hadden we een afspraak dat ik geregeld zou bellen, meestal belde ik als ik vertrok, onderweg, en bij aankomst. (maar kreeg aldoor het idee dat het nog te weinig naar zijn zin was)

Het zijn als ik het allemaal lees kinderachtige dingen, kibbelen en ruziemaken eigenlijk om niets, nou ja soms dan...
pi_44311282
quote:
Op zondag 10 december 2006 20:06 schreef Icaä het volgende:

[..]

Welke emotie zit daar bij hem achter, weet je dat? Voelt hij zich daardoor bijvoorbeeld extra eenzaam, of verwacht hij zelf elders geen echt begrip te krijgen, omdat het allemaal zo veel heftiger is dan ooit voor te stellen?
Even heel hard... Ik denk idd dat hij zich eenzaam voelt op de een of andere mannier.

Hij zit ver van fam en vrienden, die ook niet zo heel veel hebben laten horen....

Net zoals mijn fam die het helemaal af laten weten, die horen en zien we dus echt niet meer, en dat is zo ontzettend hard
  zondag 10 december 2006 @ 20:17:22 #16
109497 Icaä
pi_44311327
O sorry voor mijn delete; ik vond mijzelf zo storen in jullie gesprek Bar en Phluphy, dat ik me niet meer op mijn plaats voelde om te reageren.

Wat hard he, van die familie(s). breek me de bek niet open
Het is zo hard, maar ik denk echt dat er verschrikkelijk veel mensen zijn die gewoonweg niet weten hoe ze moeten reageren, wat ze kunnen doen. Terwijl het toch niet zo heel ingewikkeld is, vind ik zelf. Zég in ieder geval iets, negeer me niet! Ik heb het ook meegemaakt hoor, mensen waarmee (mijn) Marco afgelopen juni nog was geweest, heel vriendschappelijk met hem zijn omgegaan, mij al jaren kennen, en toch... ze negeren me gewoon! Ze kunnen het niet! Het past niet in hun beeld van de wereld, zo'n onrecht. Nee, het past ook niet in mijn wereldbeeld, maar het gebeurde verdomme toch! Laat me dan niet in de steek!

sorry voor het vloeken, ik vind het zo tegenvallen van sommige mensen
pi_44311422
Toen Thijs net overleden was, hadden we idd genoeg mensen en fam en vrienden over de vloer, afentoe had je echt zoiets van sjonge hebben die nu echt niets beters te doen.

Na de begrafenis zijn ze nog een paar keer geweest, maar daarna werd het stiller en stiller.
een paar keer zijn wij nog naar de fam gegaan, en het toen ook aangegeven dat we het jammer vonden bla bla bla.

En daarna helemaal stilletjes...
Marco was 21 november jarig en nog geen kaartje allen van zijn ouders en van het werk, nog geen telefoontje helemaal niets.....

Toen Thijs gister een half jaartje overleden was, helemaal niemand gehoord buiten hier op fok....
  zondag 10 december 2006 @ 20:47:14 #18
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44311479
Icaä, dat is allemaal helaas maar al te waar. Ook hier vallen de rotte appelen uit de boom. Een natuurlijke schifting, en de echte vrienden blijven over. Wanneer er ook vanuit de familie sprake is van onbegrip, is dit extra hard. In plaats van het verdriet helpen dragen, maken ze de last zwaarder. Ik vrees dat hier niets tegen te doen is, al vraag ik me wel eens af hoe ver we mogen gaan in begrip EISEN. En als we het dan nog niet krijgen, einde oefening? Waar leg je de grens? (Ik dwaal even af, maar dit speelt helaas bij ons).

Overigens vind ik de manier van benadering van de waarom-vraag van jouw Marco getuigen van een enorm sterke persoonlijkheid. Er zit nog zoveel tussen "weten hoe het zou moeten" en het daadwerkelijk doen. Wat zul je hem missen.

Bar, ik krijg echt het idee dat verhuizen naar waar jullie eerder woonden voor jullie beide een goede stap zou zijn. Volgens mij zijn jullie allebei ongelukkig, mede door de afstand tussen jullie beider vrienden.
Maak er een nieuwe start van, een nieuw begin, met nieuwe kansen. Je mag best vluchten van de plek die jullie ongelukkig maakt, wat is daar mis mee? Ik hoop echt dat er voor jullie zulke mogelijkheden zijn.
... ♥ ik mis je ♥
  zondag 10 december 2006 @ 20:48:09 #19
593 sjak
Juffie Bloem
pi_44311485
Bar, wat vreselijk is dat zeg. Wat veel onmacht, niet alleen bij jullie maar ook bij de mensen om jullie heen. Kun je niet aangeven dat je ze nu nog steeds nodig hebt? Lieve Bar, heel veel sterkte. Ik denk heel veel aan jullie en ben er van overtuigd dat je de kracht gaat vinden die je nodig hebt. Die ene keer dat ik je ontmoet hebt vond ik je zo moedig en lief
Lekker douchen!
pi_44311684
Ik zou zo verhuizen Pluphy echt ik zou zo alles inpakken en weggaan opnieuw beginnen...
Maar Marco die wilt hier blijven bij de herinneringen, bij de beelden, dicht bij zijn werk
weet nog wel dat ik hem ook maar amper mee kreeg naar huis vanuit het ziekenhuis die 9de juni 2006...
Heb echt moeten praten...

Sjak, ik ben er eerlijk gezegt wel beetje klaar mee, heb het meer dan eens aangegeven, heb er nog ruzie om staan maken bij een grafje het grafje van mijn zoontje (waar ik nog spijt van heb dat dat gebeurde)
Nee ik laat het niet gebeuren dat mijn fam me nog beroerder kan krijgen als hoe ik me nu voel.
pi_44313484
quote:
Op zondag 10 december 2006 19:50 schreef jessie het volgende:

[..]

Wat prachtig Icaa dat hij dat op deze manier kon.
Idd heel wijs, wat goed om daar zo tegen aan te kijken, want met de waarom vragen maak je je zelf alleen maar gek. Alleen is het even het inzicht wat je moet ontwikkelen om tot die gedachten te komen.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_44313493
Lieve Bar, ik ga hier niet uitwijden. Dat doe ik op msn wel maar ik wil wel even zeggen dat ik je zo sterk vindt zoals je hier zo open kunt en durft te praten. Blijf vooral praten
Syllables govern the world
  zondag 10 december 2006 @ 22:08:45 #23
109497 Icaä
pi_44313508
Het is écht ongelofelijk, welke dingen "familieleden" doen om het leed nog erger te maken, uit wat voor motief dan ook. Ik dacht werkelijk dat ik een van de weinigen was, maar dat blijkt hier dus van niet.
Een goede vriendin van mij (die zelf haar zus had verloren) vertelde me al eens dat bij zo iets ingrijpends als een overlijden, relaties die goed zijn, beter worden, maar relaties die (in essentie) slecht zijn, alleen maar slechter worden. De mythe dat iedereen elkaar de hand reikt na zoiets, is dus inderdaad, een mythe. Iets waar we met z'n allen graag in willen geloven, maar wat dus (vaak) helemaal niet waar is. Helaas. Want als we elkaar in de rouw niet meer kunnen vinden, dan worden we allemaal verliezers. In plaats van dat we met elkaar het leed zo draaglijk mogelijk maken.
  Licht Ontvlambaar zondag 10 december 2006 @ 22:56:18 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_44315159
Lieve lieve meiden, ik was niet in de mogelijkheid om vanavond om tien uur een kaars achter het raam te zetten... Dus heb ik vanmiddag kaarsjes aangestoken in de OLV hier
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_44320814
Het lijkt wel of Marco bang is om jouw ook te verliezen. En juist door die angst kan je het allemaal gruwelijk kapot maken voor jezelf.

En Bar iedereen kiest ervoor om dit topic te lezen. Als we niet naar jouw (gezeur) zouden willen luisteren dan lezen we ook niet mee. Je moet je echt niet bezwaard voelen hierover Het is maar een fractie van wat we zouden willen/kunnen doen. We kunnen ons allemaal wel bedenken dat het afschuwelijk moet zijn om je kind te verliezen, daarmee bedoel ik niet dat ik begrijp hoe je je voelt hoor! We zijn bijna allemaal ouders en krijgen ook de tranen in ons ogen als we leed op tv zien. Nee Bar, echt meid, als ik jullie allemaal met iets kon helpen, dan zou ik het onmiddelijk doen.

Dat van die familieleden en het weinig laten horen van hoor je helaas bijna altijd. Het is echt triest. Jammer, want je zou elkaar juist moeten steunen in zo'n tijd. Uiteindelijk verliezen jullie er allemaal mee zoals Icaa al zegt. Wat ik me afvraag. Wordt het gevoel niet alleen maar versterkt dat je er alleen voor staat in geval van rouwen. Als ik naar mijn contacten kijk, dan hebben wij ook niet bepaald familieleden/vrienden die we dagelijks zien. Ik kan me zo voorstellen dat als je dan in zo'n vreselijk moeilijke periode zit dat je dat dan juist zo erg mist, terwijl het er voor die tijd ook nooit heel erg was.
Begrijp je wat ik bedoel? En daar bedoel ik dan natuurlijk helemaal niet mee dat het logisch is ofzo. Ik vind het nog steeds heel jammer. En Bar, hierin mis jij natuurlijk ook nog eens je moeder, die je nou oh zo nodig zou hebben.

Icaa, heel bewonderingswaardig hoe Marco erover dacht en kon denken. Niet bij de pakken neerzitten maar doorgaan en ervan maken wat er van te maken valt. Daar heb je zo te lezen ook duidelijk wat van overgenomen. Je klinkt sterk!

Phluphy, ik begrijp uit jouw verhaal dat je ook weing hoort of begrip krijgt. Ik hoop dat bij jouw en je man wel begrip is. Worstelen jullie je er samen een beetje doorheen door al dat verdriet?

[ Bericht 8% gewijzigd door Lewis.de.boxer op 11-12-2006 09:49:31 ]
pi_44323986
Ik snap best dat het voor sommige mensen ontzettend moeilijk is om kontackt te maken met mensen die iemand verloren hebben.
want wat moet je zeggen, waarmee doe je ze geen pijn, willen ze wel dat wij langskomen.

Maar nogmaals ik heb nog steeds 10 x liever dat men iets heel doms of stoms tegen me zegt, dan me doodleuk maar negeerd, al dan niet fam.
Maar ik ken ook vrienden die het zonde vinden dat ik me zo beroerd voel, en als je dan over Thijs begint ze gewoon heel nors over een ander onderwerp beginnen, of te horen krijgt, heb je het nu alweer over Thijs.

Hier straks naar de psycholoog voor de laatste keer, daarna word ik voorgesteld aan zijn opvolgster... kunnen we helemaal opnieuw beginnen
En daar heb ik persoonlijk heel weinig zin in.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 december 2006 @ 15:35:13 #27
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_44326936
Dat lijkt me heel erg, dat ze Thijs en jouw gevoelens doodzwijgen Je moet je verdriet toch kunnen uiten, op jouw manier en waar en wanneer je maar wilt. Het is pas een half jaar geleden, hoe kunnen ze verwachten dat je het zomaar achter je laat en "gewoon doorgaat" met je leven? Ik denk dat je leven nooit meer "gewoon" doorgaat...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_44326992
quote:
Op maandag 11 december 2006 12:03 schreef Bar_en_Mar het volgende:

Hier straks naar de psycholoog voor de laatste keer, daarna word ik voorgesteld aan zijn opvolgster... kunnen we helemaal opnieuw beginnen
En daar heb ik persoonlijk heel weinig zin in.
Dat laatste hoeft dus niet meer

De psycholoog liet de keus aan mij, en omdat we samen al zo een eind gekomen zijn, en ik me bij hem volledig op mijn gemak voel en het naar mijn gevoel wel klikt.
Hebben we besloten dat ik bij hem blijf.

En echt dit is zo een opluchtig voor me.

Het geprek wat we vanmiddag hadden, was een voor mij fijn gesprek, we hebben samen gezocht naar oplossingen om mezelf een doel te krijgen om de dagen door te komen, en om me wat fijner/beter in me vel voelt zitten.

We hebben fijn zitten zoeken en nu mag ik de rest thuis op het gemak afmaken en aanvullen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 december 2006 @ 15:44:41 #29
13151 crew  Rewimo
pi_44327275
Dat is goed nieuws Bar, fijn voor je!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 11 december 2006 @ 15:55:00 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_44327665
Wat fijn Bar!

En dat doel is heel belangrijk.
Komt ze weer met de wijsheden uit mijn lessen maar toevallig had ik dus zaterdag les over 'rouw' en daar kwam dit ook in naar voren. In eerste instantie is de eerste reactie vaak 'ik hoef niet meer, ik wil niet meer' totdat er bij het overgrote deel van de mensen de drang tot overleven onbewust toch sterker is en dan zoeken mensen kleine dingen waaraan ze zich kunnen optrekken om door te kunnen blijven gaan. Bij de een zijn dat de huisdieren, voor de ander is het werk, weer een heeft een hobby etc. etc. Die kleine dingen, gewoon dat 'toch maar doorgaan' is datgene dat er voor zorgt dat de tijd wel doortikt en je uiteindelijk een paar stappen verder komt in het proces.

Over de opmerking 'tijd heelt alle wonden' etc. etc. Nee. Tijd is geen middel voor genezing van deze wonden, zoals ik hierboven zei: de tijd tikt toch wel door, daarom lijkt het alsof het helpt, maar dat is niet zo. In die tijd die door tikt gaat degene die rouwt door dat hele proces van rouw. En dat is een actief iets. Rouwen moet je mee bezig zijn. Zitten wachten tot het over gaat zal iemand niet helpen. Het is bijna als met weeën, duik er maar in, ga er maar mee bezig. Wees maar boos, wees maar verdrietig etc. etc. Je moet er toch een keer door heen. Dat deel proberen over te slaan zal het proces eerder verstoren en daardoor bemoeilijken dan dat het zal helpen.

De docent had een hele mooie opmerking van een moeder die d'r kind verloren was, althans, dat vond ik. 5 jaar na het overlijden zei ze, 'ik heb het aanvaard als een vaststaand feit, maar ik zal het nooit accepteren, nooit!'

Ook zei deze vrouw 'Ik ben verder gegaan, het gebeuren heeft mijn leven verrijkt en verdiept, maar denk niet dat er ook maar 1 maand, week, dag, uur of seconde is dat niet een onderdeel van mij is. Het is er altijd en het zal er ook altijd blijven'.

Maar goed, voordat je van het punt van rauw verdriet op een punt kan komen waarop je door kan gaan met dit als onderdeel van je leven ipv dat het levensgroot midden op je pad staat... dat kost tijd... en heel veel verdriet en energie en pijn...

Ik vind je erg dapper dat je er gewoon toch mee bezig bent samen met de psych!
Want los van dit soort wijsheden en onderzoeken en uitkomsten daarvan blijft het gewoon hoe dan ook heel, heel erg kl*te.
pi_44328140
Wat een goed bericht Bar, wat een opluchting! Succes met je huiswerk!

En brighteyes, ik vind je lessen over rouw erg boeiend, wat mij betreft hoef jij je niet te schamen om dat hier te posten, in tegen deel!
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 11 december 2006 @ 16:20:20 #32
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44328633
Goed zo Bar! Hoe klein ook, elk positief puntje is er een! Nu hoef je niet meer tegen de bezoekjes op te kijken, maar kun je je er misschien zelfs op verheugen. Dat is nog eens een win-win situatie!

Ik vind het ook prettig te lezen wat jullie leren BE, herkenning is erkenning en erkenning is fijn. (Gut, dit wordt zo'n beetje mijn persoonlijk cliché). Keep it coming!
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 11 december 2006 @ 16:26:09 #33
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44328859
quote:
Op maandag 11 december 2006 09:41 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Phluphy, ik begrijp uit jouw verhaal dat je ook weing hoort of begrip krijgt. Ik hoop dat bij jouw en je man wel begrip is. Worstelen jullie je er samen een beetje doorheen door al dat verdriet?
Wij horen eerder te veel dan te weinig. En dan juist specifieke dingen die we niet willen, die krijgen we opgedrongen.
Jeroen's familie wil graag dat we overal aan meedoen, net als vroeger. Als we zeggen, dat we dit nu (nog) niet willen, dan verpesten we hun geluk. Hoe durven we !
... ♥ ik mis je ♥
pi_44329202
Phluph, meen je dat nou? Hoe kunnen ze dat nou willen?
Als het jullie verdrietig maakt, wat ik me kan voorstellen, dan moeten ze daar toch begrip voor hebben?
Wat zit er achter denk je? Zijn ze bang dat jullie vereenzamen of willen ze zelf net doen alsof er niets aan de hand is?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 11 december 2006 @ 16:52:10 #35
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44329947
quote:
Op maandag 11 december 2006 16:34 schreef snoopy het volgende:
Als het jullie verdrietig maakt, wat ik me kan voorstellen, dan moeten ze daar toch begrip voor hebben?
Wat zit er achter denk je? Zijn ze bang dat jullie vereenzamen of willen ze zelf net doen alsof er niets aan de hand is?
Danyel is al bijna 9 maanden geleden overleden, het leed is geleden, dus het is al lang tijd om de draad weer op te pakken. We mogen best verdrietig zijn, maar niet in hun tijd en al zeker niet ten koste van hun geluk.
Zodra het beter in hun straatje past, maar liever doen alsof er niets aan de hand is. Ten behoeve van hun moeten we ons er dan maar overheen zetten, en weer verdriet hebben in onze eigen tijd.

Edit: toevoeginkje: en dat terwijl we bijna altijd positief zijn, maar die éne keer dat je het niet bent, is al teveel.
... ♥ ik mis je ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 december 2006 @ 17:18:21 #36
13151 crew  Rewimo
pi_44330826
Natuurlijk, na 9 maanden is het ineens over, dat verdriet

Sjongejonge, ik sta echt versteld van zoveel onbegrip

Mijn beide broertjes zijn meer dan 40 jaar geleden overleden. Maar voordat hij zelf overleed was mijn vader heel erg met hun overlijden bezig. Hij had er nog steeds heel veel verdriet om, vroeg zich nog altijd af waarom? Destijds werd dat verdriet helemaal weggestopt, mochten mijn ouders er niet over praten, ze zijn niet bij de begrafenis van de oudste geweest en wisten ook niet waar hij begraven ligt... Het is zó belangrijk om te kunnen praten. Niemand mag van je verwachten dat je je er maar even overheen zet omdat het "alweer zo lang geleden is".
pi_44331060
Oh Phluph, wat naar
Het is niet al 9 maanden geleden, het is pas 9 maanden geleden! Wat jammer dat je daar ook nog verdrietig om moet zijn. Alsof je niet genoeg hebt. Heel heel jammer.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 11 december 2006 @ 17:32:01 #38
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44331267
quote:
Op maandag 11 december 2006 17:18 schreef Rewimo het volgende: Niemand mag van je verwachten dat je je er maar even overheen zet omdat het "alweer zo lang geleden is".
Raar he, dat sommige mensen dat niet inzien. Ik vraag me serieus wel eens af of die mensen dan gewoon "dom" zijn. Elke andere verklaring voor dat gedrag is onvergeeflijk, eigenlijk.
Wat vreselijk, wat jouw ouders hebben moeten meemaken. Hebben ze nooit het grafje van de oudste ontdekt? Wie is, of was, daar dan verantwoordelijk voor?

@ Snoop: dat vinden wij nou ook, ze maken je zorgen er groter mee. Onvoorstelbaar dat ze dat niet inzien.
... ♥ ik mis je ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 december 2006 @ 17:35:39 #39
13151 crew  Rewimo
pi_44331385
quote:
Op maandag 11 december 2006 17:32 schreef phluphy het volgende:
Raar he, dat sommige mensen dat niet inzien. Ik vraag me serieus wel eens af of die mensen dan gewoon "dom" zijn. Elke andere verklaring voor dat gedrag is onvergeeflijk, eigenlijk.
Wat vreselijk, wat jouw ouders hebben moeten meemaken. Hebben ze nooit het grafje van de oudste ontdekt? Wie is, of was, daar dan verantwoordelijk voor?
Ik weet het niet Phluph. Je kunt je zoiets nu gewoon niet meer voorstellen. Volgens mij heb ik ergens een kaartje gevonden waar een begraafplaats (hij heeft in Leiden in het ziekenhuis gelegen en is daar ook begraven - mijn ouders woonden destijds in Hilversum) op staat. Maar ik weet dat ze niet bij de begrafenis geweest zijn en dus ook niet weten waar hij precies ligt. Van mijn jongere broertje weten we wel waar hij ongeveer ligt (hier in Haarlem) maar ook niet precies want er was geen geld voor een steentje Ik vind het zo triest, vooral omdat mijn vader er op het laatst zo mee bezig was. Ik hoop dat hij nu bij ze is. Ik heb mijn broertjes laten vermelden tijdens de uitvaartmis, ik vond ze erbij horen
  maandag 11 december 2006 @ 17:40:21 #40
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44331517
Wat een zielig verhaal Rewimo. Ik vind het zo sneu, voor die kleine jochies. Hoe oud waren ze, als ik vragen mag? Ik vind het wel heel fijn dat hun namen genoemd zijn tijdens de dienst. Opdat ze niet vergeten worden. Heel erg jammer dat ze geen waardig gedenkplekje hebben gekregen. Wat was het leven vroeger ook hard, in die dingen he. Moet voor je ouders een nachtmerrie geweest zijn. En dat twee keer.
... ♥ ik mis je ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 december 2006 @ 18:13:43 #41
13151 crew  Rewimo
pi_44332548
Mijn oudste broertje is 6 maanden geworden, de jongste 13 maanden. Ze hadden allebei een open ruggetje. Daar konden ze destijds niet veel aan doen. Ik heb dit jaar voor het eerst foto's van mijn oudste broertje ontdekt, in een album dat bij mijn vader vandaan kwam. De jongste is een paar keer thuis geweest, er zijn een paar foto's van hem en mij samen.
  maandag 11 december 2006 @ 18:26:55 #42
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_44332920
Wat idioot dat je omgeving zo raar kan reageren Pluph... ik kan me niet voorstellen dat mensen niet snappen dat je gewoon soms echt nog geen zin hebt, of mss zelfs wel gewoon niet kan meedoen aan alle gezellige dingen. Tsjonge zeg.

Oh, Bar... wat ik nog vergat te zeggen. Een van de meest treffende dingen van de les zaterdag was de titel van een van de boeken die de docent geschreven heeft: "Wenen om het verloren ik".
Ik moest zo aan jou denken, dat je zegt dat je jezelf niet meer herkent etc.
  maandag 11 december 2006 @ 19:48:28 #43
109497 Icaä
pi_44335730

[ Bericht 100% gewijzigd door Icaä op 11-12-2006 19:51:18 ]
  maandag 11 december 2006 @ 19:58:00 #44
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44336078
Icaa*, niet twijfelen! Je loopt niemand voor de voeten in dit topic hoor.
* waarom mogen de puntjes niet?
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 11 december 2006 @ 22:05:42 #45
109497 Icaä
pi_44340114
Oké, daar gaat-ie. Hebben jullie wel eens iemand aangesproken op het feit dat hij of zij je negeerde? Wat was de reactie?
Ik heb nu zo'n geval bij de hand, en twijfel erg of ik deze persoon een (aardig) mailtje zal sturen; volgens mij weet hij best wel dat wat hij doet eigenlijk niet kan, maar tegelijkertijd, wie ben ik om aan iemand te vertellen dat hij iets niet goed doet?
Of niet goed doet, hij moet eigenlijk gewoon weten dat het voor mij veel erger is dat hij niks zegt, dan dat hij wel wat zegt.
  maandag 11 december 2006 @ 22:14:52 #46
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_44340470
Icaä, wij hebben hetzelfde dilemma, al zijn we waarschijnlijk al een stapje verder in de situatie die je noemt.
Ik zou hierover liever pm'n of mailen. Zou je mij je mailadres kunnen sturen, naar het adres wat in mijn profiel staat? Dan krijg je daarna wel mijn "echte" email adres.
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 11 december 2006 @ 22:23:28 #47
109497 Icaä
pi_44340781
gemaild naar hotmail
  † In Memoriam † dinsdag 12 december 2006 @ 07:27:35 #48
37843 lady-wrb
kortaf
pi_44347340
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:05 schreef Icaä het volgende:
Oké, daar gaat-ie. Hebben jullie wel eens iemand aangesproken op het feit dat hij of zij je negeerde? Wat was de reactie?
Ik heb nu zo'n geval bij de hand, en twijfel erg of ik deze persoon een (aardig) mailtje zal sturen; volgens mij weet hij best wel dat wat hij doet eigenlijk niet kan, maar tegelijkertijd, wie ben ik om aan iemand te vertellen dat hij iets niet goed doet?
Of niet goed doet, hij moet eigenlijk gewoon weten dat het voor mij veel erger is dat hij niks zegt, dan dat hij wel wat zegt.
ja heb ik wel eens gedaan. gezegd wat ik ervan vond en gezegd dat me dat gewoon enorm tegenviel.
is uitgelopen op hooglopende ruzie.
vervelend, maar het luchtte enorm op

ik zou overigens niet mailen, maar telefonisch contact opnemen ofzo. zo kan de andere partijd meteen reageren. en je kan het misschien wat subtieler brengen dan iemand met een mailtje abrupt te "overvallen" hoe subtiel gebracht ook.

ik zou het in elk geval wel doen, want nu blijf je ermee lopen en als je het gezegd hebt, weet je in elk geval waar je aan toebent.

sterkte ermee, want het is niet leuk (en dat is nog zachtjes uitgedrukt)

[ Bericht 20% gewijzigd door lady-wrb op 12-12-2006 07:37:19 ]
pi_44348836
toen ik er mensen op aan sprak, kreeg ik al snel te horen, dat hun ook het moeilijk hebben en niet weten wat ze tegen ons moeten zeggen...

En bij de versie van mijn vader kreeg ik te horen dat ze te druk zijn met de boys die nog thuis zijn...
pi_44348963
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:26 schreef Brighteyes het volgende:

Oh, Bar... wat ik nog vergat te zeggen. Een van de meest treffende dingen van de les zaterdag was de titel van een van de boeken die de docent geschreven heeft: "Wenen om het verloren ik".
Ik moest zo aan jou denken, dat je zegt dat je jezelf niet meer herkent etc.
Waar gaat dat boek ongeveer over?

En Pluphy dat is ook nogal wat.... sterkte ermee
Zou eerlijk gezegd ook niet goed weten wat ik daar nu mee aan zou moeten als het andersom zou zijn.

Maar om even op respecpt terug te komen...
Voor wie ik de meeste respect heb gekregen zijn Marco zijn ouders, die wonen dus op 200 km verderop, mijn fam op maar 7 km.
Maar Marco zijn ouders zijn elke dag (op 1 dag na) vanaf het overlijden op en neer gereden van ons naar huis en terug.
Ze konden overal blijven slapen, maar omdat Marco zijn moeder toendertijd een probleem aan de darmen had en als ze moet het niet goed op kan houden, wilden ze er niemand mee lastig vallen.
Dus die hebben wat km gemaakt....

Marco zijn vader heeft een kruisje gemaakt voor Thijs, ze bellen geregeld en ze komen als het allemaal gaat langs (marco zijn moeder heeft nogal wat keren na het overlijden in ziekenhuizen gelegen)
en moet nog wennen aan de stoma.

Ik ben altijd wat "jaloer"geweest,op Marco zijn ouders, die hoor je niet veel maar je hoort ze wel, ze maken zomaar even een kruisje voor Thijs.
Want mijn fam die op nog geen 10 min rijden hier vandaan woont daar hoor en zie je niemand meer van
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')