abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44239913
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 02:12 schreef Stoomhamer het volgende:
Het einde van Balkenende is nabij! Een andere klojo gaat het overnemen en leidt het CDA in een kabinet met SP en PvdA naar de afgrond. Hoera! Terug naar de kerken, daar horen jullie, niet in de politiek.
Bedankt voor je nuttige bijdrages

Ik zou zeggen, ga lekker slapen. Doe ik nu ook.
pi_44240069
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 02:22 schreef budha het volgende:

[..]

Bedankt voor je nuttige bijdrages

Ik zou zeggen, ga lekker slapen. Doe ik nu ook.
Volgens mij sliep je al toen je de topic titel plaatste.
pi_44240640
Dom? Dit is een meesterzet van Bos. Als een formatie van deze partijen mislukt, kan hij met het vingertje wijzen naar SP en CDA en zal hij toch, uit landsbelang natuurlijk , met het CDA en CU gaan praten. Een coalitie zonder de PvdA is vrijwel onmogelijk, dus Bos kan het hard spelen en dat doet ie.
pi_44240656
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:12 schreef budha het volgende:

[..]

CU en D66 kunnen toch gedoogsteun verlenen?

Ok, ik moet toegeven dat het wel een heel wankele basis wordt die krachtig regeren praktisch onmogelijk maakt.
Aan wie? Aan PvdA-SP-GL? Dan heb je nog geen meerdeheid. Bos 1 komt er alleen als de VVD met Bos en Jan wil gaan regeren. Niet erg realistisch.
  vrijdag 8 december 2006 @ 06:28:15 #30
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_44240665
Bos kost dit land uiteindelijk een jaar of 6 van d'r leven.
pi_44240671
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:17 schreef Klummie het volgende:
Een minderheidskabinet, van welke signatuur ook, beschouw ik als een persoonlijke belediging en dat zou elke kiezer moeten doen, de gedachte alleen al.

Bos realiseert zich heus wel dat deelname van cda aan een sp-pvda colaitie een torenhoge prijs zal opleveren, net zoals Balkenende zich dat realiseert wanneer dat om de cu gaat.
Waarom zou dat een persoonlijke belediging zijn? Na zoveel tumultueze jaren wordt het tijd om een stabiele club te vormen. Daar zijn de omstandigheden nu niet naar, maar de minst slechte optie is om twee partijen te vinden die het 4 jaar met elkaar kunnen uithouden en gedoogsteun kunnen krijgen. M.a.w.: CDA-PvdA en verder niks. Is veel stabieler dan met CU of GL en veel haalbaarder. Daar komt bij dat er weer een sprake kan zijn van dualisme, wat meteen een extra plicht voor de gehele TK is.
  vrijdag 8 december 2006 @ 06:34:58 #32
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_44240680
lol, zwaar verliezen, en dan nog denken dat je de formatie kunt regelen
PvdA arrogantie ten top.
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  vrijdag 8 december 2006 @ 07:30:45 #33
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_44240850
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 06:14 schreef Vhiper het volgende:
Dom? Dit is een meesterzet van Bos. Als een formatie van deze partijen mislukt, kan hij met het vingertje wijzen naar SP en CDA en zal hij toch, uit landsbelang natuurlijk , met het CDA en CU gaan praten. Een coalitie zonder de PvdA is vrijwel onmogelijk, dus Bos kan het hard spelen en dat doet ie.
De enige reden dat Bos deze strategie hanteert is het feit dat ie als de dood is voor een situatie waarin de SP in de oppositie zit en de PvdA deel uitmaakt van een coalitie. Dan is de kans namelijk groot dat de SP verder groeit en de PvdA de volgende maal voorbijstreefd. Als die kentering eenmaal plaatsgevonden heeft dan zijn de politieke kaarten echt anders geschud en heeft de PvdA werkelijk een probleem. Niks meesterzet dus, puur opportunisme.
Say your prayers
  vrijdag 8 december 2006 @ 07:33:06 #34
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_44240857
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:17 schreef budha het volgende:

[..]

Natuurlijk wil Bos er alles aan doen om z'n onderhandelingspositie te verbeteren, maar wel heel erg triest dat hij zo overduidelijk voor partijpolitiek gaat in plaats van denkt aan het landsbelang. Nederland heeft de PvdA nodig in de regering om tot een stabiel en realistisch kabinet te komen.
Dat doet iedere partij. Ik denk niet dat er een partij is die denkt aan landsbelang. Eerder eigenbelang.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_44240869
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 07:30 schreef Sickie het volgende:
De enige reden dat Bos deze strategie hanteert is het feit dat ie als de dood is voor een situatie waarin de SP in de oppositie zit en de PvdA deel uitmaakt van een coalitie. Dan is de kans namelijk groot dat de SP verder groeit en de PvdA de volgende maal voorbijstreefd. Als die kentering eenmaal plaatsgevonden heeft dan zijn de politieke kaarten echt anders geschud en heeft de PvdA werkelijk een probleem. Niks meesterzet dus, puur opportunisme.
Het aantal blinde azijnzeikers is toch wel ongeveer op? Als de PvdA gewoon goed werk doet, dan zal dat beloond worden met een grote berg kiezers. Kijk maar naar het CDA. (VVD is even een verhaal apart vanwege Rutte-Verdonk dat belangrijker bleek dan het beleid van de afgelopen jaren.)
  vrijdag 8 december 2006 @ 08:11:57 #36
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_44241092
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 07:35 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Het aantal blinde azijnzeikers is toch wel ongeveer op? Als de PvdA gewoon goed werk doet, dan zal dat beloond worden met een grote berg kiezers. Kijk maar naar het CDA. (VVD is even een verhaal apart vanwege Rutte-Verdonk dat belangrijker bleek dan het beleid van de afgelopen jaren.)
De PvdA heeft in de oppositie niet eens weten te groeien, integendeel. Bos zijn angst is dus zeer zeker gegrond.
Say your prayers
pi_44241388
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 07:30 schreef Sickie het volgende:

De enige reden dat Bos deze strategie hanteert is het feit dat ie als de dood is voor een situatie waarin de SP in de oppositie zit en de PvdA deel uitmaakt van een coalitie. Dan is de kans namelijk groot dat de SP verder groeit en de PvdA de volgende maal voorbijstreefd.
Die kans verkleint ie door de schuld bij een eventueel falen van een formatie bij het CDA en de SP te leggen. Iets wat je de PvdA niet meer kunt verwijten, is dat ze geen onomwonden keuze voor een coalitie hebben gemaakt. De PvdA wil, de SP wil, maar zonder te veel water bij de wijn te willen doen, in de oppositie zijn ze immers ook sterk en het CDA wil liever met de CU aan de slag, maar heeft gezien de verkiezingsuitslag en de opstelling van Bos weinig andere keus dan maar te praten met de SP en te proberen met zo min mogelijk gezichtsverlies toch de SP de oppositie in te trappen en met de CU in zee te gaan of er het maximale uit te halen.
quote:
Als die kentering eenmaal plaatsgevonden heeft dan zijn de politieke kaarten echt anders geschud en heeft de PvdA werkelijk een probleem. Niks meesterzet dus, puur opportunisme.
Niks opportunisme. Dit is de beste zet die Bos had kunnen doen. De andere partijen de formatie uit laten vechten, vervolgens als lachende derde, zonder bijtwonden, aanschuiven in een coalitie.
pi_44241417
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 06:34 schreef Het_hupt het volgende:
lol, zwaar verliezen, en dan nog denken dat je de formatie kunt regelen
PvdA arrogantie ten top.

Alle gevestigde partijen hebben de afgelopen verkiezingen dik verloren hoor. Wie wil jij de "formatie laten regelen" dan? De winnaars SP, PVV, CU en PvdD?
pi_44242992
Sja het CDA heeft het aan zichzelf te danken, ze zijn inmiddels zo ver naar rechts opgekropen dat SP en PvdA zich aan elkaar vast zijn gaan klampen.

Balkenende zal moeten inleveren of hij kan fluiten naar zijn regering.
  vrijdag 8 december 2006 @ 10:32:57 #40
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_44243432
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:13 schreef Genverbrander het volgende:
Sja het CDA heeft het aan zichzelf te danken, ze zijn inmiddels zo ver naar rechts opgekropen dat SP en PvdA zich aan elkaar vast zijn gaan klampen.

Balkenende zal moeten inleveren of hij kan fluiten naar zijn regering.
Bos en Marijnissen zullen ook moeten inleveren of ze kunnen fluiten naar hun regering
pi_44243462
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:32 schreef Klummie het volgende:

[..]

Bos en Marijnissen zullen ook moeten inleveren of ze kunnen fluiten naar hun regering
Zij zijn daartoe ook bereid, alleen Balkenende poept bij voorbaat al in zijn broek.
  vrijdag 8 december 2006 @ 10:39:10 #42
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_44243583
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:32 schreef Klummie het volgende:

[..]

Klopt, maar Balkenende zal ook enigszins moeten inbinden want er is voor hem amper een alternatief zonder PvdA denkbaar.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_44244833
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:39 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Klopt, maar Balkenende zal ook enigszins moeten inbinden want er is voor hem amper een alternatief zonder PvdA denkbaar.
Zeg maar gerust: geen. Ik zie de CU echt niet in een kabinet gaan zitten met drie rechtse (Waarvan 1 extreem rechts) partijen.
pi_44245511
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:34 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Zij zijn daartoe ook bereid, alleen Balkenende poept bij voorbaat al in zijn broek.
Oh ja? Bos loopt alleen maar te kakelen dat Jan en JP moeten inschikken, Jan wil dat het CDA inbindt. Ik heb geen van beide hardop horen zeggen wat ze willen inleveren.
pi_44245578
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 11:20 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Zeg maar gerust: geen. Ik zie de CU echt niet in een kabinet gaan zitten met drie rechtse (Waarvan 1 extreem rechts) partijen.
Nee, een rechts meerderheidskabinet is inderdaad niet denkbaar. Maar als Wilders écht alles ervoor over heeft om links van de macht te houden, is een stabiel minderheidskabinet CDA-VVD-CU denk ik best te doen.

Wat de opstelling van Bos betreft: die heeft gewoon geen andere keus dan op z'n minst de indruk te wekken dat hij alles eraan doet om de SP er bij te krijgen.

Hij heeft maar twee kansen om bij de volgende verkiezingen niet door de SP voorbij te worden gestreefd. De eerste is niet zonder SP in een kabinet stappen en de tweede is zonder de SP in een kabinet stappen met een dusdanig links beleid, dat hij het aan zijn achterban kan verkopen.
pi_44248079
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 06:28 schreef PLAE@ het volgende:

Bos kost dit land uiteindelijk een jaar of 6 van d'r leven.
Een kleine prijs voor het einde van het leven van Bak-Ellende.
pi_44248211
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:38 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Lijkt me ook haalbaar. Ik vind dat hele winnaars-in-de-coalitie-idee een beetje onzin.
Dat is het ook. Iedereen die daarvoor is mag wat mij betreft de coalitiebesprekingen tussen Wilders, Marijnissen en Thieme organiseren, ik kijk wel toe .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 8 december 2006 @ 13:38:31 #48
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_44249257
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:34 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Gelul, wat denk je dat de prijs zal zijn voor deelname van Balkenende aan een dergelijke coalite?
  vrijdag 8 december 2006 @ 13:41:45 #49
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44249358
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 13:38 schreef Klummie het volgende:

[..]

Gelul, wat denk je dat de prijs zal zijn voor deelname van Balkenende aan een dergelijke coalite?
Veel te hoog, daarom doet hij dat ook niet. Exit SP
Pugna Pro Patria
pi_44250654
Inderdaad, exit SP om de onderhandelingstafel. En bij de volgende verkiezingen SP de grootste partij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')