Das bs.quote:Op dinsdag 12 december 2006 02:42 schreef Friek_ het volgende:
Als ik trouwens echt moet kiezen met wie ik eerder naar bed zou gaan, dan zou ik toch nog voor de vrijgezel kiezen. Toch net iets meer duidelijkheid.
Nee, monogamie is een product van de maatschappij waarin deze mensen zijn opgegroeidquote:Op dinsdag 12 december 2006 08:31 schreef Malebolgia het volgende:
Volgens mij is de open relatie een product van de maatschappij waarin deze mensen zijn opgegroeid:
We waren erg jong toen we iets kregen, dus we hebben allebei weinig ervaring met anderen. Na vier jaar wil je wel weer eens wat anders. We hebben toen eerst samen wat geëxperimenteerd, en later dus ook los van elkaar. We willen absoluut samen verder, en dit schaadt de relatie tussen ons niet. Het maakt het juist spannender.quote:Op dinsdag 12 december 2006 02:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Maar waarom dan ineens de relatie 'opengooien'? Kregen jullie toch ineens genoeg van elkaar? Als een normale relatie prima voor jullie werkt, dan laat je het toch gewoon zo?
Helemaal mee eens, gaat tegen onze natuur in...quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:28 schreef Nickthedick het volgende:
Echte mannen delen hun vrouw(en) niet, het is biologisch gezien geen sterke zet.
Maar ze bevruchten zelf wel zoveel mogelijk vrouwen, toch?quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:28 schreef Nickthedick het volgende:
Echte mannen delen hun vrouw(en) niet, het is biologisch gezien geen sterke zet.
behalve als ze meer kans hebbern op nakomeling door trouw te blijven aan een vrouw, wat bij mensen nou (voor de meeste ) eenmaal zo isquote:Op dinsdag 12 december 2006 13:19 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Maar ze bevruchten zelf wel zoveel mogelijk vrouwen, toch?
Onzin. De meeste mensen zijn gewoon niet toe aan een relatie en nemen genoegen met de eerste de beste loser die bij hun wil blijven. Daarom willen die lui swingen, rondneuken, een 'open relatie' of whatever. Het vooruitzicht dat ze als single verder moeten, op zoek naar iemand waarmee ze wel een bevredigende relatie kunnen hebben beangstigt die lui; en dus doen ze het overkomen als zijnde een perfecte relatie waarin men elkaar 'vrij laat'quote:Op woensdag 13 december 2006 08:47 schreef SunChaser het volgende:
Ik weet zeker dat veel mensen stiekumj van monogamie zouden willen afstappen, al was t maar om te proberen. Maar het is maatschappelijk niet geaccepteerd, en belangrijker: weinig mensen durven t aan te kaarten bij hun partner. Terwijl ales bespreekbaar moet zijn in een relatie.
Verder komt er ook angst bij kijken denk ik: stel dat de ander leuker is, lekkerder, of wat dan ook. Die ansgt en de ansgt het niet bespreekbaar te durven maken werkt vremdgaan in de hand, want dat gebeurt wel massaal.
Mini_Rulez, hoe gaan jullie om met angst en onzekerheid eigenlijk?
Klopt. In de huidige maatschappij waarin het mannetje geen overzicht meer kan houden op wat er zich allemaal in zijn kudde bevindt, is het biologisch gezien slimmer om 1 vrouwtje te kiezen en zoveel mogelijk op haar lip te zitten (no pun intended)quote:Op woensdag 13 december 2006 01:32 schreef Angst het volgende:
[..]
behalve als ze meer kans hebbern op nakomeling door trouw te blijven aan een vrouw, wat bij mensen nou (voor de meeste ) eenmaal zo is
wat sunchaser ook beweert.
Dat geldt waarschijnlijk voor jou vriendin ja.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:42 schreef Nickthedick het volgende:
De meeste mensen zijn gewoon niet toe aan een relatie en nemen genoegen met de eerste de beste loser die bij hun wil blijven.
Als je dat denkt, dan heb je wel de verkeerde(n) voor je.quote:Op zondag 17 december 2006 00:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat geldt waarschijnlijk voor jou vriendin ja.![]()
Dat je geen of weinig onderscheid maakt met wie/wat je neukt.quote:Op zondag 17 december 2006 11:17 schreef SunChaser het volgende:
Wat is indsiscriminant?
Nou ik heb wel mn grenzen hoorquote:Op zondag 17 december 2006 11:20 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat je geen of weinig onderscheid maakt met wie/wat je neukt.
Dat paard was toch wel single hoop ik? Anders is het gewoon ziek.quote:Op zondag 17 december 2006 11:22 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Nou ik heb wel mn grenzen hoorLaatst neukte ik een paard en dat vond ik achteraf wel wat te ver gaan
Dat ik in hem echte liefde gevonden heb? Ja dat klopt Sunchaser.quote:Op zondag 17 december 2006 00:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat geldt waarschijnlijk voor jou vriendin ja.![]()
Je voelt je aangesprokenquote:Op zondag 17 december 2006 11:25 schreef Brennie het volgende:
Je gebazel slaat nergens op
Alle polygame culturen leven nog in bomen en vinden geitenpis een lekkernij, nuff said me thinks.quote:Op zondag 17 december 2006 11:28 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je voelt je aangesproken
Maar dat gebazel van je vriendje slaat wel ergens op? Dat jullie niet geloven in polygamy mag best, maar hoe hij het brengt slaat nergens op. Dat jullie gelukkig zijn met seriële monogamie is fijn voor jullie, maar dat werkt niet voor iedereen zo.
En de enige monogame cultuur leeft op de Noordpool.quote:Op zondag 17 december 2006 11:31 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Alle polygame culturen leven nog in bomen en vinden geitenpis een lekkernij, nuff said me thinks.![]()
Aangesproken? tuurlijk... ik moest even wat rechtzetten natuurlijk.quote:Op zondag 17 december 2006 11:28 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je voelt je aangesproken
Maar dat gebazel van je vriendje slaat wel ergens op? Dat jullie niet geloven in polygamy mag best, maar hoe hij het brengt slaat nergens op. Dat jullie gelukkig zijn met seriële monogamie is fijn voor jullie, maar dat werkt niet voor iedereen zo.
Man... ik weet niet eens hoe het is om vrijgezel te zijn!quote:
Klopt, alleen zijn seriele monogamen niet in de veronderstelling dat iemand waarmee je toevallig in 1 huis woont, of 'gezellig' dingen samen doet terwijl beiden nog wel gewoon rondneuken je partner is. Het is gewoon een steady fuck, geen relatie.quote:Op zondag 17 december 2006 11:35 schreef SunChaser het volgende:
[..]
En de enige monogame cultuur leeft op de Noordpool.
Zoveel verschilt seriële monogamie niet van polygamie.
Nee, zij is monogaam, ik was serieel monogaam.quote:
Dat moet je haar vragen.quote:Op zondag 17 december 2006 11:54 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dus als t uitgaat of als jij doodgaat zal ze noooooooooooit meer een andere man nemen?
De afgelopen jaren ben ik monogaam geweest. Ik ga een relatie alleen aan als ik een toekomst met die persoon wil opbouwen, dus in die zin ben ik van plan altijd monogaam te blijven. Aan ' uitgaan van de relatie' of ' doodgaan' denk ik niet en wil ik liever ook niet denken, dus je kunt zeggen dat ik seriele monogamie of een andere man, of hoe je het ook wil zeggen liever nooit in mijn leven wil hebben, nu ik een fijne relatie heb.quote:Op zondag 17 december 2006 11:54 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dus als t uitgaat of als jij doodgaat zal ze noooooooooooit meer een andere man nemen?
De mensen die ik ken die een open relatie hebben zou ik toch echt niet als losers beschrijven. Verre van zelfs. Het zijn vaak ervaren mensen die duidelijk weten wat ze willen. Ze hebben ook vaak lange relaties en delen veel intimiteit met hun partner.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:42 schreef Nickthedick het volgende:
Onzin. De meeste mensen zijn gewoon niet toe aan een relatie en nemen genoegen met de eerste de beste loser die bij hun wil blijven. Daarom willen die lui swingen, rondneuken, een 'open relatie' of whatever. Het vooruitzicht dat ze als single verder moeten, op zoek naar iemand waarmee ze wel een bevredigende relatie kunnen hebben beangstigt die lui; en dus doen ze het overkomen als zijnde een perfecte relatie waarin men elkaar 'vrij laat'![]()
Als je denkt aan seks met anderen in je relatie wil dat niet zeggen dat je niet van je partner houdt. Houden van en seks zijn heel goed van elkaar te scheiden. Als ik van een man houdt wil ik daar 's avonds bij thuiskomen en daar initimiteit mee delen (wat veel meer is dan alleen seks). Seks kan ik ook wel met een ander hebben, maar ik hou dan niet minder van mijn partner.quote:Geloof me, als je echt iemand hebt gevonden waar je de rest van je leven bij wil blijven, dan denk je niet eens meer aan seks met anderen. En als je daar wel aan denkt, dan klopt er iets niet. Dus wees dan niet laf en ga gewoon uit elkaar zoals iedere zelfverzekerde seksbelusteling zou doen.![]()
Je snapt het niet; als je genoeg van je partner houdt, wil je niet eens seks met anderen. Jij ziet het als beperking dat je in een normale relatie geen seks kan hebben met anderen, ik niet. Het is hetzelfde als dat je er bent voor je partner als hij/zij het zwaar heeft, of dat je bepaalde sociale verplichtingen hebt die je zonder je partner niet zou hebben. Als ik zulke dingen als een beperking zou zien, zou ik niet eens aan een relatie beginnen; het is voor mij dus geen beperking, maar een vanzelfsprekendheid.quote:Op zondag 17 december 2006 14:11 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
De mensen die ik ken die een open relatie hebben zou ik toch echt niet als losers beschrijven. Verre van zelfs. Het zijn vaak ervaren mensen die duidelijk weten wat ze willen. Ze hebben ook vaak lange relaties en delen veel intimiteit met hun partner.
Persoonlijk spreekt een relatie waarin mijn partner me volledig vrij laat me wel erg aan. En niet omdat het alleen zijn me beangstigd (in tegendeel, ik ben nu single en het bevalt me prima), het beangstigd me juist dat mijn partner me zou beperken in wie ik wil zijn. Daarom verwar ik deze topictitel ook de hele tijd met of vrijgezel blijven of kiezen voor een open relatie. Bij mij zijn dat de enige twee keuzes op dit moment. Een relatie in de ouderwetse vorm zou ik niet meer willen.
[..]
Als je denkt aan seks met anderen in je relatie wil dat niet zeggen dat je niet van je partner houdt. Houden van en seks zijn heel goed van elkaar te scheiden. Als ik van een man houdt wil ik daar 's avonds bij thuiskomen en daar initimiteit mee delen (wat veel meer is dan alleen seks). Seks kan ik ook wel met een ander hebben, maar ik hou dan niet minder van mijn partner.
Leuk om te weten dat je zomaar voor iedere snol of gozer inwisselbaar bent; is vast een goeie ego-booster.quote:Op zondag 17 december 2006 15:20 schreef SunChaser het volgende:
Maar de volgende keer ben jij t weer die een spannend middagje heeft terwijl zij thuis zit.
Schiet me nog iets te binnen wat in jouw post ook weer naar voren komt; toen ik eens een discussie had met erodome over hetzelfde onderwerp zei ze dat: als ze nu een relatie zou moeten beginnen, dat ze niet iets wilde hebben met iemand die een monogame relatie wilde hebben.quote:
Niet dat ik weet.quote:Op zondag 17 december 2006 15:37 schreef SunChaser het volgende:
Het zit jou blijkbaar erg hoog Nick. Heb je soms ouders die erop losneuken?
Dat zou veel verklaren idd.quote:Op zondag 17 december 2006 15:44 schreef SunChaser het volgende:
Nee, ik ben opgevoed door nonnen.
Het gaat niet alleen om het aspect seks. Dat is een bijkomstigheid. Het gaat erom dat je je partner niet wil delen. De scheidslijn tussen wanneer iets seks is en wanneer niet ligt vaak nogal gevoelig bij stellen. Vaak moet je al verantwoording afleggen als je toevallig hebt zitten pulken een de trui van een andere gozerquote:Op zondag 17 december 2006 15:26 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Je snapt het niet; als je genoeg van je partner houdt, wil je niet eens seks met anderen. Jij ziet het als beperking dat je in een normale relatie geen seks kan hebben met anderen, ik niet.
Dat is voor mij ook een vanzelfsprekendheid.quote:Het is hetzelfde als dat je er bent voor je partner als hij/zij het zwaar heeft, of dat je bepaalde sociale verplichtingen hebt die je zonder je partner niet zou hebben. Als ik zulke dingen als een beperking zou zien, zou ik niet eens aan een relatie beginnen; het is voor mij dus geen beperking, maar een vanzelfsprekendheid.
Ik stel ze niet op gelijke voet. Ik acht een open relatie hoger dan een dwangmatig monogame relatie. Vrijheid staat voor mij gelijk aan liefde en een relatie waarin je elkaar volledig vrij laat lijkt mij de hoogste uiting van liefde. In die zin kan je ook een open relatie hebben zonder met anderen te neuken, het gaat er meer om dat die mogelijkheid er is als je zou willen.quote:Mensen die een polygame relatie op gelijke voet stellen als een monogame relatie moeten zichzelf toch echt eens laten nakijken. Je noemt een auto zonder motor toch ook geen 'volwaardige' auto? het is gewoon een carosserie op wielen.
Nee hoor, penetratie is seks... simpel. Waar jij het over hebt is intimiteit. Seks is iets intiems en er komen altijd gevoelens bij kijken hoe je het ook went of keert, dus neuk je gewoon niet met buitenstaanders in een relatie. En als seks toch niet intiem is, dan geef je je moeder toch gewoon een lekkere befbeurt als groet? Er komt toch geen gevoel bij kijken toch?quote:Op zondag 17 december 2006 16:41 schreef Geartsjuh het volgende:
Het gaat niet alleen om het aspect seks. Dat is een bijkomstigheid. Het gaat erom dat je je partner niet wil delen. De scheidslijn tussen wanneer iets seks is en wanneer niet ligt vaak nogal gevoelig bij stellen.
Misschien doe jij zulke dingen toevallig, maar de meeste mensen doen het wel degelijk bewust hoor, bijvoorbeeld als er een pluisje op die gozer z'n trui zit of dat je met hem wil neuken.quote:Vaak moet je al verantwoording afleggen als je toevallig hebt zitten pulken een de trui van een andere gozer.
Kijk, en hier zit dus de fundamentele denkfout van rondneukers... let op:quote:Het verantwoordingsaspect staat me niet aan. Ook zie ik vaak niet veel vertrouwen in monogame relaties. In meer open relaties zie ik dat juist wel. Het rare is namelijk zodra je de mogelijkheid hebt tot een open relatie, je vaak niet meer de behoefte aan een ander hebt, juist omdat je partner je vrij laat.
Het gaat me absoluut niet om het seks-aspect. Dat vind ik niet eens zo belangrijk. Het gaat mij om het vertrouwen en de vrijheid die je elkaar gunt. O.a. om taboes te doorbreken.
quote:Ik stel ze niet op gelijke voet. Ik acht een open relatie hoger dan een dwangmatig monogame relatie. Vrijheid staat voor mij gelijk aan liefde en een relatie waarin je elkaar volledig vrij laat lijkt mij de hoogste uiting van liefde. In die zin kan je ook een open relatie hebben zonder met anderen te neuken, het gaat er meer om dat die mogelijkheid er is als je zou willen.
Werkelijk? Beffen en pijpen is dus geen seks volgens jou? Wauw, als je vriendin er ook zo over denkt hebben jullie volgens mij een open relatiequote:Op zondag 17 december 2006 17:12 schreef Nickthedick het volgende:
Nee hoor, penetratie is seks... simpel.
Je denkt toch niet dat ik hier serieus op inga?quote:Waar jij het over hebt is intimiteit. Seks is iets intiems en er komen altijd gevoelens bij kijken hoe je het ook went of keert, dus neuk je gewoon niet met buitenstaanders in een relatie. En als seks toch niet intiem is, dan geef je je moeder toch gewoon een lekkere befbeurt als groet? Er komt toch geen gevoel bij kijken toch?![]()
Als ik een pluisje van een gozer zijn trui haal wil ik hem neuken? Ik niet hoor. Maar het kan zijn dat mijn monogame vriend er wel zo over denkt. Problemen alom.quote:Misschien doe jij zulke dingen toevallig, maar de meeste mensen doen het wel degelijk bewust hoor, bijvoorbeeld als er een pluisje op die gozer z'n trui zit of dat je met hem wil neuken.![]()
Als ik vertrouwen moet krijgen op basis van verwachtingen van de ander dan zou ik al helemaal niet aan die relatie beginnen. Mijn partner moet helemaal niks van me verwachten en ik verwacht ook niks van hem.quote:Kijk, en hier zit dus de fundamentele denkfout van rondneukers... let op:
Vertrouwen schep je door verwachtingen te scheppen en die te beantwoorden. Als je partner met iedereen mag neuken, dan is dat hele verwachtingspatroon weg en is dus het vertrouwen op niets gebaseerd.
Nee dat is logisch, maar dat heeft absoluut niks met open relaties te maken.quote:Als je Marc Dutroux een dag alleen in een kleuterklas laat rondlopen, dan kijk je toch ook niet raar op als er na een dag een paar kinderen zijn verkracht?
Eigenlijk zou niemand verwachtingen moeten hebben over een ander. Maar dat is een ander verhaal.quote:Juist, omdat je vertrouwen en verwachtingspatroon op niets is gebaseerd; dus zal je nooit teleurgesteld worden. Eigenlijk is het dus niet alleen een drogreden, maar ook een trieste cynische manier om tegen dingen aan te kijken; 'O, hij/zij wil toch rondneuken dus stel ik m'n verwachtingspatroon in op 0, dus is er niets aan de hand.'![]()
Daar ben ik het niet mee eensquote:Dat is een uiterst cynische manier om een relatie in te gaan; defaitistisch zelfs. Je probeert er een hele positieve draai aan te geven, maar het klinkt eerder verontschuldigend.
Dat durf ik ernstig te betwijfelenquote:Ten eerste: Monogamen dwingen elkaar niet monogaam te zijn, ze willen gewoon geen seks met anderen.
Als dat jouw uiting van liefde is, het zij zo. Het is niet die van mij. Ik zal altijd persoonlijke wensen houden, hoe geweldig mijn partner ook is.quote:Ten tweede: De hoogste uiting van liefde is niet dat je elkaar laat doen wat jullie willen doen. De hoogste uiting van liefde is dat persoonlijke wensen niet meer bestaan en dat alles een gemeenschappelijke wens wordt.
Natuurlijk ben je bereid dingen voor elkaar te doen (opofferen is in deze zin niet een goed woord). Dat is een natuurlijke uiting van liefde. Een andere natuurlijk uiting van liefde vind ik dat je elkaar vrij laat en niet dingen van de ander verwacht die de ander niet wil.quote:Jij stelt dus persoonlijke vrijheid boven liefde? Dan heb je nog niet je echte liefde ontdekt helaas. Als je echt verliefd bent, dan ben je zeker bereid je persoonlijke vrijheid op te offeren, en nog wel veel meer.![]()
Jij bent kortzichtig, simpel. Als je als stel een trio hebt of een kwartet, hou je dan ook niet meer van anderen?quote:Op zondag 17 december 2006 15:26 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Je snapt het niet; als je genoeg van je partner houdt, wil je niet eens seks met anderen.
My point exactlyquote:Op zondag 17 december 2006 17:53 schreef Sorcerer8472 het volgende:
In de praktijk komt het er ook op neer dat je je partner vertrouwt dat die altijd bij je blijft, en jou vóór laat gaan, no matter what. Anders kan ik het ook niet echt meer liefde noemen...
Biologisch gezien niet nee. Het is wel een seksuele handeling. Maar dat wist jij vast wel als polygamist.quote:Op zondag 17 december 2006 17:29 schreef Geartsjuh het volgende:
Werkelijk? Beffen en pijpen is dus geen seks volgens jou? Wauw, als je vriendin er ook zo over denkt hebben jullie volgens mij een open relatie![]()
.
Waarom niet? Seks stelt toch niets voor?quote:Je denkt toch niet dat ik hier serieus op inga?
Lezen. Je haalt dan of een pluisje van z'n trui of je wilt hem neuken. De context waarin het gebeurt en de lichaamstaal verraden vaak wel welke van de 2 het is.quote:Als ik een pluisje van een gozer zijn trui haal wil ik hem neuken? Ik niet hoor. Maar het kan zijn dat mijn monogame vriend er wel zo over denkt. Problemen alom.
Precies, dus wat lul je nou over dat er in een monogame relatie minder vertrouwen is, terwijl je zelf al aangeeft dat er in een polygame relatie nul vertrouwen is.quote:Als ik vertrouwen moet krijgen op basis van verwachtingen van de ander dan zou ik al helemaal niet aan die relatie beginnen. Mijn partner moet helemaal niks van me verwachten en ik verwacht ook niks van hem.
Nee, maar wel met vertrouwen.quote:Nee dat is logisch, maar dat heeft absoluut niks met open relaties te maken.
Dan krijg je dus dat bomen en geitenpis verhaal waar ik het eerder over had.quote:Eigenlijk zou niemand verwachtingen moeten hebben over een ander. Maar dat is een ander verhaal.
Nee, dan heb ik een relatie gebaseerd op trouw en vertrouwen.quote:Als je een relatie bouwt op verwachtingen dan heb je een relatie die gebaseerd is op een beeld wat jij hebt van over partner, niet op wat je partner werkelijk is.
Ja. Als iemand niet aan mijn verwachtingen voldoet, zou ik er niet eens verliefd op kunnen worden, laat staan een relatie mee beginnen.quote:Trouwens een vraagje, wat als jouw partner jouw verwachtingen niet beantwoord? Is de liefde dan ook gelijk over? Is jouw mate van liefde naar de ander toe afhankelijk van de mate waarin de ander jouw verwachtingen kan waarmaken?
Nee, tuurlijk niet. Dan zou je denk ik meteen zelfmoord plegen.quote:Daar ben ik het niet mee eens.
Die zijn dus al per definitie niet monogaam brainiac.quote:Dat durf ik ernstig te betwijfelen. Weet je hoeveel mensen vreemdgaan in Nederland?
Tuurlijk heb je persoonlijke wensen, maar die zijn al bij het verliefd worden inbegrepen.quote:Als dat jouw uiting van liefde is, het zij zo. Het is niet die van mij. Ik zal altijd persoonlijke wensen houden, hoe geweldig mijn partner ook is.
Als de een iets wil wat de ander niet wil, dan moet je gewoon geen relatie beginnen. Simpel.quote:Natuurlijk ben je bereid dingen voor elkaar te doen (opofferen is in deze zin niet een goed woord). Dat is een natuurlijke uiting van liefde. Een andere natuurlijk uiting van liefde vind ik dat je elkaar vrij laat en niet dingen van de ander verwacht die de ander niet wil.
Je houdt dan niet van die persoon nee. Je vindt dan de relatie lekker makkelijk omdat je toch kan doen wat je wil. Ego boven alles.quote:Op zondag 17 december 2006 17:53 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Jij bent kortzichtig, simpel. Als je als stel een trio hebt of een kwartet, hou je dan ook niet meer van anderen?
Vertrouwen onder polygamisten heeft er niets mee te maken, lees maar wat ik eerder schreef. En monogame mensen zijn niet jaloers, ze vinden vinden rondneuken in een relatie gewoon geen blijk geven van liefde.quote:Eigenlijk is een trio hetzelfde, behalve dan dat de partner er ook bij is...
Maar als je van elkaar houdt, waarom heb je die derde persoon nodig?
Spannend? Maar was je partner niet spannend genoeg?
Extra spanning? Maar is dat niet uiteindelijk hetzelfde als een open relatie?
Het komt erop neer dat je zelf meer mag (da's fijn) en dat je je partner meer gunt (ipv jaloers dingen te verbieden). In de praktijk komt het er ook op neer dat je je partner vertrouwt dat die altijd bij je blijft, en jou vóór laat gaan, no matter what. Anders kan ik het ook niet echt meer liefde noemen...
Is dit het filosofische gemompel van een polygamist of van iemand die teveel geblowd heeft?quote:Willen de mensen die rondgooien met evolutie er ook rekening mee houden dat evolutie de laatste duizenden jaren een extreem gecompliceerde ommezwaai heeft gemaakt door het ontstaan van taal, cultuur, sociale zorg vanuit overheden (en vroegere constructies die daarop leken)? Bovendien gaan velen eraan voorbij dat er een ras en niet een individu overleeft, en dat in deze nieuwe situatie telkens de sterkste zich het snelst zou voortplanten, is nooit bewezen: misschien is het zaad van fysiek zwakke mannen wel sterker dan dat van fysiek sterke mannen. Neukt iedereen in het rond, dan kom je op totaal andere resultaten uit dan in een oersituatie waarin je vecht om het vrouwtje. Daarnaast zijn er (geschat!) relatief veel kinderen afkomstig uit vreemdgaan. Ook dat vertroebelt de 'zuivere' evolutiepoel weer waardoor eigenlijk niemand meer een uitspraak kan doen over hoe de evolutie op dit moment werkt. Wie weet is de volgende stap in de evolutie juist wel het mentaal openstellen voor dit soort zaken (wat te onderbouwen zou zijn door een grotere mentale kalmte en mentale rijkdom, juist doordat je je openstelt voor een grotere pluriformiteit aan ervaringen, wat op allerlei manieren voordelen kan opleveren voor je overlevingskansen, voortplantingskansen, sociale status en uitstraling).
Wie zal het zeggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |