abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44561401
1 jaar universiteit
4 jaar HBO
0 euro studieschuld, toch wel lekker zo een interne betaalde studie
pi_44561509
Ik heb geen studieschuld! (Mits ik het binnen de gestelde termijn netjes afrond, wat wel gaat lukken)

Moet alles zelf betalen.. maar opzich is dat goed te doen doordat mijn ouders tot mijn 18e elke maand voor mij gespaard hebben, hiervan heb ik nu 2 jaar collegegeld kunnen betalen. Nu is dat op en moet ik alles zelf betalen. Ik zou er niet tegen kunnen om zo'n schuld op te bouwen!

Ik vind het dan ook belachelijk dat als ik straks fulltime naar de uni (doe nu HBO en deeltijd uni) ga ik slechts 1 jaar stufi krijg
pi_44561566
torenhoog... ben nu bezig met mijn 7e jaar hbo
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  dinsdag 19 december 2006 @ 09:51:40 #104
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_44561634
Dat was in die tijd een paar duizend gulden. Nu allemaal al lang afgelost.
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  dinsdag 19 december 2006 @ 10:23:51 #105
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_44562311
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 09:48 schreef HostiMeister het volgende:
torenhoog... ben nu bezig met mijn 7e jaar hbo
Zijn dat meerdere opleidingen ofzo ?
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
pi_44566526
quote:
5.587,10 incl. rente t/m 30-11-2006
Krijg genoeg van mijn ouders maar hou ervan om lekker te leven. Nu heb ik de tijd en niet het geld, later wel het geld maar niet meer de tijd.
  dinsdag 19 december 2006 @ 19:34:11 #107
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_44577948
Ik heb een deeltijd opleiding en mis de IBG groep enorm geen OV en geen stuffie. Ik werk er wel bij maar de opleiding is duur dus dat compenseert niet alles. Nog een kleine 2 jaar te gaan. Daarna nog een 2 jaar voltijd denk ik. Dan kan ik dat wel weer goed maken.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_44578026
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 09:31 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Je OV te laat ingeleverd?
Hmm ja dat kan het wel zijn.
  dinsdag 19 december 2006 @ 20:24:18 #109
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_44579525
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 13:07 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Krijg genoeg van mijn ouders maar hou ervan om lekker te leven. Nu heb ik de tijd en niet het geld, later wel het geld maar niet meer de tijd.
Zit wel wat in.... maar ik hou van het spaar principe, ergens naar toe leven enzo
Daarna pas genieten! Zonder dat je met de schuld zit

Ik ben nu aan het sparen voor een motor en kan een hele leuke rond mei kopen
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
  dinsdag 19 december 2006 @ 20:31:50 #110
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_44579819
Een motor lijkt me overigens ook een beste investering. ik hou van beide principes Ik wil best sparen maar wil wel "normaal" kunnen leven en m'n dingen kunnen doen waar ik zin in heb en soms kost dat geld. Als je dan als student wat je toch maar eenmalig bent en wat tevens een hele leuke tijd van je leven is goedkoop wat extra kan lenen in de barre tijden tegen een relatieve lage rente bij de IBG dan heb ik daar nix op tegen.

En afbetalen begint 2 jaar na afronding van je studie en moet binnen 15 jaar klaar zijn. Je hebt zelfs nog een redelijke kans op gedeelte kwijtschelding. Dus als jet een beetje binnen de perken kan houden en weet dat je niet slecht gaat verdienen dan moet dat best kunnen. het is je studententijd vast wel waard.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:18:19 #111
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_44581389
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:31 schreef INViCTuS het volgende:
Een motor lijkt me overigens ook een beste investering. ik hou van beide principes Ik wil best sparen maar wil wel "normaal" kunnen leven en m'n dingen kunnen doen waar ik zin in heb en soms kost dat geld. Als je dan als student wat je toch maar eenmalig bent en wat tevens een hele leuke tijd van je leven is goedkoop wat extra kan lenen in de barre tijden tegen een relatieve lage rente bij de IBG dan heb ik daar nix op tegen.

En afbetalen begint 2 jaar na afronding van je studie en moet binnen 15 jaar klaar zijn. Je hebt zelfs nog een redelijke kans op gedeelte kwijtschelding. Dus als jet een beetje binnen de perken kan houden en weet dat je niet slecht gaat verdienen dan moet dat best kunnen. het is je studententijd vast wel waard.
Dat is zeker waar!
pi_44582371
15.828,70
en ik moet nog 3 jaar waarbij ik minimaal 250 per maand ga lenen. Leuk
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:01:04 #113
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_44582873
PFf wat een bedragen hier allemaal. Op dit moment heb ik alleen prestatiebeurs. Gelukkig krijg ik alimentatie van me pa, dus hoef nu nog niet te werken.
Strax weer het studentenhuis in en dan heb ik weer even geld over. Alleen moet 1 jaar zonder stufie doen en alles zelf betalen. MAar zoals ik het hier hoor heb ik het erg goed getroffen.
Éen lening is echt niks voor mij.
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:31:22 #114
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_44583901
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:01 schreef Cuegirllie het volgende:
PFf wat een bedragen hier allemaal. Op dit moment heb ik alleen prestatiebeurs. Gelukkig krijg ik alimentatie van me pa, dus hoef nu nog niet te werken.
Strax weer het studentenhuis in en dan heb ik weer even geld over. Alleen moet 1 jaar zonder stufie doen en alles zelf betalen. MAar zoals ik het hier hoor heb ik het erg goed getroffen.
Éen lening is echt niks voor mij.
Dus je gaat nooit een huis of een auto of een nieuw interieur kopen?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:32:13 #115
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_44583947
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 21:47 schreef ssebass het volgende:
15.828,70
Mag ik vragen hoe dat zo komt ?
Ik bedoel, wat is je opleidingsgeschiedenis ?
15.000 euro is niet niks....
  woensdag 20 december 2006 @ 02:45:50 #116
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_44588638
Vandaag afgestudeeerd

Vandaar dat ik ook elk topic aangrijp om dat te kunnen melden natuurlijk

Maarre, ben na 4,5 jaar klaar en de laatste maanden heb ik een nullening gehad, dus dankzij mijn hele lieve ouders heb ik precies 0 euro schuld. Kan ik mooi 5 maanden naar Peru en dan hou ik nog geld over
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  woensdag 20 december 2006 @ 02:49:58 #117
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44588654
Gefeliciteerd Foeske.
Confidence through competence
pi_44588682
14.000 euro ik ben nu spiegeloogje
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 20 december 2006 @ 08:19:22 #119
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_44589453
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:31 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dus je gaat nooit een huis of een auto of een nieuw interieur kopen?
Nou, dat wil ik ook weer neit zeggen, maar zolang ik niet noodzakelijk een lening nodig heb, neem ik um ook niet.
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
pi_44589535
op het moment dat zowel je ouders als de ibg zegt dat ze je niets meer geven, dan kan zo'n studieschuld snel oplopen...Elke maand zo'n 800 euro is toch bijna 10000 euro per jaar...

ontopic: die van mij is hoog ... Door psychische problemen straks 8 jaar aan het studeren geweest, waarvan 6 jaar met stufi... Na 5 jaar bij gaan lenen, en vanaf het moment dat het dus stopgezet werd door blijven lenen..
Gelukkig verdien ik nu wat bij mijn stage, en kan de lening dus omlaag..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 20 december 2006 @ 08:33:37 #121
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_44589567
@ teigan, i know.. daarom prijs ik me ook gelukkig dat ik zeker weet dat me pa me nog wel een jaartje financieerd.
pi_44601606
quote:
Op woensdag 20 december 2006 08:19 schreef Cuegirllie het volgende:

[..]

Nou, dat wil ik ook weer neit zeggen, maar zolang ik niet noodzakelijk een lening nodig heb, neem ik um ook niet.
Nou voor een auto of interieur zou ik nooit een lening afsluiten. Dan is sparen en kopen toch veel leuker. Als je bv een auto leent kan je hem nog terugbetalen als je misschien niet eens meer in die auto rijdt...
pi_44606991
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 21:47 schreef ssebass het volgende:
15.828,70
Dat zou ik echt niet kunnen.. daar zou ik nachten van wakker kunnen liggen.
Maar persoonlijk leen ik absoluut niet graag geld..
pi_44607122
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:32 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe dat zo komt ?
Ik bedoel, wat is je opleidingsgeschiedenis ?
15.000 euro is niet niks....
Lang studeren en lenen. Ken mensen die korter studeren die veel hoger zitten qua schuld. Nu heb je de tijd straks het geld (hopelijk)
Ik ken ook mensen die de 50000 bij de abn lenen (medische studie lening oid) en daarbij nog vol bij ib. Over hoge leningen gesproken. Ik leen nu overigens niets.

p.s. ik studeer al vijf jaar en moet na dit jaar niet iets meer dan twee; dus het is ook gewoon een lange studie.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_44680271
quote:
Op woensdag 20 december 2006 08:33 schreef Cuegirllie het volgende:
@ teigan, i know.. daarom prijs ik me ook gelukkig dat ik zeker weet dat me pa me nog wel een jaartje financieerd.
Ik krijg volgend jaar ook geen stufi meer, maar met wat bijbaantjes op de universiteit hoop ik dan maar een beetje rond te kunnen komen. Al helemaal als ze 20 euri in het uur verdienen Hoop iig na mn studie schuldloos te zijn en genoeg geld te hebben om er een half jaartje ofzo tussenuit te knijpen.
  zaterdag 23 december 2006 @ 13:29:52 #126
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_44680562
quote:
Op woensdag 20 december 2006 19:53 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Dat zou ik echt niet kunnen.. daar zou ik nachten van wakker kunnen liggen.
Maar persoonlijk leen ik absoluut niet graag geld..
Dus ook jij koopt nooit een huis en/of een auto en je haalt je interieur van je huurflatje allemaal van marktplaats af?

Serieus, ik snap mensen met leenangst voor hun studie niet. Als er iets is wat een investering is is dat het wel. En dan vinden mensen het een probleem om 10.000 te lenen voor hun studie, maar ze lenen wel enkele tonnen voor een huis, terwijl die investering veel gevaarlijker is eigenlijk.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_44680888
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 13:29 schreef ethiraseth het volgende:

Serieus, ik snap mensen met leenangst voor hun studie niet. Als er iets is wat een investering is is dat het wel. En dan vinden mensen het een probleem om 10.000 te lenen voor hun studie, maar ze lenen wel enkele tonnen voor een huis, terwijl die investering veel gevaarlijker is eigenlijk.
Da's niet zo gek. Het is een stuk reeëler om zonder schuld af te studeren, dan zonder schulden een huis te kopen.
  zaterdag 23 december 2006 @ 13:57:07 #128
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_44681201
quote:

[..]

Dus ook jij koopt nooit een huis en/of een auto en je haalt je interieur van je huurflatje allemaal van marktplaats af?

Je krijgt later .. na je studie.. toch al genoeg schulden.. die hypotheek waar je het over hebt. Maar met zo'n hoge schuld je wanneer je een huis wil kopen nog met die schulden. Dat is geen goed begin. En z blijf je eeuwig af betalen. Dus als je het nu niet nodig hebt, waarom zou je nu dan doen. Doe ik liever iets voorzichtiger met me geld.
pi_44681538
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 13:57 schreef Cuegirllie het volgende:

[..]

Je krijgt later .. na je studie.. toch al genoeg schulden.. die hypotheek waar je het over hebt. Maar met zo'n hoge schuld je wanneer je een huis wil kopen nog met die schulden. Dat is geen goed begin. En z blijf je eeuwig af betalen. Dus als je het nu niet nodig hebt, waarom zou je nu dan doen. Doe ik liever iets voorzichtiger met me geld.
Ik ben blij dat ik een prachtige studententijd zonder geldzorgen heb. Die (wat zal het zijn 10.000 euro) kan ik later toch wel terug betalen. Indien ik dit niet kan HOEF ik het niet eens terug te betalen.
  zaterdag 23 december 2006 @ 15:51:00 #130
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_44683305
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 14:15 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik ben blij dat ik een prachtige studententijd zonder geldzorgen heb. Die (wat zal het zijn 10.000 euro) kan ik later toch wel terug betalen. Indien ik dit niet kan HOEF ik het niet eens terug te betalen.
Dat heb ik gelukkig ook nog steeds.. Wil alleen duidelijk maken dat wanneer iemand nu zegt dat ie niet aan lenen moet denken. Dat dat niet gleijk betekend dat ie nooit een hypotheek zal nemen ofzo.
pi_44683850
quote:

[..]

Nee, als ik later een mijn WO afgerond heb en doe wat ik heel graag wil dan kan ik heus wel een hypotheek of een auto kopen.. dan kan ik dat ook makkelijk betalen.. maar nu heb ik het geld niet en wil ik het dus ook niet uitgeven. Maar stel dat het niet zo loopt als wat ik denk dan heb ik iig geen studieschuld die me achtervolgt

Zelf denk ik dat het gewoon verstandig is.. ik kan dan na mijn studie met een schone lei beginnen, dat vind ik een fijn gevoel
pi_44689845
0 euro..... en wat mij betreft blijft het ook zo! In de zomervakantie ga ik hard werken, zodat ik niet hoef te lenen! Ik heb best begrip voor diegene die geld nodig hebben en dan hun heil zoeken bij de IB-groep....maar de grootste gedeelte blijft lenen om te zich vervolgens dagelijks lam te zuipen of overbodige spullen te kopen...deze mensen maken dus misbruik van! Helaas is het allemaal moeilijk te controleren....ik ben wel voorstander om thuiswonenden geen lening aan te bieden!
pi_44689903
quote:

[..]

Onzinregeling trouwens. Dan wordt je dan kwijtgescholden en ben ik mijn belastingcenten daar aan kwijt. Wat een bullshit zeg.
  zaterdag 23 december 2006 @ 20:33:49 #134
161756 hierissiedan
second first impression
pi_44690526
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 16:11 schreef twinkles het volgende:
Ik heb 6 jaar over mijn opleiding gedaan, van die 6 heb ik een aantal jaar maximaal geleend. Mijn schuld is dan ook niet gering.. Over het precieze bedrag wil ik liever niet uitweiden (flauw he..) Maar het loopt toch in de x zoveel 10.000 zeg maar...

Hebben jullie ook zo'n hoge schuld (gehad) en is het moeilijk om deze af te lossen?
Niets... Ik heb zelfs aan het eind van mijn studie 4000 euri gespraat. Hoe doe ik dat? A: arme alleenstaande ouders hebben, zodat je een volledige beurs krijgt. B: WERKEN. C: Bewust omgaan met je geld. D: Niet aan een stuk door bieren...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
pi_44691851
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 20:33 schreef hierissiedan het volgende:

[..]

Niets... Ik heb zelfs aan het eind van mijn studie 4000 euri gespraat. Hoe doe ik dat? A: arme alleenstaande ouders hebben, zodat je een volledige beurs krijgt. B: WERKEN. C: Bewust omgaan met je geld. D: Niet aan een stuk door bieren...
Dus jij hebt niet op kamers gewoond, jij hebt niet gefeest en je hebt constant in een bult gelegen van het werken blijkbaar... Want voor een degelijke studie (sommige HBO's en de Uni) ben je genoeg tijd kwijt dat je niet zomaar zoveel kunt werken EN studeren EN feesten...
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_44691882
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 20:14 schreef haydear het volgende:
maar de grootste gedeelte blijft lenen om te zich vervolgens dagelijks lam te zuipen of overbodige spullen te kopen...deze mensen maken dus misbruik van! Helaas is het allemaal moeilijk te controleren...
Gister nog prachtige nieuwe schoenen gekocht, heerlijk toch dat ik deze pas over 4 jaar eventueel hoef te betalen?
Ik hou wel van deze regeling, nu de dorst, later het appeltje
  zaterdag 23 december 2006 @ 21:43:43 #137
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44692714
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 86% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:32:07 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 23 december 2006 @ 22:19:17 #138
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_44693596
quote:

[..]

Dat laatste zinnetje bezorgt me wat walgeling over je algehele denkwijze.
  zaterdag 23 december 2006 @ 23:17:15 #139
161756 hierissiedan
second first impression
pi_44695027
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:13 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Dus jij hebt niet op kamers gewoond, jij hebt niet gefeest en je hebt constant in een bult gelegen van het werken blijkbaar... Want voor een degelijke studie (sommige HBO's en de Uni) ben je genoeg tijd kwijt dat je niet zomaar zoveel kunt werken EN studeren EN feesten...
Ik doe MBO met 2 vingers in mijn neus... dus nee ik hoef er niets voor te doen. Feesten vind ik zo af en toe wel leuk, maar heb geen zin om dagelijks laderzat te zijn. Ik werk best veel. ben ong 1 dag per 2 weklen vrij. Maar gelukkig leuk werk wat ik meer als een hobby, dan als werk doe. Dus ik heb het ideaal
pi_44695124
MBO is dan ook heel wat anders dan HBO/WO, schoolgeld is veel minder dan collegegeld, meestal veel minder kwijt aan boeken en andere spullen enzo
  zaterdag 23 december 2006 @ 23:31:08 #141
161756 hierissiedan
second first impression
pi_44695392
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 23:20 schreef Sylvana het volgende:
MBO is dan ook heel wat anders dan HBO/WO, schoolgeld is veel minder dan collegegeld, meestal veel minder kwijt aan boeken en andere spullen enzo
niet geheel zo hbo betaal je qua schoolgeld ong het zelfde en qua boeken ben ik voor mijn aankomende HBO minder kwijt dan ik nu op de mbo kwijt ben ( en vooal als je ziet dat ik mijn boeken voor de MBo miswschien toch wel 1 a 2 keer heb gebruikt in de afgelopen 4 jaar...)
pi_44695558
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 23:31 schreef hierissiedan het volgende:

[..]

niet geheel zo hbo betaal je qua schoolgeld ong het zelfde en qua boeken ben ik voor mijn aankomende HBO minder kwijt dan ik nu op de mbo kwijt ben ( en vooal als je ziet dat ik mijn boeken voor de MBo miswschien toch wel 1 a 2 keer heb gebruikt in de afgelopen 4 jaar...)
huh? schoolgeld is toch iets van 960 euro ofzo tegenover collegegeld van bijna 1600 euro?
  zondag 24 december 2006 @ 00:36:32 #143
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44696739

[ Bericht 58% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:32:07 ]
Zerg schreef:
pi_44702647
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:13 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Ja hoi, er is ook nog zoiets als een middelweg
pi_44703026
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:19 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Dat laatste zinnetje bezorgt me wat walgeling over je algehele denkwijze.
Zo werkt het leven nou eenmaal, kansen pakken waar ze liggen. Jij gaat later als je eenmaal geld verdient ook allerlei trucjes bedenken hoe je zo weinig mogelijk belasting hoeft te betalen. Wat mij betreft is dit hetzelfde.

Overigens het een winstgevende business voor de IBG dat geleen.
pi_44703494
Mijn studieschuld ligt rond de 5000 euro (2 jaar 200 euro maandelijks lenen). Ik hoef pas te beginnen met afbetalen in januari, dus hoe hoog het uiteindelijk zal zijn hoor ik dan wel. Ik heb inmiddels een meer dan goede baan en dan is 5000 euro niets meer
  zondag 24 december 2006 @ 13:03:33 #147
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_44703889
Reken op 'het bedrag' / 120
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_44704200
Zal best dat het in principe mogelijk is om ook als je geen rijke ouders hebt zonder schulden af te studeren, maar de mensen die ik ken die dat deden deden bijna tien jaar over hun studie door al die bijbaantjes van ze. Tegen de tijd dat ze eindelijk klaar waren met studeren had ik m'n studieschuld al bijna afbetaald. En geen "ik heb er tien jaar over gedaan" op m'n cv, en twee studies kunnen doen omdat ik niet de godganse tijd aan het bijverdienen was. Ik vind het helemaal geen gekke keuze om te lenen. Het is een investering en dat inkomen komt later wel.
  zondag 24 december 2006 @ 13:15:13 #149
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_44704282
Zo duur is een studie nu ook weer niet. Beetje werken heb je echt wel tijd voor imho.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_44787736
quote:
Op zondag 24 december 2006 13:15 schreef livEliveD het volgende:
Beetje werken heb je echt wel tijd voor imho.
Ehm, nee. Hoogstens in het weekend.

Maar ik heb in 2 jaar al een studieschuld van tegen de 9000 euro, zonder bijlenen. Ben wel benieuwd hoe iedereen dat hier doet. Hoop wel binnen 10 jaar af te studeren
Sweet and innocent...
  Moderator zaterdag 30 december 2006 @ 10:45:17 #151
155227 crew  Guppy
dus
pi_44850886
ik woon niet thuis, ben 21 jaar, doe een voltijd HBO (ben nu derde jaars en heb geen studieachterstand), heb een auto (!) en géén studieschuld.

het kan dus wel.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_44851406
4 jaar HBO
4 jaar uni

geen studieschuld!
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_44852278
Ik begrijp echt niet hoe mensen hier aan duizenden euro's aan studieschuld komen, waar gaat dat geld heen man?
  zaterdag 30 december 2006 @ 12:29:31 #154
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_44852804
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:05 schreef Burbujas het volgende:
Ik begrijp echt niet hoe mensen hier aan duizenden euro's aan studieschuld komen, waar gaat dat geld heen man?
Boeken? Eten? Collegegeld? Huur? Niet iedereen wil of kan tot zijn 24e thuis wonen, niet iedereen heeft ouders rijk genoeg om alles voor ze te betalen, niet iedereen heeft tijd om zoveel te werken dat je het alles zelf kan betalen.
pi_44853669
Je bent gewoon 'n oelewappert als je niet wat leent tijdens je studententijd. Easy money, wat je later zonder enig probleem terug kan betalen. Ik gebruik het overigens ook alleen voor leuke dingen, uitgaan, Feyenoord, biertje, kleren, dat soort grappies. Nu leuke tijd nog, over 'n jaar oid ben ik de lul met minstens 50 uur in de week werken.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  Moderator zaterdag 30 december 2006 @ 13:12:48 #156
155227 crew  Guppy
dus
pi_44853971
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:03 schreef mister_popcorn het volgende:
Je bent gewoon 'n oelewappert als je niet wat leent tijdens je studententijd. Easy money, wat je later zonder enig probleem terug kan betalen. Ik gebruik het overigens ook alleen voor leuke dingen, uitgaan, Feyenoord, biertje, kleren, dat soort grappies. Nu leuke tijd nog, over 'n jaar oid ben ik de lul met minstens 50 uur in de week werken.
dan vind ik dat je ook niet moet zeuren over je studieschuld (let op, ik zeg dus niet dat jij dat doet). je kiest er bewust voor om er leuke dingen mee te doen, en je bent bereid om er de consequenties voor te aanvaarden. das prima. maar dan moet je ook niet zeuren dat je veel studieschuld hebt.
ik zie mezelf overigens niet direct als oelewappert hoor
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_44855773
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:03 schreef mister_popcorn het volgende:
word.
pi_44883750
Ik leen niet: ouders die lesgeld betalen, boeken idem.
  Moderator zondag 31 december 2006 @ 12:12:42 #159
155227 crew  Guppy
dus
pi_44885375
lucky you! ik betaal alles zelf, lesgeld, boeken en materialen
pi_44885962
Ik ga in september studeren, en krijg helemaal niks. Van niemand. Niet van pa&ma, niet van de IBGroep. Geen stufi, geen OV. Geschatte studieschuld over 4 jaar: zo'n 20.000 euro.
  zondag 31 december 2006 @ 12:38:05 #161
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44886123

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:32:07 ]
Zerg schreef:
pi_44887827
Als ik mn studie in 4 jaar haal, zal ik ook zo'n 20.000 euro schuld hebben..

Zonder die lening krijg ik het minimum, daar kan ik nog niet eens mn huur van betalen..

Mn ouders hebben het collegegeld, en boeken etc. in een keer betaald, en dat betaal ik weer per maand aan hen terug. Beter dan dat ik dat hele bedrag in een keer op moet hoesten..

Verder ben ik dus redelijk wat geld kwijt aan huur, en de standaard dingen zoals eten, kleding etc.
Werk ook nog ongeveer 15-20 uur in de week..

Die schuld maak ik me totaal niet druk om, ook mede omdat mn ouders hebben toegezegd het grootste deel van die schuld voor hun rekening te nemen
pi_44887898
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 11:19 schreef Emel het volgende:
4 jaar HBO
4 jaar uni

geen studieschuld!
Hoe kan dat nou weer.
pi_44888396
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:38 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Wat denk je van studie en leven?
Collegegeld, boeken, huur, eten en verzekering kan al behoorlijk oplopen. Als je een basisbeursje krijgt en je ouders niks bij willen leggen, moet je dan al behoorlijk erbij werken om rond te komen. En dan heb je nog geen kleding gekocht en over stappen zal ik het al helemaal niet hebben.
Het is eigenlijk de bedoeling dat je ouders wat meebetalen als je geen aanvullende beurs krijgt. De IB-Groep geeft ook aan hoeveel je ouders kunnen bijdragen. Ik vind het behoorlijk asociaal als je als ouders wel kan meebetalen, maar het niet doet.

Mijn ouders betalen overigens wel alle studiekosten.
pi_44888451
quote:
Op zondag 31 december 2006 13:41 schreef zzzzzzz het volgende:

[..]

Het is eigenlijk de bedoeling dat je ouders wat meebetalen als je geen aanvullende beurs krijgt. De IB-Groep geeft ook aan hoeveel je ouders kunnen bijdragen. Ik vind het behoorlijk asociaal als je als ouders wel kan meebetalen, maar het niet doet.

Mijn ouders betalen overigens wel alle studiekosten.
tja, mijn ouders zijn gewoon asociaal dan, want die hebben vanaf mijn 18e niks meer voor mij betaald
  Moderator zondag 31 december 2006 @ 13:48:09 #166
155227 crew  Guppy
dus
pi_44888679
quote:
Op zondag 31 december 2006 13:42 schreef Sylvana het volgende:

[..]

tja, mijn ouders zijn gewoon asociaal dan, want die hebben vanaf mijn 18e niks meer voor mij betaald
same here. mijn ouders kunnen het makkelijk betalen, ze zijn loaded. maar ze betalen niks voor me, ik doe alles wat ik doe uit eigen zak. alleen vind k mn ouders niet asociaal. ik zeg niet dat t altijd een ideale situatie is, maar ik kan het allemaal zelf, zonder hulp en ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel trots op ben. alleen is t wel zo dat k met mn verjaardag bijv. wel makkelijker een 19" TFT scherm krijg, en dat k dat ook zonder schaamte kan vragen. dat hebben anderen dan weer niet
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:25:17 #167
20521 Deuro
wordt van ons allemaal
pi_44970238
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:10 schreef Sylvana het volgende:
Bij de IBG lenen is toch wel ff wat anders hoor, bij IBG maar rente van 2, nog wat % ofzo

En dan hoef je pas na je studie terug te betalen en eerste 2 jaar na je studie zelfs rentevrij
Precies, dat kan best uit. Op oude leningen is de rente zelfs rond de 1%.
pi_44970266
3750 euro, drop het ze binnenkort ff op hun rekening.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:33:19 #169
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44970478

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:32:08 ]
Zerg schreef:
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:34:10 #170
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44970505

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:32:08 ]
Zerg schreef:
pi_44971283
Ik had nooit schuld trouwens, maar ben na 1 jaar HBO gestopt waardoor ik OV en uitwonende beurs terug moest betalen
pi_44975541
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:10 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Bij de IBG lenen is toch wel ff wat anders hoor, bij IBG maar rente van 2, nog wat % ofzo

En dan hoef je pas na je studie terug te betalen en eerste 2 jaar na je studie zelfs rentevrij
Dat is alleen bij leningen van voor 1992. In 2006 was het percentage maar 2,74%, maar dit jaar is het percentage bijna een procent hoger: http://www.ib-groep.nl/pa(...)rentepercentages.asp
pi_44985152
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:08 schreef Svyatagor het volgende:
25k.

*burp*
ik ook zoiets. Heb nl. in Amerika een studie gedaan (Masters) aan een heel gerenommeerde (maar dure) universiteit.
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:06:45 #174
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44985842

[ Bericht 47% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:32:08 ]
Zerg schreef:
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:14:18 #175
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44986121
Dan nog, internetsparen heeft 3.5% rente, dan heb je dus 0,2% rente die je moet betalen over je lening. Da's 2 EUR op de 1000 EUR die je leent
Confidence through competence
pi_44987526
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 21:14 schreef Stereotomy het volgende:
Dan nog, internetsparen heeft 3.5% rente, dan heb je dus 0,2% rente die je moet betalen over je lening. Da's 2 EUR op de 1000 EUR die je leent
Als je het geld van de lening direct uitgeeft (zoals velen op dit forum volgens mij doen) dan neemt de reeele waarde van de lening met ongeveer 2% per jaar toe, want de inflatie is iets minder dan 2%.

Als je bijvoorbeeld een schuld hebt van 20.000 euro, dan kost die renteverhoging je 192 euro per jaar extra.

De personen die in 2005 zijn afgestudeerd hebben meer geluk. Zij betalen 5 jaar lang maar 2,74%.

Overigens kan je het geld beter op een rekening bij de ASN bank zetten tegen 4% rente (max. 250 per maand) of beleggen, als je het niet direct uitgeeft.
pi_45003792
Ik hoef niet te lenen.
pi_45003956
quote:
Op zondag 31 december 2006 13:42 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Laat je adopteren
pi_45004757
tja, mijn schuld loopt geloof ik richting de 3000¤ . Met ongeveer 3 jaar studifinanciering + maximale lening.
pi_45004967
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 21:46 schreef zzzzzzz het volgende:

[..]

Als je het geld van de lening direct uitgeeft (zoals velen op dit forum volgens mij doen) dan neemt de reeele waarde van de lening met ongeveer 2% per jaar toe, want de inflatie is iets minder dan 2%.

Als je bijvoorbeeld een schuld hebt van 20.000 euro, dan kost die renteverhoging je 192 euro per jaar extra.

De personen die in 2005 zijn afgestudeerd hebben meer geluk. Zij betalen 5 jaar lang maar 2,74%.

Overigens kan je het geld beter op een rekening bij de ASN bank zetten tegen 4% rente (max. 250 per maand) of beleggen, als je het niet direct uitgeeft.
Dus als ik het goed begrijp kan je dus (als je het geld niet hard nodig hebt) gewoon lenen bij de IB-groep, dit op een rekening zetten en dan na je studie het bedrag weer terugbetalen zodat je gewoon winst hebt gemaakt op die lening
Sue me.
pi_45005332
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 14:31 schreef Staafje het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp kan je dus (als je het geld niet hard nodig hebt) gewoon lenen bij de IB-groep, dit op een rekening zetten en dan na je studie het bedrag weer terugbetalen zodat je gewoon winst hebt gemaakt op die lening
ja dat kan ja
  vrijdag 5 januari 2007 @ 02:14:27 #182
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_45028568
50000

Als ik klaar ben dan Nu is het ergens in de 47
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_45028984
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 02:14 schreef soylent het volgende:
50000

tering

Wat studeer je?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 03:17:06 #184
46960 StefanP
polemicist
pi_45029133
50000

Ik hoop dat je een goedbetaalde baan vindt
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 5 januari 2007 @ 03:19:37 #185
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_45029158
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 02:14 schreef soylent het volgende:
50000

Dat zijn meer Amerikaanse studieschulden.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_45030360
Als ie geen baan vindt wordt het nog kwijtgescholden ook
pi_45032879
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 08:36 schreef jd1982 het volgende:
Als ie geen baan vindt wordt het nog kwijtgescholden ook
Explain please? Hoezo wordt het kwijtgescholden?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 11:26:27 #188
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_45033206
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:15 schreef Burbujas het volgende:

[..]

Explain please? Hoezo wordt het kwijtgescholden?
Nouja, als je geen of te weinig inkomen hebt wordt de terugbetaling uitgesteld of verlaagd (wel pas na een draagkrachtmeting etc). Heb je na 15 jaar nog steeds geen werk (omdat je één of andere fopstudie hebts gedaan, of omdat je permanent arbeidsongeschikt bent geraakt ofzo) , dan wordt je (rest)schuld schijnbaar kwijtgescholden.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_45037642
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:26 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Nouja, als je geen of te weinig inkomen hebt wordt de terugbetaling uitgesteld of verlaagd (wel pas na een draagkrachtmeting etc). Heb je na 15 jaar nog steeds geen werk (omdat je één of andere fopstudie hebts gedaan, of omdat je permanent arbeidsongeschikt bent geraakt ofzo) , dan wordt je (rest)schuld schijnbaar kwijtgescholden.
en wie betalen dat weer? de werkenden, pfff
pi_45039354
inderdaad...
pi_45039620
en de werkenden die daar het meest aan bijdragen zijn over het algemeen de hoger opgeleiden, dus degenen die zelf ook hebben geprofiteerd van dit systeem.

Ik vind het zelf geen enkel probleem om belasting af te dragen hiervoor, ik had zelf immers anders ook geen studie kunnen volgen.

Of, in andere woorden: niet zo jammeren
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:44:44 #192
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_45039930
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:34 schreef thaleia het volgende:
en de werkenden die daar het meest aan bijdragen zijn over het algemeen de hoger opgeleiden, dus degenen die zelf ook hebben geprofiteerd van dit systeem.

Ik vind het zelf geen enkel probleem om belasting af te dragen hiervoor, ik had zelf immers anders ook geen studie kunnen volgen.

Of, in andere woorden: niet zo jammeren
Maar de meeste mensen die ervan profiteren betalen alles ook keurig terug. Er zijn ook mensen die van het systeem profiteren, en nooit alles afbetalen. Daar draait de rest voor op, dat is nou eenmaal een feit.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:03:25 #193
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_45040535
4 jaar HBO; ¤10000 ong. is prestatie-beurs dus die is per 1 januari weg

Ik doe nu een WO-studie en mijn schuld is ongeveer ¤1250. (OV heb ik nog jaren gratis als ik tenminste ergens ingeschreven sta; omdat ik mijn diploma al heb)
Oja, ik woon (uiteraard) al tijden niet meer thuis...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_45041811
Heb overigens geen studieschuld. 5 jaar over het HBO gedaan. Geen lening
pi_45041816
ik sta nu op 16000 en volgend jaar ga ik een nieuwe opleiding doen waar ik 5 jaar voor uittrek waarbij ik meteen volop ga lenen. 60 maanden en dan leen ik ongeveer 700 ofzo wat is het maximum? 700*60=42000

totaal zo'n 55000 als mijn voorspelling uitkomt
pi_45042486
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:38 schreef SECRETZOFWAR het volgende:
ik sta nu op 16000 en volgend jaar ga ik een nieuwe opleiding doen waar ik 5 jaar voor uittrek waarbij ik meteen volop ga lenen. 60 maanden en dan leen ik ongeveer 700 ofzo wat is het maximum? 700*60=42000

totaal zo'n 55000 als mijn voorspelling uitkomt
Als je dat in 15 jaar moet afbetalen ben je elke maand ruim 300 euro kwijt aan aflossing alleen al. Komt de rente er nog bij. Weet je wel waar je aan begint?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:57:54 #197
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_45042638
Ouders die stikken van het geld maar niks betalen
  vrijdag 5 januari 2007 @ 16:03:04 #198
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_45042834
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:54 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

Als je dat in 15 jaar moet afbetalen ben je elke maand ruim 300 euro kwijt aan aflossing alleen al. Komt de rente er nog bij. Weet je wel waar je aan begint?
Dat is alleen maar als hij dat financieel aan kan tegen die tijd. Dus er is sowieso geen probleem toch?

behalve voor de belastingbetaler, maar dan betaalt hij het alsnog dik terug
  vrijdag 5 januari 2007 @ 16:05:30 #199
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_45042914
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 02:59 schreef Lauder-Frost het volgende:

tering

Wat studeer je?
Eerst twee jaar een onzinstudie, nu informatica. Oh ja! Ik vergat nog dat ik mijn Bachelor wel binnen 10 jaar heb!! Dus 3 jaar wordt een gift natuurlijk. Soit, blijft er 40k over.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 03:17 schreef StefanP het volgende:
50000

Ik hoop dat je een goedbetaalde baan vindt
Of creeert. Reden dat ik er ook zo lang over heb gedaan ligt juist in het feit dat ik altijd bezig was/ben met het opzetten van bedrijfjes hier en daar. Heb nooit echt gefeest. De IBG was meer een fundering voor m'n basisinkomen zodat ik verder lekker kon experimenteren zonder dat ik direct salaris eruit moest trekken. Ik probeer het werken nu wel een beetje te dimmen om m'n afstuderen meer kans te geven, ik zit nu nog in twee bedrijven als DGA.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 13:36 schreef ryan_atwood het volgende:

en wie betalen dat weer? de werkenden, pfff
Dat komt wel goed. Maak je maar niet druk m'n lieve rechtse fokkertjes, 't zit er eerder in dat de afgestudeerden en ondernemers jullie zullen subsidieren de rest van ons leven. Hoe dan ook. Ik gun iedereen zijn pleziertje van mijn 52% in ieder geval, ben een echte (s)linkse rat.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_45049825
Dju ik vrees echt voor de eindafrekening als ik over 2,5 jaar niet meer kan lenen. Ik zal ook wel aan de 20 a 30k zitten.

En ach ja tegen die tijd moet ik me vast en zeker het leplazarus werken / ofwel van de staat leven of iets er tussen in. In alle gevallen zal ik wel niet teveel van het aflossen voelen. Hoop ik dan maar.

soylent, heb je tegen die tijd misschien een baantje voor me?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')