Ja okay, maar ik ken mensen die die lening puur genomen hebben (100 eu per maand ofzo) om dat aan drank te verbrassen. Dat is bestquote:Op vrijdag 8 december 2006 21:18 schreef Roellio het volgende:
Ik heb ook mijn huur, collegegeld, boeken etc. altijd zelf betaald.
Is dat rendement hoger dan 3,7%?quote:Op maandag 18 december 2006 02:34 schreef Cruzaclu het volgende:
Leen nu zo'n drie jaar maximaal, dus het zal best een aardige schuld zijn.
Echter heb ik het geluk dat ik die lening in het geheel niet nodig heb ter bekostiging van mijn levensonderhoud. Het wordt derhalve al drie jaar lang elke maand op mijn rekening gestort waarna het spoedig omgezet wordt in aandelen met een stabiel doch fors hoger rendement dan de jaarlijkse IBG rente.
De IB-groep is goud geld waard![]()
Je moet kijken naar de huidige rente, niet naar wat je na je studie aan rente moet betalen, zover is hij nog niet.quote:Op maandag 18 december 2006 03:02 schreef Skv het volgende:
[..]
Is dat rendement hoger dan 3,7%?
http://www.ib-groep.nl/pa(...)rentepercentages.asp
Een vriend van mij doet dat ook. Is dat nou echt zo'n slim plan?quote:Op maandag 18 december 2006 02:34 schreef Cruzaclu het volgende:
Leen nu zo'n drie jaar maximaal, dus het zal best een aardige schuld zijn.
Echter heb ik het geluk dat ik die lening in het geheel niet nodig heb ter bekostiging van mijn levensonderhoud. Het wordt derhalve al drie jaar lang elke maand op mijn rekening gestort waarna het spoedig omgezet wordt in aandelen met een stabiel doch fors hoger rendement dan de jaarlijkse IBG rente.
De IB-groep is goud geld waard![]()
Dat lijkt me kloppen.quote:Op maandag 18 december 2006 14:57 schreef KneiterS het volgende:
[..]
Een vriend van mij doet dat ook. Is dat nou echt zo'n slim plan?
Hij beweert zelfs dat als je het op een spaarrekening zet, dat je de rente er dan prima mee terugverdient en deze lening dan later makkelijk kan gebruiken als een deel van je goedkope hypotheek.
Ik heb het niet zo op een spaarrekening (zonde van je geld, kan ik veel betere dingen mee doen), de overbrugbare 3 dagen (ontvangst IBG - afvloeing in aandelen) staat het weliswaar op een internetspaarrekening maar daarna wordt het omgezet in diverse aandelen. Een aandeel bleek zeer rendementsvol te zijn waar ik 300/400 % op behaal over de afgelopen jaren (niet per jaar). Het gaat overal een beetje heen, maar op sommige daar let ik niet zo actief op. Ik speel alleen met dat ene aandeel. Het is in ieder geval fors hoger dan een spaarrekening.quote:Op maandag 18 december 2006 14:57 schreef KneiterS het volgende:
[..]
Een vriend van mij doet dat ook. Is dat nou echt zo'n slim plan?
Hij beweert zelfs dat als je het op een spaarrekening zet, dat je de rente er dan prima mee terugverdient en deze lening dan later makkelijk kan gebruiken als een deel van je goedkope hypotheek.
Zonde in de zin van: er had meer mee gekund.quote:Op maandag 18 december 2006 18:52 schreef Puzzelaar het volgende:
Hoe kan een spaarrekening nou zonde van je geld zijn ...
Idd vriend. Bovendien leidt dat tot meer vraag door studenten naar dat aandeel dus hogere koersenquote:Op maandag 18 december 2006 18:58 schreef Stereotomy het volgende:
Wil je met ons delen welk aandeel zeer rendementsvol bleek te zijn en hoe je daarop gekomen was?
[..]
je kunt ook helemaal niets lenen als je het toch niet nodig hebt, dan hoef je ook niks terug te betalenquote:Op maandag 18 december 2006 15:51 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Dat lijkt me kloppen.
Kijk.
Als je bijv. drie jaar studeert en volop leent, en dat geleende geld heb je NIET nodig voor je levensonderhoud, maar pleur je in zijn geheel op een spaarrekening met 3.3% rente. Die 3.3% rente is gelijk of hoger aan de rente die je over je geleende bedrag aan de IBG moet betalen.
Met andere woorden, als je klaar bent met je studie en je moet gaan terugbetalen aan de IBG, dan moet je je lening + rente terugbetalen. Dit kun je gewoon in een klap doen, omdat je dat geld immers gewoon hebt op je spaarrekening. Je hebt er niet van gesnoept of gebruikt, en de rente die erop gekomen is op de spaarrekening is meer dan genoeg om de IBG rente te dekken.
Als ik klaar ben met mijn studie, wil ik misschien verkassen naar het buitenland, misschien meteen een auto kopen, etc. Ik heb dan zo'n 10.000 EUR geleend, die ik ook in een klap zou kunnen terugbetalen. Ik kan het geld dan ook ergens in investeren of gebruiken, tegen IBG rente, wat 2-3x zo laag is als bij bijv. een doorlopend krediet.quote:Op maandag 18 december 2006 23:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
je kunt ook helemaal niets lenen als je het toch niet nodig hebt, dan hoef je ook niks terug te betalen.
Sorry, maar ik zie het voordelige hiervan niet. Als je nou meer rente van de bank zou krijgen dan je aan de IB-groep moet betalen, maak je winst, maar verder...?
Ik heb erg veel geluk met mijn liever ouders die het niet super breed hebben, maar wel voor mij mijn opleiding willen betalen/voorschieten.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:24 schreef Sylvana het volgende:
[..]
een lening van de IBG vind ik een investering in je toekomst, zodat je je kunt richten op je opleiding en daarmee een diploma kunt behalen. Ik wil daarom ook niet meer dan 12 uur in de week werken, en daarmee ga ik dus echt geen 500 euro per maand verdienenMaar dan heb ik wel genoeg tijd over voor mn studie, want ik heb gewoon erg veel contacturen ( SPH) en daarbuiten nog veel in werkgroepen en individueel doen
Je OV te laat ingeleverd?quote:Op dinsdag 19 december 2006 02:33 schreef tho_Omas het volgende:
168 euro. Het rare is dat ik zelf niets hoef te betalen, en toch een schuld voor mekaar heb weten te krijgen.
Zijn dat meerdere opleidingen ofzo ?quote:Op dinsdag 19 december 2006 09:48 schreef HostiMeister het volgende:
torenhoog... ben nu bezig met mijn 7e jaar hbo
Krijg genoeg van mijn ouders maar hou ervan om lekker te leven. Nu heb ik de tijd en niet het geld, later wel het geld maar niet meer de tijd.quote:5.587,10 incl. rente t/m 30-11-2006
Zit wel wat in.... maar ik hou van het spaar principe, ergens naar toe leven enzoquote:Op dinsdag 19 december 2006 13:07 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Krijg genoeg van mijn ouders maar hou ervan om lekker te leven. Nu heb ik de tijd en niet het geld, later wel het geld maar niet meer de tijd.
Dat is zeker waar!quote:Op dinsdag 19 december 2006 20:31 schreef INViCTuS het volgende:
Een motor lijkt me overigens ook een beste investering. ik hou van beide principesIk wil best sparen maar wil wel "normaal" kunnen leven en m'n dingen kunnen doen waar ik zin in heb en soms kost dat geld. Als je dan als student wat je toch maar eenmalig bent en wat tevens een hele leuke tijd van je leven is goedkoop wat extra kan lenen in de barre tijden
tegen een relatieve lage rente bij de IBG dan heb ik daar nix op tegen.
En afbetalen begint 2 jaar na afronding van je studie en moet binnen 15 jaar klaar zijn. Je hebt zelfs nog een redelijke kans op gedeelte kwijtschelding. Dus als jet een beetje binnen de perken kan houden en weet dat je niet slecht gaat verdienen dan moet dat best kunnen. het is je studententijd vast wel waard.
Dus je gaat nooit een huis of een auto of een nieuw interieur kopen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:01 schreef Cuegirllie het volgende:
PFf wat een bedragen hier allemaal. Op dit moment heb ik alleen prestatiebeurs. Gelukkig krijg ik alimentatie van me pa, dus hoef nu nog niet te werken.
Strax weer het studentenhuis in en dan heb ik weer even geld over. Alleen moet 1 jaar zonder stufie doen en alles zelf betalen. MAar zoals ik het hier hoor heb ik het erg goed getroffen.
Éen lening is echt niks voor mij.
Mag ik vragen hoe dat zo komt ?quote:Op dinsdag 19 december 2006 21:47 schreef ssebass het volgende:
15.828,70
en ik moet nog 3 jaar waarbij ik minimaal 250 per maand ga lenen. Leuk
Nou, dat wil ik ook weer neit zeggen, maar zolang ik niet noodzakelijk een lening nodig heb, neem ik um ook niet.quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:31 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dus je gaat nooit een huis of een auto of een nieuw interieur kopen?![]()
Nou voor een auto of interieur zou ik nooit een lening afsluiten. Dan is sparen en kopen toch veel leuker. Als je bv een auto leent kan je hem nog terugbetalen als je misschien niet eens meer in die auto rijdt...quote:Op woensdag 20 december 2006 08:19 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
Nou, dat wil ik ook weer neit zeggen, maar zolang ik niet noodzakelijk een lening nodig heb, neem ik um ook niet.
Dat zou ik echt niet kunnen.. daar zou ik nachten van wakker kunnen liggen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 21:47 schreef ssebass het volgende:
15.828,70
en ik moet nog 3 jaar waarbij ik minimaal 250 per maand ga lenen. Leuk
Lang studeren en lenen. Ken mensen die korter studeren die veel hoger zitten qua schuld. Nu heb je de tijd straks het geldquote:Op dinsdag 19 december 2006 22:32 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe dat zo komt ?
Ik bedoel, wat is je opleidingsgeschiedenis ?
15.000 euro is niet niks....
Ik krijg volgend jaar ook geen stufi meer, maar met wat bijbaantjes op de universiteit hoop ik dan maar een beetje rond te kunnen komen. Al helemaal als ze 20 euri in het uur verdienenquote:Op woensdag 20 december 2006 08:33 schreef Cuegirllie het volgende:
@ teigan, i know.. daarom prijs ik me ook gelukkig dat ik zeker weet dat me pa me nog wel een jaartje financieerd.
Dus ook jij koopt nooit een huis en/of een auto en je haalt je interieur van je huurflatje allemaal van marktplaats af?quote:Op woensdag 20 december 2006 19:53 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Dat zou ik echt niet kunnen.. daar zou ik nachten van wakker kunnen liggen.
Maar persoonlijk leen ik absoluut niet graag geld..
Da's niet zo gek. Het is een stuk reeëler om zonder schuld af te studeren, dan zonder schulden een huis te kopen.quote:Op zaterdag 23 december 2006 13:29 schreef ethiraseth het volgende:
Serieus, ik snap mensen met leenangst voor hun studie niet. Als er iets is wat een investering is is dat het wel. En dan vinden mensen het een probleem om 10.000 te lenen voor hun studie, maar ze lenen wel enkele tonnen voor een huis, terwijl die investering veel gevaarlijker is eigenlijk.![]()
Je krijgt later .. na je studie.. toch al genoeg schulden.. die hypotheek waar je het over hebt. Maar met zo'n hoge schuld je wanneer je een huis wil kopen nog met die schulden. Dat is geen goed begin. En z blijf je eeuwig af betalen. Dus als je het nu niet nodig hebt, waarom zou je nu dan doen. Doe ik liever iets voorzichtiger met me geld.quote:Op zaterdag 23 december 2006 13:29 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dus ook jij koopt nooit een huis en/of een auto en je haalt je interieur van je huurflatje allemaal van marktplaats af?![]()
Serieus, ik snap mensen met leenangst voor hun studie niet. Als er iets is wat een investering is is dat het wel. En dan vinden mensen het een probleem om 10.000 te lenen voor hun studie, maar ze lenen wel enkele tonnen voor een huis, terwijl die investering veel gevaarlijker is eigenlijk.![]()
Ik ben blij dat ik een prachtige studententijd zonder geldzorgen heb. Die (wat zal het zijn 10.000 euro) kan ik later toch wel terug betalen. Indien ik dit niet kan HOEF ik het niet eens terug te betalen.quote:Op zaterdag 23 december 2006 13:57 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
Je krijgt later .. na je studie.. toch al genoeg schulden.. die hypotheek waar je het over hebt. Maar met zo'n hoge schuld je wanneer je een huis wil kopen nog met die schulden. Dat is geen goed begin. En z blijf je eeuwig af betalen. Dus als je het nu niet nodig hebt, waarom zou je nu dan doen. Doe ik liever iets voorzichtiger met me geld.
Dat heb ik gelukkig ook nog steeds.. Wil alleen duidelijk maken dat wanneer iemand nu zegt dat ie niet aan lenen moet denken. Dat dat niet gleijk betekend dat ie nooit een hypotheek zal nemen ofzo.quote:Op zaterdag 23 december 2006 14:15 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik een prachtige studententijd zonder geldzorgen heb. Die (wat zal het zijn 10.000 euro) kan ik later toch wel terug betalen. Indien ik dit niet kan HOEF ik het niet eens terug te betalen.
Nee, als ik later een mijn WO afgerond heb en doe wat ik heel graag wil dan kan ik heus wel een hypotheek of een auto kopen.. dan kan ik dat ook makkelijk betalen.. maar nu heb ik het geld niet en wil ik het dus ook niet uitgeven. Maar stel dat het niet zo loopt als wat ik denk dan heb ik iig geen studieschuld die me achtervolgtquote:Op zaterdag 23 december 2006 13:29 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dus ook jij koopt nooit een huis en/of een auto en je haalt je interieur van je huurflatje allemaal van marktplaats af?![]()
Onzinregeling trouwens. Dan wordt je dan kwijtgescholden en ben ik mijn belastingcenten daar aan kwijt. Wat een bullshit zeg.quote:Op zaterdag 23 december 2006 14:15 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik een prachtige studententijd zonder geldzorgen heb. Die (wat zal het zijn 10.000 euro) kan ik later toch wel terug betalen. Indien ik dit niet kan HOEF ik het niet eens terug te betalen.
Niets... Ik heb zelfs aan het eind van mijn studie 4000 euri gespraat. Hoe doe ik dat? A: arme alleenstaande ouders hebben, zodat je een volledige beurs krijgt. B: WERKEN. C: Bewust omgaan met je geld. D: Niet aan een stuk door bieren...quote:Op dinsdag 5 december 2006 16:11 schreef twinkles het volgende:
Ik heb 6 jaar over mijn opleiding gedaan, van die 6 heb ik een aantal jaar maximaal geleend. Mijn schuld is dan ook niet gering.. Over het precieze bedrag wil ik liever niet uitweiden (flauw he..) Maar het loopt toch in de x zoveel 10.000 zeg maar...
Hebben jullie ook zo'n hoge schuld (gehad) en is het moeilijk om deze af te lossen?
Dus jij hebt niet op kamers gewoond, jij hebt niet gefeest en je hebt constant in een bult gelegen van het werken blijkbaar... Want voor een degelijke studie (sommige HBO's en de Uni) ben je genoeg tijd kwijt dat je niet zomaar zoveel kunt werken EN studeren EN feesten...quote:Op zaterdag 23 december 2006 20:33 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
Niets... Ik heb zelfs aan het eind van mijn studie 4000 euri gespraat. Hoe doe ik dat? A: arme alleenstaande ouders hebben, zodat je een volledige beurs krijgt. B: WERKEN. C: Bewust omgaan met je geld. D: Niet aan een stuk door bieren...
Gister nog prachtige nieuwe schoenen gekocht, heerlijk toch dat ik deze pas over 4 jaar eventueel hoef te betalen?quote:Op zaterdag 23 december 2006 20:14 schreef haydear het volgende:
maar de grootste gedeelte blijft lenen om te zich vervolgens dagelijks lam te zuipen of overbodige spullen te kopen...deze mensen maken dus misbruik van! Helaas is het allemaal moeilijk te controleren...
Dat laatste zinnetje bezorgt me wat walgeling over je algehele denkwijze.quote:Op zaterdag 23 december 2006 14:15 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik doe MBO met 2 vingers in mijn neus... dus nee ik hoef er niets voor te doen. Feesten vind ik zo af en toe wel leuk, maar heb geen zin om dagelijks laderzat te zijn. Ik werk best veel. ben ong 1 dag per 2 weklen vrij. Maar gelukkig leuk werk wat ik meer als een hobby, dan als werk doe. Dus ik heb het ideaalquote:Op zaterdag 23 december 2006 21:13 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dus jij hebt niet op kamers gewoond, jij hebt niet gefeest en je hebt constant in een bult gelegen van het werken blijkbaar... Want voor een degelijke studie (sommige HBO's en de Uni) ben je genoeg tijd kwijt dat je niet zomaar zoveel kunt werken EN studeren EN feesten...
niet geheel zo hbo betaal je qua schoolgeld ong het zelfde en qua boeken ben ik voor mijn aankomende HBO minder kwijt dan ik nu op de mbo kwijt ben ( en vooal als je ziet dat ik mijn boeken voor de MBo miswschien toch wel 1 a 2 keer heb gebruikt in de afgelopen 4 jaar...)quote:Op zaterdag 23 december 2006 23:20 schreef Sylvana het volgende:
MBO is dan ook heel wat anders dan HBO/WO, schoolgeld is veel minder dan collegegeld, meestal veel minder kwijt aan boeken en andere spullen enzo
huh? schoolgeld is toch iets van 960 euro ofzo tegenover collegegeld van bijna 1600 euro?quote:Op zaterdag 23 december 2006 23:31 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
niet geheel zo hbo betaal je qua schoolgeld ong het zelfde en qua boeken ben ik voor mijn aankomende HBO minder kwijt dan ik nu op de mbo kwijt ben ( en vooal als je ziet dat ik mijn boeken voor de MBo miswschien toch wel 1 a 2 keer heb gebruikt in de afgelopen 4 jaar...)
Ja hoi, er is ook nog zoiets als een middelwegquote:Op zaterdag 23 december 2006 21:13 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dus jij hebt niet op kamers gewoond, jij hebt niet gefeest en je hebt constant in een bult gelegen van het werken blijkbaar... Want voor een degelijke studie (sommige HBO's en de Uni) ben je genoeg tijd kwijt dat je niet zomaar zoveel kunt werken EN studeren EN feesten...
Zo werkt het leven nou eenmaal, kansen pakken waar ze liggen. Jij gaat later als je eenmaal geld verdient ook allerlei trucjes bedenken hoe je zo weinig mogelijk belasting hoeft te betalen. Wat mij betreft is dit hetzelfde.quote:Op zaterdag 23 december 2006 22:19 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Dat laatste zinnetje bezorgt me wat walgeling over je algehele denkwijze.
Ehm, nee. Hoogstens in het weekend.quote:Op zondag 24 december 2006 13:15 schreef livEliveD het volgende:
Beetje werken heb je echt wel tijd voor imho.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |